Natural Dressage, nieuwe hype?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Amable

Re: Natural Dressage, nieuwe hype?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 10:48

Zo, dat waren wat pagina's om te lezen :oo

Ik vind het grappig dat nu we het over ND hebben een bitloos hoofdstel ineens net zo goed is als een hoofdstel met bit. Zie je dat de tendens toch verschuift. Had je 2 jaar geleden dezelfde discussie gevoerd over bit versus bitloos dan zat je in dezelfde discussie als nu. Sterker nog, ik denk zelfs dat als je nu, elders op het forum, de bit versus bitloos discussie zou voeren het bitloos er een stuk slechter afkwam dan hier :))

Kan een paard alleen correct bewegen onder de man? Volgens mij is dressuur juist ooit bedacht nav wat paarden laten zien in vrijheid. Het enige wat wij als trainer moeten doen is ons paard uitleggen hoe we graag willen dat hij zich beweegt. Ik denk dat ND dus juist een prachtige methode is! Dat geen mens meer weet hoe een paard zijn lijf nou echt correct gebruikt heeft helemaal niets met ND te maken, dat is iets wat je in de gehele rijkunst ziet. En eerlijk is eerlijk, ook ik heb op dat gebied nog ontzettend veel te leren. Maar dat je bij ND verkeerde plaatjes ziet, ja zeker, heb je al eens een gemiddeld rij-itp topic geopend? Dan verschilt het niveau niet zo heel erg hoor. En ga anders eens luisteren en kijken bij een gemiddelde rijles op een manege of pensionstal.
Ik denk wel dat het een hele goede ontwikkeling is dat mensen dingen steeds vriendelijker voor elkaar willen krijgen, zoeken naar andere ingangen en mogelijkheden. En dat daar fouten gemaakt worden, tja, waar niet? Maar een paard is echt niet zomaar vreselijk verknalt hoor, anders zou het meerendeel van de paarden al verknalt zijn ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 10:54

rider schreef:
Ik vind zelf dat zogenaamde 'nageeflijk' lopen met los werken een zorgelijke trend. Sowieso omdat dit 'nageeflijk' gebeuren meestal een behoorlijk verkrachte versie van opgericht lopen is.

Een paard op commando leren zichzelf op te rollen en zo rond te laten stappen, is mijns inziens vergelijkbaar met het aan een te strakke bijzet een paard opknopen en z'n rondjes laten jakkeren. In beide situaties wordt de kop wel rond getrokken en doet het lijf niets.

Ik denk dat je heel goed lang en laag zou kunnen werken met zgn natural dressage. Tot op zekere hoogte dan....zoals mijn instructrice graag zegt, uiteindelijk kun je alleen echte ontspanning krijgen als je af en toe ook spanning vraagt. :Y)

Je kunt in ieder geval wel fijn werken met activeren. Maar goed, daarna willen mensen altijd meer en zoals ik ook al vaker her en der opgemerkt heb in topics, hogere oefeningen en kunstjes kun je niet vanuit lang en laag doen, daar heb je vanaf een bepaald niveau oprichting voor nodig. En ik geloof er niet in dat je zonder hulpmiddelen een correcte oprichting kunt verkrijgen. Bitloos misschien, ook daar heb ik mijn vraagtekens bij.

Ik vraag me dan af, wat is er zo afschuwelijk aan je paard een beetje helpen met een trensje? Laten zien waar dat koppie heen moet en lekker laten loskauwen...Zie ik 10 keer liever dan een paard wat geforceerd in een aangeleerde houding loopt.

En, om maar ff lekker over 1 kam te scheren, ik heb nog nooit, hier op Bokt niet en nergens op internet nie, een paard geheel los met een correcte hoge oprichting zien lopen. Wel goede voorbeelden gezien van paarden die los mooi voorwaarts neerwaarts gingen. :)

clemence faivre dan?

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 11:08

Clemence doet wat ze doet (kunstjes) heel goed, maar is het echt rijkunst? Op zo'n soepel Spanjaardje zijn veel van de flitsende oefeningen redelijk makkelijk eruit te rijden, maar dat wil niet zeggen dat ze dan ook correct gereden worden. Vind haar piaffe nu niet echt een schoolvoorbeeld.

Daarnaast rijdt ze ook met optoming en doet ze haar oefeningen op een hoge oprichting met stang. Is dus geen ND, want de 'correcte' lichaamshouding wordt geshaped met hulpmiddelen. Dat het paard daarna in vrijheid wellicht ook de juiste lichaamshouding heeft, heeft meer te maken met het aanleren met bit dan het uitvoeren zonder.

