[ITP]Mijn 2,5 jarige, goed op weg!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Batlow

Re: Mijn 2,5 jarige, goed op weg!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-13 19:07

Bedankt voor de reacties!!! *\o/*

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 22:15

Ik PB je dit weekend wat foto's :D

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-13 22:22

Zo paardje vandaag alleen even gepoetst. Ook dat is een van de kwartiertjes in de week :D

char1900

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 22:27

mijn paard word op zn 4e pas ingereden nu nog ff baby zijn. :Y)

Waldemar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 22:27

Joh, ik vind het alleen maar goed dat je het zo rustig aanpakt, heb het precies zo gedaan en ik liep zelfs al met een jaar oud geregeld door het bos enzo. Ze worden heus niet slechter van 3x per week een beetje aanklooien! Je hebt er straks alleen maar profijt van, je hoeft dan een stuk minder te doen om hem te beleren omdat hij al zo vertrouwd is met alles.
Overigens heb ik die van mij met 4 jaar pas ingereden op het gemakje. Mijn paard is een geweldig dier geworden, zonder opfok en MET veel aandacht ;) (uiteraard wel in gezelschap opgegroeid)
Leuk paardje om te zien ook, vind donkere schimmels zo mooi!

OnlyFroukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 22:28

leuke fotos, en je doet het op een rustige manier kan ik alleen maar waarderen..

Het is niet zo zadel er op en jij er op.. nu went ie stukje bij stukje.
ik hoop wel dat het nog even mag duren voor je er op gaat :P

ja iel is die nog maar een zadeltje op om te wennen vind ik zelf niet slecht.. zolang het rijden en erop gaan etc maar wacht.. en zoals ik dit nu zie wacht ze daar nog wel mee. dus ik vind de reacties wel weer over trokken mensen pfff

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 22:29

nou ik ben met de mijne ook begonnen hoor toen ze 2,5 was!!! dit omdat ze alles sloopte wat los en vast zat en dat ze toch echt in der koppie aan de gang moest. al was het misschien alleen 3x per week 10min longeren of zo

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-13 22:36

Ja ook staat er iets nieuws in de planning. Ik ga met mijn oudere pony het mennen weer oppakken. Hier ben ik ook lekker mee zoet, dus nu ga ik hem vanaf zijn 4e pas beleren. Alleen maar beter, blijf ik langer aan de hand werken. Dan stop ik volgend jaar de tijd in mijn pony voor het mennen en het kopen van een goed ideal tuig + mooie sulky en dan kan ik daaropvolgend jaar een goed zadel voor hem kopen. Want alles tegelijk is een te grote investering :$ Dus het was ook een keus van mij. Dus ik laat hem wat langer staan. Voor mijn pony zal het voor zijn benen beter zijn om er achter te hangen dan er bovenop :Y)

nietactief

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 22:38

Waarom is de helft hier zo negatief? Snap dat je je mening wil geven maar het kan mischien ook wel wat aardiger. Stel je voor dat jij bokt over je heen krijgt omdat je je paard eigenlijk gewoon aandacht geeft en een band opbouwd. Denk eerst na zou jij het leuk vinden om een hele negatieve reactie te krijgen? Ik in ieder geval niet !

Britt_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 11:36

god wat een negatieve reacties... bijna schandalig! Ga gewoon rustig door zo TS, het dier geeft zelf aan als het hem te veel wordt! Elk paard is anders en de een heeft een concentratievermogen van een steen op 2,5 jaar en de ander kan het 10 minuutjes volhouden. Het is absoluut geen probleem om hem al te laten introduceren met verschillende dingen. Daar heb je later alleen maar voordeel van :j

Ik denk dat het een erg leuk paardje gaat worden, knap ding hoor :D

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 11:47

geloof dat sommige mensen even het verschil van zadelmak, ruitermak, inrijden en doorrijden zijn vergeten.
en als er een zadel op ligt moet er binnen een halfjaar wel een ruiter opzitten?
ts heeft meerder malen aangegeven dat het paardje nog lang niet ingereden gaat worden en dat dit alleen een onderdeel van het opvoeden is.

