Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 17:26

Het voor paarden die het niet gewend zijn best heel zwaar heb ik met mijn merrie ervaren.
Ook al is het alleen maar stapwerk nog, ze is na een half uur echt moe, gewoon omdat ze haar lichaam anders moet gebruiken, zich los moet laten terwijl ze zich liever strak houdt, etc...

dus ik zou echt heel rustig opbouwen en het niet te vaak doen, dan worden ze het ook zat omdat het zwaar is...

als je paard na 5 dagen nog niet goed moet je je misschien gaan afvragen of er misschien meer aan de hand is...
sterkte ermee!

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 17:28

Tinepine, heb al contact gehad, maar ze heeft verder niks gezegd over langskomen om hem los te maken ofzo...

Is het raadzaam om hem morgen licht te longeren, of kan ik hem juist beter laten staan? Hij heeft in 3 jaar tijd echt nog nooit wat gehad, dus ik vind dit gevoel wel zorgwekkend eigenlijk. Wellicht heeft het ook te maken met de temperatuur (en zijn overgewicht), maar vandaag was het toch niet echt warm.

O ja: lange stukken galopperen of hem intensief aan het werk zetten heb ik eigenlijk nog nooit gedaan, ook i.v.m. zijn leeftijd. Het werken aan de hand was de eerste keer waarbij echt meer (souplesse) van hem gevraagd werd dan hij gewend was. Rustdagen krijgt hij ook genoeg, ik doe 3-4 keer per week iets met hem.

Heel erg bedankt voor het meedenken trouwens allemaal, echt top!

TinePine

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 17:37

Als andere aandoeningen voor je gevoel niet meespelen zou ik met hem gaan wandelen aan de hand. Matige beweging is goed tegen spierpijn, maar probeer dan zoveel mogelijk rechtuit te gaan. Longeren zou ik zelf niet doen in dit geval.
Verder niet kreupel ofzo neem ik aan?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 17:38

Het zou natuurlijk kunnen dat 'ie net even wat verrekt heeft met een zijwaarste beweging of beweging die hij niet gewend is...
ik zou het even rustig afkijken en in de gaten houden of het verbetert.

als je echt onregelmatigheid ziet zou ik niet gaan longeren maar lekker rechtuit gaat stappen...

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 17:47

Ik heb hem straks rechtuit op het harde laten lopen en geen onregelmatigheid gezien. Het enige vreemde vandaag was het terugvallen in tempo in stap en vanuit stap direct willen aangalopperen. De draf was kort/stijfjes en 'rommelig' (IJslander) waar we net vanaf waren eigenlijk.

Wandelen dus, gaan we doen!

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 17:55

Mijn paard was de eerste keren ook echt heel moe, die liep achter me aan de bak uit alsof we een uur gegaloppeerd hadden!

Ik denk dat het best pittig werk is voor de spieren ook al is het alleen in stap! Mijn paard heeft bijvoorbeeld echt nog nodig dat we regelmatig even flink halstrekken aan de hand en dan iets meer tempo dat hij wel zijn achterhand eronder blijft zetten. Ook hebben wij in het midden een pion die we tussen de oefeningen door even als rustpunt gebruiken, dan krijg ik wat theorie en kan paardje even uitblazen :D

Hoop dat je paard snel van de spierpijn af is!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 18:11

Ik moest tijdens mijn les ook steeds de korte zijdes even 'lucht geven', dus hals strekken en even op adem komen, omdat het anders te zwaar zou worden...

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 19:24

Nouvel schreef:
Ik moest tijdens mijn les ook steeds de korte zijdes even 'lucht geven', dus hals strekken en even op adem komen, omdat het anders te zwaar zou worden...

Hmmmm, dit zijn dingen om over na te denken...

-O-

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-13 19:33

Hangt er ook totaal vanaf wat je doet. Als je regelmatig van oefening wisseld of van hand veranderd dan heeft je paard ook vaak het op adem komen moment.
Vergeet niet dat aan de hand werken ook erg veel concentratie kost, meer dan oefeningen in draf, want je hebt meer tijd door de langzame gang en je vraagt je paard heel bewust na te denken waar de benen heen gaan.
Ik heb namelijk vaak niet het idee dat mijn paard lichamelijk moe is, maar geestelijk en ook lekker ontspannen in het lijf na het werk.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 22:12

Het kan in het begin inderdaad best belastend zijn voor je paard, fysiek, maar zeker ook mentaal.
Ik zou het even aankijken, maar wel rustig verder werken, kijk wat hij nog kan qua buiging ed zonder dat je in een weerstandsgebied komt.

