Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 20:00

Ik vrees dat dit verder gaat dan wat met training op te lossen is .. Misschien met jaren tijd en een professionele trainer, maar ik ben geen professioneel en jaren hebben we ook niet echt zeg maar .. Ik hoop dat die van jou niet zo'n heftig geval is, indien wel pas dan aub goed op. Ik had hem nog nooit bezig gezien, vandaag wel en het is echt niet normaal. Het is dat ik getuigen ervan heb (zaten mensen op het terras :+ ) want anders zouden mensen het niet geloven denk ik ...

De hoefsmid heeft trouwens wel met de beenlonge gewerkt, je moet wel .. je moet de hoef ergens kunnen vastzetten, want die leg je niet even tegen je benen :+ Dus longe erom, hoef omhoog en vastbinden, zo moest het .. En dan nog brak hij heel de tent af := Maar de hoefsmid zegt ook dat je een beenlonge echt niet zomaar mag gebruiken. Hij had eens een klant die hem dat had zien doen bij 1 van de paarden op stal, en toen ging die dat daarna ook eens proberen met z'n 3-jarige ... Had hij die beenlonge ook nog eens vastgeknoopt .. Paard heeft 2 dagen met die beenlonge om z'n been gelopen, ze kregen hem gewoon niet meer te pakken, en dat touw maar snijden & snijden.. Hoefsmid heeft ook gevraagd "waarom heb je dat in godsnaam gedaan?" .. antwoord was "ja, jij doet dat toch ook?". Niks van wat die hoefsmid vandaag gedaan heeft ga ik zelf proberen hoor, voel ik me echt niet toe geroepen :+

Ik ga zien wat het geeft, maar ik denk dat met optillen op commando we er niet gaan geraken, hij moet z'n hoef dan best lang omhoog houden en dat wil (kan?) hij gewoon niet, en dan beginnen de problemen. Hij laat zich ook gewoon vallen enzo, dus het is echt niet iets waar je even zelf mee speelt om het zo te zeggen. Ik zie wel wat er van komt, ga wel nog proberen eraan te werken maar ik ga geen gekke dingen doen ...

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 20:06

liljebo schreef:
*edit* cm, leuk dat de training zo fijn verliep. Knap hoor. Ik weet niet wat ze die mossel hebben geleerd.. open en sluiten of iets dergelijks? :+

Steigeren :)

liljebo

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 20:09

Sabine, is inderdaad iets anders als een ervaren hoefsmid dat doet. Maar ik vind het echt een dom advies om op bokt te zetten. met zoiets ga je niet zomaar aanklooien. Gevaarlijk voor mens en paard.

CM... zou kunnen. of apporteren?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 20:12

Trouwens nog even zeggen dat ik later de trainingsverslagen nog wel eens lees :o
Ik vind het heel leuk om te lezen hoor, maar momenteel is mijn hoofd even heel erg moe ... dat gaat toch wel op je zitten heb ik gemerkt, als je pony zo reageert. Het verbaasde mij dat ik op het moment zelf héél rustig bleef, hoefsmid gaf aan dat z'n hart nogal tekeer ging, die had echt een adrenaline-opstoot, hij vond het ergens een prachtige uitdaging, al heeft hij het natuurlijk ook liever gewoon, maar ik had dat totaal niet, ik was gewoon rustig, had mijn pony vast, praatte daartegen, streelde hem, hij ging met z'n hoofd tegen mijn borst liggen en dan kon in in z'n oor fluisteren (niet dat het hielp, moet dat paardenfluisteren toch nog eens gaan bestuderen :P ) etc. etc. Maar toen de hoefsmid klaar was .. pff .. toen kwam alles eruit denk ik .. stond echt te trillen als een rietje, terwijl er toen niks meer aan de hand was (pony stond al terug in de weide enzo), en ik merk nu ook dat ik echt gewoon doodmoe ben ...

