Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

No_No

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 14:10

Mag jullie mening mbt de cursus van Marijke de Jongh. De cursus is nu enorm in de aanbieding en ik overweeg deze nu toch aan te schaffen. Is het een aanrader?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 14:27

he leuk dit topic, ik ga even volgen!

Na een kennismakingsclinic tijdens een dag van de Lusitano vereniging, werken aan de hand door Sonja Braafhart, ben ik toch wel soort geïnteresseerd geraakt, juist omdat mijn merrie zoveel moeite heeft met ontspannen, haar lijf goed gebruiken etc...
Dus ik ben op zoek gegaan naar instructie die ook aan huis kwam, en toen heb ik Monya Spijkhoven gevonden.
Ik heb nu 2 lessen gehad, het is erg wennen voor ons beide, want het is toch wel weer anders dan het lange teugelen dat we al gewend waren.
Mijn merrie vindt het verschrikkelijk moeilijk, vooral rechtsom, omdat ze behoorlijk scheef is en haar rechterschouder er dan gelijk ingooit ipv haar lichaam goed te gebruiken...
Maar het is leuk en leerzaam voor ons beiden, dus we blijven proberen!

hier een kort filmpje van de 2e les, rechtsom oefenen oefenen en nog eens oefenen... :D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 16:43

@no-no ik heb m een tijd geleden ook met een goede aanbieding aangeschaft en vond dat zeker wel de moeite waard! Er staat veel waardevolle informatie in, ik vind het een mooi naslagwerk en hulpmiddel naast mijn lessen. Imo moet je het niet zien als vervanging van je instructie, maar voor erbij en als naslagwerk!
Ik zag de aanbieding nu ook weer en zou het zo weer doen!!

@Nouvel: welkom!! Ik zal de filmpjes zo even bekijken op de laptop, batteriij van de iphone is bijna leeg. Het lijkt op de foto's alsof je paard enorm verbuigt in de hals. Is dat gezichtsbedrog door de foto of bewust met reden?

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 16:48

ijssnuiver, bedoel je met 'verbuigen in de hals' dat het paard de hals ruim naar binnen brengt, maar dat het lichaam recht blijft (buitenste en binnenste hoeven in hetzelfde spoor)?

Edit; in het filmpje is veel meer buiging te zien, denk dat dat een beter beeld geeft?

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 16:59

ijssnuiver: gaat het pakket inhoudelijk ook in op hoe de verschillende oefeningen aan te leren zijn, verschillende manieren om 1 oefening te trainen, hoe je kan zien of een oefening kwalitatief in orde is, dat soort dingen? Of gaat het meer in op scheefheid/alles wat eigenlijk al op de site te vinden is? Met die monsterkorting klinkt het wel aantrekkelijk, maar wil het dan wel echt kunnen gebruiken zeg maar..

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 17:00

we zijn nog heel erg aan het zoeken hoe we haar rechtsom beter krijgen, ze zet heel snel haar schouder naar binnen en pakt dan de verkeerde stelling, met name in de schouderbuitenwaarts.
Ook onder het zadel en voor de wagen geeft rechtsom heel veel spanning en stress, dus nu is het even kijken wat werkt om haar rechter en dus ook rechtsom beter te krijgen...
ik vraag hier ook veel buiging inderdaad omdat ze zich heel snel strak trekt en vast zet en dan helemaal niet meer wil buigen...

voor mij is dit werk ook allemaal nieuw, dus ik probeer gewoon zoveel mogelijk op te volgen wat mij in de lessen verteld wordt en wat lijkt te werken...

het is al heel wat dat ze zich nu redelijk los gaat laten en haar hoofd en hals wil laten zakken, de rest komt later wel...
ik ben hier al heel erg blij mee!

ze vindt het echt ontzettend moeilijk en het kost haar gruwelijk veel energie, dat kun je heel goed aan haar merken...

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 17:04

Ja dat bedoelde ik inderdaad! Je ziet het hoofd ook voorbij de binnenschouder komen(of althans dat lijkt op de foto zo). De filmpjes ga ik straks ook even bekijken!

@nouvel: dan snap ik dat inderdaad! Vroeg het me af of dat bewust was of niet :) .

@vogeltje: ik zal even voor je kijken, tis al tijdje gelden dat ik m dat ik m echt doorgekeken heb. Volgens mij wel, maar voor ik volmondig ja zeg, zal ik even kijken. Ik heb nl 2 pakketten van haar en twijfel nu of ik ze niet door elkaar haal!

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 17:08

Nouvel: Ik heb in mijn lessen geleerd vooral veel van hand te veranderen en in het begin vooral blij te zijn met 1 stap, zodat het paard ook gemotiveerd blijft om mee te werken :) Ik zou vooral geen extra buiging vragen denk ik, aangezien dan het gevaar schuilt dat het paard zich juist vastzet?

