Horse Agility

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 22:03

Graag gedaan Karin! :D
Ik heb er ook echt van genoten en ben echt trots op iedereen die mee deed en uiteraard ook op mezelf, want een aantal personen hadden überhaupt nog nooit echt grondwerk gedaan en als je dan deze momentopnames allemaal ziet waar ook echt wel goeie momenten bij zitten, dan vind ik dat een compliment op mijn werk/begeleiding. :j

En de mensen die hier echt serieus mee verder willen gaan zullen thuis echt wel fanatiek gaan oefenen om zichzelf te verbeteren en aanmelden bij de club om met de OLHA mee te kunnen doen en dan zullen ze vanzelf wel nog meer opbouwende kritiek krijgen...

De meeste mensen wilden gewoon een leuke (introductie)dag waar ze zelf veel hebben kunnen ontdekken/ervaren hoe je dat nu allemaal aanpakt.
Horse Agility bestaat dan nog maar kort, maar Thilly Ruinen die met mij mee was deed dit vroeger ook in competitie verband met de Ijslander club via Vanda Oosterhuis.
En Thilly is ook al 50 jr en heeft dus ook al genoeg HA ervaring, alleen toen heette het anders! :P

Ik heb zelf 8 jaar geleden ook al eens met mijn paard Adnani meegedaan met een doe-dag die mijn vriendin Nynke had georganiseerd 'toevallig' ook met Ijslanders en dat was eigenlijk hetzelfde als HA alleen destijds was er nog niet de welbekende Hoop en Vanessa Bee heeft dit concept in competitie verband nu op de markt gebracht met allerlei leuke uitdagingen om je grondwerk skills te verbeteren, maar het draait uiteindelijk toch om het plezier wat je met je paard kunt beleven en de band die je er samen door krijgt.

Uiteraard willen sommige mensen prijzen verdienen en 'beter' zijn/worden, maar daar is de OLHA voor en de oefen-competitie 12 augustus die georganiseerd wordt in Kootwijk door Joyce en Zita bij Paard en Plezier.

Bovendien heeft niet iedereen de ambitie om uit te blinken en zullen we ook niet allemaal even goed worden, want de één heeft er gewoon meer aanleg voor dan de ander en we zijn allemaal begonnen met de basis en zul je ook veel moeten oefenen om beter te worden.

Ik ben blij dat ik anderen op deze manier kan/mag inspireren om leuke dingen met hun paard te doen en dat is helemaal gelukt gisteren. +:)+

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 22:21

Wat ik overigens nog veel leuker vind is dat men zichzelf met dit soort dingen ook steeds tegen komt en je door je paard gespiegeld wordt en daardoor je persoonlijke grenzen verkent.

Anita in de ochtend-groep was zelf best wel angstig om met de paraplu rond te lopen, omdat de eigenaresse van het paard wat ze mocht gebruiken had gezegd dat haar paard toch wel aardig bang was van een paraplu en uiteindelijk loopt ze samen met haar paard Buck vol trots toch met die paraplu rond alsof ze het al jaren deden.
Ze vond het zo ontzettend gaaf van zichzelf, want haar hart bonkte werkelijk in haar keel en haar handen trilden gewoon van de spanning, maar ze ging de uitdaging toch aan en omdat de uitkomst positief was en het eigenlijk alleen maar in haar eigen hoofd zat viel er echt een last van haar schouders zei ze na de tijd.

Nou dat vind ik echt een kadootje en helemaal omdat je mensen hiermee laat groeien. :j

Je ziet in een groep ook meteen wie er prestatie gericht zijn en wie gewoon plezier wil hebben met zijn paard.
Ik heb zelf ook ontzettend veel geleerd wat betreft begeleiding skills, want je moet iedereen motiveren op het niveau waarop ze zich bevinden en dat maakt het voor mij ook ontzettend uitdagend.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 22:29

Mooi gezegd Mariska! :j

Het is ook zeker niet zo dat je als paard of mens op een gegeven moment 'alles wel een keer gezien hebt' en dat er dan niks meer te leren of te ontdekken valt. Gelukkig niet zeg, dan zou ik me maar vervelen met mijn inmiddels 20-jarige. ;)

Joline_

Re: Horse Agility

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 22:52

Wat leuk! Ik heb eerder weleens een demo Horse agility gezien en zou het erg leuk vinden dit met
mijn paard te gaan doen. Ik weet echter niet zo goed hoe ik moet beginnen. Heb de site bekeken
maar er is niet echt iemand in de buurt die les kan geven volgens mij.

