Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Paperboy

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 20:55

Morgen een afspraak maken bij de kliniek voor mijn paard zijn rug..... Vreselijk spannend, ik hoop dat er nu herstel is te zien en we misschien ietsje mogen opbouwen. Ik hoop dat het werken aan de hand een positieve invloed heeft gehad.. Het zou na bijna 6 maanden best leuk zijn om er in stap even op te mogen, om af te wisselen ;)

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 23:44

Spannend inderdaad!!
Maar kan me niet voorstellen dat het geen effect heeft gehad. Wellicht kun je als afwisseling ook het werk in de lange teugel mee nemen?

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 05:41

Ja is een goed idee, heb daar al eens les in gehad. Ik doe ook longewerk in stap,

Imitador

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 11:07

Nefertarie schreef:
Leuk topic. Ik ben me ook net een beetje aan het verdiepen in wadh.

Ik kreeg een opdracht van mijn instructrice, om mijn paard aan de hand te leren zijn lendenen los te laten bij overgangen. Tijdens de les onder het zadel tikte zij zachtjes op de lendenen bij het aandraven. Echt een wereld van verschil!

Ik heb inmiddels wat dingetjes geprobeerd, maar het lastigste vind ik: hoever moet je buigen en hoe voorkom je dat het paard niet over de buitenschouder wegloopt.

Ik ben ook echt nog onhandig met de teugels en de zweep.
Op de filmpjes die ik heb gezien, hebben de 'ruiters' de teugels vrij los hangen, terwijl je onder het zadel juist een stil contact wil.
Dat vind ik ook een beetje verwarrend.
Kan iemand me hier iets over uitleggen?

Leuk dat je je er ook in verdiept! Ik vind het echt een uitkomst en volgde eigenlijk logisch op waar ik dacht dat ergens de oplossing moest zitten. Hoop dat je het net zo leuk gaat vinden als ik!

Mijn ervaring met dat buigen (maar anderen doen dat misschien anders): je vraagt eerst tot je reactie ziet, en dan laat je weer los. Dat het paard begrijpt dat als jij een ophouding maakt of stelling vraagt, dat hij dan reageert door mee te bewegen. Als dat duidelijk is, vraag ik steeds iets meer tot het paard echt los laat. Als je op de site van Marijke kijkt (paardenbegrijpen.nl) zie je dat ze begint met een oefening in stilstand, waarbij het paard het hoofd moet laten zakken/nageven/ontspannen en dan buigen naar links en rechts. Eerst beloon ik al als het paard naar beneden wil komen, zodat hij begrijp dat ik dat wil zien. Als dat duidelijk is en we komen bij het buigen, buig ik zo ver tot dat hij loslaat. Dat kan best wel ver zijn. Zelfde geldt later voor andere oefeningen, het kan best zijn dat ik het paard best ver door laat buigen, als hij niet wil/kan loslaten. Ik bouw het dan wel op, dat hij niet helemaal gefrustreerd raakt omdat het niet lukt, of dat het zeer doet, of iets dergelijks.
En wat betreft teugels: ik hou op de linkerhand, waar ik dus aan de linkerkant sta, mijn linkerhand in de buurt van het klipje/begin van de teugel en rechts neem ik de teugel een beetje op maat ter hoogte van de schouder en mijn zweepje erbij. Dan kan ik met links stelling en buiging vragen, met rechts een beetje begrenzen en ook met die hand met de zweep naar de achterhand wijzen/tikje geven/etc. Er staan wel foto's op paardenbegrijpen.nl, maar het is heeel erg fijn als iemand je bij het begin even kan helpen, dus misschien is een lesje wel erg handig? Ook hoe je staat en beweegt zijn heel erg van invloed op hoe je paard reageert. Sommige paarden reageren al op een kleine draaiing van jouw romp, die je zelf misschien niet eens ziet. dan is het heel fijn als iemand meekijkt en je vertelt waarom je paard bijvoorbeeld ineens van je wegdraait of niet voorwaarts wil blijven, etcetera.
En wat betreft contact: het is niet de bedoeling dat het paard op je leunt of steun aan je heeft, hij moet zelf gaan buigen. Dus als hij goed buigt, laat jij los. Als hij te recht wordt, vraag je weer, en laat je los als hij buigt. Als hij jouw nodig heeft om te buigen, je als zijwieltje gebruikt, buigt hij onvoldoende of heeft hij onvoldoende balans gevonden. Dus (mijns inziens!) is het niet de bedoeling dat je een contact teugel behoudt zoals je dat in de dressuur bijvoorbeeld ziet.
Ben benieuwd hoe het lukt en misschien kan iemand een keer een foto van je maken?

