Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 21:51

Amable schreef:
Vado heb ik helemaal al clickerend ingereden en hij wil zo graag dat ik op zijn rug zit dat hij ook zijn best doet om me daar te houden. Hij is nu misschien een keer of 20 onder de man geweest, meestal niet langer als 5 minuten sinds mei ergens. En ik durf nu al gewoon met neckrope op te stappen. Hij wil me absoluut niet kwijt en wil zijn uiterste best doen om het juiste te doen.

Ik heb je foto's gezien, heel erg gaaf!
Zo gaaf hoe snel alles gaat als ze zo'n onbeschreven blad zijn :j

Hoe passen jullie clickeren trouwens tijdens het rijden toe?
Bij het grondwerk heb ik het niet, maar tijdens het rijden heb ik het idee dat ik de "flow" steeds heel erg onderbreek. Terwijl juist die flow zo lekker is en, ik denk, ook belonend voor het paard. Ik click tijdens het rijden bij het aanleren of verbeteren van bepaalde oefeningen (travers was echt zo'n moeilijk punt waar de click heel erg bij geholpen om het te leren begrijpen) of bij echte kodakmomenten *-:)
Het eerste doe ik vooral in stap en dan heb je niet zo'n verstoring en bij een kodakmoment gooi ik alles los :D Bij freestyle is het ook niet zo'n probleem, maar met rijden met contact vind ik het moeilijk toe te passen.

Amable

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 21:57

Bij Jauke gebruik ik het tijdens het rijden eigenlijk niet tot nauwelijks. Ik vind het zelf vreselijk moeilijk om zeker te weten of een oefening correct uitgevoerd ben. Als ik dan ga clickeren zit het er binnen notime in gehamerd en mocht dan blijken dat hij ergens sjoemelt en me wel een goed gevoel geeft maar de oefening net niet correct uitvoert, zie dan nog maar eens om te buigen. Daarbij denk ik dat rijden biomechanisch ook moet kloppen, ik kan Jauke leren om galopwissels te springen terwijl ik er achterstevoren opzit, maar dan klopt het natuurlijk niet en rij ik hem uiteindelijk wel stuk. Vandaar dat ik heel voorzichtig ben met clickeren onder zadel,

Vado is nu natuurlijk helemaal vanaf nul aan het leren, die heb ik dus wel stap voor stap geclickerd. Eerste pasje voorwaarts op beendruk, eerste keer de teugeldruk volgen enz. Die leert ook hele basale dingen, linkerteugel linksaf, rechter teugel rechtsaf enz. Leuke is dat hij daardoor echt heel erg zoekende is naar wat ik wil/bedoel, zijn uiterste best doet en er ook een hele blije hinnik klinkt als ik click :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 22:37

Leuk al die reacties nog :)
Sowieso ben ik er wel uit dat ik het toch op de clickermanier ga blijven doen, daar voel ik me gewoon veel beter bij en het moet ook gewoon mogelijk zijn. Ok, ik moet nog veel leren, maar heb het idee dat dat wel goedkomt, sowieso voel ik mij bij die methode een stuk beter dan met het druk verhogen, dus zal het ook sneller vooruit gaan denk ik als we éénmaal op gang zijn, en in tussentijd is het gewoon leuk om te doen ;)

Vandaag trouwens niks meer gedaan, het is een beetje moeilijk op stal nu .. Gisteren hebben we vergadering gehad omdat er vanalles gaat veranderen en ik wist dat de mensen mij daar vandaag nog wel op zouden aanspreken. Had me voorgenomen eerst naar de paarden te gaan en even clickeren en dan daarna met de mensen praten, maar ze hadden mij al onderschept toen ik mijn spullen aan het nemen was :+ En ja, daarna voelde ik me echt niet in de stemming om te clickeren, en als er iets is wat ik geleerd heb is het om niet aan nieuwe/moeilijke dingen te beginnen als ik niet in de stemming ben ;) Morgen weer een dag :)

Je merkt inderdaad wel verschil tussen paarden die via Parelli of lichaamstaal gewerkt worden of niet. Zo heb ik eens gehad dat ik een paardje ging longeren met iemand erop (soort van lesje) en ze hadden mij gezegd "die is heel lui met longeren, moet je goed met je zweep erbij zijn enzo". Nou, ik heb die hele zweep niet eens nodig gehad, ze liep puur op lichaamstaal .. En toen ik naar draf wilde dacht ik van "ik doe maar even meteen sterk omdat ze toch zo lui is" .. kind lag er bijna af := :') Dus ik dat achteraf vertellen, zeggen ze: oh ja, dat is waar ook, die kent alles op lichaamstaal en jij kan dat ook ... :') :')

Vado lijkt me trouwens echt zo'n heerlijk paard als ik die beschrijving zo lees :+:
Het IS ook een heerlijk paard verder :P Maar heb je datzelfde gevoel ook met Jauke, of is dat toch nog anders omdat die ook zonder clicker dingen heeft geleerd enzo?

