Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 13:09

Dank jullie, ik ga het eens bekijken...
Heb ergens schrik als ik me daar echt op ga richten (de achterhand trainen bedoel ik dan) dat ik misschien meer kwaad dan goed ga doen, hem spierpijn ga bezorgen en dat hij daar helemaal niet happy van gaat worden...

Het corrigeren van de hoeven weet ik ook niet goed wat ik daarvan moet vinden.. of dat op deze leeftijd nog wel zin heeft ... maar volgens de DA zou het wel aan te raden zijn als ik nog een aantal jaar plezier van hem wil hebben qua rijden .. Is niet noodzakelijk met ijzers, gewoon het bekappen goed bijhouden en hem aan de binnenkant wat korter zetten dan de buitenkant zodat de hoef weer recht komt .. Zou beter zijn voor zijn knieën .. (nu slijten ze ook ongelijk af en de hoef van zijn slechtste been staat ook het meest naar buiten, dus ik denk dat het ook niet goed is als ik dat gewoon laat .. ).

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-13 15:21

Spierpijn is niet erg, dat is een teken dat je spieren traint. Waar je voor op moet passen is dat je de banden niet overrekt. Daar moet je met iedere training bij opletten, dus op zich niet eens iets bijzonders. Maar ik zou dus wat minder focussen op zware oefeningen en me vooral richten op onderhoud van het lichaam. Soepel houden is essentieel en als je wilt blijven rijden is 1-2x per week onbelast werken aan de hand ook erg belangrijk. Ik zou niet vanaf nu gewoon gaan hobbelen maar juist gericht trainen. Een goede training is beter voor de gezondheid van je paard dan lang leve de lol af en toe wat doen. Vergelijk het net een versleten persoon, regelmatig goed bewegen is onderhoudend voor de spieren en banden itt tot af en toe een wandeling.
Maar uiteraard moet je goed op blijven letten wat jouw paard aan geeft. En je kan natuurlijk ook buitenom aan de han werken ipv in de bak.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 16:25

Ik denk dat je dan de "grens"(zwaarte/intensiteit/ed) laag moet houden. Om te voorkomen dat je in een grens gaat werken, dat is iets wat je wilt voorkomen denk ik..
Liever wat vaker korte stukjes dan lang achter elkaar bezig zijn en geleidelijk aan oefeningen moeilijker maken. Tijdens de revalidatie van mijn merrie ben ik begonnen met max 10min werken aan de hand en dat rustig aan uitbouwen, werkte voor ons erg fijn!

cyclo86

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 16:27

[***] schreef:
Dank jullie, ik ga het eens bekijken...
Heb ergens schrik als ik me daar echt op ga richten (de achterhand trainen bedoel ik dan) dat ik misschien meer kwaad dan goed ga doen, hem spierpijn ga bezorgen en dat hij daar helemaal niet happy van gaat worden...

Het corrigeren van de hoeven weet ik ook niet goed wat ik daarvan moet vinden.. of dat op deze leeftijd nog wel zin heeft ... maar volgens de DA zou het wel aan te raden zijn als ik nog een aantal jaar plezier van hem wil hebben qua rijden .. Is niet noodzakelijk met ijzers, gewoon het bekappen goed bijhouden en hem aan de binnenkant wat korter zetten dan de buitenkant zodat de hoef weer recht komt .. Zou beter zijn voor zijn knieën .. (nu slijten ze ook ongelijk af en de hoef van zijn slechtste been staat ook het meest naar buiten, dus ik denk dat het ook niet goed is als ik dat gewoon laat .. ).

persoonlijk zou ik wel een beetje aan de hoeven doen als je dierenarts dat adviseert, en weet je waarom ik heb zelf slechte knieen en sindskort steunzooltjes die de stand wat veranderen thv mijn voeten met lopen en ik heb effectief minder last, maw ik kan me zo voorstellen dat dit bij paard ook zo kan zijn :)

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 17:14

Zoals beloofd een stukje film van vandaag:
https://www.youtube.com/watch?v=jhNX65O7Oq4

