Waarom spreekt vrijheidsdressuur mij niet aan?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 13:05

[***] schreef:
@ VivaLaVida : Zou dat gaan? Blijven proberen tot het lukt? Zouden er echt paarden zijn die daaraan meewerken?
En staffen als ze van het blok af gaan, zouden ze dan niet juist er heel ver uit de buurt van willen blijven?

(gewoon interesse-vragen hoor, vind het wel interessant allemaal om daar eens over te denken ;) ).

@ Paddenpad : ik weet niet hoe het met knielen en dat soort dingen zal gaan (daar ben ik nog niet en weet niet of ik daar ooit aan ga beginnen) maar ik heb bv. de jambette geleerd door een zweepje voor z'n been te houden en te wachten tot hij met z'n bovenbeen dat aantikte ... Terwijl je heel vele mensen het ziet aanleren door met de hand achter het been te zitten duwen, of met het zweepje tegen het been te tikken of ... Dus er zijn wel andere manieren. En ja, die van mij ging vrijwel meteen met z'n been naar dat zweepje toe .. Ik weet ook niet waarom, maar hij doet graag dingen met z'n benen :+

Ja heb twee filmpjes gezien van jou pony en moet zeggen vind het geweldig hoe hij die pionnen platwalst en hoe komisch hij is maar dan van dat blok afkiepen vind ik weer minder,denk ai ai schaafwond of pees,maar dat viel mee gelukkig,hij neemt jou ook in de maling wat ik ook komisch vind om te zien,maar zelf ben ik daar met mijn paard van 1.68 en 600kg niet mee bezig.

Ik wil namelijk niet dat zij mij als speelkameraad gaat zien maar als leider,die ook een appel meebrengt haar knuffelt en poetst en wast en alle verzorging geeft die ze nodig heeft, maar een speelkameraad van 600kg waar ze lekker mee kan steigeren,rennen,happen en schuren die heeft ze in de wei en daar ben ik niet voor,dan lig ik zo plat,vandaar dat ze zich bij mensen rustig en gecontroleerd moet gedragen en ik geen kunstjes ga aanleren die ik zou afleren wanneer ze die uit zichzelf zou gaan doen.

Als ik zeg "om" gaat ze om,als ik zeg "terug" gaat ze terug,wanneer ik haar hoeven moet uitkrabben zeg ik "voet op",wanneer ze moet blijven staan zeg ik "sta" en aan de longeerlijn kent ze de commando's op haar klompen,maar dit zijn commando's die je leert omdat ze nut hebben en niet omdat het kunstjes zijn voor de leuk,maar heeft met opvoeding te maken en dat vind ik anders.

Dat jambetteren of hoe jij het noemt doet die van mij van nature en dan wanneer ze het ergens niet mee eens is of wanneer ze de voerton hoort,heb haar vanaf haar 2de levensjaar en nu is ze 9, nooit aangeleerd en haar veulen inmiddels 5 doet het ook omdat ze het van moeders gezien heeft.
Krijg het niet afgeleerd en zit in de gene denk,maar ben er niet blij mee,want als ik haar hals afspuit met de waterslang, is mevrouw het er niet mee eens en moet ik uitkijken dat de slang niet achter die lange lellen van benen blijft hangen!
Ik bedoel maar iets afleren is moeilijker dan aanleren!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 13:10

Hmmja, ik stond daar ook niet van 'joepie, hij valt van het blok af *\o/* ' maar er was geen schade en hij was er duidelijk niet van onder de indruk dus achteraf kon ik er wel mee lachen :+ Ben er zeker van dat hij me in de maling neemt :j Mag hij ook (proberen) van mij, maar er zijn wel grenzen. Dat wat jij zegt over steigeren, rennen, happen, schuren moet hij bij mij ook echt niet proberen hoor, daar ben ik niet voor gemaakt :+ Maar gewoon samen door de piste rennen (naja, ik ren minder dan hij :+ ) en op die manier oefenen, vinden we beide geweldig! Maar dat heeft dan weer niks met vrijheidsdressuur te maken :)

