Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 23:31

Is vast niet makkelijk als je slaapt :P Haha. Veel denkplezier! En slaap goed ;)

Nelleke_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 08:36

Welkom Welmoed,

Als je het goed aan pakt gaat een paard juist niet schooien. Eerder in dit topic heb ik het verhaal getypt van een shetlander die hebben we met clickertraining juist afgeleerd te schooien(heel ernstige manier). Juist omdat het voor het paard heel duidelijk is wanneer hij eten krijgt.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 09:20

Welmoed welkom. Het is belangrijk dat je je goed orienteert (en niets wijs laat maken door de vd-meisjes van bokt die denken dat ze het allemaal weten) en goed leer materiaal ter hand neemt (er zijn een aantal goede sites om mee te beginnen) voordat je begint. Vervolgens ga je zeker nog fouten maken, maar je leert al doende en lerende.
Maar pas op...!!! Het is erg verslavend!!!

Ennuh wat schooien betreft... mijn eigen clickergetrainde paarden zijn de enige paarden bij wie ik zonder enige aarzeling met zakken vol snoepjes (en nog in de hand) gewoon door de wei/schuilstal durf (en kan) lopen, zelfs tussen vier dicht bij elkaar staande paarden door, zonder dat het problemen oplevert.

Als paarden opdringerig worden bij clickertraining, ligt dat aan de trainer. Niet aan het paard of de methode (zoals vaak wordt beweerd)

Nelleke, grappig, die zelf verzonnen oefening van Johan. Noem het de Tandu (balletoefening waarbij een been gestrekt naar voren wordt bewogen) :)
Ik zou mijzelf ook eens af en toe moeten filmen. Dat is altijd zo leerzaam.

Nelleke_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 09:47

Haha dat is een goede Sandra! Ik moest zo lachen gisteren. Het ziet er ook echt komisch uit. Jonas zijn gekke ideeen.

En jezelf filmen is idd erg leerzaam. Ik zet gewoon de camera op statief en filmen maar. :j Soms ziet het er zo anders uit dan dat je denkt echt gek.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 09:49

Mijn paard ben ik nu voerweigeren aan het leren, ik doe al een tijdje aan clickertraining zonder dat het problemen op levert, maar het is gewoon een heel handige en nuttige oefening :D

Gisteren wou ik mijn paard op de wei zetten maar ze was zoooo hyperactief en drummerig om de wei op te vliegen dat ik haar gewoon telkens achterwaarts heb gezet. Als ze netjes bleef staan mocht ze zonder problemen op de wei. Ik moet zeggen dat ze dat SCHITTEREND gedaan heeft! De wei was open en had ergens verwacht dat ze mij overhoop ging lopen, maar ze bleef gewoon staan! Ik was onder de indruk :D

Ik ga voor mijn nieuwjaar ook een camera met statief vragen, ik heb dit weekend samen met Vie het OLHA parcours geoefend en zij heeft gefilmd.
Ik heb iets gezien waarvan ik niet wist dat ik het deed :+ Nu weet ik weer waarop werken :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 10:01

Hoi hoi :)
Ik ga zo de 2e DVD van AK maar eens kijken, niet dat we daar al aan toe zijn, maar ik ben gewoon nieuwsgierig :Y) Verder proberen vandaag met [***] verder te werken, eens kijken of hij het targetten nog kent en dan verder werken aan het achterwaarts, denk dat ik wat prikpaaltjes ga meenemen naar de roundpen, werk toch liever daar dan in de piste, is wat meer afgesloten en rustiger ;) En het hoofd laag wil ik ook zeker vandaag (proberen) meenemen, gewoon even aan de basis werken zeg maar, maar ik ga kijken hoe hij alles opneemt.

Heb gisteren ook nog eens in het boek van AK zitten lezen & bladeren, iets wat me opviel.. AK werkt dus ook 'gewoon' met druk & loslaten, maar dan met een click als extra beloning (stond er ook letterlijk, dat je paard een dubbele beloning krijgt, het wegvallen van de druk & de click+snoep, dit stond bij het achterwaarts oefenen). Dus nu weet ik het niet meer ... hoe zit dat dan met die poisened cue?
Krijg je die als je druk steeds gaat verhogen om tot een resultaat te komen (en dat je click dan uiteindelijk te weinig waarde heeft in verhouding tot de druk waar je paard vanaf wil)? En niet als je gewoon 1 iets gebruikt wat je niet versterkt maar waarbij je blijft wachten op reactie? Is het zoiets in die richting? Het blijft me bezighouden :')

Ik heb trouwens wel erg veel zin in het clickeren, ik wil zoveel proberen :):)
Heb nu ook eindelijk een nut gevonden voor die deurmat die ik al tijden in mijn auto had liggen (was een zelfbedachte slowfeeder, werkte alleen niet zo :+ ) ... stand on your mat .. ideaal! :D

