[***] schreef:Ik ben er ook van overtuigd dat het allemaal samen kan gaan zeg maar, met Cobe is het allemaal perfect mogelijk, daar heb ik de basis van Parelli mee doorlopen, daar clicker ik mee en daar doe ik nog vanalles mee, Cobe is mijn experimenteerpaardjeMaar een probleempaard kan je mee beginnen via Parelli, of via clickeren, en ik heb niet het idee dat dit vanaf het begin samen kan gaan ... Je zal het ene of het andere moeten kiezen, daar een tijd mee doorgaan en dan kan je later nog altijd andere dingen toevoegen als je dat zou willen.
Voor mij is parelli een trainingsprogramma voor mensen. Net als dat de dvd serie van AK een trainingsprogramma voor mensen is. Het is bij beide niet alleen maar positieve of negatieve reinforcement. Dat is eigenlijk maar een klein deel van het hele plaatje. Het gaat bij beide om skills ontwikkelen voor jezelf; jou eigen feel, timing, kunde, kennis etc etc.
Ik denk dus dat je als beginner helemaal niet moet gaan combineren, maar dat een ervaren trainer zonder problemen negatieve en positieve reinforcement kan combineren bij een probleempaard.