Mbt die beenlonge ... tja, en toch was ik de slechte als ik het niet zou doen, het zou de enige oplossing zijn etc. etc. Kan best wel zijn, maar dan maar geen oplossing denk ik maar :+ Heb toch wel dingen met hem getraind die nu van pas kwamen hoor, dat meegaan op die stal, die riemen die over hem heen gingen, de aanraking met de beenlonge ... alleen bij de achterbenen moet daar nog wat op getraind worden :P Dat wil ik best nog wel doen, zeg maar friendly met allerlei dingen, was ik al mee bezig maar ik moet dat eigenlijk veel vaker doen (maarja, nu met de verzorgster, ik vind het toch moeilijk allemaal ) want dat helpt wel in zo'n situaties. Hoefsmid zei toen hij erop stond "oliebol, nu heb ik die riemen aan de verkeerd kant vastgemaakt, nu moet ik die over hem heenleggen aan de kant waar hij me niet ziet", maar heb gezegd dat hij dat maar gewoon moest doen, dat soort dingen is [***] namelijk wel gewend .. Heb ik toch iets goed gedaan al :Y) :))

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 21:38

Heftig verhaal van de hoefsmid zeg!
Gelukkig is het geen droes, Liljebo (tenminste, dat lijkt mij goed nieuws...?)
En verder nog veel meer mooie inspirerende clickerverhalen gelezen, leuk! Ik doe het zelf nou ook weer niet zó veel als jullie, maar van al die verhalen krijg je wel zin meer dingen te proberen. Maar goed, alles stap voor stap, anders raakt peerd in de war :D
Wat doe ik als het 'verkeerde' gedrag wordt aangeboden was de vraag geloof ik. Goeie vraag, even denken... Hangt er vanaf denk ik. Negeren in principe (bijv. nu met freeshapen van hoofd laag op de volte in draf dan negeer je natuurlijk de rest. Of ook bij ongevraagd 'kunstje' doen). Als ik iets vraag dmv lichte druk (bijv eenzijdige kuitdruk en begrenzende teugel voor wending om de voorhand), die druk aanhouden en pas loslaten en bridgen bij de kleinste goede reactie. 'Nee' zeggen doe ik niet zo snel eigenlijk, misschien hooguit als ze te veel in mijn ruimte komt of zoiets. Ze wil bij vd-achtige dingetjes nogal eens haar been geven als ze het niet snapt of iets niet wil, dat negeer ik dan en herhaal het commando van wat ik wel wil of ga iets anders doen. Doet ze het niet, dan niet. Loopt ze brokje mis. Dat is eigenlijk mijn uitgangspunt. Met sommige dingen weet ik dat ze wat meer tijd nodig heeft (bijvoorbeeld 'naast' voor als ik op het krukje sta en ze naast me moet komen, of het aantikken van de bal met hoef als de bal niet rolt) en herhaal ik het commando niet maar wacht ik gewoon, of herhaal ik het commando pas als ik merk dat de aandacht weg is.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 21:59

Solleke_Noah schreef:
@Amable: he vreemd, want jij hebt hem toch vanaf veulen he? Geen slechte ervaring ergens opgedaan. Wel ergens een beeeetje geruststellend, want het lijkt bij jou altijd zo moeiteloos te gaan :) (ik heb je al eens in actie gezien op de Poedertoren met Jauke, wij waren fan!)

Ja, dat weet ik nog wel :)) Stelletje maffe meiden :+

Een vriendin van mij heeft zich in dieren communicatie verdiept en die heeft contact met hem gemaakt (ik weet niet of jullie erin geloven hoor, maar ik geloof toch wel dat er meer is. En daarnaast, baat het niet dan schaad het niet :) ) En zij gaf ook aan dat zodra ze aan zijn voeten in combi met balken e.d. dacht direct een wee gevoel in d'r maag kreeg. Zij gaf ook aan, hij is er echt bang voor. En ineens schoot me wel iets te binnen. Toen hij 1 dag oud was heeft 'ie geprobeerd om over de boxdeur heen te springen. Hij is natuurlijk niet als springpaard geboren dus dat ging niet goed. Ik vraag me dus af of het trauma daar mee te maken zou kunnen hebben. Daar gaat ze iig naar informeren, ben benieuwd wat er uit komt :)
Overigens lijkt het allemaal moeiteloos, maar dingen die minder gaan zet ik niet op internet. Zakelijk gezien niet zo slim, maar ik deel ook liever de leuke dingen dan de dingen die minder gaan :) Daardoor kijk je zelf ook meer naar het positieve en sta je er positiever in en dat komt je training weer ten goede. Als je daarentegen juist let op de fouten dan wordt je zo'n foutenkijker, kom je in een negatieve sfeer terecht en dat wordt dan ook weer merkbaar in je training.

Nelleke_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 22:25

Zo vervolg van mijn post eerder. Weer tijd om verder te typen.

Er kwam een stuk tegen over een haf die heel brutaal was op eten. En of voedsel beloning dan goed was of niet.

