Dressuur in vrijheid, nog meer?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 20:16

Over de point-to-point oefening (oefeningen vragen tussen twee vaste punten): ik zou die persoonlijk niet combineren met de pionnen aanraken, vooral niet als je richting verzameling aan het werken bent. Wat je dan namelijk krijgt is dat je paard waarschijnlijk al halverwege tussen de twee pionnen naar voren/beneden duikt en zo alle oprichting/stelling/buiging verliest.

Aan de andere kant is het wel weer heel goed om je paard te leren dat een keer aanraken niet meteen betekent dat hij het altijd aan mag raken, dus je kunt dezelfde pion best gebruiken voor point-to-point en targetten, als je maar duidelijke hulpen hebt (of je paard 'nee' als correctie accepteert en dan zonder frustratie over kan schakelen op de andere beweging). Hetzelfde geldt trouwens voor Chase the Tiger: dat betekent nog niet dat je paard direct op die plastic zak mag springen als hij die ook maar ergens ziet liggen! Voor mij is Chase the Tiger als oefening pas echt geslaagd (want veilig), als je je paard stil kunt staan terwijl jij vanalles met de zak doet, hem achterwaarts van de zak weg kan laten lopen, stil kan blijven staan terwijl jij de zak wegtrekt - om er pas achteraan te gaan als jij het startsignaal geeft (en dan mag er natuurlijk flink gesprint, gerend en gebokt worden! :D )
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 28-11-22 20:01, in het totaal 2 keer bewerkt

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 20:50

Ik heb een beginnetje gemaakt met CTT vandaag. Knap lastig omdat onze buitenbak (eigenlijk het hele erf) is begroeid met gras en onkruid. Houd je paard dan maar eens bij de les :+ .
Maar ze heeft keurig het zakje aangeraakt, hoog, laag, aan de zijkant.. Ze wilde er ook nog wel een pasje achteraan lopen, maar toen was het gras toch weer verleidelijker :D
Morgen gewoon weer proberen.

xyzutu2 (hoe krijg je het verzonnen ;) ) leuk, een mandalaboek.
Ik heb je wel eens bezig gezien met je duo, in Arnhem, erg leuk!!! Vond je collums in Amazone ook altijd erg grappig.
Ben ook erg benieuwd naar je andere boek over dressuur in vrijheid.

Anoniem

Re: Dressuur in vrijheid, nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 21:21

Thanks Miriam!
Op de zak springen zal hier niet snel gebeuren :+ Heb jij enige tips om hem gemotiveerder te maken? Hij weet dat hij dan een beloning krijgt, maar blijkbaar is dat toch niet genoeg :+

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 21:25

Sabine, nee klopt! Kan ik ook niet hoor!!

xyzutu2 (Oké wat is jouw naam _O- Dit is te moeilijk :') )
Ooooeeeh gaaf ik heb jouw boek haha :') Ik wil dat ook zo kunnen! Dat gevoel dat ik weet het niet.. Dat communiceren denk ik.. Ik wil dat ook zo kunnen................................ Gaaf trouwens dat Mandala boek :oo

Vandaag Héérlijk gespeeld met Mahoi (moeder haar paard), en dan ook echt HEERLIJK :D Maf beest haha.. Verder nog wat gewerkt aan de hand, alleen de aandacht was heul snel kwijt (misschien eerst werken aan de hand en dan pas spelen haha), uiteindelijk alleen maar wat op de volte gedaan haha . Toen nog maar een keertje los en echt samen keihard door de bak gerend (Hij achter mij aan) en uiteindelijk stond hij kei en dan echt KEIhard te blazen in mijn gezicht _O- Grappig :') (+ nog wat gewerkt aan de spagaat, maar dat ging moeizaam haha).

