Hoe steigeren onder de man aanleren?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sjeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 17:00

Nog een gevalletje want wij kochten ooit een paard. En die hadden ze als veulen geleerd tegen mensen op te stijgeren, kinderwerk. Het was niet meer af te leren. Want de rest van de opvoeding was er bij in geschoten. Toen hij twee keer serieus had aangevallen is hij naar de slager gegaan.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 17:01

Ik ben inderdaad niet verplicht dit topic te volgen, gelukkig niet. Zou er haast een beroerte aan overhouden.. :=
Maar ik wil wel gewoon even reageren zoals IK, en met mij vele andere, erover denk(en).

Dus kusje geven is ook al gevaarlijk? WHOEHAHAH! _O-

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 17:01

sjeik schreef:
Nog een gevalletje want wij kochten ooit een paard. En die hadden ze als veulen geleerd tegen mensen op te stijgeren, kinderwerk. Het was niet meer af te leren. Want de rest van de opvoeding was er bij in geschoten. Toen hij twee keer serieus had aangevallen is hij naar de slager gegaan.

Oh da's ook helemaal niet prettig! Dit is weer een voorbeeld van ongecontroleerd aanleren, zonder kennis en bovenal een véélste jong dier dat zich daar nog helemaal niet mee bezig hoort te houden.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 17:02

NHevaVD schreef:
sjeik schreef:

Oh da's ook helemaal niet prettig! Dit is weer een voorbeeld van ongecontroleerd aanleren, zonder kennis en bovenal een véélste jong dier dat zich daar nog helemaal niet mee bezig hoort te houden.

Mee eens! :j

sjeik

Re: Hoe steigeren onder de man aanleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 17:04

Dit kan jullie ook allemaal overkomen. Het blijft een dier. En net als een mens, kan een karakter van een dier ook veranderen.

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 17:04

Hannah_Menno schreef:

Ja, maar dan eerder als je een kus leert geven in je gezicht, of een klein kindje het gaat testen en een hap krijgt. Je zou dus niet enkel uit zelfbescherming, maar ook uit voorzichtigheid naar anderen toe, je pony/paard moeten aanleren zich te gedragen.

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 17:05

sjeik schreef:
Dit kan jullie ook allemaal overkomen. Het blijft een dier. En net als een mens, kan een karakter van een dier ook veranderen.

Absoluut, een ongeluk zit in een klein hoekje. Allemaal stoppen met paardrijden, borstelen, VD én bovenal omgang, stel je voor dat ze je aanvallen, het karakter kan maarzo veranderen...

Nee sorry, dit is voor mij geen reden.

Oakland1990

NHevaVD schreef:
Jij weet niet wat en hoe ik met deze pony train/speel dus oordelen kan niet ;)

Dàt weet ik inderdaad niet, maar gezien ik nogal een zwartkijker ben, ga ik uit van het slechte dat er kan gebeuren... En zoiets kan slecht aflopen, helaas.

E_Nalanta

Oakland1990 schreef:
Hannah_Menno schreef:

Ja, maar dan eerder als je een kus leert geven in je gezicht, of een klein kindje het gaat testen en een hap krijgt. Je zou dus niet enkel uit zelfbescherming, maar ook uit voorzichtigheid naar anderen toe, je pony/paard moeten aanleren zich te gedragen.

Dat doet de TS ook? Dat doet iedereen? Alleen de ongevallen zijn, tsja, misgelopen! Dat betekend niet dat alles misloopt.

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 17:06

Volgens mij moet ik mijn paarden nu per direct naar de slacht doen, er kan maarzo van alles foutgaan!

sjeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 17:06

Paardrijden en borstelen is een ander verhaal. Maar je piept denk ik wel anders, na een half jaar krukken, revalideren en pijn.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 17:07

Oakland1990 schreef:
Hannah_Menno schreef:

Weet je wel wat VD inhoudt? Bij VD leer je een paard een kunst aan en je leert hem dat pas te doen als JIJ het van hem vraagt. En als je kusje geven zelfs al gevaarlijk vind.. Op show; is dit levensgevaarlijk? Iedereen mocht een kus komen halen;
http://picasaweb.google.com/HannahvKlom ... 3136817954 LEVENSGEVAARLIJK! _O-

En ja, er zijn dus blijkbaar gevallen waarbij een paard zich niet gedraagt. Maar dat is de schuld van degene die het het paard geleerd heeft. Ik ben ook van mening dat je een paard niet maarzo alles moet leren maar jullie vinden blijkbaar dat zelfs met ervaring iets aan je paard leren levensgevaarlijk is? _O-

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 17:07

Dus meer mag ik niet doen? Niet rijden, spelen, gek rennen en wandelen? Want owee, het kan fout gaan...