Ik heb het volgende verhaal erover.
Een jaar of 5 geleden werd mij gevraagd eens bij een pony langs te gaan die heel erg beet en ook redelijk gevaarlijk gedrag vertoonde als f en toe tegen de baas op steigeren. Pony is 1.10 (shet) en eigenaar was toen 13. Pony kwam van een instelling waar hij als werk voor de kar liep om gehandicapten rond te rijden. Bij ALLES wat hij deed kreeg hij eten en door iedereen en alleman werd hij gevoerd.
Pony was dan ook moddervet toen hij bij haar kwam en kreeg daar uiteraard niet bij alles eten wat resulteerde in dat de pony heel erg en gericht begon te bijten. Tevens is dit een zeeeer zelf verzekerde pony en niet bang om dit te laten weten door bv te steigeren.
Ik ben hiermee samen met het baasje mee begonnen met clickeren. Met de simpele regel.. hij krijgt geen eten alvorens hij er wat voor gedaan heeft. Ook zijn hooi kreeg hij niet voor dat die er wat voor gedaan had. Hij heeft toen heel snel (ja logisch dol op eten) een aantal kunstjes geleerd en pas na de klik kreeg die eten. Verder kreeg die nooit eten 'zomaar'. Heel lang is dit volgehouden en is het arsenaal VD verder uitgebreid.
Vandaag de dag kan de pony weer gewoon gevoerd worden. Hij bijt heel af en toe nog maar dat is meer in spel. Het steigeren en en ander ongewenst gedrag is voorbij. Wel krijgt hij nooit een extratje 'zomaar'. Dus de combinatie van clickeren en basis gehoorzaamheid werken wel degelijk bij dit soort paarden ook in combi met voer. Juist om het zo af te leren.

Met andere woorden een pony die vreselijk opdringerig was om voor elkaar te krijgen wat die wou heeft dit totaal afgeleerd en is heel goed in 'Voedsel weigering' en heeft nu zo'n respect voor zijn baasje dat hij plat op de grond kan liggen op commando.
Dit gaat over over shetlander Rocky waar Jonas bij woont. Baasje is A_rocky op bokt.

Amable: Wat een gave foto is je topic!! wat een rust en ontspanning straald dat uit met zo'n jong paard. Super!!

Sabine: Allemachtig wat moet dat heftig geweest zijn met Boke. Lijkt me vreselijk om je paard op de manier te moeten laten bekappen. Maarja als het de enige manier is. En idd misschien gaat het de volgende keer wel beter.

Crosmuller: wat leuk op te lezen en je hebt duidelijk voor ogen wat je wilt!

Amable: Mooie woorden en ik kan me der alleen maar bij aansluiten! Ik kijk ook altijd naar de goede dingen als een training bv 60 minuten duurt en er gaat 1 minuut goed ben ik daar blij mee. (is voorbeeld)

** Edit**
Hier dan eindelijk het beloofde filmpje.

De totale training duurde 8 minuten. Ik heb 2 minuten er uit geknipt dit was de pauze waarin in Jonas lekker kriebelde voor de rest is het de gehele training gericht op het leren liggen.
Ps let niet op mijn charmant outfit.. gewoon lekker warm weer vakantie kleren :P

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 08:43

Nelleke, hij doet het goed. Knappe Jonas. Hij ziet er trouwens ook goed uit.

amable, is dat niet wat clickertrainers horen te doen; kijken naar de goede dingen ipv de dingen die minder goed gaan. Ik begrijp dat heel goed hoor.
Waar Levado's angst vandaan komt... tja, kan zijn vanuit de veulentijd. Maar hij zal zeker echt bang zijn. Een paard doet tenslotte niet alsof.
Lijkt me een mooie uitdaging om te trainen.

Visitor, het is idd geen droes en dat is fijn. Alleen tasten we nu dus in het duister, wat het wel is. Want er is duidelijk iets wat niet goed is, maar d.a. weet het eigenlijk ook niet. Heel lastig. Want als je niets weet, kun je ook niet behandelen.
Hoop vandaag wijzer te worden, maar betwijfel het.

