Steigeren, hype?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

NikkivanOlst

Re: Steigeren, hype?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-10 22:07

als mijn paarden iets doen wat ik niet wil is het gwoon: HEY past erop!
en dan kijken ze me aan van: oeps, sorry :')

Natuurlijk, maar daarvoor is de basis ook!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 22:09

En over die ontbrekende basis gaan negen van de tien steigertopics op bokt.
Want een beoefenaar die de basis goed heeft meegenomen, kan ongewenste en ongevraagde steigers zelf corrigeren, of weet daar andere bronnen voor dan bokt.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-10 22:11

true.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 22:16

Dus even terug naar het eerste bericht.
En terug naar de titel van dit topic.
Is steigeren een hype op dit moment?
Moet ik helaas heel eerlijk antwoorden: ja.
Wordt het goedgepraat door de voorstanders van VD
Zijn er gevaren aan verbonden aan het steigeren?

Kunnen jullie me tot zover volgen?

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-10 22:16

wow wacht even.
Ik ben een voorstander van VD maar ik praat het niet goed.
Ik zeg alleen dat het GOED moet en niet maar wat doen.
daarmee praat ik het nog niet goed lijkt me?

NouJaDan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 22:22

Cassidy schreef:
Dus even terug naar het eerste bericht.
En terug naar de titel van dit topic.

Kunnen jullie me tot zover volgen?

Nee: is van alle tijden alleen vanwege internet lijkt het erger dan 30 jaar geleden omdat je het eerder tegen komt.
Wordt wat goedgepraat? Dat een VD-er een paard in een levade of pesade wenst te zien?
Natuurlijk!! Daarvoor zijn we VD-ers!

In vele mate minder dan een jong paard te beleren, deel te nemen aan een cross of met je paard de openbare weg op. Weet zeker dat het dodental, zwaar en licht gewonden daar naar verhouding een stuk hoger ligt.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 22:26

NouJaDan schreef:
Daarnaast nog een korte reactie op het feit dat je een VD paard dat ongevraagd steigert ( wat je daar ook mee bedoelt..) een klap op de kop met de zweep geeft. Als een VD paard al ongevraagd op twee beentjes gaat staan, is bij mij een simpel woordje NEE voldoende om het te beïndigen. Zou ik ze een klap op de kop geven kan ik mijn levades en pesades wel afschrijven. Het vertrouwen is dan dusdanig beschaamd dat het werken met hen een stuk moeilijker zal worden.

Het woordje NEE is de basis van de vrijheid!

Ben ik het helemaal met je eens hoor, maar paard dacht daar íets anders over! :+ Tsja, ze proberen het toch wel, tenminste.. Die van mij wel, zit in zijn karakter maar 1x afstraffen is voldoende. En dan doe ik dat liever op een iets minder lieve manier in 1x goed dan 100x kleine klapjes waar een paard niks van begrijpt. :Y)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 22:27

NouJaDan schreef:
In vele mate minder dan een jong paard te beleren, deel te nemen aan een cross of met je paard de openbare weg op. Weet zeker dat het dodental, zwaar en licht gewonden naar verhouding een stuk hoger ligt.

Hoeveel paarden zijn er op de wereld?
Hoeveel jonge paarden worden er per jaar beleerd, zadelmak en verkeersmak gemaakt?
Hoeveel paarden worden ingezet naar VD?
Ik heb een hekel aan statistieken.

Maar een ding weet ik wel: neem 1 paard en die leer je steigeren. Dat gaat goed. Dus 100% gaat goed.
Neem 1 paard en leer hem steigeren, en dat gaat fout. 100% gaat fout.
Neem 2 paarden, een daarvan gaat goed, de ander niet. Dus 50% gaat goed, 50% gaat fout.
Neem 3 paarden, twee daarvan gaan goed, een daarvan gaat fout. Dus 66% gaat goed, 33% gaat fout.

Kun je me zover volgen?

Hoe groter het aantal beoefenaars is van een sport, hoe beter de statistieken uitpakken.
Dus van alle paarden die zadelmak en verkeersmak gemaakt worden en waar ongelukken bij gebeuren kun je statistische berekeningen gaat maken.
Bij alle paarden die gebruikt worden in de VD dito.
Maar je kunt me niet gaan vertellen dat de aantallen hetzelfde gaan zijn, dus statistisch is het ook niet met elkaar te vergelijken.