Ik ben met die van mij door heel veel dalen gegaan, en ik ben trots op wat ik nu met hem kan, omdat ik 'vroeger' niks met hem kon (letterlijk niks). Het gewone rijden vind hij geen bal aan .. longeren kon je niet met hem zeiden ze (en was ook zo, ik heb het geprobeerd :+ ) maar dat kan ik nu wel, zowel aan de lijn als los .. Het is gewoon geen standaard paard .. moet je er niet van willen maken .. maar net zoals elk paard heeft ook hij grenzen, of beter gezegd: heb ik grenzen .. En daar mag hij ook niet overheen, op welk moment dan ook .. En binnen die grenzen mag hij best eens klooien of z'n eigen ding doen, als hij daar blij van wordt ... ;)

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 13:12

Wat hier al vaker is gezegd, het VD'n is een hype geworden. Wie leert zijn of haar paard het snelste iets nieuws en dan het liefst zo spectaculair mogelijk. Natuurlijk heel gaaf om te zien, maar of het fijn is voor het paard? :n Veel mensen beginnen ook liever met het steigeren en liggen dan met kusje en flemen, terwijl het juist belangrijk is dat je pas verder gaat als de basis er in zit en dan begint met kleine dingetjes!
Ik zelf doe ook aan vrijheidsdressuur en combineer dit met natural horsemanship. Voor dat 1e hoef je geen band te hebben, een goed getraind paard moet naar iedereen luisteren en doen wat diegene vraagt, maar voor het tweede wel, maar daar gaat het hier niet over. Bij het vrijheidsdressuren doe ik overgens wel altijd eerst tien minuutjes warm laten lopen aan de longe, ivm dat ie anders misschien iets verrekt.

Ik heb pas respect voor iemand die aan VD doet als je rustig begint, en je paard niet als een object beschouwd om iedereen te laten zien hoe geweldig hij wel niet is.

Owja, wat hier staat dat een paard niet uit z'n eigen doodleuk op een blok gaat staan, dat doet die van mij wel :') Zo kon die een keer over de bosjes heen kijken en zien wat er aan de andere kant gebeurde :+

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 13:24

Chaos schreef:
H_Nalanta schreef:
Dat is inderdaad mijn conclusie. Net zoals dat het jouw conlusie is dat VD makkelijker is dan NH. ;)

Dat is ook mijn conclusie. Ik vind alle jonge meisjes met Shetlanders die hoog op twee benen kunnen staan springen nogal hoog van de toren blazen over het algemeen. :j

Terwijl ik denk dat elke gek met kennis, ervaring, tijd en geduld een paard kunstjes kan leren.
Ik denkt dat echt horsemanship veel moeilijker is, die manier van omgaan met het paard op een zo paard-mogelijke manier, omdat veel mensen daar niet sterk genoeg voor in de schoenen staan. Ik durf bijv. onze pensionklanten lang niet allemaal met een jonge hengst net uit de opfok in de roundpen te zetten. En toch kunnen ze allemaal met een wortel tussen de voorbenen het paard laten buigen en knielen en met een zweepje spaanse pas vragen.........

Ik noem het bewust horsemanship omdat ik alle stromingen binnen het NH maar zozo vindt. :) Echt horsemanship staat niet in een boek of op dvd denk ik.

Pennymeisjes die shetlanders optillen (en zo te horen hebben de pensionklanten bij jou niet meer niveau, een dier met voer met zijn kop tussen de benen lokken is slechts het begin van één oefening, als je het netjes op commando gezet hebt praten we verder) hebben net zoveel met vrijheidsdressuur te maken als idioten die dravers van de markt trekken, er een niet passend zadel opgooien en ze dan met slofteugels in elkaar trekken met dressuur...