Sabine, ik lees vaak adviezen op bokt, gegeven door zeer overtuigde mensen, waarbij ik mij achter het oor krab. Waarschijnlijk zou het er anders uitzien als de adviesgevers verantwoordelijk werden gesteld voor ongelukken die gebeurden bij het uitvoeren van die adviezen.
Je kunt best waardevolle dingen leren op een forum, maar dan moet je wel kunnen filteren welke mensen echt verstand van zaken hebben en welke mensen denken dat ze dat hebben (en die schreeuwen dan meestal het hardste)

Ik zal je het advies van alexandra geven, ivm trainen achterbenen (al is het maar voor schoonmaken e.d.) Ik kreeg dat advies ivm de pony en ik vind het een goed trainingplan.
Ze weet wel dat ik duw al langer met haar principes werk/volgens haar lessen en daar gaat ze dan ook vanuit met het advies.
Ik wilde het eerst per pb doen, maar bedacht later dat misschien meer mensen dit graag willen lezen

With a mare like the one you describe, I would begin with the basics of clicker training. And I would start with protective contact. I would have her in a stall or a small paddock so she is free to interact or to leave as she needs. You never know when you begin with horses like this what will be the reaction. She could blossom and relax quickly when she realizes that she has choices with the clicker and she has a say in how things are done. Or some of her past history may make her very suspicious and reluctant to interact. So beginning with protective contact lets you assess where she is emotionally. You can teach so much using the foundation lessons. You can get her standing quietly for you and presenting her feet without putting yourself in a dangerous position.

One of the safest ways to get to the feet is through a combination or movement and targeting. Once she understands the basics, teach her to come forward, back up, and to move her hips over. Then ask her to back up, but click as she just begins to shift her weight. You'll be progressively reinforcing her for unweighting her foot. And then unweighting it just enough for her foot to come slightly off the ground. From there you'll begin the process of having her lift her foot to either your hand or to a target. You aren't trying to take her foot at this point, but you simply want her to bring her foot to your target - click and treat.

You can see the result of this process on Lesson 1. You'll see the mare I feature in the first hour of the DVd offering her front foot to her handler. This was one of the early behaviors we taught her and she uses it as a comfort behavior - offering her foot to be picked up to her person.

We taught her hind feet in a similar way, but used a shift of weight over to the side. The rule we used with Fig was we were not allowed to lean over to ask her to pick up her feet. She had to pick up her feet for us. That kept things much safer. When she lifted and held her foot up we could then reach down and take it. So for the hind feet, the lift of the foot was requested by asking her to shift her hip over. We interrupted the behavior with a click and treat so we got only the initiation of the weight shift, not a full step. That could be asked for from a safe position so we were out of kicking range.

But all of this was built on a foundation of clicker basics. You will need to introduce this mare first to the clicker and the foundation lessons. And you will also need to look at her overall health to make sure there isn't an underlying physical reason for her resistance to having her feet done. if she hurts, she may well have a good reason for her reactions to the farrier.

Alexandra Kurland

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 09:14

Net weer met d.a. gepraat over Hälga. Gedacht kan worden aan allergie of hart, maar daartoe zijn de symptomen niet typisch. Infectie is onwaarschijnlijk omdat het bloed verder goed was en geen tekenen van ontstekingsprocessen in het lijf liet zien.

Toch sluit d.a. droes niet uit. Ik dacht dat dat geen rol kon spelen, maar hij vertelde dat de equi bacterie slechts zelden wordt aangetroffen, zelfs bij duidelijke droes en dat je het daarom niet kan uitsluiten.
Dat zou iig verklaren waarom alle paarden problemen hebben, zelfs als die zich bij de kleintjes tot irritatie beperken.

Toch heel belangrijk om te weten, want ik meende met Hälga weer een wandelingetje te gaan maken, maar dat is niet verstandig, gezien we in een paardrijk gebied wonen en je blijkbaar risico's niet kunt uitsluiten.
Het is ook belangrijk om te weten omdat ik met een andere pony was begonnen.

Vooralsnog kan hij verder weinig doen. Als het droes is, is het toch de ontwikkelingen afwachten.
Ik moet maandag weer bellen en overleggen hoe het dan gaat en hoe de symptomen zijn, evt veranderingen in de gaten houden etc.
Kan dus niet meer doen dan strak in de gaten houden.
Echt werken doen we niet.
Soms beetje stapwerk met buiging aan de hand met silja, maar gezien de rest vocht op de longen heeft en niet echt zin om iets te doen, valt er niet veel te trainen.
Wandelen is ook geen optie, dus tja... ziekteverlof dan maar.

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 17:25

Mag ik mij ook komen melden? Hartstikke leuk om al die trainingsverhalen te lezen!

Ik ben Sylvie en ik ben in het bezit van een vijfjarige haflingermerrie: Tapioka. We doen vnl. Horse Agility, echt ons ding.
Vandaag is er bij mijn haflingermerrie voor de eerste keer in haar leven bloed geprikt. Ze vond het een beetje eng, maar vanaf de eerste click had ze zo iets van: oke, het is een oefening, geen probleem. :) DA vond dat ik een 'wijs' paard had, altijd leuk om te horen.