Ik moet het echt eens filmen, men oh men wat vind hij dat leuk haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 23:09

De beste manier om je paard een beetje op te peppen is door jezelf op te peppen: in de eerste plaats door gewoon helemaal geen aandacht te besteden aan wat hij leuk zou vinden. :D Gewoon bedenken: waar heb ik nu zin in. Doolhof maken van balkjes? Pionnen omschoppen? Tien rondjes over de hoefslag wandelen? Zelf piaffe en passage doen? Gewoon niks doen en een beetje in gedachten verzonken rondwandelen?
Mensen zijn leuk, maar mensen met ideeen zijn nog veel leuker. Een paard dat toch al niet heel erg extravert is of veel inspiratie heeft, kan vaak niet zoveel met een mens die wacht tot hij een idee krijgt. Bij angstige introverte paarden kan dat juist wel heel goed werken, maar met zelfverzekerde introverte paarden minder, gewoon omdat die het prima vinden om gewoon wat in hun eigen wereldje verzonken in de verte te staren tot jij interessant voor hem wordt.

Ik denk dus (als lotgenoot 8-) ) dat het belangrijkste niet is om je paard te veranderen (hoe kan ik ervoor zorgen dat mijn paard actiever en opener wordt terwijl ik passief en op hem gericht blijf - dat is waar de mens al snel overgaat op meer touwen en zwepen ;)), maar jezelf veranderen zodat je interessanter wordt voor je paard en jij de belangrijkste motivatie bent voor je paard om mee te doen.

Dus korte lijntjes:
Jij stelt een oefening voor, je wacht vijf seconden of hij mee wil doen en zo niet, dan loop je weg en ga je iets anders doen voor jezelf. Komt hij uiteindelijk bij je, dan beloon je meteen!
Reageert hij wel op je hulpen, wacht dan niet tot hij de oefening voltooid heeft, maar beloon direct, al na de eerste seconde - je beloont niet voor de oefening, maar voor het feit dat hij meedoet! Als meedoen vanzelfsprekend wordt bij een bepaalde oefening, dan pas kun je voor de beweging zelf gaan belonen - anders zul je weer motivatie fysiek van buitenaf moeten opdringen om die beweging eruit te krijgen.
Als je beloont, dan hoeft niet elke beloning een jackpot te zijn met veel voer, geknuffel en lovende woorden. Dat kost niet alleen een hoop tijd, maar het zorgt er ook voor dat je paard weer alle tijd krijgt om weer in te kakken. 80% van de beloningen kan gewoon bestaan uit - click-goed zo!-voer-klaar. Dat kan in 30 seconden. Het is zelfs zo dat hoe haastiger je beloont, hoe meer je paard het idee krijgt dat hij in jouw buurt moet blijven, want voor hetzelfde geld is de beloonsequentie zo snel voorbij dat hij hem mist.
Specifiek voor Chase the Tiger: als je paard niet heel gemotiveerd is, dan moet je een oefening heel schaars maken. Dus niet de hele tijd met die tijger rondsjouwen, maar die even tevoorschijn halen, twee of drie keer ermee rondlopen/rennen en belonen (misschien 1x een jackpot?) en dan weer uit de bak gooien voordat je paard heeft kunnen bedenken dat het toch eigenlijk best wel een suf ding is, zo'n plastic zak.

Waar [***] trouwens ook heel leuk vindt, is een hele serie ultrakorte commando's op een rij, een beetje alsof je een soldaat aan het drillen bent. :') Dus van alles maar 2 of 3 passen vragen zonder adempauze: 'stap - ho - terug - draf - terug - ho - opzij - ho - clickgoedzobravepony!!!' :D
Maakt niet uit of de draf een Spaanse pas is of hij de terug steeds overslaat, het gaat puur om het feit dat hij helemaal overspoeld wordt door hulpen (wel hem een eerlijke kans geven) en hij alle hersens aan moet zetten om te kunnen reageren. Daar beloon je voor - maar dan weer niet zo langdurig en uitgebreid dat hij weer in slaap valt natuurlijk. ;)

Zoiets dus. :)

