Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Fenrir

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 20:55

Paperboy wat een stoer paard :D Is een Noordzweedse toch? Volgens mij heb ik hem vaker voorbij zien komen.

Les gaat hem niet worden voor mij vrees ik sowieso al omdat de meeste mensen wss alleen paarden lesgeven (denk ik) :=

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 20:57

Fiffill, je hebt geen paarden maar ezeltjes, wat gaaf!!! (voor ik in je profiel keek dacht ik: ja natuurlijk hebben we paarden, wat dacht je dan, koeien?! }:0 Maar nu snap ik hem haha :Y) )

Paperboy, lekker dier heb je daar zeg :D
Laatst bijgewerkt door Wijslander op 27-07-13 21:00, in het totaal 1 keer bewerkt

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 20:58

Fiffill schreef:
Paperboy wat een stoer paard :D Is een Noordzweedse toch? Volgens mij heb ik hem vaker voorbij zien komen.

Les gaat hem niet worden voor mij vrees ik sowieso al omdat de meeste mensen wss alleen paarden lesgeven (denk ik) :=

Ik dacht even: 'Huh??'
Toen ik daarna blik in je profiel gaf was m'n eerste reactie: 'Ohhhh! Een ezeltje!!' Waarschijnlijk kun jij mij veel meer over ezels vertellen dan ik kan. Ik zou niet weten hoeveel de training van een ezel van een paard verschilt...

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 21:01

Ja klopt (ze zijn niet van mij zelf, ik verzorg ze alleen) en werken aan de hand leek me wel een leuke afwisseling. Maar ik heb dus ook geen idee tot in hoeverre dat gaat lukken :D met eentje wandel ik vaak aan de lange lijnen, zij heeft ook voor de kar gestaan maar kan ivm blessure niet teveel belast worden.
Met de ander ben ik momenteel ook bezig met grondwerk/VD en daar wilde ik dit dus bij gaan doen :j

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 21:10

Dat is een leuke uitdaging Fiffill, en wat een leuke ezels! Ben eigenlijk wel heel benieuwd hoe ze op het werken aan de hand gaan reageren.....

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 21:15

Dankjewel :)
De merrie kan dus iig lange lijnenwerk en heeft voor de kar gestaan, ander is ooit beleerd jaren terug maar dat is nooit doorgezet. Ik hoop dat hij het leuk gaat vinden (anders wordt het sowieso niks :') ) hij vindt grondwerk/VD dingetjes iig wel heel leuk. Heb wel een kort filmpje daarvan. Beetje spelen & een van de eerste keren jambette oefenen. Op het laatste waren we klaar en stond ik nog even te kijken hoe hij zich vreemd stond te krabben en toen ik de camera uit wilde gaan zetten stond hij ineens naast me, keek het terug en bleek dat hij achter me aan was gegaan haha

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 21:22

:D Leuk, volgens mij zijn ze heel slim!

Nouvel

fiffil wat gaaf zeg! <3

Fenrir

Klopt, dat is ook een beetje het lastige. Paarden zijn wat dat betreft 'makkelijker' die zijn wat minder slim :+

LJE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 23:19

Een hele tijd geleden heb ik wat gepost in dit topic.. Ik werk regelmatig met mijn Paard aan de kaptoom echter valt ze vaak over buitenschouder. Hoe lossen jullie dit op?

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 23:20

Als je echt met werken aan de hand bezig gaat is het misschien leuk om daar een blog over bij te houden?
Zou ik echt wel interessant vinden om te lezen!

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 07:20

LJE schreef:
Een hele tijd geleden heb ik wat gepost in dit topic.. Ik werk regelmatig met mijn Paard aan de kaptoom echter valt ze vaak over buitenschouder. Hoe lossen jullie dit op?

Allereerst door goed te kijken naar je eigen looprichting. Hou jij strak een volte aan en wijkt niet af van de straal van de volte?

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 08:19

LJE: ik kijk of ik t op kan lossen met mijn eigen gewichtsverdeling (zelf je gewicht naar binnen verplaatsen zeg maar) en evt de buitenschouder begrenzen met het zweepje :)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 10:55

LiVetime schreef:
Als je echt met werken aan de hand bezig gaat is het misschien leuk om daar een blog over bij te houden?
Zou ik echt wel interessant vinden om te lezen!

Was dit gericht aan mij?
Ik weet niet of ik nog tijd genoeg heb voor een blog erbij heb er al te veel :P maar kan hier natuurlijk wel af en toe een update plaatsen.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 11:57

Ik kom mij hier ook weer melden, na drie maandjes Canada (en dus lekker vakantie voor de pony's) pony's nu weer opgepakt. En wat een verademing dat dag 1 ik alleen even ging kijken hoever het was en ze gewoon alles vlekkeloos eventjes deden. Voordat ik weg ging hard gewerkt bij alle drie de pony's met de travers op de volte op zweephulp (dus zweep omhoog over rug aan de buitenkant houden/leggen betekent buiten achterbeen onderstappen) en dat zat er dus bij alle drie in, echt geweldig!

Gister met Twister (d pony) weer gewerkt aan de kaptoom, zij blijft toch fijner aan 1 lijn (meer de longeerkant op, al blijf ik aardig dichtbij lopen). Draf maakt haar soepel met net wat meer stelling/buiging (korte stukjes) om daarna vanuit stilstand de galop er bij te pakken (vanuit draf ging het steeds beter maar er is dan net teveel stuw waardoor ze het meer op een rennen zet dan daadwerkelijk bergopwaarts te galopperen. Vanuit stilstand (soms aan de bakrand soms op de kleine volte) komt er echt veel power in waardoor ze prachtig zakt van achter en omhoog springt. Erg cool! (ze vindt het zelf ook geweldig gezien haar eigen input veel hoger is dan bij veel ander werk, ze heeft echt actie nodig).