Overlaatst heb ik op deze manier ook zelf een paard (intraveneus) ingespoten. Was niet helemaal de bedoeling, maar nood breekt wet zullen we maar zeggen. Een paard van de buren had koliek, op een gegeven moment was ik mijn paard aan het uitstappen en zag ik iemand gelanceerd worden: baasje was vol in haar gezicht getrapt. Ziekenwagen erbij, naar de kliniek gevoerd. En toen stonden we daar met een ziek paard dat ook nog eens op was van de stress. Dierenarts kon na een mislukte prikpoging nog amper in de buurt komen, paardlief ging telkens achteruit. Elke keer druk blijven houden, paard naar voor: loslaten en wortel. Hij had het vrij snel door dat hij beter kon blijven staan, maar DA probeerde telkens krampachtig dat paard vast en bij te houden: geen succes. Uiteindelijk kon hij het paard nog amper aanraken, laat staan inspuiten. Na wat overleg, laten vallen dat ik verpleegkundige ben en samen besloten dat ik het zou proberen. Hij heeft me duidelijk uitgelegd waar en hoe ik moest spuiten, spuit hanteren en inspuiten an sich is me niet vreemd natuurlijk. Gewoon verder blijven belonen ondertussenen, de spuit was in no time gezet, paard gaf geen kick. (DA moest wel op acceptabele afstand blijven, vond het paard.)

Achteraf bezien misschien nogal onverantwoord, maar ik kon de mensen en hun paard ook niet echt laten zitten vond ik op dat ogenblik. De DA mocht zich van mij wel eens achter zijn oren krabben. Eigenares heeft de rekening allezins niet moeten betalen.

Baasje had een gebroken kaak en is er gelukkig nog goed vanaf gekomen. Paard is ook genezen.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 17:56

Welkom Vie, wat een binnenkomer! ;) Hoe is het met de baas van het koliekpaard en het paard afgelopen?

@Liljebo: wat een interessant antwoord van AK. Vooral ook omdat ze echt het paard 'de regie' geeft en het voor de mensen er om heen op die manier het veiligst houdt. Helaas kan ik het me nog niet veroorloven die dvd serie aan te schaffen.

IK hoop dat je paarden snel uitgeziekt zijn en weer zich snel weer gezond voelen.

Nelleke: leuk filmpje van je training. De ondergrond ziet er zeer uitnodigend uit om te gaan liggen. Wat doet hij dat gemakkelijk (lenig/soepel).

@Amable: ik hou ook een trainingsdagboek bij en stel korte en lange termijn doelen. In mijn trainingsdagboek hou ik enkel bij wat goed ging. Dat was in het begin even wennen maar het maakt het teruglezen zo fijn. :) En het hele leven is leuker als je je alleen op de goede dingen concentreert (want waar je focus ligt dat groeit).

@Sabine: goh wat een avontuur. Gelukkig kan Boke er nu even tegen. Je hebt gelijk: niet zelf gaan klooien met een longe.

@alg. Ik denk dat die mossel nu door een hoepel springt. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 20:47

[***] heeft spiertjespijn :(:) Hoop dat het met een paar dagen weer over is, maar z'n lichaam (z'n benen) hebben toch een enorme optater gehad met zijn gedoe, en dat breekt nu uit natuurlijk (gisteren was hij verdoofd, toen voelde hij dat zo niet :+ ).

Heb vandaag toch wel wat met hem gedaan, vond dat ik moest. Meteen al de weide in met halster maar ik mocht gewoon naar hem toe gaan en halster aandoen, eerste stap was al genomen :D Toen richting poetsplaats, maar toen we in de buurt kwamen van waar die hoefstal gisteren stond werd het toch andere koek. Hij deed niks speciaals hoor, maar hij begon echt te snuiven en hij vond het maar helemaal niks die plek. De mensen die er gisteren ook waren waren er nu ook en die zeiden ook meteen "ach, hij heeft nog bang, arm beest". Dus even op die plaats blijven staan, gewoon staan en met de mensen praten, er was immers niks aan de hand. Hij bleef fijn in de buurt, wel beetje ronddraaien en kijken en snuiven maar niks spectaculairs. Daarna op de plaats vastgezet waar hij gisteren heeft gestaan om de verdoving te laten inwerken, ook daar werd druk gesnoven. Ben de poetsspullen gaan halen en zelfs dat vond hij ineens maar een eng ding :') Maar gewoon geborsteld, staart uitgekamd, tussendoor nog met mensen gepraat etc. etc. Het ging allemaal wel, maar je merkte dat hij toch op z'n hoede was. Normaal staat hij op die plaats lekker in het zonnetje te suffen tijdens het poetsen, vandaag niet, en iedereen die voorbij liep was een mogelijke hoefsmid in zijn ogen had ik het idee :)) Hij heeft ook 3x gemest, wat hij anders normaal niet doet, dus hij had echt stress (in het begin deed hij dat ook op de poetsplaats en dan op een bepaald moment niet meer en nu dus weer wel).

