Natural Dressage, nieuwe hype?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 11:28

_coquette_ schreef:
Voor mijn gevoel begint ND inderdaad een hype te worden.

Tja het is dan ook een afgeleide van die andere hype, dressuur..
Kunstjes om het beeld van die andere kunstjes te krijgen zonder dat het lijkt of je dat kunstje moet afdwingen, wat bij het oorspronkelijk kunstje zo erg tegen valt dat blijkbaar een hoop mensen nood hebben aan een kunstje van het kunstje met een ander uitzicht en een meer aaibare naam, laat ons zeggen 'natural'.
Een dwaalspoor achter een dwaalspoor wat mij betreft. Maar interessant om de meningen daarover te lezen.

ZusJacobs

Re: Natural Dressage, nieuwe hype?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 11:33

Marlies, daarin is het ieder zijn eigen keus. Liever 1 a 2 keer wat half dressuur (kan in dat opzicht niet minder kwaad dan naar buiten) zonder optoming en de rest lekker naar buiten dan 5 keer per week half dressuur en 1x naar buiten of alleen maar naar buiten. Het is toch leuk dat mensen het proberen, dat ze er verder niet serieus in zijn moeten ze zelf weten. Is niet mijn probleem, en ik zal me daar ook niet druk om kunnen maken. Paarden worden er niet (veel) slechter van, en het kan een leuke afwisseling zijn.

Volgens mij maak jij je daar veel te druk om. Het is super dat jij de volharding er wel voor hebt, maar niet iedereen wil zo serieus werken. Ik snap je wel hoor, we willen toch het beste voor onze paarden. Daarin zijn gewoon 1000 verschillende kanten, en niks moet.

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 11:35

Nelleke_H schreef:
En wat mij ten zeerste verbaast is dat het hier altijd direct over verzameling en oprichting gaat.

Het gaat niet direct over verzameling en oprichting, de reden dat dit naar voren komt is dat er in het topic een groep mensen is, waaronder ikzelf, die aangeven dat het hele gebrek aan ND is, dat mensen wél de oefeningen willen doen waarvoor oprichting nodig is, maar dan zonder de hulpmiddelen waarmee je oprichting verkrijgt. De hele basis bespreken vind ik niet relevant, lijkt me logisch dat je je daar sowieso mee bezig houdt voordat je verder gaat met andere oefeningen.

xmarliez schreef:
Schouderbinnen is een oefening waar je niet eens aan moet denken, dit is namelijk een van de moeilijkste oefeningen voor paard en ruiter, het vergt veel perfectie, training, kracht en uithoudingsvermogen. En dat is er niet als je net begint met trainen.

Ik ben het overwegend met je eens, maar deze opmerking kan ik me dan weer totaal niet in vinden. Schouderbinnen in stap is één van de eerste oefeningen die ik mee pak aan de lange lijnen. Rechtuit voorwaarts in stap en draf, volte in stap en draf, slangenvolte en gebroken lijn in stap en draf, puur om de communicatie met de lange lijnen aan te leren en gehoorzaamheid te testen. Dat is training 1. Dan pak ik in training 2 het liefst direct al schouderbuiten mee in stap en daarna zsm verder naar schouderbinnen, renvers en travers. Het hoeft dan natuurlijk nog niet perfect te zijn en we hoeven ook niet de hele bak rond, maar een paar pasjes, dat kan best. Zeker tussen de lange lijnen vind ik het belangrijk dat het paard vanaf het begin direct leert om makkelijk van buiging en stelling te kunnen wisselen.

Ik ben trouwens nog geen paard tegen gekomen wat dat niet wilde of kon. De een is soepeler en heeft meer aanleg dan de ander, maar de basis van de oefening krijg je er bij allemaal zo uit...

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 11:37

Mee eens, want hoe anders leert een paard het goed. Met alleen recht toe recht aan kom je er echt niet.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 11:41

Borisje schreef:
ZusJacobs schreef:
Natuurlijk wil je aanspanning, maar met alleen aanspanning kom je er niet. Een paard moet ook los kunnen laten, en dus ontspannen.

:j Dat vind ik ook.

