paard "in de krul" in de bak

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

drae

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 23:54

filmpje heb ik ook gezien.. tranen liepen bij mij ook.. Snap niet hoe mensen zo gewetenloos tegenover hun dieren kunnen zijn.
Het is verboden in de USA maar wordt nog stiekem gedaan.. helaas wordt hier nog niet genoeg op gecontroleerd..
Had eerder al gezegd: mensen doen tegenwoordig alles om goede ( ??? ) resultaten te halen en vergeten hierbij dat een paard ook nog een dier is.

minajtje

Re: paard "in de krul" in de bak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-13 23:56

Ik ook niet..
het klinkt misschien overdreven maar als m'n pony geen plezier heeft in het werken vindt ik het ook niet meer leuk :')

grace1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 00:03

Heb het filmpje ook ooit eens in tranen bekeken.
Je voelt je zo boos, verdrietig en machteloos als je het ziet.
Ik heb er toen 's nacht bijna niet van geslapen.

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-13 00:04

ik heb het filmpje ook maar 10 seconden gekeken, vrolijk wordt ik er toch niet van dus waarom zou ik het kijken dan... :+

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 00:10

Onbegrijpelijk dat mensen die neem ik aan toch ooit ook zo begonnen zijn zoals de meeste voor de lol en hobby met paarden bezig zijn en dan zo doorslaan dat je tot bepaalde dingen instaat bent. Ik denk dat het maar goed is dat we niet weten waartoe sommige mensen in staat zijn als het gaat om de topsport. Zulke dingen gebeuren achter gesloten deuren ze weten maar al te goed dat ze fout bezig zijn. En dat niemand daar z'n klep over open doet, medewerkers bv dat is ook zo onbegrijpelijk ik zou mijn mond niet houden als ik op zo'n plek stage zou lopen of werken. Of zelfs al ik het toevallig opmerk dat kan gewoon echt niet wat sommige uithalen.
Ze zeggen ook bescherm de dieren voor de beesten. Tja mensen kunnen echt wreed zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 00:12

minajtje schreef:
ze hebben trouwens ook wel eens verteld aan mij dat ze veel paarden naar mexico verkopen en dat ze daar meestal maar 10 jaar worden ongeveer omdat ze daar zo slecht verzorgd worden.
en dan zegt ze ook nog: "maarja anders verdienen we geen geld... "

Eh... Waarom zou een mexicaan een Nederlands paard willen importen (duuur) om hem vervolgens slecht te verzorgen... Sorry maar dat geloof ik niet.

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-13 00:13

VivaLaVida schreef:
minajtje schreef:
ze hebben trouwens ook wel eens verteld aan mij dat ze veel paarden naar mexico verkopen en dat ze daar meestal maar 10 jaar worden ongeveer omdat ze daar zo slecht verzorgd worden.
en dan zegt ze ook nog: "maarja anders verdienen we geen geld... "

Eh... Waarom zou een mexicaan een Nederlands paard willen importen (duuur) om hem vervolgens slecht te verzorgen... Sorry maar dat geloof ik niet.

dat weet ik ook niet, maar dat vertelde ze mij..
Friezen schijnen populair te worden in Mexico :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 00:52

Ze hebben daar toch paarden zat zou je zeggen (vooral met crisis in amerika en al die paarden die naar mexico voor slacht worden getransporteerd - ook veel gezonde paarden) dus als je dan importeerd voor minstens 4000 Dollar en dan de aankoopprijs nog... Nee ik geloof het niet.

Alexandra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 01:32

Heb echt gehuild van dat filmpje..

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-13 12:45

VivaLaVida schreef:
Ze hebben daar toch paarden zat zou je zeggen (vooral met crisis in amerika en al die paarden die naar mexico voor slacht worden getransporteerd - ook veel gezonde paarden) dus als je dan importeerd voor minstens 4000 Dollar en dan de aankoopprijs nog... Nee ik geloof het niet.

Dan geloof je het niet.. Ik lig er niet wakker van.
Kijk maar op internet, er zijn genoeg artikelen waar in staat dat er veel * paarden naar mexico gaan.
De vrouw heeft het mij zelf helemaal verteld en uitgelegd en het lijkt mij niet dat ze zomaar iets verzint.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 15:18

Ik zeg niet dat ik jou niet geloof, maar dat ze daar zo slecht voor hun paarden zorgen dat die de 10 net halen terwijl die zo duur geimporteerd worden dat gaat er bij mij niet in. Dat zij dat aan jou verteld heeft dat geloof ik wel ;)

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-13 20:06

Okee ik snap het :)
Ik geloof ook niet alles wat ze vertellen... ik zeg alleen wat zei zeiden ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 20:13

Gaan veel paarden naar mexico voor het slachthuis hoor, ook veel volbloeden die het op de baan niet redden, dus het grootste gros. Het verbaasd me niets. Mensen zijn vaak monsters voor dieren.

