Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
NardoLove schreef:ik heb zelf al 2 paarden beleerd en dan deed ik deze volgorde
- met alleen halster longeren
- met hoofdstel zonder teugels longeren
- in de stal teugels erover heen en hoofdstel om
- in de bak lopen met teugels en hoofdstel om
- met hoofdstel en teugels longeren
- dekje op en af in de stal
- dekje met longeersingel en dan longeren
- longeren met zadel zonder beugels
- longeren met zadel en beugels omhoog gestoken
- longeren met zadel en beugels naar beneden
- erop gaan hangen (paar keer achter elkaar)
- erop gaan zitten (paar keer achter elkaar)
- erop en dan stappen
Ik begon pas met de volgende stap als hij die vorige netjes deed
*voorbeeld* stap 1 gaat goed zonder problemen dan stap 2 enz.
chaaya schreef:mijn tip.. koop een nieuw paard van een jaar of 8 a 10 die al wat jaartjes onder het zadel loopt
dan kan je die elke dag verzorgen
doebidon schreef:NardoLove schreef:ik heb zelf al 2 paarden beleerd en dan deed ik deze volgorde
- met alleen halster longeren
- met hoofdstel zonder teugels longeren
- in de stal teugels erover heen en hoofdstel om
- in de bak lopen met teugels en hoofdstel om
- met hoofdstel en teugels longeren
- dekje op en af in de stal
- dekje met longeersingel en dan longeren
- longeren met zadel zonder beugels
- longeren met zadel en beugels omhoog gestoken
- longeren met zadel en beugels naar beneden
- erop gaan hangen (paar keer achter elkaar)
- erop gaan zitten (paar keer achter elkaar)
- erop en dan stappen
Ik begon pas met de volgende stap als hij die vorige netjes deed
*voorbeeld* stap 1 gaat goed zonder problemen dan stap 2 enz.chaaya schreef:mijn tip.. koop een nieuw paard van een jaar of 8 a 10 die al wat jaartjes onder het zadel loopt
dan kan je die elke dag verzorgen
sorry hoor maar hebben jullie het hele topic gelezen???
Het is alles behalve een goed idee voor de TS om aan een eigen paard te beginnen of een paard te gaan beleren. Ze heeft zelf nog zoveel leuke en zeker ook belangrijke dingen te leren!
doebidon schreef:De paarden waar de TS mee bezig is zijn als ik het goed heb 22 en 25, daar moet je niet meer zo mee aan het werk willen. deze beestjes hebben bijna hun hele leven niks hoeven doen behalve grasmaaier zijn.
een beetje wandelen en VD is meer dan genoeg voor ze.
MaricoGraphy schreef:Nuja, Ik krijg hoogst waarschijnlijk toch een eigen paard (tegen al jullie tips in).
Les nemen zal ik wel doen.
Het paard zal toch bij de haf en fjord komen te staan, maar ik kan wel vragen voor een lesgeefster op verplaatsing indien ik niemand vind die mijn paard naar de manege kan brengen als ik les heb.
Het paard dat ik op oog heb is ene van 5 jaar 1m32 tenzij die te klein is voor mij, ben 1m60 & 53Kg
Anders heb ik nog een 2e keus een paard van 1m48 en 8 jaar.
doebidon schreef:dat is kan ook, als je het heel rustig aan doet(mijn keus zou het niet zijn) maar de TS heeft door reacties laten zien dat ze eigenlijk gewoon ervaring te kort komt om dit alleen te doen. en als je het topic had gelezen dan had je dat gezien.
Ik vind het heel goed dat je wil helpen en tips geeft maar in dit geval is het niet helemaal toepasselijk.
MaricoGraphy schreef:Nuja, Ik krijg hoogst waarschijnlijk toch een eigen paard (tegen al jullie tips in).
Les nemen zal ik wel doen.
Het paard zal toch bij de haf en fjord komen te staan, maar ik kan wel vragen voor een lesgeefster op verplaatsing indien ik niemand vind die mijn paard naar de manege kan brengen als ik les heb.
Het paard dat ik op oog heb is ene van 5 jaar 1m32 tenzij die te klein is voor mij, ben 1m60 & 53Kg
Anders heb ik nog een 2e keus een paard van 1m48 en 8 jaar.