Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 20:10

Ik vertrouw het gewoon niet om haar gewoon mee in het bos te nemen ... En haar moeder is daar ook altijd maar ongerust over enzo, dus moest er juist dan iets gebeuren .... Neen, ze is daar nog niet klaar voor, je moet toch een zekere mate van controle hebben, ookal volgt je pony gewoon een andere pony ... [***] is de laatste keer met mij ook ineens een andere richting uit gegaan terwijl [***] rechtdoor liep .. onderschat hem nooit :+ :))

Ik denk dat ik het voor bekeken hou met verzorgsters .. spijtig voor de bosritten, maar misschien vind ik daar nog wel een oplossing voor. [***] als handpaard zou prima gaan, maarja, om daar echt lange ritten mee te gaan maken is ook weer moeilijk .. áls er iets gebeurd dan sta je daar wel in je uppie natuurlijk :=

En idd, beloning met gestrekte arm :j Ik heb héél erg gestrekt :)) Maar het had wel resultaat :Y)

Solleke_Noah

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 20:14

Haha, ik kan me er iets bij voorstellen :P Ik ga dat zeker toepassen bij Noah, die durft ook wel echt bijna op je te komen staan bij het trainen.

Is er eigenlijk niemand bij jou op stal die mee zou kunnen/willen gaan rijden? Ik vraag nu ook telkens iemand mee die ook zelf een eigen paard heeft, maar we gaan dan gewoon de ene keer met mijn paarden, en de andere keer met haar paarden (zij heeft er ook twee van wie één een ex-manegepaard). We kunnen bijna een clubje met ex-manegepaarden starten ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 20:23

Neen, ik zou op stal niet zo meteen iemand weten die op [***] mee zou kunnen & willen ... Meeste doen al amper wat met hun eigen paarden, laat staan met het paard van iemand anders := En sowieso: die keer die persoon, dan weer die, dan weer die ... Ik wil er echt geen manègepony meer van maken := Heb eventjes gedacht om misschien soms eens kinderen van de lessen mee te nemen, er gaan er ook op buitenrit en dat zou perfect kunnen met [***] .. Maar dan krijg je echt weer zo het manègepony-idee, en dat vind ik ook maar niks ...

Voorlopig doe ik het gewoon weer zelf, moet toch eerst weer even zeker zijn dat hij niet op de vlucht slaat als er iemand op de poetsplaats binnenkomt :+ En dan zien we wel .... maar ik zie het somber in :P

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 20:31

Dat ken ik, ik heb Sol ook beloofd dat ik nog de enige zal zijn die met hem zal rijden. Dus de vriendinnen die ik meevroeg die mochten op Noah. Dat liep een beetje fout want die laat zich niet rijden door iemand anders :P dus nu gaan ze dan maar mee op Sol. Ik ben wel héél selectief wie er op hem meegaat, geen ruk en pluk ruiters, enkel onder een bepaald gewicht (erg... maarja, zijn rug is niet meer wat het geweest is) en inderdaad niet elke keer iemand anders :) Hier zijn er twee die meemogen :P

Je moet gewoon doen waar jij je het beste bij voelt. En evt jij op Boke en iemand anders mee op Cobe?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 20:34

Heb ik ook aan zitten denken :j Wilde het zelfs nog aan de verzorgster voorstellen, maarja, nu dus niet meer :+ Van [***] kan iemand sowieso veel meer leren, en moet ik niet zo'n schrik voor hebben dat er echt iets gebeurd ... Misschien dat ik zoiets wel doe ... Gewoon voor 1 keer per week ofzo, want ik moet echt zelf [***] ook nog aandacht geven want anders loopt dat niet goed af, die is nu al boos als ik [***] mee neem :') En ik wil af en toe ook nog eens echt in het bos rijden zeg maar :P Dus [***] volledig afgeven zal niet gebeuren, kan ik niet en wil ik niet, maar misschien voor 1 keer per week ofzo :j Ik zal wel zien :)

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 20:45

Uit handen geven hoeft ook niet he :D je vraagt gewoon iemand mee als je met twee wilt gaan rijden, en voor de rest doe je ze lekker zelf :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 20:51

Misschien :j Al denk ik niet dat ik op stal iemand ga vinden, als ze nog niet met hun eigen paarden wat doen .... :+ En als je iemand van buitenaf dan voel ik me weer zo verplicht om aan het hele verzorgidee te voldoen zeg maar ... Maar ik zal nog zien, eerst deze maar eens afhandelen ... En stoppen met het topic te vervuilen :P :))