NouJaDan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 22:30

Cassidy schreef:
NouJaDan schreef:
In vele mate minder dan een jong paard te beleren, deel te nemen aan een cross of met je paard de openbare weg op. Weet zeker dat het dodental, zwaar en licht gewonden naar verhouding een stuk hoger ligt.

Hoeveel paarden zijn er op de wereld?
Hoeveel jonge paarden worden er per jaar beleerd, zadelmak en verkeersmak gemaakt
Hoeveel paarden worden ingezet naar VD?
Ik heb een hekel aan statistieken.

Maar een ding weet ik wel: neem 1 paard en die leer je steigeren. Dat gaat goed. Dus 100% gaat goed.

Kun je me zover volgen?

Hoe groter het aantal beoefenaars is van een sport, hoe beter de statistieken uitpakken.
Dus van alle paarden die zadelmak en verkeersmak gemaakt worden en waar ongelukken bij gebeuren kun je statistische berekeningen gaat maken.
Bij alle paarden die gebruikt worden in de VD dito.
Maar je kunt me niet gaan vertellen dat de aantallen hetzelfde gaan zijn, dus statistisch is het ook niet met elkaar te vergelijken.

Ik heb duidelijk vermeld naar verhouding! Wat in houd dat de cijfers in principe voor de VD een stuk ongunstiger zouden moeten uitpakken als jouw stelling waar zou zijn. Trouwens ik ben niet begonnen met statistieken. ook ik heb er een broertje dood aan.

Sorry, maar hier kan ik echt geen soep van brouwen:

Leg ff uit voor een minder bedeelde VD-er... ;)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 22:35

Ok, voor de VD met een wat minder IQ: paarden waar het niet goed bij gaat zijn de paarden die het gaan misbruiken, waar de basis niet goed is omdat er shortcuts zijn gebruikt. Waar de aanwijzing voor de steiger te algemeen is en door anderen ongewild gereprodiceerd kan worden. Waar de beoefenaar van de VD het inzicht niet heeft gehad om te beoordelen of hij het steigeren bij dat specifieke paard misschien niet beter achterwege kan laten.
Maar ik loop me te herhalen (al is herhalen ook niet altijd verkeerd om dingen door te laten dringen)....

NouJaDan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 22:40

Cassidy schreef:
Ok, voor de VD met een wat minder IQ: paarden waar het niet goed bij gaat zijn de paarden die het gaan misbruiken, waar de basis niet goed is omdat er shortcuts zijn gebruikt. Waar de aanwijzing voor de steiger te algemeen is en door anderen ongewild gereprodiceerd kan worden. Waar de beoefenaar van de VD het inzicht niet heeft gehad om te beoordelen of hij het steigeren bij dat specifieke paard misschien niet beter achterwege kan laten.
Maar ik loop me te herhalen (al is herhalen ook niet altijd verkeerd om dingen door te laten dringen)....

Dat geldt voor alle takken van beleren! Zoals een crusado die door 5 andere totaal naar de gladiolen is geholpen. Voet in de beugel staat gelijk aan je dood. Bokken en volle rengalop en vervolgens vol op de rem. Dat 30 keer achter elkaar. Alleen omdat mensen idd shortcuts willen nemen. En dat is zeker niet alleen bij de VD. Sterker nog de gevolgen bij de VD zijn vele malen minder omdat het overgrote deel van de kunsten nl geen gevaar oplevert. In tegen stelling tot zadelmak maken waarin bijna alles een potentieel gevaar kan zijn.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 22:44

Yep, ook over zadelmak maken wordt veel te licht gedacht.
Paarden kosten toch al zoveel, dus waarom er een prof bijhalen.
Buurmeisje om de hoek kan het ook, dus dan proberen we die.
En als dat niet lukt, en er zelf een prof haast zijn nek op breekt, wat rest er dan?

Als bevestiging van je verhaal even een aantal links.
Dit even terzijde
Want de links van de steigertopics waar dingen serieus verkeerd zijn gegaan zijn eerder in dit topic al opgenoemd.

[WN-AM] dringent hulp gezocht bij rij probleem

[WN-ITP] Silver, de mooiste Paint van stal

En het uiteindelijke resultaat:

[ITP] Hi ho Silver away........ Losgooifoto's.