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 11:52

Ik leer het wel met contactteugel, omdat je dan subtielere en zachtere hulpen kan geven. Van zeer licht naar een beetje contact als ophouding is zachter dan van niks naar een beetje. Bovendien helpt het om een stillere hand te houden :)

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 15:13

Ik heb aan de hand ook de teugels los net als Imitador het omschrijft. En enkel een ophoudinkje voor even weer de stelling en buiging als die dreigt weg te vallen. Of even de buitenteugel erbij als hij dreigt weg te lopen over de schouder. Verder moet hij leren zijn hoofd zelf te dragen en de juiste stelling en buiging aan te nemen (met tijd ;) ). Wel grappig want ik merk dat ik onbewust net als vroeger onder het zadel mijn binnenhand soms toch nog vastzet dus ook aan de hand moet ik dat weer afleren. Wat leuk is dat ik na een aantal maanden nu zie dat hij niet meer wegloopt over de schouder, en zowel links als rechts zijn achterbeen onder de massa zet op de volte..... In het begin dacht ik echt, ben benieuwd of dat ooit gaat lukken met alleen stappen aan de hand. Maar de verschillen na een aantal maanden zijn toch echt wel goed te zien, echt leuk en een goede stimulans om door te zetten. Mijn paard is ook iets assymetrisch bespierd bij de billen. Rechtbil is smaller dan links, ben zo benieuwd of dat straks ook zichtbaar gaat veranderen. Heeft iemand van jullie daar ervaring mee?

Nefertarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 19:01

Hey! Super bedankt voor de reacties. Hier kan ik wel wat mee.
Ik denk dat ik vooral wat ongeduldig ben, aangezien het een stuk langzamer gaat dan dat je erop zit.

Gister heb ik na het rijden nog even een tip geprobeerd van Marijke de Jong, waarvan ik wel erg benieuwd was of het zou werken. Misschien was het nog wat vroeg, maar toch even geprobeerd.
Namelijk het drukken op de nek wervels, waardoor de achterhand naar binnen komt.
Het leek echt te werken, grappig!

Het vervelende bij mijn paard is, dat hij vrij zwaar gebouwd is van voren (van achter ook trouwens) en hij snel op de voorhand gaat. Dat hebben we al 1 keer na het rijden met veel buiging gehad. Hij pakte het goed op, maar de dag erna was hij flink stijf aan zijn linkerschouder: onregelmatig.

Met 'te veel' buiging ben ik bang, dat we daar nog niet aan toe zijn en hij weer onregelmatig wordt.
Vandaar de 'hoe ver moet ik buigen' vraag.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 19:17

Ik heb een Noordzweeds trekpaard, heel stevig gebouwd en enorm op de voorhand. Met kleine stapjes en dagelijks even trainen (de ene dag 10 minuten en dan weer eens een half uurtje) zie je ze soepeler worden en gaat het buigen steeds iets verder. Gewoon langzaam opbouwen, ik doe de lange zijde van de bak oefeningen bijv. SB en netjes nageeflijk lopen en dan de korte zijdes van de bak ontspannen voorwaarts neerwaarts. Die korte zijdes zijn direct een soort beloning, even lekker doorstappen met het koppie omlaag. Dit werkt bij mij erg goed!

Nefertarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 22:02

Mooi paard, de Zweed, Paperboy!
(De KWPN'er ook <3 )
Inderdaad, dan valt mijn Groninger nog mee met 'zware voorhand'.
En het is ook zo, dat elk verkeerd getraind/ gereden paard op de voorhand valt.

Na het rijden heb ik nog even wat kleine oefeningen gedaan aan de hand, achteruit lopend.
Dus gewoon nageeflijk naar binnen buigen en de schouders corrigeren met de buitenteugel.
Hij vond het op de rechterhand een stuk moeilijker om de binnenteugel te volgen dan op de linkerhand.

Op 1 of andere manier beland ik altijd in mini-voltes ipv netjes op de hoefslag te blijven.
Daar zal ik volgende keer op letten.