LJE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 12:59

@ijssnuiver en @VogeltjeM Bedankt voor jullie antwoorden. Als ik er over nadenk. Ik wijk inderdaad af van de volte. Mijn paard heeft veel moeite met bochtenwerk zowel onder het zadel als er naast. Ik ga vanavond gelijk proberen hoe ze het doet als ik mijn looprichting verander en als ik stiller blijf staan.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 16:11

Heeft er hier iemand ervaring met spierpijn (bij het paard) na werken aan de hand? Geisli en ik hebben donderdagavond onze proefles gehad en zaterdag de oefeningen herhaald. Zondag erop gestapt, hij was niet vooruit te branden. Toevallig stond er al een staprit op het programma, maar na een klein stukje draf viel hij uit zichzelf weer terug.

Net een uurtje gereden en afgewisseld met draf en galop, maar het voelde nog steeds niet helemáál 100%... Beetje stijfjes lijkt wel. Hij loopt verder wel rad op het harde.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-13 16:39

Spierpijn an sich is niet zo'n ramp, hoe was hij vrijdag?
Drie dagen is eigenlijk wel lang, welke oefeningen had je allemaal gedaan? En waar voelt hij stijf? Rug, lendenen, benen, hals? Ik zou het even scherp in de gaten houden, want zaterdag ben je minder intensief aan de gang geweest dan donderdag neem ik aan.. Misschien de kou van de onweersbuinen en vooral de regen op zijn rug geslagen? Of staat ie binnen dan?

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 16:44

Vrijdag heb ik hem niet gezien helaas. Hij staat 24/7 buiten. Oefeningen: wijken om de achterhand, voorhand, geheel opzij, buiging op de volte en het begin van schouderbinnenwaarts. Hij voelt vooral stijf in de benen...

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 16:48

Je vertelde eerder dat hij tijdens het oefenen ook na 20 minuten al op was. Wanneer je hier net met begint moet je niet vergeten dat hij spieren moet gebruiken welke hij nog nooit gebruikt heeft of in ieder geval anders moet gebruiken. Een uur is heel lang. Je kunt het zien als krachttraining. Wanneer jij voor het eerst naar de sportschool gaat en je doet een uurtje mee met b.v. bodypump heb je vaak daarna ook 3 dagen helse spierpijn. Dit raak je het bestel kwijt door matig te bewegen. Lekker met hem gaan wandelen en wanneer je oefent gewoon kort, totdat hij in vorm komt. Rustdagen inbouwen is ook niet verkeerd :)

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 16:51

Sorry voor de tikfouten. hoe kan ik de automatische correctie uitzetten? Zo onhandig!

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-13 16:52

Hmm.. ik zou het even in de gaten houden. Stijf in de benen voelt gevoelsmatig meer iets wat zou komen als er flinke stukken gegaloppeerd is, niet zo zeer bij oefeningen waar vooral het lijf wordt gebogen en de benen zelf niet het zwaarste werk doen. Dan zou ik verwachten dat hij in de rug wat moeilijk zou zijn. Net zoals met die regen, sommige paarden krijgen een hele stijve rug daarvan.
Maar in de benen, niet uitgegleden? Lastig, zou voorlopig alleen licht werk doen zodat wel de afvalstoffen worden afgevoerd, maar je niet ook nog eens extra belast.

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 16:54

Bij schouderbinnenwaarts en ondertreden moeten de achterbenen ineens meer dragen dan anders toch? Dus krachttraining en kan spierpijn veroorzaken. Spierpijn in de schouders en buikspieren kan ook. Spierpijn in de schouder zie je ook terug in de benen. Misschien kun je hem lekker masseren?

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-13 17:02

Ik lees echter puur spierpijn in de benen (niet in schouders of in achterhand) en dat lijkt me niet zo snel veroorzaakt door een aan de hand werk oefening.
Daarnaast is het nu dinsdag, is er donderdag in de les gewerkt en zaterdag ook nog, maar uiteraard een stuk minder zwaar want dat heb je gewoon nog niet in de vingers alleen. Dat is vanaf zaterdag ongeveer 3 dagen en vanaf donderdag zelfs 5. Dat is wel erg lang voor spierpijn hoor.. Kijk, als ze nu zaterdag tegen de spierpijn van de les van donderdag aan liep kan ik het volledig begrijpen.

Daarnaast vraag ik mij af, oefeningen als deze: wijken om de achterhand, voorhand, geheel opzij, buiging op de volte en het begin van schouderbinnenwaarts zijn nog niet echt heel zwaar. Ik bedoel, dat doe ik ook als ik ze op de poetsplaats heb staan.

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 17:23

5 dagen is zeker te lang voor spierpijn. Was het gevoel voor dagen etc even kwijt ivm met vakantie, sorry. Vergeet niet dat een paard in de onderkant van zijn benen helemaal geen spieren heeft. Alleen maar pezen en banden. Wanneer hij spierpijn in de benen heeft is dit dus in zijn bovenarm/schouder en achterhand.
Sonja misschien is het een idee dat je contact opneemt met Equilibra om de klachten door te nemen. Wanneer komt ze weer? Wellicht kan ze je paard los maken. Ik zie dat ze ook TTouch doet en misschien ook massage? ben benieuwd hoe hij morgen is. Succes