*gaat proberen goed antwoord te geven*

Marlies, in die positie is het zeker mogelijk. Ik neem aan dat je het dressuur aan de lange teugel wel kent? En dan niet de klassieke methode maar de moderne.
Ik wil het best uitleggen, maar dat vind ik lastig, ik werk vooral op gevoel, als mijn paard er fijn van gaat lopen en er soepeler van wordt dan werk daar op verder.
Wat ik wil bereiken? Dat mijn paard goed rechtgericht is en dat hij heel fijn loopt zonder beperkingen. En dat hoeft niet aan de teugel te zijn, daar gaat het bij mij niet op. Hij moet zijn spieren goed gebruiken, that's my point.

Niet iedereen is gelijk goed als hij begint. Ik ben in augustus begonnen met deze manier, om hem zo ontspannen mogelijk te laten lopen, maar ook soms verzameld. Ik ben begonnen om hem rustig te laten draven en galopperen, want dat vind hij echt moeilijk, inmiddels gaat dat super, dus het heeft geholpen. Hij gaat steeds meer uit zichzelf inspannen zijn achterhand ondertreden, en dat vind ik heel goed van hem.
De voorkant maakt me nu even heel weinig uit, tuurlijk mag hij niet lopen sterrenkijken, maar omdat hij zonder goed ondertredende achterhand ook van voren niet goed kan lopen waren we daar mee bezig voor hij geblesseerd raakte, dus daar hadden we nog heel weinig aan gedaan.
Ik hoop dat je zo een beetje meer informatie hebt.

Euhm, waarom ik ontspanning als doel heb? Omdat mijn pony tot nog toe alleen maar gespannen en druk aan het rondlopen was, hij wist niet wat ontspannen was. Daarom heb ik nu ontspanning en rust als doel. Als dat bereikt is, gaan we verder kijken. Maar daar ben ik nog niet mee bezig met dat verder kijken. Want juist daarom ga ik les nemen. :j

En tuurlijk mag ik de bouw van mijn paard de schuld geven dat hij het moeilijk vind om zijn achterhand eronder te zetten, het ís gewoon zo.
Wil niet zeggen dat hij het niet kan. Maar hij vind het wel moeilijker dan een atletisch gebouwd dressuurpaard.

Je zegt, een paard hoeft niet aan de teugel te zijn, ik ben van mening dat een paard altijd aan de teugel moet zijn. Want een paard dient ook altijd in houding te gaan en is dan dus ook aan de teugel. Kortom, je hebt een paard dan in de hand gesteld en dan kun je pas gaan trainen. Een paard moet gehoorzaam zijn dus ook aan de teugel.

Hij moet zijn spieren goed gebruiken, en hoe bereik je dat?

Je wilt je paard nu al 'soms' verzameld laten gaan? Hoe ga je dat doen? En waarom denk je dat, dat nu al mogelijk is?
Ik denk namelijk dat die stap nog lang niet in zicht is. Jouw paard, of beter gezegd jij moet eerst leren hoe je een paard in de hand steld, vanuit die positie kun je pas iets gaan doen. En dan begin je met een paard los te werken dmv losmakende oefeningen. Dit doe je omdat je paard er beter van wordt, omdat het niet verzameld is dus niet zwaar voor het paard op die manier. Het is wel zwaar voor een paard die veel blokkades heeft of minder goed gebouwd is maar het paard hoeft nog geen gewicht op achter te nemen om deze oefeningen uit te voeren.
Dit ga je daarna combineren met zijgangen in de stap, loswerken in de draf, overgangen etc. Dan gaat je paard in rijkunstig evenwicht, dat wil zeggen 50/50, doordat het paard losser is in het lichaam en dus ook het gewicht beter verdelen kan en op de achterhand meer op kan nemen dan kun je pas naar de verzamelde oefeningen toe werken. Verzamelde oefeningen kun je alleen maar in de draf en galop rijden ivm het zweefmoment in die gangen.

Rustig draven en galopperen heeft niets met verzameling te maken, dat weet je denk ik wel toch? Wat doet het volgens jou dan wel?
Ik vertel er alvast bij wat het voor mij voor doel zou hebben. Nou niets... want je kunt wel de passen verkorten maar niet vertragen, passen verkorten is al richting verzameling want daar heb je activiteit voor nodig die vanuit achter komt en een paard moet dat aankunnen. Kortom, vertragen heeft geen toegevoegde waarde en kan alleen vanuit de hand komen.