In feite moet je dus gewoon strenger worden. Niet door je paard in elkaar te slaan, maar gewoon door te zeggen 'he, als je mijn aandacht wilt, dan zul je daar wel wat energie in moeten stoppen en als je dat niet wilt, prima, dan vermaak ik mezelf wel.'
Maar dat neemt niet weg dat dat als mens behoorlijk zwaar is als je je paard het liefst elke seconde van de training helemaal doodknuffelt. Zucht, paarden zijn ook gewoon veel te zacht en pluizig... :o
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 11-11-22 17:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Effects

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 11:14

xyzutu2 schreef:
Hier niet zoveel met de pony's gedaan. Sjors wil nog steeds alleen maar bij Donja zijn, Speedy is de boksbal van Sjors omdat Donja alleen maar bij Speedy wil zijn, en Blacky is door de bijna dertigjarige shetlandmerrie Saartje uitgekozen als dekhengst en stopt nu al zijn energie in die taak, :o dus niemand die afgelopen weekend echt zat te wachten op trainen.

Haha, hoe herkenbaar is dat! Mijn shet heeft het daar ook erg druk mee, staat net 3 weken in een nieuwe kudde, maar heeft wel 9 merrie's om zich mee te bemoeien en doet dat vol overgave. Best vervelend, maar leert me wel geduldig te zijn en niet te snel te moeilijke dingen te gaan doen.

Ik ben afgelopen herfst met chase the tiger begonnen. Na het zien van filmpjes op internet van enthousiast rennende paarden had ik nooit gedacht dat Swa er de energie in zou steken om dat ook te doen. Maar hij is bloedfanatiek. Het was wel moeilijk niet te snel te veel van hem te verwachten, maar ik wist het gelukkig de eerste keer bij een beetje heen en weer bewegen en een paar stappen te houden. Na een paar keer begon hij er de lol van in te zien en hij vermoord het zakje ook graag. Wat Miriam een paar posts terug zegt over wanneer het een geslaagde oefening is, vind ik interessant. Heb al een tijdje geen CTT gedaan, maar ik denk dat ik een duidelijk start signaal ga introduceren. Tot nu toe mag hij erachteraan als ik de zweep helemaal laat hangen, maar het mag nog wel wat duidelijker. Niet dat we problemen hebben, maar ik weet wel dat hij af en toe zo enthousiast kan worden, dat het geen kwaad kan een duidelijker start signaal te hebben.

lottex

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 16:37

Vandaag ging ik even beginnen met Chase the Tiger bij Luna, maar ik had geen appels meer in huis, dus ik ga het dan maar een andere keer doen... Vind het toch handiger om de eerste keren met voedsel te belonen, zodat ze toch wel snapt dat ze er achter moet :Y)

Heb dan maar iets anders gedaan : voor de eerste keer los gelongeerd :):)
Het was op een afgezet stuk, maar er stond nog veel gras op, dus ze kon gewoon grazen als ze wou.
In het begin even een longeerzweep gebruikt om het duidelijk te maken, maar na een tijdje heb ik die weg gedaan & deed ze het gewoon op handgebaar en stemcommando's :)

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 17:03

Ik ga vanavond (als mijn mood er naar staat en ik tijd heb, wil namelijk ook weer eens gaan hardlopen _O- Of ga ik dat voortaan in de ochtend doen :') ) ook eens de CTT proberen! Volgens mij heb ik wel een fanatiekeling hier staan haha..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 17:22

Wauw Miriam, wat ik ben ik blij dat jij in dit topic zit! :D :Y)
Héél herkenbaar ... en ik denk ook dat die manier best wel eens kan werken :j Nu dat alleen nog bij mezelf inprogrammeren :')
Ik heb namelijk de neiging om alles heel duidelijk te vragen en heel veel tijd te geven en te belonen voor elke millimeter die hij dan doet ... En ik krijg er dus ook niet meer uit dan die millimeter, want hij weet dondersgoed dat als hij niet verder gaat ik toch wel blij ben dat hij al die millimeter doet :+

