Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

No_No

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 01:18

Zeker mooi te zien dat ze er zo goed op kunnen reageren!

Mijn pony lijkt los enorm soepel, hij legt zo zijn hoofd op zijn rug om te knagen! Alleen met voltes etc wil hij niet makkelijk door zijn lijf buigen. Kan dit komen door dat hij zijn schouder vast zet? Hij breekt ook uit de volte (loopt over de schouder). Of heeft dat meer te maken met het stuwende achterbeen?

Waarschijnlijk kunnen jullie hier niet mee helpen zonder beeldmateriaal maar ja!

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 08:56

In de hals veel buigen, kunnen de meeste paarden wel.

Het kan zijn dat je paard in zijn geheel niet buigzaam genoeg is, het stuwende achterbeen is inderdaad vaak oorzaak van het wegvallen over de buitenschouder. Maar ook gewoon onbalans op de schouders(naar binnen en naar buiten vallen), kan oorzaak zijn.
Wat mij betreft(als er fysiek niets aan de orde is), is het vastzetten in de schouders iets wat je mist van achter. Bijvoorbeeld geen dragend achterbeen of een stug achterbeen...

Beeldmateriaal maakt het wel makkelijker beoordelen inderdaad. Ik kan zo in theorie wel vertellen wat oorzaken kunnen zijn, maar natuurlijk niet specifiek voor jou paard.

Senna012

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 20:45

Hallo,

Ik meld me :)
Ik werk ook veel met me paard aan de hand.
Ik doe bijvoorbeeld dubbele lijnen, longeren, agility en vrijheidsdressuur.
Ik doe ook altijd leuke oefeningen met me paard zoals:
Rustig stilstaan, achterwaarts gaan, naar me toe roepen, zijgangen aan de hand, appuyeren op de diagonaal, wendingen om de achterhand, wendingen om de voorhand, appuyeren over een balk en achterwaarts door een l. Deze dingen doe ik meestal wel met aan de hand werken. Mijn pony vind dit altijd super leuk en gezellig omdat ik dan met hem gezellig bezig ben en hij naast me staat en iets wat moet werken :+ Ik zelf vind aan de hand werken altijd super leuk, leerzaam en gezellig! :)

Groetjes!

_Gummybear

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 21:25

Heey!
Ik meld mij ook! 'K heb een shetje (net een jaar) Jetske, waar ik niet meer op kan rijden, ze is 5 en leert heel snel, ben begonnen met vrijheidsdressuur, spring af en toe aan de hand, we doen weleens vrijspringen, longeren met en zonder bijzet, en ze staat af en toe ook voor de sulky. Jetske ne ik vinden het heel leuk om samen gewoon op de grond te werken omdat ze graag achter mij aan loopt en het gewoon erg leuk vind om nieuwe dingen te leren. :)
Greets Lonneke :D

Nelleke_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 18:18

Zo ik laat mijn gezicht ook weer even zien.
Ik lees nog altijd wel mee maar momenteel niet heel veel te melden.

Zijn hier nog met enige regelmaat bezig met Aan de hand werken maar ook aan de lange teugel we wisselen het lekker af. :j Zijn vooral lekker bezig met lengte buiging en ondertreden achterbenen.

Wel ben ik erg trots hoe Jonas er momenteel uitziet. :j Hier een topic van de foto's vorige week gemaakt door Caeruleus.
[ITP] 'Stoere' Jonas in the picture voor Caeruleus.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 21:11

Wauw Nelleke_H Wat een knapperd is Jonas!!

cyclo86

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 22:13

idd ziet mooi uit heb hem getemd voor uitgelicht :j

hier ng steeds ziekenboeg dus geen werk aan de hand

Nelleke_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 23:45

Dank jullie wel :D

Ik hoop jullie snel weer te kunnen verblijden met foto's/filmpjes van het aan de hand werken. :j

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 07:13

Ik ben even paar daagjes op vakantie geweest, dus de paarden hebben ook even vakantie gehad! Vanavond weer even met beide aan de slag. Voor Calypso de eerste keer weer na haar behandeling bij Holistisch praktijk Den Hoek, dus ben heel benieuwd hoe ze nu aanvoelt. Naast een wat verminderde weerstand had ze een bekken dat scheef stond en omdat ze dan wat compenseren in de hals ook een eerste halswervel die vast zat en bij de ledenen zat wat vast. Dus ben benieuwd hoe ze nu weer kan bewegen!

juliaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 21:51

Wat leuk dat dit ook bestaat! Ik doe ook af en toe wat werk aan de hand. Ik kan inmiddels schouderbinnenwaarts en travers. En ben benieuwd naar deze topic!

Yvettee93

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 11:46

Ik heb het gedaan toen ik nog op een handelstal werkte, gewoon op de warme dagen als ik toch wat met de paarden bezig wou zijn. (:

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 16:48

Heerlijk, even lekker weg ijssnuiver!

Mijn paardje zat bij de check voor zijn rug ook wat vast in de hals, is ook losgemaakt. Ik merk echt mega veel verschil, moet elke dag oefeningen doen om de hals nu los te houden, dat werkt erg goed.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 18:36

paperboy, wat voor oefeningen zijn dat , om de hals los te houden ?

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 21:27

Het is de bekende rek en strek oefening door de neus naar schouder te brengen, als hij daar is even vasthouden en weer loslaten. Ik doe dat nu elke dag 1 keer, het gaat erom dat de hals opgerekt blijft en geen kans meer krijgt te verstijven.
Je kunt het met een stukje wortel doen bijvoorbeeld. De DA/chiropractor vertelde als ik elke dag de oefening een keertje doe ik het waarschijnlijk steeds voor ben dat hij zich daar vastzet. Tot nu toe lijkt het te werken want zowel rechts als links is hij even buigzaam!