Heb hem daarna even meegenomen naar de roundpen en daar nog friendly gedaan met de leadrope. En daarna ook nog met een ander touw. De leadrope hing dan gewoon voor hem (alsof iemand hem vast had) en dan met een ander touw werd hij aangeraakt. Liet hij gewoon toe, totaal geen probleem. Heb ook het touw om z'n benen geslagen en ook zoals een beenlonge, dus dat ik de 2 uiteinden vast had en dan zo over z'n been gewreven, vooral in z'n kootholte enzo. Hij gaf geen kick (letterlijk en figuurlijk niet :P ). Heb daarna ook alle 4 z'n hoeven even opgetild, geen idee waarom, vond dat dat moest kunnen :+ Daarna even met hem gaan grazen en dan nog een klein rondje wandelen, toen we halverwege waren hoorde ik dat er een steen in z'n hoef zat .. z'n rechterachterhoef .. dus de achterhoef aan de kant waar hij blind is .. Hij wilde op dat moment ook echt niet lopen, liep er echt kreupel op .. dus toen stond ik daar, kon ook echt niet beter ^) Dus ja, wat doe je dan? Paardje gewoon laten staan en hoef optillen en steen eruit halen, dat heb ik gedaan :+

Eigenlijk toch straf allemaal ... Maar het ging dus wel, en hij vond mij nog steeds lief had ik het idee :+:
Een stukje verder had ik weer het idee dat er een steentje in een hoef zat, dus weer alle hoeven opgetild om te kijken, ik hoorde spoken blijkbaar, maar ik merkte wel dat hij weer weerstand begon te geven op het voetje optillen (ik was 'm eigenlijk ook echt aan het pesten natuurlijk, maarja :o ) dus toch even doorgedaan tot ik kon optillen en zelf kon neerzetten en daarna voor de zekerheid nog even naar de roundpen omdat ik weet dat hij daar op z'n gemak is en daar nog even rustig alle 4 de hoeven even opgetild en hem daar uitgebreid voor beloond. Dus wel heel goed afgesloten :) Alleen loopt hij echt wel moeilijk, dus nu krijgt hij even een paar daagjes rust en hopelijk is het dan over :(:)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 20:48

haha een agilitymossel. Is weer eens wat anders.
Ik vond het ook een goed plan, Hoe meer regie het paard in de hand heeft, hoe veiliger. Omdat het paard dan het gevraagde doet omdat het dat wil

Sylvie, welkom. Ik doe ook agility. Vooral met Billy,. Maar helaas ligt hier alles nu in de lappenmand.
Goed hoor, dat je kon helpen. Het principe van druk en loslaten/timen is nog niet overal doorgedrongen. Dat kom ik ook veel tegen .Helaas.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 20:51

arme boke, Hij is natuurlijk ook geen jongeling meer en dan vergt zoiets wel wat van het lijf. Stress vergt trouwens ook veel-
maar het is wel duidelijk dat hij jou vertrouwd. Mag je rustig trots op zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 21:09

Ja, ben ik een beetje toch wel moet ik zeggen :o
Heb toch wel wat met het beestje, mijn pony, mijn superknol <3

Dat antwoord van AK is trouwens heel interessant, bedankt voor het posten!
Moet toch maar eens die DVD's opzetten 8-)

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 07:30

Ik ga morgen bij een horse agility open dag kijken. De Canadese club zit hier vlakbij. Het is dat ik geen vervoer heb voor die 20 km maar anders was ik met Kyra gaan meedoen. Ik denk dat ze dat wel kan. En anders is de clicker haar om te overtuigen dat het leuk is. ;)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 07:46

Leuk. Billy is verleden maand tweede geworden met HA (medium level)
Helaas doe ik momenteel dus niets ivm de vage symptomen bij de paarden. Geen wedstrijd dus deze maand.
Geen wandelingen, niet verdergaan met de voorbereiding van het mennen, geen ritjes...
We stonden vandaag in de krant als boerderij waar mogelijk droes heeft toegeslagen.
De symptomen zijn atypisch en de bacterie niet gevonden, maar vlgs de d.a. kan het niet worden uitgesloten, gezien de veelheid aan problemen en het oedeem in hälga's hals en het abces bij sil.
Voelt vervelend -O-

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 08:52

@liljebo he wat vervelend, nogmaals beterschap met de paarden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 10:40

Lijkt me ook heel vervelend -O- Sterkte ermee, hopelijk komt het toch snel in orde.

