Dressuur in vrijheid, nog meer?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ZusJacobs

Re: Dressuur in vrijheid, nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 22:00

Gaat goed op het laatst! Ik heb dat ook altijd met de rope.. Kan het gewoon niet (en het touw, de snoepjes, de klicker en dan ook soms nog een zweepje.. ).. Hij is wel lekker aan het stretchen hè arme pony.. Werkt een kriebel bij hem goed als beloning? Werkt bij mijn pony met ZE wel erg goed!

Is het trouwens niet de bedoeling dat hij de pionnetjes aanraakt? Lijkt me ook duidelijker voor de pony..

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 22:03

Wat klinkt dit geweldig zeg :oo iets waar ik me echt in wil verdiepen :j zijn er ook instructeurs voor in regio utrecht?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 22:11

Leuk Calanddra! Welkom! :D
Ook de andere die langskomen is, even vergeten wie :o

Qua instructeurs heb ik trouwens geen idee, ik weet dat Josepha les geeft maar verder weet ik niet of er nog mensen dit doen. En qua Nederland weet ik het al helemaal niet .. Misschien dat er op het AND-forum iets te vinden is?

Mbt tot het aanraken .. heb ik aan zitten denken en twijfel ik nog een beetje over :j
Maar mijn probleem is als ik hem dat laat aanraken, dat hij constant met die dingen gaat zitten spelen :+ Doet hij nu al ...
En ik weet ook niet of het handig is .. Als je paard een mooie passage doet en hij komt bij de kegel en stopt is het voor mij al genoeg en krijgt hij de beloning, de kegel eerst aanraken is weer extra inspanning (ja, voor die van mij wel :P ). En ik heb het gevoel dat hij het nu al goed begreep hoor .. hij stond toch elke keer goed stil :Y)

Een kriebel zou hij ook wel kunnen apprecieren :j Als hij kon kiezen was ik hem constant aan het kriebelen denk ik :+ Zie je ook dat moment, wil ik hem terug hebben maar als hij niet meteen reageert tik ik met mijn vinger tegen z'n borst zeg maar .. en daar zit dus ook een kriebelplaatsje :+ Anderen zouden dan misschien iets hebben van: neen, je wilde hem achteruit dus je moet strenger worden .. Maar op dat moment had ik iets van: ach, komop dan, je doet al zo goed je best :Y) Ik weet nooit wat het juiste is om te doen :P

En bedankt LeonieL! :D

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 22:26

Nee klopt is ook weer waar! Het ziet er vanaf hier alleen onduidelijk uit, maar weet zeker dat het heel anders voelt als je er mee bezig bent (Ga heb binnenkort ook weer eens proberen, heb al eerder gewerkt met point to point, alleen dan vanaf Parelli).
Vond trouwens jullie achterwaarts echt súper netjes :oo

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 22:32

Het voelde in ieder geval alsof hij het wel begreep :j En het blijft natuurlijk de eerste keer dus ik denk naarmate we het meer en meer doen, het ook wel nog duidelijker zal worden en misschien ook duidelijker te zien zal zijn ;) Ik heb trouwens ook vandaag bedacht dat ik, als hij het goed begrijpt & leuk vind, op die manier ook kan oefenen om een sprongetje te doen enzo ... Gewoon de balkjes of het hindernisje tussen de kegels en dan van kegel naar kegel :D Maar dat is nog niet voor morgen :P

Dank je wel :o
Ik vond dat eigenlijk ook ... hij ging vooral zo snel & vlot & vanzelf ... ik wist niet wat ik zag :')
Normaal gaat hij achterwaarts zo van *zucht, ja, ok dan, als je het echt wil* en dan ook echt "slof, slof, slof" .. Was voor mij al goed genoeg, heb nog tijd zat om eraan te werken .. maar nu ging die ineens snel :oo En daardoor ook gewoon goed, dacht ik toch .. Ben blij dat jij dat ook denkt :Y) Nu zal het mij benieuwen of dat een éénmalig gelukje was, of dat er een kwartje gevallen is :+ Denk wel dat het met de kegels te maken heeft, toen had ik echt het idee dat hij de bedoeling begreep, bij die laatste keer achterwaarts :j

