) want anders zouden mensen het niet geloven denk ik ... De hoefsmid heeft trouwens wel met de beenlonge gewerkt, je moet wel .. je moet de hoef ergens kunnen vastzetten, want die leg je niet even tegen je benen
Dus longe erom, hoef omhoog en vastbinden, zo moest het .. En dan nog brak hij heel de tent af
Maar de hoefsmid zegt ook dat je een beenlonge echt niet zomaar mag gebruiken. Hij had eens een klant die hem dat had zien doen bij 1 van de paarden op stal, en toen ging die dat daarna ook eens proberen met z'n 3-jarige ... Had hij die beenlonge ook nog eens vastgeknoopt .. Paard heeft 2 dagen met die beenlonge om z'n been gelopen, ze kregen hem gewoon niet meer te pakken, en dat touw maar snijden & snijden.. Hoefsmid heeft ook gevraagd "waarom heb je dat in godsnaam gedaan?" .. antwoord was "ja, jij doet dat toch ook?". Niks van wat die hoefsmid vandaag gedaan heeft ga ik zelf proberen hoor, voel ik me echt niet toe geroepen 
Ik ga zien wat het geeft, maar ik denk dat met optillen op commando we er niet gaan geraken, hij moet z'n hoef dan best lang omhoog houden en dat wil (kan?) hij gewoon niet, en dan beginnen de problemen. Hij laat zich ook gewoon vallen enzo, dus het is echt niet iets waar je even zelf mee speelt om het zo te zeggen. Ik zie wel wat er van komt, ga wel nog proberen eraan te werken maar ik ga geen gekke dingen doen ...
) etc. etc. Maar toen de hoefsmid klaar was .. pff .. toen kwam alles eruit denk ik .. stond echt te trillen als een rietje, terwijl er toen niks meer aan de hand was (pony stond al terug in de weide enzo), en ik merk nu ook dat ik echt gewoon doodmoe ben ...
Hoe is het met de baas van het koliekpaard en het paard afgelopen?
Hoop dat het met een paar dagen weer over is, maar z'n lichaam (z'n benen) hebben toch een enorme optater gehad met zijn gedoe, en dat breekt nu uit natuurlijk (gisteren was hij verdoofd, toen voelde hij dat zo niet
Maar gewoon geborsteld, staart uitgekamd, tussendoor nog met mensen gepraat etc. etc. Het ging allemaal wel, maar je merkte dat hij toch op z'n hoede was. Normaal staat hij op die plaats lekker in het zonnetje te suffen tijdens het poetsen, vandaag niet, en iedereen die voorbij liep was een mogelijke hoefsmid in zijn ogen had ik het idee
Dus ja, wat doe je dan? Paardje gewoon laten staan en hoef optillen en steen eruit halen, dat heb ik gedaan

Had 'm wel nog vast, dus naar hem toe gegaan en samen terug naar binnen en gedaan alsof er niks aan de hand was. Ik wilde gewoon even rustig met hem targetten, meer niet. Het duurde even maar toen hij 1x de target aangeraakt had was hij weer vertrokken, en hij ontspande zienderogen
Wat hij nu beter doet dan daarvoor is de beleefheid, het afstand houden en braaf wachten. Anders kwam hij echt zowat op je staan om de beloning in ontvangst te nemen. Hij ging niet in je zakken ofzo, maar hij stond dan zo dicht bij je dat je je amper kon bewegen zonder hem te raken