Hoe steigeren onder de man aanleren?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 17:19

Ik zie niet in hoe ik mezelf in moeilijkheden breng als ik mijn paard op een consequente manier het steigeren aanleer en onderhoud.

Ik had er een commando voor en daar deed hij het op, anders niet.

Als je al in de situatie komt dat je paard denkt zichzelf te moeten verdedigen of indruk te maken dan ben je dingen verkeerd aan het aanpakken met je beestje.

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 17:19

Oakland1990 schreef:
Neen, gelukkig niet! Maar je kunt op voorhand niet voorspellen of je paard het zal gaan misbruiken, omdat het een dier blijft dat luistert naar zijn instincten, hoe goed je hem ook denkt te kunnen inschatten en onder controle te houden.

Dus vandaar maar gewoon geen VD doen.

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 17:22

Kelly: erg fijn dat je paard het zo goed beheerste. Maar niet iedere paardeneigenaar leert het zo consequent aan. Bovendien ben jij ouder, en kan je de risico's die je dan bewuster neemt, beter inschatten.

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 17:23

Dat is niet helemaal waar, Oakland. Dat is meer een excuus. Ik ben 17 en ook mijn paard beheerst het steigeren. Wil dat zeggen dat ik de gevaren
niet zie? Juist wel. Maar omdat mijn paard héél goed weet welke commando's op het steigeren staan, zal hij het ook alleen dán doen.

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 17:23

NHevaVD schreef:
Oakland1990 schreef:
Neen, gelukkig niet! Maar je kunt op voorhand niet voorspellen of je paard het zal gaan misbruiken, omdat het een dier blijft dat luistert naar zijn instincten, hoe goed je hem ook denkt te kunnen inschatten en onder controle te houden.

Dus vandaar maar gewoon geen VD doen.

Je kunt ook "onschuldige" VD aanleren, ik zie niks verkeerd aan Spaanse pas, achterwaarts gaan op aanwijzing, komen op (stem)commando, blok staan etc.

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 17:25

Citaat:
Je kunt ook "onschuldige" VD aanleren, ik zie niks verkeerd aan Spaanse pas, achterwaarts gaan op aanwijzing, komen op (stem)commando, blok staan etc.

Spaanse Pas? Je wil niet weten hoeveel mensen voorover bukken, hoef in het gezicht, wég tanden! :n Zo zijn er bepaalde oefeningen die gewoon wat
meer risico meenemen maar daarom JUIST duidelijk, consequent en met ervaring getraind moeten worden, als men deze oefeningen wil doen.

Oakland1990

Re: Hoe steigeren onder de man aanleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 17:35

Ik neem aan dat de meesten die steigeren aanleren, op z'n minst een behoorlijke afstand nemen?

Maar ik heb werkelijk het gevoel dat ik tegen een muur sta te praten, jullie zien niet in hoe gevaarlijk het wél kan zijn.

djuno

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 17:39

Oakland1990 schreef:
Maar ik heb werkelijk het gevoel dat ik tegen een muur sta te praten, jullie zien niet in hoe gevaarlijk het wél kan zijn.

je bent niet de enige hoor.....en ik vind het prima! Er volgt vanzelf een topic of een naar moment wanneer ze aan deze discussie terugdenken.

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 17:39

Natuurlijk zien we dat in, ABSOLUUT! Maar voor mij geen reden om andere mensen geen tips te geven.
Voor mij zijn die filmpjes etc. geen reden om te stoppen met VD, geen steigeren meer te doen of spaanse pas of wat dan ook.
Een correct getraind paard zegt genoeg. een 12 jarige meid die het stoer vind ook. Zo moeilijk is dat niet,
het is gewoon globaal even nadenken en weten dat het ook goed kan gaan. Rijden kan ook misgaan, longeren ook, VD'en ook en mennen ook.
Dan net zo goed niets meer doen, ook geen steigeren.

Adjeu :evaw:

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 17:40

djuno schreef:
Oakland1990 schreef:

je bent niet de enige hoor.....en ik vind het prima! Er volgt vanzelf een topic of een naar moment wanneer ze aan deze discussie terugdenken.