Alvast veel plezier HL!

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 16:15

Nou met ZULK nieuw wil je niet echt de krant halen! :(
Het zal wel ontzettend vreemd zijn om niet te trainen. Ik heb altijd wel dat ik toch train ook al "zou ik niets doen". Maar als ze zo ziek zijn is dat natuurlijk anders. En training is altijd een leuke afleiding, ook voor jezelf. Kan me goed voorstellen dat je dan dus echt in een gat valt.

Nelleke_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 16:31

Ooh jeetje Sandra. :(:) Wat moet dat vervelend voelen om zo in de krant te staaan. Ik wens je heeel veel sterkte en hoop dat je paarden snel weer de oude zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 19:27

Pff ja, helemaal niet trainen ... je hebt zo snel eens eventjes 5 minuten getraind .. :+

Ik had vandaag de 1e DVD van AK gekeken en ben daarna weer helemaal opnieuw begonnen met clickeren met [***]. Wat een verschil! Heb 4 korte sessies gedaan en het laatste ging echt super! :D (de rest ook hoor, maar je zag het echt opbouwen). Ik heb mijn targetballetje op een korter stokje gedaan (is handiger vasthouden dan die lange & zware stick) en ben daarmee begonnen. Eerst had ik hem in de "stal" gezet (de leadrope voor de schuilstal gedaan) en zo begonnen. Ook erg op gelet op welke plaats ik mijn beloning geef zoals op de DVD en dat ik de target echt achter mijn rug deed als ik de beloning gaf. [***] was achter mijn rug aan het meevolgen, letterlijk, wat niet zo handig was want elke keer ik de target achter mijn rug deed zat hij er met z'n neus tegen :+ Dus de volgende sessies maar even zonder [***] gedaan :Y)

Het targetten heb ik nog een keertje in de weide herhaald (zonder [***] erbij dus) en daarna nog eens op de poetsplaats, dat was andere koek, hij heeft weer stress op de poetsplaats nu, waarschijnlijk een gevolg van de hoefsmid (al zijn we daar toen niet geweest, maar het is altijd wel z'n moeilijkste plaats geweest en het vertrouwen in het algemeen is weer stukje minder), en toen ik op het moment dat ik de ketting ervoor wilde hangen er een man plots binnenkwam die naar hem (mij) toeliep en het begon uit te leggen toen werd het hem teveel :(:) Hij moet echt niks meer van mannen hebben blijkbaar, hij stoof me daar ineens met grote ogen al snuivend naar buiten :oo Had 'm wel nog vast, dus naar hem toe gegaan en samen terug naar binnen en gedaan alsof er niks aan de hand was. Ik wilde gewoon even rustig met hem targetten, meer niet. Het duurde even maar toen hij 1x de target aangeraakt had was hij weer vertrokken, en hij ontspande zienderogen :D

Daarna even stukje gaan grazen en toen opnieuw naar die poetsplaats. Daar heb ik met hem staan targetten terwijl ik ondertussen met iemand aan het praten was die vanalles aan het doen was in de buurt (in een zak rommelen en dat soort dingen) en [***] bleef heel mooi geconctreerd op de target, was echt zo leuk om te zien :D Af en toe duurde het een tikje langer, maar ik vond het al heel wat dat ik z'n aandacht bij die target kon houden. Was echt een leuke training :):) Wat hij nu beter doet dan daarvoor is de beleefheid, het afstand houden en braaf wachten. Anders kwam hij echt zowat op je staan om de beloning in ontvangst te nemen. Hij ging niet in je zakken ofzo, maar hij stond dan zo dicht bij je dat je je amper kon bewegen zonder hem te raken :') En dat deed hij nu totaal niet meer :D

En verder, tja .. heb een verzorgster voor [***], maar ik weet het op dit moment niet zo goed meer hoor :=
[***] @ [VP] Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 3.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 19:41

