HELP!!!! steigerende pony!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 19:52

Kan dit topic nou niet es op slot aangezien het probleem van de TS kennelijk is opgelost?

Judje

Re: HELP!!!! steigerende pony!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 21:01

Moderatoropmerking:
Topics worden niet gesloten wanneer het antwoord is gegeven of het probleem is opgelost. Door niet meer te reageren zakt het topic vanzelf weg.

DaisyDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 09:58

avalonnancy schreef:
wat ook heel goed werkt en alleen maar geestleijk pijn doet :+ }>
is als hij steigerd een ei op zijn hoofd kapot slaan :P
hij heeft namelijk het idee dat hij zijn hoofd gestoten heeft en het gevoel dat er eigeel over zijn hoofd loopt alsof er bloed over zijn hoofd loopt.
het is een rotgeintje maar het doet hem geen pijn.
onze haflingerhengst heeft het steigeren zo afgeleerd :D hij heeft het nooit meer gedaan *D

JaaaH, dit doe ik ook zo!, het werkt vreselijk goed!

isabella11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 19:20

rustig met geduld oplossen.
je zult je paard duidelijk moeten maken wat en wanneer de bedoeling is.
gewoon geduld hebben en nu leren wat en hoe de bedoeling is.

IrisW

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 19:23

Ik zou het gewoon helemaal afleren, maar ligt er ook aan hoe je het hebt geleerd.
Een vriendin van me heeft een Fjord en die steigert ook op commando als je erop zit.
Dan geeft ze bepaald hulpen en dan hupskee daar gaat hij. Maar hij doet het nooit als je het niet vraagt...

Kat_Pres

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 23:03

Oh my god! Doe eeeeeven normaal zeg! Zij heeft het verkeerd aangeleerd, dus ga je de pony maar even helemaal in elkaar meppen, slaan en schoppen!? Wat doe jij in vredesnaam nog op deze site?!

Ik zou zeggen, lekker voorwaarts houden en bestraffen met je stem. Niet gaan schoppen slaan etc. Dat zal alleen maar maken dat hij banger voor jou wordt, en bangig gedrag gaat vertonen, waardoor (denk ik zelf) ie rare dingen gaat doen, waardoor jij weer boos wordt op bang wordt, zo gat het steeds maar door, en je komt geen steek verder. Zoek inderdaad misschien hulp, of houdt hem aan de longeerlijn, en zodra hij, als ie gewoon aan de lijn draaft, omlaag trekken. Dit kun je het beste aan het halster doen, want met bit in vind ik het zelf gewoon belachelijk!
Zelf heb ik nu 2 verzorgpaarden, waarmee ik met Vrijheidsdresuur bezig ben gegaan. De ene kan al been geven,
volgen touchen en halthouden. Het is altijd leuk hoor, kunstjes aanleren, maar zorg dat het niet te veel wordt.
Hij kan er niks aan doen, die van jou dan, en vindt het blijkbaar HARTSTIKKE leuk! Anders zou ie het niet doen,
of jij geeft de hulpen tijdens het rijden, die je voor het steigeren ook geeft. Nouja, ik heb wel weer genoeg gezegd
en je ziet zelf maar :D

vannando schreef:
wat wij altijd doen bij paarden die stijgeren is zodra hij stijgert opzij trekken, maar dat dan wel wanneer hij de stijgering inzet, niet wanneer hij overeind staat! en zodra je hem opzij zet eeen ontzettende rotschop geven en als het lukt een zweep in je hand houden en die op zijn hoofd meppen wanneer hij omhoog komt. dan doet het stijgeren voor hem pijn aan zijn hoofd, dat gaat ie dan weer linken en doet hij het als het goed is steeds minder..
verder geen aandacht aan besteden en nadat hij omhoog is gekomen gewoon doorrijden met waar je mee bezig was
Laatst bijgewerkt door Judje op 07-06-09 21:12, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Schuine code verwijderd, deze graag niet gebruiken voor hele teksten, alleen om zinsdelen/zinnen extra op te laten vallen.

SammieJo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 23:18

Veel mensen zeggen altijd een klap tussen het paard z'n oren.
Maar of je daar iets mee oplost....

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 11:11

Steigeren kan heel gevaarlijk zijn. Als de pony een keer achterover klapt dan is het één groot drama met misschien wel een gebroken nek tot gevolg. In mijn optiek is het het beste er nu korte metten mee maken voor er ongelukken gebeuren.

De pony is nu gewoon in de war en allerlei halfzachte methoden zoals doorrijden, negeren, iemand er naast laten lopen etc etc maken de boel er niet duidelijker op. Het mag niet, punt.

Duidelijk zijn, consequent zijn en zeggen vanaf nu wordt er nooit meer gesteigerd. Niet op commando, niet op de grond en niet erop. En daarom een ei of een tik tussen de oren zodra ze het doet.

Ja het is oneerlijk voor de pony omdat ze het hem zelf geleerd heeft maar ik zie eerlijk gezegd geen andere weg behalve de Detour methode maar ik weet niet of TS genoeg hulp en tijd heeft om dat te gaan doen voor het nog verder uit de hand loopt (en daarmee bedoel ik voordat de pony door heeft dat ze onder werk uit kan komen of TS bang kan maken door te steigeren, dan raken alle verhoudingen zoek).

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 21:20

Moderatoropmerking:
Er zijn twee berichten verwijderd, omdat deze niet erg vriendelijk waren en meer op de persoon, dan over het onderwerp. Graag vriendelijk verder. :)