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 22:54

Thanks Karin! :o

Er is inderdaad altijd wel een uitdaging te vinden hetzij met je paard of met jezelf.
En door middel van alle bloopers kun je zien wat je 'verkeerd' doet.
Je bent namelijk nooit uitgeleerd en aldoende leert men.

Alsof het bij de 'meesters' nooit eens een keer mis gaat... := *denkt aan al mijn eigen suffe blunders* :=
Je werkt met dieren en die kunnen ongeacht wat dan ook altijd een keer onvoorspelbaar zijn en naar mate je een betere band met je paard krijgt, kun je hem beter 'lezen' en dat noem je dan ervaring.

Sommigen pakken dat snel op en anderen leren het nooit.
Ik vind het echt ontzettend leuk om te doen en met anderen je plezier delen is toch wel iets wat het allemaal in het leven de moeite waard maakt. :j

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 22:56

Joline_ schreef:
Wat leuk! Ik heb eerder weleens een demo Horse agility gezien en zou het erg leuk vinden dit met
mijn paard te gaan doen. Ik weet echter niet zo goed hoe ik moet beginnen. Heb de site bekeken
maar er is niet echt iemand in de buurt die les kan geven volgens mij.

Ik weet niet waar je precies woont, maar dit soort dagen worden ook gewoon op lokatie gegeven hoor en als je een koppeltje mensen bij elkaar kunt vinden, dan kun je wel één van de beschikbare trainers benaderen om bij jou in de buurt langs te komen. :j

Joline_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 22:58

Woon in west brabant. Ben alleen bang dat ik er niet zo veel mensen warm voor kan krijgen. Maar kan het
natuurlijk altijd vragen :)

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 23:05

Niet geschoten is altijd mis... ;-)
Het is jammer dat er nog maar 3 trainers in Nederland zijn en helaas niet in het zuidelijke gebied wonen, maar er is altijd wel iets op te bedenken om toch zoiets te gaan organiseren.

Vanessa heeft ook een mooi handboek geschreven (weliswaar is dat alleen nog maar in het Engels op de markt) maar daar staan heel veel dingen in waar je thuis al mee kunt beginnen.
Dit kun je via de officiële website van Vanessa bestellen, maar ook via mediaboek service dan heb je het sneller in huis en zit je niet met de betaling overzee.

http://www.mediaboekservice.nl/product/ ... ok?lang=nl

Joline_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 23:12

Ohh, dat is wel een goed idee! Bedankt

johanna29

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 07:19

Miska schreef:
xJitskee schreef:
hee miska ik heb zondag een clinic van jou! Leuk je hier ook tegen te komen :)
*kruipt weer in meeleeshoek*

Ja klopt! :D
Johanna Vellinga had mij gebeld om bij haar een trainingsdag HA te verzorgen en voor degene die het leuk vinden staan hier de foto's...

https://picasaweb.google.com/1040491127 ... directlink

Het was een zéer geslaagde dag, want ik was die dag ook nog jarig en we hadden mooi weer met enthousiaste mensen en leuke paarden.
Dus een beter verjaardagskado had ik niet kunnen krijgen. *\o/*

Ik meld mij ook maar even :D

Ook voor mij was het een gewedige dag! Als beginner was een dagdeel voor mij en mijn jonge merrie echt genoeg. Vooal de begeleiding van Mariska was erg fijn. Ik heb een heleboel over mijzelf en mij paard geleerd!
Mariska nogmaaks bedankt en ik mail je voor een nieuwe datum want iedereen is inmiddels druk aan oefenen!