Daarbij vind ik haar Gotan, wanneer zij hem zonder iets rijdt, helemaal niet zo fijn lopen. Zie ik toch liever die stang erin, krijgt ze een stuk netter resultaat mee. :Y)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 11:22

Amable schreef:
Zo, dat waren wat pagina's om te lezen :oo

Ik vind het grappig dat nu we het over ND hebben een bitloos hoofdstel ineens net zo goed is als een hoofdstel met bit. Zie je dat de tendens toch verschuift. Had je 2 jaar geleden dezelfde discussie gevoerd over bit versus bitloos dan zat je in dezelfde discussie als nu. Sterker nog, ik denk zelfs dat als je nu, elders op het forum, de bit versus bitloos discussie zou voeren het bitloos er een stuk slechter afkwam dan hier :))

Kan een paard alleen correct bewegen onder de man? Volgens mij is dressuur juist ooit bedacht nav wat paarden laten zien in vrijheid. Het enige wat wij als trainer moeten doen is ons paard uitleggen hoe we graag willen dat hij zich beweegt. Ik denk dat ND dus juist een prachtige methode is! Dat geen mens meer weet hoe een paard zijn lijf nou echt correct gebruikt heeft helemaal niets met ND te maken, dat is iets wat je in de gehele rijkunst ziet. En eerlijk is eerlijk, ook ik heb op dat gebied nog ontzettend veel te leren. Maar dat je bij ND verkeerde plaatjes ziet, ja zeker, heb je al eens een gemiddeld rij-itp topic geopend? Dan verschilt het niveau niet zo heel erg hoor. En ga anders eens luisteren en kijken bij een gemiddelde rijles op een manege of pensionstal.
Ik denk wel dat het een hele goede ontwikkeling is dat mensen dingen steeds vriendelijker voor elkaar willen krijgen, zoeken naar andere ingangen en mogelijkheden. En dat daar fouten gemaakt worden, tja, waar niet? Maar een paard is echt niet zomaar vreselijk verknalt hoor, anders zou het meerendeel van de paarden al verknalt zijn ;)

Zoals wij 'willen' dat een paard uiteindelijk loopt (verzameling etc.) is imo inderdaad alleen mogelijk onder de man. Je hebt eenmaal hulpmiddelen nodig om je paard bij elkaar te rijden, onder te laten treden etc.
Paard gaat ook niet uit zichzelf in een mooi krulletje lopen. Nee, maar daar hebben de ND'ers op bokt hun vuist en clickertje/snoepjes voor.

Maar dat is een eeuwige discussie. Imo heb je daar gewoon hulpmiddelen voor nodig. Niet zozeer een bit, wel een hoofdstel waardoor je een goede contactteugel hebt. Al geeft het paard bitloos wel op andere punten na en ook daar vallen sommigen over.

Ben het eens met rider :j

De ND die hier op bokt gedaan wordt kan imo meer kwaad dan goed. Er zijn mensen die imo ook 'goed' ND doen. Hun paard niet zelf in een houding zetten. Zie je meteen ook dat die paarden niet uit zichzelf wel in dat krulletje gaan lopen. Maar ook die ND vind ik geen nut hebben. Het is leuk, maar geen training. Je paard heeft er lichamelijk geen baat bij. Mentaal geloof ik heel goed, dat het paard meer ontspant, afwisseling heeft etc.
Dat is precies de reden waarom ik ook met neckrope en touwhalster rijd ter afwisseling. Maar dat is geen trainen.. Het trainen gebeurt met een hoofdstel (met bit)

Als het rijden zelf niet goed gaat, waardoor je ND erbij gaat doen, doe je iets niet goed onder het rijden.

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 21:44

Ik moet eerlijk bekennen dat ik niet álles tot in detail heb doorgelezen, maar ik denk dat ik wel weet wat voor voordelen, nadelen en opmerkingen er nu zoal genoemd zijn. :D

VD en ND lijken inderdaad een hype te worden, het is geweldig leuk om te zien hoe iedereen lekker met zijn pony gaat spelen, maar er zit zeker verschil
in de uitvoeringen en dergelijke. Ik denk dat er niet veel mensen zijn die hun paarden in alle oefeningen het lijf correct laten gebruiken, ofwel de oefeningen
op de goede manier uit laten voeren.

Bij het natuurlijk dresseren motiveer je je paard op zijn eigen benen te gaan lopen. Dat beroemde 'in de krul' lopen is ook al snel ND, want tsja... da's aan de teugel :)) Ik heb al met meerdere paarden gewerkt die zich door enkel motiveren, positief belonen en respecteren/plezier enorm laten oprichten en sjouwen.
Alleen naar de voorkant kijken heeft absoluut geen zin, natuurlijk.