Ik heb vandaag echt zooo fijn gewerkt met mijn kleine pony. Hij raakt af en toe door zijn onbalans nog wat in paniek en gaat dan rennen. Zijn onbalans komt 9/10 keer omdat hij dan zijn achterbeen mist(treed niet onder), waardoor hij op de binnenschouder valt. Vandaag startte hij ook zo, maar al heel snel was het achterbeen er super goed bij en werd hij super licht in mijn hand en kreeg een hele fijne zelfhouding! Echt super gaaf!! Daarna nog in de Schouderbuiten en schouderbinnenwaarts gewerkt en weer rustig doorgewerkt in de travers, iets wat voor hem altijd nog lastig is. Afgesloten met heel fijn werk onder het zadel! Al met al een hele fijne training en besefte me opeens hoeveel stabieler hij geworden is in zijn bewegingen en werk, tis natuurlijk gewoon nog een jonge pony wat relatief kort in het werk is(ik heb hem augustus een jaar en toen met hem gestart in het freestyle stuk en pas in het najaar met academische rijstuk, wadh en later het rijden).

Met mijn merrie in de lange teugel, vooral aan de draf gewerkt en afgesloten met een heel fijn gedragen drafje. Nog niet helemaal nagevelijk, maar ik kan daar in de lange teugel pas aan werken als het tempo laag genoeg blijft en ik niet hoef hard te lopen :') . Afgesloten met even spelen los in de bak, gewoon omdat ze dat een heerlijke beloning vind na het werk.
En als klap op de vuurpijl kreeg ik een mail terug dat Piet Bakker heel graag een keer een lesdag op Schiermonnikoog wil komen geven, dus daar ben ik nu mee bezig :D . Ik heb onlangs 1 lesdag van hem gehad op de opleiding en wat een onwijs leuke kerel is dat zeg!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 22:53

Oh gaaf joh, ik moet nodig ook weer eens een dag gaan regelen, zo gaaf die lessen! :j

Toevallig vandaag ook na best een tijd mijn merrie weer aan de lange teugel gehad, weer even wennen, maar echt fijne stukken en goed draven, leuk!

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 23:04

Tijdens les en oefenen pak ik ook stukken mee dat ze gewoon even normaal mogen stappen. Alles los, even terug in de comfortstand zeg maar. Of lekker even draven op de volte. Actief houden tussendoor.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 09:24

Er is een reden dat ik vaak voor 20 min al stop met het werken aan de hand, lange teugel of longeren aan de kaptoom. Simpel omdat het voor beide mentaal best veel vraagt (geen moment is saai, maar mentaal wel zwaarder dan een halfuur rondjes draven).

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 11:17

ZusJacobs schreef:
Er is een reden dat ik vaak voor 20 min al stop met het werken aan de hand, lange teugel of longeren aan de kaptoom. Simpel omdat het voor beide mentaal best veel vraagt (geen moment is saai, maar mentaal wel zwaarder dan een halfuur rondjes draven).

Dat doen ik ook inderdaad. Hooguit half uurtje.
Maargoed ik rijd ook nooit langer als een half uurtje... Goed is goed en dan stop ik.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 12:28

Heerlijk toch, blijft voor de paarden ook leuker. Zo kun je ook sneller wat 2x op een dag doen, 1x rondje mennen (nu men ik toevallig omdat ik dus geen rijpaard heb) en dan nog wat dressuurmatig werk.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 14:55

Bedankt voor de feedback allemaal!! Het is wel duidelijk dat niet alleen mijn pony een beginner is, ahum ahum :D

Net even bij de pony geweest. Hij is alert en vrolijk, lijkt zich niet vervelend te voelen. Aan de fiets meegenomen om een eindje rechtuit te stappen. Heb hem even goed bekeken intussen en de stijfheid lijkt toch vanuit zijn lendenen te komen. Voor stapt hij wel mooi ruim, alleen achter iets stijf (niet korter).

