Paard los in het bos, nieuwe rage?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Larissajulia

Re: Paard los in het bos, nieuwe rage?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 16:14

Je kan ook een goede band met je paard/pony hebben, zonder dat je gelijk bitloos rijdt, op neckrope of zonder tuig op buitenrit gaat. Met mijn pony van 30 ben ik 1 keer op neckrope gegaan, maar dat was op een Fotomeeting, en ik heb daar maar 10 passen gedraafd :+ thuis oefende ik wel vaker op neckrope. Maar het blijven dieren, en ik moet er niet aan denken dat we een keer op de kletter zouden gaan... Met mijn nieuwe 4 jarige merrie die nu ongeveer 7 maanden bij mij is en net zolang beleert heb ik ook een hele goede band, maar ik zou er niet op neckrope mee naar het bos gaan :+

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 16:22

ikke schreef:
LadyKantje schreef:
Persoonlijk vind ik het sowieso niet slim als iemand met een paard de weg op gaat (onder het zadel/ voor de wagen) en geen bit in doet..

Kom langs, mag jij met bit het bos in met ons Spook. Sluit wel eerst een goede levensverzekering af voor je nabestaanden..........

Ik denk idd dat het geen bal uitmaakt bit/bitloos tis maar waar ze het beste op reageren :j
Bij mij is het precies het tegenovergestelde, heb het een keer bitloos geprobeerd, echt nooit meer :')
En dat wil dan nier zeggen dat ik geen goede band met hem heb

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 18:36

LadyKantje schreef:
Persoonlijk vind ik het sowieso niet slim als iemand met een paard de weg op gaat (onder het zadel/ voor de wagen) en geen bit in doet..

Bij sommige paarden is geen bit in een stuk veiliger......

jopline

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 11:52

Veulen84 schreef:
jopline schreef:
Mijn ijslander die van natuurmonumenten kwam, kon loslopen op een veld in het groen, dus niet in het verkeer. Naast mij liepen shetlanders altijd los, maar omdat ze zo hoefbevangen waren de hele tijd, konden ze niet ver lopen, het was meer strompelen. In 1975 kwam ik een man met een Friese hengst tegen, die liep ook los op strand, maar de losse paarden die ik tegenkom hebben altijd hun ruiter verloren of breken uit omdat ze geen eten of drinken hebben. Afgelopen decennia zijn er steeds minder paarden door de crisis, men heeft geen tijd en geld meer. Mijn roedel loopt ook zoveel mogelijk los in bos, park etc, niet op de weg. 1 speciaal getrainde hond kan wel los, want hij drijft ook de kudde door het verkeer. Krijg altijd veel complimenten, een enkeling die mij uitscheldt. Dieren zijn meestal niet het gevaar, maar wel de mens die in een auto zit of anderzins vol agressie zit.

Dus jij laat in deze tijd je paard loslopen in het park? Daar waar andere mensen ook gewoon komen...

Ja, er komt nu een hondenstrand, voorheen heb ik geregeld dat er een speeltuintje kwam, maar dat vindt men te gevaarlijk naast het water, dus die komt verderop. Heb gezorgd dat 4ha2 vervuilde grond in hartje den haag weer schoon is en rechtmatig gebruikt wordt. In de duinen lopen wandelaars tussen de koeien en paarden en tijdens mijn wedstrijden lagen er ook runderen op het ruiterpad, dan ga ik er dus omheen..

WithinGirl96

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 14:24

Ik vind het persoonlijk onverstandig als mensen hun paard los laten lopen, een paard is en blijft een vluchtdier.

jopline

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 11:42

In Noorwegen tocht gemaakt met fjorden in de bergen, kom je niemand tegen, water kan je drinken daar en paarden kunnen los. Je fluit en ze komen naar je toe. Ze lopen vrij, worden niet opgehokt en krijgen ook geen krachtvoer, eten het gras wat er is. Alleen bergbeslag krijgen ze en klimmen zo de berg op en af.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 13:29

jopline schreef:
In Noorwegen tocht gemaakt met fjorden in de bergen, kom je niemand tegen, water kan je drinken daar en paarden kunnen los. Je fluit en ze komen naar je toe. Ze lopen vrij, worden niet opgehokt en krijgen ook geen krachtvoer, eten het gras wat er is. Alleen bergbeslag krijgen ze en klimmen zo de berg op en af.