Volgende keer de dingen die ik wil gaan gebruiken eens opbouwen als hij al in de piste is, meestal doe ik dat eerst en ga ik hem dan halen en poetsen enzo ... maar ik ga eens gewoon daarmee bezig zijn terwijl hij er staat, en als hij dan nieuwgierig komt kijken wordt ik heel blij :Y) Van dat alles kort doen & korter achter elkaar denk ik ook wel dat werkt :j Weet niet of je mijn point to point video gezien hebt? Maar daar doe ik dat eigenlijk, onbewust .. Of ja, wel bewust, maar ik had iets van "ik moet snel vanalles doen want anders gaat hij op de loop en dan moet ik zover wandelen om hem terug te halen (omdat ik dus geen stuk had afgemaakt) :') " en eigenlijk reageerde hij super en deed super mee!

Het belonen lijkt me alleen zo moeilijk ... Ik begrijp wel als je zegt van in het begin belonen als hij komt en ook maar iets doet enzo, maar ga je dan geen verwarring krijgen? Als ik zeg maar het commando van spaanse stap geef (kent hij nog niet, maar in theorie :+ ) en hij doet wat anders, maar omdat hij iets doet ben ik al blij dus beloon ik ... maar dan raakt hij toch in de war? Of begrijp ik dat verkeerd? Als ik bv. wil dat hij met me meedraaft, maar hij gaat in galop, dan ben ik op zich blij (ben al blij als hij loopt :P ) maar als ik dan beloon dan is dat toch verwarrend? Snap je wat ik wil zeggen?

Gaat over deze stukjes:
Citaat:
Dus korte lijntjes:
Jij stelt een oefening voor, je wacht vijf seconden of hij mee wil doen en zo niet, dan loop je weg en ga je iets anders doen voor jezelf. Komt hij uiteindelijk bij je, dan beloon je meteen!
Reageert hij wel op je hulpen, wacht dan niet tot hij de oefening voltooid heeft, maar beloon direct, al na de eerste seconde - je beloont niet voor de oefening, maar voor het feit dat hij meedoet! Als meedoen vanzelfsprekend wordt bij een bepaalde oefening, dan pas kun je voor de beweging zelf gaan belonen - anders zul je weer motivatie fysiek van buitenaf moeten opdringen om die beweging eruit te krijgen.

Waar Blacky trouwens ook heel leuk vindt, is een hele serie ultrakorte commando's op een rij, een beetje alsof je een soldaat aan het drillen bent. :') Dus van alles maar 2 of 3 passen vragen zonder adempauze: 'stap - ho - terug - draf - terug - ho - opzij - ho - clickgoedzobravepony!!!' :D
Maakt niet uit of de draf een Spaanse pas is of hij de terug steeds overslaat, het gaat puur om het feit dat hij helemaal overspoeld wordt door hulpen (wel hem een eerlijke kans geven) en hij alle hersens aan moet zetten om te kunnen reageren. Daar beloon je voor -

@ Lottex : klinkt super! Leuk hé, als het toch allemaal wel gaat! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 17:32

Btw, over het topic ... Vinden jullie het leuk zoals het nu is?
Want van de mods mag het zo blijven .. een quote:
Citaat:
In jullie huidige topic mogen jullie wat ons betreft over alles praten, als het maar een link heeft met GVL, zorg wel dat de hoofdlijn dressuur in vrijheid is. Als je pony wat heeft uitgestoken mag het ook vermeld worden maar het mag geen hoofdthema worden... Ervaringen buiten de paarden om horen niet thuis op informatief, ook niet met een HK tag. Indien wij merken dat jullie te hard de HK toer opgaan zullen wij het topic een HK tag geven voor de titel of verplaatsen naar het HK forum deel. Hier hoeven jullie je dus geen zorgen over te maken :) .