[***] die murmeld als hij een beloning verdient heeft, is ook echt zo leuk <3
Of als ik heel blij ben dan doet die dat ook, deed hij vroeger nooit, maar de laatste tijd gaat het zo goed tussen ons <3
Vandaag met mij hondje daar, dan wandel ik eerst altijd even rond de weides zodat de eerste energie eruit is, dan ga ik ook altijd even langs mijn pony's (die staan op de hoek) en ik liep buitenom langs en ze stonden te grazen en ik zeg tegen mijn hond "kijk, daar is [***]" en [***] hinnikt, met z'n neus nog in het gras, hij had nog even honger maar wilde toch laten weten dat hij mij gehoord had en dat hij blij was dat ik er was denk ik .. Was echt zo'n leuk moment, heb ik hem nog nooit weten doen (wel hinniken, maar niet met z'n neus nog in het gras :)) ) :D

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 00:26

Amable schreef:
Tis toch jammer dat je helemaal in Canada zit he :P Je had best eens met mijn paarden mogen komen stoeien :)

Thanks en alle anderen natuurlijk ook. Wellicht als ik weer eens in NL ben.

Amable schreef:
Vado heb ik helemaal al clickerend ingereden en hij wil zo graag dat ik op zijn rug zit dat hij ook zijn best doet om me daar te houden. Hij is nu misschien een keer of 20 onder de man geweest, meestal niet langer als 5 minuten sinds mei ergens. En ik durf nu al gewoon met neckrope op te stappen. Hij wil me absoluut niet kwijt en wil zijn uiterste best doen om het juiste te doen. Dat maakt dat hij met zijn volle aandacht bij mij is telkens probeert om me te snappen. Ontzettend veilig om op te zitten dus. Afgelopen weekend voor het eerst een bosritje gemaakt, ging 'ie op een mul pad liggen :+ Dus ik stond er met een schreeuw "Vado?!" meteen naast. Je had dat beteuterde smoelwerk moeten zien :(:) Hij stond ook vrijwel meteen weer op zijn voeten. En ondanks dat hij eigenlijk heel erg graag wilde rollen deed hij het niet nog eens. Genoeg paarden die zouden denken "he, als ik ga liggen springt dat mens van mijn rug :)* " Vado denkt "als ik ga liggen springt mijn mens van m'n rug -O- " <3

Ik heb het inrijden ook helemaal geclickerd. Ik heb al heel snel met een lange rok op Kyra gezeten, en ik rij regelmatig zonder zadel. Nu werken we aan hoofd laag in stap en draf.

Edit: ik zou op een ander paard dat ong.20 uur onder het zadel is dus NIET met een lange rok gaan rijden of zonder zadel.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 08:36

Ik zit er juist veel zonder zadel op, ook omdat ik vaak niet langer dan 5 minuten rij, dan is het de moeite niet om te zadelen. Een lange rok heb ik met Vado nog niet gedaan, maar daar verwacht ik eigenlijk ook geen problemen mee, hij kent ook dekens.
Maar Vado is wat dat betreft ook wel nog net even anders dan anderen hoor, zelfs anders dan andere geclickerde paarden denk ik, hij leert namelijk ook ontzettend veel van kijken. Dat heb ik al vaker gemerkt en merk ik hier ook weer. Hij heeft mij natuurlijk al onwijs veel op Jauke zien zitten, is er vaak in de bak bij als ik aan het rijden ben, is mee als handpaard gegaan enz. Net zoals hij het steigeren afgekeken heeft, de jambette (letterlijk he, hij kende voetje en Jauke jambette, ik vraag het ze tegelijkertijd, hij doet mooi zijn voetje omhoog, kijkt opzij naar Jauke's jambette en steekt zijn been ook vooruit :roll: ) compliment enz. En nu dus ook het rijden.

