Paard los in het bos, nieuwe rage?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

PowerReiner

Re: Paard los in het bos, nieuwe rage?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 09:44

Vind het zwaar onverantwoord dat mensen dit in hun hoofd halen. Paard is en blijft vluchtdier en daar verander je helemaal niets aan, hoe goed je band ook is. Zelfs al heb je het vertrouwen dat er niets zal gebeuren en je paard bij je zal blijven, hoor je dit nog niet te doen. Ongelukken zitten in een klein hoekje, daarnaast zijn we niet alleen op de wereld.

Daarnaast schrik ik er soms van hoe weinig mensen wetenschap hebben van het opvoeden van een paard. Om mij heen heb ik zo verschrikkelijk veel onopgevoede paarden gezien.

Vorige week bijvoorbeeld ging ik een boswandeling maken met mijn paard aan de hand. Gewoon aan een lang touw met halster om. Wat mij enorm verbaasde is dat er een tegenligger aankwam te paard, waar vanaf een afstand al te zien was dat ze niet goed kon rijden. Sturen kon ze maar balans bijvoorbeeld was ver te zoeken. Natuurlijk toen ze ons zag remde ze af naar stap en wanneer ze ons voorbij kwam zei ze:
Wandelen met je paard in het bos? Kan dat wel? En wat als je andere paarden tegenkomt dan?

Ik was echt flabbergasted. Ik antwoordde: Ja natuurlijk kan dat!!! Maar eigenlijk was ik gewoon te verbaasd er wat dieper op in te gaan.
Het was dus duidelijk iemand die nog nooit van opvoeding gehoord had bij een paard.

Maar goed, dat vind ik dus ook onverantwoordelijk. Dat zo iemand alleen op buitenrit gaat. Ik zag haar wegrijden en ik hoopte echt voor haar dat ze de hele rit zou blijven zitten, stabiel was namelijk heel wat anders.

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 09:59

Hier in Nederland zou ik het niet doen, zoiezo geen paard los. In Amerika nam ik in mijn training als ik bergtraining had regelmatig 2 of 3 andere paarden mee, wel met hengstenketting bijna altijd!! Dit omdat het voor mij niet mogelijk is om 20 paarden op een dag te rijden. Nou zat ik ook wel in the middle of nowhere dus kon dit ook gemakkelijk en is het daar de normaalste zaak van de wereld!

dit dus
Afbeelding

Afbeelding

Bij mij is het ooit een keer fout gegaan toen ik de verkeerde paard combinatie had gemaakt. Ik zat op een rustige volbloed, en had een volbloed die net van de baan af kwam aan de hand (stom fout van mij niet nagedacht), stappen en draven ging goed tot we gingen galoperen en de volbloed die van de baan kwam dacht dat het een wedstrijdje was. Heb ongeveer een half uur in volle galop door de bergen van Nevada geraced om paardlief weer te vangen!! Zo'n fout maak ik noooooit meer :)

Ewona

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 10:01

Hij was wel goed "gereden" die dag ;-)

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 10:31

CharmingS schreef:
Hier in Nederland zou ik het niet doen, zoiezo geen paard los. In Amerika nam ik in mijn training als ik bergtraining had regelmatig 2 of 3 andere paarden mee, wel met hengstenketting bijna altijd!! Dit omdat het voor mij niet mogelijk is om 20 paarden op een dag te rijden. Nou zat ik ook wel in the middle of nowhere dus kon dit ook gemakkelijk en is het daar de normaalste zaak van de wereld!

Bij mij is het ooit een keer fout gegaan toen ik de verkeerde paard combinatie had gemaakt. Ik zat op een rustige volbloed, en had een volbloed die net van de baan af kwam aan de hand (stom fout van mij niet nagedacht), stappen en draven ging goed tot we gingen galoperen en de volbloed die van de baan kwam dacht dat het een wedstrijdje was. Heb ongeveer een half uur in volle galop door de bergen van Nevada geraced om paardlief weer te vangen!! Zo'n fout maak ik noooooit meer :)

In zo'n uitgestrekt gebied lijkt het mij ook fantastisch wat een leuk bericht.
Id hier in Nederland is het te gevaarlijk het is zo klein en vol hier en het risico op ongelukken te groot.
een vraagje als het daar mis gaat en je krijgt een ongeluk ben je dan wel makkelijk te vinden of ga je niet alleen?