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 22:34

Het zag er iig. nu heel goed uit haha :D

Zo kun je met point to point idd allemaal leuke dingen bedenken! Zeiltje ertussen of wat dan ook :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 22:37

Dank je wel :D

Inderdaad :j En volgens mij werkt dat bij die van mij echt wel .. hij wil best wel wat doen, maar het mag niet te moeilijk zijn en niet te lang duren .. En als hij dan ook nog eens weet waar het eindpunt ligt .. ideaal! :Y) (dat ik dat eindpunt stiekem wat verder ga zetten na verloop van tijd heb ik 'm maar niet verteld :P )

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 22:39

Hihi nee idd niet vertellen :') Gewoon telkens een cmtje verzetten haha _O- Ik zie hem al kijken :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 22:41

_O- "Hoe .. ? Maar uh ... baasje .. die kegel stond toch eerst HIER? Ik moest altijd maar 5 passen zetten en nu 6? Kan niet hoor! "

Zoiets waarschijnlijk :j :')

Trouwens, ik vond het echt geweldig super dat hij gewoon zo bleef meedoen!
Ik heb die leadrope eraf gegooid en toen had ik een moment van "ow, sh*t, nu is ie wel los en alles staat gewoon open" 8)7 Hij kon echt zo terug naar z'n kudde, het enige wat dicht was was hun weide, maar dat is zeker 5 minuten lopen .. En we liepen ook nog eens richting uitgang! (heb express steeds dezelfde richting aangehouden om iets te vragen, voor de duidelijkheid ;) ). Ik vind het werkelijk waar gek dat hij zo goed bleef meedoen _O- Stiekem vindt ie het wel leuk denk ik :Y) :))

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 22:42

Stiekem wel! :j

SanneK

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 18:25

Nou nog een positieve ervaring dankzij dit :D
Ik ben vandaag maar weer's op mn pony geklommen, hiervoor was het eigenlijk alleen maar rennen en er tegenin gaan..
Wat er nou precies mis ging weet ik eigenlijk nog steeds niet, ik weet alleen wel dat het toch echt aan mij lag :p
Vandaag zonder zadel en hoofdstel erop geklommen en het ging helemaal fantastisch :D sturen en stoppen ging ook helemaal goed!
Ben zo trots op mn pony dat hij het zo goed oppakt! :)

lottex

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 20:00

Sabine : wauw ziet er echt goed uit!
leuk dat Cobe het zo goed oppakt :))

Sanne : super! :)

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 20:34

Geweldig leuk topic!
Dit wil ik ook graag doen met mijn blessure paard. Zo kan ik haar sterker maken en met haar bezig zijn zonder te rijden.

Jammer dat Josepha zo ver weg zit.. ik ken haar uit andere fora, van een paar jaar terug.
Leuk. Wordt weer helemaal enthousiast hierdoor!

Wat is chasing the tiger? Komt dat uit Parelli?

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 20:40

Ja volgens mij wel, gaat erom dat je je paard leert achter iets aan te rennen. De moeilijke versie van shoot naam kwijt, dat ze iets aan moeten raken..

Je kunt bijv. een zakje aan een longeerzweep maken en die dan over de grond of door de lucht trekken, paard moet er dan achteraan in stap draf of zelfs galop, je kunt hierdoor de halshoudingen bepalen.

lottex

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 20:47

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 20:52

Dank!
Dat is leuk!!! (Heb filmpjes bekeken) Ga ik morgen meteen uitproberen :D

SanneK

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 15:56

Ik ben er vanmiddag achter gekomen dat mn pony z'n 'ding' laat hangen zodra ik erop ga zitten :p
Heeft dat nog een bepaalde betekenis? Want als ik ernaast loop en/of mee bezig ben doet hij dat niet.
Of is het gewoon een teken van ontspanning? :+

LeonieL

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 15:57

z'n ding laten hangen is ook ontspanning :j weet niet wat het nog meer kan betekenen.

