Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 22:20

TinePine schreef:
Ziet er goed uit op de Site van EquiLibra Sonja. Ben heel benieuwd naar je ervaringen tijden de eerste les.

Haha, ik ben mezelf flink tegengekomen net!! Kort samengevat: het voelde een beetje als mijn eerste autorijles :') Moeilijk, spannend, maar ook onwijs interessant, leuk en verslavend om te doen. Ik geloof niet dat ik er heel veel van bakte, terwijl ik toch echt dacht dat we al érgens waren := Dat wordt flink aan de slag met ons huiswerk...

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 23:13

De investering dus meer dan waard Sonja! Stel je voor dat je na je les tot de conclusie komt dat je niets te verbeteren hebt....Of dat de intructeur je geen nieuwe inzichten heeft gegeven en geen materiaal om te kunnen oefenen de komende weken. Nee alle gekheid op een stokje. Je klinkt heel positief, hartstikke leuk :)
Zag laatst een kreet op de website van Marijke: "Sta jezelf toe een beginner te zijn" en "Je bent altijd verder dan diegenen die het niet geprobeerd hebben" *\o/*

Wijslander

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 07:16

Je hebt helemaal gelijk TinePine :D Eigenlijk heb ik ook 0 ervaring in werken aan de hand, ben van oorsprong toch echt een manegeruiter. Dus ja, het zou vreemd geweest zijn als ik het een makkie had gevonden. Maar moest toch een beetje om mezelf lachen, hoe ik daar stond te klungelen met mijn arme pony :D

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 13:37

Wij zijn lekker fanatiek bezig, vanochtend al geoefend met het huiswerk *\o/* Dit keer wel in de 'vrije natuur' ipv de bak. Ponylief had er niet veel zin in, dus morgen maar weer even iets anders doen.

Hier nog een kort verslagje van onze allereerste les:

We zijn begonnen met een paar eenvoudigere (grondwerk)oefeningen: wijken voor druk op achterhand, voorhand (schouder) en buik (= hele lijf opzij). De instructrice merkte op dat hij met deze oefeningen actief probeerde mee te denken, dat was leuk om te zien!

Daarna heb ik op de cirkel uitleg gekregen over hoe ik de buiging van zijn lijf kan controleren en hiermee kan spelen. Linksom gaat Geisli beduidend makkelijker, dus rechtsom hebben we kort gewerkt met contrastelling. Anders probeerde hij het op te lossen door te gaan 'rennen'. Linksom heb ik een demo gekregen van het allereerste begin van schouderbinnenwaarts. Daarna mocht ik het ook nog zelf proberen, maar pfff da's nog best lastig! Zeker als je tegelijkertijd ook nog netjes op de cirkel moet blijven (daarbij kreeg ik dat typische autorijlesgevoel).

We zijn geëindigd met het 'belasten' van zijn binnenachterbeen. Geisli zet dan direct een pasje bij, omdat hij dit echt lastig vindt. Daar ga ik dus ook mee aan de slag...

Net hebben we alle oefeningen herhaald, in precies dezelfde volgorde. Ik merk wel dat Geisli het na een half uur écht gehad heeft, dus de volgende keer pak ik er een paar oefeningetjes uit en bewaar de rest voor de volgende keer. Wijken voor de schouder vindt hij erg lastig, hij neemt zijn achterbenen dan mee. Met het wijken in zijn geheel heeft hij de neiging enorm over de buitenschouder te vallen. Met buitenteugel erbij wil hij dan weer naar voren lopen. Het binnenachterbeen belasten is ook nog een uitdaging!

Ik ben verslaafd :+ :=

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 13:48

Ik lees ook even mee hier. Deed al een jaar of 6 aan lange lijnenwerk met mijn (inmiddels overleden) vz pony, nu wil ik me meer gaan verdiepen in werken aan de hand.
Voor ik echt kan beginnen moet ik eerst nog even wachten op de kaptoom die ik besteld heb (moet op maat gemaakt worden omdat ze niet te vinden zijn in deze maat), heb ik dus mooi de tijd om me nog wat meer in te lezen.

En het blijven lopen als ik er schuin naast loop. Hij is namelijk gewend te volgen dus als ik er dan meer achter loop is dat erg verwarrend :')

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-13 13:54

Het kwartje valt snel genoeg hoor :) Gewoon geduldig doorvragen, maar dat moet wel lukken.

