Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 15:07

Stemcommando's zijn slecht :+

Neen, grapje, ze zijn niet slecht, maar ze zijn wel het moeilijkste en vaak onduidelijk voor je paard :j AK raadt ook aan (weet niet meer in het boek of op de DVD's) om zeker in het begin alles te leren zonder stemcommando. Later, als er al heel wat gedrag in zit, kan je dan gaan werken met stemcommando's (komt op DVD 4 als ik het goed heb) zodat je kan zeggen van "pak nu de target" of "ga nu op je mat staan" of dergelijke zaken, dus dat je het meer onder controle hebt zeg maar. Maar dus in het begin is beter alles zonder, Parelli zegt dit trouwens ook ... Paarden praten op zich ook niet met stem tegen elkaar, wel met lichaamstaal voor het grootste gedeelte, en dat is bij een mens-paard-verhouding net zo, alleen beseffen de meeste mensen dat niet. Dus die stem heb je in principe niet eens nodig ;)

Ik ga trouwens met mijn hond wandelen, want ik geraak hier niet weg :7
Tot later!

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 15:09

[***] schreef:
Mbt mijn jambette-verhaal ... enige wat ik deed was er schuinvoor staan (komt overeen) en met mijn hand naar de borst gaan (komt als je veel fantasie hebt ook overeen met het leggen van de zweep op het bovenbeen) ... zonder stem, zonder iets ... Ben ik dan mis? Doe ik iets verkeerd waardoor mijn paard denkt dat ik een jambette wil? Want als het zo zit dan gaan er nog veel problemen volgen, want zoveel keuzes heb je niet qua posities en handelingen :+

het zou toch zo maar kunnen dat je paard dacht dat je om de jambette vroeg, zoiets simpels als je positie tov het paard is voor paarden heel belangrijk terwijl zoiets als een stemcommando best lang duurt om aan te leren. Wat dat betreft zijn ze toch erg gefocust op lichaamstaal.

edit oh grappig ja je postte net ook al over stemcommando's

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 15:11

Ja, zou best kunnen, alleen sta ik wel vaker schuinvoor hem en krijg dan heus niet altijd een jambette om mijn oren (gelukkig maar). Het is dat ook wat ik bedoel, als zoiets simpels als een bepaalde positie al bepaald gedrag kan uitlokken dan gaat het nog leuk worden, want zoveel keuzes heb je niet qua posities en handelingen ....

En nu ben ik weg :+

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 15:15

Laat ik even voorop stellen dat ik, zoals eerder gezegd, geen trainer ben, noch overal een antwoord op ken, maar gewoon mijn visie heb (en bovendien moet werken....)
Dus echt ingaan op specifieke trainingsvragen die nu worden afgevuurd in de zin van 'wat als'

Ik heb de opbouw met silja kort samengevat en dat heeft geen twee weken geduurd (gecombineerd overigens met andere oefeningen in de wei, in de opening en daarbuiten). Dus m.i na is het erg zwart/wit denken als je zegt ... opbouwen in stappen duurt eeuwen en als ik 'aanpak' heb ik het meteen.

Correcte training duurt geen eeuwen, maar als je liever anders traint, moet je dat gewoon doen. Doet er toch niet toe wat ik doe/waar ik achter sta?

Mbt trulsa (hälga liep trouwens ook door mij heen) Ik begin gewoon bij het begin bij een nieuw paard en de rest volgt daar vanzelf uit. Als ze niet naast mij kan staan zonder op mij te springen, heb ik misschien onvoldoende gewerkt aan het uit mijn ruimte blijven.
Want dat is toch al een voorwaarde voordat je iets anders doet.

Hoe dat nu met die jambette zit... geen idee. Noemde maar gewoon een mogelijkheid. En of dat gedrag dan wellicht minder goed op cue staat (of iets anders als cue wordt opgevat) of defauld gedrag is, kan ik van hieruit echt niet beoordelen. Lijkt mij meer iets waar je zelf je gedachten over kunt laten gaan, als je eventuele mogelijkheden aangereikt krijgt. Jij bent de enige die het echt kan inschatten

V.een gedrag als achterwaarts zou ik dus altijd ondersteunen met de hand, als er geen reactie komt, omdat ik daar altijd een betrouwbare reactie op wil
Bij bv flemen is dat iets anders.

