Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Paperboy

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 20:14

Ik moet nog gaan beginnen onder het zadel maar zal ook helemaal bij het begin in stap starten, ongetwijfeld zal ik ook moeten gaan leren voelen...... Dit hele rechtrichten is een enorme leerschool zowel er naast als erop verwacht ik.

Nu let ik op dingen als bijv. met het goede been wegstappen en dat hij met wegstappen zijn gewicht meer op de achterhand zet en niet op die voorbenen hangt.... Allemaal dingen waar ik met rijden in het verleden nooit aandacht aan heb besteed. Het lijkt mij best moeilijk om dit onder het zadel op gevoel te moeten doen!

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 20:32

Dat voelen komt snel genoeg! Ik heb het ook moeten leren en voor mij was het ook omscholen van "regulier" rijden naar academisch, maar dat is een onwijs mooie leerschool geweest.

Laat je af en toe eens filmen, zodat je ook een beeld hebt bij je gevoel en kunt zien of het klopt. En af en toe eens les nemen natuurlijk.

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 20:44

Les heb ik heel veel. Minimaal 1x per week momenteel nog steeds...
Dit doordat mn paard nog wel meer verhaal heeft dan alleen omscholen naar de rechtricht methode. Ook soort van opnieuw inrijden. Veel problemen gehad.
Kan alleen erop als mn instructrice haar aan de longeerlijn heeft. Sinds vorige les bedoeling dat mn instructrice als paal staat en ik meer zelf ga doen. Maar ze schiet nog regelmatig in de stress en heeft dan de steun van instructrice ernaast wel nodig. Vandaar zo vaak les.
Doen altijd eerst half uurtje aan de hand werken en dan half uurtje erop.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 21:20

Ja precies, dat was/is met mijn oudere merrie ook zo. Geen stress, meer lichamelijke beperkingen. Maar ik begrijp helemaal wat je bedoeld!
Misschien leuk voor jou om eens op een ander paard hetzelfde te doen.

Ik merk nu met mijn oversensibele jonge ruin, dat ik heel veel gehad heb aan de eeuwige oefenen met mijn merrie. Doordat ik bij haar alles in alle rust heb kunnen leren, kan ik dat nu bij mijn ruin heel makkelijk en snel toepassen om op die manier ook weer stress af te vloeien.

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 09:50

Heb wel een keer 5 lessen gedaan op paarden van mn instructrice. Zou dat nu ook wel willen, maar moet ook met mijne blijven lessen om het rijden weer normaal te maken.
Ik doe nu bijv ook alles op zit en teugelhulpen. Benen gaat nog niet. Als ik beetje druk geef met mn been, dan schiet mevr direct zwaar in de stress en schiet direct met kop omhoog in draf.
Ik kan er niet op, als mn instructrice er niet bij is. Iemand anders de longeerlijn vast laten houden is nu nog geen optie.
Dus dan wordt het echt veel te duur En veel les met mijne en ook nog op haar paarden.

Maar snap wat je bedoelt hoor!
Daarom heeft mijn instructrice de eerste tijd, alleen zelf met up de oefeningen gedaan. Om het haar aan te leren. Ik deed nog niets toen. Er mocht niets fout gaan, ze moest eerst weer vertrouwen opbouwen. En gezien ik er nog helemaal niets van kon, was het niet verstandig dat ik met haar oefeningen ging doen. Pas toen Up het kon, kon ik het voorzichtig in de les gaan oefenen. Het maakt het wel veel lastiger, een paard dat het nog niet kan, ik die het nog niet kan en een paard dat heel weinig vertrouwen heeft en heel snel gestresst is. Maar met die stress gaat het wel al veel beter dan in het begin, ze is er wel echt ontspannender door geworden. Vooral bij nieuwe dingen aan de hand (en het rijden) schiet ze in de stress.

QueenHanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 12:29

zou er hier iemand zin hebben om mee te doen met een clinic gegeven door isabel Van Laer? Ik zou interesse hebben voor het onderwerp lange lijnen en werken met dubbele longe. Datum weet ik ook nog niet, zou eerst moeten kijken of er voldoende interesse is. Maar doorgaan zou het zijn in de provincie Antwerpen, en je hebt de keuze tussen een halve dag of volledige dag. Kunnen ook andere onderwerpen aan bod komen ipv lange lijnen en dubbele longe.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 19:45

Pffff nou, ik kom me ook maar weer eens melden hier. Tijdje geleden heb ik hier een paar keer heel enthousiast gepost, tot ik ontdekte dat mijn pony in de tussentijd de hoefslag had geboycot. Daar 3-4 weken aandacht aan besteed: eerst gewoon aan het halster en toen onder het zadel. Inmiddels loopt ponymans over de hoefslag, weliswaar onder protest (lees: contrastelling) maar enfin, een paar rondjes flink aan het werk zetten en dan zakt het bokkige weer af.

Dus vandaag met goede moed 'aan de hand gaan werken', waarbij het werken vooral op mij sloeg! Mijn doel voor vandaag was op de hoefslag blijven, oefenen met overgang ho-stap en andersom en een paar keer de volte oefenen. Paard loopt nog lekker door mij én de buitenteugel heen, dus het was een heel bevredigende sessie, ahum ahum! Ook de contrastelling is erg lastig als je dan stelling naar binnen wilt vragen en pony meteen denkt: jeej, van de hoefslag af! :j Op naar de volgende poging dus maar!

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 21:59

Dat klinkt mij in de oren als veel onbalans Sonja. Op de binnenschouder vallen bijvoorbeeld.

Ik zou toch eerst teruggaan naar de volte en daar de balans voor elkaar krijgen. Vandaaruit kun je kleine stukjes rechte lijn/hoefslag gaan meenemen.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 22:32

Dat zou goed kunnen, het is ook nog maar een puppy natuurlijk. Bedankt voor de tip, dat gaan we doen!

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 08:32

Heb je ook les in wadh?
Wellicht kan jullie dat ook goed helpen.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 08:49

Het begin van de travers begint vorm te krijgen (joepie). Ik zet hem langs de bakrand en met zachte tikjes met de zweep bij de achterhand komt zijn kont naar binnen en zet een pas of 5 a 6 echt met de achterhand van de hoefslag. Ik denk dat hij nog teveel buiging van zijn romp naar binnen heeft, hij moet nog meer gebogen zijn denk ik (morgen heb ik les dus ben benieuwd wat de juf er van vind). Maar ben al zo trots dat hij nu begrijpt dat hij bij de tikjes en als ik voor hem loop hij zijn achterhand naar binnen moet zetten. Ik hoop dat hij nu vanzelf soepeler wordt en zijn buik naar buiten brengt ipv naar binnen (weet niet goed hoe ik het moet omschrijving).

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 09:03

Leuk dan het zo goed gaat!
je kunt als aansluiting op aantikken van de achterhand, ook de binnenschouder hol maken door het zweepje daar even aan te wijzen. Zelfde met eventueel de buik. Zo vraag je ook in de rest van het lijf weer buiging.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 09:07

O goed idee, ik ga het vanmiddag direct proberen.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 09:10

En ik zou in het begin het hoofd gewoon recht voor de boeg houden, verder daar nog geen hulpen gaan geven.
Succes!

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 09:12

ijssnuiver schreef:
Heb je ook les in wadh?

Nee nog niet, dat komt in de toekomst! Eerst maar eens aan een basis werken en wat km's maken onder het zadel!

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 09:15

Ik moet zijn hoofd nog wat naar de bakrand houden om zijn achterhand zover te krijgen vooral rechtsom ik denk dat daar de korte spieren langzaam aan wat moeten rekken... Het is nog maar een piepklein begin.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 15:56

Sonja89 schreef:
ijssnuiver schreef:
Heb je ook les in wadh?

Nee nog niet, dat komt in de toekomst! Eerst maar eens aan een basis werken en wat km's maken onder het zadel!

Ik denk dat juist bij het leggen van de basis, les enorm belangrijk is!
Maar dat is uiteraard mijn mening ;) .

@Paperboy: ja precies, beetje bij beetje. Hoe gaat dan bijvoorbeeld een schouderbinnenwaarts?

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 17:00

Bij de schouderbinnenwaarts gaat het goed volgens mij hoofd netjes iets stelling naar binnen. Je voelt ook dat de travers moeilijker voor hem is misschien met het achterbeen te maken? (heel stuwend en stijf).

Nefertarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 17:35

Leuk topic. Ik ben me ook net een beetje aan het verdiepen in wadh.

Ik kreeg een opdracht van mijn instructrice, om mijn paard aan de hand te leren zijn lendenen los te laten bij overgangen. Tijdens de les onder het zadel tikte zij zachtjes op de lendenen bij het aandraven. Echt een wereld van verschil!

Ik heb inmiddels wat dingetjes geprobeerd, maar het lastigste vind ik: hoever moet je buigen en hoe voorkom je dat het paard niet over de buitenschouder wegloopt.

Ik ben ook echt nog onhandig met de teugels en de zweep.
Op de filmpjes die ik heb gezien, hebben de 'ruiters' de teugels vrij los hangen, terwijl je onder het zadel juist een stil contact wil.
Dat vind ik ook een beetje verwarrend.
Kan iemand me hier iets over uitleggen?

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 22:09

Paperboy schreef:
Bij de schouderbinnenwaarts gaat het goed volgens mij hoofd netjes iets stelling naar binnen. Je voelt ook dat de travers moeilijker voor hem is misschien met het achterbeen te maken? (heel stuwend en stijf).

Dat zou heel goed kunnen hoor, het is natuurlijk anders als het binnenachterbeen. Merk je ook nog verschil linksom en rechtsom?
Gewoon kleine stukjes meenemen en dat rustig uitbouwen.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 23:04

Ja rechtsom is de moeilijke kant, zijn rechterbil is ook altijd minder bespierd dan links. Maar ik moet zeggen dat de verschillen nu wel kleiner worden in de oefeningen, en dat is echt geweldig want onder het zadel met de gewone engelse dressuur is dat nooit gelukt! Het is zo leerzaam om er nu naast te lopen en te zien wat er fout gaat en hoe het wel moet, voorheen als ik er op zat was je daar toch veel minder mee bezig en had ik eigenlijk geen idee hoe hij zijn benen neerzetten :o . Je bent nu veel bewuster bezig...

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 16:20

Gaaf is dat het Paperboy! Ik heb dat ook, ik kan nu dingen oplossen bij mijn paard, die ik anders nooit had gekund.
Bij mijn merrie is links haar moeilijke kant, in het begin echt extreme verschillen. Nu merk ik inderdaad dat die kleiner worden, alleen bij nieuwe oefeningen is links weer overduidelijk de moeilijke kant.
Wat wel grappig is, bij mijn jonge ruintje, merk ik dat ik linksom veel handiger ben geworden als rechtsom. Alles gaat makkelijker.

Vandaag geen werken aan de hand, maar heerlijk in het weiland genoten van het zonnetje:
Afbeelding

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 17:34

Ohh wat een knapperd ijssnuiver!

Nou mijn SB en Travers verdienen nog heel wat werk na mijn les. Travers laten we even voor wat het is. Mijn mannetje moet eerst leren nageeflijk te blijven als ik achteruit voor hem ga lopen. Stukjes gingen goed en dan zie dat hij zelf zijn achterhand wat naar binnen zet. De moeilijkheid bij hem is de buiging in zijn lijf, hij loopt nog het liefst met die dikke buik naar binnen :D

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 21:59

Leuk is die he! Dat is mijn jonge ruintje die ik nu dmv academische rijkunst helemaal aan het opleiden ben en inmiddels ook regelmatig onder het zadel werk. Leuke is dat hij volledig blanco was toen ik hem kocht, dus helemaal naar eigen hand te zetten.

Verstandig besluit dan paperboy. Ik heb dat met mijn ruintje eerst ook gedaan, die raakte volledig in paniek als ik voor hem ging lopen(idee opgesloten zitten tussen mij en de bakrand). Inmiddels is de rust wel weer terug en zijn we een daadwerkelijke start met travers gemaakt(daarvoor dus ook alleen achteruit lopen en zorgen dat de rust terug keert.
Hoe was je SB dan na je les?

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 18:49

SB gaat best aardig alleen op de rechterhand die buik weer zeg maar. Maar er zitten supermooie stukken tussen!