ZusJacobs schreef:Natuurlijk wil je aanspanning, maar met alleen aanspanning kom je er niet. Een paard moet ook los kunnen laten, en dus ontspannen.

Dat vind ik ook.
*gaat proberen goed antwoord te geven*
Marlies, in die positie is het zeker mogelijk. Ik neem aan dat je het dressuur aan de lange teugel wel kent? En dan niet de klassieke methode maar de moderne.
Ik wil het best uitleggen, maar dat vind ik lastig, ik werk vooral op gevoel, als mijn paard er fijn van gaat lopen en er soepeler van wordt dan werk daar op verder.
Wat ik wil bereiken? Dat mijn paard goed rechtgericht is en dat hij heel fijn loopt zonder beperkingen. En dat hoeft niet aan de teugel te zijn, daar gaat het bij mij niet op. Hij moet zijn spieren goed gebruiken, that's my point.
Niet iedereen is gelijk goed als hij begint. Ik ben in augustus begonnen met deze manier, om hem zo ontspannen mogelijk te laten lopen, maar ook soms verzameld. Ik ben begonnen om hem rustig te laten draven en galopperen, want dat vind hij echt moeilijk, inmiddels gaat dat super, dus het heeft geholpen. Hij gaat steeds meer uit zichzelf inspannen zijn achterhand ondertreden, en dat vind ik heel goed van hem.
De voorkant maakt me nu even heel weinig uit, tuurlijk mag hij niet lopen sterrenkijken, maar omdat hij zonder goed ondertredende achterhand ook van voren niet goed kan lopen waren we daar mee bezig voor hij geblesseerd raakte, dus daar hadden we nog heel weinig aan gedaan.
Ik hoop dat je zo een beetje meer informatie hebt.
Euhm, waarom ik ontspanning als doel heb? Omdat mijn pony tot nog toe alleen maar gespannen en druk aan het rondlopen was, hij wist niet wat ontspannen was. Daarom heb ik nu ontspanning en rust als doel. Als dat bereikt is, gaan we verder kijken. Maar daar ben ik nog niet mee bezig met dat verder kijken. Want juist daarom ga ik les nemen.

En tuurlijk mag ik de bouw van mijn paard de schuld geven dat hij het moeilijk vind om zijn achterhand eronder te zetten, het ís gewoon zo.
Wil niet zeggen dat hij het niet kan. Maar hij vind het wel moeilijker dan een atletisch gebouwd dressuurpaard.