Wat heeft dat te maken met paarden los in een Nederlands bos? Is toch een totaal andere situatie?

En hoezo ga je wandelen met shets die 'bijna altijd hoefbevangen zijn'? :?

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 13:40

Dat zijn debieltjes als je het mij vraagt.

Het zijn en blijven dieren en ze kunnen nog zo betrouwbaar zijn, je kunt niet altijd voorspellen wat ze in bepaalde situaties doen

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 13:41

jopline schreef:

Misschien moet je even de openingspost lezen.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 13:47

Zie het hier ook en vind het er altijd zeer relaxt en vol vertrouwen uitzien, zie dat 10 keer liever als iemand die zn paard volledig insnoerd met slof en bodyprotector en dan nog bokkend voorbij komt, mensen die met neckrope rijden hebben thuis al zo'n vertrouwen opgebouwd, zie daar geen gekkigheid in en ja los, mn overbuurvrouw doet dit ook langs de weg heeft ze 2 shetjes aan de leadrope naast haar paard en zodra ze op de dijk is gaan ze los en ziet ze een ander paard dan roept ze ze en klikt ze weer even vast, mensen moeten niet zo moeilijk doen.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 14:50

Miepie77 schreef:
Zie het hier ook en vind het er altijd zeer relaxt en vol vertrouwen uitzien, zie dat 10 keer liever als iemand die zn paard volledig insnoerd met slof en bodyprotector en dan nog bokkend voorbij komt, mensen die met neckrope rijden hebben thuis al zo'n vertrouwen opgebouwd, zie daar geen gekkigheid in en ja los, mn overbuurvrouw doet dit ook langs de weg heeft ze 2 shetjes aan de leadrope naast haar paard en zodra ze op de dijk is gaan ze los en ziet ze een ander paard dan roept ze ze en klikt ze weer even vast, mensen moeten niet zo moeilijk doen.

Mensen moeten niet zo asociaal doen en ook aan andere denken. Als dat paard een ongeluk veroorzaakt moeten mensen dan ook niet zo moeilijk doen?

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 15:38

Amandavd schreef:
Miepie77 schreef:

Mensen moeten niet zo asociaal doen en ook aan andere denken. Als dat paard een ongeluk veroorzaakt moeten mensen dan ook niet zo moeilijk doen?

Als een paard buiten echt schrikt, heb je met bit ook weinig te vertellen, dan gaat 700 kg lopen en t is lekker makkelijk om deze mensen dan asociaal te noemen, mensen die op deze manier rijden hebben hun paard vaak meer onder controle dan ienand die ingsnoerd op pad gaat, leven en laten leven.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 15:39

Miepie77 schreef:
Amandavd schreef:

Als een paard buiten echt schrikt, heb je met bit ook weinig te vertellen, dan gaat 700 kg lopen en t is lekker makkelijk om deze mensen dan asociaal te noemen, mensen die op deze manier rijden hebben hun paard vaak meer onder controle dan ienand die ingsnoerd op pad gaat, leven en laten leven.

Dus dat is dan een excuus om je knol maar los te gooien? Op het moment dat jij er bovenop zit heb je altijd nog meer te vertellen dan wanneer hij een 50 meter van je afloopt. En ja ik vind het asociaal als jij andere aan gevaar bloot stelt omdat je een loslopend paard bij je hebt.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 15:41

Lezen kan je ook niet want geef aan dat mn overbuurvrouw dit doet en alleen op de dijk, daar kunnen ze nl niet af, wat kan jij veroordelen zeg, zeker jaloers omdat jij dit niet kan met de jouwe, koel een beetje af wil je pffff

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 15:58

Miepie77 schreef:
Lezen kan je ook niet want geef aan dat mn overbuurvrouw dit doet en alleen op de dijk, daar kunnen ze nl niet af, wat kan jij veroordelen zeg, zeker jaloers omdat jij dit niet kan met de jouwe, koel een beetje af wil je pffff

Ik jaloers? Wie heeft hier nou vooroordelen? Maar laat maar. Ik ga niet verder in een discussie waarbij ik mij tot zulk niveau moet verlagen.

