Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 11:32

Maar hoe is het dan wel? Kan je dat uitleggen? In plaats van alleen te zeggen hoe bokt het ziet en dat dit niet zo is? Filmpje kijk ik nog wel, maar nu even niet, en in het nederlands is toch altijd leuker/makkelijker dan in het engels :+

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 11:35

Ik zie wel goede resultaten met ongewenst gedrag negeren (kan ook trappen, bijten etc zijn) en verder paard normaal behandelen en netjes gedrag belonen en kortom, een positieve uitstraling hebben. Vooral als negatief gedrag (trappen, bijten) vanuit onzekerheid voortkomt. Dan hou ik het ofwel op negeren, ofwel een kort en duidelijk nee. Ik heb de indruk dat hoe minder aandacht ik aan het negatieve gedrag schenk, hoe minder zelfbelonend dit werkt en dan neemt het gedrag dus af. Gaat een paard me echt gericht trappen (dat durven sommige paarden van de handelaar op kamp weleens...) dan kan die wel een brul en een tik verwachten. Hmm, ik krijg het niet goed uitgelegd :)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 11:37

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 11:37

[***] schreef:
Ik denk dat Cesar bij honden is wat Parelli bij paarden is ;) Ook niet toevallig allebei Amerikaans :+

Dat is wel een rake uitspraak. Bij de Tinley cursus werden parelli en monty roberts een keer kort besproken en de meeste mensen daar zijn geen paarden mensen. Wel heel ervaren met andere dieren. Ik had de NH methode een beetje toegelicht en toen merkte een hondentrainster op "dus je zou kunnen zeggen dat monty roberts de cesar milan van de paarden is?" en toen dacht ik, ja inderdaad eigenlijk! Er zijn wel veel overeenkomsten, ruimte claimen, rust uitstralen maar ook dat hele dominantie/leiderschapsverhaal.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 11:38

[***] schreef:
Maar hoe is het dan wel? Kan je dat uitleggen? In plaats van alleen te zeggen hoe bokt het ziet en dat dit niet zo is? Filmpje kijk ik nog wel, maar nu even niet, en in het nederlands is toch altijd leuker/makkelijker dan in het engels :+

Het wordt heel mooi uitgelegd, dus kijk het eerst even voordat ik tig lappen tekst type... is wel wat makkelijker en minder tijdrovend voor mij

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 11:39

Hoezo is dat een rare uitspraak? Voegt weinig toe aan het topic maar ik bedoelde daar gewoon mee te zeggen dat ze beiden werken met dominantie en dat beiden veel voor- en tegenstanders hebben ...

@ liljebo : ok, dan kijk ik wel, maar niet nu :+

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 11:39

@liljebo ik heb al je fimpjes ook gebookmarkt en ga er naar kijken als ik tijd heb, bedankt voor de input weer :). Ik moest ook maar weer even aan het werk...

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 11:40

*raKE uitspraak, crossmuller geeft je dus gelijk ;)

crosmuller

[***] schreef:
Hoezo is dat een rare uitspraak? Voegt weinig toe aan het topic maar ik bedoelde daar gewoon mee te zeggen dat ze beiden werken met dominantie en dat beiden veel voor- en tegenstanders hebben ...

@ liljebo : ok, dan kijk ik wel, maar niet nu :+

RAKE uitspraak ;)

edit maar ik begrijp dat je het door het vele posten van iedereen allemaal niet meer bijhoudt Sabine :)
Laatst bijgewerkt door crosmuller op 29-08-12 11:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Oh, sorry, ik ben maar half aanwezig 8)7 :')
Excuseer! O:)

En merci :Y) :))

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 11:42

[***] schreef:

speciaal voor jou in het nederlands... martin over cesar :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 11:43

Over Martin zijn ook genoeg negatieve verhalen ;)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 11:46