Vind dit een heel interessant topic, het is goed om het hierover te hebben! De laatste tijd hoef je maar natuurlijk dresseren bij youtube of google in te typen
en je krijgt belachelijk slechte voorbeelden. Bij natuurlijk dresseren hoort het paard dressuurmatig, lichamelijk correct te lopen zonder enig tuig of hulpmiddel,
misschien enkel een neckrope. Dit begint, zoals ik bij het filmpje van Anne zie, vaak met kleine seconden aan goede momenten. Dit breid je uit, dit motiveer je,
dit stimuleer je.

Het is jammer dat er al snel geroepen word dat iemand ND doet omdat zijn of haar paard tijdens het 'mooi' staan (kunstje in VD) kan lopen, terwijl het hele lijf
compleet vergeten word. Maar laten we niet vergeten, dat er (volgens mij?) nog helemaal niet veel op internet over te vinden is en dat vrijwel iedereen die ik dit
heb zien doen of proberen zonder tuig werkt. Omdat er zo weinig over te vinden is, is het lastig via goede richtlijnen en hulp ter werking te gaan.

Ik doe actief aan ND met mijn haflinger en werk met een Andalusier hier ook aan. Ik weet nog wel dat het bij mij ook zoeken was naar mijn eigen lichaamstaal,
houding e.d. Overigens ben ik er zeker van dat paarden ook zonder een ruiter of amazone dressuurmatig correct kunnen lopen. :D

Nista_RX

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 22:04

Ik moet dan wel zeggen dat ik het pas ECHT Natural Dressage vind als je je paard vanuit vrijheid goed kunt laten lopen dmv oefeningen, en niet op een commando. :j Op een commando is ook absoluut niet verkeerd (het ligt er natuurlijk ook aan hoe het wordt uitgevoerd), maar het wordt al wel sneller een kunstje. Ik heb het hier toevallig laatst nog met mn instructriece over gehad. Maar waar ik zelf echt respect voor heb, is als je je paard netjes kunt laten lopen zonder dat het op enig commando staat. Vanuit oefeningen, en het vanuit het paard aangeboden gedrag :j

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 22:45

E_Nalanta,

no offence, maar ik heb shilas nog niet dressuurmatig echt goed zien lopen. Ja hij heeft een erg leuk krulletje in zijn hals, en ja hij spant zijn buikspier aan, en ja hij heeft geen verkeerd achterbeen (in sommige stukjes) maar daar houd het ook wel op. (voor zover ik het gezien heb)

Waar is de lengtebuiging gebleven? Doe je ook echt dressuurmatige oefeningen zoals travers, renvers, appuyementen e.d. (nogmaals, lengtebuiging..). De verzamelde stukjes zijn leuk, maar het achterbeen is totaal verloren en lichamelijk gebeurd er eigenlijk veel te weinig (en dat is jammer, want het is een kei leuk beest)

Ik doe het je niet na hoor, no way dat ik dat zou kunnen zonder iets. Maar misschien dat het dan ook de reden heeft dat ik werk met kaptoom en bit.

_coquette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 23:06

Voor mijn gevoel begint ND inderdaad een hype te worden. Mensen die hun paard "in de krul" laten lopen zonder dat er sprake is van lengtebuiging, het van achter naar voor laten bewegen. Ik heb nog geen enkel paard tijdens ND een goede travers of bijv. appuyementen zien uitvoeren. Waar het paard in juiste lengtebuiging is en daardoor deze oefeningen uitvoert en niet zomaal op commando.

Naar mijn idee heb je een vorm van optoming nodig om dit te bereiken. Het maakt niet uit of het bitloos of met bit is. Maar ook beenhulpen-gewichtshulpen zijn naar mijns inzien nodig om goede oefeningen uit te voeren. Ook het stukje schakelen vind ik een belangrijk punt bij goed uitvoeren van een oefenening. Een paard dat niet voldoende aan het been is kan naar mijns inzien ook geen goede oefening uitvoeren.

Voor de ND mensen:
Controleren jullie ook of je paard voldoende aan de hulp (wou been zeggen) is? Dus dat er inderdaad voldoende geschakeld kan worden?
schakelen jullie ook?

Amaranth7

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 23:16

Shilas vind ik dressuurmatig niet echt goed lopen, sorry dat ik het zeg want het is natuurlijk niet leuk om te horen.. Het is natuurlijk een heel knap paard en zijn kunstjes zijn mooi om te zien. Maar voor de dressuurmatige oefeningen als passage zal je echt in de leer moeten bij iemand om te kunnen leren en voelen hoe een correcte passage moet worden verreden, waar je op moet letten en dan zal je merken dat het toch allemaal zo simpel nog niet is.

