paard trainen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

AdnerB

Re: paard trainen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 22:17

en wat doe je dan met de 2 oudere paarden?
laat je die weer als grasmaaier spelen na dat ze een periode 2 uur per dag aan het werk moesten?

chantaleddie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 22:23

dieren kunnen geen smoesjes gebruiken van ik heb me verslapen of ik heb geen zin. misschien dat dit wel op je werk kan maar met dieren kan dit niet. waarvoor wil je een paard? omdat je dan stoer kan zeggen ik heb een paard. want om die paar keer dat je er dan bent zou dat dan leuk zijn. ik denk dat je dan niet zo snel een band krijgt met hem. hij moet je eerst vertrouwen. wil je graag om 8 uur gtst kijken. kun je dat progamma maar niet missen het is jouw verantwoordelijkheid ik zou zeggen neem eerst is les op die manege dan kun je de sfeer proefen. kijken of het er wel leuk is. en neem dan niet 1 x per week les maar dan zoveel mogelijk zoals je ook met je eigen paard doet.

goed van je dat je minder gaat werken met je verzorgpony's! ik weet zelf hoe moeilijk het is om echt te luisteren en dingen op te volgen zoals mensen die zeggen. goed dat je het doet.!

als je toch een paardje gaat kopen weet je al welk ras? (of heb ik er overheen gelezen?)

succes met alles! :)

Taucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 23:05

Leuk zeg; "Ik KRIJG een paard" Hoe heb je dat voorelkaar gekregen? %)
En wat zegt de eigenaar van de haf en fjord als je je weinige tijd die je hebt geheel aan je eigen paard wijdt? -:(-

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 00:05

TS wordt nu wel erg afgekat door iedereen.
Ik denk dat de realiteit steeds iets anders ligt dan TS heeft beschreven. (gezien de snelheid van veranderingen)
Het loopt niet zo'n vaart... let op je bloeddruk.

TS, overleg met mensen in je omgeving die je vertrouwd en die meer ervaring hebben met paarden.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-14 19:34

Nuja ik KRIJG is veel gezegd, beter is ik ga een paard kopen (Als ik toestemming heb van mijn vriend)

Ik had eerst een welshpony op het oog. Maar een collega op het werk heeft ook 2 paarden te koop staan. En heb veel interesse in het 2-jarige paardje (wordt grote D-pony).
De moeder is een draver, maar het veulen heeft niet de gangen van de moeder dus wordt die verkocht.

Ik ga hem zelf beleren (als ik hem mag kopen) maar mijn vriendin die héél ervaren is zal hierbij wel helpen.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-14 20:15

Ik ben nog steeds onzeker. Hoe overtuig ik mijn vriend om het paard toch te kopen?
Mijn vriend is een autofanaat, ik nu eenmaal een paardenvriendin.

Ik wil en zal voor alle kosten zelf opdraaien,
maar voer, verzorgspullen, zadel, hoofdstel (bitloos) etc wil ik allemaal zelf aankopen.

Aangezien ik ook geen stalling moet betalen is dat al een grote kost die wegvalt (pak zo'n 400 euro dat wegvalt/mnd)
Daarnaast de hoefsmid om de x aantal weken, ligt eraan of het paard ijzers heeft en hoe de hoefkwaliteit is.

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 20:26

Zal ze de 2 jarige (mits ze die koopt) op 2.5 leeftijd inrijden omdat ze graag wil rijden?

TS, hoe gaat het verder als jij je eigen paard hebt met de fjord en haflinger? Stop je met hun? :)
Laatst bijgewerkt door Leen op 18-03-14 19:53, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Reactie op oneliner verwijderd.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 20:40

Hoezo overhalen? Als het jouw eigen geld is bepaal je dat toch lekker zelf?
Maar ik gok zomaar dat jouw vriend een stuk verstandiger is dan jij zelf.
Als je dit niet eens kan moet je al helemaal niet beginnen aan inrijden.
Waarom koop je niet gewoon een ervaren rijpaard? Of beter nog, ga eerst eens ervaring opdoen, neem les, ga naar een manege of neem les met de fjord of haflinger (als je een goede instructrice heb zal ze je helpen met conditie opbouwen ipv gelijk een uur lessen).

