Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
xyzutu2 schreef:Heel simpel:
Je leert je paard aan om een fles aan te raken zodra je die vanachter je rug tevoorschijn tovert. Vervolgens geef je hem elke keer als je hem tevoorschijn tovert ook de stemhulp 'target'. Dan laat je de fles gewoon voor zijn neus hangen en je paard raakt zonder je commando 'target' de fles aan.
Conclusie: je hebt het commando 'target' nog niet goed genoeg aangeleerd. Blijkbaar is het wel/niet aanwezig zijn van de fles nog de belangrijkste cue voor het paard, en niet jouw stemhulp.
Dat heeft dus niet zoveel met het snappen van de click te maken, maar meer met het snappen dat de oefening alleen op bepaalde momenten getoond mag worden.
Dat hij na het aanraken van de fles direct naar jouw hand beweegt past daar ook in; als ik bij Speedy 100x na 1 piaffepas al click, dan beweegt hij na die 101ste piaffepas automatisch (ook zonder click) met zijn neus naar mijn hand omdat ikzelf te voorspelbaar geworden ben.
Een paard kan heel goed de click wel begrijpen maar het commando niet - en andersom net zo goed.
Fabster schreef:Maar hoe voorkom jij dat dan? Of hoort het er gewoon bij en click je de volgende x alleen bij 2 piaff-passen? En dan mag hij zelf uitzoeken hoeveel er nodig zijn voor een click?
x_Kaat_x schreef:Is dit erg of moet ik echt zorgen dat ze dit eerst kent voor ik verder ga et leren tergetten? of is het niet erg en leert ze it gaanderweg wel?
HippoLogic schreef:Dit is een van de dingen waar ik vroeger zelf tegenaan liep. Dan was ik net opgehouden met training (ik had nog niet een "einde sessie signaal" dus wist mijn pony veel...) en dan liet hij ineens een prachtige Spaanse pas zien ofzo die ik dan ging belonen omdat ik bang was dat hij het nooit meer zou doen. Ik creëerde daarmee zélf een pony die te pas en te onpas de Spaanse pas deed. Ik heb echter veel geleerd en daarom ben ik hier pas na 5 jaar trainen mee begonnen met Kyra.