en dan kijken ze me aan van: oeps, sorry

Natuurlijk, maar daarvoor is de basis ook!
Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Cassidy schreef:Dus even terug naar het eerste bericht.
En terug naar de titel van dit topic.
Is steigeren een hype op dit moment?
Moet ik helaas heel eerlijk antwoorden: ja.
Wordt het goedgepraat door de voorstanders van VD
Zijn er gevaren aan verbonden aan het steigeren?
Kunnen jullie me tot zover volgen?
NouJaDan schreef:Daarnaast nog een korte reactie op het feit dat je een VD paard dat ongevraagd steigert ( wat je daar ook mee bedoelt..) een klap op de kop met de zweep geeft. Als een VD paard al ongevraagd op twee beentjes gaat staan, is bij mij een simpel woordje NEE voldoende om het te beïndigen. Zou ik ze een klap op de kop geven kan ik mijn levades en pesades wel afschrijven. Het vertrouwen is dan dusdanig beschaamd dat het werken met hen een stuk moeilijker zal worden.
Het woordje NEE is de basis van de vrijheid!
NouJaDan schreef:In vele mate minder dan een jong paard te beleren, deel te nemen aan een cross of met je paard de openbare weg op. Weet zeker dat het dodental, zwaar en licht gewonden naar verhouding een stuk hoger ligt.
Cassidy schreef:NouJaDan schreef:In vele mate minder dan een jong paard te beleren, deel te nemen aan een cross of met je paard de openbare weg op. Weet zeker dat het dodental, zwaar en licht gewonden naar verhouding een stuk hoger ligt.
Hoeveel paarden zijn er op de wereld?
Hoeveel jonge paarden worden er per jaar beleerd, zadelmak en verkeersmak gemaakt
Hoeveel paarden worden ingezet naar VD?
Ik heb een hekel aan statistieken.
Maar een ding weet ik wel: neem 1 paard en die leer je steigeren. Dat gaat goed. Dus 100% gaat goed.
Neem 1 paard en leer hem steigeren, en dat gaat fout. 100% gaat fout.
Kun je me zover volgen?
Hoe groter het aantal beoefenaars is van een sport, hoe beter de statistieken uitpakken.
Dus van alle paarden die zadelmak en verkeersmak gemaakt worden en waar ongelukken bij gebeuren kun je statistische berekeningen gaat maken.
Bij alle paarden die gebruikt worden in de VD dito.
Maar je kunt me niet gaan vertellen dat de aantallen hetzelfde gaan zijn, dus statistisch is het ook niet met elkaar te vergelijken.
Cassidy schreef:Ok, voor de VD met een wat minder IQ: paarden waar het niet goed bij gaat zijn de paarden die het gaan misbruiken, waar de basis niet goed is omdat er shortcuts zijn gebruikt. Waar de aanwijzing voor de steiger te algemeen is en door anderen ongewild gereprodiceerd kan worden. Waar de beoefenaar van de VD het inzicht niet heeft gehad om te beoordelen of hij het steigeren bij dat specifieke paard misschien niet beter achterwege kan laten.
Maar ik loop me te herhalen (al is herhalen ook niet altijd verkeerd om dingen door te laten dringen)....
romyr schreef:Dit heb ik zelf dus ook meegemaakt, ik had een shet geleerd op commando te stijgeren, hij pakte het super op en ik was best trots.. Na minimaal een weekje, als ik wat deed en hij was het er niet mee eens ging hij stijgeren. Hij is een paar keer tegen me aan gekomen en ik lag er dus bijna onder, hij was zo vals geworden dat als ik zijn hoeven wilde uitkrabben dan ging hij stijgeren, maar bij een mini shet, mooi klein ga je op je hurken zitten met. Uitkrabben, weet jij hoe gevaarlijk als er een stijgerend paard boven je hangt.. Ik had nog geluk dat het een shet was, die kan je gemakkelijk houden, maar als je het met een groter paard hebt ben je er maar mooi klaar mee,
vrijheidsdressuur word op allerlei sites aangegeven dat het helemaal op en top is, maar ze vertellen er niet altijd de gevolgen bij, dat is hetzelfde als het ook weer helemaal hotte bitloos rijden...