Het ziet er al best oké uit :) zou het niet nog makkelijker zijn trouwens om met 1 teugel op de middelste kaptoomring te werken, terwijl jij achteruit loopt? Dit is wellicht makkelijker in de aanleerfase en het is dan denk ik net iets makkelijker om hoofd/hals correct te plaatsen en tegelijkertijd de rest van het lichaam in de gaten te houden :) just a thought..

Thanks ijssnuiver :D

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 17:19

ik houd me maar gewoon even aan hoe het me nu geleerd wordt in de lessen, verwarring en veranderingen geven over 't algemeen alleen maar onrust als je het zelf nog niet helemaal onder de knie hebt...

in de korte tijd dat we het doen is ze al enorm veranderd is en vooruit gegaan, dus we zijn inderdaad blij met kleine stapjes en ik wil geen geval dingen af gaan dwingen, want dat geeft juist weer stress en strakheid bij haar...

na het moment dat deze foto's zijn gemaakt hebben we inderdaad gekeken hoe het ging met het hoofd wat hoger en de hals wat rechter, zodat ze lijf nog meer moest gaan gebruiken en zich niet kon onttrekken door teveel te buigen, dit vond ze heel erg lastig, maar het werkte wel om de schouder er beter onder te krijgen...
omdat ze dat zo moeilijk vindt wil in het niet overvragen en af gaan dwingen, steeds kleine stapjes en dan zien we wel hoe ver we komen...

ik ben al superblij dat ze dit zonder stress zo oppakt!

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 17:46

Ja het is zo'n gave manier van werken :D als ik deze kennis toch eens eerder had gehad..

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 18:23

ja zo blijf je leren! :D

ik vond het langeteugelen al helemaal leuk als 'iets anders', maar dit is toch weer anders... :D

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 18:41

IJssnuiver, heb je ook nog een tip als je paard de buiging niet "geeft" ?
Bij de buiging naar links laat mijn paard niet los nu, niet in zijn hals in ieder geval. Maar daardoor waarschijnlijk in de rest van zijn lichaam ook niet.
Eigenlijk doet mijn paard precies het tegenover gestelde van het paard van Nouvel. Haar paard verbuigt idd ( zo te zien hoor ) behoorlijk in de hals. Mijn paard juist niet. Er blijft druk op de teugel staan.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-13 19:47

Vast zetten gebeurd niet zo snel als ze overbuigen, maar je loopt het risico dat ze gaan klappen in de hals, waardoor je alle buiging in het lichaam kwijt bent.

Maar als je als paard en persoon nog onbekend bent hiermee is het heel moeilijk want je moet snel kunnen corrigeren en paard moet leren niet te veel op jou te steunen.
Wat je kan doen is af en toe 8jes meenemen. Leert jou en het paard snel omstellen en op eigen benen lopen. Ik neem het regelmatig mee.

Niet willen buigen of nageven is gewoon een probleem in de buiging, andere hand gaat wel heel makkelijk? Het kan best zijn dat je tegen de korte en lange spieren aan loopt. Zal altijd even duren voordat die korte spieren ook oprekken en ze in evenwicht raken.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 19:56

Hij geeft idd niet na in de buiging. Met rijden heeft hij meer moeite met de buiging de andere kant op....

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 20:40

@vogeltje: Ik heb de trainingsformule rechtrichten en het studiepakket. De trainingsformule legt precies uit hoe je oefenigen aanleert, met welke hulpen en met duidelijke filmpjes. Ook verschillende manieren van aanleren.
Het studiepakket verteld veel over de verschillende scheefheden en het rechtrichten, maar niet de instructie van de oefeningen zelf. De oefeningen worden wel genoemd, maar zonder details over het aanleren.
De trainingsformule is wat mij betreft echt een hele grote aanrader!! Ik heb die toen ook met een behoorlijke korting kunnen aanschaffen. Hij was erg duur!!

@Nouvel: groot gelijk hoor, dat je even vasthoud aan 1 ding. Bovendien weet Monya echt wel waar ze mee bezig is! Ik denk inderdaad dat schakelen tussen die 2(houding zoals op de foto's en houdig zoals je omschrijft na de foto's) goed kan zijn!

@Maris: wat mij betreft heeft dat te maken met de natuurlijke scheefheid, de ene kant op moeizaam, andere kant makkelijker. Ga vooral niet aan het hoofd zitten om de buiging te verkrijgen, dat werkt alleen maar averechts. Focus je op de rest van het lijf, hoe komt het binnenachterbeen onder de massa, hoe buigt hij in de rest van zijn lijf? Hou het hoofd in de looprichting, blijf strak in je looprichting(ga niet zwalke op een volte) en 'vergeet even zijn hoofd'.
Kan hij wel die kant opbuigen voor een handje brokjes? Als dat ook niet wil is het wel raadzaam om hem even te laten checken door een osteopaat oid. Voor brok doen veel paarden veeel meer..