Over het algemeen wordt wel gezegd dat paarden meer ingesteld zijn op lichaamstaal dan bv honden, wat op zich logisch is. Dat wil niet zeggen dat ze niet op stemcommando's kunnen leren reageren, maar wellicht wel dat het wat minder vanzelfsprekend is.

en nu ga ik echt werken... potverdrie

Visitor

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 15:35

Ok duidelijk. Dan denk ik dat ik niet meteen iets moet veranderen aan mijn aanpak... Dank allemaal!

Nelleke_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 20:14

Zo wat een discussie hier. Ik heb hem met interesse gelezen! Ik weet even niet zo goed hoe en waar ik nu op kan reageren er is al zo veel gezegd!

Wat me wel opviel is het verhaal over de jambette bij het achterwaarts gaan bij Sabine.
Ik begrijp dat je jambette vraagt met zweep hulp op het been en achterwaart hand op het schouder. Hoewel het niet zou mogen kan die voor het paard zeker een makkelijke weg zijn om de jambette te gebruiken om het moeilijkere achterwaarts te 'ontlopen'. De ceu's zitten toch aan het zelfde been en kunnen wel 'misbruikt' worden.
Zelf heb ik vanaf het begin van VD altijd een clicker gebruikt. Jonas doet wanneer ik geen clicker heb nooit zelf een oefening om mijn vraag wel uiteraard. Tijdens trainingen van VD wil hij nog wel eens ongewenste oefeningen laten zien uit enthousiasme. De basis als meelopen, achterwaarts, halt en zijwaarts zowel voor als achterhand doe ik op lichaamstaal. Ik wil dat Jonas ongeacht welke situatie dan ook die oefeningen kan.
Als ik me niet vergis deed jij de VD eerder zonder clicker toch? Ik denk dat daar ook een stuk van het probleem zit. Cobe is gewend de oefeningen te kunnen doen ook zonder clicker. Ik denk (maar is alleen maar mijn redenatie naar aanleiding van de verhalen) dat Cobe door de switch in het trainen naar met clicker deels in de war is en hij nog niet altijd helder heeft wanneer de wat bij de clicker hoort en wat niet.

Bij Jonas is clicker --> VD en dressuur in vrijheid en eventueel beetje HA
bij geen clicker laat hij nooit iets in de trand van VD zien uit zichzelf.

Ik denk dat de grens van wat bij de clicker hoort en wat niet op dat gebied misschien ook nog wat vaag is. Te zien als een soort overgangsperiode en dus onzekerheid en 'misbruik' van de cue's.

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is, ben nooit zo goed iets in woorden uit te leggen. Vraag gerust naar onduidelijkheden!

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 22:42

Ik heb de halve ochtend besteed aan bijlezen. Ik vind het heel interessant en leerzaam.

Wat ik uit jouw posts telkens weer opmaak, Sabine, is dat jij NU resultaat wilt. Maar als je een dier goed wilt trainen zal je toch echt bij een begin moeten starten. Het kost alleen meer tijd als je dingen overslaat of short-cuts gebruikt en de resultaten zijn minder. Beginnen bij het begin is natuurlijk niet alles overboord gooien, de ervaring die je hebt gebruik je. En dat zorgt ervoor dat het toch sneller gaat dan je verwacht. Maar je kunt nu eenmaal niet van te voren een tijdsplanning maken met een einddatum waarop een paard iets onder de knie moet hebben. Take the time it takes, then it takes less time. En al zou je een half jaar in een weiland moeten trainen, als je daarna een veiliger paard hebt...

Toen ik Kyra kreeg was ze enorm schuw. Als je naar de box toeliep sprong ze in de andere hoek en als je de deur opende probeerde ze over de wand heen te klimmen. Ik dacht ook:"Pfff hoe lang zou dit duren?". Ik had geen idee en ik had er een paar jaar voor uit getrokken. Uit mijn trainingsdagboek blijkt dat ik na 3 weken al een boel bereikt had: ze kwam naar me toe als de stal openging, ik kon haar halsteren, alle benen opnemen, overal aanraken en met haar het erf over kon lopen aan een halster. Ik moet wel zeggen dat ik in het begin 2x per dag kwam om te trainen. DAT had ik dus echt niet verwacht!