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 20:43

Jeetje, als jij, na alles wat ik hier gelezen heb, het paard zelf gaat beleren kan dit gewoonweg niet goed aflopen. Dit topic begint gewoon lachwekkend te worden..

shinehorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 22:05

Uhm jij bepaald toch wat jezelf doet, ik zou gewoon zelf je keuzes maken, oke je kan overleggen alleen niemand kan je iets verbieden, ik zou tegen die vriend zeggen dat paardrijden gewoon je hobby is (aangezien je nog wel veel moet leren) en dat als hij het niet accepteert gewoon pech heeft <3 /3 :o

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 08:33

Ohja en als je op die stal ineens weg moet en dus verhuizen en ineens wel stalgeld moet betalen, je moet verkopen?? Net als dierenarts hoe de hel ga je dat doen als je paard ineens veel gaat kosten.

gina2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 08:48

Je bent totaal niet realistisch... je hebt amper ervaring, idee vd kosten/tijd heb je niet en je wilt het eerste beste paard wat op je pad komt! Ga eerst eens ervaring opdoen bij iemand die er wel verstand van heeft. En je vriend is gek op auto's snap ik, maar een paard is een leven dier die met verstand en liefde behandeld moet worden. Die kun je meer kwaad doen dan goed in dit geval. En als jij hem hebt verpest in erge mate, gaat die straks naar de slager omdat niemand er wat mee kan. Ga je ogen eens open doen en wordt realistisch...

doebidon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 09:21

NIET!!!
JIJ MOET NIET AAN EEN EIGEN PAARD BEGINNEN!!!
en al van z'n lang zal ze leven niet aan een jong paard!
Ga nou eerst eens gewoon lekker pennymeisje spelen op de manege!!
Laatst bijgewerkt door Leen op 18-03-14 19:55, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Reactie op oneliner verwijderd.

Kala

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 09:47

Ik heb dit hele topic werkelijk met open mond zitten lezen. Ik ga 1 poging doen en daarna pak ik ook de popcorn erbij...

Ik heb inmiddels zo'n 23 jaar (manege) rijervaring en sinds 7 maanden een schitterend mooi eigen paard. Op de manege heb ik van 5x per week tot 1x per week gereden, tig verschillende soorten en type paarden onder mijn kont gehad, wedstrijd gereden, bos in, strand op, stallen gedaan, mensen met een beperking begeleid (in samenwerking met paarden), etc, etc, etc...

Afgelopen augustus kwam mijn nieuwe schitterende Duitse paardenvriend naar NL en zijn we langzaamaan begonnen met vooral mij opnieuw te onderrichten. Ik heb me werkelijk nog nooit zo... banketstaaf... gevoeld als de laatste periode. Pas nu heb ik ECHT leren rijden. Maar dat kon alleen omdat ik de afgelopen 23 jaar ervaring heb opgedaan hoe deze schitterende dieren bewegen en reageren. Gevoel ontwikkelen en de kennis in huis hebben. Hierdoor kan ik ook met eens in de 2 a 3 weken les.

Het allerbelangrijkste van een ruiter, mis ik in werkelijk al jouw antwoorden en dat is ZELFREFLECTIE. Dit is geen leuk proces. Dit houdt namelijk in dat je jezelf eens héél goed in de spiegel aankijkt, beseffen dát je het fout doet, snappen wát je fout doet, begrijpen waaróm je dit doet en er vervolgens kei- en keihard aan gaan werken om het te veranderen en hiervan te leren.

Het enige wat ik jou tot nu toe heb zien doen is een (flink) plaat staal voor je hoofd houden, de vingers in de oren stoppen en heel 'NANANA NANA NANANNNAAAA' roepen naar alle tips en adviezen. Hierdoor maak je dit topic geheel zelf inderdaad hilarisch en popcorn waardig.