Ik weet niet in hoeverre er behoefte aan is om over nog andere dingen als bovenstaande te praten? Ik persoonlijk vind het namelijk prima zoals het nu is ... Veel over dressuur in vrijheid, en als er eens wat anders gebeurd kan dit er ook gewoon bij, zolang het maar over de paarden gaat. :)

Wat ook een optie is, is dat er een algemeen HK komt hier op GVL. Dit dus naast dit topic. In dat HK-topic kan je het dan uitgebreider hebben over alles wat je met je pony gedaan hebt naast de dressuur in vrijheid. Je kan bv. hier vermelden dat je met dressuur in vrijheid bezig geweest bent en dat of dat hebt gedaan of daar of daar een probleem mee hebt, maar als je ook je paard heb gelongeerd en daar is vanalles bij gebeurd kan je dat dan in dat HK-topic zeggen. Snappen jullie?

Of er kan een HK-topic komen op het HK-gedeelte, maar ik weet niet of daar een behoefte aan is? Voor mij persoonlijk niet, als we dit topic kunnen houden en eventueel een HK-topic op & over GVL erbij denk ik dat alles wel gedekt is. In mijn gewone leven gebeurd toch niet zoveel waarvan ik de nood heb om het hier te delen :+

Wat vinden jullie? :)

(moest dit topic blijven dan ga ik wel vragen om de beginpost wat aan te passen, wat algemener & informatiever zeg maar, nu gaat het zoveel over mij en dat hoeft nu ook weer niet :') )

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 17:45

Ik vind het zo ook goed, ben bang dat als er een HK topic komt dit topic uitsterft, en dat zou zonde zijn! Kunnen we evt. altijd nog doen als er nood naar is :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 17:48

Een HK-topic naast dit topic (op GVL dus) zie je dus ook niet zitten?
Voor mij persoonlijk zou dat wel leuk zijn .. Ik ben in hoofdzaak bezig met dresuur in vrijheid dus zou hier veel zitten, maar soms doe ik ook wel eens dingen waar ik het wil over hebben (uitgebreid over hebben) die niks met DIV te maken hebben .. Dan is het wel leuk als je een algemeen HK-topic hier hebt waar je dat soort dingen kan droppen. Maar ik zou wel hier blijven komen omdat dit hetgeen is waar ik echt serieus mee bezig ben zeg maar (naja, serieus.. :P ). Maar ik weet natuurlijk niet hoe dat voor de anderen zit ;)

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 17:51

Kan dat? Dat moet toch in het gedeelte huiskamer? Als het hier kan lijkt me het ook wel leuk, heb ook wel behoefte opzich aan meer posten dan over DIV :j (Wel over de paarden natuurlijk haha, niks over mijn privé leven haha..)

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 17:54

xyzutu2 schreef:
Waar Blacky trouwens ook heel leuk vindt, is een hele serie ultrakorte commando's op een rij, een beetje alsof je een soldaat aan het drillen bent. :') Dus van alles maar 2 of 3 passen vragen zonder adempauze: 'stap - ho - terug - draf - terug - ho - opzij - ho - clickgoedzobravepony!!!' :D
Maakt niet uit of de draf een Spaanse pas is of hij de terug steeds overslaat, het gaat puur om het feit dat hij helemaal overspoeld wordt door hulpen (wel hem een eerlijke kans geven) en hij alle hersens aan moet zetten om te kunnen reageren. Daar beloon je voor - maar dan weer niet zo langdurig en uitgebreid dat hij weer in slaap valt natuurlijk. ;)

Toevallig heb ik vandaag met wandelen zoiets gedaan. Om mijn paard allerter te maken, want ze liep te sloffen en had duidelijk helemáál geen zin in een wandeling. En ik wilde haar actiever hebben. Ik wil haar ook meer op haar achterhand krijgen, gewicht van de voorhand áf.
Dus al iemand daar nog geschikte oefeningen voor weet ;)
Longeren mag niet, is te belastend. Ze mag wandelen, en korte stukjes draven, rechtuit.
Paard heeft HKO, en een (oude) peesblessure die steeds opspeelt. Als ik niets met haar doe, wordt ze alleen maar stijver.