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 07:53

Wat leuk allemaal :D Heb meteen het hele topic doorgelezen, dit lijkt me écht iets voor mijn paard (de jonge, het oudje gaat dat niet boeien denk ik zo ^^)

Het enige waar ik een beetje mee zit zijn de hindernissen.. maken jullie die allemaal zelf? Is er ergens een soort doe-het-zelf site waarop uitgelegd staat hoe je deze juist kan opbouwen? Ik denk dan vooral aan dingen zoals de brug, wip, etc.

Daantjee12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 12:13

Leuk Joline! Waar woon je precies?

Zou ook graag een keer zo'n trainingsdag willen, alleen hebben wij geen eigen trailer en weet ik niet hoe mijn paard op ander terrein reageert..

Joline_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 12:19

Daantjee12 schreef:
Leuk Joline! Waar woon je precies?

Zou ook graag een keer zo'n trainingsdag willen, alleen hebben wij geen eigen trailer en weet ik niet hoe mijn paard op ander terrein reageert..

Ik woon in steenbergen. Maar m'n paard staat op de Wouwse plantage

Daantjee12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 12:24

Ooh dat valt best mee :D Misschien, als ik een trailer kan regelen en het goed gaat, dat we iets samen kunnen organiseren? En anders kom ik langs met camera :D

Daantjee12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 12:45

Is er hier animo voor een training in west-brabant? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 16:34

Sol! :D Je moet het zeker eens proberen, het is echt superleuk!
Qua hindernissen moet je nog niet meteen met een brug beginnen hoor ;) Ik kan zelf heel veel met mijn hindernismateriaal en verder heb ik 5 pionnen, een tonnetje (al is die omgetoverd tot voetbal dus die kan ik verder niet echt gebruiken aangezien meneer er dan steeds tegen duwt en trapt :)) ), een zeil, 2 hoepels, een blok en 2 stukjes vlaggetjes. Als ik de parcoursjes zo bekijk kom ik daarmee al een heel eind! Moet alleen nog eens zien voor zo'n doorloopgordijn maar het schijnt dat je dat bij winkels als de Action wel makkelijk vindt. Verder heb ik nog heel veel prikpaaltjes op overschot dus daar ga ik binnenkort ook eens creatief mee zijn :Y)

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 16:59

johanna29 schreef:
Miska schreef:

Ja klopt! :D
Johanna Vellinga had mij gebeld om bij haar een trainingsdag HA te verzorgen en voor degene die het leuk vinden staan hier de foto's...

https://picasaweb.google.com/1040491127 ... directlink

Het was een zéer geslaagde dag, want ik was die dag ook nog jarig en we hadden mooi weer met enthousiaste mensen en leuke paarden.
Dus een beter verjaardagskado had ik niet kunnen krijgen. *\o/*

Ik meld mij ook maar even :D

Ook voor mij was het een gewedige dag! Als beginner was een dagdeel voor mij en mijn jonge merrie echt genoeg. Vooal de begeleiding van Mariska was erg fijn. Ik heb een heleboel over mijzelf en mij paard geleerd!
Mariska nogmaaks bedankt en ik mail je voor een nieuwe datum want iedereen is inmiddels druk aan oefenen!

Graag gedaan! +:)+

Ik vind het zo leuk dat iedereen het zo goed is bevallen. :j
Als beginner is een dagdeel ook wel meer dan voldoende hoor, want ook al lijkt het niet zo... het is toch behoorlijk intensief en er komt ook heel veel (nieuwe) informatie op je af.
En voor de paarden ook, want het zijn allemaal andere indrukken dan dat ze gewend zijn en je merkte zondag ook wel dat sommige paarden een beetje murf werden aan het eind.

Ik heb je inmiddels terug gemaild.

@ Sol
De wip en met name de brug zijn behoorlijk uitdagende hindernissen voor de wat meer gevorderden die het leiden al wat beter onder de knie hebben.
Het is belangrijk dat zulke hindernissen ECHT veilig zijn zonder uitstekende delen met anti-slip rubber en dusdanig gebouwd dat er een paard overheen kan lopen.
Als je iemand kent die verstand heeft van timmeren (ik heb het geluk dat mijn eigen man een handy-man is) dan zou je die kunnen vragen of diegene zoiets voor je zou willen maken.