Even voor de volgende keer ... Achterwaarts is een volgende stap in de training (al staat dit volgens mij uitgebreider op DVD 2? Moet ik die dan eerst kijken?) en ze zeggen dat je dit ook in de stal of een kleine paddock moet beginnen ... Vooral naar de hoeken toe lijkt me dat wel interessant omdat ik nog nooit op die manier gewerkt heb met achterwaarts gaan (is altijd gewoon stukje recht naar achter). Maar hoe doe je dat als je geen stal hebt? Kan ik misschien gewoon in de piste een stukje ter grootte van een stal afzetten met prikpaaltjes en een draadje? (bedenk ik nu even terwijl ik aan het typen was :)) ).

Lauraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 22:03

Wat erg Liljebo :(:) Hopelijk worden je paarden snel weer beter.

[***]: over dat achteruit gaan, kan je dat ook niet gewoon doen in de hoek van de paddock? En anders idd een stukje afzetten, denk wel dat dat een beetje hetzelfde is als in de stal :j

Heb vandaag een hele leuke training achter de rug! We hebben wat met de jollybal gevoetbald (het dient er niet voor maar ja :+ ) en paard was echt super gemotiveerd :D Hij ging er zelfs in galop achteraan :)) Anders denk ik dat hij heel introvert is, maar ik heb het gevoel dat hij helemaal openbloeit :D Was echt super om zo met hem te kunnen spelen.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 22:15

Voetballen met een jollybal: lijkt me een extra uitdaging omdat de bal allerlei kanten op springt of niet?

Lauraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 22:23

Het was eigenlijk nog niet echt voetballen, maar meer er achteraan lopen terwijl ik hem weggooide :+ Hij moest hem gewoon aanraken, dus nog niet zelf wegschoppen ofzo. Dat zou ik hem wel nog willen leren om er echt mee te voetballen, lijkt me dan idd een uitdaging omdat hij langs alle kanten wegspringt :) Maar zo ver zijn we nog niet. :+

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 22:51

Moet hij hem aanraken met een hoef of neus of maakt dat niet uit?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 22:54

Klinkt leuk PatronTilly!
Misschien eens kijken wat [***] met zo'n skippybal doet, die ligt toch maar in de weide werkloos te wezen :+ Hij is nog niet zover dat hij echt ergens achteraan gaat, z'n tonnetje gaat redelijk, op zijn tempo :+ maar misschien dat iets met een balvorm wel meer aantrekt ... Super is het ook als je merkt dat je introvertje iets leuk vindt hé, dan kunnen ze zich helemaal geven :D

Hoek van de piste gebruiken is moeilijk, er groeit gras langs de kant :+

Lauraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 23:14

HL, hij raakt hem aan met zijn neus :)

[***], is idd super als hij zich zo kan uitleven :D En het is niet zo handig idd als er daar gras groeit :+

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 08:48

Bedankt allemaal. Het is inderdaad beetje raar om op die wijze in de krant te staan. Je voelt je een beetje schuldig, terwijl je er toch niets aan kunt doen.
Maar goed...
Om echt te trainen zijn de paarden niet erg gemotiveerd. Ze hebben weinig energie. Maar ik betrap mij er wel steeds op dat ik nog eventjes.... Gisteren gewoon ff geoefend met gewicht op achterhand zetten (microshaping) Was wel grappig en kost geen energie. Voor mij een goeie timing-oefening.
Denk dat ik met hen met het trainings plan van AK ga werken, dan zit het er bij mij in als ik met de moeilijke pony werk. Bij wijze van oefening. Kost hen nl geen energie.
Maar jammer dat ik niet 'echt' iets kan doen.

Verzorgsters... tja... de meesten kijken anders tegen paardenhobby aan. Hier zie ik ook de mensen af en toe paard uit de wei plukken voor een rit en 'thats it'. Geen een die grondwerk doet en mij vinden ze wrs beetje raar. Maar ach...
Het is iig niet vanzelfsprekend.
Probleem wat jij met twee hebt, sabine, heb ik met vier. Allemaal willen ze aandacht. Soms is het makkelijker 2 mee te nemen, maar elk apart is ook weer goed etc etc... Een heel management...