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 10:42

lady62 schreef:
CharmingS schreef:

In zo'n uitgestrekt gebied lijkt het mij ook fantastisch wat een leuk bericht.
Id hier in Nederland is het te gevaarlijk het is zo klein en vol hier en het risico op ongelukken te groot.
een vraagje als het daar mis gaat en je krijgt een ongeluk ben je dan wel makkelijk te vinden of ga je niet alleen?[/quote]

Ik ging 9 van de 10 keer alleen. Maar we hebben verschillende training routes, ik schreef altijd op de planning op het bord welke paarden welke training kregen voor die dag en mijn bazin was hier altijd van op de hoogte. Zei kent alle routes en weet hoelang je er ongeveer over doet. Ik had ook altijd een radio en satelliet telefoon bij, inclusief klein kaliber revolver in verband met Mountain lions! Dus toen dat paard er vandoor was gegaan heb ik ook meteen dat met de radio gemeld zodat hun ook op paard en quad konden stappen en mee konden vangen :) Dat soort risico's heb je nu eenmaal als je je paarden op die manier traint en er werd mij ook niets kwalijk genomen, achteraf konden we er ook allemaal om lachen!

Maar zo zie je maar wel weer dat dit soort dingen in Nederland ook kunnen gebeuren, door gewoon een stomme fout en hier kan het wel gruwelijk mis gaan!!

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 10:53

Wat een leuke ervaring in Amerika ik denk ook wel de droom van menig penny.
Je moet daar een geweldige tijd hebben gehad.
Ik denk nu dat je reacties gaat krijgen in de trant van maar die van mij kan het wel hoor die heb ik helemaal onder controle en is netjes opgevoed :D

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 11:52

lady62 schreef:
Wat een leuke ervaring in Amerika ik denk ook wel de droom van menig penny.
Je moet daar een geweldige tijd hebben gehad.
Ik denk nu dat je reacties gaat krijgen in de trant van maar die van mij kan het wel hoor die heb ik helemaal onder controle en is netjes opgevoed :D

Daar moet je al niet eens op in willen gaan ook al is het goed bedoeld.. Mensen die dat denken zijn toch stront eigenwijs en nemen niks van anderen aan maar die stoten hun neus van zelf een keer!! En misschien hebben ze wel geluk en gaat het ook altijd goed!! Lekker laten gaan en niet druk om maken :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 12:12

Laaste komen in bokt nieuws wel relenmatig verhalen langs van aanrijdingen met los lopende paarden.
Ik vraag mij ook sterk af of de verzekering het wel vergoed wanneer je paar bewust los laat lopen.

CoriienRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 12:24

Je heb mensen met Verstand van paarden en je hebt mensen met Paarden verstand _-:(

Gewoon niet heel bij de hand idd, zo krijgen we nog meer regels over het buiten rijden ect!

Op het strand worden soms ook zo paarden gestrand aan een halster touw, ik vind het niet echt handig zal ik maar zeggen.

jenn0dv

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 13:07

CoriienRN schreef:
Op het strand worden soms ook zo paarden gestrand aan een halster touw, ik vind het niet echt handig zal ik maar zeggen.

Waarom zou je niet mogen wandelen aan een halstertouw?

Oliiviia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 13:13

Ragdollcat schreef:
Helaas wel in blinde paniek, die ging met een badkuip en al over en door de schrikdraden heen, paard was voor een poetsbeurt aan een badkuip vastgezet door iemand en dat paard schrok enorm dat het badkuip, dat er als drinkbak diende maar op het moment leeg was, verschoof als ie iets eraan trok en ging in blinde paniek ervandoor met de badkuip achteraan. Ik schrok me lam toen ik het zag gebeuren en heb ze geholpen en ik kon het dier snel vangen en kalmeren en de badkuip loskoppelen van het halstertouw dat nog vaststond en ze was nog over de zeik, maar het is me wel gelukt te kalmeren en tegen te houden............en dat was een merrie van zo'n 1,55 m hoog.