Sabine > Jauke is mijn alles, daar ben ik stapelgek op en kan ik alles mee, maar die kent alles natuurlijk al. Vado is natuurlijk jong en nu vanalles aan het leren en het is zo bijzonder hoe snel dat gaat. Een jaar geleden maakte ik me nog zorgen of ik er iemand bij moest halen om hem in te rijden, of wie hem evt vast moest houden als ik er zelf op stapte. Op mijn oude stal was er namelijk eigenlijk niemand die hem leuk vond :+ Dat is het aparte, het is geen paard voor iedereen. Hij is tegenwoordig wel, sinds een paar maanden, wat gematigder in gedrag. Maar tot die tijd was het bij anderen een vreselijk brutale aap, bijten, duwen, te dichtbij lopen, bovenop mensen springen enz. Echt een vervelende, onopgevoede hengst. En als ik hem in handen had was het een lammetje, niets aan de hand. Ook een goede vriendin van mij die zag dat, zelf vond ze het echt een rotbok terwijl ze ook zag dat als hij bij mij was ik er alles mee kon. Heel lastig, want je kan er uren training in stoppen, heeft geen nut, want dat helpt bij een ander niet. Kan ik iemand anders vragen om te trainen, maar wie is er capabel genoeg om een jonge hengst correct op te voeden en niet vreselijk kostbaar en dan zul je zien, doet 'ie voor mij en voor die persoon alles, maar voor de rest van de wereld nog steeds niet.
Hij schijnt bijv ook 2 keer met uitslaande voorbenen op mijn huidige stalhouder afgesprongen te zijn... Onvoorstelbaar voor mij. En hij vindt zelf iedereen leuk hoor, laat zich door iedereen knuffelen en komt ook echt aandacht vragen. Tenminste, als ik erbij ben, hoe dat is als ik er niet bij ben weet ik niet.
Maar als je het mij vraagt? Ik heb 2 heerlijke paarden :j

Kwam gisteren trouwens op stal, bleek ik het hek niet met het touwtje dichtgebonden te hebben :o :oo Hoorde van een stalgenootje dat Vado op het gemakje de hooivoorraad meester stond te maken en Jauke stond op het gazon te grazen :+ Aan de mest kon ze wel zien dat Vado zich ook een tijd vermaakt had met de andere hengst imponeren. Hij keek d'r behoorlijk teleurgesteld aan toen ze hem halsterde, maar liet zich braaf op stal zetten. Vervolgens heeft ze Jauke's stal opengezet en Jauk geroepen, braaf paard loopt vaker los op het erf (maar dan niet alleen :+ ) Dus Jauke zucht een keer en wandelt op zijn gemakje de stal binnen. Ze was op dat moment erg blij met mijn brave, netjes opgevoedde paarden :D Ik heb gisteren het touwtje wel 3 keer gecontroleerd :o

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 08:43

Ik rij ook veel zonder zadel om dezelfde reden.

Mijn ervaring is ook dat paarden veel afkijken en daar heb je enorm veel plezier van (als ze het goede voorbeeld krijgen). :j

Amable schreef:
Een jaar geleden maakte ik me nog zorgen of ik er iemand bij moest halen om hem in te rijden, of wie hem evt vast moest houden als ik er zelf op stapte.
Ook zooo herkenbaar! Heb het inrijden dus toch zelf gedaan /ben bezig. Tot mijn eigen grote tevredenheid. :o

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 08:55

Ja grappig is dat he :) Ik was ook eigenlijk helemaal niet van plan om nu al te gaan rijden, hij is natuurlijk in mei pas 3 geworden. Maar op enig moment toen ik op Jauke wilde blokte hij Jauke en kwam zelf staan. Hij was vreselijk vast besloten, niet weg te sturen, het was klaar, ik moest nu maar eens op zijn rug. Uiteindelijk ben ik gewoon opgestapt, zonder zadel en hoofdstel, gewoon alleen even gezeten en er weer af. En murmelen erbij he, hij was zo trots en blij dat ik eindelijk ging zitten :)) En nu nog, als ik in de bak met hem erbij op Jauke wil klimmen via het hek duwt 'ie Jauke zo aan de kant om zelf klaar te komen staan. Of, als ik op het erf met een krukje op stap heel hard naar gaan hinniken op het moment dat ik het krukje naast Jauke zet :+ Dan denk ik, als hij het zo leuk vindt, wie ben ik dan om hem af te wijzen. Dan gaan we gewoon lekker af en toe samen rijden :) Als dat niet al te vaak is telkens niet al te lang kan het m.i. zoveel kwaad niet :)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 09:04