En daarnaast, een paard die gespannen is stel je in de hand en dan weet het paard gelijk wat je bedoeld en zal het ook niet meer gespannen zijn. Kortom, ruitergevoel is belangrijk en anders is les van iemand die veel ruitergevoel en ervaring heeft heel erg belangrijk.

Ik denk dat je de focus nog lang niet moet leggen op het 'onderzetten van de achterhand'. De achterhand (en voorhand) moeten eerst los gemaakt worden, en jij moet eerst eens gaan leren hoe je een paard durchs genick stelt, en hoe een paard in de hand gesteld wordt en daarnaast moet je eerst gaat leren wat aanleuning is, hoe dat ontstaat en hoe dat voelt. Kortom, verzameling, dat is nog te ver weg. En dat is helemaal niet erg :) want in de tussentijd zijn er nog zo veel leuke, moeilijke dingen om aan te werken, en daardoor zie je een paard verbeteren en behoren blessures ook tot het verleden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 11:44

Ik kan niet anders dan meegaan met Marlies in dit geval :j

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 11:45

ZusJacobs schreef:
Marlies, daarin is het ieder zijn eigen keus. Liever 1 a 2 keer wat half dressuur (kan in dat opzicht niet minder kwaad dan naar buiten) zonder optoming en de rest lekker naar buiten dan 5 keer per week half dressuur en 1x naar buiten of alleen maar naar buiten. Het is toch leuk dat mensen het proberen, dat ze er verder niet serieus in zijn moeten ze zelf weten. Is niet mijn probleem, en ik zal me daar ook niet druk om kunnen maken. Paarden worden er niet (veel) slechter van, en het kan een leuke afwisseling zijn.

Volgens mij maak jij je daar veel te druk om. Het is super dat jij de volharding er wel voor hebt, maar niet iedereen wil zo serieus werken. Ik snap je wel hoor, we willen toch het beste voor onze paarden. Daarin zijn gewoon 1000 verschillende kanten, en niks moet.

Er zijn geen 1000 verschillende kanten. Een topatleet kan ook niet 1 keer in de week trainen en de rest van de week lekker op de bank liggen. Een mens die lichamelijk problemen heeft (zwakke rugspieren of wat dan ook) moet ook consequent in training zijn. Een mens die voor de lol traint moet ook die keren dat hij of zij traint op de juiste manier trainen. Anders maak je namelijk meer stuk dan dat je beter/sterker maakt.

Half Dressuur bestaat gewoon niet. Je rijdt of Dressuur of je rijdt geen Dressuur. Daarom dat rijden zonder optoming ook de naam Dressuur niet mag dragen. Dat is gewoon, hobbelen zonder optoming. Niets mis mee maar verwacht niet van je paard dat hij oefeningen uitvoerd.

Paarden worden van buitenrijden niet veel slechter maar van half trainen wel. Waarom denk je dat tegenwoordig bijna ieder paard minimaal 1 keer per jaar kreupel is?

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 11:50

Ik ben het ook helemaal eens met xmarliez.

Even een citaat:
''Activiteit van achter zie ik niet terug op de foto's. Waarom niet? Het is onmogelijk, er is geen begrenzing. Het paard wordt niet in de hand gesteld, heeft dus geen 'kader' waarbinnen het moet bewegen.''

Dit wordt al een paar keer (ook door mij en anderen) herhaalt in dit topic, maar ook in andere topics, in andere woorden.

Ik zou graag de tegenargumenten willen zien van de ND'ers. Wat denken jullie hiervan dat jullie alsnog doorgaan met ND?

Imo kun je met ND niets anders bereiken dan ontspanning, terwijl het doel van velen die aan ND doen, uiteindelijk (of zelfs meteen) oprichting en verzameling willen bereiken. Beide dingen die niet mogenlijk zijn zonder begrenzing.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 11:51

rider schreef:
Nelleke_H schreef:
En wat mij ten zeerste verbaast is dat het hier altijd direct over verzameling en oprichting gaat.

