Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Morfeo

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 15:50

Ik ben sinds vorige week begonnen met mijn hengst.
Het targetten gaat niet erg goed. Hij blijft aan mijn zak ruiken en voor voer bedelen. Hij raakt de kegel wel een enkele seconde aan, maar ik krijg het niet voor elkaar om het langer vol te houden of hem verder weg te zetten.
Hoe hebben jullie dit ervaren?

GenteDiMare

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-10 16:46

@mirandah : mijn paard deed dat ook in het begin. Maar geen nood hoor, veel oefenen en veel herhalen. Naarmate je meer oefent zal hij de kegel langer dan enkele seconden aanraken.
Ik heb dit zo gedaan:
Eerst klikken wanneer hij even de kegel aanraakt en na enkele keren oefenen pas klikken wanneer hij hem langer aanraakt dan enkele seconden. Zo werkte het bij mij.

Mijn paard ging ook steeds bedelen voor voedsel. Er is een manier om het af te leren, maar duurt wel enige tijd.
Ga naast je paard staan en klik en beloon je op het moment dat hij niet aan jou zit of bedelt om voedsel.
Wanneer hij aan jou zit of bedelt negeer je hem of doe je zen hoofd van je weg. Terug klikken en belonen vanaf de moment dat hij zen hoofd weg heeft van je zak/het voedsel.
Dit enige keren oefenen, na enige tijd had die van mij het door.
Dit heeft wel redelijk lang geduurd.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 17:00

Dat is inderdaad een hele goede oefening, die wordt hier ook altijd standaard aangeleerd bij zakkenzoekers.
Ik hou de beloning in mijn hand voor mij, gaan ze lopen zoeken of pakken, sluit ik mijn hand en kruis mijn armen en ze "Nee"
Bij hoofd afwenden, beloningssignaal en daarna de beloning.

Het is ook verstandig om de beloning van je áf te geven, dus met gestrekte arm ter hoogte van de borst, zodat je paard iig 1 stapje terug moet doen om het te krijgen.

Dan gaan ze ook niet bij jou zoeken maar dan weten ze dat dat de plaats is waar ze het krijgen :)

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 17:13

Bojangles schreef:
HippoLogic schreef:
Vraagje: is hier iemand die zijn paard de berggeit heeft aangeleerd?

Ik ben een tijdje terug begonnen met de berggeit :)
En van daaruit ook het knielen op 2 benen. Alleen dat was al een makkie omdat ze het knielen al kent als tussenstop naar het gaan liggen.

Mijn paard tilt wel haar achterbenen op na toucheren van de zweep maar zet ze nog niet echt naar voren. Soms maakt ze een trapbeweging (die ik negeer want ik blijf ruim uit de buurt en ze trapt niet naar mij of de zweep). Ik beloonde eerst op het optillen na toucheren en nu bij het neerzetten van het been als dat een paar cm naar voren wordt neergezet.

Wanneer ik naar de andere kant loop om dat achterbeen naar voren te vragen zet ze haar andere achterbeen weer naar achter. :+ Dat negeer ik ook maar eerst even, tot ze begrijpt dat ze haar benen naar voren moet zetten en de voorbenen ook nog moet laten staan. Ik heb nu ongeveer 6 sessies achter de rug maar heb het idee dat ik op dit moment geen vordering maak. Heb je een tip?

Fransje_70 schreef:
@HippoLogic, kan je mij een omschrijving geven van een sceptisch paard? Ik kan me er wel iets bij voorstellen, maar wil graag eens horen wat jij eronder verstaat.
Noa is m.i. niet echt verpest, ze is van karakter kalm maar wél erg gevoelig. Ik denk dat vorige eigenaressen vooral naar het kalme hebben gekeken en niet zo op het gevoelige hebben gelet. Als ze dan opeens erg schrikt of reageert, dan is het meteen wel een pittige tante (hoewel het volgens mij wel meevalt weer in verhouding tot echt nerveuze paarden).