Ik denk dat je zeker als clickertrainer veel beter de africhting zelf kunt doen. Juist omdat je je paard dan door en door kent. Bovendien is het zoals je zegt, amable... als jij alles met je paard kan, wil dat niet zeggen dat anderen dat ook kunnen. Maar dan kan het dus ook zo zijn dat een africhter ermee kan rijden, en jij niet. Ik denk dat samen groeien het fijnste is.
Mocht hier ooit een nieuw paard komen -wat ik niet verwacht- dan zou ik ook een ongereden (en weinig gehanteerd) paard willen hebben. Tot dusver echt slechte ervaringen met gereden paarden, omdat ze toch erg veel kapot worden gereden. Vooral die koudbloedjes, die maar alles goed vinden. Als je ziet met welk zadel hälga jaren is gereden, vallen je schoenen uit. Niets gek dat ze hier kwam met zadeldwang, scheef als een hoepel en stijf.

Amable, een vraag... je verteld dat je met Jauke niet clickert omdat je bv bang bent dat je iets verkeerd aanvoelt en derhalve verkeerd clickt en dat de biomechanica moet kloppen en het dus geen truukje moet zijn, als ik het goed begrijp
Maar hoezo kun je die fouten (verkeerd aanvoelen) alleen met de clicker maken en niet met 'gewoon' rijden? Dat maakt in het aanvoelen of een beweging/oefening correct is toch niet uit, lijkt mij?
MBt biomechanica en hulpen... je clickert toch met de hulpen, die straks ook gewoon logisch zijn, lijkt me, zoals je nu ook de basis legt bij Vado?
Let wel... ik bedoel dit helemaal niet als kritiek of iets dergelijks want ik heb veel respect voor datgene wat je bereikt. Het is eerder nieuwsgierigheid/vragen die in mij opkomen.

Sabine... leuk he, als ze je graag zien- :)

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 09:33

Kan ik me de nieuwsgierigheid voorstellen :)) Met gewoon rijden fopt hij me ook, absoluut, maar ik kan dan makkelijker blijven kneden. Tijdens het clickeren ben ik meer aan het verankeren. Ik bevestig dat deze reactie exact is wat ik bedoel. Als hij me dan "fopt" dan is hij er van overtuigd dat hij het goed doet en dan kan Jauke behoorlijk halstarrig zijn :+ Ik heb het bijv over schouder binnenwaarts. Hij kan zijn hals en schouder zo zetten dat ik het idee heb dat we een mooie schouderbinnenwaarts rijden maar hij blijkt zich dan toch ergens in zijn lijf net een beetje vast te zetten zodat hij niet hoeft te buigen en de beweging dus niet goed doorvloeit. Ik heb het grote dilemma dat ik zelf geen goede ruiter ben, ik vind het moeilijk om goed te voelen vanuit het zadel wat er onder me gebeurt. Wel al heel veel bijgeleerd, maar ik wil dus niet mijn eigen fouten erin clickeren.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 10:05

Ah, het gaat er dus om dat hij eenmaal met een oefening geclikt halsstarriger is in de uitvoering op dezelfde (mogelijk verkeerde) wijze dan wanneer je niet clickt? Is dat het?

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 11:08

Jup :j Als ik hem clicker dan bevestig ik hem dat het zo helemaal goed is. Dat kan ik dan nog wel uitbreiden, maar moeilijker veranderen. Kan wel natuurlijk, maar dat vind ik dan niet helemaal eerlijk.
Net als bij kippen training dat ze de ene keer de rode stip moeten discrimineren en de keer daarop de gele, vind dat zo verwarrend voor een dier.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 11:34

@amable maar is het dan niet zo dat je de SB aan het shapen bent, dwz kun je dan niet de volgende keer meer buiging vragen voor je klikt? Waarom is dat anders dan bv een paard vragen hoger te steigeren dan vorige keer? Ook niet kritisch bedoeld maar nieuwsgierig ;). Leuk om te lezen dat het zo goed gaat met je jonge paard!

Gisteren met Myrtle nog even carpet of motivation gedaan tijdens het wandelen, eigenlijk berm of motivation dus :D. Het werkt echt! Ik moet alleen oppassen dat ik niet te vaak op dezelfde plek laat grazen. Er is een plek waar de berm wat breder is dus als ik daar langsloop vraag ik een oefening waarvan ik weet dat ze dat goed doet en dan mag ze daarna daar grazen. Nou dat had ik dus 2 keer daar gedaan tijdens verschillende wandelingen en nu liep ze daar wel al een beetje naar het gras te gluren. Dus de associatie locatie -> grazen is ook vrij snel gelegd.

