paard "in de krul" in de bak

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

balin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 17:06

@ Janneke:
Ik heb altijd het idee dat mensen denken dat hun paard 'beter' gaat lopen van dat soort spiertraining.

In werkelijkheid lijkt iets anders mij logischer:
Veel paarden werken echt hard voor hun ruiter: ze doen écht hun best (zelfs als het niet lukt)
Wanneer een paard zijn spieren goed getrained heeft, kán hij dus ook meer met deze spieren (minder stijf, meer uithoudingsvermogen). Dus kan het paard ook beter lopen. Maar: dit betekend niet dat het paard beter op de hulpen reageerd, maar dat het paard beter op de hulpen kán reageren.

Daartegenover kun je je als ruiter ook afvragen of je niet naar jezelf moet kijken: jezelf aanspreken en eens aan je eigen houding en hulpen kijken ipv zomaar een elasiek (of touw!) gebruiken..
Als een paard niet naar jou hulpen 'luistert', komt dat dan omdat hij niet wil, niet kan, of omdat jijzelf onduidelijk bent ?

Je paard (diervriendelijk) trainen is nuttig.. Jezelf trainen meer

Edit:
voor de duidelijkheid: wat TS beschrijft vind ik niet diervriendelijk!!!
Laatst bijgewerkt door balin op 23-03-13 17:40, in het totaal 1 keer bewerkt

balin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 17:13

@ TS:
LET OP: als jij de foto's gaat verspreiden via PB, vrees ik dat dat valt onder privacy schending.

Je mag officieel niet zomaar zonder toestemming foto's maken van het eigendom van een ander (het zou me niets verbazen als een paard daar ook onder valt). En je mag dit al helemaal niet zomaar verspreiden (ook niet via mail/PB).

Ik weet het fijne er niet van, maar ik weet dat dingen eerder illegaal zijn dan je zou denken.
Zoek ff uit hoe en wat voordat je dingen verstuurd...

Het zou doodzonde zijn als de DB wél een zaak wil starten, maar dat vervolgens niet kán omdat jij de foto's verspreid hebt!!
Want ik denk wel dat de foto's heel nuttig kunnen zijn als bewijs!

Hou je ons op de hoogte met hoe het loopt?

Arcodavella

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 17:14

balin schreef:
@ TS:
LET OP: als jij de foto's gaat verspreiden via PB, vrees ik dat dat valt onder privacy schending.

Je mag officieel niet zomaar zonder toestemming foto's maken van het eigendom van een ander (het zou me niets verbazen als een paard daar ook onder valt). En je mag dit al helemaal niet zomaar verspreiden (ook niet via mail/PB).

Ik weet het fijne er niet van, maar ik weet dat dingen eerder illegaal zijn dan je zou denken.
Zoek ff uit hoe en wat voordat je dingen verstuurd...

Het zou doodzonde zijn als de DB wél een zaak wil starten, maar dat vervolgens niet kán omdat jij de foto's verspreid hebt!!
Want ik denk wel dat de foto's heel nuttig kunnen zijn als bewijs!

Hou je ons op de hoogte met hoe het loopt?

:j .

Anoniem

Re: paard "in de krul" in de bak

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 17:33

Mensen kunnen een paard zelf dan niet op dusdanige manier beleren en proberen het dan met dit soort martelgruwelen. Ik denk gewoon een gebrek aan kunde/tijd/wil van de ruiter. Wanstaltig.

Imani1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 17:35

Het is gewoon een oefening om de spieren te oefenen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 17:38

Nou, 3 kwartier in een krul staan, zou de spieren oefenen. Hoe dan precies. Ik train zelf veel mijn eigen spieren en 3 kwartier in een houding worden geforceerd, kan gewoon niet goed zijn.

@Maud Bruinsma, een paar posts geleden zeg je dat je helemaal geen paard hebt. Dus train je andermans paarden op die manier?

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 17:39

Vroeger had een meisje op stal haar paard ook zo in de bak gezet, toen wilde het paard de bak uit springen en kwam halverwege met zijn buik op een paal terecht en kom dus ter plekke worden afgemaakt....

