Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
) dus mijn inziens moet dat met [***] ook kunnen, daarom niet op dezelfde manier corrigeren (alhoewel, met momenten is hij net zo bewust lomp als [***]
) maar gewoon laten merken dat die manier toch echt niet nodig is .. Daarstraks wilde ik gewoon dat hij bij mij zou stilstaan, ben bijna het hele erf over gesleurd .. En toen dacht ik: als ik nu eens éénmaal ..... Maarja, dan krijg je weer dat straffen en negatief gedoe enzo .... Alleen zie ik dus niet hoe het zonder zou kunnen zeg maar, toch niet met die gevallen die ik heb lopen
En ik zit er ook mee dat het toch een paard blijft, een paar 100 kilo en als dat zich in de strijd gooit .. [***] heeft die neiging dus nogal eens, gaan wandelen met de mens ipv de mens met hem. Ik had dit er prima uit zeg maar, maar nu ik een tijdje niks meer met hem gedaan heb is dat toch weer serieus verwaterd. De voorbije dagen was hij beetje zielig en toen had ik dat probleem zo niet, maar vandaag voelde hij zich héél wat beter en dat was duidelijk te merken 
Dan gaan we toch maar eerst even weer met de basis aan de slag 
). Ik weet het dus zo niet .. het is allemaal heel fijn in theorie, maar in de praktijk .... En maar blijven in de stal oefenen tot je een ons weegt is ook niet zo mijn ding, pony moet toch af en toe eens de weide uit zeg maar

maar ik bedoel dan zou je er misschien iets meer van begrijpen dat ze over je heen gaan.
Later op de middag is Jonas geent toch altijd even een spannend momentje met zijn geschiedenis met de veearts maar hij was super braaf! gewoon aan halsertje in het land! Super paard
[***] schreef:Verder nog een dingetje ... Clickertraining is het stimuleren van het gewenste en het negeren van de rest. Dus zeg maar als ze aan je zakken zitten doe je niks, als ze dan de target aanraken krijgen ze een beloning. Maar wat nu als ze echt gaan bijten in je zakken? Of gewoon over je heen willen denderen omdat ze het achterwaarts moeilijk vinden? Of vinden dat die pluk gras toch wel leuker is dan dat staan bij jou, etc. Wat dan?
Hoe reageer je trouwens als je paard bij het achterwaarts gaan voetjes/beentjes geeft? AK had het wel over paarden die naar voor gaan, maar niet over paarden die beentjes uitslaan, en die van mij doen dat allebeiVond ik toch niet zo interessant, ..
HippoLogic schreef:Ja leuk, Visitor!
@Sabine: is het niet zo dat nu je "op de AK manier" te werk gaat, jij zelf een paar dingen fundamenteel anders aanpakt? Kan het niet zo zijn dat jouw paarden daardoor een beetje in de war raken omdat jij niet meer 'doet wat je anders ook doet' omdat jij nog lerende bent in de werkwijze van AK? Dat jij nu wat meer met jezelf bezig bent in plaats van je paarden te lezen en daarop te anticiperen?

Kan ik wel terug naar de weide gaan, maar dat lost mijn probleem niet op ...
) etc. etc. Een héél mooie tip die ik via Parelli heb gekregen is om bij het wegsturen op de cirkel te focussen op de voorhand ipv de achterhand, want als de voorhand niet opzij gaat dan ben je plat bij wijze van ... Niet iets wat Parelli alleen gebruikt, maar heb het wel van daar als eerste gevonden zeg maar en daar ben ik ze dankbaar voor. Dus neen, ik ben nu niet ineens tegen Parelli omdat ik DVD's van AK heb ofzo, zo zit ik niet in elkaar.
). Ik kan het allemaal wel heel fijn willen doen en positief hier en positief daar, maar als ik ondertussen ondersteboven gelopen wordt hebben we daar beiden niks aan ... Bij [***] heb ik dat probleem niet, die weet dat ik er sta en dat ik bepaal waar we heen gaan en wanneer, en dat ik bepaal of er gras gegeten wordt of niet (wat niet wil zeggen dat hij het niet blijft proberen hoor, dus het is ook niet zo dat hij een doods paard is zonder zin voor initiatief
) ... En het is echt niet zo dat die niet meewerkt, verre van ... Paarden hebben duidelijkheid nodig, en dan kan je wel leuk met je clicker dat proberen te bereiken, maar ondertussen sta je wel met 500 kg in je handen en als ze weten dat ze sterker zijn dan jij is die clicker heel mooi, maar niet zo handig ... Pas op, begrijp me niet verkeerd, ik zou het super vinden moest ik alles met de clicker kunnen aanleren, maar ik zie op dit moment gewoon totaal niet in hoe ...
) dat je aangeleerde gedrag niet op cue staat ... En dan denk ik: wat willen jullie nou? Dat een paard nadenkt en probeert? Of dat een paard enkel kunstjes doet op commando? Snap je wat ik wil zeggen?
) maar ook als zij gewoon stil staat dan gaat het paard al in een aangeleerde houding staan. Kopje erop, nek op spanning en maar staan in de hoop op een snoepje. Dat zijn gewoon aangeleerde trucjes, heel mooi, maar toch ook weer niet wat ik wil. Mijn paard hoeft echt niet in de houding te staan als ik met iemand zou praten, wel graag gewoon langs mij en zonder te denken "ey, daar is gras, of daar is wat interessants", maar ze mogen echt wel eens hun hoofd bewegen en moeten niet als een soldaat in de houding staan, een aangeleerde houding door middel van aaneengeschakelde trucjes .. Geen negatiefheid, wel een kanttekening bij wat ik gezien heb 
).
).