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 10:09

[***] schreef:
Heb gisteren ook nog eens in het boek van AK zitten lezen & bladeren, iets wat me opviel.. AK werkt dus ook 'gewoon' met druk & loslaten, maar dan met een click als extra beloning (stond er ook letterlijk, dat je paard een dubbele beloning krijgt, het wegvallen van de druk & de click+snoep, dit stond bij het achterwaarts oefenen). Dus nu weet ik het niet meer ... hoe zit dat dan met die poisened cue?
Krijg je die als je druk steeds gaat verhogen om tot een resultaat te komen (en dat je click dan uiteindelijk te weinig waarde heeft in verhouding tot de druk waar je paard vanaf wil)? En niet als je gewoon 1 iets gebruikt wat je niet versterkt maar waarbij je blijft wachten op reactie? Is het zoiets in die richting? Het blijft me bezighouden :')

Dit houdt mij ook bezig :). Maar ik geloof niet dat AK de druk verhoogt. Dat maakt wel verschil!

Ik heb bv bij Myrtle porcupine game getraind van parelli (wijken voor druk) maar dan met lichte druk en dat je de druk niet verhoogt. Ik raak haar dan aan met mijn vingers op het lichaamsdeel dat opzij moet. Als ze de goede kant op beweegt laat ik los en klik. Ik stond soms letterlijk minuten te wachten (vooral met het wijken van de schouder) maar ze doet het nu super. Ik denk niet dat je dan van een poisoned cue kan spreken.

edit: ik denk dat je zeker bij het rijden niet ontkomt aan het gebruiken van enige druk, ik zie het bij AK maar ook Inge Teblick en Sharon Foley. Zoals Inge (dacht ik) een keer zei, je kan je paard ook wel leren in de rechtergalop springen als je zijn oor aanraakt maar is misschien niet zo praktisch.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 10:13

Volgens mij zit daar inderdaad het verschil :j
Niet de druk op zich is het "probleem", maar wel het verhogen van de druk om tot een resultaat te bekomen. Zo verhogen dat je paard op een bepaald moment niet anders meer kan ... En dan gaan belonen met een click zou beetje gek zijn, aangezien het paard toch geen andere keuze heeft ... Dus kan me wel voorstellen dat het dan niet werkt :+ Maar een bepaalde vorm van druk hoeft dus niet het probleem te zijn .. Dus ook tijdens het loswerken bv. het opheffen van je zweep, hoeft geen probleem te zijn als je daarna clickt omdat je paard reageert ... Zou wel een probleem zijn als je na het opheffen en geen reactie naar je paard toe zou stappen of een tik zou geven of dergelijke, dat is weer verhoging van druk en daarna clicken heeft dus geen zin zeg maar ...

Zo begrijp ik het nu, en zo vind ik het prima :Y) :+

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 10:37

Sabine, ze werkt idd niet met het verhogen van druk, maar met lichte druk als cue. Dat is een belangrijk verschil. De lichte druk is dus toestemming om de opdracht uit te voeren; niet een eis 'want anders'. Je hebt dan dus ook niets te maken met de PC.
Je ontkomt er namelijk niet aan; oppakken teugels, been aanleggen etc etc... dat is allemaal toepassing van druk en weghalen druk als duidelijk maken dat dat het goede antwoord is. In het begin combi met click uiteraard, maar op bepaald moment is eventjes been aanleggen, los, been aanleggen los, wel handig om bv meerdere stappen te wijken, zonder de rest van je leven na iedere stap stil te staan...(dan leg je dus aan om de vraag te stellen en laat je los om te zeggen... jep, dat vroeg ik) Vorm van communcatie dus.

Het is trouwens zowiezo wel handig om de dvd's te bekijken, want dan weet je waar je heen gaat. Later opnieuw bekijken helpt dan weer met invullen gaatjes e.d.

Chipieke, leuk he, dat resultaat.

Lauraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 10:39

Dus je mag de druk niet verhogen, maar wat als je paard niet reageert op de druk? Gewoon dezelfde druk blijven houden? Volgens mij gaat hij op den duur gewoon in slaap vallen :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 10:42

Dat is de kunst, je paard iets laten doen zonder dat hij moet ... Je paard iets laten doen omdat hij het wil doen, omdat hij wil proberen en wil meewerken met je ... Je paard heeft altijd de keuze tussen het wel of niet doen met clickertraining, de kunst is dat jij het zo aanpakt dat je paard doet wat jij wil maar denkt dat het zijn eigen idee is ;)

Hoe je dat doet zal voor elk paard verschillen ... Heb er ook zo eentje (misschien wel 2 :+ ) die op een bepaald moment in slaap zullen vallen .. weet nog niet wat ik dan doen .. denk even iets anders, proberen ze heel erg te motiveren en dan tussendoor dat ene nog eens "toevallig" erbij halen. Want ergens denk ik dat ze best wel weten wat ik wil ...

Lauraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 10:48

Oke bedankt ;) Ik ga het eens proberen :Y)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 10:51

creatief zijn :) Je moet ervoor zorgen dat de kans dat het paard het gevraagde doet, maximaal is. Je moet de minste geringste poging herkennen (al is het maar een spierbeweging) en belonen en vandaaruit werken en je kunt werken met targets e.d.
Kortom; goed oog ontwikkelen, extreem goed timen en creatief zijn.

Bailey over clickeren: Its simple but not easy. :)

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 11:10

Ik zit even vast met iets, eigenlijk al een tijdje :) Zijn hier mensen die hun paard hebben leren apporteren en tips zouden kunnen geven?

Noah kan apport vastpakken, en ik kan hem ook enkele meters weggooien en dan gaat hij hem pakken. Enkel het terugbrengen lukt niet zo. Als ik geduldig wacht tot de kleinste beweging naar mij toe, dan gaat hij gewoon schudden met zijn hoofd met de apport in zijn mond. Hoe hebben jullie dit aangeleerd?

Hier een filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=5CxJQQz-uYY

edit: hier een filmpje van een poging tot hem brengen, ik beloon voor het naar mij kijken en naar mij 'toeleunen'. Het is al een ouder filmpje en ik merk nu dat mijn clicker timing niet echt ideaal is, haha ^^ we waren nog serieuze beginners hier: http://www.youtube.com/watch?v=NI_AZqahf5s
Laatst bijgewerkt door Solleke_Noah op 27-08-12 11:13, in het totaal 1 keer bewerkt

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 11:12

Myrtle viel ook bijna in slaap met het wijken van haar schouder maar uiteindelijk deed ze het en na een paar keer viel het kwartje. Soms is het ook een kwestie van geduld hebben.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 11:13

Solleke_Noah schreef:
Ik zit even vast met iets, eigenlijk al een tijdje :) Zijn hier mensen die hun paard hebben leren apporteren en tips zouden kunnen geven?

Noah kan apport vastpakken, en ik kan hem ook enkele meters weggooien en dan gaat hij hem pakken. Enkel het terugbrengen lukt niet zo. Als ik geduldig wacht tot de kleinste beweging naar mij toe, dan gaat hij gewoon schudden met zijn hoofd met de apport in zijn mond. Hoe hebben jullie dit aangeleerd?

Heb je hem ook geleerd om het apport weer aan je terug te geven?

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 11:14

Amable schreef:
Solleke_Noah schreef:

Heb je hem ook geleerd om het apport weer aan je terug te geven?

Ja, heb nog een extra filmpje toegevoegd. Hij kan 'los' en 'vast' op commando zeg maar, dat heb ik hem eerst geleerd.

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 11:16

Met paard en eigenaar van het verhaal een paar blz'n terug is alles uiteindelijk goed gekomen hoor. Paard is genezen, eigenares heeft een gebroken kaak maar gaat de goede kant op heb ik vernomen. :)

Een trainingsboek zou ik eigenlijk ook eens bij moeten houden.
Van het weekend heb ik mijn eerste OLHA opgenomen voor augustus, ik ben benieuwd.

liljebo: Balen dat je beestjes zo ziek zijn... En idd, met zoiets kom je dan liever niet in de krant.

Sabine: tegen het verzorgster probleem liep ik ook aan. Ik heb verschillende mensen gehad, maar het stoorde me zo dat ze niet echt gemotiveerd waren, of laat ik zeggen: niet zo gemotiveerd als ik. Nu sta ik weer terug dicht bij huis en komt mijn 'eerste' verzorgster terug, dat klikte wel goed (met mij en Tapi), dus ik heb er een goed oog in. Scheelt dat ik nu liever iemand heb die mijn paard af en toe rijdt, omdat ik zelf zo veel met andere dingen bezig ben dat regelmatig rijden er helaas bij schiet...

Welmoed: welkom! Ik ga met Sabine mee betreft het schooien. Ik kan niet zeggen dat Tapi echt schooit, soms probeert ze natuurlijk wel of ze niet iets te pakken kan krijgen. Maar dat ligt dan eerder aan mij die daarvoor weer eens minder consequent is geweest...