Een paard dat zijn rug niet loslaat, niet afkauwt en niet perfect op je benen en zit gereden kan worden, kan je onmogelijk op een goede manier passage of passage aanleren. Je ziet op de filmpjes ook dat de kaak van shilas heel gespannen is tijdens de oefening. Een van de basisvoorwaarden, zelfs in de klassieke dressuur bij het lange teugelwerk is de ontspanning in de kaak, je losgelatendheid, je controle. Ga maar eens op een paard zitten met een gespannen en ontspannen kaak en je voelt het verschil duidelijk in de rug. Passageren of piafferen met een strakke rug is enorm destructief voor een paard. Het is DAAROM dat iedereen zoveel waarschuwt, dat je eerst alle oefeningen onder controle moet hebben voordat je aan de piaffe of passage begint. Omdat je zeker moet zijn van de lossigheid in de rug en je genoeg draagkracht in de achterhand opgebouwd moet hebben, die je kunt controleren met je schakelingen, appuyementen, travers en schouderbinnenwaarts op 4 sporen, je wissels en je pirouettes. Ik vind het enorm leuk wat je doet, maar ik zou er wel (betere) begeleiding bij zoeken, wil je meer dressuurmatig gaan werken en je kunstje omzetten in een oefening. Maar wees dan wel bereid om terug op 0 te beginnen, even 10 stappen terug om er straks weer 30 vooruit te kunnen.

Nista_RX

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 07:57

Dit filmpje kan veel mensen, en ik denk ook Shilas helpen het paard beter te laten lopen. Dit is ook wat ik niet terug zie in de passage, misschien kun je hier mee aan de slag gaan? Ik zelf ben momenteel ook met dit stuk bezig, Sita pakt het goed op :) Erg leerzaam filmpje:

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 08:39

Oeh, interessant om te lezen! :D
Ik ben zelf ook bezig met ND en ik merk juist dat het heel veel toevoegd aan mijn paard.
Ik probeer de ontspanning en verzameling in vrijheid te doen, de rest komt later wel. Wij trainen ook aan de lange teugels. Ik denk dat het wel nodig is om een paard met hoofdstel te trainen om hem echt precies aan te geven wat goed is. Sommige paarden bieden het ook aan vanuit vrijheid, daar kun je dan dankbaar gebruik van maken.

Zelf zijn wij nu bezig met rechtrichten en academische dressuur (aan de lange teugels allebei), dus ik kan hier nog niet zo heel veel over zeggen helaas, maar wel interessant om mee te lezen!

Alleen jammer dat mensen ND als een aangeleerd kunstje zien. Dat kan ik me wel voorstellen hoor, omdat veel mensen de 'hype' gaan nadoen en 'mooi staan en lopen' als kunstje aanleren, en de achterhand compleet vergeten. Dan snap ik dat er een verkeerd beeld over ND wordt gegeven.

Nelleke_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 09:19

Al een poosje terug heb ik gereageerd in dit topic. En al het hele topic lees ik mee.

En wat mij ten zeerste verbaast is dat het hier altijd direct over verzameling en oprichting gaat.
Mijn inziens is dat het probleem mensen slaan een zeer belang onder deel over namelijk de basis en zoals meerdere ook zeggen het losgelatene. Het helemaal los en ontspannen kunnen dragen van de hals. Persoonlijk vind ik dit altijd lastig. Zowel met als zonder tuig echt goede ontspanning.

Eerder noemde ik al dat het geen wat ik met Jonas doe geen Natural dressage noem maar het voor mij meer onder de noemer grondwerk valt. Nikki noemde erger dat dit wel onder de noemer ND zou vallen. Ik weet niet Want ook dat is te lezen in dit topic wat houd ND in? En mijn vraag is ND niet gewoon een zeer intressant klinkende term. Terwijl het mijn inziens niet meer moet zijn dan gymnastiserend grondwerk waar je in mijn ogen op welke manier altijd mee bezig bent?

Hier een paar plaatje van Jonas aan het werk tijdens ons grondwerken. Ik ben benieuwd wat jullie hier dan van vinden. Voor mij is het dus een vorm van grondwerk met als doel een soepel, los en ontspannen paard.

Afbeelding Afbeelding

Afbeelding Afbeelding
Rechter foto is stukje schouder voor/ schouderbinnen.
Waar we nu vooral mee bezig zijn is lopen over vier benen en de activiteit van achter.

Kortom is het niet meer de term die het intressant laat klinken waardoor mensen de dressuur in vrijheid gaan zien als iets wat snel en makkelijk aan te leren is door trukjes en de echte basis vergeten?

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 10:12

Ben ik met je eens Nelleke, maar om eerlijk te zijn.. Dat is wel wat er telkens getoond word (behalve jouw leuke foto's!). Het ziet er naar uit dat jullie lekker bezig zijn, pas op met de neus over de grond laten gaan, een paard valt dan alleen maar meer op de voorhand (je wilt 50/50, dus de hals zo in lijn met de rug). En ja het zal bij jouw langer duren dan bij iemand die werkt met hoofdstel (bit of bitloos), al hoewel, volgens mij werk je ook met LL? En dus leg jij je paard eerst uit, wat bedoel ik, zo en zo, paard snapt het, heeft het eerder gedaan, en dan vraag je het ernaast zonder iets.

