Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 22:06

Maar met echt werken aan de hand is je positie naast de schouder. Bij het lange teugelen bij de achterhand.
Impuls krijg je door je eigen energie, voorwaarts lopen, je houding en daarna stem/aanwijsstokje. Sturen gaat ook doormiddel van je houding en positie. Hou zelf een strakke looprichting aan, kijk en wijs waar je heen moet, open aan de voorkant voor een bocht en sluit aan de voorkant voor rechtuit.

Mijn paarden hebben vanuit het grondwerk al veel geleerd met betrekking tot om mij heen lopen. Deze lopen bijvoorbeeld aan de longe, met een doorhangende lijn in een stabiele cirkel om mij heen, puur op lichaamstaal. De lijn kan ik dan gebruiken voor het modelleren van het paard.
Aan de hand dus net zo, ik gebruik dezelfde lichaamstaal voor het sturen en omdat ze daar mee bekend zijn is dat eenvoudig. Wat mij betreft wel iets om even aandacht aan te besteden!

IngeK

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 22:44

Hmm thanks. Zijn we ook druk mee bezig hoor, dat oefenen van lichaamstaal... Probleem is misschien ook wel dat ik niet altijd de aandacht heb, zaken buiten de bak zijn altijd interessanter dan een mens dat rare dingen van je wil. Maar we oefenen vrolijk verder.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 16:04

Zo lang geleden dat ik hier gereageerd heb!

Vanmiddag heerlijk met Calypso aan de hand kunnen werken. Ik was van plan om ze alleen even te verhuizen naar het zand omdat het zo warm was(Calypso mag ivm heel erg grasgevoelig maar halve dagen op gras). Maar er stond daar een behoorlijk had en heerlijke zeewind, dus we zijn lekker aan het werk gegaan.
Ze voelde echt super fijn! Heerlijk op de voltes en de rechte lijnen kunnen werken en schouderbinnen en travers in stap. Ook een paar kleine stukjes gedraafd, maar dat vind ze super moeilijk en merkte dat ze het toch wat lastig kreeg. En fysiek lastig en dan toch wat te warm weer voor haar. Dus voornamelijk veel gestapt en ze voelde daarin echt heel fijn. Heerlijk losgelaten door het hele lijf!

En nu zit ik met enig dilemma. Ik heb eigenlijkj aankomend weekend opleidingsweekend(donderdag weg) en twijfel heel erg of het wel verantwoord is om Whisper zo lang op de trailer te laten staan. Zou hier dan om 10 uur gaan laden en ben dan rond een of 2 op de opleiding(inclusief een bootreis), weet niet goed of dat wel verantwoord is met dit weer... Hij kan het wel afleggen daar in die zwarte trailer...
Ik twijfel nog even verder ;) .

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 16:13

Klinkt goed ijssnuiver!

Ik heb misschien instructie gevonden, woehoe :D Morgen eerst kennismaken en kijken hoe ze werkt met het paard van iemand anders, ben benieuwd!

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 16:15

Leuk Sonja!
Bij wie ga je misschien lessen als ik vragen mag?

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 19:46

Pffff hier is het echt te warm om te werken, het enige wat hier gebeurd met de paarden is lekker douchen :D . Ik hoop morgen weer wat te kunnen doen! Ben in afwachting van mijn BBP zodat ik ook kan stappen maar dan erop. Helaas alle BBP geleverd door Christ behalve mijn BBP ;( . Morgen hoor ik hopelijk meer.....

IJssnuiver kan me voorstellen dat je je zorgen maakt met de warmte en zo'n reis, het wordt wel ietsje koeler en zolang je rijd zal het wel meevallen..... lastige beslissing!

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 22:30

Het word donderdag toch weer dik 27 graden en ivm boot moet hij minimaal een uur stilstaan, en dat brand natuurlijk wel onwijs!

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 22:42

Ja dat is wel heftig.

Yvonne_Mika

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 00:02

Hallo iedereen! Ik Yvonne en ben sinds deze week begonnen met clickertraining met mijn merrie Mika.
Dit omdat ze een tijd niet zo consequent is behandeld en ik haar manieren wat wil opfrissen.
En omdat het hartstikke leuk en leerzaam is natuurlijk!

Ben ook aan de slag met de basis van 't grondwerk.
Dit filmpje is de tweede (!! ik vond het zelf nogal verbazingwekkend) keer dat we met de clicker oefenen.

Waar ik zelf vind dat ik op moet letten:
Meer afstand te nemen, bij de schouder blijven, duidelijk zijn met evt. gebaren en mezelf niet laten versnellen door haar ongeduldigheid tijdens het draaien.

Hebben jullie nog tips voor mij aan de hand van dit filmpje?
Dit is echt een duik in het diepe voor ons en dit is nog maar de tweede keer..
Misschien denk je bij jezelf ;Nah, dat lijkt nog helemaal nergens op!
Maar voor mij is 't best een big deal aangezien ze tot voor kort erg lastig was aan de hand.
*trekken, in mijn ruimte komen, tenen trappen, soms duwde ze me ook gezellig omver als ze vond dat ik in de weg liep..*
Met grondwerk is dit al een heel stuk verbeterd dus ik ben fan van werken van af de grond! :)

Bij deze het filmpje!

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 13:36

En heb je, je BBP al Paperboy?

@Yvonne: Ik heb geen verstand van clickertraining met paarden :) .

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-13 14:08

Welkom Yvonne :) Hoewel ik je niet weg wil jagen en je natuurlijk gezellig mag blijven kletsen hebben we het in dit topic maar een enkele keer over grondwerk en clickertraining.
'Wij' richten ons vooral op het werken aan de hand vanuit een klassiek oogpunt. Voor het gemak en de meest duidelijke site kan je eens op de site van Marijke de Jong kijken :) Misschien ook iets om erbij te doen?

