Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 18:26

@ fluffyfox, probeer het eens met een ander target, het lijkt erop dat de zweep samengaat met het ooit leren van de spaanse pas (lijkt met niet onwaarschijnlijk!?!?) dus iets wat er totaal niet op lijkt, een tennisbal op stok oid als target en lange tijd niks met die spaanse pas doen. Gewoon negeren. En laat m van alles targetten zodat die zweep even beetje gewist wordt.

@Bojangles, wat een levenslustig stel zijn jullie, en dan als je die achtergrond van je Bo weet, wat fijn dat ze zo goed is hersteld en zo vrolijk rondspringt, een lust voor het oog zeg!

@ Hippologic: ik gebruik wortelstukjes en vandaag appelpartjes om t een beetje af te wisselen. Als Jackpot (das van Ben Hart, om de oefening af te ronden als ze t heeeel netjes heeft gedaan krijgt ze een bakje van lekkers) heb ik Parvo Vital Voedingssupplement, op een of andere manier vindt ze dat heel lekker (ruikt heel raar...!? gek paard) en ze moet toch elke dag een handje, dus dat komt mooi uit).

Ik heb alle 26 paardenkarakters van Hempfling bekeken en wat ik al dacht toen ik het voor het eerst voorbij zag komen: Noa is een echt Dove. Mijn duifje! Ik heb nog eens in haar paardenpaspoort gekeken en ik ben al de 5e eigenaar van de lieve schat, ze is toen ze 3 was bij jonge meid terechtgekomen, na 2 jaar bij weer jonge meid, die heeft haar 1 jaar gehad en de vorige eigenaresse van 16 jr heeft haar ook maar 1 jaar gehad. Niet echt een stabiele basis voor de arme schat. Als ik dan haar karakteromschrijving lees, dan begrijp ik veel van haar, en ook dat dat verhuizen (en trailerladen) niet echt goed voor haar is geweest. Ik zag laatst een foto toen ze de tweede dag bij mij was: diepe stresskuilen boven de ogen. Gelukkig is dat nu weg!

Hippo, staat in het boek van Hempfling een uitgebreide beschrijving van de Dove en ook specifieke aandachtspunten? Ik ben wel benieuwd naar het boek, is het de moeite waard van het aanschaffen? Of is het een mooi 'plaatjesboek'?

@Zilfstar: je schrijft dat Jippe een Friend is, maar ik kwam ook de "Minister" tegen, en vooral dat wat je beschrijft dat ie zo goed met je kinderen is, deed me denken of Jippe toch niet meer een Minister is. Volgens mij staat ie in filmpje 5. Ben benieuwd wat je ervan denkt!?

En dan nu even het verslag van de dag:
Ik wilde vanochtend gaan beginnen met de verschillende getime-de beloningen, en met een nieuw target (niet meer de hand), nl, een prachtige kinderschep met houten stok en geel uiteinde. Noa keer er niet eens erg van op! Na een paar keer targetten werd ik ruw onderbroken door 3 dames-stalgenoten-met-haar-op-de-tanden die wel effe wilden longeren in de bak en "hoe dat dan nu moest en wat doen we nou!?!?" Grrr :( , ik wil een boerderijtje met paarden aan huis.......
Ik ben maar gaan rechtrichten, en dat deed Noa ook erg netjes. De rest van de appelbeloning heb ik in haar voederbak gegooid, verrassing voor vanavond en haar Jackpot kreeg ze na een paar keurige rondjes inbuigen op de volte.
Ach ja, moge de dooi maar snel invallen, dan gaan de dames-stalgenoten weer lekker rijden in het bos en dan heb ik het rijk weer voor mezelf alleen....

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 19:49

Fluffiefox mooie tips gekregen. Ben het met Fransje eens. Lijkt voor de hand te liggen dat hij de combi zweep/spaanse pas maakt. Wellicht idd een ander target nemen (misschien lekker opvallend zoals bojangles zegt) en spaanse pas negeren.

Fransje... vervelend als je altijd rekening moet houden met anderen. Ik heb ze aan huis staan en dat is meestal wel ideaal. Maar ja... ik heb dan weer geen binnen of buitenbak. Maar goed... dat weegt niet op tegen de paarden aan huis.