Dit heeft niets maar dan ook niets met dressuur te maken en ik vind het niet normaal, ik hoop dat je er wat tegen kunt doen!

Alexandra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 01:19

JJane schreef:
maudbruinsma schreef:
Dit is zeker geen ongewone methode om de spieren van je paard te trainen, dit is enkel een vorm van "bijzetten" het aanspannen van de spieren van je paard. Maar dit zou eigenlijk áltijd onder toezicht moeten worden gedaan. Ik pas dit ook dagelijks toe, maar nooit langer dan drie kwartier, en ALTIJD onder toezicht, dit is een geweldige methode, ook om paarden door te rijden na het inrijden, ze maken dan kennis met hun eigen spieren, en het "nageven" doorgereden paarden, kunnen deze methode langer hebben. maar als jou paard zogezegt "loslaat" (zn hals ontspant) Moet hij hier abslouut geen last van hebben, en deze methode maakt ze lichter in jou hand, en sensibeler aan jou been. Van achter naar voor.

*D

Dagelijks drie kwartier? Dan ben je in mijn ogen geen haar beter.

Indd. Zou maar eens even les nemen als ik jou was om je paard goed door te rijden ;)

Alexandra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 01:25

Ik denk dat bijzet; tiedeman; elastiek écht niet nodig is. en mijn paard is er het bewijs van.
Mijn Kyra, reed ik alleen met een (losse) martingaal, zodat ze niet met r neus in de lucht kon gaan rennen.
Na véél oefenen, véél buigingen loopt ze nu in elke 'stand' rond, (zolang ik dit vraag - anders neus in de lucht) we begonnen 2 maanden geleden als 'renpaard' en 'super onzekere' ruiter, maar zonder welke bijzet teugel ooit, zijn we nu waar we horen te zijn, ze doet wat ik vraag, is soms nog wel 'stout' (oftewel; bang en dan bokken en rennen) maar als ik me handen laag houd en ophouding geef, staat ze stil.. Had ik geen tiedeman oid voor nodig!

Vind het complete onzin die bijzet teugels.. lekker te paard in de krul dwingen!

Mereltje66

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 02:01

Ik gebruik bij longeren ook zo'n soort bijzetteugel, alleen dan veel losser, meer bedoeld zodat hij niet met zijn neus in de lucht kan gaan lopen. Heb ook een tijdje met bijzet teugel gereden (op advies van rij instructrice), maar dan ook bedoeld zodat hij niet met zijn neus in de lucht kon gaan lopen (matingaal werkte hierbij niet).
Bijzetteugels zijn dus zeker geen onzin dingen, zolang je er goed mee om gaat. En weet hoe je ermee om moet gaan.

Ik ben ook wel eens op wedstrijd geweest waarbij iemand die heel erg aan het zagen was om het paard aan de teugel te laten lopen. Zij werd toen door de jury de bak uitgestuurd.

Om een paard zo strak in de krul te zetten en dan ook nog zo lang vind ik echt heel zielig. Ik hoop dat je het kan stoppen!

daniquexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 02:24

op stage gebruiken wij deze touwtjes voor het longeren, heel bewust word de andere kant 1 keer vast gemaakt zodat het paard niet op het beton kan klappen en ingeslapen moet worden, dit gebeurd pas in de bak, wij moeten dan in de mond vragen om te ontspannen en dan zakt het paard met het hoofd en heeft op dat moment geen gevoel van de touwtjes, het is niet erg verstandig om ze zo neer te zetten, maar dat is iedereen zijn eigen verantwoording..
de dieren bescherming doet hier weinig tegen, op hoog niveau zijn er eenmaal mensen die niet kijken naar het plezier in het dier maar op het winnen en het perfect maken.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 10:46

ImaniBieber schreef:
Het is gewoon een oefening om de spieren te oefenen

Het is tenminste een oefening, die de verkeerde spieren "traint".

De spieren die je nodig hebt, zijn de "buikzijde spieren", spant het paard die aan, dan wordt de onderkant kort en dus als gevolg de bovenlijn lang.
Het rekken van de bovenlijn heeft geen enkele echte functie - spant de onderlijn op een goede manier aan, gebeurt dit vanzelf.