SanneK

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 16:31

Tja ik heb dus ook geen idee wat het nog meer kan zijn :p Maar ik vind het zo vreemd, want hij heeft dat in z'n hele leven nog nooit gedaan terwijl ik met 'm bezig was. En al helemaal niet terwijl ik op 'm zit :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 19:26

Welkom reiziger!
Chase The Tiger wordt gebruikt bij Parelli :j Of hij het uitgevonden heeft is weer een andere zaak, dat zou ik niet weten. Hoe meer ik lees & bekijk, hoe meer ik het idee heb dat iedereen gewoon 'hetzelfde' doet en alles van elkaar over neemt .. Het komt uiteindelijk allemaal op hetzelfde neer heb ik het idee ;)

Ik heb [***] trouwens nog niet kunnen motiveren voor CTT ... het aanraken gaat nog, er achteraan stappen ook nog, als het niet te lang duurt (vorige keer hapte hij er zelfs naar, toen had hij ineens een halve plastieke zak in z'n mond, en niet willen loslaten :') Toen dacht ik dat we vertrokken waren maar het was vals alarm :+ ), maar verder dan dat? Dan bekijkt hij je alsof je onnozel bent ... Naja, ben ik ook wel natuurlijk, maar dat moet hij me niet zo laten merken :') Dus ik ben nog zoekende :+

Sanne, klinkt goed van dat rijden! Met de rest heb ik geen ervaring :+

LeonieL

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 19:27

haha. die blik ken ik maar al te goed :P Doet naamloos ook,.. en dan ook nog eens heel zielig kijken dat ze geen beloning krijgt (dat ze er achteraan moet lopen bedenkt ze dan weer niet xD )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 19:29

:)* Misschien eens proberen met het point to point .. dat hij weet dat de beloning al komt als hij maar een klein stukje achter de zak aan zit :Y)

lottex

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 19:49

haha, slimme oplossing Sabine! :)
Leuk dat je Cobe kan motiveren met point to point :))

Ik heb CTT ook nog nooit gedaan, weet eigenlijk niet waarom, ga het binnenkort eens proberen :)
Ze speelt graag met mij (volgen), dus denk dat het echt iets voor haar is :)

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 19:51

Ben met mijn vorige shettie daar ook even mee bezig geweest, die keek me ook aan alsof ik niet helemaal 100% aan _O- Terwijl dat wel zo'n paard was wat dat leuk zou vinden, uiteindelijk niet genoeg tijd aan besteed om het te bevestigen denk ik.

[***] schreef:
Welkom reiziger!
Chase The Tiger wordt gebruikt bij Parelli :j Of hij het uitgevonden heeft is weer een andere zaak, dat zou ik niet weten. Hoe meer ik lees & bekijk, hoe meer ik het idee heb dat iedereen gewoon 'hetzelfde' doet en alles van elkaar over neemt .. Het komt uiteindelijk allemaal op hetzelfde neer heb ik het idee ;)

Dat idee heb ik dus ook, ik noem ''mijn'' methode dan ook gewoon een mengeling van alles, heb geen vaste methode, kun je imo toch nooit toepassen op alle paarden of mensen.. Bij de een werkt dit bij de ander dat..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 20:04

@ Lottex : dat hoop ik toch te kunnen :+ Nu ging het goed, maar was ook maar de eerste keer .. Misschien heeft hij volgende keer zoiets van "joh, dat heb ik al eens gedaan hoor" .. :')

@ ZJ : inderdaad :j Ik doe pakweg 90% op het gevoel, heb de helft van de tijd geen idee waar ik mee bezig ben :+ maar iets doe ik toch wel goed want het werkt :Y) Maar een bepaald iets volgen of via stappenplannen werken ofzo, brr neen, dan krijg ik niks meer gedaan met die van mij :+ Zo ben ik dus vanalles met hem aan het doen, terwijl ik volgens Parelli nog aan game 2 ofzo zou moeten zitten (de yo-yo game, is toch 2 hé?), want dat kan ie nog niet .. Of toch niet zoals het hoort :+ Dat kan hij niet, hij gaat niet zijwaarts, dit niet & dat niet .. Maar we hebben wel lol :+ En ik zie wel waar ik uitkom .. zolang de basisregels blijven zodat ik niet in gevaar kom maar het mij verder eigenlijk weinig uit wat er gebeurd ;)