Leuk paardje trouwens, wat voor ras is het?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 16:11

Eng...zo met die slippers aan je voeten. Dat je dat durft.

Yvonne_Mika

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 16:39

Oh oké dan weet ik dat! :)
En best interessant ook, zal zeker op haar website kijken!

brigitte2 schreef:
Eng...zo met die slippers aan je voeten. Dat je dat durft.

Ja.. Het zijn geen slippers maar het zijn zalmroze gympies, óók niet handig en iets wat ik normaal ook niet doe!
Maar ik was gisteren jarig en na dat we uit eten waren geweest ging ik nog 'even' laten zien aan mijn moeder wat ik mijn paardje had geleerd haha!
Gelukkig is mevrouwtje er niet op gaan staan :)

Yvonne_Mika

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 16:43

RianneH schreef:
Welkom Yvonne :) Hoewel ik je niet weg wil jagen en je natuurlijk gezellig mag blijven kletsen hebben we het in dit topic maar een enkele keer over grondwerk en clickertraining.
'Wij' richten ons vooral op het werken aan de hand vanuit een klassiek oogpunt. Voor het gemak en de meest duidelijke site kan je eens op de site van Marijke de Jong kijken :) Misschien ook iets om erbij te doen?

Leuk paardje trouwens, wat voor ras is het?

& Dankje, ze is New Forest x KWPN!

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 16:48

Mag ik mij hier voorstellen? Ik werk nu een paar jaar aan de hand volgens de klassieke lijn, met mijn appaloosa Meagan.
Ik zou hier graag mee willen kletsen :j

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 18:26

Welkom nieuwkomers!
@yvonne ik werk wel met de clicker. Ter afwisseling van het aan de hand werken

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 19:04

Welkom, wat leuk zeg zoveel nieuwe mensen (ben zelf ook nog een beetje nieuw ;) ).

ijssnuiver; Ik had de Iberica plus van Christ antraciet besteld, maar die zat niet bij de levering. Nu krijg ik binnen een paar dagen de donkerbruine (die was op voorraad), ach bruin is ook mooi en dan kan ik eindelijk na 8 maanden weer eens stappen terwijl ik erop zit..... Ben benieuwd of de oefeningen aan de hand ook als ik erop zit gaat lukken :D

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 20:34

Heb je al een beslissing genomen ijssnuiver?

Ik kom hier even stuiteren...! Vanmiddag wezen kijken bij iemand die mij en mijn pony eventueel les zou kunnen geven in werken adh. Het was een erg leerzame sessie en als het goed is (wacht nog even op bevestiging) hebben we morgenavond zelf een proefles. Hopelijk wordt het dan ongeveer hetzelfde weer als vandaag!

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 21:59

Leuk Sonja89! Ik weet nog dat ik bij mijn eerste les ook zo enorm stuiterde :# Wat een openbaring vond ik dat.

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 22:58

Wat leuk Sonja! Bij wie ben je wezen kijken?
Vandaag heb ik mijn tweede les met nieuwe paard gehad en gelukkig gaan we redelijk snel. Bij mijn andere paardje was ik gestopt bij apuyeren en travers op de volte etc. in stap. Dat paardje mag nu van zijn pensioen genieten. Nu ben ik met Che een maand of twee aan het oefenen. Mijn eerste les een paar weken geleden vond ik domper, maar dat lag denk ik maar aan mij. Nu de tweede les zijn we al aan schouderbinnenwaarts, traver en renvers toegekomen! We gaan zo goed. Ik zit nu te stuiteren om weer te oefenen :)

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 07:12

@sonja: hij blijft thuis. Doorslaggevend was dat ik hem met een mefa uitgebroken stuk hoef van het land haalde. De smid was op het eiland en zat eigenlijk ramvol, maar kon gelukkig nog ergens een gaatje maken. Hij is bekapt en netjes gemaakt en opzich is het geen drama allemaal, maar wel advies gekregen om harde ondergronden even te vermijden, dus dan laat ik hem liever thuis op het land, dan dat hij moet op de trailer en op de opleiding op gewoon straat over moet om van A naar B te komen...

Klinkt goed Tine zo'n les!!

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 07:24

Woow TinePine, dát klinkt goed!

ijssnuiver, aiii balen. In dat geval is de keuze natuurlijk makkelijk gemaakt!

Ik ben gisteravond wezen kijken bij Mariska Sala van Equi Libra :) En de proefles vanavond gaat door, dus ik ben de uren al aan het aftellen! :D

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 10:07

Met mijn paard was ik gestopt bij de renvers. Schouder binnenwaarts en travers doen we al even..
Waar ik bij haar erg tegenaan liep in het begin was dat ze d'r rug zo slecht los wilde laten. Ze zat behoorlijk vast. De nieuwe oefeningen die ik van haar vraag oefen ik eerst aan de hand voordat ik het rijdend probeer. Vind dat echt ideaal. Maar goed, binnenkort start ik met haar eerst maar weer eens helemaal weer bij de basis. Heb al zo'n tijd niet meer serieus aan de hand getraind helaas..

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 11:13

Ziet er goed uit op de Site van EquiLibra Sonja. Ben heel benieuwd naar je ervaringen tijden de eerste les.
Livetime, wat leuk dat je het wahd weer op gaat pakken. Het is zo leuk!

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 11:19

Precies :j Moet zelf nog even conditie kweken om weer aan de hand bezig te kunnen gaan, maar dat komt goed zodra er wat koeler weer in ons tropische landje komt.