-------------------

Het is de afgelopen pagina's ook weer ter sprake gekomen: dat sommig aangeleerd gedrag als "kunstje" beschouwd wordt en daarmee negatief wordt beoordeeld, en heel veel ander gedrag niet. Maar is niet elk gedrag op commando dan een "kunstje"? IMO wel, alleen ik benoem het niet als zodanig. "Kunstje" klinkt in mijn oren altijd wat... denigrerend.

Het is toch allemaal "dressuur" (in de zin van gedresseerd dier) of het nu vierkant halthouden is, bij het opstapblok parkeren of de hals in een krul houden. Bij Parelli zie je dat ook: als hij praat, staat zijn paard daar "verveeld" in mijn ogen: de oren wat opzij, hoofd in een neutrale positie, paard weet dat hij maar beter niet kan bewegen. Dat is toch precies hetzelfde als dat je een krul in de hals vraagt tijdens het wachten. Het een lijkt misschien wat onnatuurlijker maar de overeenkomst is: paard doet wat de mens vraagt en houdt dat vol tot hij een seintje krijgt dat het einde oefening is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 00:01

Ik kijk even of ik morgen nog op de rest terug kom maar wil wel even aangeven dat ik niet NU resultaat wil, maar ik wil wel NU NIET dat hij me omver loopt omdat hij andere dingen ziet. Is in mijn ogen een verschil ;) Ik heb schrik dat als ik nu niet de regels (terug) vastleg dat ik binnenkort nog verder van huis ben. Misschien een ongegronde schrik, maarja, de schrik is er wel. Dus ik wil inderdaad NU duidelijkheid voor mijn paard, ik wil NU bereiken dat hij me niet zomaar omver walst. Maar dat wil niet zeggen dat ik nu alles wil getraind hebben en hij alles perfect moet kunnen ;)

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 01:48

Sorry als het een beetje te kort door de bocht ging. Het is geen aanval, meer een observatie.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 08:27

Ik denk dat de stelling dat het paard zijn plaats moet weten, gewoon enorm erin gepompt is bij de paardenhouders, waardoor dat gewoon in het koppie zit. (van de mens dus) Want ja... een paard is groot, zwaar en gevaarlijk.

Er wordt alleen m.i voorbij gegaan aan het feit dat een paard, opgevoed middels P+ en de dingen dus doet uit eigen vrije wil/eigen keuze in de regel een veel veiliger paard is.
Ik voor mij kan mij geen veiliger paard voorstellen dan een clickergetraind paard omdat een dergelijk paard de dingen doet vanuit de wil om het te doen en niet omdat het daartoe wordt gedwongen.
(druk verhogen is ook dwang)