Ik heb dat boek van Hemfling ook. Kan de shetten zo indelen; Oorsprong en Kind. Heel duidelijk. Amber en Sil kan ik nog niet goed plaatsen. Misschien nog eens in verdiepen. Ik heb een poos niet meer in het boek gekeken.
Ik vind het wel een mooi boek met veel nuttige info (maar ook wel best wat egotripperij }> ). Ik merk zelf dat ik er meer van opstak toen ik het een tweede keer las. Hemfling schrijft niet altijd even simpel.
Ik heb het voor ' erbij' Ik gebruik het niet als enige handleiding en het indelen van paarden is leuk en veel info, bv bij mijn shetten past wel, maar ik neem ook info mee van andere trainers.
ben niet zo'n hondstrouw type... :o :D

fluffyfox

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 22:33

thnx, goeie inderdaad om iets anders te gaan gebruiken,
had er zelf wel al aan gedacht maar twijfelde of het verstandig was.

vandaag was weer eens een typisch staaltje Nosey.
ik voerde in de wei zoals altijd worteltjes aan alle 3 de paardjes.
noos vond zijn emmer niet snel genoeg neer gezet en bedacht te gaan dreigen naar mij..... geeeen idee waar dit nou weer vandaan komt.
ik heb hem weggestuurd en eerst de rest hun emmer gegeven

daarna heb ik met alledrie even gek gedaan in de bak
even scheuren en energie eruit.
noos bleef wat raar doen, boze oren enz

ik heb de rest na een min. of tien apart in de wei gelaten en de bak met hem erin gesloten en even terug naar de basis.
even zien wie hier nou precies de "baas" is en niet dat de een druk uitoefend op de ander.

dit ging gelukkig weer gewoon zoals altijd.
even beiden handen stap, draf, wat wendingen op arm bewegingen enz
en heb ik afgesloten met samen de bak door lopen en vervolgens weide open en weer lekker naar de rest.
dit alles zonder halstertje wel.

benieuwd hoe hij morgen gemutst is.
hoop ook dat de sneeuw weer snel weg is, want paardjes vervelen zich helemaal dood en voornamelijk daardoor is noos nou behoorlijk aan t klieren vermoed ik.

@fransje, balen is dat ja.
ik heb mn paardje ook aan huis (niet t mijne ;)) staan.
ideaal, we zijn maar met zn 3tjes (over paar dagen weer met 4)
lekker kleine kudde, hele dagen buiten.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 00:47

Even snel. Heb de filmpjes bekeken. Ik herken Jippe in The Friend, in The Guardian of the Fire en in the Minister. Hoewel ik bij die laatste de eesret karaktertrekken niet herken. Het hooghartige, openstellen voor iemand "op zijn level" etc. Maar Jippe zal zeker ergens in deze range van karakters zitten.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 09:38

fluffyfox schreef:
thnx, goeie inderdaad om iets anders te gaan gebruiken,
had er zelf wel al aan gedacht maar twijfelde of het verstandig was.

vandaag was weer eens een typisch staaltje Nosey.
ik voerde in de wei zoals altijd worteltjes aan alle 3 de paardjes.
noos vond zijn emmer niet snel genoeg neer gezet en bedacht te gaan dreigen naar mij..... geeeen idee waar dit nou weer vandaan komt.
ik heb hem weggestuurd en eerst de rest hun emmer gegeven

daarna heb ik met alledrie even gek gedaan in de bak
even scheuren en energie eruit.
noos bleef wat raar doen, boze oren enz

ik heb de rest na een min. of tien apart in de wei gelaten en de bak met hem erin gesloten en even terug naar de basis.
even zien wie hier nou precies de "baas" is en niet dat de een druk uitoefend op de ander.

dit ging gelukkig weer gewoon zoals altijd.
even beiden handen stap, draf, wat wendingen op arm bewegingen enz
en heb ik afgesloten met samen de bak door lopen en vervolgens weide open en weer lekker naar de rest.
dit alles zonder halstertje wel.

benieuwd hoe hij morgen gemutst is.
hoop ook dat de sneeuw weer snel weg is, want paardjes vervelen zich helemaal dood en voornamelijk daardoor is noos nou behoorlijk aan t klieren vermoed ik.