IvankBacardi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 12:03

Alexandra_ schreef:
Ik denk dat bijzet; tiedeman; elastiek écht niet nodig is. en mijn paard is er het bewijs van.
Mijn Kyra, reed ik alleen met een (losse) martingaal, zodat ze niet met r neus in de lucht kon gaan rennen.
Na véél oefenen, véél buigingen loopt ze nu in elke 'stand' rond, (zolang ik dit vraag - anders neus in de lucht) we begonnen 2 maanden geleden als 'renpaard' en 'super onzekere' ruiter, maar zonder welke bijzet teugel ooit, zijn we nu waar we horen te zijn, ze doet wat ik vraag, is soms nog wel 'stout' (oftewel; bang en dan bokken en rennen) maar als ik me handen laag houd en ophouding geef, staat ze stil.. Had ik geen tiedeman oid voor nodig!

Vind het complete onzin die bijzet teugels.. lekker te paard in de krul dwingen!

ik sta er ook niet achter dat paarden zo vast gebonden worden hoor, maar niet elk paard is het zelfde als jou paard! bijzetteugels kunnen wel zeker nut hebben

Babbelaar20

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 12:07

@Alexandra_ mijn hafje heeft rug problemen gehad en moet leren dat haar rug geen pijn meer doet maar wil niet laag lopen/ontspannen, bang voor de pijn. Longeren met elastieken is een goeie manier om haar te leren laag en ontspannen te lopen het werkt heel goed dus elastiek is wel degelijk een goede uitkomst in mijn geval. niet iedereen heeft een paardje die makkelijk ontspant. dus onzin vindt ik het ZEKER niet zolang je het maar goed gebruikt.

Fair

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 12:43

Ik gebruik met longeren alleen een longeertouw, en ze loopt gewoon nagefelijk, pure ontspanning.
Veel beter dan al die bijzetdingen :j

IvankBacardi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 12:45

Fair schreef:
Ik gebruik met longeren alleen een longeertouw, en ze loopt gewoon nagefelijk, pure ontspanning.

dan loopt ze gewoon met der hoofd naar beneden..

Fair

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 12:48

IvankBacardi schreef:
Fair schreef:

dan loopt ze gewoon met der hoofd naar beneden..

Nee. Pure ontspanning, gewoon haar rugspieren gebruiken puur door met je longeerlijn te spelen, dan laten ze op het laatst hun rugspieren los en gebruiken hun buikspieren, en dan lopen ze nagefelijk :j

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 12:48

Ben ik het niet mee eens Fair. Maar dat ligt ontzettend aan het doel van het longeren. Hoe jouw paard loopt is misschien wel ontspannen, maar zeer waarschijnlijk helemaal uit elkaar.
Dat is bij een bijzet minder omdat het paard dan wel 'bij elkaar gehouden' wordt en in een 'kader' loopt waardoor het snelheid omzet in activiteit vanuit achter. Zonder dat, gaat ze waarschijnlijk alleen stuwend vooruit.

Longeer je puur voor de ontspanning, zoals jij, en niet voor de spierkracht (ook dat helpt mee in het krijgen van een Happy Athlete) dan zijn bijzets niet nodig inderdaad.

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-13 12:51

ik vindt dat je een paard ook moet kunnen rijden zonder bijzet teugels.
Anders doe je toch iets fout. maar daar aar zijn de meningen over verdeeld ;)
Mensen ik ben echt niet tegen bijzetteugels als ze op goeie manier gebruikt worden en niet overdreven strak zitten, maar ik zie paarden liever zonder.
ik neem liever wat meer tijd om de paarden goed te laten lopen zonder bijzet teugel.
voor longeren vindt ik het weer een ander verhaal, omdat je er dan niet op zit en geen teugels in je handen hebt.
Dan vindt ik een bijzet teugel ook niet erg, mits hij goed gebruikt wordt en hij niet zo strak zit dat het paard helemaal in de krul getrokken wordt.

Ik kom maandag avond terug uit Rotterdam, ik ga dus aankomende week foto's maken, dierenbescherming bellen etc.