Dat heeft totaal niets met zielig/niet zielig te maken, noch met wat paarden in de kudde doen, want daar heb je niets mee te maken. Je bent tenslotte geen paard en geen onderdeel van de kudde. Je zintuigen en kracht zijn peanuts vergeleken met die van paarden en je lichaamstaal stelt in dat vergelijk ook geen bal voor, dus is het m.i. niet zo slim om daarop te vertrouwen (hoewel de meeste paarden zich laten intimideren en die dat niet meer doen, komen bij de slacht) Een mens heeft nl een heel erg sterke eigenschap, wat het paard weer niet bezit en dat is intelligentie. En die komt kijken bij R+; zien wat er gebeurt, weten wat je wil, vooruit denken, creatief zijn e.d.
Daarom is dat iets waar ik liever op vertrouw.
Als je de basis goed en gedegen legt (correcte opbouw, zeer consequent zijn, weten wat je wil etc,. en dat op meerdere plekken onder meerdere omstandigheden oefenen, snappen waar de grenzen van een paard liggen en die beetje voor beetje verleggen zonder te ver over die grenzen te gaan, noch te blijven hangen in het 'veilige' gebied -feeling en inzicht dus-) heb je een veilig paard. Silja kan nog steeds soms onverwacht paniek opbouwen en ik ook lang gedacht dat R- noodzakelijk was om de controle te houden en ongelukken te voorkomen, maar ik had het fout. Nu ik langzaamaan betere technieken leer en beter dingen zie aankomen (ik ben daarin stukken trager dan mijn paarden) wordt ze beetje voor beetje veiliger.
Ik herinner mij nog dat iets met haar doen als het waaide (gewoon in de wei) altijd neer kwam op een gevecht. Ik hield haar wel bij me, maar het was alsof ik met een vat explosieven rondliep. Logisch. Ze raakt gewoon in paniek als ze het halster om heeft, het waait en de andere paarden staan elders te grazen. (als ik een ander paard meenam naar een oefenplek, gewoon in de wei, raakte ze ook in paniek en kwam bokkend en gillend achter ons aan... erg gezellig altijd)
Gisteren was ik een beetje met haar op de cirkel aan stelling aan het werken (why would you leave me -spel van AK) en ik merkte dat ze af en toe ietsje spanning opbouwde, maar eventjes een lichte slide over de teugel en ze draaide keurig de heup van mij af en bleef bij mij zonder ook maar in de buurt van mij of mijn voeten te komen. En toen drong het eigenlijk pas tot mij door dat het behoorlijk waaide -een situatie waarin ik een tijd geleden nog niet eens een simpel leidoefeningetje met haar kon doen, zonder te vechten- en dat het niet alleen heel erg simpel was om haar veilig bij me te krijgen, maar dat ze veel meer emotionele controle had dan voorheen en dat ik het zelf eigenlijk ook helemaal geen probleem vond. Waar ik mij vroeger onveilig voelde (reken maar dat dat het geval was) voelde ik mij nu gewoon rustig, gewoon omdat ik wist wat te doen en omdat zij zo ontzettend licht reageert nu. Bovendien is de paniek ook weg als ik met een ander paard werk. Ze blijft wel in de buurt, maar komt niet om ons heen panieken. Ze gaat gewoon rustig grazen, alsof haar emotionele controle in het geheel beter is geworden.
We zijn er nog lang niet en of ze de spanning volledig kwijt raakt, weet ik niet. Doet er ook niet toe voor mij. Ik vind dat we enorm ver zijn gekomen en daar put ik ook mijn overtuiging uit dat het gewoon werkt. En ik heb toch werkelijk veel wegen bewandeld; vanuit traditioneel met paarden omgaan naar NH, daarna paar jaar parelli, nog veel geklooid met McLean, maar nu toch overtuigd van de clicker
Overigens ook met de honden.Ik heb altijd getraind op clubs; gehoorzaamheid, speurwerk, pakwerk. Maar vind nu dat de clicker veel betrouwbaarder gedrag aanleert (en meer)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 10:50

Maar hoe zit het dan met een paard wat al een heel verleden heeft?
Ik begrijp wel als je een paard zelf van zowat veulen af aan hebt en opleid dat het prachtig is als je dit met de clicker doet en dat dit een prachtig paard oplevert. Maar een paard dat al een verleden van 19 jaar heeft? En een verleden waarin hij weet dat mensen het toch niet halen tov hem?

Nuja, ik ga het nog bekijken, ik ga zo de DVD van AK opzetten over head lowering, misschien komen daar nog verhelderende dingen uit, ik den dat dit sowieso een oefening is die zéér interessant is voor ons. Doen jullie eigenlijk ook head lowering op gras? Want ik wil best wel oefenen vanaf de weide (waar het goed gaat) tot op het erg zeg maar (waar het mis ging) maar dat is een stuk gras en als ik dan vraag z'n hoofd naar beneden te doen zal die dat vast wel doen ..... :+

Had ook even een balletje opgegooid op het NHforum, maar daar word ik toch ook maar moe van .. Het enige dat zij kunnen schreeuwen is dat ik les moet nemen, alsof de goede instructeurs zo dik bezaaid zijn ^) Ik ging een les krijgen van iemand op het forum, dat is gewoon nooit door gegaan ... Kan ik ook niks aan doen.

Maar anyway, ik bekijk het nog wel even, eerst maar eens die DVD.
Mbt [***], ik heb inderdaad "vroeger" gewerkt zonder clicker, maar toen heb ik nooit wat met de jambette gedaan. Heb wel eens wat geklooid met beentje geven maar nooit echt uitgebreid en op commando gezet zeg maar. Dat ben ik pas beginnen doen nadat ik met de clicker begonnen was. Dus of het daar vandaan komt, geen idee ... Op zich vindt hij het achterwaarts ook super om te doen, maar ik denk dat het gebrek aan ruimte hem wat parten speelde. Qua achterwaarts kan ik met momenten (en die komen steeds vaker voor) er gewoon staan of op mijn hurken zitten en mijn ogen samenknijpen en achterwaarts denken en hij staat zo 3 passen verder :D Dus de oefening op zich is het probleem niet, weet niet waarom hij er andere dingen bijhaalde, denk het gebrek aan ruimte en om dan niet voorwaarts te gaan deed hij maar zoiets ... ofzo ...

