Waarom spreekt vrijheidsdressuur mij niet aan?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 10:49

Ja maar ook de mensen die wél van wanten weten laten paarden opzitten ed. Het is niet meer als een truucje en nergens voor nodig. :)

Chaos

Re: Waarom spreekt vrijheidsdressuur mij niet aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 10:50

Het is ook persoonlijke voorkeur denk ik. Ik vind dressuurrijden leuk en interessant. VD vind ik leuk vermaak. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 10:51

Had nog even een stukje bijgevoegd ;) Je bent te snel :+
Maar soms doen mensen die het wel weten wel eens rare dingen :j Maar dat heb je bij andere disciplines net zo goed ;)

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 10:53

Chaos schreef:
Ja maar ook de mensen die wél van wanten weten laten paarden opzitten ed. Het is niet meer als een truucje en nergens voor nodig. :)

Opzitten ben ik het ook echt niet mee eens. :n Maar dat doet niet iedereen he? ;)
Niet nodig tsja, ik ben blij dat ik het ontdekt heb. Mijn paard is een stuk blijer geworden, we hebben een betere band gekregen en hij is veel soepeler in zijn lijf geworden. :)

Maar het zal inderdaad ook wel de voorkeur zijn. :j Ik heb niet zoveel met rijden, vind het leuk maar ben veel liever op de grond bezig.

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 11:00

Zelf heb ik ook niets met VD. Kijk wel in de topic's, in de hoop om eens wat leuks en vernieuwends te zien..

Wat mij eraan stoort, is dat de paarden niet goed opgewarmt worden.
Ik heb nog nooit iemand zijn paard eerst zien longeren. Het paard wordt altijd uit de stal/wei gehaald, en moet de oefeningen doen.
Ik geloof nooit dat dingen zoals knielen (en dan hoofd tussen de benen) goed kan zijn, bij een lichaam dat nog helemaal koud is.
Of mensen die hun paarden laten steigeren op de stenen, sorry, maar mij vertel je niet dat zo'n dier voorzichtig zijn voeten weer neerzet. Fijn voor de pezen.
Het opzitten, de eerste gedachten zijn dan 'leuk, mooi!' en dan pas denkt het baasje aan de druk op de ingewanden.

Nee, niets voor mij.
Mijn paarden luisteren prima zo, en ga liever het bos in als ik me verveel.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 11:05

Hoe weet je dat de paarden niet opgewarmt worden? ;)
Knap dat je dat kunt zien vanaf een beeldscherm..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 11:05

Omdat je het niet ziet wil niet zeggen dat het niet gebeurd ;)
Dat is net hetzelfde als met mensen die rijfoto's plaatsen en zetten 'ik heb geen foto's van het instappen' etc. Wie zegt dat dat gebeurd is?

Er zullen er vast wel mensen zijn die inderdaad hun paard uit de stal trekken en beginnen, maar niet iedereen is zo ;) Ik warm zelf altijd op, niet zozeer vanwege het nut van opwarmen (daar had ik eigenlijk niet aan gedacht :+ ) maar om even te checken of alle knopjes nog werken .. Dus voordat ik iets doe longeer ik altijd even (aan de lijn of los) ... Dus dan ben ik niet zo slecht bezig :Y) :))

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 12:06

Ben benieuwd waar de benaming "vrijheidsdressuur"vandaan komt aangezien het niet uit vrije wil is maar puur op commando en snoepjesbeloning.
En bedenk wel wat je een paard aanleert krijg je niet zo snel meer afgeleerd,dus mocht je hem ooit moeten verkopen om een of andere reden zou ik als koper niet blij zijn en zeker geen paard kopen die het steigeren,knielen enz en het schooien om snoepjes is aangeleerd!

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 12:08

Zucht, als je het topic even doorgelezen hebt heb je kunnen lezen dat het wel degelijk uit vrije wil gebeurd. Als het paard geen zin meer heeft mag hij namelijk altijd weglopen. En schooien om snoepjes is een achterhaalde gedachte. Alle paarden die ik ken en les geef nemen heel netjes een snoepje aan, schooien niet en doen ook hun ding zonder beloning.

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 12:08

H_Nalanta schreef:
Hoe weet je dat de paarden niet opgewarmt worden? ;)
Knap dat je dat kunt zien vanaf een beeldscherm..

Maar hoe kom jij erbij dat ik het heb over de bokt-foto's?
Deze mening heb ik, nadat ik een aantal meiden 'in het echt' met VD bezig zag.

