Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
NHevaVD schreef:Oakland1990 schreef:Neen, gelukkig niet! Maar je kunt op voorhand niet voorspellen of je paard het zal gaan misbruiken, omdat het een dier blijft dat luistert naar zijn instincten, hoe goed je hem ook denkt te kunnen inschatten en onder controle te houden.
Dus vandaar maar gewoon geen VD doen.
Citaat:Je kunt ook "onschuldige" VD aanleren, ik zie niks verkeerd aan Spaanse pas, achterwaarts gaan op aanwijzing, komen op (stem)commando, blok staan etc.
djuno schreef:Oakland1990 schreef:Maar ik heb werkelijk het gevoel dat ik tegen een muur sta te praten, jullie zien niet in hoe gevaarlijk het wél kan zijn.
je bent niet de enige hoor.....en ik vind het prima! Er volgt vanzelf een topic of een naar moment wanneer ze aan deze discussie terugdenken.
NHevaVD schreef:Natuurlijk zien we dat in, ABSOLUUT! Maar voor mij geen reden om andere mensen geen tips te geven.
Voor mij zijn die filmpjes etc. geen reden om te stoppen met VD, geen steigeren meer te doen of spaanse pas of wat dan ook.
Een correct getraind paard zegt genoeg. een 12 jarige meid die het stoer vind ook. Zo moeilijk is dat niet,
het is gewoon globaal even nadenken en weten dat het ook goed kan gaan. Rijden kan ook misgaan, longeren ook, VD'en ook en mennen ook.
Dan net zo goed niets meer doen, ook geen steigeren.
Adjeu
Hannah_Menno schreef:Oakland1990 schreef:Ik neem aan dat de meesten die steigeren aanleren, op z'n minst een behoorlijke afstand nemen?
Maar ik heb werkelijk het gevoel dat ik tegen een muur sta te praten, jullie zien niet in hoe gevaarlijk het wél kan zijn.
En jij ziet niet in dat het ook wél goed kan gaan!
NHevaVD schreef:Respect? Waarom zou ik respect tonen? Ik ga tenslotte niet doen alsof.. Daarnaast, het komt goed hoor, wees maar niet bang,
ik weet wat ik doe en ken mijn paarden. Ik leer het ze aan omdat ik weet hoe ik het moet doen, waar ik op moet letten en hoe mijn paarden
reageren. Zal ik vermelden wanneer het wel fout gaat? Kunnen jullie smullen van jullie overwinning.
Oakland1990 schreef:Shattered schreef:Mij best, zolang ze maar niet te hoog gaat, dán wordt ik namelijk wel boos.
Bij dit soort redenering gaat het dus fout, een paard kent zwart of wit, het mag of het mag niet. Een beetje steigeren staat voor een paard gelijk aan volledig.