@fransje, balen is dat ja.
ik heb mn paardje ook aan huis (niet t mijne ;)) staan.
ideaal, we zijn maar met zn 3tjes (over paar dagen weer met 4)
lekker kleine kudde, hele dagen buiten.

Kan idd verveling zijn of irritatie omdat ze niet echt iets kunnen. Daardoor kan hij gewoon minder goed in zijn vel zitten. Hij was ook wat dominant toen je hem pas had, begreep ik uit je profiel. Dan is dat wellicht de manier waarop hij zich uit als hij minder in zijn vel zit of een gevoel van stress heeft.
Het is natuurlijk ook mogelijk dat hij ergens last van heeft. Dat is iig iets om in de gaten te houden. Ook dan kunnen paarden zich op deze manier uiten.
Ik weet niet of hij altijd wat te knabbelen heeft? (ruwvoer dus)

fluffyfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 10:38

liljebo schreef:
Kan idd verveling zijn of irritatie omdat ze niet echt iets kunnen. Daardoor kan hij gewoon minder goed in zijn vel zitten. Hij was ook wat dominant toen je hem pas had, begreep ik uit je profiel. Dan is dat wellicht de manier waarop hij zich uit als hij minder in zijn vel zit of een gevoel van stress heeft.
Het is natuurlijk ook mogelijk dat hij ergens last van heeft. Dat is iig iets om in de gaten te houden. Ook dan kunnen paarden zich op deze manier uiten.
Ik weet niet of hij altijd wat te knabbelen heeft? (ruwvoer dus)

uhhu, denk dat het daardoor komt ja
hij is van zichzelf vrij dominant naar mensen toe, altijd geweest, al ging het eigenlijk het afgelopen jaar heel goed.
ach zal wel even een dipje zijn.
hij heeft altijd hooi in de wei en als hij snacht binnen staat ook.
maar het is wel een paardje dat graag beweging heeft, niet dat hij met werken enorm actief is,
maar hij is wel vrolijker als hij lekker aan t werk is.

benieuwd hoe het vanavond gaat
ga eens kijken of ik iets anders heb om als target te gebruiken

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 11:25

Dat hij altijd wat te knabbelen heeft is dan idd erg goed. Verder zal het wel zijn manier van uiten zijn als hem iets niet bevalt.
Dat kan dus idd verveling zijn. Zeker als hij zo actief is.
Gewoon even in de gaten houden, denk ik
Wordt het erger, dan zou je hem altijd nog een keer kunnen nakijken.

Veel plezier vanaaf

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 15:24

Doen jullie ook aan clickertraining met andere dieren? :D

Morfeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 16:05

Ik niet, maar je kan dat natuurlijk ook met een hond doen!

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 17:02

:j Het kwam toch oorspronkelijk uit de hondenwereld? Ik doe het met m'n twee katten hier.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 18:29

Ik ga het clickeren met mijn hond weer oppakken denk ik. En miss ook met mijn katten.

De laatste dagen met Jippe dus vooral clickertraining gedaan en vandaag even een keer niet! Ging gisteren erg goed trouwens en hij wordt al minder opdringerig naar voer toe.

Ik ben ermee begonnen om nadat ik de stal in kom mijn paard weer echt goeiedag te zeggen Dat kwam eigenlijk door de tandarts (Olav Franzl) die ik maandag erg uitvoerig kennis zag maken dat ik dacht heeeee! Ik kom tegenwoordig de stal in, geef een aai en ga spullen pakken. Wanneer heb ik de tijd genomen om weer eens uitgebreid, in alle tijd en rust te "praten" met mijn paard?? Omdat ie nu voornamelijk binnen staat ben ik er zo op gebrand hem zo snel moeglijk uit die box te halen dat ik daar even niet aan gedacht heb. Dus gisteren in de auto me helemaal voorbereid, dat gevoel van toen ik 10 was en de tijd nam voor mijn paard even helemaal terug gepakt. Ben de stal in gegaan en heb hem ontmoet en hem mij laten ontmoeten. Was een mooie ervaring. We hebben wel 10 minuten "gekletst" en hij aan mij likken enzo. Na 10 minuten werd ie onrustig, zo van: gaan we nog wat doen vandaag? en wist ik dat het tijd was de spullen te pakken. Clickeren ging daarna best soepel.