Het gaat niet direct over verzameling en oprichting, de reden dat dit naar voren komt is dat er in het topic een groep mensen is, waaronder ikzelf, die aangeven dat het hele gebrek aan ND is, dat mensen wél de oefeningen willen doen waarvoor oprichting nodig is, maar dan zonder de hulpmiddelen waarmee je oprichting verkrijgt. De hele basis bespreken vind ik niet relevant, lijkt me logisch dat je je daar sowieso mee bezig houdt voordat je verder gaat met andere oefeningen.

Welke hulpmiddelen heb je nodig voor oprichting? Volgens mij alleen een goed getraind, dus sterk paard. En een ruiter die het paard op de juiste manier rijden kan waardoor het de oefeningen op de juiste manier inzit en het paard altijd juist in de hand gesteld heeft waardoor oprichting tot stand kan komen. De ruiter moet weten wat een paard op dat moment kan en wat je doen moet om het paard verder te brengen in de opleiding. En dit vergt veel ruitergevoel.

rider schreef:
xmarliez schreef:
Schouderbinnen is een oefening waar je niet eens aan moet denken, dit is namelijk een van de moeilijkste oefeningen voor paard en ruiter, het vergt veel perfectie, training, kracht en uithoudingsvermogen. En dat is er niet als je net begint met trainen.

Ik ben het overwegend met je eens, maar deze opmerking kan ik me dan weer totaal niet in vinden. Schouderbinnen in stap is één van de eerste oefeningen die ik mee pak aan de lange lijnen. Rechtuit voorwaarts in stap en draf, volte in stap en draf, slangenvolte en gebroken lijn in stap en draf, puur om de communicatie met de lange lijnen aan te leren en gehoorzaamheid te testen. Dat is training 1. Dan pak ik in training 2 het liefst direct al schouderbuiten mee in stap en daarna zsm verder naar schouderbinnen, renvers en travers. Het hoeft dan natuurlijk nog niet perfect te zijn en we hoeven ook niet de hele bak rond, maar een paar pasjes, dat kan best. Zeker tussen de lange lijnen vind ik het belangrijk dat het paard vanaf het begin direct leert om makkelijk van buiging en stelling te kunnen wisselen.

Ik ben trouwens nog geen paard tegen gekomen wat dat niet wilde of kon. De een is soepeler en heeft meer aanleg dan de ander, maar de basis van de oefening krijg je er bij allemaal zo uit...

Jij verward schouderbinnenwaarts met schoudervoor. Schoudervoor hoor je altijd te rijden op de rechte lijn en de volte, daardoor is een paard namelijk rechtgesteld en rechtgericht. Ook al zo een term waar mensen tegenwoordig naar streven. Als je paard in de hand is gesteld en rechtuit gaat (dus in schoudervoor) is het rechtgericht.
Op hoeveel sporen is schouderbinnen en op hoeveel sporen is schoudervoor?

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 11:55

Mijn 1000 verschillende kanten staat voor: 1000 verschillende manieren die mensen denken dat goed is voor hun paard. Niet 1000 verschillende manieren hoe het beste je paard voor elkaar te rijden. Maar de een wilt lekker naar buiten, de ander longeert alleen e.d. Gewoon omdat ze het willen, niet omdat het o zo goed is voor hun paard. Dat een paard niet slecht word van buitenrijden vind ik onzin, ook die paarden worden belast met de ruiter, en dat kan al genoeg kwaad.

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 11:57

Ik heb het niet over schoudervoor, ik heb het over schouderbinnen. Of ik moet de termen verkeerd hebben, ik heb het nu over de oefeningen die in de klassieke terminologie 'shoulder-in' wordt genoemd, waarbij de voorhand van de hoefslag af komt en je initieel in 3 sporen gaat, en in Hinrichs klassieke methode uiteindelijk naar een shoulder-in op 4 sporen toewerkt.

Schoudervoor is, zover mij bekend, alleen een lichte lengtebuiging, waarbij je gewoon op twee sporen blijft.

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 11:58

Ik vind het toch jammer dat je anderen geen mening laat hebben Marlies.
Er zijn meer dingen goed dan alleen jouw visie, en prima, dan noemen we het geen dressuur, als het paard maar ontspannen en goed zijn lichaam gebruikt dan ben ik tevreden.