Ik zal eens een foto/ filmpje maken!

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 22:33

Probeer dan voor jezelf eerst een duidelijk volte aan te houden(gewoon een ruime volte zoals je die bij het rijden ook zou maken). En let er in de eerste instantie op dat jij in je looprichting die cirkel gelijk blijft houden.
Op moment dat jij steeds een beetje van de volte afloopt, moet je paard opnieuw balans zoeken. Door duidelijke richting aan te geven, geef je hem ook de mogelijkheid om op zoek te gaan naar zijn eigen balans.

Nefertarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 22:49

+:)+
Ga ik morgen even testen!

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 22:51

Succes!
En het is best even lastig hoor, je bent snel geneigd om wat te gaan zwabberen op je volte ;) . Besteed dan ook echt even aandacht aan en "vergeet" heel even hoe je paard erbij loopt. Dan word het ook sneller eigen en blijf je een stuk makkelijker op die volte lopen.

floor2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 22:57

Misschien een hélé stomme vraag, maar toch stel ik hem omdat het topic te lang is om te lezen...

Ik lees hier meerdere berichten over Marijke de Jong en heb haar site ook al een tijd geleden bekeken.
In de toekomst staat een eigen paard in de planning en spreekt het aan de hand werken mij erg aan.

Ik begrijp dat het uiteindelijk om de praktijk gaat, maar kun je nav de modules van Marijke (of iemand anders) ook al zelf aan de slag of heb je hier echt gelijk vanaf het begin les in nodig?

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 08:33

Het is wel mogelijk, maar mijn advies is om echt instructie erbij te nemen. Het geeft je zoveel meerwaarde en kleine (onnodige) foutjes sluipen er dan minder snel in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 08:35

ijssnuiver schreef:
Het is wel mogelijk, maar mijn advies is om echt instructie erbij te nemen. Het geeft je zoveel meerwaarde en kleine (onnodige) foutjes sluipen er dan minder snel in.

Sluit me helemaal bij je aan!

Ik ben erg blij met de lessen. Ben zeker geen onervaren persoon wat paarden betreft, maar als je met iets nieuws begint is het juist erg belangrijk om meteen goed te beginnen!

Nefertarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 10:00

Hoi [***] :wave:
Bij wie les jij eigenlijk?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 10:02

Hallo Nefertarie :D , ik les bij Sibel Ambagts.

Nefertarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 10:42

Haar site ziet er leuk uit, wie weet kan ik nog iemand vinden die zin heeft in een (paar) les(sen) op stal.
Ze woont vlakbij ons, volgens mij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 10:59

Is een erg aardige lesmevrouw :D . Het is gewoon handig voor een aantal tips. Gewoon je paard rondslingeren aan dubbele lijnen, lukt wel, maar bij echt gerichte oefeningen is het toch wel handig dat iemand mij verteld hoe ik dat moet doen.

Imitador

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 13:28

floor2 schreef:
Misschien een hélé stomme vraag, maar toch stel ik hem omdat het topic te lang is om te lezen...

Ik lees hier meerdere berichten over Marijke de Jong en heb haar site ook al een tijd geleden bekeken.
In de toekomst staat een eigen paard in de planning en spreekt het aan de hand werken mij erg aan.

Ik begrijp dat het uiteindelijk om de praktijk gaat, maar kun je nav de modules van Marijke (of iemand anders) ook al zelf aan de slag of heb je hier echt gelijk vanaf het begin les in nodig?

Ik vond het heel fijn om het begin even te snappen. In het begin wist ik niet of mijn paard nou genoeg boog, of ik nou harder door moest vragen, hoe ik het tempo moest controleren, hoe ik alles vast moet houden, etcetera. Toen is Roos (van den Wildenberg) een paar keer geweest en heeft soms ook een beginnetje voor mij gemaakt met Zilla, bijvoorbeeld toen ze rechtsom alleen maar hard doordenderde en niet wilde buigen. Ik durfde haar niet tegen te houden, bang dat ik het verkeerd deed, en toen heeft Roos een stukje voor mij gedaan. Toen snapte Zilla wat de bedoeling was en kon ik weer verder. Dat was wel heeeel erg fijn, ik was toch onzeker, of ik het nou wel goed deed allemaal. Maar dat zou ik zeker combineren met veel lezen op de site.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 14:50

