paard trainen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

xBostonx

Re: paard trainen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 23:07

Ik heb de paarden ook aan huis en verkijk je alsjeblieft niet op hoeveel werk een paard aan huis is. Het paard is er 24/7 en je bent dan wel verplicht elke dag zelf zorg te dragen voor je paard. Ik sta om 6 uur op om te voeren zodat ze om 8 uur buiten kunnen en ik om 9 uur naar mijn werk vertrek tot 4 uur. Als ik thuis kom moet ik mesten, alles binnenhalen en voeren. Bij ziekte moet ik het ook opknappen zowel als ik ziek ben als mijn paarden. De kosten zijn ook niet mis en het op tijd inkopen van voer en stro en afvoeren van mest moet je ook zelf regelen. Ik raad je aan om les te nemen. Laat ook die oudjes staan of neem ze aan de hand mee wandelen maar ga er aub niet meer opzitten.

Carrotcake

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 09:56

kleiduiker schreef:
Tip. Koop de eerste 5 jaar nog helemaal geen paard, maar zorg eerst dat je wat meer (rij)ervaring op doet.

Precies. En in een manege les achter elkaar aanhobbelen kan ts ook al heel veel van leren. Vanuit daar meer ervaring opdoen ;)

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 09:59

Een verzorgpony met meer overzicht en een eigenaar dat meer verantwoording heeft voor zijn of haar pony. Een waarbij je misschien ook wel les van de eigenaar kan krijgen. daar leer je ook heel veel van.

NardoLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 10:05

ik heb zelf al 2 paarden beleerd en dan deed ik deze volgorde

- met alleen halster longeren
- met hoofdstel zonder teugels longeren
- in de stal teugels erover heen en hoofdstel om
- in de bak lopen met teugels en hoofdstel om
- met hoofdstel en teugels longeren
- dekje op en af in de stal
- dekje met longeersingel en dan longeren
- longeren met zadel zonder beugels
- longeren met zadel en beugels omhoog gestoken
- longeren met zadel en beugels naar beneden
- erop gaan hangen (paar keer achter elkaar)
- erop gaan zitten (paar keer achter elkaar)
- erop en dan stappen

Ik begon pas met de volgende stap als hij die vorige netjes deed

*voorbeeld* stap 1 gaat goed zonder problemen dan stap 2 enz.

doebidon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 10:16

NardoLove schreef:

- erop en dan stappen

chaaya schreef:
mijn tip.. koop een nieuw paard van een jaar of 8 a 10 die al wat jaartjes onder het zadel loopt ;)
dan kan je die elke dag verzorgen

sorry hoor maar hebben jullie het hele topic gelezen???
Het is alles behalve een goed idee voor de TS om aan een eigen paard te beginnen of een paard te gaan beleren. Ze heeft zelf nog zoveel leuke en zeker ook belangrijke dingen te leren!

NardoLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 10:21

doebidon schreef:
NardoLove schreef:

- erop en dan stappen

chaaya schreef:
mijn tip.. koop een nieuw paard van een jaar of 8 a 10 die al wat jaartjes onder het zadel loopt ;)
dan kan je die elke dag verzorgen

sorry hoor maar hebben jullie het hele topic gelezen???
Het is alles behalve een goed idee voor de TS om aan een eigen paard te beginnen of een paard te gaan beleren. Ze heeft zelf nog zoveel leuke en zeker ook belangrijke dingen te leren!

Ze traint momenteel een paard dat duidelijk nog veel moet leren en nog beleren onder het zadel daarom ze ik dit zo altijd doe en ze er heel goed op reageren want ze vraagt wat ze nu moet doen

doebidon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 10:34

De paarden waar de TS mee bezig is zijn als ik het goed heb 22 en 25, daar moet je niet meer zo mee aan het werk willen. deze beestjes hebben bijna hun hele leven niks hoeven doen behalve grasmaaier zijn.
een beetje wandelen en VD is meer dan genoeg voor ze.

NardoLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 10:42

doebidon schreef:
De paarden waar de TS mee bezig is zijn als ik het goed heb 22 en 25, daar moet je niet meer zo mee aan het werk willen. deze beestjes hebben bijna hun hele leven niks hoeven doen behalve grasmaaier zijn.
een beetje wandelen en VD is meer dan genoeg voor ze.

Ik ben sins kort ookweer onze oude pony aan het rijden van 22 die zijn hele leven grasmaaier is geweest we stappen nu nog veel in de bak met beeje draf maar het is de bedoeling dat we straka het bos inkunnen voor een rustige rit

doebidon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 11:13

dat is kan ook, als je het heel rustig aan doet(mijn keus zou het niet zijn) maar de TS heeft door reacties laten zien dat ze eigenlijk gewoon ervaring te kort komt om dit alleen te doen. en als je het topic had gelezen dan had je dat gezien.
Ik vind het heel goed dat je wil helpen en tips geeft maar in dit geval is het niet helemaal toepasselijk.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-14 19:22

Nuja, Ik krijg hoogst waarschijnlijk toch een eigen paard (tegen al jullie tips in).
Les nemen zal ik wel doen.
Het paard zal toch bij de haf en fjord komen te staan, maar ik kan wel vragen voor een lesgeefster op verplaatsing indien ik niemand vind die mijn paard naar de manege kan brengen als ik les heb.

Het paard dat ik op oog heb is ene van 5 jaar 1m32 tenzij die te klein is voor mij, ben 1m60 & 53Kg
Anders heb ik nog een 2e keus een paard van 1m48 en 8 jaar.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 19:24

Als je dan paard koopt, waarom zo klein? Wat kosten die dan?

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 19:25

Sorry, maar ik heb hier niets meer op te zeggen. We hebben je zoveel tips gegeven en jij gaat tegen alles in. Fijn voor je dat je een eigen paard krijgt, maar kom erna niet meer op Bokt zeuren als het fout afloopt, want het zal fout gaan aflopen met jouw ervaring.

Zomer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 19:35

hier kan ik niet veel over zeggen :o Maar wat zijn sommige paarden toch verwend! :wow: als een paard een goed zadel + conditie + goede gezondheid en alles heeft waarom zou een paard van 25 dan al met pensioen moeten? >;) ik ken een paard die met 25 nog wedstrijden loopt.. wat zeuren we weer..

Maargoed, TS als je niet wil luisteren dan is dat erg jammer maar denk er alsjeblieft even over onze tips na! Als je perse zo met paarden om wil gaan dan is dat jammer maar beetje triest dan mensen die veel jonger dan jou zijn je de les moeten lezen. Denk na.. denk je dat deze mensen maar zomaar wat zeggen? Maargoed als je niet wil luisteren is het je eigen keuze :)

gina2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 19:37

Ik snap het ook echt niet. Je loopt te miepen dat je geen tijd hebt om meer dan 1x per week naar je verzorgpaard te gaan, hoe zie je dat voor je met een eigen paard? Houd je er rekening mee dat zo'n dier ook ziek wordt en je dan soms wel.eens vaker dan 1x per dag naar je paard moet? Denk dat je je heel erg vergist hoeveel.tijd een paard van je vraagd! Maar goed, je moet zelf weten natuurlijk, maar hoop dat je nog eens met gezond verstand gaat nadenken voordat je er een aanschaft! Een paard kaner niks aan doen als jij hem verpest, maar hij is wewel . degene die er last van heeft...

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 19:38

MaricoGraphy schreef:
Nuja, Ik krijg hoogst waarschijnlijk toch een eigen paard (tegen al jullie tips in).
Het paard zal toch bij de haf en fjord komen te staan, maar ik kan wel vragen voor een lesgeefster op verplaatsing indien ik niemand vind die mijn paard naar de manege kan brengen als ik les heb.

