Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mira283

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 21:02

Ik ben nu aan het grondwerken met mijn bonte koetje. Beetje parelli ter afwisseling. Met de shet nog steeds lekker aan het omklooien

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 15:43

Wat een leuk topic :) ik volg sinds een paar maanden les in de academische rijkunst en dan vnl het werken aan de hand. Ik heb het geluk dat ik met een paardje mag werken dat al redelijk veel kent, waardoor ik in relatief korte tijd best veel heb geleerd. Nu ben ik sinds een paar lessen begonnen met het paard van een stalgenoot, dat juist nog erg weinig kent. Nu zijn we samen de basis aan het bevestigen in de les. Wat we momenteel vnl oefenen is schouderbinnenwaarts op de volte en het aanleren van de travers vanuit een hoek/volte. Het valt me vooral op dat deze manier van werken zo ontzettend relaxed is en dat paarden zelden in verzet komen. Het is erg logisch opgebouwd. Als mijn jonkie eraan toe is, wil ik hem ook op deze manier starten :) Vind het leuk om hier een beetje mee te lezen.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 17:55

Hoi VogeltjeM :)

Mijn paard is na afloop zooooo ontspannen dat hij vaak staat te dutten :D

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 17:59

Haha super :D

RenateKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 18:41

Nefertarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 18:42

??

RenateKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 18:47

probeerde een video te plaatsen maar ben zo`n muts op dat gebied, lukt dus niet haha!

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 19:16

O jammer RenateKo, ik vind het altijd zo leuk om filmpjes te bekijken :D
Ik heb ook geen idee hoe het moet helaas, kan je er dus niet mee helpen :o

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 19:26

Nu de rugblessure achter de rug is ben ik heel rustig het longeren op aan het pakken, zodat hij weer wat conditie krijgt. Ik vind het met longeren erg moeilijk om de lengtebuiging die ik aan de hand vraag te krijgen. Het enige wat ik merk is dat mijn paard niet meer aan de longe trekt maar echt zelf op de volte blijft (2e hoefslag in longeercirkel). Dat is voor mij wel een teken dat hij rechter wordt in zijn lijf.
Hoe pakken jullie dat aan met longeren?

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-13 19:30

Aan de kaptoom en dan zelf op longeerzweeplengte afstand, vraag in mijn hand rond en/of naar beneden en tip met de zweep wanneer ik normaal been zou geven (tik net onder de buik). Niet slaag, maar gewoon been. Niet te kleine rondjes dus zelf veel mee lopen, maar wel zelf leiden en dus niet achter paardlief aan lopen.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 19:37

Dankje RianneH, ik heb hem inderdaad aan de kaptoom en loop mee maar waarschijnlijk loop ik er nog te veel achteraan. Ik gebruik de zweep alleen voor aanwijzingen ;)
Als ik heel ietsje vraag met mijn hand komt hij nog snel naar binnen.
Ik ga het morgen opnieuw weer eens proberen.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-13 19:41

Dan tik ik ze met de zweep weer naar buiten (je kan ook je lichaamstaal gebruiken maardat werkt niet altijd even snel) maar dus waar je been ligt, niet op het achterbeen, want dan komen ze sneller naar binnen.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 19:49

Super dankje, ga er mee oefenen!

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 19:04

Ik heb vandaag een lesdag van Piet Bakker gehad, werken aan de lange teugel met Whisper. Echt super gaaf! Wat is die man heerlijk energiek en enthousiast in zijn werk, hij weet uit iedereen wel iets positiefs te halen.

Heerlijk gewerkt in stap en draf en was verbaasd dat zijn draf zo heerlijk ging. Hij gaat vaak wat hard om dat te kunnen belopen, maar daar was nu weinig van te merken!
In stap nog bezig geweest met schouderbuiten en schouderbinnen. Ik liep thuis wat vast in het schouderbinnen, maar daar super tips voor gekregen en ook een super schouderbinnenwaarts gedaan vandaag! En ook een appuyement, iets wat vreselijk makkelijk ging. Af en toe even de voorhand of de achterhand tegenhouden omdat die dan teveel voorop gingen, maar hij deed het bovenverwachting makkelijk!
Super geslaagd dus!! En zeker voor herhaling vatbaar.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 19:48

Dat klinkt super ijssnuiver! Heerlijk iemand die zo enthousiast is daar krijg je energie van!

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 06:01

ijssnuiver, dat klinkt goed! Goed bezig dus!

RenateKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 17:36

Vandaag weer les gehad met mijn merrie Roxana en veel geoefend op de renvers aangezien die op de lange zijde niet helemaal lekker ging, hebben we vandaag geoefend om de renvers te doen komend vanuit het appuyement en dit ging eigenlijk veel makkelijker. Vanuit het appuyement zit de buiging al in haar lichaam en kan ik op de lange zijde eigenlijk gewoon doorlopen met Rox in de renvers houding! Weer veel oefenstof de komende periode!

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 17:39

Is er hier iemand met een tip voor instructie in de omgeving van Arnhem? En dan het liefst losse lessen, geen cursussen van meerdere dagen achter elkaar...

Wij zijn inmiddels lekker aan de gang, maar ik kan wel wat tips en tricks gebruiken om een stapje vooruit te kunnen maken!

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 17:42

Sonja89 schreef:
Is er hier iemand met een tip voor instructie in de omgeving van Arnhem? En dan het liefst losse lessen, geen cursussen van meerdere dagen achter elkaar...

Wij zijn inmiddels lekker aan de gang, maar ik kan wel wat tips en tricks gebruiken om een stapje vooruit te kunnen maken!

Staat hier niemand tussen:
www.paardenbegrijpen.nl

RenateKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 18:35

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 18:37

Dat ziet er goed uit, wat een mooie draf zo beheerst!

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 19:34

Sonja, In Arnhem zitten Sonja Braafhart en Marlous Eertink. geven beiden ook les op locatie.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 19:40

Bedankt voor de tips, ga er eens naar kijken!

RenateKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 19:42

Ha Paperboy, dank je ze mag nog wel iets ruimere passen maken zei mijn instructrice vandaag! het begin is er, nu moet het een nog meer gedragen draf worden! En Sonja89 zoals Tinepine zegt Sonja en Marlous zitten idd in Arnhem ben daar 2x op locatie geweest, is erg mooi e
n geven erg goed les!

cyclo86

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 22:19

dat draven ziet er al goed uit :D heel knap, erg leuk al jullie ervaringen en verhalen te lezen en hoe meer fotos/filmpjes hoe beter

mijne hier inmiddels al bijna 5weken op rust -O- eerst vrij in de wei geprobeerd maar helaas bleef galoperen |o en gek doen :Y) , dus ja nu mini stukje wei afgezet bij de schuilstal en bij mooi weer krijgen ze elke keer nieuw stukje zodat ze dus wel gras kunne eten, dus alle prikpaaltjes verzetten en paard en pony erin, maar goed enige manier waarop ze zich kalm genoeg houdt en ze moet toch beetje rusten voor het kan genezen.