Ik heb elke twee weken les, en dat helpt me zo veel. Zonder zou ik toch steeds vastlopen.... Ik heb geluk dat iemand op mijn stal de opleiding van Marijke de Jong doet, dus een lesje is zo geregeld :D

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-13 14:54

Zeker als je net begint met het werken aan de hand, is het essentieel om te lessen. Het is zo verschillend van de standaard dingen die naast je paard gebeuren, dat begeleiding gewoon belangrijk is, zeker in het begin. Als je de dingen wat in de vingers hebt, kan je wel minder gaan lessen en meer zelf proberen, maar in het begin heb je gewoon iemand nodig die vanaf de zijkant kan zien wat je doet en jou kan vertellen wat je moet doen. En helaas kan een boek of een website dat niet doen.

Daarnaast zijn er meer wegen binnen het aan de hand werken dan enkel die van Marijke de Jong (en dus ook meer instructeurs dan degenen die bij haar zijn geslaagd) en is het aan jou om te zoeken wat het beste bij je past.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 00:33

Ik val even weer opnieuw binnen en quote mezelf van eind maart ...

[***] schreef:
Ik heb even een vraagje of ik een beetje in de juiste richting zitten denken.. ik ben bezig met kijken (en voelen) hoe scheef mijn pony is, om een idee te hebben ..
- loopt liever rechtsom dan linksom
- aandraven gaat ook beter rechtsom dan linksom
- linkerachterbeen is het stijve been bij hoeven krabben (of houdt hij stijver, moet hij even over nadenken om te plooien, vindt hij ook moeilijker om langer omhoog te houden zoals bij de hoefsmid ofzo).

Heb vandaag namelijk een antwoord gehad .. Niet zozeer een scheef paard, wel versleten knieën 8-)
Rechts is het meer versleten dan links, vandaar dat hij de voorkeur heeft om rechtsom te lopen, want linksom moet hij dat rechterbeen te ver naar voren brengen en hij is beetje stijfjes :Y) Vandaar ook zijn ietwat rare manier van lopen, maar totaal geen pijn of kreupel of dergelijke dingen.. Kwam ook gewoon door de buigproef enzo. En dat hij links moeilijker optilt is omdat hij dan zijn gewicht op de rechterkant moet zetten en dat vindt hij niet zo leuk.. (maar dat moeilijk optillen is wel relatief hoor, mijn andere pony is moeilijker :+ :)) ).

Iemand hier ervaring met paarden met versleten knieën? Waarschijnlijk te slappe kniebanden in zijn jeugdjaren.. Ik vraag me alleen af of je dat op zijn leeftijd (17) nog moet willen trainen.. Hij heeft zichzelf jarenlang gered, en loopt prima op zijn eigen manier .. DA raadde toch wel aan om de hoeven wat te corrigeren, puur om nog verdere slijtage te voorkomen .. Mocht ook gewoon rijden en doen .. Zit me nu alleen af te vragen of het goed zou zijn om mij daar specifiek op te richten om het allemaal wat sterker te maken (zowel aan de hand als onder het zadel), of dat ik daarmee meer kwaad dan goed doe en het beter op "lol met je knol" kan houden ..

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-13 11:40

Training, mits met beleid en gezond verstand is eigenlijk altijd goed. Je zult nu alleen wat beter op moeten letten wat hij wel of niet kan. Ik denk dathet sterk maken van de kniebanden juist goed is, maar je moet oppassen voor overtrainen.
Verder houdt ik niet van rommelen aan de hoeven als het probleem uit de knie of het been komt. Mijn paard biljardeerd en daardoor slijten de hoeven ook anders. Als ik nu haar hoeven ga fixeren met een ijzer of gelijk ga vijlen blokkeerd ze hoger in haar lichaam en loop je daar tegen problemen aan. Meestal past de groei van de hoeven zich ook wel aan en zal het dus niet te veel slijten.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 11:47

Daar sluit ik me bij aan Rianne!
En Sabine, de balans tussen lol met je knol en training moet er natuurlijk altijd zijn. Ik vind lol met je knol minstens zo belangrijk als het correct trainen.

Ik heb vandaag een klein stukje op film gezet, eens kijken of ik die goed op de pc krijg, dan laat ik 'm even zien.