En het horsemanship dat jij noemt is de basis van alles. De goede VD-trainers beschikken ongetwijfeld over een fikse dosis van dat spul, net zoals de goede dressuurtrainers, africhters, menners, enz... Dus het is niet VD óf Horsemanship, maar VD met of zonder, en dressuur met of zonder horsemanship. Het resultaat zal voor zich spreken. ;)

Paddenpad schreef:
Citaat:
Een paard gaat niet uit vrije wil op een blok staan of doodliggen en knielen,dat wordt hem gedwongen aangeleert of het nou met lichaamstaal is of niet,(natuurlijk is het niet ook al willen voorstanders die indruk wekken)en nog belastend en blessure gevoelig ook.
En nogmaals je krijgt het niet meer afgeleerd en voor een volgende eigenaar niet bevordelijk om een paard aan te kopen die geleerd is te steigeren,knielen,dood te vallen enz en te schooien!

Ah. Die paddenpad heeft er verstand van, hoor ik...

Wat betreft die belasting: springen, marathons rijden, military, zelfs dressuur, allemaal risicovolle bezigheden voor het paard. Alleen al het feit dat we het dier belasten door erop te gaan zitten of achter te gaan hangen geeft risico op blessures of slijtage. Dat accepteren we meestal. Bij VD, waar meestal niet eens een mens op de rug zit, is dat ineens allemaal een enorm probleem, terwijl een goede VD-training hooguit 10 minuten duurt.
Mijn hengsten zijn hier in het weiland dagelijks bezig met op elkaars rug rondkarren, steigeren, knielen, zomaar vanuit het niets ineens keihard rondjes galopperen. Moet ik die ook maar op stal zetten zodat ze zich niet bezeren?
En wat precies is dan het verschil met in alle rust zon pony op commando leren knielen, hooguit drie keer per training want we willen het wel leuk houden nietwaar?

Daarbij: er zijn methoden om paarden kunstjes te leren (wat dan meestal vrijheidsdressuur wordt genoemd, maar dat betekent niets anders dan dat het lijkt of het in vrijheid gebeurt omdat het paard niet zichtbaar wordt gemanipuleerd.) die werkelijk niets met vrijheid te maken hebben, en waarbij wel degelijk gebruik gemaakt wordt van zware dwang. Ik kan me een verhaal over met vijf man op 1! shetlandhengstje duiken om hem te laten liggen, herinneren van een paar circuslui. Ze waren er nog trots op ook...
Je hebt ook de methoden waarbij de teugel over de schoft wordt getrokken, paard wordt half opgevouwen en dan wordt er een been naar achter getrokken tot het paard omvalt... Het kan.

Daarnaast zijn er methoden waarbij het dier niet gedwongen wordt, maar waarbij de (natuurlijke) beweging wordt uitgelokt, waarna stelselmatig op het moment van die beweging wordt beloond. Die methode is o.a. in gebruik bij het trainen van orca's. Je kunt je wellicht indenken dat het nog niet zo makkelijk is een orca te dwingen tot iets...
Wat betreft het leren liggen: ik heb hier een pony die heel gevoelig is op beweging van mensen en op dwang maar die kan dus wel liggen op commando.
Ik heb dat geleerd door haar bij erg warm weer een paar keer te wassen en haar daarna in de wei te zetten. Dan ging ze natuurlijk lekker rollen en dan gaf ik een beloningssignaal dat ze al kende (Goed!) en beloonde DAARNA.
Mag jij raden hoe lang ze erover deed om op commando te gaan liggen. Het omrollen is wel een risico van deze methode, dus voor bereden paarden minder geschikt, maar met een goed ingedrild 'HO' kan je veel problemen oplossen. ;)

De pony heeft overigens nog nooit zonder commando gerold in de omgang.

