negatieve ervaringen gevraagd:longeren met longeerhulp

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

An1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 22:45

Ik longeer mijn paard ook vaker op deze manier ik gebruik alleen altijd een slof hiervoor. Ik maak 'm alleen niet aan de bitringen was door de bitringen over zn hoofd heen.

Doen andere dit ook?

Equi_Sarah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 12:31

Ik heb hier eigenlijk geen negatieve ervaringen mee, behalve het 'zagen' in de mond. Ik heb het daarna eens met mijn bitloze hoofdstel geprobeerd, en het werkte uitstekend! Ze hing helemaal niet aan de longeerhulp, wat ik wel had verwacht. Bitloos werkt deze longeerhulp geweldig bij mijn paard (koudbloed) :)

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 14:10

Heb het bij talloze verschillende (sport)paarden (die ik voor anderen longeer) gebruikt, nooit last gehad van opengeschuurde oksels (je moet wel de juiste maat hebben, waarbij het zachte, dikke gedeelte nog onder de oksels van het paard kan komen) snokjes aan het bit (je moet wel op de juiste, ruime manier afstellen, zodat het hoofd omlaag kan, met de neus voor de loodlijn, als dat niet "kan", dan heb je gewoonweg een te kleine maat longeerhulp, en zal je paard achter het bit kruipen, net als met te strake teugels; je kunt het idd. ook aan een halster of kaptoom doen, dus zónder bit, er zijn vele mogelijkheden mee).
Zonder uitzondering gingen ze er heerlijk VWNW van bewegen.

Ik heb wel één kanttekening: het staat of valt ook wel enigszins met hoe je longeert, een paard dat naar buiten gaat hangen, of dat ontzettend jong, nerveus en springerig is, kán er idd.in een gekke jolige manoeuvre met een voorbeen in blijven hangen, in theorie. Ik heb dat in de praktijk nooit zien gebeuren, maar ik kán me voorstellen dat zoiets mogelijk is.
Heel jonge onstuimige paarden die het longeren nog aan moeten leren zou ik dan ook niet gaw met een longeerhulp longeren, daarmee zou ik eerst bevestigd willen hebben dat zij al gehoorzaam zonder gekke uitbarstingen aan een halster rond konden gaan op de cirkel.

Vuono

Re: negatieve ervaringen gevraagd:longeren met longeerhulp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 18:10

Ik longeer nu sinds kort ook met deze hulp teugel.
Vp loopt fijn over de rug, zonder wilt ze der rug nog wel is wegdrukken.
Ik geloof dat het per paard verschilt, maar bij haar werkt ie als een setje de goede richting in :)

Cebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 15:45

Equi_Sarah schreef:
Ik heb hier eigenlijk geen negatieve ervaringen mee, behalve het 'zagen' in de mond. Ik heb het daarna eens met mijn bitloze hoofdstel geprobeerd, en het werkte uitstekend! Ze hing helemaal niet aan de longeerhulp, wat ik wel had verwacht. Bitloos werkt deze longeerhulp geweldig bij mijn paard (koudbloed) :)

Fijn dat jij wel een goede ervaring hebt met een bitloos hoofdstel en logeerhulp. Ik dacht hetzelfde over het zagen en heb ook mijn bitloze hoofdstel erbij gepakt. Maar dit zorgde voor het zagen van de neusriem... Als ik langer was doorgegaan had ze geen haar meer gehad op die plek..

crazygirl1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 17:15

Ik longeer zonder hulpmiddelen.
Geen longeerhulp want mijn paard loopt van zichzelf graag laag en rond waarbij hij soms met zijn neus op 5cm van grond loopt. Verschrikkelijk beangstigend gezien de longeerhulp dan gevaarlijk dicht bij zijn benen ligt.
Pessoa doe ik ook niet meer. Net omdat hij graag laag en rond loopt en met pessoa voelt hij zich vooraan opgesloten waardoor hij dan met ingetrokken nek en achter loodlijn loopt.