IJp @ [VVDD] Ice Painted Bright!
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 26-10-10 22:47, in het totaal 1 keer bewerkt

NouJaDan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 22:47

Pff ....ik hoef geen links. Heb zo'n beetje alles al langs zien komen in de afgelopen 30 jaar!
Weet maar al te goed wat er fout maar zeker ook wat er goed gaat.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 22:48

Jammer. Het is een mooi paardje, beauty om te zien (foto's in de topics, voor degenen die het wel willen weten :D)

En met uiteindelijk een happy end....:D

MyLittleLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 13:54

Ik ben het met de TS eens :)

romyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 00:30

Dit heb ik zelf dus ook meegemaakt, ik had een shet geleerd op commando te stijgeren, hij pakte het super op en ik was best trots.. Na minimaal een weekje, als ik wat deed en hij was het er niet mee eens ging hij stijgeren. Hij is een paar keer tegen me aan gekomen en ik lag er dus bijna onder, hij was zo vals geworden dat als ik zijn hoeven wilde uitkrabben dan ging hij stijgeren, maar bij een mini shet, mooi klein ga je op je hurken zitten met. Uitkrabben, weet jij hoe gevaarlijk als er een stijgerend paard boven je hangt.. Ik had nog geluk dat het een shet was, die kan je gemakkelijk houden, maar als je het met een groter paard hebt ben je er maar mooi klaar mee,
vrijheidsdressuur word op allerlei sites aangegeven dat het helemaal op en top is, maar ze vertellen er niet altijd de gevolgen bij, dat is hetzelfde als het ook weer helemaal hotte bitloos rijden...

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 01:58

romyr schreef:
Dit heb ik zelf dus ook meegemaakt, ik had een shet geleerd op commando te stijgeren, hij pakte het super op en ik was best trots.. Na minimaal een weekje, als ik wat deed en hij was het er niet mee eens ging hij stijgeren. Hij is een paar keer tegen me aan gekomen en ik lag er dus bijna onder, hij was zo vals geworden dat als ik zijn hoeven wilde uitkrabben dan ging hij stijgeren, maar bij een mini shet, mooi klein ga je op je hurken zitten met. Uitkrabben, weet jij hoe gevaarlijk als er een stijgerend paard boven je hangt.. Ik had nog geluk dat het een shet was, die kan je gemakkelijk houden, maar als je het met een groter paard hebt ben je er maar mooi klaar mee,
vrijheidsdressuur word op allerlei sites aangegeven dat het helemaal op en top is, maar ze vertellen er niet altijd de gevolgen bij, dat is hetzelfde als het ook weer helemaal hotte bitloos rijden...

dat je paard steigeren aanleren gevaarlijk kan zijn is zeer zeker waar, maar waarin zou bitloos rijden ook zo gevaarlijk zijn? ik denk dat 99% van de paarden als veulen geleerd heeft met een halster mee te lopen, en dat lijkt in principe op de werking van de meeste bitloze hoofdstellen?

Kimmsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 21:55

Ik doe het steigeren zelf ook met mijn paard, maar ik begrijp ook zeker dit topic.
Mijn paard mag het dan ook alleen vanaf de grond (voorlopig),
en ik heb het hem alleen maar geleerd omdat ik 100% zeker ben dat hij respect voor mijn persoonlijke ruimte heeft.
Ik heb het hem geleerd via het spelen, en toen hij dat doorhad ben ik hem meteen streng achterwaarts gaan sturen,
en dán mag hij pas steigeren. En dit werkt heel goed voor ons.
Ik geef toe dat hij het nu iets makkelijker doet met het spelen - het is immers een goedgekeurd spelletje, ik beloon hem ervoor.
Maar verder misbruikt hij het absoluut niet, en hij doet het nooit te dicht bij me.
Dus in dit geval is het niet gevaarlijk om het hem aan te leren, daar ben ik behoorlijk zeker van. ;)
Er zijn inderdaad wél mensen die er niet goed over nadenken; genoeg paarden gaan het misbruiken.
Daarom doe ik het ook nog niet onder het zadel, dat vertrouw ik niet

Wieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 23:52

even een vraagje:
m'n pony kan al steigeren maar ik wil er even een goed comando voor hebben.
het moet natuurlijk niet zo zijn dat er een kindje is en dan even gaat springen op de grond en dat oppeens de pony gaat steigeren.
ik moet er niet aan denken wat er dan gebeurt.
dus weet iemand misschien iets hoe ik dat kan doen?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 00:16

Je had elders al een topic geopend,

[GVL] goed commando voor steigerens

dus vraag ik me af waarom je dat hier nog eens doet?

En ik blijf erbij dat je het beste een term gebruikt niet niet makkelijk onbewust te reproduceren is.
Dus trek aan zijn rechteroor en zeg "pannekoek":D