Sceptisch paard: ik kwam het op een youtube filpmje van Klaus Hempfling tegen vanmorgen. http://www.youtube.com/watch?v=mGgRjYjZ ... L&index=48
Op 3:16 begint the Sceptic. Ik zag dat filmpje en dacht dat dit misschien van toepassing was op jouw paard. De mijne is meer het type Friend geloof ik. Ik heb het boek hier ook liggen maar nog nooit ingekeken. :+

mirandah schreef:
Ik ben sinds vorige week begonnen met mijn hengst.
Het targetten gaat niet erg goed. Hij blijft aan mijn zak ruiken en voor voer bedelen. Hij raakt de kegel wel een enkele seconde aan, maar ik krijg het niet voor elkaar om het langer vol te houden of hem verder weg te zetten.
Hoe hebben jullie dit ervaren?

Soms helpt het om eerst even uit zijn buurt te blijven door een hek tussen jou en je paard te laten. Dan is zijn enige communicatie mogelijkheid de kegel aanraken. Hengsten kunnen ook snel happig worden van voer omdat de meesten nogal "mouthy" zijn. Is die van jou dat ook? Anders is het verstandig hem eerst beleefdheid aan te leren, zie antwoorden die al gegeven zijn. :)
En voer je hem wel eens 'zo maar' uit de hand?

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 17:20

HippoLogic: ik werk los met Jippe in de nu besneeuwde bak :D
Ging vandaag best goed. Duwde alleen zijn neus tegen de target en nog voor hij zijn lippen open kon doen klik en voer en dat 3 keer achter elkaar. Achteruit lopen deed hij erg mooi en stil blijvan staan en ik eromheen ging vrijwel meteen goed. Is nog wel erg met het voedsel bezig maar dan loop ik gewoon weg. Merk wel dat hij toch ook graag met de stem erbij beloond wordt. Als ik erg stil ben dan wordt hij onzeker. Een paard dus dat graag hoorbaar gecomplimenteerd wordt!

Ik ga nu de komende tijd me alleen richten op het goed erin krijgen van volgen, halt houden als ik stil sta (dat doet hij beide al uit zichzelf), halt houden met mij erom heen, achteruit lopen, turn (met ej mee draaien om de voorhand) en target. Is al flink wat vind ik.

Verder doe ik daarna zonder de clicker het wegsturen Away en het komen op fluit en handgebaar. Het away kent hij al van de longe en doet ie prima. Het hier komen doe ik nu dus zodat ik straks in de weidetijd er hopelijk de vruchten van kan plukken. Lijkt mij zo gaaaaaf als ik bij de wei sta, hem fluit en het armgebaar doe en dat ie dan die 500 meter naar mij toe komt gegaloppeerd... pennydroom hihi :+

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 17:23

@Hippologic;
Ik vind het zowiezo eerst makkelijker om de spagaat of het wijdstaan aan te leren, dus eerst leren achterbenen te laten staan en met voorbenen te lopen.

Bij de berggeit blijf ik aan 1 kant staan en toucheer beide benen met een stick.
Mijne kende het optillen van de achterbenen al op aanraking, ook als ik aan 1 zijde blijf staan.
Dit gebruikte ik weer als basis voor de berggeit.
Dan is het idd zaak om eerst te belonen voor de eerste paar cm.
Op een gegeven moment is het de bedoeling dat ze zelf de stick gaan targetten.
Als aanwijzing waar ze heen moest met het been, toucheerde ik eerst het been hield deze er even tegenaan wanneer ze hem naar voren hefde, en raakte daarna de buik aan. Zo van 'je benen moeten naar vóren'.

Nu hoef ik alleen nog maar schuinvoor haar te staan en onder haar buik te toucheren en ik gebruik het commando 'bij' en dan gaat ze richting de berggeit. Helemaal netjes 4 hoeven tegen elkaar lukt af en toe, maar we zijn nog in oefening :)

Wat je eventueel zou kunnen proberen als je maar geen stapje verder komt, is toch gebruik te maken van een voorwaartse beweging. Zodat je even duidelijk kan maken wat je nu eigenlijk bedoeld.
Dus ik zou het been aanraken, laten optillen en dan aan de leadrope of het halster zachtjes naar voren vragen zodat je paard in voorwaartse beweging gaat.
Dat ze een pas doen met de voorbenen verwaarloos je even, je beloont immers toch op het moment dat het achterbeen een pas naar voren doet.
Zo zou ik het dan aanpakken als hulpsteuntje :j

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 18:05

Zilfstar schreef:
Verder doe ik daarna zonder de clicker het wegsturen Away en het komen op fluit en handgebaar. Het away kent hij al van de longe en doet ie prima. Het hier komen doe ik nu dus zodat ik straks in de weidetijd er hopelijk de vruchten van kan plukken. Lijkt mij zo gaaaaaf als ik bij de wei sta, hem fluit en het armgebaar doe en dat ie dan die 500 meter naar mij toe komt gegaloppeerd... pennydroom hihi :+

Hoi Zilfstar, dat komen met fluit en armgebaar wil ik ook Noa leren. Ik dacht eerst dat ik haar met haar naam ging roepen maar blijkbaar is er dus de fluit en armgebaar. Staat dit in Miriam N.W.? Of heb je het ergens anders uit?