En overigens lees ik er in de bokt topic's ook nooit iets over.
Maar aan de hand daarvan ga ik geen mening vormen, want idd, van een beeldscherm kan je dat niet zien! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 12:10

Als je 'in het echt' een aantal mensen met slofteugel en sporen het paard in de krul ziet trekken en tegelijk vooruit ziet prikken/schoppen en weet ik wat allemaal .. wordt dat dan ook je algemene beeld van dressuur?

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 12:11

daNiielle_ schreef:
Wat mij eraan stoort, is dat de paarden niet goed opgewarmt worden.
Ik heb nog nooit iemand zijn paard eerst zien longeren. Het paard wordt altijd uit de stal/wei gehaald, en moet de oefeningen doen.

Maar dat je dat niet ziet betekent nog niet dat het niet gebeurd? ;)
VD wordt nu als iets slecht bestempeld en gezien omdat er een groot aantal mensen onverantwoord mee om gaan.
Dat betekent niet dat het ook daadwerkelijk slecht is. :+

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 12:17

H_Nalanta, ik gaf net al antwoord op je vraag. :)

[***]: Mijn algemene beeld van de VD ziet er heel anders uit.
Dat heeft niets te maken met het niet opwarmen van je paard, ik bedoel hiermee dat ik dit jammer vind.
Mijn beeld van de VD: Een leuke bezigheid met je paard, het kan veel positiefs uitrichten voor jezelf, je paard en jullie band. Ik vind het onwijs leuk om te zien, en ook knap.
Maaaar... het is zo jammer dat iedereen maar aan de slag gaat, zonder enig besef te hebben van de risico's.
En die mening heb ik dus na aanleiding van het zien van een aantal meiden.

Dat is een mening, geen algemeen beeld.
En over jou voorbeeld: Ook dat is een mening, dat vind ik inderdaad jammer aan de dressuur. Dat het bij sommige mensen onder dwang moet gebeuren.
Maar mijn beeld over de dressuur is dan weer heel anders: Dit is een manier om je paard te gymnastiseren.
Snap je?? Ik gaf net gewoon aan wat ik zo jammer vind aan het VD'en van sommige mensen. :)

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 12:19

daNiielle_ schreef:
Maaaar... het is zo jammer dat iedereen maar aan de slag gaat, zonder enig besef te hebben van de risico's.
En die mening heb ik dus na aanleiding van het zien van een aantal meiden.

_/-\o_

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 12:22

H_Nalanta schreef:
Zucht, als je het topic even doorgelezen hebt heb je kunnen lezen dat het wel degelijk uit vrije wil gebeurd. Als het paard geen zin meer heeft mag hij namelijk altijd weglopen. En schooien om snoepjes is een achterhaalde gedachte. Alle paarden die ik ken en les geef nemen heel netjes een snoepje aan, schooien niet en doen ook hun ding zonder beloning.

Een paard gaat niet uit vrije wil op een blok staan of doodliggen en knielen,dat wordt hem gedwongen aangeleert of het nou met lichaamstaal is of niet,(natuurlijk is het niet ook al willen voorstanders die indruk wekken)en nog belastend en blessure gevoelig ook.
En nogmaals je krijgt het niet meer afgeleerd en voor een volgende eigenaar niet bevordelijk om een paard aan te kopen die geleerd is te steigeren,knielen,dood te vallen enz en te schooien!

Ieder dier gaat daar van schooien en is nog eens niet goed ook zoveel troep ze binnenkrijgen.
Tuurlijk blijven ze dan bij je en lopen ze niet weg wanneer ze geen zin meer hebben,jij bent degene met het snoep!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 12:24

@ daNiielle_ : Nu begrijp ik je beter :j Net leek het alsof je over VD in het algemeen aan het praten was, in deze reactie is dat niet zo :) Ik ben het 100 (200) % met je eens dat je sommige mensen liever niet bezig ziet .. Maar dat heb je net zo goed met gewoon dressuur, als met springen, als met western, als met .... En dat ligt dan niet aan de discipline maar aan die mensen. En dat lijken mensen vaak te vergeten als ze het over VD hebben, dat het eigenlijk ook gewoon een soort discipline is waarbij je je moet verdiepen in hoe je dit het beste kan aanpakken. Heel veel mensen die het doen vergeten dit (jammer genoeg), maar ook veel mensen die er naar kijken heb ik het idee :)

Ik zie hier vaak topics en dan zie ik dingen waar ik op zou willen reageren, die in mijn ogen en met mijn (beperkte) ervaring er niet goed uitzien .. Maar ik reageer niet meer, ik heb dit een paar keer geprobeerd maar ze schieten je toch alleen maar dood :+ Dus vanaf nu heb ik iets 'leven en laten leven' ... alleen jammer dat daardoor mensen dan het idee krijgen dat het zo hoort ...