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 14:24

Leuk Sonja. het is niet raar dat je paard het na een half uur wel gehad heeft. Zeker nu in het begin. Ze gebruikt spieren welke ze nooit gebruikt heeft. Na verloop van tijd zal dat beter worden en heb je een groter arsenaal aan oefeningen waardoor je de (spiergroepen) kunt afwisselen. Ik oefen bijna elke dag en dan vaak maar een kwartier tot 20 minuten. Er zijn stalgenootjes die dan verbaasd vragen 'he nu al klaar?' Of "ging het niet goed'. ik: 'Het ging fantastisch dus dan ben ik snel klaar' :) Als paard iets nieuws geleerd heeft en het kwartje is gevallen stop ik vaak gelijk helemaal, gooi ik alles eraf en kan hij lekker rollen in de bak of zijn eigen ding doen.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 14:31

RianneH schreef:
Het kwartje valt snel genoeg hoor :) Gewoon geduldig doorvragen, maar dat moet wel lukken.

Ja, oefen nu even met een gewoon halster alleen het lopen dan komt de rest wel als we straks een kaptoom hebben :)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 15:36

Ik merk het mijn merrie ook, dat het enorm inspannend is ondanks dat je alleen maar stapt.
Ze moeten zo anders en intensiever hun lijf gebruiken dan ze gewend zijn, en met name op de rechterkant is dat voor haar echt heel lastig...
Een half uur is voor haar ook echt genoeg, en mij werd ook aangeraden om het niet vaker dan 2x per week te doen, omdat het ze anders tegen kan gaan staan...

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 16:20

De eerste keer rijden met barebackpad en kandare met kaptoom zit erop! Valt nog best tegen om de oefeningen aan de hand nu onder het zadel te doen... Mijn instructrice heeft me vandaag les gegeven in het rijden met twee teugels en proberen de lengtebuiging goed voor elkaar te krijgen onder het zadel. En verder heel veel voelen, wanneer gaat het binnenachterbeen omhoog etc etc. Tsja best moeilijk om te voelen allemaal dus dat wordt heel veel oefenen!

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 16:23

Tinepine en Nouvel: jullie hebben helemaal gelijk! Ga vanaf nu telkens een paar oefeningen nemen i.p.v. alles achter elkaar. Wil het ook zeker niet vaker dan 1/2 keer per week doen, want er zijn ook nog zo veel andere dingen!

Paperboy, oeh dat klinkt als een pittige les! Wel erg interessant. Wat was nu het grootste verschil tussen lengtebuiging adh en ohz, om het voor elkaar te krijgen?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 16:30

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 16:32

Paperboy wat leuk! Voor mij voelde het toen alsof ik na 20 jaar opnieuw moest leren rijden :-)

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-13 16:32

Paperboy, doe je ook af en toe je ogeb al dicht? Helpt mij heel goed om bter te voelen, je sluit toch even een zintuig af.

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 16:36

Maris (leuk je weer eens tegen te komen :) ) Wanneer je zelf overtuigd bent van het nut van werken aan de hand en academische rijkunst heeft het in mijn ogen weinig zin om dergelijke discussies te volgen of aan deel te nemen. Het kamp dat 'tegen' is spart in mijn ogen altijd met halve argumenten en waarheden en gebruiken maar net wat hun uitkomt. Ik ben er lang geleden mee gestopt.
Maar om terug te komen op de opmerking. Een paard kan wel zeker in de lengte buigen aan de hand. Zelfs als het los in het land loopt tussen zijn vriendjes.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 16:41

Dat lijkt mij ook, TinePine...
Paperboy klinkt goed, tip hierboven van met de ogen dicht rijden is een goede ik vind dat zelf ook altijd erg fijn :j

Hebben jullie trouwens allemaal les of niet?
Laatst bijgewerkt door Fenrir op 27-07-13 16:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 16:41

Hoi TinePine, je hebt gelijk hoor. Maar toch vind ik sommige argumenten wel terecht. Ik mis b.v. wel de voorwaartse drang ......