Vandaag bij aankomst op stal en ik floot hem kreeg ik toch een hinniksalvo!! Dus weer de box in en "gebabbeld". Hij was erg onrustig want ergens buiten de stal waren ze met een slijptol bezig. Dus erg rustig kroelen konden we niet. Maar geeft niks. Had vandaag toch wat minder tijd. Toen ik terug kwam uit de zadelkamer emt zijn halster hinnikte hij nogmaals. En errug hard hahaha.

Maar deze ontmoetingen ga ik er wel in houden. Het geeft veel rust, contact en ik laad me er echt bij op. Wordt er ontspannen van en het is leuk. Jippe vond het ook prettig gisteren merkte ik.

Duseuhhhh Hoe doen jullie dat? Wanneer hadden jullie voor het laatst een goed "gesprek" / "ontmoeting" met je paard?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 21:38

Hannah_Menno schreef:
:j Het kwam toch oorspronkelijk uit de hondenwereld? Ik doe het met m'n twee
katten hier.

Nee hoor.Ik meen dat duiven de eerste afgerichte dieren waren in oorlogstijd, maar ook zeezoogdieren waren voor de honden aan de beurt. Heb het ergens precies staan, maar dan moet ik het eerst nog eens opzoeken.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 21:41

Werd dat vroeger ook al met de clicker gedaan dan? Ik bedoelde dat ik dacht dat de CLICKER uit de hondenwereld kwam. Maar ik kan het fout hebben! :D

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 21:50

Hannah_Menno schreef:
Werd dat vroeger ook al met de clicker gedaan dan? Ik bedoelde dat ik dacht dat de CLICKER uit de hondenwereld kwam. Maar ik kan het fout hebben! :D

dat weet ik niet meer precies...... ik dacht dat de clicker al eerder werd gebruikt, maar ik zal het eens opzoeken. Kom er nog op terug...

fluffyfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 10:09

Zilfstar schreef:
Ik ga het clickeren met mijn hond weer oppakken denk ik. En miss ook met mijn katten.

De laatste dagen met Jippe dus vooral clickertraining gedaan en vandaag even een keer niet! Ging gisteren erg goed trouwens en hij wordt al minder opdringerig naar voer toe.

Ik ben ermee begonnen om nadat ik de stal in kom mijn paard weer echt goeiedag te zeggen Dat kwam eigenlijk door de tandarts (Olav Franzl) die ik maandag erg uitvoerig kennis zag maken dat ik dacht heeeee! Ik kom tegenwoordig de stal in, geef een aai en ga spullen pakken. Wanneer heb ik de tijd genomen om weer eens uitgebreid, in alle tijd en rust te "praten" met mijn paard?? Omdat ie nu voornamelijk binnen staat ben ik er zo op gebrand hem zo snel moeglijk uit die box te halen dat ik daar even niet aan gedacht heb. Dus gisteren in de auto me helemaal voorbereid, dat gevoel van toen ik 10 was en de tijd nam voor mijn paard even helemaal terug gepakt. Ben de stal in gegaan en heb hem ontmoet en hem mij laten ontmoeten. Was een mooie ervaring. We hebben wel 10 minuten "gekletst" en hij aan mij likken enzo. Na 10 minuten werd ie onrustig, zo van: gaan we nog wat doen vandaag? en wist ik dat het tijd was de spullen te pakken. Clickeren ging daarna best soepel.

Vandaag bij aankomst op stal en ik floot hem kreeg ik toch een hinniksalvo!! Dus weer de box in en "gebabbeld". Hij was erg onrustig want ergens buiten de stal waren ze met een slijptol bezig. Dus erg rustig kroelen konden we niet. Maar geeft niks. Had vandaag toch wat minder tijd. Toen ik terug kwam uit de zadelkamer emt zijn halster hinnikte hij nogmaals. En errug hard hahaha.

Maar deze ontmoetingen ga ik er wel in houden. Het geeft veel rust, contact en ik laad me er echt bij op. Wordt er ontspannen van en het is leuk. Jippe vond het ook prettig gisteren merkte ik.

