Ik haat kou, maar ik kan er wel goed tegen. Als ik naar stal ga doe ik meestal een hempje, t-shirt, vest (of in plaats van die 3 een hempje en trui) en jas aan. En dan broek en 1 paar wintersokken of 2 paar gewone sokken. En als ik ga rijden doe ik m'n jas aan en m'n bodyprocter aan.
Ileton
Geplaatst: 25-01-12 22:04
Hallo allemaal!
Jeetje wat gaan jullie weer hard zeg . Ik heb het gelukkig aardig bij kunnen lezen.
Ook ik was vandaag mijn clicker kwijt . En pony was echt über-enthousiast, dus dat was lastig in de hand te houden nu hij ineens eten kreeg zonder dat hij een click hoorde . Nu weet ik weer waarom ik daarmee begonnen was Hij liep vandaag echt in een prachtige verzamelde draf, hij kwam helemaal nageeflijk zonder ook maar iets van druk op mijn halstertouw Echt gaaf! Bij de spaanse pas vlogen de benen naar voren (maar ivm het ontbreken van de clicker maar niet te lang aan gewerkt). Buiging ging fantastisch! Compliment was lang geleden, maar daar zakte hij ook mooi in. Ja knikken gaat steeds gecontroleerder en ook het flemen doet hij steeds langer. Én nog leuker: mijn blok is bijna af Dus dan kan hij dat gaan leren, ik ben erg benieuwd wat hij er van vindt!!
Wie hebben de berggeit al aangeleerd? Ik zou dit wel gaaf vinden om langzamerhand aan te beginnen, maar ik weet niet zo goed hoe.. Tips zijn welkom!
Vanuit het liggen .... Hoe .... Gaat dan eerst de voorhand omhoog? Of eerst de kont? Ik probeer me voor te stellen hoe een paard dit klaarspeelt
(de rest heb ik niet bijgelezen, mijn excuses )
Ileton
Geplaatst: 25-01-12 22:12
Zeker voordat hij gaat liggen? En het dan stopzetten? Liggen kan hij helaas nog niet (wordt werk voor komende zomer! ).
Ik heb zo'n boek over vrijheidsdressuur, en daar staat iets in over toucheren. Maar: als ik zijn achterbeen toucheer, dan slaat hij hem naar achteren, en zet hij hem absoluut niet naar voren
Ook las ik ergens iets over een balkje, om dat voor zijn voorbenen te leggen, maar volgens mij gaat hij daarover vallen ((ja, hij is onhandig )
Yep. Voor hij gaat liggen stopzetten Balkje voor de voorbenen wil werken, toucheren is een verhaal apart...
Anoniem
Geplaatst: 25-01-12 22:14
Aha, ik was al alle scenario's aan het bedenken hoe je in godsnaam dat vanuit het liggen aangeleerd krijgt
Ileton
Geplaatst: 25-01-12 22:15
ik zou het natuurlijk kunnen proberen met een balkje, het zou wel heel erg zijn als hij erover valt dan leert hij wel gelijk dat het handiger is om ze erachter te laten staan
Tmara
Geplaatst: 25-01-12 22:38
Berggeit vanuit 't liggen.... Eerst het liggen maar eens aan leren dan
xCODA
Geplaatst: 25-01-12 23:16
Ik meld me. Ik ben Kelly, ik ben 14jaar en trotse eigenaar van een minishetlander hengst van bijna 3 jaar . Hij kent vanalles van het grondwerken, freestylen en het vrijheidsdressuur. En staan 3 shetjes in de wei, die ik erbij verzorg. En ergens anders rijd ik 2 haflingers voor mensen. Voor foto's moet je maar even op mijn profiel kijken zoek 't niet om dat allemaal te plakken enz.
aahw men.. touwhalster knopen is nog best een gedoe haha.. paar keer overnieuw begonnen.. maar er nu al 3 af .. In super leuker kleurtjes kan ik melden..