Nelleke_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 11:20

Apporteren kan Jonas ook. Belangrijk is ook het leren weer af te geven van het voorwerp.
Jonas heb ik geleerd het voorwerp uit mijn hand te pakken en later van de grond te pakken. Toen dat er goed in zat ben ik begonnen met het terug vragen van het voorwerp. Toen hij dit door had en zich hele goed voelde als die het terug gaf en dan een beloning kreeg haalde hij heb zo op van een grote afstand. Nu is het zelfs zo dat als hij in de bak staat en ik et voorwerp in de bak gooi hij het voor me op haald en het terug brengt ook zonder commando's hij vind het gewoon erg leuk.

en daarnaast is het natuurlijk belangrijk dat hij ook het commando kent voor bij jou komen. Gebruik altijd 'kom hier' en dan geef om het voorwerp terug te geven.

Even in stappen doe ik het zo
Ik gooi het voorwerp weg en wijs met 'ga hem halen'' dan loopt Jonas erheen en pakt hem ik zeg 'kom hier' en heb zelf een uitnodigende houding. als die dan komt 'geef' en gaaft die mij het voorwerp.

Kayleigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 11:28

Wat is een beetje makkelijk aan te leren als ponylief net touch kent ?

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 11:29

Ik loop dus een beetje vast op het kom hier gedeelte :) Normaal geen probleem om hem te laten komen, hij kent ook 'blijf op plaats' en dan 'kom'.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 11:30

Hier ook bezig met apporteren, ben nog niet zo heel ver maar mijn plan is inderdaad om als ik zover ben dat hij hem op afstand gaat halen dat ik dan met het "hier"-commando werk om het terug te brengen. En ik denk dat het uiteindelijk zo'n automatisme wordt dat je die tussentijdse commando's kan laten wegvallen, maar in het begin heeft elke stap een naam & commando en wordt het echt in stukjes geleerd.

De verzorgster heb ik gisteren een gesprek mee gehad: [***] @ [VP] Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 3. Nu is het afwachten.

Edit; ik zie net dat hij het komen kent ... Heb je dit ook vanaf een kortere afstand geprobeerd? Of heb je meteen gegooid zeg maar? Misschien helpt het als hij eerst maar even moet uitstrekken om het aan jouw te geven, dan 1 stapje verder, dan 2 stapjes, etc. Alles in hele kleine stukjes, niet meteen naar de andere kant van de piste :Y)

@ iiAMKAYLEiGH : denk niet dat het de bedoeling is dat hier in het topic dingen voorgeschoteld worden .. Het gaat vooral om zelf kijken, zelf verzinnen wat voor jouw paard de leukste, makkelijkste en meest logische volgende stap is. Als je tegen een bepaald probleem aanloopt geven we natuurlijk graag onze mening, maar stap voor stap plannetjes of "wat moet ik nu aanleren" heb ik hier nog niet gezien ;)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 27-08-12 11:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 11:31

Ik leer ze altijd om het in mijn hand te duwen, dus niet los en ik vang, maar geef. Als hij dat kan dan leer je hem dingen van de grond op rapen en te geven, vervolgens gooi je iets voor zijn voeten vanaf een afstandje zodat hij al met zijn neus jouw kant op staat en pas daarna ga je het echt weggooien zodat hij er achteraan moet, zich omdraait en weer terug komt :)

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 11:34

Ik heb wel stapjes gebruikt, eerst het echt voor zijn voeten neergooien zeg maar, en de afstand steeds verhoogt. Ik ga een stapje terug doen en werken aan het 'geef' ipv 'los'. Bedankt allemaal voor de tips :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 11:35

Nu we toch weer over apporteren bezig zijn .. en er nu andere mensen zijn dan vorige keer ... Wat als je pony zand vies vindt? :+ Ik werk dus veel in de piste, lekker zand. Nu heb ik zo'n bijtring en [***] vindt het geweldig om die vast te pakken en aan mij te geven, wil dit uitbreiden naar apporteren. Dus steeds de ring wat lager houden enzo, geen probleem. Toen eens op het zand gegooid en hij ging meteen pakken, om dan zonder ring weer omhoog te komen. Dacht eerst van "ik heb 'm niet meer vast, misschien is dat het probleem" maar na dingen proberen bleek dat niet het probleem .. Immers, als ik hem op een (laag) cavaletti-blok gooi dan neemt hij hem meteen en geeft hem braaf aan mij. Gooi ik hem langs dat blok op de grond dan gaat hij er super snel naartoe, snuift eens, concludeert dat het vies is (denk ik?) en laat het liggen .. Volgens mij houdt hij niet van zand :+ Maar hoe los je dat op? Heb nog een extra test gedaan door de ring op het zeil te gooien (véél minder zand) en toen nam hij hem wel op, dus het is wel vrij duidelijk in mijn ogen :+ Weet alleen niet wat ik ermee moet :')