longeren paard 19 maanden jong

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: longeren paard 19 maanden jong

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 19:17

Waarom zou je niet castreren?

Om te gaan fokken? Nee, dat is geen goed idee..

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-15 19:20

fokken soieso niet. Maar er zijn toch hengsten die met gemak tot hun 2 à 3 jaar hengst kunnen blijven?
Ik wil gewoon even afwachten.
Daarnaast vind ik het nu ook echt nog te koud buiten. Misschien als de lente in het land is? (april-mei)

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 19:21

Dat is zeker niet slim, ivm de vliegen en ontstekingen.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-15 19:23

voorjaar is toch beter dan de zomer? (heb ik net nog gelezen)

Afhankelijk van de gekozen castratiemethode kan het seizoen van invloed zijn op het moment van castreren. Dit is vooral van belang wanneer er een castratiemethode gebruikt wordt waarbij de operatiewonden niet gesloten worden. Het voorjaar is dan de beste tijd: de weiden staan vol met gras en het aantal insecten is ten opzichte van de zomer en najaar nog gering. Dit betekent dat er voor het paard direct na de castratie een schone omgeving is, waar het dier kan herstellen van de ingreep.

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 19:24

Beter is om te castreren met kou of vroeg voorjaar. Met vliegen en warmte heb je veel meer kans op infecties. Als hij nu al machogedrag heeft zou ik dat juist zo snel mogelijk de kop indrukken. Straks is het ook aangewend gedrag en werkt het niet meer alleen zijn hormonen weg te nemen...

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 19:25

RoosG schreef:
Maar waarom wil je aan anderhalf jarig al een dekje op doen? Wandelen oke, maar dekje is nog zeker 1,5 jaar niet nodig. Misschien als hij bijna 3 is. Zeker een hengst zou ik goed en rustig laten uitgroeien.

Dus, WAAROM wil je hem nu al zo veel vragen?

Jaaaa.... want van een dekje smelt ie en zakt ie door zijn pootjes }> .
Kom op mensen...overdrijven is ook een vak.

Die van mij stond met 1,5 onder een groot plastic zeil, ging regelmatig een stukje mee wandelen en ging wel eens mee op de trailer.
Nu 16 jaar later een super mak,braaf en vooral sterk paard wat nergens bang voor is.

Longeren moet je echt mee wachten tenzij je hem echt stuk wel hebben op latere leeftijd. Investeer in een paar grondwerk lessen veel leuker en leerzamer dan een paar rondjes aan de longeerlijn lopen.
Voor de rest heb ik er geen moeite mee als het paard eens in handen komt en er eens een wandelingetje mee gemaakt word.

En castreren...ik denk dat ze daar over een maand of 2 zelf wel achterkomt :P

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 19:32

Ik zou écht nog niet gaan longeren.. Wel of niet op een cirkel en wel of niet met lange lijnen.. Niet doen gewoon. Wacht daar op zijn minst nog zo'n negen maanden mee of zo!

Als ik de foto's bekijk van je paardje vind ik hem echt nog héél erg puppy ogen en écht niet als een volwassen, uitgegroeide hengst die al klaar is om aan het werk te gaan!

Hij ziet er wel heel leuk uit :)

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 19:33

Citaat:
Desensibiliseer hem zo min mogelijk in zijn jonge jaren om hem super scherp te houden.

Paarden die als 1, 2 en 3 jarige veel in mensenhanden zijn geweest en veel met mensen zijn omgegaan zijn vaak een stuk trager in reacties. Zeker als de mens in kwestie zelf niet super snel is met het loslaten van druk, kunnen paarden wat traag, log en zelfs bot worden. Ze wijken dan niet meer in een split second voor druk op de neus, achter de oren enz. en gaan vrolijk op je tenen staan.

Maar dat is weer een andere discussie maar wel zoals ik erover denk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 19:38

PaulinBijoux schreef:
Citaat:
Desensibiliseer hem zo min mogelijk in zijn jonge jaren om hem super scherp te houden.

Paarden die als 1, 2 en 3 jarige veel in mensenhanden zijn geweest en veel met mensen zijn omgegaan zijn vaak een stuk trager in reacties. Zeker als de mens in kwestie zelf niet super snel is met het loslaten van druk, kunnen paarden wat traag, log en zelfs bot worden. Ze wijken dan niet meer in een split second voor druk op de neus, achter de oren enz. en gaan vrolijk op je tenen staan.

De meeste paarden die bij gedragstherapeuten staan zijn teveel in mensenhanden geweest (en niet in de opfok). Dat heb ik uit een héééééle betrouwbare bron :)

Maar, los daarvan; TS... Niet vervelend bedoeld maar ik denk niet dat jij de kunde hebt überhaupt en hengst te houden. Castreer hem nou maar... Maak het jezelf en je pony wat makkelijker. Je hebt al lastige jaren voor de boeg aangezien het een jong dier is.