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-13 16:46

Er zijn zeker punten binnen de academische rijkunst die voor mijn gevoel niet helemaal lekker werken, maar vind dat soms moeilijk de vinger op te leggen. Ben niet echt fan van Marijke de Jong en als ik dat topic lees zitten er wel argumenten in waar ik mij in kan vinden.
Maar ik ben van menig dat er meerdere wegen leiden naar Rome en de beste weg een combinatie van verschillende richtingen volledig afgestemd op zowel jouzelf als het paard is de beste weg. Staar je dus niet dood op één richting en sta open voor meer. Maar volgens mij zijn de meesten in dit topic wel zo bezig :)

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 16:47

ik heb les gehad vorig jaar bij Karin Wittebrood en sinds kort van Marlous Eertink. Ben ook wel benieuwd waar iedereen lest...

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 16:49

Maris schreef:
Hoi TinePine, je hebt gelijk hoor. Maar toch vind ik sommige argumenten wel terecht. Ik mis b.v. wel de voorwaartse drang ......

Voorwaarde 1 bij AR is voorwaarts
LVO = Lengtebuiging, VoorwaartsNeerwaarts en Ondertreden.
Men verwijst vaak naar filmpje op internet met teksten. te sloom, ziet er niet uit. Nadeel van de filmpjes is dat deze vaak van paard en ruiter in opleiding zijn. En tja die zijn dus nog niet volmaakt. Maar nu ga ik toch een discussie starten en dat was ik niet van plan. houdt vanaf nu mijn mond 8-)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 16:50

Les lijkt me wel interessant, maar dat gaat hem niet worden. Maar ook eerst maar 'ns verdiepen in het hoe en wat (en de verschillende stromingen al hoef ik niet echt per se iets/iemand te volgen) :j

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 16:51

RianneH schreef:
Staar je dus niet dood op één richting en sta open voor meer. Maar volgens mij zijn de meesten in dit topic wel zo bezig :)

Je hebt helemaal gelijk. MAAR dan moet er wel instructie in de buurt te vinden zijn, en dat is hier dus echt amper te vinden. Ik ben heel blij met mijn AR juf hoor ( die een heel eind komt rijden ).

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 17:00

Ik les sinds donderdag bij Mariska Sala :D Wordt denk ik wel 1x per maand i.v.m. het geld (student+studievertraging+pony+2 honden waarvan 1 chronisch ziek is niet de meest ideale combinatie).

Maar denk dat het voor het komende jaar zo ook wel prima is, pony is nog jong dus rustig aan is prima. En dan blijft er ook genoeg tijd over voor andere activiteiten.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 18:00

:D Wat gaan jullie hier snel, kan het niet bijhouden!
Sonja89, wat ik moeilijk vind is dat je nu met je gewicht en been moet werken. Ik rij voor het eerst op de BBP dus het was vandaag nog wat moeilijk helemaal te onspannen. Aan de hand zit je eigen gewicht niet in de weg, ik moet nu echt denken om op de juist zitbeenknobbel te zitten. Mijn paard zet mij nog graag naar 1 kant....

Tinepine, ik herken dat gevoel. Ik voelde me een echte beginner, enne het op en afstappen is ook al een hele onderneming! merk ik toch dat ik wat ouder wordt ;)

RianneH, ogen dicht doe ik volgende keer. Ik vond na 8 maanden rust, erop op BBP en met Kandare etc. al spannend genoeg :o . maar ik kan me voorstellen dat het voelen dan beter gaat. Wordt de volgende uitdaging.

Ik heb elke 2 weken les, kan ik tussendoor zelf aan de gang. Ik ben echt nog een beginner en hoewel aan de hand dingen nu een plekje krijgen, is onder het zadel toch weer een heel ander verhaal. Maar goed superleuk en gewoon lekker oefenen. Voorlopig alles nog rustig in stap, kan zijn rug ook langzaam wennen aan belasting.

Even zijn nieuwe setje spammen, binnenkort hopelijk een filmpje van ons in aktie!
Afbeelding

Afbeelding

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 20:37

Ik krijg les van degene waar ik ook op stal sta. Zij houdt zich al jaren bezig met de AR/KR en kent Marijke de Jong ook vrij goed. Normaal gesproken heb ik 2x per week les, maar de laatste maanden dus niet.

@Paperboy, wat een mooi dier heb je!