Ik vind het trouwens prima om het topic te houden zoals het is ;) . Fijn om op dit onderwerp gericht te blijven, en ervaringen en verhalen van elkaar te lezen, gericht op dit specifieke onderwerp. Ik zit al in 1 huiskamertopic wat gelukkig niet zo hard gaat, denk dat ik het anders niet meer bijhoudt :D

lottex

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 17:55

Sabine :
(even reageren op verschillende dingen die je zei ;) )

over Luna : ja, ik was echt blij dat het zo goed ging, had ik helemaal niet verwacht :)
over Cobe : voor wat ik al allemaal gehoord heb over Cobe, lijkt dat stukje tektst van Miriam een goede oplossing te zijn :j Ik denk dat de beloning een beetje het probleem zal zijn... Dat belonen als hij komt & 'korter' belonen, vind ik een goeie :)) maar dat van 'belonen, ookal doet hij de oefining verkeerd' zou ik niet doen, anders kan Cobe net zo goed denken dat hij gewoon wat achter je aan moet lopen & dat dan alles oké is..

hmm ingewikkeld :Y) Ik zou het je toch niet nadoen hoor, vind dat je super bezig bent met Cobe :)

over HK : ik vind het goed zoals het nu is, hoor. Ik heb al redelijk veel HK's & denk niet dat ik nog een zou kunnen bijhouden :P Vooral omdat er dan ook gekletst wordt over andere dingen, terwijl het nu echt specifiek over dit onderwerp gaat...
We kunnen natuurlijk zeggen dat het over paarden moet blijven gaan, maar dan kunnen we net zo goed dit topic aanhouden toch? :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 17:56

@ ZJ: Dat kan hier inderdaad :j
Bij het aangespannen hebben ze ook een algemene HK (ook bij de rassenonderdelen heb je dat bv. ;) ) dus van de mods mag het hier ook. Daar mag dan allerlei luchtigheid over de paarden en wat je gedaan hebt, grondwerk-gerelateerd. En omdat dit ruimer is dan alleen de DIV lijkt het mij wel interessant. En dan kunnen we alles wat specifiek met DIV te maken heeft in dit topic houden. De bedoeling van dit is om het vooral informatief te houden, dus zoals het nu gaat eigenlijk.

Zal het voor de zekerheid nog eens navragen, maar ik denk wel dat ik het goed begrepen heb en dan mag het dus zo ;)

(nu eerst even de rest lezen :P )

Edit;

Lottex:
Citaat:
Vooral omdat er dan ook gekletst wordt over andere dingen, terwijl het nu echt specifiek over dit onderwerp gaat...
We kunnen natuurlijk zeggen dat het over paarden moet blijven gaan, maar dan kunnen we net zo goed dit topic aanhouden toch? :+

True .. Maar ik denk dat het een beetje het probleem is dat GVL veel uitgebreider is dan dit. Zoals het hier nu gaat vind ik het superleuk (en ik hoop de rest ook :Y) ) maar ik vertel bv. ook graag wat er bij het longeren gebeurd is, of wat hij gedaan heeft bij een schrikparcoursje dat ik opgezet heb ofzo, dat soort dingen. En voor mijn gevoel kan dat hier niet, hoort het hier eigenlijk niet echt. En daarom zou een HK hier op GVL wel een oplossing zijn, dan kunnen dat soort dingen daarin en kan het hier over DIV blijven gaan.

Het HK op GVL gaat ook niet zijn zoals de andere HK's, waar je bij wijze van spreken je hele levensverhaal neerlegt en verteld dat je naar de WC bent geweest :+ Het blijft allemaal over paarden & grondwerken gaan .. deels informatief, maar deels ook gewoon luchtig .. Dat je paard dit of dat gedaan heeft enzo .. Bij [***] heb ik nogal eens van die verhalen :+

@ reiziger : moet ik even over denken wat je dan zoal kan doen ... Wel moeilijk hoor ...
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 19-07-11 18:01, in het totaal 2 keer bewerkt

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 18:00

Als er behalve ons meer interesse in is lijkt mij het leuk!

