Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 11:40

[***] schreef:
Nu we toch weer over apporteren bezig zijn .. en er nu andere mensen zijn dan vorige keer ... Wat als je pony zand vies vindt? :+ Ik werk dus veel in de piste, lekker zand. Nu heb ik zo'n bijtring en Cobe vindt het geweldig om die vast te pakken en aan mij te geven, wil dit uitbreiden naar apporteren. Dus steeds de ring wat lager houden enzo, geen probleem. Toen eens op het zand gegooid en hij ging meteen pakken, om dan zonder ring weer omhoog te komen. Dacht eerst van "ik heb 'm niet meer vast, misschien is dat het probleem" maar na dingen proberen bleek dat niet het probleem .. Immers, als ik hem op een (laag) cavaletti-blok gooi dan neemt hij hem meteen en geeft hem braaf aan mij. Gooi ik hem langs dat blok op de grond dan gaat hij er super snel naartoe, snuift eens, concludeert dat het vies is (denk ik?) en laat het liggen .. Volgens mij houdt hij niet van zand :+ Maar hoe los je dat op? Heb nog een extra test gedaan door de ring op het zeil te gooien (véél minder zand) en toen nam hij hem wel op, dus het is wel vrij duidelijk in mijn ogen :+ Weet alleen niet wat ik ermee moet :')

jollybal gooien ipv een bijtring?

Anoniem

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 11:42

Is een optie, maar dat is meteen zo'n log ding, die bijtring was zo'n handig formaat :Y)

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 11:42

Jollybal heeft hetzelfde probleem, het handvat ligt ook in het zand. Een handdoek kunnen ze wel oppakken want die pakken ze dan gewoon in het midden. Ik vind het overigens geen probleem, Jauke pakt ook geen dingen uit het zand op, terrecht, ik zou dat ook vies vinden. Maar een handdoek, zijn dekje e.d. pakt hij wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 11:44

Een doek is misschien wel een optie! Al gooit dat zo moeilijk :+
Maar dan kan je dus nooit echt apporteren met zo'n paard? Niet dat het noodzakelijk is, maar het leek me zo leuk, en [***] vindt het op zich ook super om te doen (wat ik op zich alleen al geweldig vind :Y) ) maar dus niet als het ding echt in het zand ligt ... Misschien mezelf maar aanleren om het steeds op een zeil of dergelijke te mikken :P

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 11:46

Jawel, maar dan idd op gras of op steen, of met bijv een doek. Het hangt ook van het zand af, mul zand zakt een wat zwaarder apport dieper in dan wat harder zand. Ik apporteer ook met een hondenspeeltje en dat kan hij goed aan alleen de bovenkant vast pakken, komt dus niet in aanraking met het zand en dat gaat ook prima :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 11:50

Op gras ... :+ Zover zijn we nog niet laten we zeggen :)) Maar ik begrijp wel wat je bedoelt :j Zand in de piste is momenteel ook zeer mul en ongelijk dus als ik beetje slecht gooi ligt het ding bijna begraven :+ Misschien eens kijken voor een ander soort speeltje dat iets van een handvat ofzo heeft zeg maar :)

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 11:51

iiAMKAYLEiGH schreef:
Wat is een beetje makkelijk aan te leren als ponylief net touch kent ?

achteruit, achteruit door een bochtje, targeten van voorwerpen (en objecten die ze eng vinden, erg handig!), volgen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 11:55

De eerste lessen volgens Alexandra Kurland zijn targetten, achteruit/achteruit in een vierkant & hoofd naar beneden (wat je op diverse manieren kan doen). Daarna kan je verder met de rest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 12:22

Pfff, zit nu die 2e DVD te kijken, stukje waar het paard met duct tape beplakt is .. Gewoon eventjes eentje aanraken is voorwaarts, de volgende is achterhand opzijn en de andere is gewoon eventjes opzij gaan .. Het ziet er zo logisch & makkelijk uit! :') Geeft wel weer nieuwe hoop om [***] zijwaarts te krijgen, dat dan weer wel .. Ooit komt het allemaal wel :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 12:44

Die IJslander is cool! :D
Haha, ik word helemaal enthousiast van die DVD's :)) :Y)

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 12:56

Ik word wel heel nieuwsgierig naar de dvd's nu! Vind je ze toch wel aan te raden nu je ze aan het kijken bent? Zou ik mogen weten wat je er in totaal nou voor betaald ebt (mag per pb natuurlijk). Dan weet ik hoe hard ik moet gaan sparen:) Ikheb m'n eerste parelli les gehad, het is geen clickeren maar ook een goede oefening in timing en consequent zijn, altijd nuttig...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 13:02