Ik pak mijn pony met grondwerk ook soms naast mij, zelfde als met het aan de hand werken aan de kaptoom maar dan zonder. En daar zitten echt wel lekkere stukjes tussen, maar meer dan LVO komt er bij mij dan niet uit. Gewoon omdat ik niet weet hoe ik een paard zonder optoming meer moet vragen. Lijkt mij zeker leuk om dat verder uit te breiden, maar dat is dus niet mijn hoofd training methode.

Sorry ben moe, praat een beetje warrig :D

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 10:30

Dan zal ik ook eens foto's plaatsen om te laten zien wat wij vooral doen, en ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden!

Ik ben nu bezig met de academische dressuur, en zodra mijn pony weer blessurevrij is ( :(:) ) gaan we beginnen met lessen daarin!
Dit is nog voor zijn blessure. Bit, bitloos en werken in vrijheid wisselen we af. :j

Afbeelding
Lichte verzameling, helaas kropt hij zich hier een beetje op, valse knik.

Afbeelding
Hier met bit, vind ik een netjes beeld. Achterhand mag meer, maar dat is niet makkelijk voor zo'n compact gebouwde pony.

Afbeelding
Hier in vrijheid, fijn ontspannen en achterhand eronder, dit is heel goed voor Boris zijn doen.
Draf gaat ook vaak lekker, galop zijn we nog niet zo mee bezig, het is voor hem al moeilijk zat om rustig te galopperen.
Laatst bijgewerkt door Borisje op 06-10-12 10:36, in het totaal 1 keer bewerkt

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 10:31

Nelleke_H,
Wat ik zie op de foto's heeft in mijn ogen niets met Dressuur of het Dressuurmatig trainen van je paard van doen. Het is leuk (als je het leuk vindt) om je paard met zijn neus op de grond te hebben lopen maar wat ik al zeg, dat krijg je lopen en geen gaan. Dat is namelijk een verschil. Een paard gaat van achter naar voren, een paard die gaat die wordt getraind. Dit paard, wordt niet getraind.
Schouderbinnen is een oefening waar je niet eens aan moet denken, dit is namelijk een van de moeilijkste oefeningen voor paard en ruiter, het vergt veel perfectie, training, kracht en uithoudingsvermogen. En dat is er niet als je net begint met trainen.
Tegenwoordig staat deze oefening aan het begin van de training en dat is zonde. Want zo gaat de gedachtegang en de uitvoering van deze waardevolle oefening verloren.

Activiteit van achter zie ik niet terug op de foto's. Waarom niet? Het is onmogelijk, er is geen begrenzing. Het paard wordt niet in de hand gesteld, heeft dus geen 'kader' waarbinnen het moet bewegen. Dit is juist zo belangrijk omdat het daardoor leert de achterhand te gebruiken en daardoor worden de spieren in de achterhand sterker en de gewrichten beter beweegbaar.
Op 4 benen 'lopen'(gaan) doet een paard altijd anders valt het om.. maar ik begrijp van er mee bedoeld wordt. Maar ook dan kom je weer bij die begrenzing, het in de hand en houding stellen van een paard.
En dit gebeurd niet met alleen handhulpen, nee ook met zit en been want deze hulpen zijn onlosmakend met elkaar verbonden. Daarom is Dressuur rijden zonder optoming ook niet mogelijk.

Wat verstaan mensen onder een soepel, los en ontspannen paard? Zoals het bovenstaande plaatje? Maar wat wordt er dan precies getraind?

Een paard soepel maken is net als hoe je jezelf traint, hard werken, veel oefeningen doen, iedere keer weer een stapje meer. Niet lui op de bankzitten en je been af en toe strekken.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 10:35

Borisje schreef:
Dan zal ik ook eens foto's plaatsen om te laten zien wat wij vooral doen, en ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden!

Ik ben nu bezig met de academische dressuur, en zodra mijn pony weer blessurevrij is ( :(:) ) gaan we beginnen met lessen daarin!
Dit is nog voor zijn blessure. Bit, bitloos en werken in vrijheid wisselen we af. :j

[ Afbeelding ]
Lichte verzameling, helaas kropt hij zich hier een beetje op, valse knik.

[ Afbeelding ]
Hier met bit, vind ik een netjes beeld. Achterhand mag meer, maar dat is niet makkelijk voor zo'n compact gebouwde pony.

