Ik vind het grappig dat nu we het over ND hebben een bitloos hoofdstel ineens net zo goed is als een hoofdstel met bit. Zie je dat de tendens toch verschuift. Had je 2 jaar geleden dezelfde discussie gevoerd over bit versus bitloos dan zat je in dezelfde discussie als nu. Sterker nog, ik denk zelfs dat als je nu, elders op het forum, de bit versus bitloos discussie zou voeren het bitloos er een stuk slechter afkwam dan hier

Kan een paard alleen correct bewegen onder de man? Volgens mij is dressuur juist ooit bedacht nav wat paarden laten zien in vrijheid. Het enige wat wij als trainer moeten doen is ons paard uitleggen hoe we graag willen dat hij zich beweegt. Ik denk dat ND dus juist een prachtige methode is! Dat geen mens meer weet hoe een paard zijn lijf nou echt correct gebruikt heeft helemaal niets met ND te maken, dat is iets wat je in de gehele rijkunst ziet. En eerlijk is eerlijk, ook ik heb op dat gebied nog ontzettend veel te leren. Maar dat je bij ND verkeerde plaatjes ziet, ja zeker, heb je al eens een gemiddeld rij-itp topic geopend? Dan verschilt het niveau niet zo heel erg hoor. En ga anders eens luisteren en kijken bij een gemiddelde rijles op een manege of pensionstal.
Ik denk wel dat het een hele goede ontwikkeling is dat mensen dingen steeds vriendelijker voor elkaar willen krijgen, zoeken naar andere ingangen en mogelijkheden. En dat daar fouten gemaakt worden, tja, waar niet? Maar een paard is echt niet zomaar vreselijk verknalt hoor, anders zou het meerendeel van de paarden al verknalt zijn