Zeker wel een aanrader :j Het geluid wen je wel aan (gewoon je afstandsbediening bij de hand houden om harder & stiller te zetten :+ ) en je ziet toch wel duidelijk dingen gebeuren die je vanuit een boek niet zo ziet. Heb nu net een stukje gekeken van waar ze een IJslander leert van zich met de schouder tegen haar duwen (iets waar [***] ook geweldig goed in is :P) bij het rondleiden zeg maar naar het zijwaarts van haar weg bewegen ... Zij doe dat in zo'n half uur tijd .. zal bij mij niet lukken, maar ze laat wel zien wat je moet beheersen om tot dat te komen, en samen met het boek waarin dit nog eens stap voor stap allemaal uitgelegd staat (is wat makkelijker om tussendoor eens opnieuw te lezen) zie ik het wel zitten dat [***] uiteindelijk heel fijn zijwaarts gaat gaan :D Je kon in dat stukje ook heel mooi zien wat er gebeurd als je teveel wil/te snel wil gaan .. Zij was op een bepaald moment aan het uitleggen en ik vond haar heel onrustig worden in haar houding enzo, weet niet of ze dat zelf doorhad maar niet veel later bokte de pony .. Toen zei ze ook dat dit was om aan te geven dat hij niet meer in balans was, dat hij vast zat voor z'n gevoel en dat dit dan een uiting is van die frustratie. Heel fijn om zo tussendoor eens te zien, want dat zijn dingen die bij ons gewone trainers makkelijk kunnen gebeuren ...

Qua prijs kan je het zelf uitrekenen, prijzen staan gewoon op http://www.theclickercenter.com in de shop ;)
Niet dat ik het niet wil vertellen hoor, maar het ligt er maar juist aan wat je wil hebben enzo :)

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 13:08

[***] schreef:
Qua prijs kan je het zelf uitrekenen, prijzen staan gewoon op http://www.theclickercenter.com in de shop ;)
Niet dat ik het niet wil vertellen hoor, maar het ligt er maar juist aan wat je wil hebben enzo :)

Sabine heb jij dan alle dvd's gekocht?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 13:11

Neen, zo rijk ben ik ook weer niet :+
Heb gewoon de Unit 1 gekocht, dat is de basis zeg maar, zijn de eerste 4 lessen en een introductie-DVD. En daarnaast dan het boek "A step-by-step guide in pictures". Ook een heel interessants iets om nog eens wat op te zoeken of bv. 's avonds nog even in te lezen, een DVD opzetten moet je toch de tijd voor nemen vind ik.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 13:18

[***] schreef:
Neen, zo rijk ben ik ook weer niet :+
Heb gewoon de Unit 1 gekocht, dat is de basis zeg maar, zijn de eerste 4 lessen en een introductie-DVD. En daarnaast dan het boek "A step-by-step guide in pictures". Ook een heel interessants iets om nog eens wat op te zoeken of bv. 's avonds nog even in te lezen, een DVD opzetten moet je toch de tijd voor nemen vind ik.

Ah ok nee dan valt het mee. Fijn dat je zo uitgebreid de dvd's voor ons beschrijft. Weten wij ook of we ze moeten kopen straks :).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 13:19

Haha, hopelijk wordt het niet als vervelend ervaren :o Maar ik word er gewoon zo enthousiast van :')

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 13:21

[***] schreef:
Haha, hopelijk wordt het niet als vervelend ervaren :o Maar ik word er gewoon zo enthousiast van :')

Natuurlijk niet :).

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 13:32

Haha, leuk dat het goed bevalt sabine. Je eerste indruk was niet zo goed, en ik voelde mij al een beetje schuldig omdat ik ook enthousiast was.
Valt trouwens niet mee om hetzelfde effect als A te krijgen... kunt dan echt merken dat je zelf dat stukje ervaring en kundigheid mist (ik tenminste) Maar je weet wel waar je heen moet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 13:37

Het gaat in deze echt om de inhoud :j Er zijn 100en dingen die beter kunnen, het zou allemaal professioneler kunnen, het zou fijner zijn als het geluid gewoon goed was etc. etc. Maar dat heeft niks met de inhoud te maken, en om die te beoordelen moet je eerst kijken, en dat ben ik nu bezig en de inhoud is geweldig! Het zal inderdaad allemaal niet zo snel & makkelijk gaan als bij haar, maar je krijgt wel een idee waar je naartoe moet, waar je op moet letten ... Gewoon iets simpels als "nu beweegt z'n voorbeen gewoon naar 12u en nu naar 1/2u en DAT moeten we hebben!" .. nooit bij stilgestaan om het zo te bekijken, maar als je het zo bekijkt kan je zelf ook makkelijker zien of iets goed is of niet ... Maar je moet het maar net even weten :+ Het geef me in ieder geval hoop dat [***] ooit zijwaarts zal gaan :P ;)