Lottex en Sabine, ik zou wanneer het paard iets nieuws probeert, het paard sowieso niet straffen, maar ook niet belonen, gewoon negeren met een positieve vibe, zodat hij/zij weet dat het wel goed was maar niet goed goed zeg maar.. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 18:02

Klopt volledig :j Ivm nieuwe dingen ... Maar wat als jij vraagt om te draven en hij vol enthousiasme begint te galopperen? Op zich ben ik dan wel blij, maar echt belonen wil ik dat ook niet .. en voor zover ik het begrijp zegt Miriam dat je, zeker in het begin, zeg maar alles moet belonen wat je paard je aanbiedt, ookal is het niet echt wat je in gedachte had. Kan ik me ergens wel in vinden (zeker als je er zo eentje hebt als mij die je enthousiaster moet krijgen moet je eigenlijk elke poging belonen), maar langs de andere kant heb ik schrik voor verwarring en dat hij juist minder moeite gaat doen, want als hij ook maar iets doet komt er wel al een beloning ... Dus daar zit ik een beetje mee te worstelen ;)

lottex

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 18:03

Wat bedoel je met 'iets nieuws' ?
de uitleg van Miriam ging toch over dingen die het paard al kon?

edit : ik zie nu wat je bedoelt door Sabine haar bericht hierboven ;)

Maar om een voorbeeld te geven : Je bent bezig om je paard de jambette te leren, en beloont dus elke keer als hij met zijn been schraapt.
Een tijdje later vraag je hem te gaan liggen (wat hij al kent), maar dat is te lastig voor hem & hij heeft ondertussen door dat hij beloond wordt voor het schrapen, dus gaat hij maar schrapen.
Jij beloont dan, maar dan is dat toch ook niet goed?

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 18:20

lottex schreef:
Wat bedoel je met 'iets nieuws' ?
de uitleg van Miriam ging toch over dingen die het paard al kon?

edit : ik zie nu wat je bedoelt door Sabine haar bericht hierboven ;)

Maar om een voorbeeld te geven : Je bent bezig om je paard de jambette te leren, en beloont dus elke keer als hij met zijn been schraapt.
Een tijdje later vraag je hem te gaan liggen (wat hij al kent), maar dat is te lastig voor hem & hij heeft ondertussen door dat hij beloond wordt voor het schrapen, dus gaat hij maar schrapen.
Jij beloont dan, maar dan is dat toch ook niet goed?

Imo moet je dan ook niet belonen maar negeren, hij kent in principe het schrapen dus al..

lottex

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 18:26

ZusJacobs : Oké ja, zal het dan verkeerd begrepen hebben wat je bedoelde, ik vind ook dat je het dan moet negeren :j

Sabine : oké, ik begrijp wat je bedoelt over het HK...
maar kan je dan die verhalen niet vertellen in het grondwerk- en zo - topic ?
sorry, ik probeer niet moeilijk te doen hoor, ben ook niet 'tegen' het HK- idee :+

Effects

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 18:33

Ik vind het topic leuk zoals het nu is, ook wat paardendingen eromheen, maar ik heb geen behoefte prive(non-paarden) dingen te vertellen.
Vanmiddag heb ik heel even Swa met een play-rol laten spelen, hij ging er zelf al wat mee doen, dus toen ik klaar was met hem verzorgen erin meegegaan en hem creatief laten zijn. Jammer dat ik geen foto's heb gemaakt, want hij weet leuke poses te verzinnen. :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 18:38

Die van mij wil altijd op mijn cavaletti-blokken gaan staan :+
En ik weet nog steeds niet wat ik ermee moet ... Op zich vindt ie het leuk en ziet het er wel stoer uit, als je 1 van die blokken op z'n kant zet is die 60 cm hoog en daar zet hij dan z'n hoef gewoon bovenop :+ En ergens is het misschien een optie om die jambette er eens in te krijgen (hij wil wel, en ik ook, maar hij blijft z'n been niet stil houden :+ ). Dus op zich vind ik het wel wat ... Maar langs de andere kant is het zo verrekt onhandig .. hij kruipt er dus ook op als er een hindernis staat :') Dus dan moet ik al gaan werken met onderscheid tussen springen & klooien .. en ik weet niet of je zover kan gaan met een paard := Of als het kan, hoe ik dat zou moeten aanpakken :=