Er bestaan ook tussenvormen, waarbij lichte druk wordt uitgeoefend om het paard te manipuleren tot een bepaalde beweging. Daaronder valt o.a. het optillen en naar achter leiden van het voorbeen van het paard om tot knielen te komen.
Dat is geen zware dwang, want je kunt een paard echt niet in die houding trekken zonder zijn medewerking (of je moet je rug wel héél goed laten verzekeren...) en als je een paard keer het dier het gevoel geeft dat ie zijn evenwicht verliest kan je het shaken.
Weer over het liggen: vanuit die knielvorm laten sommige paarden met veel vertrouwen in de mens zichzelf vaak naar liggen ploffen, en sommige kan je met een licht duwtje om laten vallen.

Met andere woorden: VD, kan, net als bijna alle vormen van bezig zijn met paarden, heel paardvriendelijk worden aangeleerd, maar ook heel bruut.
Je kan de hele vrijheidsdressuur dus niet veroordelen omdat er dwang bij gebruikt kán worden, want je weet niet óf dat gebeurt.

En als paarden goed afgericht worden, worden ze geen zakkenrollers. Maar als paarden goed worden afgericht, worden ze ook geen steigeraars, weigeraars, rukken ze zichzelf niet los uit hun halsters, gooien ze zich niet achterover uit trailers en weigeren ze al helemaal niet die dingen in te lopen.

Maw: de kwaliteit van de trainer en training bepaalt of het paard een betrouwbaar, aangenaam dier wordt, niet de discipline.

En of het nut heeft... leg mij het nut uit van uberhaupt op een paard gaan zitten. :+

haf_sjakie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-11 13:30

H_Nalanta schreef:
Dat is inderdaad mijn conclusie. Net zoals dat het jouw conlusie is dat VD makkelijker is dan NH. ;)

Nee, dat heb ik nooit gezegd ;)
Jammer dat je niet goed leest en gelijk conclusies trek die ik niet trek...

haf_sjakie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-11 13:33

VivaLaVida schreef:
Dit topic voelde ik al aankomen............
VD is een hype geworden. En een wedstrijd wie het snelst zijn paard de gekste dingen aan kan leren.. Nóg beter, nóg hoger, nog sneller..... Vind ik echt heel jammer want met VD vraag je best veel van je paard.
Het is jammer dat de "nieuwelingen" (in mijn ogen!) het verpesten voor degenen die zich er echt in verdiept hebben, het paard met rust dingen aanleren en zonder dwang.........

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Anoniem

Re: Waarom spreekt vrijheidsdressuur mij niet aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 13:35

Je bent het eens met die reactie .. Zie je dan ook in dat het niet allemaal zo slecht is en is zoals jij denkt (nav je openingspost)? Dat het ook gewoon goed & leuk voor je paard kan zijn?

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 13:36

En in o.a. Parelli is er niet een enorme strijd wie het snelst weer een niveautje hoger kan om op te scheppen over zijn prestaties? :D :D
De KNHS heeft niet voor niets minimumleeftijden ingesteld voor bepaalde klassen hoor... hardrijders zijn doodrijders is ook niet bepaald een moderne uitdrukking. ;)

Komt overal voor, kan je VD niet de schuld van geven

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 13:38

Paddenpad schreef:
Een paard gaat niet uit vrije wil op een blok staan of doodliggen en knielen,dat wordt hem gedwongen aangeleert of het nou met lichaamstaal is of niet,(natuurlijk is het niet ook al willen voorstanders die indruk wekken)en nog belastend en blessure gevoelig ook.
En nogmaals je krijgt het niet meer afgeleerd en voor een volgende eigenaar niet bevordelijk om een paard aan te kopen die geleerd is te steigeren,knielen,dood te vallen enz en te schooien!

Ieder dier gaat daar van schooien en is nog eens niet goed ook zoveel troep ze binnenkrijgen.
Tuurlijk blijven ze dan bij je en lopen ze niet weg wanneer ze geen zin meer hebben,jij bent degene met het snoep!