@ Paddenpad : het is niet omdat er over snoepjes gesproken wordt dat ze troep binnen krijgen .. veel mensen werken gewoon met het voer dat ze dagelijks krijgen bv. (hier dan een handje van, niet de volledige hoeveelheid). Je hebt echt niet veel nodig hoor ... En de eerste die bij je blijft en alles doet wat je maar wil, puur omdat je 'snoep' in je handen hebt moet ik nog tegenkomen .. Als jij niet interessant genoeg bent voor je paard kan je zoveel snoep in je handen hebben als je wil, je paard zoekt wel andere dingen om te doen hoor ...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 12:25

Dit topic voelde ik al aankomen............
VD is een hype geworden. En een wedstrijd wie het snelst zijn paard de gekste dingen aan kan leren.. Nóg beter, nóg hoger, nog sneller..... Vind ik echt heel jammer want met VD vraag je best veel van je paard.
Het is jammer dat de "nieuwelingen" (in mijn ogen!) het verpesten voor degenen die zich er echt in verdiept hebben, het paard met rust dingen aanleren en zonder dwang.........

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 12:26

Gedwongen aangeleerd, nee dat denk ik niet.
Zoiets vraag je je paard, of til jij je paard zomaar even het blok op? :)

Ik denk ook dat je heel goed na moet denken met wat voor een paard je VD gaat doen.
Niet elk paard is daar geschikt voor, om de reden wat jij zegt Paddenpad. Je krijgt het niet meer afgeleerd, en dat is heel lastig bij een paard dat er misbruik van maakt.
Als iets gewoon correct geleerd is, en alleen door het paard wordt uitgevoerd op het commando, dan lijkt mij dat geen probleem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 12:32

VivaLaVida schreef:
Dit topic voelde ik al aankomen............
VD is een hype geworden. En een wedstrijd wie het snelst zijn paard de gekste dingen aan kan leren.. Nóg beter, nóg hoger, nog sneller..... Vind ik echt heel jammer want met VD vraag je best veel van je paard.
Het is jammer dat de "nieuwelingen" (in mijn ogen!) het verpesten voor degenen die zich er echt in verdiept hebben, het paard met rust dingen aanleren en zonder dwang.........

Inderdaad :j

daNiielle_ schreef:
Ik denk ook dat je heel goed na moet denken met wat voor een paard je VD gaat doen.
Niet elk paard is daar geschikt voor, om de reden wat jij zegt Paddenpad. Je krijgt het niet meer afgeleerd, en dat is heel lastig bij een paard dat er misbruik van maakt.
Als iets gewoon correct geleerd is, en alleen door het paard wordt uitgevoerd op het commando, dan lijkt mij dat geen probleem.

Inderdaad eerst te weten komen wat voor paard je hebt :j En dat weten de meeste niet eens ...
En dan daarop je plan van aanpak afstemmen ... En niet zoals VivaLaVida zegt maar snel, snel, snel allerlei dingen erin willen hebben ...
Ik heb een dominant paard, een moeilijk paard, ook een moeilijk te motiveren paard .. en ik doe ook VD .. Ik weet niet of ik ooit aan buigen ofzo ga geraken, maar het blok springt ie alvast op, dat vindt ie geweldig :+ Omdat ik hem heb leren kennen toen hij niks wilde vind ik dit geweldig dat het allemaal kan ... Ik kan het natuurlijk niet met 100% zekerheid zeggen, maar ik denk niet dat hij alles wat ik met hem doe zomaar bij andere mensen zou doen .. mijn verzorgster wilde hem eens laten flemen, dat deed hij al niet, terwijl dat zijn favoriete 'kunstje' is ... Vind ik ook wel interessant eigenlijk :) En sowieso ben ik daar heel streng in dat die van mij iets alleen op commando doet, hij probeert wel eens zo iets te doen, maar dit corrigeer ik zelfs .. terwijl je ook leest dat dit niet mag en blablabla, maar bij die van mij is dat wel nodig .. En hij wil nog steeds meewerken, dus zo zielig zal het wel niet zijn :+ (corrigeren gebeurd door het woordje 'neen', maar soms ook met een tik of met hem achteruit te zetten, gewoon afhankelijk van wat ik op dat moment nodig acht .. al zijn die laatste 2 hééééél zeldzaam ;) ).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 12:39

Met dwang bedoel ik doorgaan met proberen en proberen tot het lukt in 1 sessie ipv er wat tijd tussen te laten. Of meer doen dan dat het paard lichamelijk aankan. Of natuurlijk stel dat je paard van het blok afgaat, hem er voor straffen. Al zal dat minder gebeuren misschien. Dit zijn maar een paar voorbeelden..