Leuk dat je iets aan de lessen hebt. Mbt achterwaarts...Ik doe het in de schuilstal, maar gebruik ook wel eens een boom of zo. Is vaak kwestie van creatief zijn... haha.
Goed dat Boke later best braaf deed targetten op de poetsplaats.
Eigenlijk heb je met de clicker een enorm goede trainingstool in dergelijke situaties
Dat wordt vaak erg onderschat, vooral door de mensen die er niet zoveel vanaf weten.

PT, leuk hoor, voetbal--

Hmmm ben vast nog een en ander vergeten...

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 17:20

NU ik in Canada woon, zit ik ook op een Noord-Amerikaans forum. Pffff, nog zoveel onwetendheid daar mbt de clicker. Druk en nageven is "natuurlijk" en een clicker moet je "eerst aanleren". Voedsel geven is niet natuurlijk, je geeft je leiderschap weg, een paard doet het voor het snoepje, het is "valse training" enzovoort. Kortom, genoeg te doen hier. :D
Niet dat ik ze ga bekeren, ik ga veel liever iets nieuws aan Kyra leren.

De HA was erg leuk: het was behoorlijk moeilijk: zoals over een wip, laten wippen en dan achterwaarts weer terug op de wip (die best hoog was) en op een vierkant podium het paard een rondje laten draaien, een geweertje en een plastic pipekip (hondenspeeltje) in een hoelahoep waar kraaltjes in zaten. Ook een uitdaging. Inspirerend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 18:09

Klinkt leuk die HA! Die wip kunnen we al :Y) Al is onze wip nu "kapot" dus dat is niet zo leuk ;( Volgens mij is die nog goed hoor, maar die is verschoven op de balk waar hij op ligt dus nu moet het paard al naar het einde van de wip om hem te doen kantelen en voor de achterbenen eraf zijn kantelt die al weer terug :+ [***] trekt zich daar allemaal niks van aan, maar het is toch niet zo handig :')

Nog meer onwetendheid dan hier (in België/Nederland zeg maar), klinkt leuk 8-)

Heb vandaag niks gedaan, wilde eerst nog targetten op de poetsplaats met [***] maar er was een stalspelnamiddag en ze gingen net daar een barbecue doen .. zou een ideaal moment geweest zijn om qua stress-situaties te oefenen, maar nog een béétje vroeg :Y) Wilde dan in de stal maar dan zat ik weer met [***] die vervelend zou doen, dus maar niks gedaan .. Het was nu ook niet het weer dat je gezellig even met je pony's gaat werken :+ :))

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 19:02

Volgens mij is die ontwetendheid nogal algemeen. Ook hier op bokt wordt nog raar tegen clickertraining aangekeken. Het merendeel denkt dat clickertraining leuk is voor meisjes die hun pony kunstjes willen aanleren, maar hebben geen flauw benul hoe en wat het werkelijk is. Veel willen het ook niet weten want idd... snoepjes geven is 'not done', je geeft leiderschap weg, het paard doet het niet voor jou maar voor de snoepjes, paarden worden er opdringerig van etc etc. Zoveel misverstanden...

Ha is wel leuk. Doe (uh deed) ik met allemaal, maar vooral met billy (wedstrijden dan)-

Ik zit trouwens in een zweedse clickergroep. Hoewel in zweden veel dezelfde misvattingen over clickertraining bestaan als overal, zit hier wel al een manege die met clickertraining werkt (beginnelingen worden dus echt begeleid door iemand die naast het paard loopt, opdat ze eerst leren zitten en over cues leren, voordat ze aan teugels mogen komen of hulpen mogen geven) en binnenkort begint er nog eentje.

Nelleke_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 22:16

:wave:

Wat klinkt dat als een interresante training HA. Beetje meer dan standaard.
En wat betreft clicker training je krijgt echt nog vaak te horen "dat is toch voor honden"
Erg jammer dat mensen nog zoveel ontwetendheid hebben over clicker training.