Mijn boek van Ben Hart uit GB is aangekomen, het boek van Inge vond ik een briefje van de postbode dat hij morgen nog een keertje voorbijkomt om het aan te bieden. Eind goed, al goed *D

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 19:13

Fransje... kun je vooruit met lezen. Leuk

Miranda... je hebt al een aantal bruikbare tips gekregen. Een andere manier om het bedelen af te leren is het geven van een opdrachtje als ze met de neus in de zak zitten zoals bv achterwaarts vragen. Werkt ook.
Bij het targetten steeds ietsje meer vragen, maar dan kan het gaan om nanoseconden. Het moet haalbaar voor hem zijn, anders raakt hij gefrustreerd. Maar er moet ook vooruitgang in zitten, al is dat langzaam

Over berggeit kan ik niet meepraten. Ik doe geen VD

Morfeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 21:39

Bedankt voor de goeie tips allemaal!
Het ging vandaag gelukkig al een stuk beter.
Ik ben erg enthousiast aan het worden, maar ik denk niet dat het slim is dit elke dag te doen.
Hoe doen jullie dat?

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 23:17

Over het opdringerig voedselsnaaien heb ik nu net erge interessante dingen gelezen bij Mr Hart. Bijv dat de click bevestiging is van het goede gedrag, maar niet het einde van de oefening. Dat is volgens hem 'de hand van de trainer naar het beloningstasje'. Hij werkt bijv. ook niet alleen met 1 click, maar ook met 2, of 3, en dan ook 2 tm 8 sec wachten totdat je hand-naar-tasje doet, de terminale bridge. Dat is dan ook echt het einde van de oefening. De clicks zijn meer 'ga zo door' beloningen. Met die verschillende tijdsduur moet je eindeloos door elkaar heen varieeren, zodat het paard niet geconditioneerd wordt op click- binnen 1 sec voer. Interessant hoor..... ook wat hij schrijft over het langzamerhand uitwissen van de click, zodat je het paard niet eeuwig en altijd hoeft te clickbelonen voor goed gedrag.. Bedankt Liljebo voor deze goede tip!

@Hippologic: leuk die Hempfling-paardenkarakters. Alleen is mijn paard toch niet een sceptisch paard: ze is niet dominant en het lijkt mij dat ze sneller leert dan dat Hempfling in zijn beschrijving aangeeft. Ik ga morgen eens al de karakters langs, kijken of ik er een vindt die dichter bij Noa ligt.

@ Mirandah, je kan het volgens mij wel elke dag doen, maar niet heel lang achter elkaar. Ik probeer het zo te doen, dat ik bijv even 10 min train, dan ga ik iets anders met haar doen (in mijn geval rechtrichten) en dan weer even 10 min het eerste opnieuw bevestigen zodat je leuk eindigt met iets wat ie goed kan. Als je te lang doorgaat heb je kans dat paard interesse gaat verliezen of dat je hem overvraagt

Nu ga ik de honden uitlaten en dan nog even lekker lezen in het laatste Millenium-deel....

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 23:37

Fransje_70 schreef:
Zilfstar schreef:

Hoi Zilfstar, dat komen met fluit en armgebaar wil ik ook Noa leren. Ik dacht eerst dat ik haar met haar naam ging roepen maar blijkbaar is er dus de fluit en armgebaar. Staat dit in Miriam N.W.? Of heb je het ergens anders uit?

Mijn boek van Ben Hart uit GB is aangekomen, het boek van Inge vond ik een briefje van de postbode dat hij morgen nog een keertje voorbijkomt om het aan te bieden. Eind goed, al goed *D

Nou eigenlijk komt dat vanuit een andere hoek: jachthondentraining.... :D
Ik heb een Labrador waarmee ik puppyjacht gedaan heb (training dan. Hij bleek een aandoening te hebben die door spanning vergroot wordt, dan krijgt ie een toeval) en die komt dus op de fluit met armgebaar. Ik ben bij mijn hond dus armgebaren gaan maken omdat je in het veld dan op grote afstand dingen tegen je hond kunt "zeggen". Zoals Af, Zit etc.