Even nog, ik denk hieraan terug met een grinnekende lag. wát een doemdenken over kunstjes etc.

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 17:46

Alles kan gevaarlijk zijn, een spaanse pas richting je knie of hoofd als je gebogen staat kan ook voor lelijke verwondingen zorgen.

Echter vind ik wel dat steigeren niet door iedereen zomaar aangeleerd moet worden. Je moet weten waar je mee bezig bent, je moet snappen hoe je beloningen werken en hoe je je paard af straft. (en ook het effect wat dat heeft op je paard) Daarnaast is het ook wel wenselijk als het paard al een aantal grote oefeningen kent, zodat je weet hoe het paard reageert. Daarna, als je jezelf genoeg vertrouwd als trainer en ervan overtuigd bent dat je je paard kent.. Dan pas zou ik het pas aanleren.. Als het paard ongewenst gaat steigeren heb je jezelf overschat als trainer..

Mijn merrie had het steigeren vrij snel onder de knie en heeft het ook nooit "tegen" mij gebruikt. Mijn merrie is van nature een steigeraar en geen bokker, vandaar dat ik haar het steigeren nog niet onder het zadel heb aangeleerd. Mijn merrie steigert niet uit protest, maar bij enge onverwachte dingen gaat ze toch eerder op haar achterbenen staan dan haar voorbenen. Mij best, zolang ze maar niet te hoog gaat, dán wordt ik namelijk wel boos. :D

Steigeren kan heeel gevaarlijk zijn. Een paard dat omklapt (zowel OHZ als aan de hand) is écht niet grappig. Een paard wat ik kende deed het aan de hand en brak zo zijn nek. :\ Daarnaast kende ik ook een hengst die graag in je nek klom, daar liep men ook niet echt graag mee.. Deze risico's moet men ALTIJD in het achterhoofd houden als je het steigeren aanleert!

Ik heb nog 2 paarden, eentje daarvan is lichamelijk niet helemaal oke en die laat ik daarom niet steigeren. De andere is een drammer die eerst nog in de heropvoeding moet.. Geen haar op mijn hoofd dat ik hem zou leren steigeren voordat ik hem 100% onder "controle" heb..

djuno

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 17:49

NHevaVD schreef:
Even nog, ik denk hieraan terug met een grinnekende lag. wát een doemdenken over kunstjes etc.

Op geen enkel moment heb ik het gehad over kunstjes...alleen over het gevaar van steigeren.
Maar lezen is moeilijk vooral als je de taal nog niet goed beheerst.

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 17:50

NHevaVD schreef:
Natuurlijk zien we dat in, ABSOLUUT! Maar voor mij geen reden om andere mensen geen tips te geven.
Voor mij zijn die filmpjes etc. geen reden om te stoppen met VD, geen steigeren meer te doen of spaanse pas of wat dan ook.
Een correct getraind paard zegt genoeg. een 12 jarige meid die het stoer vind ook. Zo moeilijk is dat niet,
het is gewoon globaal even nadenken en weten dat het ook goed kan gaan. Rijden kan ook misgaan, longeren ook, VD'en ook en mennen ook.
Dan net zo goed niets meer doen, ook geen steigeren.

Adjeu :evaw:

Wat heb jij een respect voor je mede-bokkers zeg... En het onderwerp was nog steeds steigeren, niet al de rest...
@Djuno: volledig mee eens, ze lopen zelf wel eens tegen de muur, of tegen een hoef.

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 17:52

Shattered schreef:
Mij best, zolang ze maar niet te hoog gaat, dán wordt ik namelijk wel boos. :D

Bij dit soort redenering gaat het dus fout, een paard kent zwart of wit, het mag of het mag niet. Een beetje steigeren staat voor een paard gelijk aan volledig.

Kwal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-09 17:53

Oke, volgensmij ging het topic over het hoe aanleren, en niet over of het gevaarlijk is :)

Ik ben het net Cassidy eens over het liggen, als je daar het 'schoftknijpen' als commado voor doet het je al snel verwarring. Ook kun je dan 650kg op je krijgen, net als met steigeren.

Inderdaad, steigeren is steigeren. Je kunt hem wel een bepaalde hoogte aanleren, dat dat het commado voor bijv. 50 cm van de grond en niet recht op de achterbenen is.