Oh nee? Ik heb weleens paarden meegemaakt die zo het blok opstapte hoor, zonder dat ze het kenden. :D
En nee, vrijheidsdressuur leer je over het algemeen (want er zijn natuurlijk uitzonderingen) zonder dwang aan. Daarom ook de naam vrijheidsdressuur.

Verder vind ik je laatste zin wel grappig. Een paard schooit niet als jij consequent en duidelijk bent. Punt. En troep? Bij mij krijgen ze gewoon biksjes.

Paddenpad schreef:
Dus je moet dan al aan die benen gaan liggen plukken en doen om het dier zover te krijgen en met zweepjes tikken of longeertouw,dat is dus al gedwongen ;) dier doet dat niet zonder dwang en dan trekken ze dr been terug of gaan staan en vervolgens net zo lang met snoep tot het kwartje valt.

Er bestaat ook nog zoiets als het natuurlijke gedrag. :)*
Dus paard gaat liggen, jij geeft het beloningssignaal waarmee je aangeeft dat dát de bedoeling is en dat herhaal je een aantal keer tot je paard weet wat de bedoeling is en daar verbind je dan een commando aan. Simple as that en zonder dwang. :Y)

Paddenpad, je bent dus tegen dwang? Laat jij je paard dan ook in de wei staan als hij niet mee wil lopen aan een halster? Want dat is dan ook dwang? En vind jouw paard het leuk om bereden te worden? Ik denk dat het gros van de paarden het doet voor het plezier van het baasje, terwijl ik bij VD zie dat de paarden er daadwerkelijk veel plezier aan hebben. Of dat nu komt door de voedselbeloning of niet.

haf_sjakie schreef:
H_Nalanta schreef:

Nee, dat heb ik nooit gezegd ;)
Jammer dat je niet goed leest en gelijk conclusies trek die ik niet trek...

Ik zie het anders hier toch duidelijk staan. ;)
haf_sjakie schreef:
In mijn ogen is voor vd kiezen, de makkelijke weg.

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 13:42

Waar het mij om gaat in dezer is dat het me tegenstaat ze circuskunstjes aan te leren onder het mom dat sommige goeroe's hier hebben:Wij gaan er niet op zitten,belasten het dier niet,doen niks onder dwang en zijn op een natuurlijke manier bezig dus wij zijn beter en gaan beter met onze dieren om en staan dichter bij onze paarden dan andere paardensport beoefenaars,wat dus 1 grote leugen is!

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 13:43

Haf sjakie heeft allemaal paarden die doodliggen, haar jas voor haar openmaken, zelf de dekens van hun rug trekken, spullen van de grond oprapen voor haar, apporteren, touwtje springen en dat allemaal op commando, en natuurlijk al de gewonere kunstjes kennen.

Toen bedacht ze dat dat allemaal wel erg makkelijk was, en is ze overgestapt op Natural Horsemanship.

Zoiets?? :P :P :P

Sorry, ben een beetje melig, niet rot bedoeld dit. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 13:45

Paddenpad schreef:
Waar het mij om gaat in dezer is dat het me tegenstaat ze circuskunstjes aan te leren onder het mom dat sommige goeroe's hier hebben:Wij gaan er niet op zitten,belasten het dier niet,doen niks onder dwang en zijn op een natuurlijke manier bezig dus wij zijn beter en gaan beter met onze dieren om en staan dichter bij onze paarden dan andere paardensport beoefenaars,wat dus 1 grote leugen is!