Zo en nu verder spullen inpakken voor de clinic van AK :).

eline10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 11:37

Hoi!
Ik zoek al heel lang iets leuks om te doen met m'n shet.
Kunnen jullie mij uitleggen wat clickertraining precies is?

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 11:38

Omdat ik dat dus de volgende keer ook niet voel. Dus dan ben ik uiteindelijk een 3 weken aan het shapen op iets en roept mijn instructrice ach en wee ;) En 1 les krijgen we dat dan nooit meer zo dat ik kan voelen wat wel de bedoeling is. Terwijl met gewoon druk blijft het veel beter kneedbaar omdat ik nergens zeg "ja, dit is precies wat ik nu bedoel!"

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 11:41

Veel plezier met de clinic!

Ik zit al een beetje verder te denken ... als je een oefening hebt zoals Stand on your mat, dan kan je die toch op allerlei plaatsen uitvoeren hé? Zou dit dan een paard ook een zekere rust & zekerheid geven? Of heb je dat alleen met het hoofd laag?
Dus dat ik de matoefening aanleer in de weide en dan de mat meeneem buiten de weide en hem gewoon vraag daarop te staan (ev. met hoofd laag) en dat hij dan denkt "oh, ok, dat kan ik wel" en dat we zo werken naar het stilstaan toe en dergelijke zaken...

Hallo eline10!

Clickertraining is niet zomaar iets leuks doen met je shet, je kan je shet leuke dingen leren dmv clickertraining maar het is een manier van trainen en niet zomaar iets leuks om te doen. Clickeren is namelijk geen oefening ofzo, het is een manier om je paard duidelijk te maken dat wat hij op een bepaald moment doet, dat dit is wat je wil. Maar wat dat is .. dat kunnen 1001 dingen zijn ;)

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 11:45

Amable schreef:
Omdat ik dat dus de volgende keer ook niet voel. Dus dan ben ik uiteindelijk een 3 weken aan het shapen op iets en roept mijn instructrice ach en wee ;) En 1 les krijgen we dat dan nooit meer zo dat ik kan voelen wat wel de bedoeling is. Terwijl met gewoon druk blijft het veel beter kneedbaar omdat ik nergens zeg "ja, dit is precies wat ik nu bedoel!"

Ja dat snap ik wel, ik vind dat soort dingen zelf ook moeilijk om te voelen. Soms denk ik dat ik SB rijd op de volte en dan roept mijn instructrice dat ze nu eindelijk rechtgericht loopt en dat ik nu de SB in kan gaan zetten. Misschien moeten de instructrices gaan klikken ;).

Hoi eline, kijk hier eens: http://www.bokt.nl/wiki/Clickertraining

edit @sabine ja dat van die mat zal hem in elk geval helpen de oefening te begrijpen, ik zou me kunnen voorstellen dat hem dat ook geruststelt.

eline10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 11:51

Bedankt!

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 11:56

[***] schreef:
Veel plezier met de clinic!

Ik zit al een beetje verder te denken ... als je een oefening hebt zoals Stand on your mat, dan kan je die toch op allerlei plaatsen uitvoeren hé? Zou dit dan een paard ook een zekere rust & zekerheid geven? Of heb je dat alleen met het hoofd laag?
Dus dat ik de matoefening aanleer in de weide en dan de mat meeneem buiten de weide en hem gewoon vraag daarop te staan (ev. met hoofd laag) en dat hij dan denkt "oh, ok, dat kan ik wel" en dat we zo werken naar het stilstaan toe en dergelijke zaken...

:D :D Ik zie je al gaan met een mat op de weg :D
Ik laat mijn paard op een spannend moment gewoon mijn hand targetten. Ik deed vroeger altijd put your foot/nose on something, dan moest ik elke keer dingen zoeken om dat op te doen :') vinden mensen dan weer raar als je je paard naar een boom stuurt := Nu doe ik gewoon een handtarget om de aandacht weer terug te krijgen. Die heb je toch altijd bij je :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 11:59

Ik doe wel vaker rare dingen, dus dat kan ook nog wel :+ :))

Target is inderdaad iets wat je altijd bij hebt, maar probleem daarmee is (op dit moment toch, misschien betert dat zelf wel) dat hij buiten dan eventueel wel de target raakt, maar ondertussen nog steeds staat rond te draaien .. En dat is ook niet de bedoeling natuurlijk ... Dus daarmee dacht ik aan die mat :+

Hoofd laag is natuurlijk ook altijd een goede optie, maar om het eventueel in het begin wat makkelijker te maken voor hem .. Want ik kan me voorstellen dat hij meer moeite heef met z'n hoofd laag als er wat is, dan om z'n voeten ergens op te zetten ... En dat hoofd laag zal ook allemaal wel lukken (en misschien lukt het ook wel gewoon, maar ik probeer al verder te denken voor het geval het niet lukt ;) ) maar voor het gewoon ergens stilstaan lijkt die matoefening mij ook wel wat..