Foto's van in vrijheid werken heb ik nu even niet, maar dat gaat meestal met neusje laag en lekker ontspannen.
De rest doen we nog niet in vrijheid.

Ook hier weer hetzelfde. Wat is dit en wat is het doel ervan? Of beter gezegd, het effect er van op je paard?
De focus ligt hiet niet op het lang en laag met de hoofdhouding zoals bij Nelleke_H maar hier ligt de focus op de 'oprichting' die er van de voorkant in gebracht wordt. Oprichting komt vanuit achter en niet uit de handen van de ruiter.
Je ziet een zogenaamd actief achterbeen zoals mensen dat zeggen. Maar wat geeft dat voor meerwaarde? Ieder paard heeft een 'actief' achterbeen.
Met ondertreden train je nog geen spieren.
Je ziet op deze foto's dat er meer gewicht op de voorhand is dan op de achterhand en dat er ook niets aan gedaan wordt, is trouwens ook onmogelijk met deze optoming en deze positie zo. De onderste foto laat dat trouwens alleen maar beter zien.

Kortom, leg er iets meer over uit, wat wil je er mee bereiken door zo te trainen of wat heb je er mee bereikt? Wat heeft jou er toe aangezet om zo te trainen? Dan gaat het praten wat makkelijker.

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 10:40

Trainen met touwhalster was omdat mijn hoofdstel thuis lag. :+ Doen we ook normaal nooit.

Focus ligt bij mij op de ontspanning, alleen heb ik een chronisch gebrek aan goede fotografen en filmers :=
Dat betekend dat die 'saaie dingen' als lekker ontspannen rond draven niet op film of foto staan.

Ik kan er natuurlijk niet op rijden, dat ten eerste. Ik deed eerst alleen vrijheidsdressuur, mennen en stukjes wandelen, en sinds ik geïnteresseerd ben ik de academische dressuur en het lange teugelen heb opgepakt, merk ik dat hij véél soepeler was en oefeningen makkelijker kan uitvoeren. Galop kon hij eerst echt niet naast mij, en dat gaat nu al veel beter.

Zoals ik al zei, lessen komen er aan. Ik vraag regelmatig tips maar omdat paardlief nu geblesseerd is konden we helaas niet lessen. Zodra hij weer kan komt er een acedemische instructrice.
Achterhand zijn we mee bezig, hij vind dat óntzettend moeilijk, is ook logisch als je zijn bouw ziet :=
We zijn nog helemaal aan het begin, en het is best lastig om dat ik natuurlijk niet kan rijden, maar ik merk zelf dat het al veel beter gaat dan in het begin. (toen was hij scheef, had geen lengtebuiging en achterbenen stonden ergens in verweggistan)

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 10:47

Marlies, wat mij betreft werk je als er zonder optoming getraind word aan ontspanning. Dus simpel en niks meer dan los laten, thats al. Ik geloof best dat er verder getraind kan worden naar evt verzameling, maar zoals ik al zei, ik vraag me af of het ook aangeleerd kan worden zonder optoming. Ik denk dus van niet, omdat een paard van nature (voor zover ik gezien heb) nauwelijks echt goed kan verzamelen/e.d zonder training (en dan echt dressuurmatig correct, recht gesteld, etc).

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 11:08

Borisje schreef:
Trainen met touwhalster was omdat mijn hoofdstel thuis lag. :+ Doen we ook normaal nooit.

Focus ligt bij mij op de ontspanning, alleen heb ik een chronisch gebrek aan goede fotografen en filmers :=
Dat betekend dat die 'saaie dingen' als lekker ontspannen rond draven niet op film of foto staan.

Ik kan er natuurlijk niet op rijden, dat ten eerste. Ik deed eerst alleen vrijheidsdressuur, mennen en stukjes wandelen, en sinds ik geïnteresseerd ben ik de academische dressuur en het lange teugelen heb opgepakt, merk ik dat hij véél soepeler was en oefeningen makkelijker kan uitvoeren. Galop kon hij eerst echt niet naast mij, en dat gaat nu al veel beter.

Zoals ik al zei, lessen komen er aan. Ik vraag regelmatig tips maar omdat paardlief nu geblesseerd is konden we helaas niet lessen. Zodra hij weer kan komt er een acedemische instructrice.
Achterhand zijn we mee bezig, hij vind dat óntzettend moeilijk, is ook logisch als je zijn bouw ziet :=
We zijn nog helemaal aan het begin, en het is best lastig om dat ik natuurlijk niet kan rijden, maar ik merk zelf dat het al veel beter gaat dan in het begin. (toen was hij scheef, had geen lengtebuiging en achterbenen stonden ergens in verweggistan)

Ik zie alleen maar excuses maar geen echt antwoord? Niet kunnen rijden en een slecht gebouwd paard is geen excuus. Vanaf de grond kun je net zoveel als in het zadel en al helemaal aan de lange teugel (ik heb het niet over werken aan de hand, door de positie waar je staat is het onmogelijk een paard zo goed te trainen. Maar met de dubbele longe en de lange lijnen kom je een heel eind). Daarnaast hoeft een fotograaf niet goed te zijn, deze momentopnames zijn prima om te zien wat er gebeurd of wat er juist niet gebeurd. Zelfdiscipline moet je hebben en niet je paard, een ander of de lengte van je paard de schuld geven dat is de verkeerde instelling.