[***] schreef:
Over Martin zijn ook genoeg negatieve verhalen ;)

klopt, maar neem nu eens de moeite om het te bekijken (en liefst ook de anderen)
Martin was in zijn tijd erg omstreden, omdat hij ook met corrigeren werkte, maar hij is overgegaan op positieve training met reden. En wat hij vertelt, klopt niet alleen, maar is inmiddels al lang en breed bewezen (en dat is ook de reden dat hij die omslag maakte)
Het hele dominantieprincipe is allang achterhaalt, maar mensen blijven zich hardnekkig daaraan vasthouden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 11:48

Er staat niks om te bekijken... Of moet ik het zelf opzoeken? :+

Kijk, het kan allemaal best wel en ik geloof er ergens ook best wel in .. Maar tegenover de paarden zit een hondenschool .. die werken uitsluitend met clickertraining .. Als ik die mensen op hun honden hoor schreeuwen "AF!" - en dan komt de click en zijn ze allemaal blij ... dan denk ik ook *zucht*, net alsof het zo voor die beesten leuker is ... Ik zou ook wel gaan liggen hoor, als ze zo op mij schreeuwen :+ Hoef ik niet eens een beloning voor :')

Nelleke_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 11:51

De filmpjes zal ik vnavond eens even goed bekijken! lijkt me altijd intresant.

Hier beloon ik met bix zijn gewone voer dus of met wortels in kleine stukjes. Maar eigenlijk gaat het Jonas niet om het eten. Maar om mijn positieve beloning komt ook regelmatig voor dat hij een klopje met positieve woorden van mij krijgt en niet taalt naar zijn voer beloning.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 11:58

[***] schreef:
Er staat niks om te bekijken... Of moet ik het zelf opzoeken? :+

Kijk, het kan allemaal best wel en ik geloof er ergens ook best wel in .. Maar tegenover de paarden zit een hondenschool .. die werken uitsluitend met clickertraining .. Als ik die mensen op hun honden hoor schreeuwen "AF!" - en dan komt de click en zijn ze allemaal blij ... dan denk ik ook *zucht*, net alsof het zo voor die beesten leuker is ... Ik zou ook wel gaan liggen hoor, als ze zo op mij schreeuwen :+ Hoef ik niet eens een beloning voor :')

Me dunkt... 3 filmpjes om te bekijken :?
De hondenschool die je noemt is dan gewoon een fluthondenschool Meer kan ik er niet van zeggen. Het is nog altijd een vrij beroep en iedere jojo kan een hondenschool beginnen. Dt wil niet zeggen dat ze er verstand van hebben.
Ik ben hier met een pup naar de hondenschool gegaan en ook weer weggelopen. Wat een oliebollen...
Ik heb natuurlijk al zo'm 40 jaar training met honden achter de kiezen en toch wel het vermogen om het kaf van het koren te scheiden, denk ik zo-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 12:01

Ik zie maar 2 filmpjes (in het engels) maar zal aan mij liggen dan .. Sorry als ik je kostbare tijd verspil hoor, je moet het allemaal niet uitleggen als je niet wil ... Ik bedoel het niet verkeerd, maar ik krijg meer en meer het gevoel dat je denkt "zucht, wil ze het nu nog niet snappen, heb ook nog wel andere dingen te doen". Ik vind het fijn dat je dingen wil uitleggen en laten zien, maar als je geen tijd of zin hebt verplicht niemand je hoor. En je kan ook niet verwachten dat iemand meteen alles overboord gooit en gaat omslaan omdat jij vindt dat dat het beste is en dit kan staven met een aantal filmpjes of teksten, dat kunnen ze langs de andere kant (om het even zo te noemen) namelijk ook ;)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 12:16