Ik heb nu een eigen fluit-deuntje voor Jippe (met mijn mond hoor, ik heb geen zin om continue met een jachtfluit rond te lopen en ik ben van mening dat een gewone fluittoon ook ver draagt. In elk geval dat ie mij in de wei kan horen). Ik ben begonnen elke keer als ik de stal in loop (eerst dus als ie mij al ziet zodat ie het geluid met mijn aanwezigheid associeerd, later steeds van een grotere afstand) dat deuntje te doen. En als ie dan opkeek heel vrolijk begroeten en knuffelen. Inmiddels gebeurt er dus 100% van de gevallen dit:

Ik loop de stalgang in, paard is niet te zien (is aan het eten, goh... :+ )
Ik fluit
Jippe steekt zijn hoofd omhoog als ware het door een wesp gestoken
Om meteen daarna naar voren te lopen en zijn hoofd door de deur te steken (we hebben tralies rondom op ooghoogte dus ik kan zijn reactie goed zien)

90% van de gevallen volgt er een hinniksalvo :D :D :D Dan heb ik toch echt een warm gevoel hahaha.

Nu vandaag dus enkele keren weg gestuurd met Away. Dan wacht ik tot ie naar mij kijkt of al zelf naar mij toe komt (gewenst gedrag positief belonen!!!) en dan fluit ik dus en doe mijn rechterarm naar rechts in een uitnodigend gebaar. Ik heb dat van de zomer al gedaan met grondwerk, dat armgebaar. En pak dat nu dus weer op. In mijn rechterhand heb ik een koekkie wat dus meteen gegeven wort als Jippe bij mij is (hij stopt altijd op een meter afstand van mij). Ik ben ervan overtuigd dat hij dit gaat leren, maar of ie echt in de wei naar mij toe zal galopperen.... := We zullen zien.

Ik heb ook dat filmpje bekeken en herkende eerst in nr 1 en 2 dingen van Jippe. Maar toen ik bij 5, The Friend kwam.... Dat is hem toch wel hoor! Al is ie wel nog schrikkerig enzo en heeft ie goede uitleg nodig. Maar dat hoort ook bij een jong paard denk ik. Hij is pas 6,5 jaar tenslotte.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 23:55

Bojangles schreef:
@Hippologic;
Ik vind het zowiezo eerst makkelijker om de spagaat of het wijdstaan aan te leren, dus eerst leren achterbenen te laten staan en met voorbenen te lopen.

Bij de berggeit blijf ik aan 1 kant staan en toucheer beide benen met een stick.
Mijne kende het optillen van de achterbenen al op aanraking, ook als ik aan 1 zijde blijf staan.
Dit gebruikte ik weer als basis voor de berggeit.
Dan is het idd zaak om eerst te belonen voor de eerste paar cm.
Op een gegeven moment is het de bedoeling dat ze zelf de stick gaan targetten.
Als aanwijzing waar ze heen moest met het been, toucheerde ik eerst het been hield deze er even tegenaan wanneer ze hem naar voren hefde, en raakte daarna de buik aan. Zo van 'je benen moeten naar vóren'.

Nu hoef ik alleen nog maar schuinvoor haar te staan en onder haar buik te toucheren en ik gebruik het commando 'bij' en dan gaat ze richting de berggeit. Helemaal netjes 4 hoeven tegen elkaar lukt af en toe, maar we zijn nog in oefening :)

Wat je eventueel zou kunnen proberen als je maar geen stapje verder komt, is toch gebruik te maken van een voorwaartse beweging. Zodat je even duidelijk kan maken wat je nu eigenlijk bedoeld.
Dus ik zou het been aanraken, laten optillen en dan aan de leadrope of het halster zachtjes naar voren vragen zodat je paard in voorwaartse beweging gaat.
Dat ze een pas doen met de voorbenen verwaarloos je even, je beloont immers toch op het moment dat het achterbeen een pas naar voren doet.
Zo zou ik het dan aanpakken als hulpsteuntje :j

Zeer bedankt voor je uitleg. Ik ga met jouw tips aan de gang. Dat ze op de zweep kan targetten daar had ik nog niet aan gedacht. Kyra kan al de spagaat.