en de groeischijfnazi's kunnen beter in andere topics gaan klagen, het is paard mag paard zijn en word netjes opgevoed in zijn eigen tempo.

ik ga mee met de vergelijking over de puppy.
die sleur je ook niet in 1 keer mee aan de fiets, maar die leer je ook eerst meelopen en laat je wennen aan de fiets.
en als hij oud en groot genoeg is kan hij zo naast de fiets meelopen.
kleine stapjes mensen, kleine stapjes.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-13 13:27

Ja vandaag weer alleen er uit gehaald om te poetsen, 9 van de 10 x zijn die 3 kwartiertjes poetsen... En dan af en toe 1 x in de week weer is wat anders voor de variatie en gewenning..

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 13:58

Dacht laatst zelfs gelezen te hebben om jonge paarden dingen te leren het beste is van veulen tot 2 jaar en daarna vormen ze ook hun eigen mening. Geschreven was dat je dan het beste de gewone dingen aan kunt leren zoals mee lopen touw, voeten geven, mond kijken en ogen kijken, overal aan mogen raken:) Poetsen. En wat dingen laten zien vast. Schijnt dat ze dat dan goed opslaan en nooit meer vergeten en dan makkelijker zijn als ze ouder worden. Kan het stukje niet meer vinden van het onderzoek. Beter dan tm 3 jaar ergens in een weide zetten met leeftijdgenoten. Pubers bij elkaar daar leren ze ook slecht gewoontes. Beste dan nog gemengde kuddes. Maar dat kan niet meer tegenwoordig;)

Echt aan het werk gaan is dan weer wat anders. Maar zoals je nu doet moet prima kunnen. En tussen echt inrijden en vol sport proberen te rijden zit nog een heel grijs gebied;) Je kan ook eens per week of 2x per week gewoon opstappen en rustig aan liften verder niets. Op 5 zijn ze soms nog moeilijk te breken zeker als ze weinig in de hand zijn geweest dan willen goed hun eigen karakter weleens laten zien:) Wil niet zeggen dat ze dat op andere leeftijden ook niet doen. Maar er zit een groot verschil tussen eens wat vragen of dagelijks afbeulen.

TS je bent dus lekker met je paard bezig en werkt vast aan de band van jullie toekomst! Genieten dus!

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 15:39

Vind t ook te jong.. Jammer van zo'n knap paard.
Verder zeg je dat er geen druk op t bit zit, maar hoe kom je daarbij als het bit VEEL te hoog hangt...?

Haarbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 16:03

Knap dat jij dat van 1 stilstaande foto kan zien, LoveUggs. Volgens mij is paardlief aan het kauwen op het bit en trekt hij hem zo zelf wat hoger.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 16:07

Wat een leuk paard! Fijn dat je hem rustig aan alles laat wennen en niet alles in 1x :D

BobbieLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 16:16

Hee TS,
Ik vind juist dat je wel goed doet, ik zou het niet anders doen.
Wennen en meteen onder dwang iets moeten is een verschil.
Je doet het allemaal rustig opbouwen en dat vind ik veel beter als dat met een 3,5-jarige ineens .. een zadel en ruiter er op krijgt.
Mensen brengen hun jongen kinderen ook vroeg naar school dus why nott.....
Mooie paard! :)
:D

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-13 16:17

Hij was inderdaad aan het kauwen, is toch wel raar zo'n bit.. Maar hij is zo braaf! Momenteel is het alleen een beetje poetsen, 'winterstop' komt eraan!

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 16:22

bailtje!!

leuk zeg! Moet eigenlijk een keer langskomen hoe is met je witte dram monster?