SanneK

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 20:51

@reiziger; oefeningen om pony of paard meer op de achterhand te krijgen ben ik ook naar op zoek! Ik ben nu bezig met overgangen zodat het achterbeen actiever wordt ;) maar andere oefeningen zijn bij mij ook welkom! :D

Ik vind het topic ook wel leuk zo als het nu is, heb ook geen behoefte om mn prive leven hier neer te zetten :+

Vanmiddag weer met Pjottr bezig geweest en hij pakt het nog steeds verbazend goed op! Hij vind het nu gewoon echt leuk als ik op hem ga zitten. Ik stap altijd op via een ton, wanneer ik hier eerst altijd op ging staan bleef hij heel eventjes naast de ton staan zodat hij een beloning kreeg en daarna was hij ook zo weer weg :p maar nu blijft hij eigenlijk bijna net zolang staan totdat ik erop zit! :D

Is het nu wel toegestaan om foto's te plaatsen? :+ Een beetje spammen is wel leuk toch? :p Ik ben namelijk wel heel benieuwd hoe het er bij iedereen uitziet! ;)

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 21:00

Pfoe Sabine, ik zou hem er persoonlijk gewoon vanaf houden, om misverstanden te voorkomen (ziet een pony die in galop op de bakken springt :') ). Je kunt atijd nog iets anders gebruiken (bijv. een trekkerband gevuld met zand) om zijn klimobsessie onder controle te houden :))

Geen CTT gedaan, ben er niet aan toe gekomen met mijn moeder haar paard, wilde eerst mijn pony eventjes doen, die had alweer een dagje stil gestaan en had zin in wat grondwerk/dressuur in vrijheid/vrijheidsdressuur! Dat hebben we gedaan hihi! SUPER leuk, begin geduld te kweken haha.. Ik heb wat tips van Miriam opgevolgd (onder anderen het korte belonen), dat werkt voor haar, maar vooral voor mij zoveel beter! Pony werd er best actief van haha!

Eerst eventjes opgewarmd, wat stappen en draven aan het touwhalster, netjes ondertreden en inbuigen zonder contact, deed ze heul netjes! Toen vrijheidsdressuur gedaan, geoefend spagaat en knielen (ze tilt het voetje netjes op, zakt wat, maar dan klapt ze haar voet zo dat hij blijft hangen, ik moet er dan telkens bij helpen, en weet niet zo goed hoe ik het haar zonder mij aan kan leren..) nja toen wat geoefend met Jambette en het low steigeren en high steigeren, dat heeft ze nu ook goed onder de knie, meid blijft steeds langer staan! Zelfs vanuit stap geoefend (Samen achteruit lopen, ik geef teken en zij loopt een stukje steigerend/steigert). Toen nog eventjes aan de cordeo stretch oefeningen gedaan en weer wat uitgedraaft aan de longe, goed ondertreden en inbuigen! Súper knap peerd heb ik :D Oja, als laatste weer een sprongetje :')

Waar ik trouwens echt van baalde, Twister heeft de nare eigenschap te kribbebijten (Verslaving geworden van haar verleden...), vooral wanneer ze snoepjes (in dit geval biksjes, maar kunnen ook stukjes appels zijn en andere lekkernijen), krachtvoer krijgt of stress heeft, in dit geval ging het duidelijk om de snoepjes.. Maar toen ik haar dus weer in de paddock zette, draaide ze netjes mee, ik sluit de opening, draai om, wil haar een snoepje geven, en omdat het te lang duurde draait ze zich om en rent naar haar hooibak waar ze gelijk begint te kribbebijten.. -O- Is voor mij een balend gevoel, zal voor haar wel heel anders zijn.. Moest het eventjes kwijt..
Edit] Foto's plaatsen mag volgens mij wel, als het maar in linkje is..