En wat doe je met de achterhand? Het is niet, achterhand zijn we mee bezig, de focus moet niet alleen liggen op de achterhand. Je hebt te maken met een volledig paard.
Je traint spieren en gewrichten van de achterhand maar de voorhand moet daar niet bij vergeten worden. Kortom, er is nog zoveel meer dan wat je nu schrijft. Schrijf nu eens, buiten ontspanning om want ontspanning mag geen doel opzich zijn wat jij bereiken wil en hoe je denkt dat te kunnen bereiken op deze manier.
Ik snap niet waar dat 'ontspanning' vandaan komt. In een training willen we aanspanning, een lichaam trainen, een geest trainen, een paard sterker maken mentaal en fysiek. Ontspanning.. dat is na de training, lekker bijkomen in zijn stal of wei, denken over wat hij geleerd heeft en vooral voelen hoe los, sterker en beter zijn lichaam aanvoelt iedere keer weer.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 11:11

Nista_RX schreef:
Dit filmpje kan veel mensen, en ik denk ook Shilas helpen het paard beter te laten lopen. Dit is ook wat ik niet terug zie in de passage, misschien kun je hier mee aan de slag gaan? Ik zelf ben momenteel ook met dit stuk bezig, Sita pakt het goed op :) Erg leerzaam filmpje:

[ Video ]

Dit filmpje heb ik al een aantal keren gezien maar ik ben het er nog steeds niet mee eens.
Een paard kan zijn 'back niet up liften'. Buiten dat is voorwaarts neerwaarts een controle middel of de aanleuning wel deugt en het laat het paard even ontspannen in de spieren. Het is geen oefening zoals veel mensen hem wel gebruiken. Waarom niet?
- Een paard kan deze houding niet lang aanhouden zonder dat het op de voorhand gaat. Als controle middel, wil zeggen een korte periode hoort het paard in evenwicht te blijven omdat het in evenwicht gereden is. Maar gaat dit controle middel over in een oefening dan is het niet haalbaar voor het paard zolang in evenwicht te blijven gaan. Hierdoor bereik je dus dat je paard op de voorhand gaat. En dat is niet het doel van trainen.
- Daarnaast zie ik op de film geen teugelcontact = geen aanleuning, aanleuning is de verbinding tussen de mond van het paard en de hand van de ruiter en dat is er nu niet. Door de mond voelt de ruiter het hele paard en dat valt dus nu al weg waardoor je geen fijngevoelige verbinding kunt krijgen dus ook niet kan voelen wat je precies moet doen. Voor ieder probleem is er namelijk een oplossing en door zo te rijden vermijd je problemen en zal de ruiter nooit creatief leren denken en doen. Om dus een passende oplossing te bedenken.
- Maar wat ik zelf nog het ergste vind is dat je een paard op deze manier niet traint. Het paard wordt langer gelaten dan het is, het ‘loopt’ (in dit geval) zijn rondjes met de neus zo diep mogelijk waardoor de achterhand compleet uit het oog verloren wordt. En dat is nou het geen waar het om gaat, de achterhand zo trainen dat het voldoende gewicht op kan nemen waardoor de voorhand ontlast wordt en paarden dus langer gezond en rijdbaar blijven. En dat doel wordt heel compleet gemist, en dat is jammer.
Deze manier rijden is voor mensen die zelf niet hard willen werken maar wel van hun paard verwachten dat hij hard werkt. Oprichting komt zo altijd vanuit de ruiterhand en niet vanuit het paard. Net zoals oefeningen, op de hand gereden. Rijden is zo veel meer dan dat.