Duseuhhhh Hoe doen jullie dat? Wanneer hadden jullie voor het laatst een goed "gesprek" / "ontmoeting" met je paard?

mijn pony staat gelukkig van 8 tot 8 buiten
ik kom dus als hij in de wei staat
fluit wel altijd, dan kijkt hij eventjes en eet rustig verder ahhahahaha
als ik hem binnenzet(wat ik 6 dagen per week zelf doe) dan is het bijna altijd wel even kroelen nog
frummelt hij met zn lippen (op zoek naar eten;))
even nog rondje om hem heen om te zien of zn deken goed zit enzo
nog een aai en dan ga ik.
moet zeggen dat je het wel mooi omschrijft.
jij doet dit dus ook door bij hem te gaan staan en gewoon aanraken en kroelen enz??

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 10:30

Silja, het paard van mijn man waar ik sinds een paar weken mee werk, kletst je de oren van de kop :+
Als ze je buiten ziet komen (staan aan huis) hinnikt ze. Dan zeg ik ' goedemorgen' dan krijg ik een hinnik terug. En op alles wat ik tegen haar zeg, krijg ik weer een hinnikje.
Als ik met haar werk, krijg ik ook op ieder praatje een hinnik als antwoord. Op een commando dan weer niet, maar als ik zeg dat ze het goed doet, meteen weer wel. :+
Maar zij is ook best wel een apart type.
Heeft een jaar nodig gehad om te wennen, maar kletst er nu dus echt op los.

Amber communiceert heel erg dmv lichaamstaal (en heel enkele keer hinnikje) Kom je? Gezellig! Oh nee, toch maar niet! (ik stop, zij kijkt weer om naar mij) Oh ja, toch maar wel.... enz..
Amber is af en toe beetje Jekyll en Hide. Maar ze laat doorlopend weten wat ze vindt dmv subtiele signalen.

Billy kruipt het liefst op de schoot. Is echt een kindje. Komt ook naar je toegerend en wil altijd spelen.

Tommy kijkt soms beetje boos, maar raakt pas geirriteerd als hij geen aandacht krijgt. :+
Als ik aan het werk ga, heeft ie zoiets van... alle andere paarden aan de kant. Ik eerst!!
In de wei krijg ik zijn kont toegedraaid... Nee... niet gemeen. Hij wil daar gekriebeld worden :+
Soms komt hij gewoon heel dicht bij me staan, met zijn neus tegen mijn wang. Stoere pony met klein hartje.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 12:11

liljebo schreef:
Hannah_Menno schreef:
:j Het kwam toch oorspronkelijk uit de hondenwereld? Ik doe het met m'n twee
katten hier.

Nee hoor.Ik meen dat duiven de eerste afgerichte dieren waren in oorlogstijd, maar ook zeezoogdieren waren voor de honden aan de beurt. Heb het ergens precies staan, maar dan moet ik het eerst nog eens opzoeken.

Even gegoogled:
Citaat:
Clicker training is the process of training an animal using a clicker as a marker for behavior that will earn positive reinforcement. The clicker is a small mechanical noisemaker. Clicker training came about when Marian Kruse and Keller Breland, while studying as graduate students of Psychologist B.F. Skinner, taught wild-caught pigeons to bowl while participating in military research,[1] and later was used in training at least 140 species including whales, bears, lions and domestic dogs and cats, and even humans (TAGteach).[2][3][4][5] It is a technology derived from the study of operant conditioning in behavior analysis.
Citaat:

Het begon met duiven, dus. Het is een veelgebruikt trainingshulpmiddel bij zeezoogdieren omdat je vanaf een afstand het gewenste gedrag kan bevestigen. Je kunt een dolfijn moeilijk door een hoepel heen duwen als hij het niet snapt. :+

De clickertraining is bij het grote publiek bekend geworden door Karen Pryor, een dolfijnentrainster die de clicker training ook voor honden ging gebruiken in de jaren 60.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 12:47

HippoLogic schreef:
Even gegoogled:
Citaat:
Clicker training is the process of training an animal using a clicker as a marker for behavior that will earn positive reinforcement. The clicker is a small mechanical noisemaker. Clicker training came about when Marian Kruse and Keller Breland, while studying as graduate students of Psychologist B.F. Skinner, taught wild-caught pigeons to bowl while participating in military research,[1] and later was used in training at least 140 species including whales, bears, lions and domestic dogs and cats, and even humans (TAGteach).[2][3][4][5] It is a technology derived from the study of operant conditioning in behavior analysis.