Niet fijn Liljebo om zo in de krant te komen... wat zal je bezorgd zijn met al je paarden ziek :(:)

@Sabine: fijn dat de training zo goed ging! Welke plaats is dan de goeie plaats om een beloning te geven? :)

Ivm je verzorgster, er is ook ergens een topic op bokt "verzorgen is zo anders geworden" en daar beschrijven veel mensen wat jij nu ervaart. Wij zijn nogal gepassioneerd bezig met onze paarden (soms zelfs teveel vrees ik :') ) en we hopen in onze verzorgster iemand te vinden die even gepassioneerd bezig is, maar voor veel jongere meisjes tegenwoordig is paardrijden meer iets voor erbij, naast allemaal andere hobby's en bezigheden. Bezig zijn met je paard wordt eerder gezien als hobby en kan daarom gemakkelijker aan de kant geschoven worden. Opzich geen probleem natuurlijk, behalve als je jezelf dan aanbiedt als gemotiveerde verzorgster.. Ik denk dat je best je gevoel volgt, ergens denk ik wel dat het meisje er misschien gewoon nog wat moet inkomen, maar als het niet (meer) echt klikt tussen jullie, dan zal het op lange termijn wrs toch niet goed gaan. Ik heb zelf ook al 2x een verzorger/bijrijder geprobeerd, maar merk dat ik stiekem toch liever zelf de verzorging doe. Mijn oplossing is om gewoon een vriendin mee te vragen als ik graag met twee wil gaan rijden/iets leuks met de paarden doen. Soms kan er dan niemand en dan is het wel een beetje balen... We zouden dichter bij elkaar moeten wonen, haha, zou zo veel gemakkelijker zijn ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 19:53

Het is zo leuk met 2 in het bos ... Maarja, zou op dit moment met haar ook niet in het bos durven hoor, ookal volgt [***] gewoon, er kan altijd wat gebeuren .. En ik vind haar nog niet klaar voor zoiets .. daarvoor zie ik haar graag nog veel zekerder & beter vanaf de grond, maar daar vindt ze volgens mij juist niks aan ... Dus ja, wat doe je dan hé :+

Jullie van het opvangcentrum moeten maar regelmatig eens een dagje komen :Y) :))
En ik vind het verder raar .. want als je haar moeder bezig hoort dan zijn paarden alles voor haar en zou ze er alles voor doen .. alleen heb ik dat gevoel zo niet meteen ...

Dat van die beloning is eigenlijk nog wel best moeilijk uit te leggen :+ En het hangt ook helemaal van het paard af natuurlijk, als je een paard hebt wat een hoekje induikt bij iedere click dan heb je dat niet zo nodig, het is meer voor paarden die door hebben waar de snoepjes vandaan komen en dan echt op je komen staan ;)

Maar ok, je begint dus in een stal (staldeur open maar met een touw voor) of ergens achter een draadje (zonder stroom liefst :P ). Paard staat achter draadje en je laat de target zien, paard raakt de target, je clickt, doet de target achter je rug en neemt de beloning. Dan steek je je hand (open) uit naar voren, richting de borst van je paard zodat het paard de beloning niet moet nemen vlak bij jouw lichaam maar, meestal, een stapje naar achter moet zetten. Als je dat consequent volhoudt ga je merken dat je paard steeds beter & beter op een leuke afstand blijft, omdat daar de beloningen gegeven worden, en niet vlak bij jou. En dat is dan later weer handig, want een paard wat zowat op je staat werkt niet zo fijn :))

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 19:59

Aha, zoals crossmuller geloof ik al opmerkte, beloning met gestrekte hand geven. Dat vind ik nu eens echt een goeie tip :)

Ja he, vind het ook zo fijn om met twee te gaan rijden, en vooral het kletsen over de paarden mis ik wel. Gewoon dat je onder elkaar een beetje kan aftoetsen over training, gezondheid van de beestjes etc. Gelukkig is er bokt :P en heb ik nog wel enkele fanatieke vriendinnen waar ik dan maar tegenaan zeur :D

Ik weet niet, maar misschien is juist eerst samen gewoon leuke stapwandelingen maken in het bos de juiste motivatie om ook in de rest geïnteresseerd te geraken? Of wil je liever dat ze eerst volledig alles onder de knie heeft op de grond?

edit: ik denk trouwens dat de mensen die je het liefst als verzorgster zou hebben, gewoon zelf een eigen paard hebben, juist omdat ze er al zo gepassioneerd door zijn :)