Na een eindje stappen even gestopt en 1 oefening van het werken aan de hand eruit gepikt: wijken voor de achterhand. Op zijn 'moeilijke' zijde had hij er duidelijk moeite mee. Heb allebei de kanten 2 keer geoefend en tussendoor goed beloond (met worteltjes, daarmee kan ik hem altijd makkelijk motiveren). Hij pakte de oefening wel beduidend beter op dan tijdens de les! Hij begreep al dat hij niet naar voren weg mag stappen, echt heel knap.

Hierna ging hij meteen staan om uitgebreid te plassen. Doet hij wel vaker na het werken, ik denk dat dit de afvalstoffen zijn waar iemand het even over had? Kan dat inderdaad duiden op spierpijn?

Na het oefenen weer teruggefietst naar het weiland, we moeten duidelijk een tandje terugschroeven. Ben nu van plan om per keer gewoon 1 oefening te kiezen, lijkt me bij nader inzien meer dan genoeg... Hij krijgt nu eerst een paar dagen vrij i.v.m. de hitte.

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 11:07

Het is inderdaad beter om 1 oefening eruit te pikken. Eerder had ik een waslijst vol oefeningen die ik af wilde werken, maar dat gaf teveel spanning bij mij en m'n paard. Ik overzag de training niet meer en m'n paard, zo hypergevoelig als ze is, werd boos uit onzekerheid.
Het gevaar is ook bij het pakken van meer oefeningen dat er geen einde komt aan je training. Uiteindelijk zit je er 1,5 uur op daar waar je een uur geleden al had moeten stoppen omdat het toen zo goed ging.
Wat ik ook lastig vind, maar wel steeds beter in word, is om te stoppen wanneer het goed gaat. Ook al is dat soms met 10 minuten al.
Als ik mijn dag niet heb dan ga ik ook niet trainen met m'n paard aan de hand of onder het zadel. Dan gaan we Freestylen om mijn hoofd weer in de rust te krijgen. Of ik zet een hindernisje klaar voor d'r. Zodra ik een hindernis in de bak zet dan springt zij er uit zichzelf overheen. Steeds weer overnieuw :D

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 13:40

TinePine schreef:
ik heb les gehad vorig jaar bij Karin Wittebrood en sinds kort van Marlous Eertink. Ben ook wel benieuwd waar iedereen lest...

Leuk, ik les ook bij Marlous

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 13:41

Sonja89 schreef:
Ik les sinds donderdag bij Mariska Sala :D Wordt denk ik wel 1x per maand i.v.m. het geld (student+studievertraging+pony+2 honden waarvan 1 chronisch ziek is niet de meest ideale combinatie).

Maar denk dat het voor het komende jaar zo ook wel prima is, pony is nog jong dus rustig aan is prima. En dan blijft er ook genoeg tijd over voor andere activiteiten.

Heb ik eerder ook les van gehad

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-13 14:25

Sonja, hoe gaat het nu met jouw paard?

Ik heb vanmiddag echt heerlijk gereden, ondanks de warmte. We rijden pas sinds kort met zadel en dat is toch wel weer een verschil met zonder. Merk de voordelen en de nadelen en Melissa maakt daar goed gebruik van. Maar vandaag gedroeg ze zich keurig :)
Was wel duidelijk dat ze op een gegeven moment moe was, dan is de concentratie weg en plots zijn die bosjes eng :P Nog een paar keurige overgangen gereden en toen maar afgesloten en afgespoten, want het was behoorlijk warm.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 16:45

Ik heb vandaag weer super fijn met Whisper aan de hand gewerkt, lekker vroeg in de ochtend voordat het warm werd!
Bezig geweest met de verbinding door zijn lijf in alle oefeningen en echt heeeel fijn op de volte kunnen werken. Waarbij hij super geconcentreerd en heerlijk los in zijn lijf was. Whisper is een pony wat graag alles ziet en hoort en zicht het liefst dan overal mee bemoeit, dus concentratie is altijd een puntje van aandacht ;) .
Daarna gewerkt in het schouderbuiten en schouderbinnenwaarts, wat beide echt heel lekker ging. Ook de schouderbinnenwaarts gaat nu echt met sprongen vooruit, hij vind hem super lastig. Maar je ziet dat er nu wat meer rust en ruimte voor buiging in komt.
Afgesloten met draf op de volte, daar kwam ik hetzelfde tegen als aan de lange teugel. Linksom kan hij heel fijn in een goed tempo draven, zodat ik er in kan werken, hem zijn achterbeen kan geven en daarmee de lengtebuiging weer verkrijg. Rechtsom wil hij gaan rennen en is het nu nog een kwestie van even tegenhouden, als hij stappen weer laten aandraven en dan even zoeken naar het juiste tempo(exact hetzelfde als aan de lange teugel dus), dan merk je dat er op den duur ook een wat stabieler tempo in komt en dan kan ik ook rechtsom gaan werken.