Fair

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 12:55

Geryon schreef:
Ben ik het niet mee eens Fair. Maar dat ligt ontzettend aan het doel van het longeren. Hoe jouw paard loopt is misschien wel ontspannen, maar zeer waarschijnlijk helemaal uit elkaar.
Dat is bij een bijzet minder omdat het paard dan wel 'bij elkaar gehouden' wordt en in een 'kader' loopt waardoor het snelheid omzet in activiteit vanuit achter. Zonder dat, gaat ze waarschijnlijk alleen stuwend vooruit.

Longeer je puur voor de ontspanning, zoals jij, en niet voor de spierkracht (ook dat helpt mee in het krijgen van een Happy Athlete) dan zijn bijzets niet nodig inderdaad.

Ik begrijp je punt niet helemaal, daarboven zeg je dat je het niet met me eens bent en daaronder zeg je dat longeren puur ontspanning is, terwijl ik daar juist mee bezig ben ?
Kan je je punt duidelijker uitleggen, of ander via pb zodat we niet te ver offtopic gaan :j

bibstertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 12:59

gewoon rollkur

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 13:01

Geryon schreef:

Eh, gaat ditover het woord "nagefelijk"...?
Als een paard de achterhand actief onderbrengt, lekker vlot loopt en hals strekt, loopt het dier ontspannen en voor mijn part nagefelijk (..al hangt het een beetje af, van wat je onder dat woord verstaat...).
Als de achterbenen de massa goed dragen, is het dier per definitie niet "uit elkaar gevallen".
En ja, dat kan tijdens het halsstrekken...!
En dat kan tijdens het rijden ook, aan de lange teugel, met het hoofd ter hoogte van de polsen kan het dier uitstekend nageven op het bit. (Ik zeg niet, dat het een makkelijk doel is om te bereiken, maar als je correct rijdt, bereik je dit doel op den duur en de paarden vinden het een heerlijk iets.)

Geryon schreef:

Of de achterhand gaat dragen of alleen snelheid produceert, hangt van een boel dingen af.
Maar een teugel? NEE.
(Graag van bespiering, snappen wat de ruiter wil, warming up, etc.)
Dat je een paard met een teugel 'bij elkaar moet houden', dat is helaas wel, wat veel mensen leren, maar kloppen doet het niet.

En er zijn mensen, die heel erg goed met/via de longe met het hoofd van hun paard praten, via de longe kunnen vragen om een relatief hoge hoofd/halshouding, en dat gecombineerd met de volte zelf en eventuele drijvende hulpen - dat geeft een paard dat op de achterhand gaat lopen.

(Het hoofd naar benenen geeft doorgaans een paard op de voorhand. Kijk maar eens bij western. Die slide stops zijn wel een beetje over mijn top - maar het IS verzameling: achterhand gaat bijna letterlijk zitten en het hoofd komt op en bepaalde manier omhoog.)
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 24-03-13 13:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Jodie_Delano

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 13:20

er gebeuren meer rare dingen in de paarden sport.
ook dingen die wij niet weten,, of anders gezegt waar echte paarden mensen NOOIT over na zullen denken.

bijvoorbeeld: western mensen.
zetten hun paard een paar uur aan de muur, stal, padock vast.
in buigstand met de reden 'ze moeten na denken'?? uuuhm waarover 'wat ze fout hebben gedaan bijvoorbeeld tijdens het rijden'.
een echt paarden mens zal zeggen 'denk je dat dit zou helpen'??
waarop hun andwoorden 'NATUURLIJK',, overtuigt van hun eigen daden.

je zal mijn niet horen zeggen dat ze het allemaal doen,, maar er zitten er zeker een paar tussen die dit doen.
en niet alleen in de western maar ook in de andere paarden sporten gebeuren raren dingen, die niet kloppen.

nikitabanana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 13:55

heb alles gelezen, verschrikkelijk als iemand zo met zn dieren omgaat!!
en dat filmpje echt gruwelijk!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 16:09

Maar mensen, dit gaat niet over bijzetten tijdens het longeren, maar paarden gewoon met strakke bijzet in de bak gooien een paar uur.