Het paard dat ik op oog heb is ene van 5 jaar 1m32 tenzij die te klein is voor mij, ben 1m60 & 53Kg

Je kan nu maar een keer in de week naar je verzorgpaarden, hoe ga je dat straks doen dan?

NardoLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 22:12

doebidon schreef:
dat is kan ook, als je het heel rustig aan doet(mijn keus zou het niet zijn) maar de TS heeft door reacties laten zien dat ze eigenlijk gewoon ervaring te kort komt om dit alleen te doen. en als je het topic had gelezen dan had je dat gezien.
Ik vind het heel goed dat je wil helpen en tips geeft maar in dit geval is het niet helemaal toepasselijk.

Zo kan ze zien hoe ze het kan aanpakken

NardoLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 22:17

MaricoGraphy schreef:

Als je nog niet genoeg ervaring hebt kan je beter eerste ervaring opdoen en dan aan een.eigen beginnen want dat is best zwaar en het zou zonde zijn als.je het verpest dus probeer wel realistische te blijven want als je genoeg ervaring hebt kan er er nog altijd een nemen want als.je iets hebt verpest is bet moeilijk te herstellen want ik train momenteel een paard dat een paar keer verkeerd gereden is en het is best lastig..

Wdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 22:19

Succes ermee. Ik verlaat dit draadje, ben de tegendraadse reacties van TS beu.

NardoLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 23:56

sasjaaa schreef:
Wdj schreef:
Succes ermee. Ik verlaat dit draadje, ben de tegendraadse reacties van TS beu.

+1

Ik ga ook meedoen.. Om hulp vragen en alles tegenover gestelde doen... Arm beest..

Equilis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 10:09

TS, denk alsjeblieft goed na voor je aan een eigen paard begint! Ik heb ook veel te vroeg een paard gekocht en dat ik enkel goed gekomen omdat ik er veel tijd in wou en kon steken en op een stal stond waar veel mensen me konden begeleiden, waar ik hulp aan kon vragen..
Dus nu aan jong paard beginnen en die bij de haflinger en de fjord zetten lijkt mij geen goed plan. Als je dan toch perse een eigen paard wilt, ga dan voor de 8jarige en zet hem ergens waar je mensen hebt die je willen en kunnen helpen.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-14 20:00

Ik ga hem op de manege zetten en 2x per week les nemen. Kan nl vragen op het werk om 1x per week om 7 uur te beginnen, dan heb ik om 15uur gedaan en kan ik nog rijles meenemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 21:03

Het paard zal toch bij de haf en fjord komen te staan. Ik ga hem op de manege zetten en 2x per week les nemen

Spreek jij jezelf nu niet een beetje tegen? Volgens mij leef jij gewoon in een droomwereldje. Droom maar lekker verder. En ik hoop oprecht dat het bij dromen blijft

beestenfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 21:17

Meid, doe op diezelfde manege eerst eens een paard leasen of liever nog, neem daar gewoon les. Op die dag dat je om 7 uur mag beginnen, ga je er dan om 4 uur uit om je stal te doen? :+
Echt, er komt zoveel meer bij een paard kijken dan alleen rijden en lessen, maar volgens mij wil je dat gewoon niet zien...

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 22:11

Wie zegt dat ze de stal dan zelf moet doen? Dat is dan een beetje raar. Ik heb ook 1 paard in pension en ga daarvoor ook niet om 5 uur mijn bed uit omdat ik een lange dag school heb... Al met al blijft ts zichzelf tegenspreken en lijkt me een eigen paard niet slim, maar eerst leasen of verzorgen.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 22:16

Het zou in dit geval in ieder geval verstandiger zijn het paard op een manege te zetten. Bij de eigenaar van de fjord en haf lijkt me slecht plan. Die kijkt ook niet zo nauw naar het welzijn waarschijnlijk door te weinig verstand van paarden. Dus daar kun je ook niet echt van leren. Dan is een manege in ieder geval een betere keus die houden je paard ook wel in de gaten.