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 19:39

Als je graag bezig zou willen zijn met je paardje ben ik het ermee eens dat je niet voor een jong dier had moeten gaan. Met een jong dier moet je niet te vaak bezig willen zijn, max 1/2x in de week max een halfuurtje.

Ik heb nu een ukje van net 6 maanden, zie haar 1x in de week en de rest vd tijd staat ze lekker dag en nacht buiten met vriendjes (jong en ouder) en kan ze lekker paard zijn. De dag dat ik er ben doen we niet zo veel, ze mag even lekker met dr vriendjes in de grote bak spelen (net wat meer ruimte dan in de paddock), soms geef ik haar een poetsbeurt, overal even aanraken (maar niet wekelijks). En af en toe gaan we een klein stukje wandelen (max 10 minuten).

Over t algemeen ben ik niet langer dan een halfuur met haar bezig. Je merkt ook al dat ze al snel hun concentratie verliezen, jonkies kunnen het mentaal ook niet aan om langer bezig te zijn.

Met een jong dier kún je nou eenmaal niet zoveel, en zou je ook niet moeten willen :) ze horen lekker jong en paard te zijn, ze vervelen zich écht niet hoor als jij er niet bent :)

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-15 19:42

ik doe ook niet veel met Harley.
Ik ben er meestal maar 3 dagen soms 4.Maar bene cht niet langer dan max 20 min met hem bezig.

Heb hem geobserveerd en eigenlijk speelt hij niet.
Nee hij graast alleen maar en loopt enkel als de haflinger dreigend van uit het niets achter hem aan komt gerend.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 19:42

MaricoGraphy schreef:
Ik ben er meestal maar 3 dagen soms 4.Maar bene cht niet langer dan max 20 min met hem bezig.

Nee hij graast alleen maar en loopt enkel als de haflinger dreigend van uit het niets achter hem aan komt gerend.

Met die oude dozen als weidemaatjes kan hij ook niet echt spelen..

Die van mij speelt ook niet vaak, maar soms gaat ze echt helemaal los met de 6 jarige.

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 19:43

MaricoGraphy schreef:

Dat komy waarschijnlijk omdat hij geen leeftijdsgenootjes heeft om mee te spelen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 19:43

Tja als je hem met twee oude paarden neerzet is het logisch dat ie daar niet mee gaat spelen, een kleuter gaat ook niet spelen met iemand van 50 uit zichzelf. Daar zijn leeftijdsgenootjes voor.

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 19:44

Precies :) oudjes willen vaak niet meer spelen en zijn juist meer goed voor de opvoeding, wat ook heel belangrijk is. Een speelmaatje is eigenlijk ook wel heel belangrijk, dus een leeftijdsgenootje.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-15 19:44

tja in mijn buurt is er nu gewoon geen opfok.
Weet niet eens of er op de manege plaats is (vind de weides er altijd overbevolkt uit zien)

Solmyrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 19:47

Bizzybijtje schreef:
PaulinBijoux schreef:

De meeste paarden die bij gedragstherapeuten staan zijn teveel in mensenhanden geweest (en niet in de opfok). Dat heb ik uit een héééééle betrouwbare bron :)

Maar, los daarvan; TS... Niet vervelend bedoeld maar ik denk niet dat jij de kunde hebt überhaupt en hengst te houden. Castreer hem nou maar... Maak het jezelf en je pony wat makkelijker. Je hebt al lastige jaren voor de boeg aangezien het een jong dier is.

100% mee eens. Wij krijgen hier ook vaak paarden waar die vanaf veulen veel in handen zijn geweest en waar wekelijks 'grondwerk' mee gedaan is. Dat zijn de bokken die je eerst moet leren wat persoonlijke ruimte is. Lekker rauw uit de opfok, die zijn het fijnst.

Daarom raad ik TS ook aan om niet elke dag te gaan tutten met een anderhalf jarige, maar hem lekker in een opfok te doen, waar hij met jonge paarden kan spelen (want een 25 en een 30-jarige is nou eenmaal niet hetzelfde als leeftijdsgenootjes) en opgevoed kan worden.

Calanddra

Een opfok zou ik dan juist ook weer niet doen, teveel jonkies zonder volwassenen :n

Mijn ukje staat op een kleine prive stal dag en nacht buiten met schuilstal. Samen met nog een jonkie en voor de rest oudjes, kan ze lekker spelen én wordt ze opgevoed.

