Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Solleke_Noah schreef:Als mijn hond extra geïnteresseerd naar iets kijkt, is het voor mij nét dan dat ik hem wel naar me toe vraag, omdat ik er zeker van moet zijn dat hij in alle situaties meteen gehoorzaamd. Niet omdat ik zijn respect wil ofzo, maar voor zijn eigen veiligheid. Met paard en hond begeven we ons vaak in het openbaar en ik moet er niet aan denken dat mijn hond terwijl hij een konijn achtervolgt onder een auto terecht komt. Imo verwachten en vragen we dus meer van ons paard en onze hond dan van een orka of olifant, want daarbij heb je wel de ruimte om de ideale situatie te creëeren zodat ze graag willen meewerken. Met paard en hond kom je soms in onverwachte situaties (een ligfiets, een konijn,...) juist omdat je de weide weleens verlaat.
edit: waarmee ik niet wil zeggen dat je dan niet nog steeds clickertraining kan toepassen! Maar ik snap wel het verschil orka-paard.
liljebo schreef:Solleke_Noah schreef:Als mijn hond extra geïnteresseerd naar iets kijkt, is het voor mij nét dan dat ik hem wel naar me toe vraag, omdat ik er zeker van moet zijn dat hij in alle situaties meteen gehoorzaamd. Niet omdat ik zijn respect wil ofzo, maar voor zijn eigen veiligheid. Met paard en hond begeven we ons vaak in het openbaar en ik moet er niet aan denken dat mijn hond terwijl hij een konijn achtervolgt onder een auto terecht komt. Imo verwachten en vragen we dus meer van ons paard en onze hond dan van een orka of olifant, want daarbij heb je wel de ruimte om de ideale situatie te creëeren zodat ze graag willen meewerken. Met paard en hond kom je soms in onverwachte situaties (een ligfiets, een konijn,...) juist omdat je de weide weleens verlaat.
edit: waarmee ik niet wil zeggen dat je dan niet nog steeds clickertraining kan toepassen! Maar ik snap wel het verschil orka-paard.
Dat snap ik. Maar als je roept en de hond negeert je, dan leer je hem het commando negeren (je wilt niet weten hoe veel dit gebeurt.. Fido... Fido... Fido kom hier...Fido! Hier! Fido godver...) Let er maar eens op.
Natuurlijk moet je hond leren komen. Maar je leert je hond om te komen, door te zorgen dat hij in het begin idd komt als je roept. Dus begin je simpel in huis en bouwt vandaar uit een superstabiel gedrag op. En dan ben je pas echt bezig met veiligheid.
En neem maar van mij aan dat een orca of olifant in het begin echt niet wil meewerken aan een medische behandeling
Er zijn in dat opzicht trouwens ook onderzoeken gedaan bij het trainen van zeer agressieve olifant-stieren. Goed... ze zullen niet makkelijk onder een auto lopen. Maar verzorgers doden... ja dat gebeurt wel. Lijkt me dan ook een kwestie van veiligheid
Maar hé.... dit is hoe ik ertegen aan kijk. Ik verwacht van niemand dat jullie diezelfde weg bewandelen. Dat moet ieder voor zich weten. Heb ik respect voor. Zolang het wederzijds is en zolang mensen geen rare vertekende beelden voor waar aannemen.
Solleke_Noah schreef:[
Ik denk gewoon dat een paard 'pech' heeft dat de meeste mensen graag iets met hun paard ondernemen en het dan ook op dat moment willen doen, en niet eerst een zorgvuldig opgebouwde training ervoor. Bij een orca of olifant, die 'moeten' eigenlijk niets de hele dag, buiten het trainen op specifieke commando's, en juist omdat het extra gevaarlijk is zal daar ook niet snel wat mee geprobeert worden, maar wordt alles zorgvuldig opgebouwd.
Ik snap je dus zeker en vind je visie ook wel goed eigenlijkmaar het is zoals je zelf al zei niet simpel en het vergt wel veel handigheid en goeie timing.
[***] schreef:De
Het enige wat ik wilde buiten de weide was dat hij gewoon zou staan, moest nog niet eens op een bepaalde plaats langs mij, gewoon stilstaan was prima, aandacht op mij nog beter, geen van beiden heb ik bereikt, als hij stil stond kreeg hij een click die hij gewoon negeerde, terwijl hij later op de poetsplaats weer prima wist wat die clickjes betekenen. Ik had op die plaats buiten ook de target, omdat hij dat kent en graag doet, maar ook die kreeg geen aandacht van hem. Wat moet je dan op zo'n moment? Ik kan niet meer doen dan proberen z'n aandacht bij mij te krijgen. Anders valt er ook weinig te belonen en valt er weinig te werken ... En in de weide gaat dit perfect, dus daar eindeloos blijven oefenen gaat ons ook niet vooruit helpen...
))
Visitor schreef:Interessante discussie.
a) Hoe daarmee om te gaan; als je iets nieuws aanleert en je paard probeert al eerder aangeleerd gedrag uit (maar dus niet op cue)? Tot nu toe negeerde ik dat gewoon en beloonde ik alleen het gewenste gedrag (dat ik nieuw wil aanleren).
b) Hoe kan ik dat gedrag waarvan ik dacht dat het op cue stond (omdat ze het 9 van de 10 keer wél doet), écht op cue zetten? Nu ik erover nadenk reageert ze namelijk niet altijd op alle cues. Dat vond ik niet erg, dan loopt ze gewoon een beloning mis, dacht ik, en 9 van de 10 keer doet ze het wel correct, reageert ze met het juiste gedrag op de cue. Maar hoe kan je zorgen dat dat 10 van de 10 keer wordt dan? Ik vind dat lastig om te bedenken.
..
crosmuller schreef:Interessante discussie hoor, ik wil even inzoomen op een detail. Dat van die hoofdhouding op de AK dvd. Ik heb de dvd niet gezien maar het viel me in een filmpje (die ik niet meer kan vinden) ook op dat de hoofdhouding er geforceerd uitziet. Heb ik al eerder genoemd. Maar zoals liljebo terecht opmerkte, je hoeft dat niet zelf in je training mee te nemen. Heeft ook niets te maken met wel of niet gebruik maken van clickeren natuurlijk.
crosmuller schreef:(ik dacht dat ik dit in het AK boek had gelezen) is een bepaald gedrag zo vaak bekrachtigen dat dat de default wordt. Dus dat ze dat doen als ze het niet weten. Volgens mij (kan me vergissen) was dat voor AK dat "mooi staan" met het hoofd. Voor Myrtle is het default gedrag hoofd laag, dat doet ze als ze het niet snapt. Wel zo veilig!
[***] schreef:[
Interessant voorbeeldje over Trulsa. Wat doe jij als zij in plaats van omhoog, omlaag, naar voor, naar achter besluit om op je te springen? Dus gewicht naar binnen te gooien? Met wat geluk net je voeten mee te hebben, met wat pech gaat ze zover dat je op de grond ligt. Wat dan?
Mbt mijn jambette-verhaal ... enige wat ik deed was er schuinvoor staan (komt overeen) en met mijn hand naar de borst gaan (komt als je veel fantasie hebt ook overeen met het leggen van de zweep op het bovenbeen) ... zonder stem, zonder iets ... Ben ik dan mis? Doe ik iets verkeerd waardoor mijn paard denkt dat ik een jambette wil? Want als het zo zit dan gaan er nog veel problemen volgen, want zoveel keuzes heb je niet qua posities en handelingen