ALSJEBLIEFT koop geen paard. Please... En als je dit toch perse door wilt drijven, koop dan geen jong groen paard maar een correct en eerlijk opgeleid paard waar je, MET BEGELEIDING, van kunt leren en groeien. Een groen paard in groene vingers is gedoemd om te mislukken, al helemaal met jouw instelling. Ga ALSJEBLIEFT gewoon lekker lessen en fatsoenlijke ervaring opdoen ipv een beetje aanklooien en dat onder noemer 'trainen' zetten.

Als jij je niet bezint, hoop ik van harte dat je vriend je op de rem zet. Denk na...

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 10:01

Ohja, er schoot me net iets te binnen.
Op een stal waar ik regelmatig ga rijden is een nieuw meisje dat ook net een paard heeft gekocht. Meisje reed nog gaan 6 maanden en had TOTAAL GEEN ervaring met paarden. Resultaat? De tweede keer dat ze op haar eigenpaard reed heeft hij haar er zodanig afgegooid dat haar ligamenten gescheurd zijn. Resultaat daarvan? Zij heeft schrik gepakt en totaal geen vertrouwen meer in het paard. Resultaat? Paard heeft totaal geen respect voor haar en loopt gewoon over haar heen.
Nu neemt ze lessen om grondwerk met hem te doen zodat het vertrouwen terugkomt, maar ze heeft wel allang spijt dat ze niet wat langer heeft gewacht om een eigen paard te kopen, want ze had eigenlijk totaal geen ervaring en is veel te impulsief geweest bij haar aankoop.

Zoiets kan bij jou ook gebeuren, want jij hebt ook amper ervaring, dus laat dit verhaal een eye-opener voor je zijn en stel een eigen paard nog eventjes uit ;)

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 14:21

ON-GE-LO-FE-LIJK!

Meid, ik vond het sneu dat je zo werd afgekat, maar je bent echt niet realistisch.

Je bent echt nog een beginner-beginner. dat merk je aan alles. je hebt nog lang niet genoeg kennis.

Ik werk 40 uur, en ik ga savonds tot een uur of 9 a 10 naar mijn eigen paard. dat is mijn leven, daar moet je een boel voor opgeven.
ik eet vaak savonds laat nog met mijn vriend en zo hebben we een balans kunnen vinden :)

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 15:19

Zou het niet veel fijner zijn om ervaring op te doen en complimenten te krijgen ipv 8 pagina's commentaar ?
We zijn allemaal bij 0 begonnen en hebben gaande weg ervaring op moeten bouwen.
Laatst bijgewerkt door Leen op 20-03-14 10:30, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Off topic verwijderd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 17:56

MaricoGraphy schreef:
Ik ben nog steeds onzeker. Hoe overtuig ik mijn vriend om het paard toch te kopen?
Mijn vriend is een autofanaat, ik nu eenmaal een paardenvriendin.

Ik wil en zal voor alle kosten zelf opdraaien,
maar voer, verzorgspullen, zadel, hoofdstel (bitloos) etc wil ik allemaal zelf aankopen.

Aangezien ik ook geen stalling moet betalen is dat al een grote kost die wegvalt (pak zo'n 400 euro dat wegvalt/mnd)
Daarnaast de hoefsmid om de x aantal weken, ligt eraan of het paard ijzers heeft en hoe de hoefkwaliteit is.

Niet. Je vriend is de enige verstandige in jullie huishouden klaarblijkelijk.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-14 19:37

SOMMIGEN HIER SNAPPEN WERKELIJK NIETS VAN MIJN VERHAAL.

NEE IK HEB GEEN BEPERKING. Als dat zo was dan leefde ik niet meer want ik zou totaal niet gelukkig zijn moest ik een beperking hebben.

Ten tweede weet ik dat een 2-jarig paard nog niet bereden mag en kan worden, en vind het zielig dat het bij renpaarden en sportpaarden vaak wel gedaan wordt als ze 2en half zijn.