Zeker waar :j
Maar daar kan de vrijheidsdresssuur op zich, en andere mensen die daar op een andere manier mee bezig zijn, toch niks aan doen? :+
Het topic begon alsof iedereen die aan VD doet slecht bezig is (om het even kort te houden) en dat is gewoon niet zo ... Ja, je hebt er .. en jammer genoeg heb je er tegenwoordig veel omwille van de hype, maar je hebt die net zo goed bij andere disciplines .. Dus daarom is vrijheidsdressuur an sich nog niet slecht (of slechter dan iets anders). Vind ik :+

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 13:47

Paddenpad schreef:

Goeroe's ja.. Die zijn er in elke sport en bij elke tact verpesten ze de sport an sich. ;)
Maar de dingen die je hier aanhaalt over er niet op gaan zitten enz. hebben niets mer VD te maken hoor, weet niet waar je dat vandaan haalt? :')

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 13:47

Vrijheidsdressuur... Omdat ik geen zin heb om telkens te rijden, net wat anders wil, het enorm leuk vind paarden dingen aan te leren en omdat je er soepele paardjes mee krijgt :Y) daarnaast is het een enorme uitdaging om uit te vinden hoever je kunt gaan met een paard, en daarnaast... Wat zou een film zijn zonder paarden die een keer steigeren of kwaad met hun been slaan? of een appasionata/cavalia/circus zonder steigerende of zittende paarden? :')

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 13:48

Welke goeroes bedoel je nou helemaal Paddenpad? Volgens mij geven alle mensen in dit topic die zelf actief met VD bezig zijn, en die dus weten waar ze het over hebben, aan dat het gewoon een manier van met een paard bezig zijn is. Amable stelt zelfs dat je helemaal geen band nodig hebt, zolang je de trainingsmethode (in haar geval clickeren dacht ik) maar correct toepast.

Volgens mij stel ik in mijn lange post duidelijk dat de manier waarop je aan VD doet, bepaalt hoe diervriendelijk dat allemaal is, niet meer of minder dan bij andere disciplines het geval is.

Waarbij de clickermethode die veel gebruikt wordt in mijn ogen inderdaad een van de vriendelijkste vormen van dressuur is die er bestaan, maar dat is ook zoals Amable geloof ik al zei, niet gelijk aan VD, maar een trainingsmethode die je ervoor kan gebruiken, maar die ook toepasbaar is op andere vormen van met paarden bezig zijn, zoals dressuur.

haf_sjakie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-11 13:55

randalinpony schreef:
Haf sjakie heeft allemaal paarden die doodliggen, haar jas voor haar openmaken, zelf de dekens van hun rug trekken, spullen van de grond oprapen voor haar, apporteren, touwtje springen en dat allemaal op commando, en natuurlijk al de gewonere kunstjes kennen.

Toen bedacht ze dat dat allemaal wel erg makkelijk was, en is ze overgestapt op Natural Horsemanship.

Zoiets?? :P :P :P

Sorry, ben een beetje melig, niet rot bedoeld dit. :D

pardon?
ik zou graag verduidelijking willen, hoe je dit bedoelt?
en vind dit ook niet aardig overkomen, terwijl ik dit topic dacht ik toch op een vriendelijke manier begonnen ben waarin ik duidelijk heb vermeld dat ik respect heb voor iedereen...
daarom vind ik deze post ik erg raar zo opeens...

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 14:00

H_Nalanta:
Om tot slot nog jou vragen te beantwoorden voor vandaag:

Dan doet hij het uit vrije wil en niet omdat jij het commandeert en is het geen kunstje maar een toevallig momentje uit nieuwsgierigheid waarschijnlijk.

Ik heb niet heel de dag de tijd om in de wei te gaan staan totdat mijn paard een keer gaat liggen of aan zijn neus krabt en hem daarvoor te belonen.

Wanneer ik mijn paard uit de wei wil gaan halen moet ik juist een halster met touw aandoen zodat ik de andere 3 terug kan jagen die ook graag meewillen en ik ook nog 3 draden moet openen en sluiten,vandaar dat dat dan best handig is.

Ja mijn paard vind het heerlijk bereden te worden en haar oren staan altijd naar voren en leeft helemaal op zodra we de witte dressuurhekjes binnenrijden,vind ze helemaal geweldig al die aandacht!