Ik heb vandaag weer even geclickerd met Jonas. Deze keer in de bak en dat is zo na de zomer toch altijd weer even aanpassen omdat de ruimte toch een stuk beperkter is. Maar we hebben lekker geoefend met allerlei dingen. En ik heb vooral heeel erg gelachen. Jonas is altijd enthousiast al die dat niet is weet ik dat er iets mis is. Dus vandaag ook weer zeer enthousiast en net als de vorige keer lekker geoefend met verplaatsen van gewicht en overgangen van alle gangen. Zo nu en dan vind Jonas dit best moeilijk en gaat hij een 'slappe' spaanse pas lopen want die vind die erg leuk en kan hij goed. Maar met gewoon even door vragen en extra hulp gaat het altijd wel goed.
Vandaag ook weer geoefend met overgang stap-galop op zijn 'verzoek' dus al met al gewoon lekker bezig geweest.
Nu de reden van mijn vele lachen. Jonas en zijn enthousiasme en meedenkendheid zorg vaak voor leuke situatie en nieuwe oefeningen door Jonas bedacht. Zo ook vandaag tijdens de overgangen naar de galope heeft jonas iets totaal nieuws bedacht. Ik weet nog niet hoe ik het precies moet noemen maar Jonas vind zichzelf helemaal knap. Het is iets tussen spaanse draf/ verheven draf. Gelukkig had ik mijn training gefilmpt en heb ik deze stukje er even snel uitgepakt voor jullie.
Grappig was ook voornamelijk da hij de ene keer gewoon goed aansprong in galop en vervolgens op dezelfde hulp dit liet zien. Nu nog bedenken wat ik hiermee wil et is in ieder geval erg leuk dat Jonas zo meedoet en meedenkt.

Als jullie ideeen hebben wat ik hiermee kan hoor ik het graag! Allereerst moet die in dat huppeltje leren zijn hoofd naar beneden te brengen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 22:29

Haha, een draf met gestrekte pootjes, lijkt me maar moeilijk lopen maar hij doet het wel :+

Nelleke_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 22:31

Haha ja moet je zijn achter benen ook zien.. die tilt die ook helemaal op. Misschien wil die opstijgen! haha

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 23:09

Haaai, mag ik me hier melden? Ik ben me aan het orienteren over clickertraining en kijken of het wat voor me is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 23:10

Tuurlijk! Welkom :)
Als je vragen hebt: shoot!
(kan niet beloven dat alles kan beantwoord worden, maar vaak komen we samen wel ergens uit hier in het topic :Y) ).

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 23:20

Hartstikke bedankt!
Heb net een nieuw paard (2 maand) en krijg binnenkort ook shetties.
Heb gelezen dat het de band versterkt.

Gaan de paarden er niet in het dagelijks leven, als je geen clicker gebruikt en niet aan het trainen bent, niet ongelofelijk schooien?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 23:26

Als je het goed doet niet, maar zoals alles kan je ook clickertraining slecht aanpakken ;) En dan zien mensen dat resultaat toevallig en is ineens clickertraining slecht, zo werkt dat :Y)

Ik heb geen schooiende paarden, niet als ik niks bij heb, niet als ik een zakje met snoepjes aan mijn broek heb hangen, niet als ik wat in mijn zakken heb zitten ... Af en toe kijken ze wel eens of ik wat heb, maar ze gaan nooit echt letterlijk aan mijn zakken zitten, dat is dan meer de lucht opsnuiven zeg maar. En verder hangt het er vanaf hoe ik het aanpak, als ik schooiende paarden krijg doe ik het verkeerd ;) Zo ben ik eens bezig geweest met [***] vanuit het zadel te belonen (zonder clicker, wel met stem) waarbij ik hem dus stil liet staan en dan een snoepje uit mijn zak van mijn broek haalde en dit gaf. Dit een paar keer doen had als resultaat dat de keer erna tijdens het rijden, als ik met mijn hand naar mijn broekzak ging om bv. mijn mobiel te nemen om te kijken hoelaat het was, dat mijn pony ineens stilstond en verwachtingsvol naar mij keek, dit zowel in stap als in draf (galop heb ik maar niet geprobeerd :)) ) ... Was wel een prachtige One Rein Stop, zelfs zonder teugels vast te hebben :Y) :)) Maar niet helemaal de bedoeling, dus dat heb ik weer afgeschaft.

Fouten zal je sowieso maken, zeker in het begin, maar als je niet zomaar in het wilde weg vanalles begint te doen zullen die fouten ook relatief makkelijk hersteld kunnen worden. Ben met mijn 2e pony pas van gisteren weer opnieuw begonnen, echt weer volledig opnieuw de basistrainingen. En hij reageerde gisteren al zoveel beter dan al die andere keren daarvoor, gewoon omdat ik zelf wat kleine aanpassingen had gedaan in mijn houding en mijn manier van een beloning geven enzo. Het zit 'm vaak in hele kleine dingen ;)

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 23:30

Oke bedankt! Ga nu slapen en er eens over na denken.