Het begon met duiven, dus. Het is een veelgebruikt trainingshulpmiddel bij zeezoogdieren omdat je vanaf een afstand het gewenste gedrag kan bevestigen. Je kunt een dolfijn moeilijk door een hoepel heen duwen als hij het niet snapt. :+

De clickertraining is bij het grote publiek bekend geworden door Karen Pryor, een dolfijnentrainster die de clicker training ook voor honden ging gebruiken in de jaren 60.

Thanx... hoef ik niet meer in de boeken te neuzen. :D .. Idd duiven voor militaire projecten. Meende mij dat ook te herinneren-

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 13:02

fluffyfox schreef:
Zilfstar schreef:

mijn pony staat gelukkig van 8 tot 8 buiten
ik kom dus als hij in de wei staat
fluit wel altijd, dan kijkt hij eventjes en eet rustig verder ahhahahaha
als ik hem binnenzet(wat ik 6 dagen per week zelf doe) dan is het bijna altijd wel even kroelen nog
frummelt hij met zn lippen (op zoek naar eten;))
even nog rondje om hem heen om te zien of zn deken goed zit enzo
nog een aai en dan ga ik.
moet zeggen dat je het wel mooi omschrijft.
jij doet dit dus ook door bij hem te gaan staan en gewoon aanraken en kroelen enz??

Ja eigenlijk wel. Maar stel me wel bewust voor hem open. Heb alleen aandacht voor hem. Ik heb het nu al een paar keer weer zo gedaan en deed dit ook toen ik hem net had. Eerst zeg ik hoi tegen hem, natuurlijk, dan doe ik de deur open en wacht tot hij mij uitnodigd als het ware. Dat doet hij al vrij snel. Daar bedoel ik dus mee dat ie aandacht voor je heeft. Dus of dat hij aan mij gaat snuffelen of dat hij (vaak) een stap naar achteren doet om mij ruimte te geven de box in te komen. Ja en dan klets ik dus op een heel rustig zachte toon tegen hem. Hou mijn handen open en dan komt ie al snel snuffelen en dan begin ik te aaien en te kroelen enzo. Vooral hoofd en hals. En ik beweeg mee met zijn hoofdbewegingen. Evt ga ik dus later wat meer in het midden van de box staan en aai hem op zijn lijf enzo. Het beste kan ik het omschrijven als: ik stem mijzelf af op mijn paard. En dan komt hij vanzelf ook. En dan ontmoeten we elkaar. Klinkt heel zweverig maar zo ervaar ik het al sinds ik als 8 jarige ben begonnen met rijden. Mijn zoon doet dat ook, met paarden, onze hond, kat en zelfs met de geiten van de kinderboerderij dus. Ik kan niet readen ofzo. Het is meer ene creeren van ene prettige energie, een ontmoeting. Ik zag het mijn dochter van 5 vandaag ook doen bij Jippe.Kinderen worden er ook altijd heel kalm en zeker van. Het heeft onze zoon zeker geholpen om angsten te overwinnen en een stuk zelfvertrouwen op te bouwen. Bij het paard kan hij zichzelf zijn, het paard oordeelt niet en geeft hem onvoorwaarderlijk aandacht en begrip. En dat is iets wat onze zoon soms erg nodig heeft ivm beperking. Maar goed, dit gaat wel heel off topic hahaha

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 22:13

Vandaag weer getracht te clickeren, maar ikzelf was nogal 'variofocus' en dat gaf Noa mooi terug, 2 x slofte ze weg (dahaag als jij niet duidelijk bent ga ik lekker naar de koeien kijken). Nou ja. Ik heb het deze week erg druk gehad met veel verschillende dingen regelen, dus was inderdaad niet gefocust. Wél kwam vandaag van de hondenwebshop een beter heuptasje binnen én een clicker aan een armband, zodat je hem aan je pols kan hangen. Ik moet nog even nadenken of ik opnieuw ga beginnen met de clicker of dat ik "Ex" erin houd. Volgens mijn nieuwe 'goeroe' Ben H. :P is de click t meest neutraal, daarin heeft hij natuurlijk wel gelijk...
Even een pauze inlassen dit weekend en dan besluit ik wat te doen. En vandaag kwam weer duidelijk naar boven dat een goed stappenplan toch wel erg belangrijk is. Werk aan de winkel!