En teveel biksjes is troep,hier krijgen ze gewoon de hoeveelheid biksjes die ze nodig hebben in hun voerbak 2xper dag,2x per dag hooi en van 10-17 weidegang als beloning krijg ze na het rijden een halve schep muesli en als ik weg ga een appel,that's it verder geen poespas tussendoor en zeker niet uit mijn broek of jaszak,worden ze alleen maar vervelend van!

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 14:03

@hafsjakie:

Citaat:
In mijn ogen is voor vd kiezen, de makkelijke weg.

Het was een in het absurde getrokken reactie op je bovenstaande quote. ;)

Aan het aanleren van de oefeningen die ik noem is namelijk niets makkelijks, het enige makkelijke is wellicht dat het het paard vaak nauwelijks noemenswaardige lichamelijke inspanning kost (maar geestelijk des te meer.) Van een trainer vergt het wel degelijk inzicht, kennis van het individuele paard om hem te motiveren, doorzettingsvermogen en ja, ook en vooral, een beetje humor en relativeringsvermogen.

Onaardig bedoeld is het zeker niet hoor, zoals ik al aangaf, maar ik maak me wel vrolijk over een dergelijke post omdat ie in mijn ogen heel ver van de praktijk af staat.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 14:04

Paddenpad schreef:
H_Nalanta:
Om tot slot nog jou vragen te beantwoorden voor vandaag:

Dan doet hij het uit vrije wil en niet omdat jij het commandeert en is het geen kunstje maar een toevallig momentje uit nieuwsgierigheid waarschijnlijk.

Als je er een commando aan verbind doet je paard het dus wel op commando. ;) En als een paard iets op commando doet kun je het gaan zien als kunstje.

Paddenpad schreef:
Ik heb niet heel de dag de tijd om in de wei te gaan staan totdat mijn paard een keer gaat liggen of aan zijn neus krabt en hem daarvoor te belonen.

Gelukkig hoeft dat ook niet, veel paarden gaan rollen na het rijden of als ze na de wei in de bak komen. :)*

Paddenpad schreef:
Ja mijn paard vind het heerlijk bereden te worden en haar oren staan altijd naar voren en leeft helemaal op zodra we de witte dressuurhekjes binnenrijden,vind ze helemaal geweldig al die aandacht!

Mijn paard vind VD ook geweldig, loopt lekker met de oren naar voren mee en vind de aandacht ook geweldig. Niets mis mee toch?

Paddenpad schreef:
En teveel biksjes is troep,hier krijgen ze gewoon de hoeveelheid biksjes die ze nodig hebben in hun voerbak 2xper dag,2x per dag hooi en van 10-17 weidegang als beloning krijg ze na het rijden een halve schep muesli en als ik weg ga een appel,that's it verder geen poespas tussendoor en zeker niet uit mijn broek of jaszak,worden ze alleen maar vervelend van!

Het is ook de bedoeling dat als je beloont met voer wat ze normaal krijgen dat ze dan bijv. 's avonds minder krijgen met het voeren.
En je schuift er echt geen hand brok in 1x mee naar binnen hoor. 2/3 korrels zijn genoeg.
En het is jammer dat jij negatieve ervaringen hebt met een paard uit de hand voeren, mits correct en consequent aangeleerd is daar namelijk niets mis mee. :D

xhenkexspons

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 14:08

Ben het eens met Hannah & Nikki! :D
Weer's wat anders,afwisseling is óók belangrijk, en kijk als je paard er nou geen hol aan vind dan is het een ander verhaal..
Mijn paard doet alles met plezier, en ja hij heeft soms zijn oren naar achter, maar als hij het niet leuk zou vinden , of er pijn aan had, zou hij het zéker niet doen denkik ;)

haf_sjakie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-11 14:12

oke, dan voel ik mij toch verplicht tot betere uitleg van wat ik bedoelde met de zin 'in mijn is voor vd kiezen, kiezen voor de makkelijke weg'.