Plaats anders eens een advertentie hier op Bokt of op Marktplaats, er zijn vaak veel meer plekjes waar je geen weet van hebt :)

Daarnaast vind ik 3/4x in de week wat doen, ook al is het maar 20 min best veel voor zo'n jong diertje. Wat doe je dan zoal met hem?

geerke

MaricoGraphy schreef:

gezellige haflinger heb je :7

Solmyrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 19:48

Calanddra: In een goede opfok staan altijd een of twee oudere paarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 19:51

Calanddra schreef:
Een opfok zou ik dan juist ook weer niet doen, teveel jonkies zonder volwassenen :n

Mijn ukje staat op een kleine prive stal dag en nacht buiten met schuilstal. Samen met nog een jonkie en voor de rest oudjes, kan ze lekker spelen én wordt ze opgevoed.

Plaats anders eens een advertentie hier op Bokt of op Marktplaats, er zijn vaak veel meer plekjes waar je geen weet van hebt :)

Daarnaast vind ik 3/4x in de week wat doen, ook al is het maar 20 min best veel voor zo'n jong diertje. Wat doe je dan zoal met hem?

Een opfok met volwassen dieren is dan ook ideaal :)

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-15 19:54

Calanddra schreef:

Meestal ga ik gewoon wat knuffelen met hem. Zodat hij leert dat hij niet van me weg moet lopen als ik naar hem toe kom in de wei. Want de fjord en de haf lopen weg, ook al wil je enkel een snoepje of wortel gaan geven.
Kriebelen op de schoft en onder de manen kriebelen vind hij dan ook zalig.
En 1x in de week neem ik hem mee buiten de weide om even te wandelen.
Wijken voor druk oefen ik tijdens het wandelen, vooral als hij te dicht tegen mij aan komt lopen is dat handig te oefenen.

Hem borstelen heb ik nog maar 2x gedaan, doe ik ook niet wekelijks.

janneke_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 20:20

Als je wilt kan ik aan vrienden vragen of hun nog een speelmaatje voor hun hengst veulen zoeken.
Het is een Ijslander hengst die dit jaar 1 jaar wordt. Hun hebben zelf een wei.

Zij geeft ook veel les in grondwerk en kan je ook het een en ander uitleggen over wat zij denkt dat het beste is.
Woont ook in de buurt van Hasselt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 20:25

MaricoGraphy schreef:
Bizzybijtje schreef:
Hoe is hij nu gestald dan?

in een heel grote weide van +-6 are met 2 ruinen (1 van 20 en 1 van 35+)

Ik dacht meelezer te blijven met een bakje popcorn en wat fris, maar je bent er zonet in geslaagd om me mijn cola over mijn scherm te laten uitspugen.

Méén je dit nou? Een hele grote weide van 6 are? Kind, da's amper een postzegel. Daar zet ik zelfs mijn 2 shetjes niet eens op, laat staan 2 paarden en een jaarling.

Naar wat ik hier lees van de andere bokkers: castreer die hap, en wel zo snel mogelijk. Je wil niet weten hoe snel een (jonge) hengst kan omslaan eens ze de geur van merries te pakken krijgen. Je moet stevig in je schoenen staan om dat in goede banen te leiden wil je er later geen problemen mee krijgen. En jou zie ik daar niet toe in staat.

Ivm de leeftijd: je paard is van juli. Excuseer, maar de regel "geboren op 1-1" gaat in zo'n geval niet op. Het scheelt verdomd 6 maanden, ben je helemaal? 6 maanden is voor zo'n jong dier een GROOT verschil. Ik heb zelf een hengst van intussen 6,5 jaar oud, aangekocht toen hij 8 maanden was. Hij is geboren eind augustus, ongeveer een maandje na de jouwe. Geloof me op mijn woord dat je met leeftijdsgenoten die begin van het jaar geboren zijn, dat je daar echt wel verschil in ziet. Je moet dat niet gaan vergelijken, hij KAN niet gelijktijdig op hetzelfde niveau zitten. Daar ga je altijd rekening mee moten houden.

Om nog maar te zwijgen over je uitspraak "ik heb geen centen voor een appartement, maar wel voor een paard ter afleiding". Dit noem ik schandalig. De dag dat je op straat komt te staan heb je niks om op terug te vallen. De dag dat je pony wat heeft, heb je niks om dat te betalen. Een hengst houden als je geen eigen stuk grond in bezit hebt en zelf financieel niet sterk staat, dat is gewoon onverantwoord. Nu ja, als je geen geld hebt is algemeen een paard kopen niet verantwoord maar goed. Al bedacht hoe je met een hengst moet omgaan op een manège? MAG hij er eigenlijk wel naartoe? Laten ze hengsten toe, hebben ze er ervaring mee, hoe gaan andere stalklanten ermee om? Den je echt dat dat zo simpel is als een ei bakken?

_Dyonne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 20:29

Nee.. Ik zou beginnen met grondwerken, dit ook niet teveel. Ondertussen ook lekker puppy laten en op de wei laten bijvoorbeeld! :) bij de 2,5 jaar kun je langzaamhand wel beginnen. Succes!