Longeertopic van a tot z?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 20:35

Gebruik je de lijnen als bijzet of lopen ze direct naar het bit?

Die van mij reageerde ook zo. Geen druk, voldoendevoorwaarts maar neus op de borst. Hij vond lijnen overal blijkbaar gewoon niet prettig ofzo. Longeer nu met enkele lijn en kaptoom en krijg daar veel fijner effect mee.

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 23:40

Ik heb de lijnen op alle standjes geprobeerd.

dus van vanaf de schoft naar tussen der benen, vanaf de zijkant naar tussen der benen. Vanaf de zijkant door t bit terug naar de zeikant. Lijn achter langs en over der rug maakte ook niks uit. Lijn vanaf mijn hand door de singel naar bit leek nog t fijnst te werken. Vind t zo naar als ze zo loopt :-( net alsof ik der in de krul trek.

fjordjes

Re: Longeertopic van a tot z?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 21:26

Nou ik ga er op vooruit, bij de nieuwe stalling zit er een longeercirkel bij! Dus dat is prettig. Helaas nog niet kunnen logeren, ziek geweest en nu natte bak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 10:38

Ik werk liever gewoon in de bak :o kan ik er regelmatig rechte lijnen bij doen en me verplaatsen ipv steeds op hetzelfde plekje rondjes draaien.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 14:09

Doe ik ook, maar op veel stallen mag dat niet ivm de bodem.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 15:58

Hier vandaag de dubbele longe maar weer eens gepakt. Paard valt erg graag naar binnen dus eerst bezig geweest met gewoon t rondje blijven lopen. Daarna kon ik hem steeds meer rechtstellen en vragen.

Afbeelding

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 21:22

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 21:27

malih schreef:
Ik heb de lijnen op alle standjes geprobeerd.

dus van vanaf de schoft naar tussen der benen, vanaf de zijkant naar tussen der benen. Vanaf de zijkant door t bit terug naar de zeikant. Lijn achter langs en over der rug maakte ook niks uit. Lijn vanaf mijn hand door de singel naar bit leek nog t fijnst te werken. Vind t zo naar als ze zo loopt :-( net alsof ik der in de krul trek.

Het enige wat ik nog zou kunnen bedenken is dat de lijnen te stroef zijn en blijven hangen in de singel-ogen. Daar heb ik soms ook last van, dan hangt de lijn aan mijn kant helemaal los maar staat er bij het paard toch nog druk op. Wat voor dubbele lijnen gebruik je?

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 22:28

Ik heb de lijnen van Lammert, Morgen komt de nieuwe longeer singel binnen. Dat helpt hopelijk ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 12:29

Terrahowrse bedankt voor die link! Die ga ik straks op de laptop eens uitgebreid bestuderen :)

Roikik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 19:37

Hee allemaal, ik heb hier wel een vraag. Mijn pony is tijdens het longeren echt super sloom, ik gebruik het zweepje en dan gaat ze voor 5 seconden iets harder (ze reageert dus wel op de zweep) en daarna weer langzaam. Het kost me vreselijk moeite om haar in draf te houden. Hoe kan ik dit oplossen?

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 19:55

Nienkeew schreef:
Hee allemaal, ik heb hier wel een vraag. Mijn pony is tijdens het longeren echt super sloom, ik gebruik het zweepje en dan gaat ze voor 5 seconden iets harder (ze reageert dus wel op de zweep) en daarna weer langzaam. Het kost me vreselijk moeite om haar in draf te houden. Hoe kan ik dit oplossen?

Strenger zijn. Is net als met rijden: jij geeft been, krijg je dan geen reactie of valt ie meteen weer terug krijgt ie een tik. Zo werkt het bij mij ook met longeren, ik geef aan dat ze harder moeten/moeten draven. Dan verwacht ik niet dat ze sloom gaan draven of zelfs gaan stappen. Doen ze dat wel waarschuw ik 1 keer en daarna krijgen ze toch echt wel een tik(je) van de longeerzweep. Niet iedereen tikt met de longeerzweep, ikzelf doe dat af en toe wel als ze niet luisteren.

Hoe sta je tijdens het longeren? Als je teveel bij de voorhand staan remmen ze ook af. Ga dus iets meer bij de achterhand staan :) verder zijn longeerlessen heel erg handig als je daar de mogelijkheid tot hebt :j

Roikik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 20:02

Terrahowrse Ik sta dicht bij de achterhand ja, dankje voor je antwoord!
Weet er trouwens iemand hoe je antwoord op iemand moet geven?

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 20:04

Afbeelding
Op de quote knop klikken :P

Roikik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 20:06

TerraHowrse schreef:
[ [url=m/UiRRuy.png]Afbeelding[/url] ]
Op de quote knop klikken :P

Dankje *D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 20:21

Ik heb net die site van horsephysio bekeken, maar ofwel laten de video's niet, ofwel moet je ervoor betalen -O-

Ootie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 21:09

Varekaj schreef:
Ik heb net die site van horsephysio bekeken, maar ofwel laten de video's niet, ofwel moet je ervoor betalen -O-

Jammer dat ze niet te bekijken zijn. Alleen de eerste twee kon ik bekijken.