Nogmaals hier zeg ik niks over wat moeilijker of makkelijker is (vd of nh) helaas trekken veel mensen wel gelijk die conclusie, dat ik vd meteen makkelijker vind, maar dat is dus niet zo.
ik zeg alleen welke weg inslaan en volgen mij makkelijker lijkt (daarmee alleen niet altijd beter)

In mijn ogen 'was' vd niets meer dan clickertraining, clickertraining is een 'simpele' trainingsmethode. Juist gedrag belonen en op commando zetten.
Voor nh moet je, je eerst veel meer verdiepen voor je aan de slag kunt gaan.

Ik hoop hiermee mijn uitspraak verduidelijkt te hebben en dat recht gezet te hebben, hoe ik het zag.

Ik wil hier ook absoluut geen discussie hebben over wat moeilijker en makkelijker is, dat verschilt denk ik ook op wel niveau je het uitoefend en maakt trouwens ver ook totaal niets uit!

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 14:14

In vrijheidsdressuur moet je je ook ECHT wel verdiepen
Zoveel spieren die worden gebruikt met de oefeningen die je een paard vraagt... 1 keer verkeerd reageren op een oefening en je kunt een probleem hebben, 1 keer ongevraagd steigeren goedkeuren en je hebt een probleem, verkeerd uitgevoerde oefeningen kunnen schade opleveren... Bij de oefeningen zoals spaanse pas etc word evengoed om impuls en verzameling gevraagd...

Jade

haf_sjakie schreef:
"Ik beschouw vd echt als een trucje. Niets meer of minder dan het paard belonen voor het juiste gedrag. En in mijn ogen wordt er ook altijd gewerkt met voerbeloningen."
Hierdoor stoor ik me aan 2 dingen:
1 Het paard doet zijn kunstje niet voor jou maar voor zijn voerbeloning.
2 De mens 'traint' het paard maar doet niet de moeite om het wezen paard echt te leren begrijpen...

ik heb eerlijk gezegd niet het hele topic doorgelezen, dus ik weet niet of het al eerder is aangehaald, maar wou toch even reageren op dit stukje uit de openingspost :+
ik vind rijden ook een trucje. Je beloont het paard voor juist gedrag, in geval van rijden door het weghalen van druk. als het paard het puur voor zijn eigen lol zou doen zou je hem in de wei ook wel rond zien piafferen. Net als bij VD/NH zie je mensen die wel naar het paard luisteren en mensen die dat niet doen. Wil niet zeggen dat het paard er geen plezier in heeft, anders kom je gewoon niet ver, maar dat geldt ook voor beide richtingen. Ik zie persoonlijk dus geen wezenlijk verschil tussen trainen van het 1 of het ander :)

LadyMadonna

xTammyy schreef:
Wat hier al vaker is gezegd, het VD'n is een hype geworden. Wie leert zijn of haar paard het snelste iets nieuws en dan het liefst zo spectaculair mogelijk. Natuurlijk heel gaaf om te zien, maar of het fijn is voor het paard?

Hier ben ik het mee eens. In het begin van bokt was ik 1 van de weinige die actief met VD bezig was. Toen was het bijzonder en speciaal. Nu doet "iedereen" het, waar een beetje koren tussen zit, maar helaas ook een heleboel kaf...
VD lijkt vooral aantrekkingskracht te hebben op jonge(re) meiden, en ik vraag me af of dit een goede ontwikkeling is

haf_sjakie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-11 14:14

randalinpony schreef:
Onaardig bedoeld is het zeker niet hoor, zoals ik al aangaf, maar ik maak me wel vrolijk over een dergelijke post omdat ie in mijn ogen heel ver van de praktijk af staat.

ben ik nog wel benieuwd, hoe jij het ziet dat mijn uitspraak ver van de praktijk af staat?