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 17:08

NHevaVD schreef:
Dat doet de TS ook? Dat doet iedereen? Alleen de ongevallen zijn, tsja, misgelopen! Dat betekend niet dat alles misloopt.

Eigenlijk vind ik dat ook vanzelfsprekend? En gelukkig dat er relatief weinig ongelukken mee gebeuren. Maar hoe meer mensen dit aanleren, al dan niet verkeerd, zullen het risico op een ongeluk vergroten. Je kunt je paard nog zo goed in de hand hebben, een ongeluk is snel gebeurd, en een paard reageert ook maar instinctief, daarvoor hoeft het geen monster te zijn.

En we hebben het hier over het steigeren, niet over al de rest dat er fout kan gaan, daarvoor kan men beter een apart forum opstarten, anders raakt het databeest overbelast!

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 17:10

Heb ik niet al gezegd dat mijn paard een buffel eerste klas is maar nog NOOIT het steigeren misbruikt heeft? :)
Volgens mij al enkele keren...
Maar he, MISSCHIEN VANDAAG WEL, hopaskee weg d'rmee!

sjeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 17:11

Het gaat hier idd over de gevaren van steigeren, niet over borstelen aaien ofzo.

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 17:11

Zonet werd er nog over het liggen en kussen gepraat, vallen tijdens galop? Alsjeblieft!

sjeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 17:12

Dat heb je niet van mij.

Oakland1990

Ja, maar toen ging ik offtopic. Nu terug naar de gevaren van het steigeren

E_Nalanta

Nee maar wel van anderen die ook negatief denken over het steigeren aanleren ;)

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 17:14

sjeik schreef:

Maar dit kan je ook overkomen als je een paard niet hebt leren steigeren op commando.

Mijn pony beheerst het ook maar heeft het nog nooit misbruikt.
Terwijl ik genoeg paarden ken die het niet op commando kunnen maar wel bij alles omhoog komen.

als jij je paard leert appuyeren doet hij dit toch ook niet zomaar spontaan :?
Nee hij wacht op een commando.

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 17:15

Kelly_Taco schreef:
sjeik schreef:

Maar dit kan je ook overkomen als je een paard niet hebt leren steigeren op commando.

Mijn pony beheerst het ook maar heeft het nog nooit misbruikt.
Terwijl ik genoeg paarden ken die het niet op commando kunnen maar wel bij alles omhoog komen.

als jij je paard leert appuyeren doet hij dit toch ook niet zomaar spontaan :?
Nee hij wacht op een commando.

+:)+

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 17:16

Je paard appuyeert dan ook niet van nature uit. Steigeren doen ze wel, voornamelijk om indruk te maken of zichzelf te verdedigen. Door ze dit aan te leren, kun je jezelf in moeilijkheden brengen, zonder dat het paard er het kwade van inziet, want het is hem zo geleerd.

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 17:17

Oakland1990 schreef:
Je paard appuyeert dan ook niet van nature uit. Steigeren doen ze wel, voornamelijk om indruk te maken of zichzelf te verdedigen. Door ze dit aan te leren, kun je jezelf in moeilijkheden brengen, zonder dat het paard er het kwade van inziet, want het is hem zo geleerd.

En zou IEDER paard het misbruiken omdat ze het kennen? NEE, absoluut NIET!

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 17:18

Neen, gelukkig niet! Maar je kunt op voorhand niet voorspellen of je paard het zal gaan misbruiken, omdat het een dier blijft dat luistert naar zijn instincten, hoe goed je hem ook denkt te kunnen inschatten en onder controle te houden.