Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Chaos schreef:Ja maar ook de mensen die wél van wanten weten laten paarden opzitten ed. Het is niet meer als een truucje en nergens voor nodig.
H_Nalanta schreef:Hoe weet je dat de paarden niet opgewarmt worden?
Knap dat je dat kunt zien vanaf een beeldscherm..
daNiielle_ schreef:Wat mij eraan stoort, is dat de paarden niet goed opgewarmt worden.
Ik heb nog nooit iemand zijn paard eerst zien longeren. Het paard wordt altijd uit de stal/wei gehaald, en moet de oefeningen doen.
H_Nalanta schreef:Zucht, als je het topic even doorgelezen hebt heb je kunnen lezen dat het wel degelijk uit vrije wil gebeurd. Als het paard geen zin meer heeft mag hij namelijk altijd weglopen. En schooien om snoepjes is een achterhaalde gedachte. Alle paarden die ik ken en les geef nemen heel netjes een snoepje aan, schooien niet en doen ook hun ding zonder beloning.
VivaLaVida schreef:Dit topic voelde ik al aankomen............
VD is een hype geworden. En een wedstrijd wie het snelst zijn paard de gekste dingen aan kan leren.. Nóg beter, nóg hoger, nog sneller..... Vind ik echt heel jammer want met VD vraag je best veel van je paard.
Het is jammer dat de "nieuwelingen" (in mijn ogen!) het verpesten voor degenen die zich er echt in verdiept hebben, het paard met rust dingen aanleren en zonder dwang.........
daNiielle_ schreef:Ik denk ook dat je heel goed na moet denken met wat voor een paard je VD gaat doen.
Niet elk paard is daar geschikt voor, om de reden wat jij zegt Paddenpad. Je krijgt het niet meer afgeleerd, en dat is heel lastig bij een paard dat er misbruik van maakt.
Als iets gewoon correct geleerd is, en alleen door het paard wordt uitgevoerd op het commando, dan lijkt mij dat geen probleem.
daNiielle_ schreef:Gedwongen aangeleerd, nee dat denk ik niet.
Zoiets vraag je je paard, of til jij je paard zomaar even het blok op?
Ik denk ook dat je heel goed na moet denken met wat voor een paard je VD gaat doen.
Niet elk paard is daar geschikt voor, om de reden wat jij zegt Paddenpad. Je krijgt het niet meer afgeleerd, en dat is heel lastig bij een paard dat er misbruik van maakt.
Als iets gewoon correct geleerd is, en alleen door het paard wordt uitgevoerd op het commando, dan lijkt mij dat geen probleem.
VivaLaVida schreef:Met dwang bedoel ik doorgaan met proberen en proberen tot het lukt in 1 sessie ipv er wat tijd tussen te laten. Of meer doen dan dat het paard lichamelijk aankan. Of natuurlijk stel dat je paard van het blok afgaat, hem er voor straffen. Al zal dat minder gebeuren misschien. Dit zijn maar een paar voorbeelden..
Paddenpad schreef:Een paard gaat niet uit vrije wil op een blok staan of doodliggen en knielen,dat wordt hem gedwongen aangeleert of het nou met lichaamstaal is of niet
Bailey_4ever schreef:...
Dat kan je ook niet echt trainen omdat dat steeds weer anders is. Het is geen vaste oefening die voor brok zorgt.
Ik ben zelf een authist en grondwerken is voor mij heel goed om mij bewust te maken van mijn houding en uitstraling. Ben ik gespannen dan blijft bailey maar rondjes draven ookal maak ik de drijvende beweging niet.