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 21:50

Naar de schouder of nog verder naar achteren ?

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 22:01

Zo ver mogelijk, mijn paard heeft een korte hals.. maar zeg maar achter schouder/ribben. Als je begint is het het makkelijkste om je paard in een hoek te zetten zodat hij niet mee gaat draaien. Nu naar 2 weken elke dag doen blijft mijn paard gewoon staan en gaan gaat de oefening bijna vanzelf.

IngeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 14:47

Dag allen, ik meld mij hier ook even!
Ik heb een 4-jarige E-pony en nog geen zadel. Zonder zadel laat hij mij niet op zijn rug helaas (zal te gevoelig zijn, het is nog een iel ding) dus voorlopig proberen we wat vertrouwen, conditie en kracht op te bouwen aan de hand. We longeren en clickeren en doen wat NH-oefeningen, en zou rgaag ook meer met lange lijnen/dubbele longe doen, maar dan moet ik eerst een longeersingel zien te vinden, denk ik he?

Hebben jullie nog tips voor een echte krachttraining aan de hand? We hebben geen heuveltjes helaas. Wil binnenkort wel eens proberen te longeren met balkjes.

xFioon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 15:35

Hallo! Ik ga het hier ook volgen.
Ik heb nu een paar keer les gehad aan de hand, van mijn vorige instructrice en bij atletische rijkunst.
Omdat mijn pony nu eerst weer spieren op moet bouwen voordat hij weer bereden kan worden wil ik graag meer aan de hand werken, dus ik vind het wel interessant om hier wat mee te lezen.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 17:12

@Inge: het werken aan de hand is zoveel meer dan alleen heuveltjes en balkjes!
Kijk eens op de website van Marijke de Jong, www.paardenbegrijpen.nl . Dat is het werken aan de hand zoals de meeste hier in het topic dat doen! Voor het werken aan de dubbele lange lijnen, heb je inderdaad een longeersingel nodig omdat anders de buitenlijn gevaarlijk laag komt te hangen.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 17:22

Voor het lange teugelwerk zoals Piet Bakker het doet heb je ook geen singel nodig, daarbij loop je naast de achterhand van het paard en gaat de buitenlijn over de schoft naar je hand.
Het kan wel met een singel natuurlijk.

Ik heb hier ook geen heuvels en ik werk aan de hand of aan de lange teugel eigenlijk ook nooit met balkjes.
Ik ben meer bezig met stelling vragen, schouderbuiten- en binnenwaarts, etc...

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 18:25

Sonja89 schreef:
TinePine schreef:
Sonja, In Arnhem zitten Sonja Braafhart en Marlous Eertink. geven beiden ook les op locatie.

Helaas ben ik nog niet veel verder gekomen in mijn zoektocht naar instructie... Volgens de site geeft Sonja alleen cursussen op locatie en dat wordt me een beetje te wild. Marlous komt alleen op locatie vanaf 2 paarden en mijn stalgenoten houden zich hier niet mee bezig.

Dus mocht er nog iemand zijn met een (betaalbare) tip, graag! *\o/*

Heb je ook contact met ze opgenomen dan? Marlous komt bij ons op stal, ook als het voor 1 iemand is. Vragen staat vrij :) De sites zou ik niet al te veel vanuit gaan. Die worden naar mijn idee ook niet regelmatig geupdate vanwege drukte. Succes
Wat vind je betaalbaar? Goede instructive van iemand met licentie kost al gauw 40euro per uur. Mijn ervaring is dat 1 les in de 3 tot 4 weken voldoende is om daarna verder zelf te oefenen.

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 18:47

Ik en Amando hebben zaterdag weer les gehad van Monique de Rijk. Hebben een beginnetje gemaakt met schouderbuitenwaarts en schouderbinnenwaarts :) Dat gaan we de komende tijd flink oefenen :)

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 19:12

Monique werkt wat meer in de richting van Antoine de Bodt toch ? Ze heeft een fijne site :j

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 21:26

Nouvel schreef:
Voor het lange teugelwerk zoals Piet Bakker het doet heb je ook geen singel nodig, daarbij loop je naast de achterhand van het paard en gaat de buitenlijn over de schoft naar je hand.
Het kan wel met een singel natuurlijk.

Ik heb hier ook geen heuvels en ik werk aan de hand of aan de lange teugel eigenlijk ook nooit met balkjes.
Ik ben meer bezig met stelling vragen, schouderbuiten- en binnenwaarts, etc...

Ja inderdaad, dat is nog wel een verschil tussen de dubbele lange lijnen en lange teugel. Ik doe met mijn paarden beide overigens, erg leuk! En 25 juli mijn 2e les van Piet, ik heb er zin in :D !

IngeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 21:57

ijssnuiver schreef:
@Inge: het werken aan de hand is zoveel meer dan alleen heuveltjes en balkjes!
Kijk eens op de website van Marijke de Jong, http://www.paardenbegrijpen.nl . Dat is het werken aan de hand zoals de meeste hier in het topic dat doen! Voor het werken aan de dubbele lange lijnen, heb je inderdaad een longeersingel nodig omdat anders de buitenlijn gevaarlijk laag komt te hangen.

Ik ken de site en haal er wel nuttige dingen af (Zoals deze eerste stapjes), maar wij zitten wel in het allereerste begin, hoor. Als ik naast zijn achterhand sta bijvoorbeeld, dan mis ik het gaspedaal :o En als ik er dan al wat impuls in krijg, dan draait hij naar me toe, om me heen. En ponylief is ook niet echt onder de indruk van de kaptoom, daar is hij nauwelijks mee te sturen. We zijn elkaar nog heel erg aan het leren kennen, kortgezegd :D