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 23:38

:o Ooit heb ik me eens aangemeld hier, maar schijnbaar is het stipje niet goed terecht gekomen ofzo. gelukkig weer gevonden :D

sinds mijn laatste post vlak voor mijn vakantie van bijna twee weken, heb ik Zig geclickerd op voetballen. Toen heeft hij dus twee weken click vakantie gehad, en ben eergister weer met hem begonnen. alle dingetjes wist hij nog. ook het voetballen. Echter trapte ik de bal per ongeluk tegen zijn hoofd ( :o), waardoor hij even bang voor de bal was. ik heb hem direct weer laten targetten op de bewegende bal in mijn hand, en de bal is al niet meer eng.

Vandaag hebben we wat nieuws gedaan. Leren ' nee' zeggen.
Zweepje erbij, daarmee in zijn oor gekriebeld, en geclicked. na 3 keer snapte hij het en deed hij het op commando :D

Zig vind clickeren erg leuk, en verwacht voor bijna alleswat hij doet een click. Ik moet dus mezelf aanleren minder te clicken voor de bekende dingen... best lastig. Wel heb ik sinds 2 dagen kleinere voedsel beloningen.

Ik ga braaf even de rest van dit topic doornemen...

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 00:24

Welkom terug Kehdra.

Ik ben nog steeds bezig met de berggeit en het gaat. Helaas wat langzamer dan verwacht... Maar er is nog steeds progressie. Gisteren ging het erg goed: nu kon ik van een kant twee achterbenen naar voren vragen en heb ik pas geclickt na het verzetten van 2 benen. 1x clicken voor 2 stapjes is vooral voor mij een vooruitgang. :+

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 16:51

Hoi, wat denken jullie, als ik opnieuw ga beginnen met een 'echte' clicker, moet ik Noa ook opnieuw inclickeren he? Dus click+beloning tegelijkertijd, voordat ik weer een oefening ga doen.

LeonieL

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 18:05

Wat een heerlijk leerzaam topic is dit om door te lezen.
Ik ben een stille meelezer, omdat ik er weinig verstand van heb. Dus reageren heeft dan weinig nut. Maar nu toch maar een vraag.

Ik heb sinds de vakantie 2 verzorgpony's.
bij de 9jarige heb ik een probleem. Hij laat niemand echt binnen in z'n stal. Maar ook in het weiland niet. (Hij valt je niet aan ofzo, en komt ook wel wat lekkers halen. Maar daar houd het ook mee op)
Nu heb ik al een paar keerb ij haar in de stal gezeten. Dat was ik gister weer vanplan. Maar toen kwam de eigenaar met een bakje worteltjes.

Ik heb die kans aangegrepen om de handtarget aan te leren. dit deed ze super goed! Ze snapte het na 3 keer, Zij stond in de stal, met de deur dicht. Zodat ze zowiezo niet te opdringerig kon worden.
Ik ben vanplan nu eerst beleefdheid aan te leren, omdat ik nu zeker niet in een afgezet stuk land kan.

Is dit slim? En hoe dit het beste uittewerken, dat ik haar gewoon uit stal kan halen?
Xx Leonie.
Ps. Ze is heel bang. Niet gemeen ofzo.

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 18:22

Hoi Leonie.
Mij lijkt dat je eerst wat aan de angst van de pony moet doen, door haar te leren dat ze jou kan vertrouwen. Als ze jou nl. niet op redelijk niveau vertrouwt, dan lijkt mij dat je ook niet kan clickertrainen, omdat daar basisvertrouwen voor nodig is. Ik denk dat ik haar eerst zou poberen te leiden, leiderschapsoefeningen doen, en andere oefeningen om haar vertrouwen te geven. Je kan als ze het leuk vindt natuurlijk wel die basisdingen doen met clickeren als ze achter de staldeur staat, het is nl ook een manier om met elkaar in contact te komen.