De reden dat ik een jong paard wil is zodat ik eerst grondwerk kan doen en op die manier een band kan smeden met het paard.
En van een ouder paard dat wel al beleerd is kan je ook niet weten of die correct bereden is geweest als die gewoon van een particulier komt en niet van een erkende fokker ofzo.

Ik weet niet of jullie de positieve dingen gewoon NIET WILLEN lezen?
Ik heb namelijk gezegd dat mijn vriendin me met plezier wil helpen om het paard op te leren. Zij heeft haar eigen paard ook succesvol beleerd van veulen af aan.

En dan nog iedereen die met een bit en hoefijzers (tenzij op aanraden van DA) rijdt is eigenlijk een paardenbeul.
ALs ik het 2-jarig paard koop, zal ik hem bitloos rijden.
De eigenaar van dat veulen rijdt al haar paarden bitloos.
Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 14-03-14 19:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 19:39

MaricoGraphy schreef:

NEE IK HEB GEEN BEPERKING. Als dat zo was dan leefde ik niet meer want ik zou totaal niet gelukkig zijn moest ik een beperking hebben.

Ten tweede weet ik dat een 2-jarig paard nog niet bereden mag en kan worden, en vind het zielig dat het bij renpaarden en sportpaarden vaak wel gedaan wordt als ze 2en half zijn.

De reden dat ik een jong paard wil is zodat ik eerst grondwerk kan doen en op die manier een band kan smeden met het paard.
En van een ouder paard dat wel al beleerd is kan je ook niet weten of die correct bereden is geweest als die gewoon van een particulier komt en niet van een erkende fokker ofzo.

Ik heb namelijk gezegd dat mijn vriendin me met plezier wil helpen om het paard op te leren. Zij heeft haar eigen paard ook succesvol beleerd van veulen af aan.

We kunnen het ook omdraaien. Ik weet niet als jij onze tips gewoon NIET WILT lezen?

Adddioor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 19:41

Wat wil je nou nog preccies bereiken met dit toppic? En wat wil je nog horen? Want op je vraag heb je nu wel genoeg duidelijke antwoorden gehad lijkt mij.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-14 19:47

Ik dacht dat mensen vriendelijker waren, maar blijkbaar zijn de meeste gewoon te lui om positieve dingen te zeggen.

Toen ik heb gereageerd dat ik met de oudjes minder intensief ging trainen bleven jullie reageren met negatieve woorden/zinnen.
Wat willen jullie dan?
Les volgen op een manege ga ik ook doen. (lezen jullie dan echt niets?)

miszblueeyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 19:47

MaricoGraphy schreef:

En dan nog iedereen die met een bit en hoefijzers (tenzij op aanraden van DA) rijdt is eigenlijk een paardenbeul.
ALs ik het 2-jarig paard koop, zal ik hem bitloos rijden.
De eigenaar van dat veulen rijdt al haar paarden bitloos.

dus als je een beperking zou hebben zou je niet gelukkig zijn, wat een bullshit ben je aan vertellen! wat zul jij een zwaar leven krijgen! totaal geen realisch beeld.!

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-14 19:51

tja ik heb geen beperking, tenzij er meegerekend wordt dat ik in mijn rechteroor hamer, aambeeld, stijgbeugel en trommelvlies allemaal Donor heb. (plezant is anders)

Om die reden ben ik trouwens jarenlang onzeker geweest van mezelf, wat zeker niet goed gedaan heeft voor mijn sociaal leven.
Het enige wat ik toen wou was bij dieren zijn, die kunnen tenminste niet lachen of pesten.

Nu mijn buurmeisje gestorven is op nog geen 21-jarige leeftijd (treinongeluk) besef ik dat het leven te kort is om bepaalde dingen uit te stellen.

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 19:53

MaricoGraphy schreef:

Het was maar gewoon een vraag ;)
Juist de manier hoe je nu op mij reageert deed mij vermoeden dat je en beperking had.

Ik wil je wel s6 wensen met het leren omgaan met mens en dier/paard.
Van iemand van 21 jaar had ik wat meer verwacht, sorry.