En die ronde billen waar hij het over heeft… ach hoeveel onzin kun je een mens vertellen nietwaar.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 11:12

Natuurlijk wil je aanspanning, maar met alleen aanspanning kom je er niet. Een paard moet ook los kunnen laten, en dus ontspannen.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 11:16

Dat klopt maar de focus ligt zo te horen op de ontspanning dus dat wil zeggen dat een paard alleen maar los moet laten? En het zal eerst moeten aanspannen voordat het zou kunnen ontspannen.
Ik vraag me alleen af waarom ontspanning tegenwoordig een doel is? Het is een logisch gevolg van.... maar geen doel opzich.
En ik vraag me dan af, waarom en hoezo mensen dat wel vinden. Daar wil ik dan wat meer over weten.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 11:18

Als je weinig doelen hebt, dus lekker rondsjouwt en recreatief werkt met je paard zie ik het probleem niet zo. Dan is ontspanning in dat opzicht misschien al een groot doel. Maar als je daadwerkelijk verder wilt met dressuur, tja dan ga ik met je meer hoor.. :)

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 11:23

ZusJacobs schreef:
Natuurlijk wil je aanspanning, maar met alleen aanspanning kom je er niet. Een paard moet ook los kunnen laten, en dus ontspannen.

:j Dat vind ik ook.

*gaat proberen goed antwoord te geven*

Marlies, in die positie is het zeker mogelijk. Ik neem aan dat je het dressuur aan de lange teugel wel kent? En dan niet de klassieke methode maar de moderne.
Ik wil het best uitleggen, maar dat vind ik lastig, ik werk vooral op gevoel, als mijn paard er fijn van gaat lopen en er soepeler van wordt dan werk daar op verder.
Wat ik wil bereiken? Dat mijn paard goed rechtgericht is en dat hij heel fijn loopt zonder beperkingen. En dat hoeft niet aan de teugel te zijn, daar gaat het bij mij niet op. Hij moet zijn spieren goed gebruiken, that's my point.

Niet iedereen is gelijk goed als hij begint. Ik ben in augustus begonnen met deze manier, om hem zo ontspannen mogelijk te laten lopen, maar ook soms verzameld. Ik ben begonnen om hem rustig te laten draven en galopperen, want dat vind hij echt moeilijk, inmiddels gaat dat super, dus het heeft geholpen. Hij gaat steeds meer uit zichzelf inspannen zijn achterhand ondertreden, en dat vind ik heel goed van hem.
De voorkant maakt me nu even heel weinig uit, tuurlijk mag hij niet lopen sterrenkijken, maar omdat hij zonder goed ondertredende achterhand ook van voren niet goed kan lopen waren we daar mee bezig voor hij geblesseerd raakte, dus daar hadden we nog heel weinig aan gedaan.
Ik hoop dat je zo een beetje meer informatie hebt.

Euhm, waarom ik ontspanning als doel heb? Omdat mijn pony tot nog toe alleen maar gespannen en druk aan het rondlopen was, hij wist niet wat ontspannen was. Daarom heb ik nu ontspanning en rust als doel. Als dat bereikt is, gaan we verder kijken. Maar daar ben ik nog niet mee bezig met dat verder kijken. Want juist daarom ga ik les nemen. :j

En tuurlijk mag ik de bouw van mijn paard de schuld geven dat hij het moeilijk vind om zijn achterhand eronder te zetten, het ís gewoon zo.
Wil niet zeggen dat hij het niet kan. Maar hij vind het wel moeilijker dan een atletisch gebouwd dressuurpaard.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 11:25

ZusJacobs schreef:
Als je weinig doelen hebt, dus lekker rondsjouwt en recreatief werkt met je paard zie ik het probleem niet zo. Dan is ontspanning in dat opzicht misschien al een groot doel. Maar als je daadwerkelijk verder wilt met dressuur, tja dan ga ik met je meer hoor.. :)

Kijk en daar zeg je iets goed. Recreatief rijden is niets mis mee. Als een ruiter lekker de bossen in wil gaan en verder niets van Dressuur af wil weten, helemaal prima. Maar.... half Dressuur bestaat niet. Die ruiter zou dus niet van haar paard moeten verwachten dat ze in de bossen 'Dressuurmatig' kunnen trainen. Die ruiter moet het paard lekker met een lange teugel rijden en er verder niets aan willen doen.

Tegenwoordig willen mensen niet 1 ding, 2 dingen maar wel 100 dingen te gelijk. Ze willen NH, buitenrijden, dressuur rijden, VD, lange teugelen, ze willen alles. En dat gaat niet. Wat wil je echt je paard Dressuurmatig trainen omdat je paard daar beter van wordt moet je dat voor de volle 100% doen, dat wil dus zeggen iedere dag je eigen fouten onder ogen komen, iedere dag jezelf corrigeren, iedere dag kei hard werken. En dat willen mensen tegenwoordig niet meer. Want wat is er vervelender dan horen, of tegen jezelf zeggen dat je het niet goed doet? Het is toch veel leuker dat iedereen zegt dat JIJ het oh zo goed doet?
Zo werkt het gewoon niet. Maar daardoor worden wel logische begrippen als doel gezien, puur om het makkelijker te maken voor de mens en vooral de beperkingen van de mens uit de weg te gaan. Maar daar koopt je paard niets voor hoor.....