Ik vind inderdaad niet dat een paard perse aan de teugel moet zijn, maar ik heb het wel over míjn paard. Lang en laag is ook prima. Zeker voor nu.

Ik zeg niet dat rustig stappen of draven iets met verzameling te maken heeft. Maar het heeft wel toegevoede waarde voor mijn paard. Het is in ieder geval 100 keer beter dan ongecontroleerd als een idioot rondrennen, want dat deed hij eerst.

De achterhand ondertreden vind ik wel een belangrijk iets. Daardoor blijft hij actief.
Maar we zijn er nog lang niet, af en toe toont hij goede stukken, maar we blijven eraan werken, als hij weer goed loopt tenminste.

Maargoed, ik ga de discussie niet meer aan. Vind het jammer dat ik geen eigen mening kan hebben over het trainen van mijn paard. Ik doe dingen die goed voor hem zijn, als hij er niet fijner van ging bewegen zou ik het niet doen.
En ik ben nog maar een beginner, neem niet voor niets les. ;)

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 12:02

rider schreef:
Ik heb het niet over schoudervoor, ik heb het over schouderbinnen. Of ik moet de termen verkeerd hebben, ik heb het nu over de oefeningen die in de klassieke terminologie 'shoulder-in' wordt genoemd, waarbij de voorhand van de hoefslag af komt en je initieel in 3 sporen gaat, en in Hinrichs klassieke methode uiteindelijk naar een shoulder-in op 4 sporen toewerkt.

Schoudervoor is, zover mij bekend, alleen een lichte lengtebuiging, waarbij je gewoon op twee sporen blijft.

In de Klassieke termen wordt er geen Engels gesproken. Dat terzijde.

Schouderbinnen is op 3 sporen en schoudervoor op 4 sporen. Schouderbinnenwaarts is onmogelijk op 4 sporen, dat is onzin.
Je hebt ook nog alleen stelling, dat is eigenlijk waar ik op doelde (maar verkeerd uitgelegd sorry) met rechtuit op de rechte lijn en volte. Door de schouder recht te plaatsen (2 sporen) en stelling te geven krijg je een recht gaand paard. In eerste instantie rijd je altijd schoudervoor (4 sporen) om je paard recht te stellen, hoe verder je in de africhting komt hoe rechter je paard vanuit zichzelf al gaat.
Bij stelling is er geen lengtebuiging. Bij schouderbinnenwaarts wel.

Wat is het doel van schouderbinnenwaarts en wat is er zo moeilijk aan?

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 12:04

xmarliez schreef:
Welke hulpmiddelen heb je nodig voor oprichting? Volgens mij alleen een goed getraind, dus sterk paard. En een ruiter die het paard op de juiste manier rijden kan waardoor het de oefeningen op de juiste manier inzit en het paard altijd juist in de hand gesteld heeft waardoor oprichting tot stand kan komen. De ruiter moet weten wat een paard op dat moment kan en wat je doen moet om het paard verder te brengen in de opleiding. En dit vergt veel ruitergevoel.

Nou, een hoofdstel lijkt me handig. :Y) Dat bedoel ik met hulpmiddelen, aangezien ND helemaal geen ondersteuning wil gebruiken.

Overigens is "een ruiter die het paard op de juiste manier kan rijden", ook niet per definitie een vereiste, aangezien je tussen de lange lijnen ook prima dressuurmatig kunt trainen, zonder dat je erop zit.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 12:07

Borisje schreef:
Ik vind het toch jammer dat je anderen geen mening laat hebben Marlies.
Er zijn meer dingen goed dan alleen jouw visie, en prima, dan noemen we het geen dressuur, als het paard maar ontspannen en goed zijn lichaam gebruikt dan ben ik tevreden.

Ik vind inderdaad niet dat een paard perse aan de teugel moet zijn, maar ik heb het wel over míjn paard. Lang en laag is ook prima. Zeker voor nu.

Ik zeg niet dat rustig stappen of draven iets met verzameling te maken heeft. Maar het heeft wel toegevoede waarde voor mijn paard. Het is in ieder geval 100 keer beter dan ongecontroleerd als een idioot rondrennen, want dat deed hij eerst.