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 16:26

Waldemar schreef:
Joh, ik vind het alleen maar goed dat je het zo rustig aanpakt, heb het precies zo gedaan en ik liep zelfs al met een jaar oud geregeld door het bos enzo. Ze worden heus niet slechter van 3x per week een beetje aanklooien! Je hebt er straks alleen maar profijt van, je hoeft dan een stuk minder te doen om hem te beleren omdat hij al zo vertrouwd is met alles.
Overigens heb ik die van mij met 4 jaar pas ingereden op het gemakje. Mijn paard is een geweldig dier geworden, zonder opfok en MET veel aandacht ;) (uiteraard wel in gezelschap opgegroeid)
Leuk paardje om te zien ook, vind donkere schimmels zo mooi!

Supergoed bezig! Zo hebben wij het destijds ook aangepakt ( http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=130&t=1438429&) Sterker nog; als meer mensen aandacht zouden besteden aan grondwerken, zou dat naar mijn mening ontzettend veel problemen op latere leeftijd schelen!

marianne1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 16:29

Dat je er nog zo netjes op blijft reageren op al die negatieve reacties! Petje af!

Vind dat je goed bezig bent!
En ik zal meteen tegen m'n stalgenootje zeggen dat ze het compleet verkeerd heeft aangepakt, door met haar tweejarige (nu driejarige) zo'n vier tot vijf keer in de week langs de weg en door de wijk te gaan wandelen. Had ze nooooit moeten doen natuurlijk!! Het paardje is nu sinds twee maanden onder het zadel en ze kan er nu zo mee de straat op.. Echt slecht, jouw aanpak... (not)

GUSTIxBILL

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 16:30

Heey TS, Chapeau dat je zo rustig blijft reageren.

Netjes werk, wij hebben ooit van een man gehoord (en deze heeft internationale dressuur en springstal gehad in Amerika, zal wel weten waarover hij praat, zeker aangezien zijn paardjes even gezond waren op 30 als op 3 jaar) dat je beter jonger kunt beginnen.

Wij hebben het zelf op die man zijn manier gedaan. En zeggen, mijn moeder heeft veel paarden gehad, en geeneen die op zijn 30e last had van iets van zijn begin jaren.
basis opvoeding (voetjes, ...) binnen de 6 maand, op 1,5 jaar 30 sec links om, 30 sec rechts om longeren. Vanaf 6 maand tot ... Schriktraining (en deken jaar dat ze 2 geworden was). En rond 2,5 begonnen met zadel en hoofdstel. Ingereden op 3,5. En beginnen doorrijden op 4,5.

Hoe ouder hoe moeilijker door het puber gedrag. En hoe sterker ze zijn. Dus ik vind dat je het netjes doet. Vind de foto's ook een vriendelijk beeld geven. (en mooi paardje trouwens)
Laatst bijgewerkt door GUSTIxBILL op 18-10-13 16:32, in het totaal 1 keer bewerkt

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 16:31

Ik begrijp nou echt niet waarom dit beestje te jong is om al vaardigheden op te doen. Waarom niet langzaam opbouwen in plaats van meteen alles in een keer?

Paardje blijft toch, ookal is hij al bezig met zadel, rondrennen in de wei hoor. Daar wordt het echt niet minder op. Paarden blijven onder het zadel uit toch jong in hun hoofd, ik heb echt niet het idee dat dit beestje het erg vind.

Leuk beestje, ziet er goed uit! Veel succes met hem :)

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 16:40

goed bezig, leuk paardje.
Ik heb het met onze drie jarige net zo aan gepakt toen der tijd.
Ging ik ook met plastic aan de gang.
Nu is hij zadelmak en rij ik 1 tot drie keer per week.
Nergens is hij ban onder de indruk en het geen moment spijt dat ik het toen zo heb aangepakt.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-13 17:10

billy3105 schreef:
bailtje!!

leuk zeg! Moet eigenlijk een keer langskomen hoe is met je witte dram monster?

Botje! Daar zit ik nu op!! Ben aan het boscrossen :D