[***] schreef:
Ik zie maar 2 filmpjes (in het engels) maar zal aan mij liggen dan .. Sorry als ik je kostbare tijd verspil hoor, je moet het allemaal niet uitleggen als je niet wil ... Ik bedoel het niet verkeerd, maar ik krijg meer en meer het gevoel dat je denkt "zucht, wil ze het nu nog niet snappen, heb ook nog wel andere dingen te doen". Ik vind het fijn dat je dingen wil uitleggen en laten zien, maar als je geen tijd of zin hebt verplicht niemand je hoor. En je kan ook niet verwachten dat iemand meteen alles overboord gooit en gaat omslaan omdat jij vindt dat dat het beste is en dit kan staven met een aantal filmpjes of teksten, dat kunnen ze langs de andere kant (om het even zo te noemen) namelijk ook ;)

oh chips... de link staat er niet bij.... sorry

http://www.youtube.com/watch?v=_7UePaBGT8A

Ennuh op zich maakt het mij niet zo uit wat iemand doet of waar iemand in wil geloven. Ik raak alleen soms wat geirriteerd in die vaste stellingen die je hier op bokt continue tegen komt waarbij alles draait om dominantie/op de plaats zetten/ etc en training middels R+ wordt afgedaan als aai aai, koekjes, iets voor pennys en onnozelen en compleet vertekent wordt weergegeven terwijl al tig jaar geleden middels een behoorlijk aantal onderzoeken is bewezen dat het gewoon beter werkt, mits correct toegepast.
Bovendien is het gewoon een wetenschappelijk onderbouwde bewezen manier van trainen... en dan wordt je zo moe van de degenererende manier van praten daarover... alsof het om een trainingsmethode die niet serieus te nemen is....

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 12:18

[***] schreef:
Had ook even een balletje opgegooid op het NHforum, maar daar word ik toch ook maar moe van .. Het enige dat zij kunnen schreeuwen is dat ik les moet nemen, alsof de goede instructeurs zo dik bezaaid zijn ^) Ik ging een les krijgen van iemand op het forum, dat is gewoon nooit door gegaan ... Kan ik ook niks aan doen.

Ik ben een fanatieke meelezer hier. Erg bezig met wetenschappelijk onderzoek wbt gedrag en ook met clickertraining. In de praktijk heel veel met parelli, dus ik kan niet heel veel delen hier in dit topic.

Ik vind dit een erg flauwe opmerking, Sabine. Toevallig heb ik (volgens mij) een paar zeer aardige antwoorden gegeven in jouw topic op het forum. Je komt heel erg zoekende over en je hebt al een aantal keer topics met een zelfde insteek geopend. Ik vind het niet heel vreemd dat mensen je adviseren les te zoeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 12:23

Kan ik begrijpen dat je daar moe van wordt :j Ik ben de enige op stal die zo'n dingen doet hoor, ik begrijp het wel :+ Maar zo doe ik toch niet? Ik stel vragen waarom, en ik trek alles in twijfel (maar dat doe ik standaard), maar dat wil niet zeggen dat ik de methode niks vind. Anders zou ik die investering niet gedaan hebben, en anders zou ik niet meer hier in het topic zitten maar in een ander topic op bokt mijn mening erover geven ... Dus ik vind het wat spijtig dat het nu op mij overkomt dat ik "de slechte" ben omdat ik twijfel over het enkel en alleen toepassen van clickertraining bij een probleempaard (puur omdat ik de ervaring er nog niet mee heb). Zoals je weet denk ik veel na en vraag ik veel, ik wil graag van alles zoveel mogelijk details weten (maar wel graag in duidelijke taal en bij voorkeur nederlands, dat dringt toch altijd net wat beter door :P ) maar dat wil daarom niet zeggen dat ik iets veroordeel of afkeur ofzo. Dat er mensen zijn die zo denken over clickertraining weet ik, en ergens kan ik hun ook wel volgen, en vandaag mijn twijfel. Maar ik weet ook dat er véél goeds te halen valt met clickertraining, daarom dat ik hier ook nog ziet en ook wil bijleren, alleen zijn er hier en daar zo wat dingetjes waardoor ik nog twijfel ... :)

@ Sanne : en dat moet nu echt in dit topic? Via pb was geen optie?
Misschien kan je juist wel veel delen aangezien je met Parelli EN clickertraining (in theorie?) bezig bent. En daar gaat het hier al een paar pagina's over ... Dus shoot zou ik zeggen :) Wat is jouw mening?