De achterhand ondertreden vind ik wel een belangrijk iets. Daardoor blijft hij actief.
Maar we zijn er nog lang niet, af en toe toont hij goede stukken, maar we blijven eraan werken, als hij weer goed loopt tenminste.

Maargoed, ik ga de discussie niet meer aan. Vind het jammer dat ik geen eigen mening kan hebben over het trainen van mijn paard. Ik doe dingen die goed voor hem zijn, als hij er niet fijner van ging bewegen zou ik het niet doen.
En ik ben nog maar een beginner, neem niet voor niets les. ;)

Ik laat mensen hun eigen mening hebben, juist door de vragen die ik stel. Ik krijg alleen geen antwoord? Kritisch zijn mag zeker niet meer. Maar dat is paardrijden nou eenmaal, kritisch zijn.

Wat is het doel van lang en laag en waarom is een paard dan niet aan de teugel? Wat is aan de teugel eigenlijk?
En waarom blijft een paard alleen actief door het ondertreden van de achterhand? Is het ondertreden het enige middel om een paard sterker te maken in de achterhand en er voor te zorgen dat de activiteit er is en behouden blijft?

Ik vind het zelf heel erg jammer dat mensen geen antwoorden geven, daar leer je juist van. Je moet weten wat je doet, in theorie en praktijk en wat je doet moet je ook kunnen uitleggen. Als ik dan door vraag krijg ik te horen dat mensen geen eigen/andere mening mogen hebben. WEL, maar leg het mij dan uit?
Waarom gebeurd dat niet? Het is geen discussie maar het uitleggen naar elkaar toe. Waarom doe jij dit en ik dat? En waarvoor, wat bereik je er mee, hoe doe je het etc etc.

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 12:08

xmarliez schreef:

Tsjonge zeg, nu doe je wel een beetje kleinzielig. Ik werk (deels) via de methode van Hinrichs, waarvan ik de boeken en dvds in Engelse vertaling heb, aangezien mijn Duits niet zo vloeiend is. En de beste man is ook nog eens zo aardig om in het Engels clinics te willen geven! Ik ben dus niet heel bekend met de Nederlandse termen.

Maar goed, als we op deze manier moeten gaan discussiëren over semantiek omdat je blijkbaar op een andere manier de discussie niet kan winnen, dan zeg ik, fijne dag nog & veel plezier met de discussie verder. :wave:

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 12:08

xmarliez schreef:
rider schreef:

Schouderbinnen is op 3 sporen en schoudervoor op 4 sporen. Schouderbinnenwaarts is onmogelijk op 4 sporen, dat is onzin.
Je hebt ook nog alleen stelling, dat is eigenlijk waar ik op doelde (maar verkeerd uitgelegd sorry) met rechtuit op de rechte lijn en volte. Door de schouder recht te plaatsen (2 sporen) en stelling te geven krijg je een recht gaand paard. In eerste instantie rijd je altijd schoudervoor (4 sporen) om je paard recht te stellen, hoe verder je in de africhting komt hoe rechter je paard vanuit zichzelf al gaat.

Oké, dus jij zegt SV moet je wel mee pakken en SB niet toch?
Ik vat hem wel, SV is makkelijker omdat het paard inprincipe recht gaat, (wijkt) en niet hoeft onder te treden maar schaart (achterbeen grijpt niet naar middelpunt maar ernaast) en SB wel (met dus de lengtebuiging). Grappig dat SB en SV toch echt verschillend opgevat worden.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 12:09

rider schreef:
xmarliez schreef:

Nou, een hoofdstel lijkt me handig. :Y) Dat bedoel ik met hulpmiddelen, aangezien ND helemaal geen ondersteuning wil gebruiken.

Overigens is "een ruiter die het paard op de juiste manier kan rijden", ook niet per definitie een vereiste, aangezien je tussen de lange lijnen ook prima dressuurmatig kunt trainen, zonder dat je erop zit.

Ook aan de lange lijnen is de ruiter diegene die het paard leidt. Jij bent op de grond net zo goed een ruiter, en vanaf de grond is het een nog moeilijkere taak om een ruiter te zijn dan in het zadel aangezien je alleen hand hulpen hebt en een zweep (beenhulpen).

