[***] schreef:@ VivaLaVida : Zou dat gaan? Blijven proberen tot het lukt? Zouden er echt paarden zijn die daaraan meewerken?
En staffen als ze van het blok af gaan, zouden ze dan niet juist er heel ver uit de buurt van willen blijven?
(gewoon interesse-vragen hoor, vind het wel interessant allemaal om daar eens over te denken).
@ Paddenpad : ik weet niet hoe het met knielen en dat soort dingen zal gaan (daar ben ik nog niet en weet niet of ik daar ooit aan ga beginnen) maar ik heb bv. de jambette geleerd door een zweepje voor z'n been te houden en te wachten tot hij met z'n bovenbeen dat aantikte ... Terwijl je heel vele mensen het ziet aanleren door met de hand achter het been te zitten duwen, of met het zweepje tegen het been te tikken of ... Dus er zijn wel andere manieren. En ja, die van mij ging vrijwel meteen met z'n been naar dat zweepje toe .. Ik weet ook niet waarom, maar hij doet graag dingen met z'n benen
Ja heb twee filmpjes gezien van jou pony en moet zeggen vind het geweldig hoe hij die pionnen platwalst en hoe komisch hij is maar dan van dat blok afkiepen vind ik weer minder,denk ai ai schaafwond of pees,maar dat viel mee gelukkig,hij neemt jou ook in de maling wat ik ook komisch vind om te zien,maar zelf ben ik daar met mijn paard van 1.68 en 600kg niet mee bezig.
Ik wil namelijk niet dat zij mij als speelkameraad gaat zien maar als leider,die ook een appel meebrengt haar knuffelt en poetst en wast en alle verzorging geeft die ze nodig heeft, maar een speelkameraad van 600kg waar ze lekker mee kan steigeren,rennen,happen en schuren die heeft ze in de wei en daar ben ik niet voor,dan lig ik zo plat,vandaar dat ze zich bij mensen rustig en gecontroleerd moet gedragen en ik geen kunstjes ga aanleren die ik zou afleren wanneer ze die uit zichzelf zou gaan doen.
Als ik zeg "om" gaat ze om,als ik zeg "terug" gaat ze terug,wanneer ik haar hoeven moet uitkrabben zeg ik "voet op",wanneer ze moet blijven staan zeg ik "sta" en aan de longeerlijn kent ze de commando's op haar klompen,maar dit zijn commando's die je leert omdat ze nut hebben en niet omdat het kunstjes zijn voor de leuk,maar heeft met opvoeding te maken en dat vind ik anders.
Dat jambetteren of hoe jij het noemt doet die van mij van nature en dan wanneer ze het ergens niet mee eens is of wanneer ze de voerton hoort,heb haar vanaf haar 2de levensjaar en nu is ze 9, nooit aangeleerd en haar veulen inmiddels 5 doet het ook omdat ze het van moeders gezien heeft.
Krijg het niet afgeleerd en zit in de gene denk,maar ben er niet blij mee,want als ik haar hals afspuit met de waterslang, is mevrouw het er niet mee eens en moet ik uitkijken dat de slang niet achter die lange lellen van benen blijft hangen!
Ik bedoel maar iets afleren is moeilijker dan aanleren!