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 14:06

Ah,ok, ik dacht dat je alle dvd's had, en dacht dat je een speciale korting kreeg dan, ook ivm verzendkosten enzo, vandaar :-) Maar leuk dat ze zo leuk zijn!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 14:09

Als je boven een bepaald bedrag besteld krijg je korting :j
Maar dit moet je dan even via e-mail rechtstreeks naar haar doen, dit kan niet in de shop zelf (kon ze niet instellen). Maar dan moet je even met haar erbij bekijken welke optie het meest interessante is. Zo heb ik de DVD's apart besteld en niet de Unit 1 (heb wel dezelfde DVD's maar dus niet het pakket besteld zeg maar) omdat het dan voor mij voordeliger uitkwam, omdat ik ook nog het boek erbij had. Maar dat hangt er dus vanaf wat je wil enzo ..

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 14:12

Ah ok, bedankt.

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 15:43

Misschien kunnen jullie een tennisbal nemen en dan daar een stuk stof omheen maken, is het makkelijk te gooien en makkelijk te pakken voor de paarden. Met onze honden deden we het altijd met een tennisbal en dan een sok.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 17:37

Kyra heeft het apporteren nog niet helemaal onder de knie omdat ik iets anders interessanter vond. Maar ze kan dingen oppakken op commando en aangeven. De loopt ook naar dingen toe die ik weggooi en raapt ze op. Het terugbrengen heb ik in hele kleine stapjes verdeelt: eerst een paar cm naar mij toe en dat uitbreiden. Ik ben op het punt (gestopt) dat ze alleen nog een click krijgt voor het in mijn hand leggen van het voorwerp. Maar ik geloof niet dat ik haar meters afstand kan laten overbruggen om mij iets te brengen.

Wat betreft het zand: daar heb ik geen last van. Ik gebruik een grote hondenflos, daar is altijd wel een stuk dat niet vies wordt, je klopt het zand er zo af en je kunt het goed gooien. Ik heb geen idee of Kyra iets zanderig zou willen oppakken omdat dit nooit van toepassing was.

Je kunt ook een winterpeen of handje biks in het midden van een handdoek binden met een touwtje. Dat stimuleert soms ook om de doek in hun mond te nemen. En helpt met weggooien van de target.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 20:36

Vandaag met beiden bezig geweest, 'tegelijk' (afwisselend), elk in hun eigen schuilstal.
Target gedaan, achterwaarts, achterwaarts in vierkant en hoofd naar beneden. Ging best wel goed :D
Heb wel 2 enorm verschillende paarden hoor ... [***] is wat meer aarzelend/afwachtender, en [***] die gaat er volledig voor :+
Vind [***] wel makkelijker om mee te werken :o Het gaat allemaal wat trager, maar dat is juist leuk. [***] is zo enthousiast en die gooit er vanalles uit waar ik dan niet mee weet om te gaan :') Op een bepaald moment dacht ik "het gaat goed, laat ik dat achterwaarts eens buiten de stal proberen", nu, dat achterwaarts ging van geen kanten, maar hij ging wel ineens héél mooi zijwaarts :+ Sta je daar weer :')

Verder nog een dingetje ... Clickertraining is het stimuleren van het gewenste en het negeren van de rest. Dus zeg maar als ze aan je zakken zitten doe je niks, als ze dan de target aanraken krijgen ze een beloning. Maar wat nu als ze echt gaan bijten in je zakken? Of gewoon over je heen willen denderen omdat ze het achterwaarts moeilijk vinden? Of vinden dat die pluk gras toch wel leuker is dan dat staan bij jou, etc. Wat dan?

[***] begint zich weer beter in z'n vel te voelen heb ik het idee, hij was ineens een heel stuk meer paard dan de voorbije dagen, als die rechts wil terwijl jij links wil heb je toch je handen vol eraan hoor, jezus := Ik zit te denken of een basiscursus Parelli niet beter zou zijn om eerst mee te beginnen ... Gewoon even wat basisregels vastleggen zeg maar, want enkel met de clicker zie ik het op dit moment eigenlijk niet goedkomen :=

Hoe reageer je trouwens als je paard bij het achterwaarts gaan voetjes/beentjes geeft? AK had het wel over paarden die naar voor gaan, maar niet over paarden die beentjes uitslaan, en die van mij doen dat allebei :+ Vond ik toch niet zo interessant, heb ik hun ook laten weten (bij [***] een tikje rustiger dan bij [***], maar [***] was dan ook héél enthousiast :') ). Ik vind zo'n dingen moeilijk ...