M_nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 16:07

Vorige week liep ik samen met mijn kleine nichtje door het bos, werd ze bijna omvergelopen door een loslopend paard. Ze viel, had een gekneusde vinger. Paard galoppeerde in wilde paniek weg, eigenaresse nooit meer gezien. Nu is mijn nichtje dus helemaal bang voor paarden. Helaas want ze was eerst helemaal gek van paarden, maar nu krijgt ze al tranen in haar ogen en begint ze helemaal te bibberen over haar lijf. :(:)

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 16:11

M_nouska schreef:
Vorige week liep ik samen met mijn kleine nichtje door het bos, werd ze bijna omvergelopen door een loslopend paard. Ze viel, had een gekneusde vinger. Paard galoppeerde in wilde paniek weg, eigenaresse nooit meer gezien. Nu is mijn nichtje dus helemaal bang voor paarden. Helaas want ze was eerst helemaal gek van paarden, maar nu krijgt ze al tranen in haar ogen en begint ze helemaal te bibberen over haar lijf. :(:)

Arm meiske!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 16:12

M_nouska schreef:

En waarom liep dat paard los? Een paard dat gezellig door het bos struint, loopt geen mensen omver. daar is dus meer aan de hand geweest, dus om nu maar te suggereren dat dat paard bewust los rondliep is wel erg kort door de bocht.........

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 16:15

ikke schreef:
M_nouska schreef:

En waarom liep dat paard los? Een paard dat gezellig door het bos struint, loopt geen mensen omver. daar is dus meer aan de hand geweest, dus om nu maar te suggereren dat dat paard bewust los rondliep is wel erg kort door de bocht.........

Dat beweert ze nergens. Maar dan nog maakt het niet uit. Een loslopend paard wat in paniek raakt kan dit dus veroorzaken, of ze nou wel of niet bewust los waren.

M_nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 16:15

ikke schreef:
M_nouska schreef:

Ik heb geen idee, ik suggereer ook niet dat het paard bewust rondliep, maar als die is geschrokken en in paniek het bos is ingerend, zou je toch denken dat er iemand is die hem zoekt? had trouwens een leadrope om dus ik dacht dat iemand het ook probeerde, loslopen met je paard en dat het paard schrok en weg rende.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 00:04

Dat beweert ze nergens. Maar dan nog maakt het niet uit. Een loslopend paard wat in paniek raakt kan dit dus veroorzaken, of ze nou wel of niet bewust los waren.[/quote]
:j iedereen kan in paniek raken! Zeker een vluchtdier kan als ongeleid projectiel rondrennen.
En met bit of hackamore of wat voor optoming dan ook heb je echt wel wat meer te zeggen dan zonder iets hoor ...
Als het eenmaal goed op hol is niet. Maargoed, dat doen 'deze' paarden toch niet in wat voor situatie dan ook.. :')

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 00:07

Bij blinde paniek heb je idd niks aan wat voor optoming dan ook, maar 9 v/d 10 is een paard niet in compleet blinde paniek, althans dat is tot nog toe mijn ervaring :)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 00:20

Blinde paniek hou je niets aan, maar ook een paard dat overtuigd is dat het weg moet wezen dat gaat gewoon. Dan helpt een bit, touwhalster of wat dan ook niet, dan gaat een paard.
Je hebt alleen iets aan een optoming (of band met je paard) als het nog aanspreekbaar genoeg is om door jou overtuigd te worden dat blijven de betere optie is.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 00:24

Dan denk ik dat het ligt aan wat iemand ziet onder blinde paniek, onaanspreekbaarheid valt bij mij daaronder (dan bedoel ik niet zonder uit de paniek te komen via een prikkel vanuit mijn kant, in welke mate dan ook)

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 00:28

Ik doe het zelf niet, paard los laten lopen in het bos, maar ik weet zeker dat ik alleen met mijn 2 verzorgpaarden paarden het bos in kan. De paarden en staan al zeker 20 jaar bij elkaar. Ik ga wel eens met mijn dochter het bos in en die is eigenlijk alleen passagier. Mijn vriendin ging regelmatig met deze paarden naar het bos en dan nam ze er een mee aan het halster. En we zijn beide overtuigd dat zonder halster ook zou kunnen. Echter er blijft die verantwoording die aan je knaagt.