Die les is echt niet zo makkelijk voor handen als iedereen beweerd hoor ... Of je bent niet zeker dat de persoon die komt wel weet waar die het over heeft, of je betaalt je blauw voor een uurtje les, of de persoon heeft toch uiteindelijk nooit tijd ... Dan kom je ook niet vooruit en dan geef ik op, dan zoek ik het zelf wel uit ;)

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 12:31

Jemig mensen wat een discussie, vooral lange lappen tekst. Ik geef eerlijk toe dat ik niet alles gelezen heb, zag alleen wel ergens staan dat iemand er vanuit ging dat ik heel veel met stemcommando's doe. Tegendeel is waar, ik gebruik juist zo min mogelijk stemcommando's. Paarden zijn veel non-verbaler ingesteld dan wij mensen en zelfs bij ons mensen gebeurt de meeste communicatie non-verbaal. Merk je nu ook in deze discussie, alleen maar tekst mis je toch de lichaamstaal en gaan mensen aannames doen ;)

Ik heb slechts een enkele oefening waarbij ik stemcommando's gebruik en dan nog zitten die gelinkt aan de positie waar ik sta, mijn houding e.d. Bij bijv het commando "oortjes" sta ik recht voor Jauke op ong. 1,5 meter afstand. Sta ik dichterbij krijg ik gegarandeerd een kus want het commando voor zoenen is recht voor hem staan en "kusje" + een kusgeluidje. Lijkt dus gewoon op elkaar en ik moet dus in mijn houding en positie duidelijk maken wat ik precies bedoel. Ik roep ook gerust "voetje" voor het hoeven uitkrabben, de jambette, de spaanse pas en bij het compliment. Het betekent enkel dat ik iets met zijn voeten wil, mijn houding, positie en zweepgebruik vertelt de rest.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 15:04

[***] schreef:
@ Sanne : en dat moet nu echt in dit topic? Via pb was geen optie?
Misschien kan je juist wel veel delen aangezien je met Parelli EN clickertraining (in theorie?) bezig bent. En daar gaat het hier al een paar pagina's over ... Dus shoot zou ik zeggen :) Wat is jouw mening?

Die les is echt niet zo makkelijk voor handen als iedereen beweerd hoor ... Of je bent niet zeker dat de persoon die komt wel weet waar die het over heeft, of je betaalt je blauw voor een uurtje les, of de persoon heeft toch uiteindelijk nooit tijd ... Dan kom je ook niet vooruit en dan geef ik op, dan zoek ik het zelf wel uit ;)

Ik bedoel het niet vervelend. Anders had ik ook niet gereageerd op het andere forum ;) Ik begrijp je verwarring heel goed en ik begrijp heel goed dat lesgevers dungezaaid zijn (was trouwens nog veel erger toen ik tien jaar geleden begon :D )

Ik denk dat een aantal mensen op het nh-forum niet meer weten wat ze moeten antwoorden en dus aanraden les te nemen. Je opent namelijk een erg lang topic, vraagt advies, maar verdwijnt dan een aantal weken en komt dan terug met (naar mijn idee) de exact zelfde vraag.
Vandaar mijn advies; ga eerst eens bij jezelf na wat je nou wilt, waar je achter staat en ga daar dan begeleiding bij zoeken en even doorzetten. Bij alles wat je gaat proberen zullen er momenten zijn dat je denkt: halleluja en er zullen momenten zijn dat je denkt: misschien had ik toch beter kunnen gaan... (parellien, clickeren, dressuurrijden etc). Die momenten zal je in het begin even moeten negeren, anders kom je namelijk helemaal nergens (dit heb ik helaas al veel te vaak in de praktijk gezien).