Het is een klein stukje van de travers. Tot voorkort raakte Whisper compleet in paniek bij de travers, een combinatie van onbalans en een gevoel van opgesloten zitten(ene kant wand, andere kant aanwijsstokje en aan de voorkant sta ik). Van de week sloeg deze knop compleet in en kwam er rust in de oefening en kan ik er ook echt in werken. Hiervoor was ik steeds bezig met rust bewaren als ik in deze positie ging lopen en vergat ik de travers bewust even.
Je ziet een duidelijk verschil tussen linksom en rechtsom. Linksom is echt al een travers te noemen, hij mag van mij nog wat meer lengte nemen in de hals en het mag wat vloeiender verlopen, maar ik ben hier al wel super trots op!
Rechtsom zie je veel onbalans, je ziet bij dat ik moeite heb om in een rechte lijn achteruit te lopen(wat andere kant op niet/minder is) en je ziet Whisper zijn balans verliezen over zowel de binnen als de buitenschouder. Ik ben voornamelijk bezig om het hoofd recht voor de boeg te houden en om de binnenschouder vrij te maken. Als ik nu het buitenachterbeen zou vragen, valt hij compleet(wijkend) naar binnen. Daarom leg ik eerst de nadruk op de balans op de schouders. Ook valt hij veel op de voorkant, krult zich daardoor op omdat ik daar sta. Ik hou hem op het hoofd niet tegen, ik bepaal alleen de plaats voor de boeg. Doordat hij zo op de voorhand valt lijkt het af en toe alsof ik veel druk zet op het hoofd. Tegenhouden doe ik echter door mijn lichaamstaal en door het zweepje voor de boeg te houden.

cyclo86

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 20:46

Heel leuk om te zien :) fijn dat je een filmpje plaatst

ik zou eens een osteo laten komen ik had bij mijn paard ook super veel verschil links en rechts en dat is toch veel verminderd met osteo langs te komen, natuurlijk is het niet dat het opeens super perfect gaat maar er is gewoon meer gelijk tussen de kanten. mocht dit al eens gedaan zijn, sorry het is maar een tip

Verder herken ik ook het stuwen tegen de hand/lichaam zeg maar dat hij zich opkropt van voor mijn dat ook erg moeilijk op te lossen vind ik, ik doe idd ook terugzetten en rust of gewoon ff lvo/volte is het allerbelangrijkst, ik merk bij mijne ook beter paar passen goed dan rust dan proberen perse die zijde af te maken, misschien iets voor jou ook? Mijn lesgeefster zegt best te wisselen in houding veel, dus bv traver paar passen paar passen lvo paar passen traver etc of afwisselen met schouderbinnen als hij dat al kan? op die manier moeten ze veel nadenken enfin probeer het eens. ben zeker geen expert gewoon wat ik zie en wat ik herken/doe met mijn paard he wie weet heb je wat aan

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 21:06

Bedankt voor je reactie/tips.

De osteo komt hier 1x in de zoveel tijd en dan worden ze gecheckt. Hij is toevallig nog niet nagekeken, maar hij is er ook nog niet zo lang. Ik denk dat zijn onbalans ook veel jong/weinig spier is hoor. Hij is nog niet zolang in het werk, nog niet eens een jaar een daarvan denk ik een half jaar rechtrichtend bezig. Maar een osteo kan nooit kwaad natuurlijk, als deze weer komt word hij sowieso meegenomen.

Ik combineer de travers ook vaak met even stilzetten/even op de volte/oid, nou is deze lange zijde niet zo heel lang(paddock, geen rijbak). Maar ik zou hem inderdaad wat vaker stil kunnen zetten, dat doet hem altijd wel goed.
De schouderbinnenwaarts kent hij, maar hij kan nog niet makkelijk schakelen tussen die 2. Dus ik wil ze nog even niet koppelen aan elkaar omdat het hem dat weer stress oplevert.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 21:18

Superleuk filmpje ijssnuiver, ziet er goed uit!
Ik kom net van de kliniek en mijn paard zijn rug is weer goed, mag er na een half jaar rust weer op en alles rustig aan opbouwen. Ik heb zojuist een BBP besteld omdat ik later een goed zadel wil bestellen, da vond dat prima en had er geen enkel probleem mee mits je er niet elke dag zware training mee doet. Nu ben ik aan het rondneuzen naar een bit ik wil graag een Kandare en daar onder begeleiding van mijn instructrice mee aan de slag. Heeft iemand van jullie een Kandare want ik zou echt niet weten wat ik moet nemen ivm de tongboogjes die over opzitten.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 21:31

Wat een goed nieuws Paperboy!! Kunnen jullie er voorlopig weer even tegenaan :) .
Met de kandare heb ik niet echt ervaring, ik heb er hier 1 hangen, maar die gebruik ik niet. Vind ze simpelweg onwijs mooi om te zien en stiekem hangt die dus gewoon voor de sier :o .

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 21:38

Ja ben zo ontzettend blij dat zijn rug weer goed is, blijft toch altijd spannend zo'n scan!

Oja de dierenarts is super enthousiast over het aan de hand werken hij vond mijn paard enorm verbeterd en heel soepel en lenig. Zo leuk om bevestiging te krijgen dat dit dus echt heel goed is voor je paard!

Ja ik vind de bitten ook mooi, en ik wil graag leren om er correct mee te rijden. Maar er zijn zoveel soorten en die boogjes vind ze een beetje eng :o . Hoe weet je nu wat voor een boogje erin moet zitten.....