Les met Nikki ging echt super.. de aller eerste keer voor ons beide.. En dan begin je met voer weigeren... uhuh... Nou niet dus he.. ikke blauw handen en paard voldoende tikkies tegen zn snuit.. maar ooh wat wil die graag vreten haha.. Oftewel daar hebben we nu wel werk aan. Als 2e: Target-ten.. dat ging prima.. had ik al eerder gedaan maar pony snapte em meteen weer... vervolgens als 3e: jambette.. Nou die zat dr vlot in.. .. was zo trots op mn mannetje.. keurige hoge jambette, netjes neerzetten.. Maar hij raakt wel makkelijk over-enthousiast.. dus af en toe even flink achteruit zetten.. en hij mag het natuurlijk alleen doen als het wordt gevraagd. Vervolgens: spagaat.. en ja hoor.. Nikki had em dr zo in.. met vervolgens ook nog een compliment eruit.. Paard gaat alleen zo hard achter snoep aan dat hij het 'tussen zijn benen door' niet vatte (kan dr toch ook gewoon omheen?!) ik heb ook een poging gedaan tot spagaat en dat ging aardig, voldoende te oefenen maar het kwartje begint te vallen. Tot slot nog even spaanse pas geprobeerd en dat ging redelijk met 1 been..
Maar toen was de energie aardig op.. hij stond uitgeput naast me... hij zal vast lekker slapen vannacht..
Al met al echt reuze cool voor de eerste keer.. had al wel op zijn enthousiastme gerekend.. maar dit had ik niet verwacht.. was echt ontzettend trots op mn kerel
Rikkie snapt de spaanse pas niet dus als ik OOIT een les vd heb, wil ik daar aan werken, ik denk namelijk dat ik iets fout doe, kan niet ontdekken wat Berggeit is wel leuk om aan te leren Moet hij daarvoor nog bepaalde oefeningen kennen behalve liggen?
Anoniem
Geplaatst: 25-01-12 23:41
Klinkt goed RGBrink! Zo veel gedaan al!
Nog even over de berggeit vanuit het liggen .. Je beloont dan als je paard gaat liggen zeg maar, maar hoe beloon je? Koppel je daar meteen een commando aan?
Ik zit namelijk met een probleem .. ik probeer bv. het liggen aan te leren vanuit het rollen, want rollen doet hij vaak & makkelijk (piste heeft goed zand ) dus dat leek ideaal. Dus dan gaat hij snuffelen, en krabben, en dan gaat hij liggen en het moment dat hij de grond raakt dan click ik en stop ik er heel uitbundig heel veel 'snoepjes' in ... als ik er op tijd bij ben, want meneer gaat namelijk gewoon rollen .. Die click lijkt hij op dat moment gewoon niet te horen, mijn enthousiasme ook niet .. ook dat ik naar hem toeloop maakt geen verschil .. Hoe pak je zoiets aan?
Kizzie gaat ook altijd rollen! om het op commando te zetten ga ik zelf gewoon over de grond rollen, geloof het of niet maar na een tijdje rollen komt ze erbij liggen! misschien een idee?
Anoniem
Geplaatst: 25-01-12 23:45
Hmm, leuk, maar toch maar niet Ik ben zo al 'anders dan de anderen' op stal .. maar dit gaat zelfs mij toch een stapje te ver Als er niemand ons kon zien zou ik het nog overwegen, maar voorlopig even geen optie
Dank u... ik was vooral blij dat hij het zelf ook leuk vind.. ga zeker flink oefenen met hem, maar wel hele korte stukjes en een of twee oefeningen.. en dat nadat hij even zijn 'ei' kwijt heeft gekunt aan de longe 10 min... Denk dat als de eerste energie eruit is hij zich beter kan concentreren en hij rustiger is in de oefeningen.. want hij is nu nog wel is té fanatiek hahah.. Foto's komen vanavond
hahaha dat denk ik ook niet Nikki, maar dat doen we lekker niet.. dat ga ik hem ook zeker niet aanleren tot dat hij braaf onder het zadel is... Net als springen.. hij is slim en snapt dat ineens dat hij over (voor hem) lage draadjes kan.. En daarnaast gaat hij eerst maar eens wat spieren op doen haha.. Ik wil eerst het voedselweigeren er gewoon écht goed in hebben zitten (een draak is het! ) en dan een beheersde vorm van de jambette, en alles op commando.. hij doet het me nog iets te veel wanneer het hem uitkomt (lees: hij slaat gewoon je knieen stuk als je niet oplet ) . Tegen die tijd zijn we op ons nieuwe adres en kan ik het (dankzij de dichte roundpen/ longeerton die ze hebben) grondwerk en VD combineren en kan hij ook los staan.. We hebben daar ook balkjes dus kunnen we wat meer m.b.t. spagaat en compliment .. Kan iemand me trouwens uitleggen hoe ik hem leer flemen? (als hij eenmaal voedsel kan weigeren zonder boos te worden ) want hij heeft een heul bewegelijk lipje