En ik had het verkeerd gelezen denk ik ja, een hoofdstel en een zadel is wel handig :D

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 12:09

rider schreef:
xmarliez schreef:

Tsjonge zeg, nu doe je wel een beetje kleinzielig. Ik werk (deels) via de methode van Hinrichs, waarvan ik de boeken en dvds in Engelse vertaling heb, aangezien mijn Duits niet zo vloeiend is. En de beste man is ook nog eens zo aardig om in het Engels clinics te willen geven! Ik ben dus niet heel bekend met de Nederlandse termen.

Maar goed, als we op deze manier moeten gaan discussiëren over semantiek omdat je blijkbaar op een andere manier de discussie niet kan winnen, dan zeg ik, fijne dag nog & veel plezier met de discussie verder. :wave:

Ach mensen, een geintje moet kunnen toch. Niet alles zo serieus opvatten. Maar als dat al voldoende is om dit topic te verlaten lijkt me dat een slim plan.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 12:10

xmarliez, hoe denk jij over de lange lijnen dan?

rider, is het niet ongelooflijk moeilijk om je paard goed te begrenzen aan de lange lijnen? Dat is toch iets waar ik over val. Je kan wel aanleuning hebben. Maar kan je er ook een correcte buiging mee bereiken? En is dat ook ND?

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 12:11

Lange lijnen is zeker veel lastiger, maar zeker wel mogelijk. Volgens mij ging het vroeger altijd eerst aan de hand, dan longeren (of eerst lange lijnen?), dan lange lijnen (of lange teugel, what ever) en daarna rijden?

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 12:14

ZusJacobs schreef:
xmarliez schreef:

Oké, dus jij zegt SV moet je wel mee pakken en SB niet toch?
Ik vat hem wel, SV is makkelijker omdat het paard inprincipe recht gaat, (wijkt) en niet hoeft onder te treden maar schaart (achterbeen grijpt niet naar middelpunt maar ernaast) en SB wel (met dus de lengtebuiging). Grappig dat SB en SV toch echt verschillend opgevat worden.

Een paard wijkt niet in de Schouderbinnenwaarts en in de Schoudervoor. Wijken is iets heel anders.
En de Schouderbinnenwaarts is een verzamelde oefening die alleen maar nut heeft in de draf of galop, die kun je dus niet vanaf dat 1 meenemen in de training. In stap heeft hij alleen een aanleerfunctie.

In de schoudervoor gaan de benen rechtuit net zoals bij de schouderbinnenwaarts (waar alleen de voorbenen overstappen, de achterbenen gaan namelijk rechtuit). In de schoudervoor is het paard gewoon rechtgesteld en wordt er, zoals tegenwoordig een hippe term is, naar het zwaartepunt toe gestapt. Deze oefening is eigenlijk gewoon het paard rechtstellen, dit doe je dus altijd.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 12:16

Haha ik ga.. :')

Volgens mij haal jij wat door elkaar Marlies :o

xmarliez

Geryon schreef:
xmarliez, hoe denk jij over de lange lijnen dan?

rider, is het niet ongelooflijk moeilijk om je paard goed te begrenzen aan de lange lijnen? Dat is toch iets waar ik over val. Je kan wel aanleuning hebben. Maar kan je er ook een correcte buiging mee bereiken? En is dat ook ND?

Wat wil je dat is zeg? Lange lijnen is niet voor iedere ruiter weggelegd omdat het ontzettend veel gevoel en ervaring vereist. En die ruiter moet eerst op een paard hebben leren rijden, daar de hulpen snappen, goed kunnen uitvoeren en weten waar het voor dient en dan kan het pas aan de lange lijnen gaan werken omdat dat nog preciezer werkt. Omdat je dus de been (die wel worden vervangen door de zweep) en zit hulpen mist.

Aan de lange teugel en dubbele longe kun je net zoveel als in het zadel, of beter gezegd, een paard. Niet iedere ruiter kan dat.

xmarliez

ZusJacobs schreef:
Haha ik ga.. :')

Volgens mij haal jij wat door elkaar Marlies :o

Leg uit :)