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 20:53

Nouvel, ik vind het er goed uit zien maar ik heb er helaas geen kijk op :o

Ik heb mijn fjord ook weer meer opgepakt. Het is duidelijk te merken, hij sleept veel minder met zijn achterbenen, struikelt minder en is soepeler. Vandaag van mijn verjaardagsgeld een kaptoom besteld :)

Jullie hebben het over 8jes, bedoelen jullie dat aan de hand? Dat lijkt mij heel lastig.. Hoe doen jullie dit dan als je dat aan de hand bedoeld?

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 20:59

Gaaf om te merken he no_no! Dat zoiets zoveel kan helpen!
Ik doe geen achtjes met werken aan de hand, hooguit in het grondwerk voor de gehoorzaamheid en het verplaatsen van de schouders. Door het verplaatsen van de schouders pak je automatisch het vrijmaken van de binnenschouder, omdat ze hun gewicht naar buiten verplaatsen.
Maar ik weet niet hoe de rest dat doet?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 21:04

IJssnuiver, vreemde is dat hij linksgebogen is en nu dus moeite heeft met de buiging naar links. tenminste met het loslaten van die buiging. Hij heeft normaal ook veel meer moeite met de buiging naar rechts als ik dat met een snoepje b.v. altijd doe. morgen eens kijken hoe dat nu is....
Hij probeert altijd op beide zijdes de volte te verkleinen, dus daar moet ik zeker op letten !

Die trainingsformule van Marijke qua pakket ken ik helemaal niet ?!

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 21:14

Bedankt ijssnuiver! :)

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 21:30

Volgens mij is het programma wat nu in de aanbieding is bij Marijke niet die trainingsformule toch ? Maar meer uitleg van alle scheefheden en algemene uitleg hoe je dat moet corrigeren ( met welke oefeningen ).

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 21:36

Maris, de eerste keer was Fifi ook op haar slechte kant aan de hand veel beter dan op haar goede kant, toen vertelde zij dat dat vaak voorkomt bij het werken aan de hand.
Ik ben alleen even kwijt wat voor reden zij daarvoor gaf... :+

Ik heb ook nog geen 8tjes geprobeerd te maken, wel kleine voltes en schouderbinnenwaarts langs de lange zijde en dan een links- of rechtsomkeert maken en dan schouderbuitenwaarts weer terug langs de lange zijde, dan kun je aan dezelfde kant blijven lopen... 8-)

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 22:04

Zoals ik het lees in de email van Marijke is het inderdaad niet de trainingsformule, maar zeker weten doe ik dat niet!!

Je ziet inderdaad vaak dat de moeilijke kant makkelijk word en andersom, de precies reden weet ik daarvoor ook niet. Maar ik denk dat het wel meespeelt dat je misshien onbewust meer op de moeilijke kant werkt..

Hihi Nouvel, zo doe ik dat ook, schouderbinnen heen schouderbuiten terug. Scheelt een keer wisselen.. Met Whisper doe ik dan dan de schouderbuiten ook wel eens op de kwartlijn. Dan kun je ook weer op een volte doordraaien omdat je dan niet bij de bakrand zit..

Maris: goed op je eigen looprichting blijven letten dan, valt hij naar binnen, vergroot dan per direct de volte een stukje. Dan maak je automatisch de binnenschouder vrij.

DaisyB94

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 09:31

Hallo iedereen, kom weer uit meeleesstand. Heeft iemand nog tips voor de scoolhalt?

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 18:12

Zooo moest even bijlezen, leuk zeg zoveel enthousiaste mensen!! Ik ben inmiddels gestart met belonen met voertje (biksje) als mijn paard iets goed doet. Nou de traver wordt nu vol enthousiasme ingezet :D. Vanmiddag deed meneer er zelfs de spaanse pas bovenop ;) , hij moet nog even begrijpen dat het voertje niet altijd komt! Ben nu druk aan het oefenen dat op de volte mijn paard zijn binnenbeen onder de massa zet, wat hij heel erg goed doet. Alleen regelmatig plaatst hij dan zijn buiten achterbeen weer buiten de massa. Het is een beetje vogelen met de lengtebuiging dat ik niet te veel buiging vraag zodat hij zijn achterhand weer naar buitenzet. Superleuk steeds een klein stapje vooruit en weer tegen nieuwe dingetjes aanlopen. Zal ook eens een filmpje maken.....

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 13:31

TinePine schreef:
Sonja, In Arnhem zitten Sonja Braafhart en Marlous Eertink. geven beiden ook les op locatie.

Helaas ben ik nog niet veel verder gekomen in mijn zoektocht naar instructie... Volgens de site geeft Sonja alleen cursussen op locatie en dat wordt me een beetje te wild. Marlous komt alleen op locatie vanaf 2 paarden en mijn stalgenoten houden zich hier niet mee bezig.

Dus mocht er nog iemand zijn met een (betaalbare) tip, graag! *\o/*