Op aanvraag zou mijn man een blok (opstap) kunnen timmeren die praktisch niet kan kantelen voor de mensen die daar belang bij hebben en als er mensen zijn die ook graag een Hoop willen hebben...
Ik ben ook bezig om daar nog beter materiaal voor te vinden die wat meer bestendig is tegen verschillende weersomstandigheden (warmte en koude) en de vertrappingen van de paarden dat het niet zo snel scheurt, want degene die ik nu heb (de rode) is daar jammer genoeg wat gevoelig voor heb ik ontdekt.
En die kun je dan ook eventueel bij mij kopen voor een leuk prijsje.

Dus hou even de updates van mijn website in de gaten.
Al het andere materiaal kun je inderdaad zelf wel ergens vinden of bij de Action of Xenos kopen, mocht het stuk gaan dan doet het niet zo zeer in je portemonnee.
Wees creatief en als mensen nog andere leuke ideeën hebben welke dingen ze gebruiken, dan hoor ik het ook graag.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 17:07

wat ook leuk is en makkelijk te maken is een tractorband vol zand
heb je een verhoogde plek om je paard op te laten staan
tonnen zijn altijd makkelijk, om een smalle doorgang te maken, iets op te zetten of wat dan ook
een aantal pionnen zijn reuze makkelijk

een stevige plaat kan dienen als idee voor een brug of een europallet met houten plaat

een tafelzeil is stevig en vinden paarden vaak ook apart om over te lopen

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 17:13

Ik zou er wel voor naar West Brabant komen :j

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 17:14

Tractor band vol zand heb ik ook en zéér uitdagend, want de grond onder de voeten van het paard beweegt dan iets en dat vinden sommige paarden eng, dus dat is wel een hele leuke oefeing alleen dat is wel een 'moeilijk' verplaatsbare hindernis en je hebt nogal wat zand nodig om de band te vullen.

Als je de ruimte hebt en het niet erg vindt om een vaste hindernis in je bak of weiland te hebben, zou je de tractorband ook kunnen vullen met beton.

kaat21

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 17:16

Joline_ schreef:
Woon in west brabant. Ben alleen bang dat ik er niet zo veel mensen warm voor kan krijgen. Maar kan het
natuurlijk altijd vragen :)

Als ik vervoer heb ben ik er bij met Sprit :)

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 17:28

haha, ja is lastig verplaatsbaar zo'n tractorband, meer iets voor thuis om te oefenen

voor gevorderden, wat je vooruit kunt doen, kan ook achterwaarts
dus achterwaarts tussen tonnen, pionnen of balken

een hek, maar dat is ook wat lastiger mee te slepen

ik wil nog een tunnel maken hier thuis en er komt hier ook een echte waterbak
verder zijn de plannen voor een echte brug ook al bijna uitgedacht
die wilde ik eerst over het water maar dat wordt te hoog

wat ik ook een leuke hindernis vind is een rand van strobalen en daar middenin wat kipjes in een rennetje of kooi
daar tussendoor moet je lopen met je paard
dus de ring in en om de kippetjes heen

Zietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-12 18:19

Volgens mij hebben jullie zo al een groep vol :-)

Wat goed dat je zo een fijne dag hebt gehad Miska. Ik vind het ook altijd leuk om mensen echt verder te helpen, met HA, dressuur, problemen of wat dan ook! Dat maakt lesgeven zo leuk.

Op de 19e is er waarschijnlijk een training waar iedereen zich voor kan inschrijven, met en zonder eigen paard bij Paard in Nood (limburg). Als het doorgaat zijn Joyce en ik er waarschijnlijk allebei!

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 19:29

waar ergens zitten ze, ik las iets van Brunsum, zuid dus?

Zietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-12 20:04

De dag wordt gehouden in Landgraaf!