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 12:40

daNiielle_ schreef:
Gedwongen aangeleerd, nee dat denk ik niet.
Zoiets vraag je je paard, of til jij je paard zomaar even het blok op? :)

Nou denk niet wanneer ik aan mijn paard vraag,"Paard zou je even dood willen gaan liggen of knielen" dat paard dat doet,staat ze me aan te kijken van huhhh }:0
Dus je moet dan al aan die benen gaan liggen plukken en doen om het dier zover te krijgen en met zweepjes tikken of longeertouw,dat is dus al gedwongen ;) dier doet dat niet zonder dwang en dan trekken ze dr been terug of gaan staan en vervolgens net zo lang met snoep tot het kwartje valt.
Het is gewoon circusact opvoeren heeft niks met vrijheid te maken,dus heel die benaming en de gedachtengang dat mensen hebben dat ze op een natuurlijke manier bezig zijn met hun paard en ohh zoveel meer affectie hebben dan andere paardensporters klopt gewoonweg niet!

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 12:41

VivaLaVida schreef:
Met dwang bedoel ik doorgaan met proberen en proberen tot het lukt in 1 sessie ipv er wat tijd tussen te laten. Of meer doen dan dat het paard lichamelijk aankan. Of natuurlijk stel dat je paard van het blok afgaat, hem er voor straffen. Al zal dat minder gebeuren misschien. Dit zijn maar een paar voorbeelden..

Sorry, ik bedoelde dat op dit stukje
Paddenpad schreef:
Een paard gaat niet uit vrije wil op een blok staan of doodliggen en knielen,dat wordt hem gedwongen aangeleert of het nou met lichaamstaal is of niet

Wat jij zegt gebeurt wel, zeker bij jonge onervaren meisjes.

Carliijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 12:43

Hier nog iemand die VD niet aantrekt. Grondwerk daarentegen vind ik wel leuk om te doen. En dan het idee van 'los longeren' en overgangen laten maken op lichaamshouding etc. Dat word ook wel beloond met een brokje maar dat vind ik niet echt een kunstje.

Dat kan je ook niet echt trainen omdat dat steeds weer anders is. Het is geen vaste oefening die voor brok zorgt.

Ik ben zelf een authist en grondwerken is voor mij heel goed om mij bewust te maken van mijn houding en uitstraling. Ben ik gespannen dan blijft bailey maar rondjes draven ookal maak ik de drijvende beweging niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 12:44

@ VivaLaVida : Zou dat gaan? Blijven proberen tot het lukt? Zouden er echt paarden zijn die daaraan meewerken?
En staffen als ze van het blok af gaan, zouden ze dan niet juist er heel ver uit de buurt van willen blijven?

(gewoon interesse-vragen hoor, vind het wel interessant allemaal om daar eens over te denken ;) ).

@ Paddenpad : ik weet niet hoe het met knielen en dat soort dingen zal gaan (daar ben ik nog niet en weet niet of ik daar ooit aan ga beginnen) maar ik heb bv. de jambette geleerd door een zweepje voor z'n been te houden en te wachten tot hij met z'n bovenbeen dat aantikte ... Terwijl je heel vele mensen het ziet aanleren door met de hand achter het been te zitten duwen, of met het zweepje tegen het been te tikken of ... Dus er zijn wel andere manieren. En ja, die van mij ging vrijwel meteen met z'n been naar dat zweepje toe .. Ik weet ook niet waarom, maar hij doet graag dingen met z'n benen :+

Chacha1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 12:59

Bailey_4ever schreef:
...
Dat kan je ook niet echt trainen omdat dat steeds weer anders is. Het is geen vaste oefening die voor brok zorgt.

Ik ben zelf een authist en grondwerken is voor mij heel goed om mij bewust te maken van mijn houding en uitstraling. Ben ik gespannen dan blijft bailey maar rondjes draven ookal maak ik de drijvende beweging niet.

Ik vind zo'n voorbeelden echt geweldig en toont nog maar eens hoe goed paarden emoties oppikken. Vind het ook knap dat je beseft dat ze blijft doorlopen omdat je gespannen bent en dat ze dit niet doet uit 'ongehoorzaamheid'. +:)+

@Sabine: Je hebt zo'n paarden. Nina is/was (ze begint open te bloeien) zo'n voorbeeld. Gewoon een robot, helemaal in haar eigen wereldje en we doen maar wat er gevraagd wordt. Paard is dan ook 'braaf' en doet alles, maar is er gewoon niet bij en toont geen enkel initiatief en vertrouwt geen mens. Ik denk dat dit resultaat gekomen is door (onterecht) straffen in combinatie met haar karakter, dat waarschijnlijk al niet zo rebels en dominant was.