Fijn, een topic met zoveel tips!

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 21:10

Ootie schreef:
Varekaj schreef:

Jammer dat ze niet te bekijken zijn. Alleen de eerste twee kon ik bekijken.

Fijn, een topic met zoveel tips!

Echt? -O- zal ook eens kijken dan, eerste dag dat de site online was kon ik alles zien..

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 21:24

Is nu betaald zo te zien. Alleen twee filmpjes doen het bij mij.

Ik moet wel eerlijk zeggen dat je dit allemaal zelf ook kan bedenken, daar heb je zo'n kanaal echt niet voor nodig. Er liggen veel balken die niet eens gebruikt worden en daardoor lijkt het heel wat, maar het zijn en blijven simpele balkjes. Die gebruik ik al jaren. Als je oplet met de afstanden en de capaciteiten van je paard, dan kun je zelf variëren zoveel je wilt. Doodsimpel.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 21:45

TerraHowrse schreef:
Nienkeew schreef:

Strenger zijn. Is net als met rijden: jij geeft been, krijg je dan geen reactie of valt ie meteen weer terug krijgt ie een tik. Zo werkt het bij mij ook met longeren, ik geef aan dat ze harder moeten/moeten draven. Dan verwacht ik niet dat ze sloom gaan draven of zelfs gaan stappen. Doen ze dat wel waarschuw ik 1 keer en daarna krijgen ze toch echt wel een tik(je) van de longeerzweep. Niet iedereen tikt met de longeerzweep, ikzelf doe dat af en toe wel als ze niet luisteren.

Hoe sta je tijdens het longeren? Als je teveel bij de voorhand staan remmen ze ook af. Ga dus iets meer bij de achterhand staan :) verder zijn longeerlessen heel erg handig als je daar de mogelijkheid tot hebt :j

Ik geef eerlijk toe dat ik mijn paard in zo'n geval niet een "tikje" geef, maar hem een lel verkoop. :+ In het contact tussen mij en mijn paard komt er geen gezanik bij aan de pas van nauwelijks reageren, of dat ik hem constant moet opjagen met een longeerzweep. Is voor hem niet fijn. Zweep richting de achterhand/bijtikken = reactie en anders mag hij zich een hoepeltje schrikken.

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 22:14

Nachtlampje schreef:
Ik geef eerlijk toe dat ik mijn paard in zo'n geval niet een "tikje" geef, maar hem een lel verkoop. :+ In het contact tussen mij en mijn paard komt er geen gezanik bij aan de pas van nauwelijks reageren, of dat ik hem constant moet opjagen met een longeerzweep. Is voor hem niet fijn. Zweep richting de achterhand/bijtikken = reactie en anders mag hij zich een hoepeltje schrikken.

haha, bij mij verschilt het een beetje per paard. Pony krijgt een tikje maar mevrouw de pismerrie krijgt een mep :o

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 22:33

Leuk topic. Ik meld me ook.

Ik longeer of met full body wrap om daks bewust te maken van zijn lichaam of met dubbele lijnen. Beide zonder dwang zodat hij het zelf moet doen.

https://youtu.be/8wFwG13saws

Hoe vinden jullie 'm lopen?

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 22:58

Die zou van mij een flink stuk actiever mogen. Ruimere passen, meer activiteit. En dat kun je onder meer verkrijgen door niet alleen maar rondjes te doen. Dat vind ik persoonlijk niet echt toegevoegde waarde hebben. Overgangen, schijnovergangen, tempowisselingen, reageren op lichaamstaal, kleiner, groter, balkjes, cavaletti, zelfs sprongetje...noem maar op. Dit was misschien even voor het filmen, snap ik, maar in je normale training zou ik veel meer afwisseling meepakken. Alles maar voor een paar passen en dan weer wat anders. Worden ze mooi geconcentreerd van en het doet echt wat voor de spieren. Bodywrap kan nuttig zijn, maar trainingswaarde haal je uit het soort beweging, dus die moet je afwisselen.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 00:10

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 10:51

Ik zie zeker al wel verbetering Daks, vergeleken met de oude filmpjes.

Hebben jullie ook tips voor mij? Ik heb nu 3 keer met de dubbele longe gewerkt en vind het heel fijn, mijn paard doet het ook erg leuk. Ik heb zelf nog wel wat moeite met het goed vasthouden van de lijnen, eventueel een extra lus en de zweep.
Het probleem is dat mijn paard rechtsom vaak wat teveel naar binnen valt. Hij doet dit met rijden en aan de enkele longeerlijn ook. Hoe zouden jullie dit aanpakken?

Even een fotootje er bij.
Afbeelding