Ik zit nu ondertussen tien jaar in parelli en ik ben nu clickertraining erbij gaan doen. Geen enkel probleem en ik zie het dus ook allemaal niet zo zwart-wit. Mijn paard is fantastisch, maar dat heeft niet met een bepaalde trainingsmethode te maken, dat heeft alleen te maken met het feit dat IK veranderd ben in mijn houding, timing, kennis, etc etc. De randvoorwaarden voor negatieve en positieve bekrachtiging zijn naar mijn idee namelijk hetzelfde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 16:09

Dan zal ik het anders zien, kan me namelijk niet herinneren dat ik nog een soortgelijk topic heb gehad over [***] (misschien heel in het begin, maar dat is toch al een lange tijd geleden en sindsdien is er heel veel gebeurd). Ik heb een topic gehad over mijn visie over Parelli zeg maar (dat ik het niet zag) en ik heb een topic gehad over hoe ik het moest aanpakken met een paard, maar dat was een paard wat je niet eens kon benaderen, en dus verre van hetzelfde als wat ik met [***] heb. Verder heb ik wat beginnersvragen gehad maar verder kan ik me echt niet herinneren dat ik steeds dezelfde topics heb hoor. Maar maakt verder ook niet uit ;)

Ik ben er ook van overtuigd dat het allemaal samen kan gaan zeg maar, met [***] is het allemaal perfect mogelijk, daar heb ik de basis van Parelli mee doorlopen, daar clicker ik mee en daar doe ik nog vanalles mee, [***] is mijn experimenteerpaardje :)) Maar een probleempaard kan je mee beginnen via Parelli, of via clickeren, en ik heb niet het idee dat dit vanaf het begin samen kan gaan ... Je zal het ene of het andere moeten kiezen, daar een tijd mee doorgaan en dan kan je later nog altijd andere dingen toevoegen als je dat zou willen. En met die keuze zit ik nu, ik neig naar het clickeren, maar ik weet niet of ik het dan voor mezelf veilig genoeg hou ... (alhoewel ik nu met de 3e DVD bezig ben en ik heb het idee als ik het hoofd laag er echt goed heb inzitten dat ik dan wel vertrokken ben).

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 16:50

[***] schreef:
el :+ Maar zo doe ik toch niet? Ik stel vragen waarom, en ik trek alles in twijfel (maar dat doe ik standaard)Kan ik begrijpen dat je daar moe van wordt :j Ik ben de enige op stal die zo'n dingen doet hoor, ik begrijp het w, maar dat wil niet zeggen dat ik de methode niks vind. Anders zou ik die investering niet gedaan hebben, en anders zou ik niet meer hier in het topic zitten maar in een ander topic op bokt mijn mening erover geven ... Dus ik vind het wat spijtig dat het nu op mij overkomt dat ik "de slechte" ben omdat ik twijfel over het enkel en alleen toepassen van clickertraining bij een probleempaard (puur omdat ik de ervaring er nog niet mee heb).

Welnee...met nadenken en vragen stellen kom je veel verder dan de mensen die iets doen omdat het altijd zo is gedaan.
Het enige wat ik jammer vond is dat je in hetzelfde verhaal valt wat ik steeds op bokt tegen kom; een vertekend beeld van het clickeren. Je zou beter moeten weten, denk ik dan.

Mbt parelli en clickeren.... wijken voor druk met gebruik van verhoging van druk zou ik niet willen combineren met de clicker omdat je het hele idee achter de clicker dan teniet doet en grote kans maakt op een vergiftigde cue. Het toepassen van de games zonder drukverhoging (dus lichte druk als vraag) kan weer wel in dat stramien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 16:53

Ben nog maar een beginnende clickeraar hé ;)
En ik zie clickeren zeker als iets waardevols om je paard wat aan te leren, om nieuwe dingen te leren, om andere dingen te leren etc. etc. Maar dit dan met een paard die een zekere basisopvoeding heeft gehad ... Met een paard waarbij deze opvoeding grotendeels ontbreekt of verkeerd is gegaan of niet is blijven hangen of weet ik het, weet ik het nog niet zo goed ... En daarover stel ik vragen ... en daarover twijfel ik ... Niet over clickeren in het algemeen, maar wel over met een paard dat je gewoon omver walst als er wat anders te zien is (naast het gericht trappen etc. wat ook niet te onderschatten is natuurlijk :+ ).

Maar zoals gezegd geeft die 3e DVD weer hoop en ga ik vanavond gewoon weer in de weide aan de slag en kijken we van daaruit wel weer verder :)