Vandaag ging het buitengewoon goed met de berggeit: in plaats van het been toucheren aan de koot, waarop ze met linksachter gaat trappen, heb ik nu de zweep langs haar been af laten glijden en onderaan het been het commando gegeven. Vandaag zette dus "zomaar" (7e sessie) haar voeten direct naar voren! Als ik niet klikte, ging ze beter haar best doen en wel een klein beetje naar voren met haar achterbeen.

Nu loop ik nog elke keer om, maar dat werkt ook verwarrend in de zin van dat het andere been weer naar achter gaat. Ik zal de volgende keer proberen om aan een kant te blijven staan. En ik ga haar targetten met het been op de zweep.

@Fransje en lijebo: ik ga me toch ook eens verdiepen in Ben Hart, ik vind het een interessante denkwijze wat betreft het beloningssysteem.

En Fransje: ik kwam die karakters tegen, zonder me erin te verdiepen. Ik realiseerde me gewoon dat een ander karakter een andere trainingsaanpak nodig kan hebben. Ik ben benieuwd wat Noa voor een paard is volgens de Hempfling-leer. En ik heb de drie delen van Millennium al uit. Heeft iemand al de film gezien?

@ Mirandah: ik clicker bijna dagelijks. Maar het is wel goed om af en toe rust te hebben. Met rust bedoel ik een andere oefening of training doen. Het schijnt dat paarden het beste iets onder de knie krijgen als het 5 tot 7 keer achter elkaar herhaald wordt.

@ alle Penny's ;) Ik leerde mijn vroegere pony targetten op een roze skippy. Als ik met dat ding de wei in kwam dan, kwam hij hinnikend en galopperend op me af (en alle schapen ook).

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 00:08

Geen dank, ben benieuwd naar de verdere vorderingen :j

Vandaag met mijn jongste (5 jaar) ook weer eens getraind. Dat is ook zo eentje die alles snel oppikt :) Dat is erg leuk om mee te werken, alleen dat gaat soms erg snel :D

Die vind het ook geweldig om te spelen, dit heb ik deels nog meer gemotiveerd door af en toe targettraining te doen met een bal. Als ik nu plots wegren rent ze achter me aan en als ik een rare sprong maak doet ze me na, zo leuk is dat.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 00:12

Oh, dat lijkt me geweldig!

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 00:17

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 01:16

Hij is inderdaad heel fanatiek! Wat een sprongkracht. Waar koop je die springveren voor in de achterbenen? :P

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 08:47

Hahaha!
En zal je eens vertellen, Bo heeft op 2,5 jarige leeftijd een zeer ernstig ongeluk gehad, waarbij 3 benen ernstig beschadigd waarvaan 1 pees in een voorbeen zo goed als doormidden gesneden (hebben ze moeten hechten).
Ze kon als jong paard al geweldig lopen (idd elastiek in de benen!) en gelukkig is het wonderbaarlijk helemaal goed gekomen!
Een zenuw in haar voorbeen was ook door, waardoor ze heel raar liep met een soort zwaai naar voren... En die zenuw is ook wonderbaarlijk weer hersteld :)
Ze mag alleen niet springen over hindernissen van mij en verder moet ik alles rustig opbouwen maar ik heb groen licht van de DA om rustig te rijden.
Ze is dan alleen nog maar zadelmak (ze is nu 5) na de winter wil ik het serieus gaan oppakken en dan wordt ze 6, ze is nu ook mooi uitgegroeid want ze oogde heel lang nog erg jeugdig :)

Maar goed nou ga ik teveel offtopic!

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 09:39

Geweldig fimpje bojangles. Mooi verhaal ook erachter. Kan me voorstellen dat het je dan extra gelukkig maakt als je haar zo ziet springen. Ik heb hier ook zo'n blij type rondlopen, maar dan eentje van maar 80 cm. Die leert ook enorm graag.