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-13 23:59

*verwijderd*

Ik vindt het ook niet normaal en dat is het volgens mij ook niet, er zijn meer gekken dan je zou denken. Als je die stal nooit hebt gezien zou je denken dat het harstikke leuke aardig mensen zijn..
Laatst bijgewerkt door Martine op 04-04-13 16:50, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Deel verwijderd

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 09:04

Lijkt me niet zo netjes om pb's met foto's van een stal te gaan versturen met paarden en een stal die niet van jou zijn := Dat komt eerder over als ramptoerisme.
Gewoon netjes voor jezelf houden en ermee naar instanties gaan als dat nodig is :)

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 09:07

maudbruinsma schreef:
Dit is zeker geen ongewone methode om de spieren van je paard te trainen, dit is enkel een vorm van "bijzetten" het aanspannen van de spieren van je paard. Maar dit zou eigenlijk áltijd onder toezicht moeten worden gedaan. Ik pas dit ook dagelijks toe, maar nooit langer dan drie kwartier, en ALTIJD onder toezicht, dit is een geweldige methode, ook om paarden door te rijden na het inrijden, ze maken dan kennis met hun eigen spieren, en het "nageven" doorgereden paarden, kunnen deze methode langer hebben. maar als jou paard zogezegt "loslaat" (zn hals ontspant) Moet hij hier abslouut geen last van hebben, en deze methode maakt ze lichter in jou hand, en sensibeler aan jou been. Van achter naar voor.

*D

Dagelijks drie kwartier? Dan ben je in mijn ogen geen haar beter.

grace1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 10:12

maudbruinsma schreef:
Dit is zeker geen ongewone methode om de spieren van je paard te trainen, dit is enkel een vorm van "bijzetten" het aanspannen van de spieren van je paard. Maar dit zou eigenlijk áltijd onder toezicht moeten worden gedaan. Ik pas dit ook dagelijks toe, maar nooit langer dan drie kwartier, en ALTIJD onder toezicht, dit is een geweldige methode, ook om paarden door te rijden na het inrijden, ze maken dan kennis met hun eigen spieren, en het "nageven" doorgereden paarden, kunnen deze methode langer hebben. maar als jou paard zogezegt "loslaat" (zn hals ontspant) Moet hij hier abslouut geen last van hebben, en deze methode maakt ze lichter in jou hand, en sensibeler aan jou been. Van achter naar voor.

*D

Geen woorden voor, o ja wacht, het woord ZIEK.
3 kwartier........ :(:)

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 11:00

Jongens, lees even..

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 13:53

maudbruinsma schreef:
maudbruinsma schreef:
misschien begrijpt er niemand van wat ik bedoel, en heeft ook niemand enig idee van wat bijzetten betekent maar dat is het afwisselend opbouwen en afbreken van de spanning op de hals van jou paard, de mensen bij jou op de manege of ander soort stal, slaan hier inderdaad in door want deze methode is puur voor het longeren van jou paard, en het helpt dus inderdaad geen flikker als je paard ermee stilstaan, ook moet je de spanning van het touw om de vijf minuten afwisselen en eerst moet je paard minimaal 10 minuten opwarmen, misschien is dit een betere uitleg van de methode. De mensen bij jou op stal slaan hier daarentegen in door, ik weet niet zeker of dit strafbaar is, volgens mij niet.

Beste Maud, ik snap je niet helemaal.

Ik weet wat bijzetteugels zijn, ze worden meestal aan de zijkant gebruikt: van bit naar bijv. singel. Ze horen tot de teugels, die bedoeld zijn om de "krul" t bevorderen (of sterrekijken tegen te gaan). Wat ik er jammer aan vind, zeker bij longeren, is dat halsstrekken niet mogelijk is. Het dier komt in 1 houding en dat is het dan. (Een gogue of een pessoa is veel beter, vind ik.)

En nu kun je idd zeggen, "dat je spieren traint" dmv. de bijzetteugels - dat kan.
MAAR: een spier aan het werk zetten houdt in, "die spier kort maken". (Kijk maar waar mensen joggen. Al joggend worden hun spieren kort en daarna "gaan ze die boom omduwen" en hun enkels beetpakken, om de spieren weer op lengte te krijgen.)