Stom is dat ik alleen die schuilstal heb .. handig werkt dat toch niet (grond is ook niet 100% gelijk enzo). Misschien toch maar een vierkantje maken in de roundpen ... Wel stom eigenlijk dat [***] rustig is in de weide, en in de roundpen, maar niet op de weg er tussenin ... Alhoewel, misschien was het ook wel toeval, ik ga vandaag toch eens kijken wat hij doet bij het uit de weide halen en dan kan ik nog altijd beslissen of ik terug ga of dat we naar de roundpen gaan ;)

Om het nog even over honden te hebben ... Ik volg Cesar Milan ook, ben ook bezig met z'n boeken en die zijn ook heel verhelderend. Hij zegt dat hij niks tegen een clicker heeft of het werken met honden met beloningen etc., maar dat je daarvoor eerst een stabiele hond moet hebben. Het heeft geen zin om een hond die agressief is dat gedrag te laten ombuigen met de clicker bv. Die hond moet eerst leren ten alle tijde naar jouw luisteren en stabiel en evenwichtig worden en dan kan je verder dingen aanleren met de clicker. Waarom is dit bij paarden dan niet zo?

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 10:56

Wij trainen eigenlijk altijd op gras, wegens gebrek aan een piste. Ergens zie ik nu ook wel de voordelen, we hebben nooit anders gedaan dus mijn paard is wel aandachtig bij mij en kijkt niet zozeer naar het gras. Je kan altijd proberen toch? Evt eerst wat andere oefeningen doen zodat 'ie doorheeft dat het tijd is om te werken en aandachtig te zijn, en dan hoofd laag vragen?

Welk NH-forum zit jij eigenlijk?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 10:57

Misschien :j Proberen kan altijd natuurlijk :j
Moest hij toch het gras induiken, kan ik hem dan gewoon rustig terug omhoog halen (heb toch halster & touw) en dan gewoon weer opnieuw vragen?

Gewoon, www.nhforum.nl, maar ben niet meer echt actief hoor. Tijdje wel geweest maar toen een tijd niet en gisteren nog eens langs gegaan maar het hoeft voor mij toch niet meer op die manier :+

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 11:00

Ik weet niet hoe het met Boke en Cobe zit, maar die van mij zijn nogal gek op koekjes, dus als ik de clicker en het snoeptasje bovenhaal, dan kan het gras hen worst wezen :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 11:02

Hmm, spijtig genoeg zijn die van mij echte oerpaarden, eerst gras, dan de rest :Y)
Misschien moet ik eens een wortel proberen ofzo, gebruik altijd dezelfde snoepjes en doorgaans vinden ze die ook wel lekker, maar misschien dat afwisseling eens een extra stimulans is ;)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 11:02

[***] schreef:
Het heeft geen zin om een hond die agressief is dat gedrag te laten ombuigen met de clicker bv. Die hond moet eerst leren ten alle tijde naar jouw luisteren en stabiel en evenwichtig worden en dan kan je verder dingen aanleren met de clicker. Waarom is dit bij paarden dan niet zo?

Wat geeft je het idee dt cecar millan gelijk heeft? Hij kan goed honden trainen maar er zijn meer dan genoeg veel betere trainers, die helder kunnen aantonen dat het hele dominantieprincipe van cesar allang is achterhaalt.
Ik heb overigens vroeger ook vlgs die principes met honden gewerkt en werk nu met clicker met veel beter resultaat
Bovendien heeft onderzoek aangetoond dat ook bij honden werken met R+ veel veiliger is. Als ik het onderzoek weer tegenkom, zal ik het laten zien. Ik weet momenteel niet meer waar ik dat heb gezien

Cesar millan is erg populair bij de amerikanen met zijn show, maar in de hondenwereld her en der behoorlijk omstreden

Mbt paarden met verleden... ik heb nog nooit gewerkt met een paard zonder verleden. :Y) En ik denk dat dat voor zeer veel clickeraars geldt. Sommigen werken uitsluitend met volledig verklooide paarden met gedragsproblemen.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 11:04

Ik train ook op gras en ze pikken heus wel eens een plukje bij hoofd laag. Eigenlijk boeit mij dat niet zo, zolang ze het maar doen en niet gaan lopen grazen. Op straat doen ze het dan ook keurig.