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 12:25

Als hij zich veilig voelt op die mat... waarom niet? Je kunt het altijd proberen. Met silja werkte ik veel met voorwerpen targetten buiten. Werkt ook wel goed.

Amable... ik snap 'm

CM veel plezier

oh trouwens, hier in zweden is een rijschool die werkt met de clicker. Helaas te ver weg. En er komt er nu nog een. Helaas ook ver weg. Jammer... een instructrice die werkt met clicker lijkt mij echt perfect.
Ik wil wel nog een keer een langeteugel clinic volgen bij ellen ofstad. Die werkt ook met clicker.

Lauraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 12:28

Is zo een mat niet heel onhandig om zo mee te nemen.. ik weet niet hoor :+ En zal dat dan niet hetzelfde effect hebben als een target aanraken? Hij doet het wel, maar vindt de rest nog altijd veel interessanter.. ;) Ik denk dat hoofd laag nog het beste resultaat zal hebben :j Tenzij hij zich heel veilig voelt op die mat zoals liljebo zegt :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 12:35

Nah, is maar klein matje hoor, gewoon net groot genoeg om z'n 2 voorste hoeven op te zetten, geen mat waar die volledig op staat ofzo ;) Dus dat is het probleem zo niet :)

Ik zit gewoon beetje te denken .. ik denk dat hij zich, als we wat verder zijn in de training, eerder veilig zal voelen als hij gewoon op die mat moet gaan staan, dan dat hij in een 'vreemde' omgeving z'n hoofd naar beneden moet doen. Dat laatste zal hem wel rustiger maken, maar volgens mij zijn dat te grote stappen voor hem. Volgens mij gaat hij op zo'n momenten niet eens z'n hoofd naar beneden willen doen ... Denk ik zo, maar misschien ben ik daarin wel verkeerd .. Sowieso is het hoofd laag ons doel zeg maar, maar ik zoek toch al graag back-ups voor moest het niet gaan zoals gedacht ;) En ik denk dat hij bij die mat zoiets gaat hebben van "oh, dat kan ik best wel, is helemaal niet moeilijk" en bij het hoofd laag gaat hij eerder iets hebben van "neen, ik moet alles zien" ... Denk ik .. ;)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 30-08-12 12:36, in het totaal 1 keer bewerkt

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 12:35

Hoofd laag werkte bij silja niet zo goed als targetten. Ze deed het wel en op den duur ging ze uit zichzelf het hoofd laag doen, als ze nerveus werd. Maar eigenlijk had(heeft) ze die behoefte om haar voeten te bewegen bij angst en dan werkte het targetten van voorwerpen het beste. Ik heb verder ook erg veel aan point of contact. Zal eens kijken of ik daar info over kan vinden-

Maar wellicht helpt het matje voor boke ook

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 12:39

Thanks, zegt me niet meteen wat dus ben wel benieuwd wat het juist is :)

Ik zit met die mat in mijn hoofd omdat hij tegenwoordig graag voetjes geeft ( :+ ) en als ik dat kan ombuigen in voetjes op die mat zetten dan is dat een mooi vervolg op ... En ook omdat hij het zeil een tijdje terug heel erg goed deed, daar ging hij ook meteen op staan en moest ik echt weinig voor doen om hem daarop te krijgen enzo, dus vandaar dat ik denk dat die mat misschien ook wel succes kan hebben.

Ik begrijp wel dat een paard de behoefte heeft aan het bewegen van de voeten bij angst, maar ik wil toch ergens iets hebben dat ik hem, ondanks eventuele angst, toch "makkelijk" stil kan zetten. Iets waar hij zich kan op concentreren. En dan van daaruit dan verder werken naar het gewoon stilstaan (dus zonder mat) want ik heb echt niet de mogelijkheid om overal te gaan targetten, ookal heb ik mijn handen altijd bij, het lijkt me toch niet zo handig en het is ook wel fijn als ze leren gewoon stil te staan. Hij kon het, dus het moet te doen zijn :Y)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 12:45

op you tube kan ik niets vinden. Zal het binnenkort eens filmen op een winderige dag. :)