Haha. Veel denkplezier! En slaap goed
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Haha. Veel denkplezier! En slaap goed

Soms ziet het er zo anders uit dan dat je denkt echt gek. 

Nu weet ik weer waarop werken

Verder proberen vandaag met [***] verder te werken, eens kijken of hij het targetten nog kent en dan verder werken aan het achterwaarts, denk dat ik wat prikpaaltjes ga meenemen naar de roundpen, werk toch liever daar dan in de piste, is wat meer afgesloten en rustiger
En het hoofd laag wil ik ook zeker vandaag (proberen) meenemen, gewoon even aan de basis werken zeg maar, maar ik ga kijken hoe hij alles opneemt. 
) ... stand on your mat .. ideaal!
[***] schreef:Heb gisteren ook nog eens in het boek van AK zitten lezen & bladeren, iets wat me opviel.. AK werkt dus ook 'gewoon' met druk & loslaten, maar dan met een click als extra beloning (stond er ook letterlijk, dat je paard een dubbele beloning krijgt, het wegvallen van de druk & de click+snoep, dit stond bij het achterwaarts oefenen). Dus nu weet ik het niet meer ... hoe zit dat dan met die poisened cue?
Krijg je die als je druk steeds gaat verhogen om tot een resultaat te komen (en dat je click dan uiteindelijk te weinig waarde heeft in verhouding tot de druk waar je paard vanaf wil)? En niet als je gewoon 1 iets gebruikt wat je niet versterkt maar waarbij je blijft wachten op reactie? Is het zoiets in die richting? Het blijft me bezighouden
. Maar ik geloof niet dat AK de druk verhoogt. Dat maakt wel verschil! 
Maar een bepaalde vorm van druk hoeft dus niet het probleem te zijn .. Dus ook tijdens het loswerken bv. het opheffen van je zweep, hoeft geen probleem te zijn als je daarna clickt omdat je paard reageert ... Zou wel een probleem zijn als je na het opheffen en geen reactie naar je paard toe zou stappen of een tik zou geven of dergelijke, dat is weer verhoging van druk en daarna clicken heeft dus geen zin zeg maar ...

) die op een bepaald moment in slaap zullen vallen .. weet nog niet wat ik dan doen .. denk even iets anders, proberen ze heel erg te motiveren en dan tussendoor dat ene nog eens "toevallig" erbij halen. Want ergens denk ik dat ze best wel weten wat ik wil ...
Je moet ervoor zorgen dat de kans dat het paard het gevraagde doet, maximaal is. Je moet de minste geringste poging herkennen (al is het maar een spierbeweging) en belonen en vandaaruit werken en je kunt werken met targets e.d.
Zijn hier mensen die hun paard hebben leren apporteren en tips zouden kunnen geven?Solleke_Noah schreef:Ik zit even vast met iets, eigenlijk al een tijdjeZijn hier mensen die hun paard hebben leren apporteren en tips zouden kunnen geven?
Noah kan apport vastpakken, en ik kan hem ook enkele meters weggooien en dan gaat hij hem pakken. Enkel het terugbrengen lukt niet zo. Als ik geduldig wacht tot de kleinste beweging naar mij toe, dan gaat hij gewoon schudden met zijn hoofd met de apport in zijn mond. Hoe hebben jullie dit aangeleerd?
Hier een filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=5CxJQQz-uYY
Amable schreef:Solleke_Noah schreef:Ik zit even vast met iets, eigenlijk al een tijdjeZijn hier mensen die hun paard hebben leren apporteren en tips zouden kunnen geven?
Noah kan apport vastpakken, en ik kan hem ook enkele meters weggooien en dan gaat hij hem pakken. Enkel het terugbrengen lukt niet zo. Als ik geduldig wacht tot de kleinste beweging naar mij toe, dan gaat hij gewoon schudden met zijn hoofd met de apport in zijn mond. Hoe hebben jullie dit aangeleerd?
Hier een filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=5CxJQQz-uYY
Heb je hem ook geleerd om het apport weer aan je terug te geven?

Ik werk dus veel in de piste, lekker zand. Nu heb ik zo'n bijtring en [***] vindt het geweldig om die vast te pakken en aan mij te geven, wil dit uitbreiden naar apporteren. Dus steeds de ring wat lager houden enzo, geen probleem. Toen eens op het zand gegooid en hij ging meteen pakken, om dan zonder ring weer omhoog te komen. Dacht eerst van "ik heb 'm niet meer vast, misschien is dat het probleem" maar na dingen proberen bleek dat niet het probleem .. Immers, als ik hem op een (laag) cavaletti-blok gooi dan neemt hij hem meteen en geeft hem braaf aan mij. Gooi ik hem langs dat blok op de grond dan gaat hij er super snel naartoe, snuift eens, concludeert dat het vies is (denk ik?) en laat het liggen .. Volgens mij houdt hij niet van zand
Maar hoe los je dat op? Heb nog een extra test gedaan door de ring op het zeil te gooien (véél minder zand) en toen nam hij hem wel op, dus het is wel vrij duidelijk in mijn ogen
Weet alleen niet wat ik ermee moet