Tja, als hij niet vast zou staan, zou hij niet in paniek zijn geraakt :+

_Chendo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 13:19

Ik moet eerlijk bekennen dat ik dit een aantal jaren terug ook met mijn pony deed. Maar al snel vond ik het eigenlijk totaal onnodig en inderdaad gevaarlijk.
Gelukkig ben ik zelf ook bijgetrokken en ik ben het er mee eens dat het een gevaarlijke nieuwe rage is die ik steeds vaker zie opduiken.

Zeker hier in ons kleine kikkerlandje waar je de weg binnen no time tegenkomt.

Woon je nou ergens in the middle of nowhere op een eiland ergens in Denemarken dan kan ik het me nog voorstellen...

LadyKantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 13:22

Persoonlijk vind ik het sowieso niet slim als iemand met een paard de weg op gaat (onder het zadel/ voor de wagen) en geen bit in doet..

coldsummers

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 13:23

LadyKantje schreef:
Persoonlijk vind ik het sowieso niet slim als iemand met een paard de weg op gaat (onder het zadel/ voor de wagen) en geen bit in doet..

Het gaat hier niet om bitloos... En zowel bitloos als met bit heb je even veel te vertellen

_Caitje__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 13:30

Ik heb ook al veel filmpjes en foto's voorbij zien komen. Je zou verwachten dat alleen kinderen/tieners dit doen, maar tot mijn verbazing doen volwassenen gewoon net zo hard mee.
Paar maanden geleden was ik met mijn paard op buitenrit naar een strandje en zag ik ook een paard loslopen. Nou is mijn paard niet altijd even sociaal, dus ik rondgekeken naar iemand die mijn paard vast kon houden.
Was niet meer nodig, de eigenaar kwam al naar het paard toe. Maar liet hem wel los lopen, ik zat echt met open mond op m'n paard.

Ik snap het nut er echt niet van.

jopline

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 13:41

Mijn ijslander die van natuurmonumenten kwam, kon loslopen op een veld in het groen, dus niet in het verkeer. Naast mij liepen shetlanders altijd los, maar omdat ze zo hoefbevangen waren de hele tijd, konden ze niet ver lopen, het was meer strompelen. In 1975 kwam ik een man met een Friese hengst tegen, die liep ook los op strand, maar de losse paarden die ik tegenkom hebben altijd hun ruiter verloren of breken uit omdat ze geen eten of drinken hebben. Afgelopen decennia zijn er steeds minder paarden door de crisis, men heeft geen tijd en geld meer. Mijn roedel loopt ook zoveel mogelijk los in bos, park etc, niet op de weg. 1 speciaal getrainde hond kan wel los, want hij drijft ook de kudde door het verkeer. Krijg altijd veel complimenten, een enkeling die mij uitscheldt. Dieren zijn meestal niet het gevaar, maar wel de mens die in een auto zit of anderzins vol agressie zit.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 13:55

ikke schreef:
Ragdollcat schreef:
Helaas wel in blinde paniek, die ging met een badkuip en al over en door de schrikdraden heen, paard was voor een poetsbeurt aan een badkuip vastgezet door iemand en dat paard schrok enorm dat het badkuip, dat er als drinkbak diende maar op het moment leeg was, verschoof als ie iets eraan trok en ging in blinde paniek ervandoor met de badkuip achteraan. Ik schrok me lam toen ik het zag gebeuren en heb ze geholpen en ik kon het dier snel vangen en kalmeren en de badkuip loskoppelen van het halstertouw dat nog vaststond en ze was nog over de zeik, maar het is me wel gelukt te kalmeren en tegen te houden............en dat was een merrie van zo'n 1,55 m hoog.

Niet om het een of ander maar welke idioot bind bindt z'n paard vast aan een badkuip!?!
Dat is zo mogelijk nog stommer..........

Moet je niet bij mijn zijn, maar bij de persoon zijn die had zoiets stoms gedaan, ik schrok me ook lam en heb het dier geholpen en ik kon het ook gewoon niet geloven.............

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 14:06

LadyKantje schreef:

Kom langs, mag jij met bit het bos in met ons Spook. Sluit wel eerst een goede levensverzekering af voor je nabestaanden..........