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 21:48

Ik had 'm in de eerste instantie ook gekocht om in de toekomst mee te gaan rijden(onder begleiding uiteraard!). Maar er is bij mijn paard gebleken dat het eigenlijk geen ruimte heeft voor een bit. De kandare vind ik relatief dik en ze moet echt super dun bit of liefst nog bitloos, dus hij hangt nu echt voor de sier. Voor Whisper is die gewoon een maatje te breed, dus voorlopig geen kandare.

Lastig is dat inderdaad. Ik zou je daar goed in laten adviseren door iemand die verstand heeft van de Kandare en van de paardenmond :) .

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-13 22:19

Een kandare zou ik ook niet zo snel gebruiken, is toch een stap hoger in de verfijning van de hulpen omdat er ook nog een hefboomwerking in zit. Is eigenlijk gewoon een stang van een s&t hoofdstel, dus je zou ook naar die bitten kunnen kijken. Maar mooi zijn ze zeker!

RenateKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 23:36

Hallo Paperboy,
Ik ben nu voor het eerst op dit topic, en werk nu zo ongeveer 1,5 jaar aan de hand met mijn paard volgens de methode van Marijke de Jong, sinds een half jaar gebruik ik ook een kandare idd op aanwijzen van mijn instructrice omdat mijn paard er juist beter op ontspant! ik hoef ook bijna geen druk uit te oefenen, de oefeningen gaan een stuk makkelijker nu ik met kandare werk, ik zou zeggen probeer het gewoon uit, ik was in het begin ook bang om er mee te werken dacht daar zijn wij helemaal nog niet klaar voor, maar het heeft juist in ons voordeel gewerkt. Kijk eens op de site www.deklassiekeruiter.nl bij academische kandare ik heb deze met lage tongboog, ze zijn niet goedkoop dus misschien is het fijn als je er een van iemand zou kunnen lenen om het uit te proberen en idd ik zou het in overleg met je instructrice doen.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 07:45

Dankjewel RenateKo. In het verleden heb ik wel eens met een bit met hefboom gewerkt precies om dezelfde reden die jij verteld. Mijn paard ontspande daar ook beter op en gaf beter na. Nu na de rugblessure erg belangrijk als hij mijn gewicht moet gaan dragen. Zolang je inderdaad maar bewust bent van de werking en onder begeleiding in het begin lijkt het mij voor ons een prima bit. Ik heb zojuist de klassieke ruiter gemaild en een telefoonnummer gehad om te bellen, ik ga dan alle uitleg krijgen. Ben benieuwd.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 12:03

Hoi paperboy, wat een goed nieuws ! Fijn.
Ik zat te denken, zou een sedelogic pad nog iets voor je paard zijn ? Die schijnen super drukverdelend en schokopvangend te zijn ( en heel duur :+ ) die kan vast ook onder een bbp.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 16:25

Hallo hallo,

Wij hebben de paarden4daagse gehad en nu wil ik weer actief bezig met WAH..

Ik moet de motivatie weer even ergens opzoeken en ik hoop bij anderen te mogen kijken hier in de buurt.

Iemand die mij even een holpieper wil geven :o

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 16:29

Dat is wel een goed idee Maris, moet ik wel eerst even gaan sparen... moet ook nog een nieuw zadel.

Voor iedereen die een Kandare of academisch bit etc. zoekt. De dame van de klassieke Ruiter heeft mij fantastisch geholpen door de telefoon. Alles uitgebreid uitgelegd gekregen over de bogen, de werking van de ronde en plate scharen, de lengte van de scharen etc. Ik heb een goede keus kunnen maken en een S-kandare short lift besteld. Ben erg benieuwd.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 16:36

Wat fijn dat je zulk goed advies hebt gekregen paperboy! Ik heb zelf ook goede ervaringen met de klassieke ruiter, heb er meerdere spullen weg en per mail al een aantal keer goed geholpen!

RenateKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 17:24

Ha paperboy, super zeg! Ik hoop echt dat het jou en je paard gaat helpen bij het rijden en natuurlijk ook dat het goed blijft gaan met de rug van je paard! Kan zien dat je er erg verstandig mee omgaat gaat vast goedkomen en idd rustig de draad weer oppakken en niet te snel willen is ook erg belangrijk! Succes!

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 17:38

Dankjwel. Ja we doen heel rustig aan. Eerst op een BBP (had de dierenarts geen problemen mee) en dan over een poosje een goed zadel aan laten meten. Met de BBP wordt het eerst alleen stappen dus de opbouw gaat geleidelijk. Als hij een paar maandjes onder het nieuwe zadel is doen we nogmaals een check bij de kliniek voor de zekerheid en de gemoedsrust ;)

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 17:44

Je bent er goed mee bezig hoor Paperboy! Al enig idee hoe je het rijden gaat opbouwen? Ga je dat combineren met iemand die vanaf de grond werkt of direct zelfstandig?