Wisseling van beloning zo nu en dan is altijd aan te raden. Meer motiverend. Soms iets extra lekkers bij iets moeilijks, werkt ook. Je beloont naar prestatie, zeg maar...

Kwam overigens per toeval deze tegen... leek me wel leuk voor hier

Onderzoek naar belonen van je paard
Uit Frans onderzoek blijkt dat het belonen met eten effectiever is dan een fysieke beloning. 20 Konikpaarden namen deel aan het onderzoek, waarin ze moesten leren stil te staan.

Volgens het onderzoek heeft het krabbelen aan de schoft als beloning nauwelijks resultaat. Vanaf de eerste dag stonden de paarden die met eten beloond werden, langer stil. Ze gingen ook sneller vooruit tijdens de zes dagen durende training in vergelijking tot de paarden die met een krabbel beloond werden. Bij deze paarden was er zelfs uiteindelijk geen vooruitgang meer. Daarnaast stonden de paarden die beloond werden met eten veel meer open naar mensen, stonden langer bij hen en zochten zelf fysiek contact buiten de trainingssessies om. Opvallend was dat sommige paarden het krabbelen aan de schoft helemaal niet konden waarderen.

Tijdens eerdere onderzoeken werd al eens gekeken naar trainen in combinatie met straf, negeren en belonen. Hieruit bleek dat paarden sneller leren door beloning. De paarden die werden beloond onthielden hun training ook langer er hadden een beter contact met mensen. In het volgende onderzoek werd gekozen om belonen verder uit te splitsen: in voedsel en in het bekrabbelen van de schoft. In de natuur doen paarden dit bij elkaar en hiervan is bekend dat de hartslag daalt. Dit is een teken dat het paard het prettig vindt.

Naast de conclusie dat het belonen met voedsel effectiever is dan belonen met fysiek contact kan ook geconcludeerd worden dat paarden elkaar niet beknabbelen om een band te krijgen, maar juist omdat ze al een band hebben. Wil jij een band met je paard? Beloon dan met voedsel en versterk je band door je paard te krabbelen.

Bron: Paarden Kennis Centrum

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 11:09

Is wel een mooie die laatste :j

Ik denk dat Cesar bij honden is wat Parelli bij paarden is ;) Ook niet toevallig allebei Amerikaans :+
Maar ergens blijf ik het logisch vinden dat je bij een hond (of paard) dat aggressief is niet gaat zeggen "en nu gaan we even dit doen en dan krijg je een beloning" maar dat je wel zegt "en nu is het klaar en luister je naar mij", gewoon zonder emotie (dat heb ik wel, ik word gewoon nooit meer boos op mijn paarden, ookal corrigeer ik, ik kan daarna gewoon met een leuke energie zeg maar verder ;) ). Maar dat is misschien iets wat ik in de praktijk nog moet ervaren om er anders over te gaan denken :)

Dus hapje gras is ok (zou ik inderdaad ook geen problemen mee hebben), maar als ze echt gaan grazen en daarbij geen aandacht meer voor jou hebben? Gewoon hoofd omhoog halen (ik kan dit op verschillende manieren dus heb wel mogelijkheden :P ) en opnieuw beginnen?

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 11:12

[***] schreef:
Hmm, spijtig genoeg zijn die van mij echte oerpaarden, eerst gras, dan de rest :Y)
Misschien moet ik eens een wortel proberen ofzo, gebruik altijd dezelfde snoepjes en doorgaans vinden ze die ook wel lekker, maar misschien dat afwisseling eens een extra stimulans is ;)

Haha mijn paard reageert ook niet zo goed als ze op gras staat en als ik hoofd omlaag zou vragen zou ze dat wel doen en zichzelf meteen belonen met een hapje gras. Misschien is ze nog niet clicker savvy genoeg. Ik kan met haar gelukkig overal oefenen want ze is verre van een moeilijk paard dus oefen ik gewoon niet in de wei. Ben wel onder het wandelen bezig met grazen als beloning en het gaf eerst als resultaat dat ze juist weer wat "stout" werd en mij de berm in probeerde te sleuren. Maar nu gaat het juist wel beter en let ze goed op.