Bij een paard: de spieren die ECHT die ''krul'' maken, zijn spieren onder de wervelkolom in de rug en de spieren boven de onderste halswervels. Die "duwen" het paard opwaarts.
En okee - als de goede spieren aan het werk zijn (en dus verkorten, zodat de hele onderlijn kort wordt) volgt de bovenlijn daar op, door te verlengen. En dat verlengen is dus pure ontspaning.

Dus "spieren trainen door bij te zetten" betekent: "train spiergroep 1 door spiergroep 2 te laten verlengen". (Dat kan nog.) En idd: stilstaand ben je enkel aan het rekken (het gevolg) terwijl en niets, nada niente met de oorzaak (de onderlijn kort maken door correct bewegen) gebeurt.

Maar dat een paard door deze methode DUS lichter in de hand wordt - dat ontgaat me. Wat een paard wil doen met jouw teugel, besluit hij toch echt zelf. (En dan hebben we het nog niet, over wat een ruiter, ook ikzelf, allemaal fout kan doen.)
Idem sensibeler maken voor het been. (Dat een paard, dat een correcte spieropbouw heeft, in staat is om goed voorwaarts te gaan en het werk in principe aan kan - accoord.) Hoe een ruiter de hulpen geeft, hoeveel hij/zij stoort (met onruste handen of vergooien van het zwaartepunt) en .... het besluit van het dier zelf, om wel of niet op jouw hulpen te reageren.

En eerlijk gezegd, als jij begin, dat bijzetten "is het afwisselend opbouwen en afbreken van de spanning op de hals van jou paard" ben ik je volledig kwijt.
Als ik het wortelspelletje doe met mijn paard (iets lekkers bij haar heup houden, of diep onder haar buik) dan ben ik bezig met afwisselend opbouwen en afbreken van de spanning op de hals van het paard: ze rekt aan de buitenkant en trekt aan de binnenkant, om het hapje te pakken te krijgen.

Wel ben ik het met je eens, dat het op stal geen zin heeft. Of nu ja: je kunt dingen als het wortelspelletje toevoegen aan je warming up oefeningen, maar dat is iets anders dan (zinloos) het dier afgebogen stil laten staan.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 15:30

Waarom het paard hierdoor lichter in de hand wordt is toch simpel? Gewoon om de druk vermijden :(:)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 15:40

Ligt aan het paard denk ik. Mijne zou met z'n gezicht ter aarde storten. Die gaat namelijk lekker hangen bij druk.

fjordie333

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 16:03

denk dat mensen niet half weten wat er allemaal met dieren hier op aarde gebeurd...Het is te ziek voor woorden, ik denk als je al die hulpmiddelen nodig hebt, dat jij niet capabel genoeg bent om het op de goede (vaak langere) manier te doen.
Mijn paardje is vast blij met mij, ik verwacht niks, rij voor de lol 2x per weekeen half uurtje,zonder poespas en voor de rest mag ze lekker gaan vegeteren in de wei met d'r vriendinnen.

Hanna98

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 16:04

ik denk dat je een toepasselijke straf moet geven, ik heb me ingehouden maar ik zat een keer met een idee een meisje met een longeerzweep door de bak te jagen omdat ze altijd dr pony onnodig en hard slaat. Misschien met een longeersingel om een boom doen, strak aansingelen en laten buigen met de bijzet touwtjes ~~}> of toch maar de dierenbescherming :o

TrIjNiE__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 19:55

Heel interessant om te lezen Janneke :)

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 15:10

Jeetje snap niet dat mensen dit verzinnen, dat ze weten waar ze mee bezig zijn lijkt me ook sterk. Tot daar aan toe dat je spieren sterker wil maken en opbouwen, maar als je je zo hard concentreert op alleen maar de halsspieren, dan mis je toch een heel stuk in het geheel. een paar moet actief lopen achter, buikspieren aanspannen, rug ontspannen en omhoog brengen en dan kan hij wat gaan doen met de voorkant, dus zakken. (en dan heb ik het nog steeds over een natuurlijke horizontale lichaamshouding). gewoon voorkant bijzetten vind ik nogal tekortkomend om eerlijk te zijn, ik vind zelf het pessoatuig beter, omdat er ook aan achterhand en andere spierketens wordt gewerkt en niet alleen gefixeerd op de voorkant. maar stil in de bak of box zetten op die manier is gewoon waanzin.