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 18:03

Ja de eerste keren samen met mijn instructrice en in stap weer net zo opbouwen onder het zadel als dat ik aan de hand hebt gewerkt. Dus in stap werken aan de lengtebuiging, binnenbeen goed onder het lichaam en dan langzaam aan de oefeningen in stap onder het zadel die in nu aan de hand leer. Het aan de hand werken blijf ik een aantal keer in de week doen omdat ik eerst oefeningen aan de hand wil leren en dan pas onder het zadel. Wat fijn is dat ik ook weer mag longeren stap, draf en galop....kan hij daar ook een beetje de energie in kwijt en weer langzaam aan conditie opbouwen. Bovendien heb ik 20 jaar geleden voor het laatst zonder beugels gereden dus dat wordt heeeeeel rustig opbouwen :D

RenateKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 20:22

Hallo insnuiver,
Ben jij ook al bezig met de oefeningen onder het zadel, ik werk eigenlijk nu aan de hand met kaptoom & kandare en mijn merrie begint de oefening renvers en appuyement onder de knie te krijgen aan de hand, maar onder het zadel rijd ik eigenlijk met "gewone optoming" dus hoofdstel met dubbel gebroken bit, ik wil eigenlijk nu onder het zadel ook met kaptoom en kandare gaan rijden maar vind dit ook wel beetje eng! Het beste maar beginnen onder begeleiding van mijn instructrice vraag me af hoever je paard moet zijn aan de hand voordat je de oefeningen onder het zadel aan gaat leren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 20:29

Sorry voor de wat late reactie, zo even bijlezen :Y)

cyclo86 schreef:
persoonlijk zou ik wel een beetje aan de hoeven doen als je dierenarts dat adviseert, en weet je waarom ik heb zelf slechte knieen en sindskort steunzooltjes die de stand wat veranderen thv mijn voeten met lopen en ik heb effectief minder last, maw ik kan me zo voorstellen dat dit bij paard ook zo kan zijn :)

Dat inderdaad :j Alhoewel hij zich nu prima red, hij heeft zijn eigen manier van lopen en doet het daar prima mee. Maar met een kleine verandering in zijn hoeven kan ik hem net wat beter helpen zeg maar, dat het wat makkelijker wordt voor hem (of dat zegt de DA toch) en sowieso is het beter voor de knieën op termijn.

Maar verder merk je echt niks aan hem hoor, het is dat ik nu weet waar zijn rare loopje vandaan komt (moeilijk ruim kunnen lopen zeg maar, en al helemaal op de cirkel) maar verder merk je totaal geen verschil .. Gisteren heb ik voor het eerst een springles meegereden, heb eerst getwijfeld om mee te doen maar ik ging er vanuit dat hij wel zou aangeven als het niet ging, aangezien hij dat anders ook doet ... Maar hij ging als een trein, zit nog steeds met verbazing erover.. hij sprong alles en werd met de hindernis feller en fanatieker. Echt gek :')

Was dan wel benieuwd naar vandaag, aangezien hij zich gisteren zo gegeven heeft... Zou hij stijf zijn, zou hij liever niet willen lopen, ... Maar niks van dat alles was waar. Hij kwam graag mee de weide uit en deed in het bos super hard zijn best (had wel weer last van zijn headshaking maar dat is een ander verhaal :+ ). Daarna nog heel even het men-marathon-weitje in, daar wat korte bochtjes gedaan en de heuvel 2x en dat ging ook allemaal prima. Pony was echt supervrolijk vandaag, en dat na zo'n dag als gisteren ... Ik moet nog gaan geloven dat hij geniet van hard werken :')

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 20:44

RenateKo schreef:
Hallo insnuiver,
Ben jij ook al bezig met de oefeningen onder het zadel, ik werk eigenlijk nu aan de hand met kaptoom & kandare en mijn merrie begint de oefening renvers en appuyement onder de knie te krijgen aan de hand, maar onder het zadel rijd ik eigenlijk met "gewone optoming" dus hoofdstel met dubbel gebroken bit, ik wil eigenlijk nu onder het zadel ook met kaptoom en kandare gaan rijden maar vind dit ook wel beetje eng! Het beste maar beginnen onder begeleiding van mijn instructrice vraag me af hoever je paard moet zijn aan de hand voordat je de oefeningen onder het zadel aan gaat leren.

Ik werk aan de hand met de kaptoom of op het freestylehalster. Niet op het bit dus. Rijden doe ik met bit(myler) of kaptoom of freestylehalster. Ik doe onder het zadel exact dezelfde dingen als aan de hand. Dus LVO op de volte en rechte lijnen, binnen achterbeen ondertreden en balans op de schouders. Daarna in dezelfde opbouw de zijgangen onder het zadel als aan de hand.