edit @liljebo bij Myrtle betekent een hapje gras op het moment dat ze dan verder zou gaan grazen en mij vergeet ;).
Laatst bijgewerkt door crosmuller op 29-08-12 11:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 11:12

Interessant stukje van het voerbelonen :j

Wat gebruiken jullie eigenlijk als beloning? Ik heb soms schijfjes wortel, maar heb nu 'gezonde' paardenkoekjes (vazuintjes heet het?). Er gaan alleen tijdens een sessie wel veel koekjes in zeg, haha. Gisteren hebben we een horse agility parcourtje gedaan en sommige stukken werden dan ook uitvoerig geclickerd, dus veel koekjes. Paardlief vond het niet erg natuurlijk... ik dacht als alternatief evt een deel van zijn normale voer (handje spelt + handje lucerne) apart te houden en als beloning te gebruiken?

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 11:14

Interessante discussie die voorbij komt, ik ben nog even aan het bijlezen.
Ik gebruik als beloning Tapi's gewone voer, omdat ze eigenlijk maar weinig krijgt i.v.m. zomereczeem. Af en toe prop ik er een wortel bij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 11:16

Hier gebruik ik de vitaminenkorrel die ze standaard in hun voer krijgen, Pavo Vital. Ondanks dat ze het elke dag eten doen ze er toch heel goed hun best voor (behalve als er gras staat dan :P ) dus ik vind het ideaal. Verder heb ik tot nu toe eigenlijk weinig anders gegeven. Ik heb ook nog snoepjes (maar ben de naam kwijt :o ) die uit natuurlijke dingen bestaan (zouden de beste snoepjes zijn als je iets van snoep als beloning zou willen geven, beter dan die standaard-snoepjes zeg maar). Die gebruik ik dan tussendoor als ze iets echt super goed hebben gedaan, of bij [***] als ik gewoon ga rijden ofzo, dan heb ik er ook altijd wel een paar bij. Verder niks, maar dat is vooral omdat ik [***] zo weinig mogelijk suikers wil geven, maar [***] kan best wel tegen een wortel ofzo, dus ik ga dat wel eens proberen.

Het voer zelf heb ik ook al aan gedacht, maar dat is zo onhandig ... heb ook iets luzerne-achtigs maar dat zie ik me toch echt niet als beloning geven hoor :')

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 11:17

Ik gebruik pavo(?) basisbrok want die zijn heel klein dus kun je goed doseren. En in stukken gebroken vazuintjes en soms wortel of appel. Als jackpot geef ik een hele hand vol brok. In het boek van AK staat dat ze heel veel soorten beloningen heeft maar ze geeft ook pepermunt enzo dat lijkt me toch niet zo gezond.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 11:25

[***] schreef:
I

Maar ergens blijf ik het logisch vinden dat je bij een hond (of paard) dat aggressief is niet gaat zeggen "en nu gaan we even dit doen en dan krijg je een beloning" maar dat je wel zegt "en nu is het klaar en luister je naar mij", gewoon zonder emotie (dat heb ik wel, ik word gewoon nooit meer boos op mijn paarden, ookal corrigeer ik, ik kan daarna gewoon met een leuke energie zeg maar verder ;) ). Maar dat is misschien iets wat ik in de praktijk nog moet ervaren om er anders over te gaan denken :)

?

Is dus helemaal niet logisch en dat is ook bewezen. Je vervalt nu weer een beetje in het 'bokt' praatje, dat je niet kunt zeggen 'braaf, lief' als een hond wil bijten of een paard wil trappen.
Het is nog veel minder zeggen 'als je lief bent, krijg je een koekje'
Dat is de typische boktvisie waar ik mij nog wel eens aan wil ergeren.
Prima als je niet achter een bepaalde visie staat, maar dat is wat anders dat het compleet vertekenen.

Goede uitleg:
http://www.youtube.com/watch?v=pEXQsYEa ... ature=plcp
Laatst bijgewerkt door liljebo op 29-08-12 11:30, in het totaal 1 keer bewerkt

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 11:30

als beloning gebruik ik vitaminekorreltjes (dagelijkse rantsoen) havervrije muesli, soms speciaal voer voor paarden die makkelijk dik worden, stukjes wortel, stukjes komkommer etc... altijd zeer kleine stukjes/hoeveelheden, anders ga je snel overvoeren.