Calypso vandaag gereden en ondanks de dazen waar ze compleet gestoord van werd, heel fijn kunnen werken. Op gegeven moment werden we iets te enthousiast in de schouderbinnenwaarts(en als zij enthousiast word, word ze heeeel gevoelig op de hulpen, maar ook op de omgeving) en zou ze omhoog door alle dazen. Maar wel heel fijn kunnen afsluiten, voornamelijk in draf gewerkt om uit de dazen te blijven en haar energie heel mooi om kunnen zetten in werk. Super tevreden dus!

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 16:50

LiVetime, ik herken me helemaal in jouw post. Juist als het goed gaat word ik zelf enthousiast en wil dan doorgaan met meer/moeilijkere dingen, of die neiging heb ik. Dan is het juist de kunst om af te sluiten en terug te kijken op een goede training, dus dat probeer ik ook met mezelf af te spreken. Alleen soms vergeet ik dat dan weer als het goed gaat...

Pivanti, hoe bevielen de lessen van Mariska? Mag ook per pb!

Rianne, wat lief dat je dat vraagt! Vandaag heb ik de pony alleen overgezet naar een ander weiland (met zijn vriendjes uiteraard) en hij liep lekker vlot en vrolijk mee. Achterhand zag er ook een stuk soepeler uit. Hij krijgt nog lekker rust tot de hitte voorbij is en dan pak ik hem héél rustig weer op, met 1 oefening tegelijk en niet te vaak. En dan ook weer zien hoe hij onder het zadel is.

Welke nadelen ondervind jij aan het rijden met zadel? Het is inderdaad echt té warm, pff...

ijssnuiver, mooi verslagje om te lezen! Dat rennen is een signaal dat hij het nog lastig vindt denk ik?

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 16:54

Een combinatie van moeilijk en onbalans. Hij deed het rechtsom in stap ook(maar dat is nu volledig weg), hij raakt vreselijk in paniek van zijn eigen onbalans(bij hem vooral vallen op de binnenschouder, door te weinig ondertreden van het achterbeen) en daardoor gaat hij rennen.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-13 17:04

Fijn te horen dat het weer lekker 'loopt' :)

Het voordeel van zonder zadel (en ik rijd dat meestal ook niet met onderlegger) is dat je een hele directe verbinding hebt met de paardenrug. Ik kan precies voelen wat de spieren in haar rug doen, maar ook mijn benen liggen mooi om haar lijf heen, dus er is heel weinig ruis.
Nu rij ik met een barefoot en dat is ook weer anders dan met een boomzadel, maar er zit toch meer tussen. Ik voel nog steeds wel iets van die rugspieren, maar lang niet zo veel. We moeten nog heel erg wennen aan de communicatie van de zithulpen met zoveel ertussen. Hoewel dat wel erg goed ging vandaag :) Groot voordeel is dat als ze aan draaft met zadel en die kop omhoog gaat ik er wel aan kan blijven rijden, in plaats van hobbelen waardoor ze vaart maakt en weer in galop schiet.

Ijssnuiver, jouw merrie klinkt precies zoals de mijne, grappig :)

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 17:08

Ja heel fijn, was mijn paniek toch niet nodig gelukkig!

Ik snap hem ijssnuiver :j interessant! En komt me bekend voor!

Rianne, aah zo! Grappig, wij hebben ook een Barefoot. Ben helemaal dol op mijn zadel, want ik kan precies voelen wanneer hij welk been optilt enz. Dat heb ik met boomzadels (logischerwijs) nooit gehad. Maar zonder zadel heb je dat gevoel natuurlijk nóg meer...