Anniek22

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 14:14

Heeheehee dames (en misschien ook heren) even rustig aan hé, als je je eigen mening hebt mag dat

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 14:20

Ik ben het inderdaad eens dat bitloos niet persé gevaarlijker is dan met bit.
Bij mijn pony hoef je er geen bit in te hangen, dan heeft ie geen rem meer. Hij kent het bit, is niks mis met z'n gebit, maar hij heeft er gewoon een bloed en bloedhekel aan.
Hoe harder je trekt, des te meer hij in paniek raakt.
Bitloos is hij op een pink te controleren.

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 14:21

Ik vind het niet verantwoord, zoals veel mensen zeggen het is en blijft een vluchtdier.
Prima als jij er af valt en je het verantwoord vind dat je paard dan los door een bos loopt maar denk is aan de gene waarop hij bij op de motorkap kan komen als hij ineens uit een bos schiet? Ik heb het 1 keer gezien, zowel mens als paard vertellen het niet meer na.

Ik vind dat je gewoon verantwoordelijk bent voor meerdere partijen en dat niet kan maken buiten.
Lekker in de bak doen of je eigen weiland waar je er niemand mee lastig valt.

Een touwhalster of ander bitloos hoofdstel vind ik nog een ander verhaal, doe dat als je denkt daarmee controle te kunnen houden maar los en een leadrope... Nee ik zou het niet doen.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 14:48

Bit of bitloos maakt niet uit hoor. Als paard weg wil kan hij dat toch wel.

Zelf een keer meegemaakt dat ik in het bos reed en mijn paard ineens bedacht dat ze terug naar stal wilde. Er hing een shank in maar echt niet dat ik nog wat te vertellen had hoor. In ieder geval niet aan de teugels. Ze zette het bit vast tusen haar kaken en gaan met die banaan.
Zelfde geval gehad met een ander paard waar een snaffle in zat.

Lag volledig aan mijn onzekerheid en had dus niets aan het bit wat erin hing.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 14:58

jopline schreef:
Mijn ijslander die van natuurmonumenten kwam, kon loslopen op een veld in het groen, dus niet in het verkeer. Naast mij liepen shetlanders altijd los, maar omdat ze zo hoefbevangen waren de hele tijd, konden ze niet ver lopen, het was meer strompelen. In 1975 kwam ik een man met een Friese hengst tegen, die liep ook los op strand, maar de losse paarden die ik tegenkom hebben altijd hun ruiter verloren of breken uit omdat ze geen eten of drinken hebben. Afgelopen decennia zijn er steeds minder paarden door de crisis, men heeft geen tijd en geld meer. Mijn roedel loopt ook zoveel mogelijk los in bos, park etc, niet op de weg. 1 speciaal getrainde hond kan wel los, want hij drijft ook de kudde door het verkeer. Krijg altijd veel complimenten, een enkeling die mij uitscheldt. Dieren zijn meestal niet het gevaar, maar wel de mens die in een auto zit of anderzins vol agressie zit.

Dus jij laat in deze tijd je paard loslopen in het park? Daar waar andere mensen ook gewoon komen...

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 15:28

Tsja, in Nederland paarden los mee vind ik niet verantwoord. Teveel verkeer, teveel andere mensen die het ook nog eens niet gewend zijn. Veel te gevaarlijk.

Ik nam wel mijn veulen (en hond) los mee en dat ging to een maand of 6 prima. Daarna werd ze wat brutaler en ging sprintjes trekken die wat verder weg gingen en vond ik het zelfs hier in een klein Oostenrijks bergdorpje niet meer kunnen. Wel heb ik altijd een halster om, snap niet dat je paarden los zonder halster mee neemt. Dan kun je toch echt niks.

Maar het is als je de moglijkheden hebt wel echt geweldig om te doen.
Geniet mee van een ritje op mijn ruin met mijn merrie als handpaard en haar veulen los mee. En ja ook wij komen wel eens mensen tegen onderweg, maar dat zijn of toeristen of mensen uit het dorp en dat zijn allemaal boeren of verwant aan boeren. En die doen er dus niet moelijk over en zijn niet bang.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 16:06

Kennis heeft keer mijn pony losgeklikt op het strand, kom Echt wel zei ze. Het ging ook goed en het was een zga leeg strand, maar ik kneep hem wel. Voor mij niet meer. Straks kan ik hem in den helder ophalen.