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 17:53

Respect? Waarom zou ik respect tonen? Ik ga tenslotte niet doen alsof.. Daarnaast, het komt goed hoor, wees maar niet bang,
ik weet wat ik doe en ken mijn paarden. Ik leer het ze aan omdat ik weet hoe ik het moet doen, waar ik op moet letten en hoe mijn paarden
reageren. Zal ik vermelden wanneer het wel fout gaat? Kunnen jullie smullen van jullie overwinning.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 17:54

Oakland1990 schreef:
Ik neem aan dat de meesten die steigeren aanleren, op z'n minst een behoorlijke afstand nemen?

En jij ziet niet in dat het ook wél goed kan gaan! ;)

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 17:54

OK ik kan me niet afzijdig houden _O-

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 17:55

Hannah_Menno schreef:
Oakland1990 schreef:

En jij ziet niet in dat het ook wél goed kan gaan! ;)

En jullie zien niet dat àls het fout gaat, het meestal flink fout gaat?!

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 17:56

Ik wel hoor, ik heb het van jullie filmpjes gezien, in het écht en weet dat aan het steigeren risico's zitten. Maar voor mijn geen reden om af te haken.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 17:56

Ohh jawel hoor! Maar bij jullie is blijkbaar alles 'gevaarlijk' wat niet op dressuur lijkt.. Niet alles wat anders is is gevaarlijk echt niet.
En ook ik kijk hierop terug met een grote grijns.. Likken gevaarlijk! WHOEHAGA! _O-

djuno

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 17:58

NHevaVD schreef:
Respect? Waarom zou ik respect tonen? Ik ga tenslotte niet doen alsof.. Daarnaast, het komt goed hoor, wees maar niet bang,
ik weet wat ik doe en ken mijn paarden. Ik leer het ze aan omdat ik weet hoe ik het moet doen, waar ik op moet letten en hoe mijn paarden
reageren. Zal ik vermelden wanneer het wel fout gaat? Kunnen jullie smullen van jullie overwinning.

Ik heb wel zoveel respect voor je dat ik niet zal smullen als het bij jou fout gaat hoor...en zal dat echt niet als een overwinning zien!

Tsjonge...wat sneu!

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 17:59

Oakland1990 schreef:
Shattered schreef:
Mij best, zolang ze maar niet te hoog gaat, dán wordt ik namelijk wel boos. :D

Bij dit soort redenering gaat het dus fout, een paard kent zwart of wit, het mag of het mag niet. Een beetje steigeren staat voor een paard gelijk aan volledig.

Je hebt nog wel met een dier te maken hé :+ .. Ik bedoel bij enge onverwachte dingen, zoals een groep honden die luid blaffend uit de bosjes komt rennen. Dan heb je paarden die wegrennen, bokken of steigeren of een combinatie daarvan (of paarden die niets doen, maar mijn merrie is nog jong hé, die is nog in training om bomproof te worden :+ ). Mijn merrie gaat dan heel even op de achterbenen.. Dit gebeurd alleen bij erge stress en ik vind het deel van "ken je paard". Ik ga mijn paard niet op haar sodemieter geven omdat ze zich de ***** schrikt.. Ik laat het ook alleen toe als ze écht zich de ** schrikt.. Maar er zijn restricties en dat weet mevrouw ook.. :D

Als mijn paard zich echt de sodemieter schrikt (dan bedoel ik dus niet een blikje langs de weg of een fietser), bouwt er heel snel stress op die moet worden ontladen.. Dan heb ik liever dat ze even op haar achterbenen staat dan dat ze vlug bokkent wegrent. :)
Laatst bijgewerkt door Shattered op 30-12-09 18:04, in het totaal 4 keer bewerkt

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 18:04

Even ontopic? :) (lezen is een kunst, hoor)
Ik zie in dat steigeren gevaarlijk is maar jullie zien NIET in dat het ook gewoon goed kan gaan.

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 18:08

Geen reactie op het feit dat steigeren ook correct en goed geleerd kan worden en dus ook gewoon prima kan gaan?
Paarden steigeren ook wel eens als ze zich kapot schrikken hoor ;)