Leuk dat jullie veel aan de tips van Hart hebben. Ik vind ook dat er veel logica zit in zijn denkwijze. Pas het ook wel toe, al werk ik nu momenteel wat meer met de terminale bridge en stem, gezien mijn vingers eraf vriezen met clicken. (temp hier variereert tussen -8 en -10 of nog wat lager) en ik heb hier 4 paarden die iets willen doen.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 09:43

Dat merk ik ook: als het koud is gaat clicken met een dunne fleecehandschoen nog wel, ook al wordt het geluid door de handschoen gedempt. Meestal doe ik toch mijnhandschoenen uit.

Het voeren met een handschoen aan is haast niet te doen. Ik voer kleine beetjes muesli. Zonder handschoenen worden mijn handen snel koud. Misschien moet ik maar eens wortelstukjes gaan gebruiken.

Wat gebruiken jullie als beloning? Met of zonder handschoenen?

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 09:50

Ik gebruik gewoon voer. Biks of muesli en ik gebruik geen handschoenen.. Maar je handen worden wel snel koud! _O-

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 09:51

HippoLogic schreef:
Dat merk ik ook: als het koud is gaat clicken met een dunne fleecehandschoen nog wel, ook al wordt het geluid door de handschoen gedempt. Meestal doe ik toch mijnhandschoenen uit.

Het voeren met een handschoen aan is haast niet te doen. Ik voer kleine beetjes muesli. Zonder handschoenen worden mijn handen snel koud. Misschien moet ik maar eens wortelstukjes gaan gebruiken.

Wat gebruiken jullie als beloning? Met of zonder handschoenen?

Ik gebruik wortelstukjes met handschoenen. Dikke handschoenen, want dunne fleece beschermt echt niet voldoende. Helemaal niet als je met 4 paarden iets wilt doen en het is bv -10. Blote handen is hier echt niet te doen. Als ik de handschoenen even uit heb, verdwijnt het gevoel uit snel mijn vingers. Het is wel lastiger zo.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 10:09

Bedankt Liljebo, ja dat vind ik ook nog steeds zo bijzonder :)
Ben ook erg dankbaar dat ik zo met haar kan spelen.
Hopelijk kan ze in de toekomst eens mee naar een demo dat lijkt me zo gaaf!

Ik gebruik meestal wortelstukjes of subli zonder muesli.

En handschoenen gebruik ik niet, vind ik onhandig!

Indiana79

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 17:44

Fransje_70 schreef:
@ran, ik heb van pat parelli een hele dvd over trailerladen, heb m een stukje gekeken maar werd erg moe van het Knauwende Amerikaans van onze PP. Misschien is voor jouw paard een andere methode of een aanvullende methode nodig naast het clickeren? Of, misschien moet je het belonen steeds langer uitstellen, je paard moet er steeds meer voor doen. Hopelijk houdt ze haar interesse? Of moet je aan het laden het wegrijden gaan plakken. Stukkie rijden over het erf, stoppen en dan belonen (ja ik verzin maar wat hoor :P ) En dan langer rijden, ook al hoef je nergens heen. Zodat ze daar geen onderscheid meer in kan maken, tussen trailertrainen en trailer-rijden.

Hoi,

Ja, denk dat ik misschien nog wel wat stapjes ook heb overgeslagen, namelijk het oefenen met het rijden met de trailer. Ik heb gewoon geoefend tot de de klep dichtkon. Ik denk dat ik nu eerst het rijden met de trailer nog moet gaan oefenen, gewoon een rondje rijden en thuis weer uitladen en ook op verschillende plekken inladen, dat is ook een goeie tip. @lijebo: bedankt voor de tips over de NH-boeken, de methodes van Ben Hart en Ellen Ofstad klinken wel leuk, omdat zij met positieve beloning werken en ook uitleg geven over trailerladen, kan ik daar ook gelijk mee aan de gang. Staat hier ook nog een jong paard wat nog trailertraining moet krijgen, dus dan kan ik dit met hem ook gelijk oefenen.

fluffyfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 17:54

nou ben ik ook weer eens
ik lees heel trouw alles mee en rommel rustig aan op stal.

gisteren even heel seriues bezig geweest met het clickeren.
ik ben dus echt nogsteeds bezig met de basis
ben er ondertussen wel achter dat hij met de 1e eigenaresse waar ik hem dik 3 jaar geleden van gekocht heb ook wat clicker werk heeft gedaan
hij schijnt daar dus de spaanse pas geleerd te hebben.
nu was ik er ooit wel al achter gekomen dat hij op zweep commando zn been strekt maar verder wist ik niks.

het probleem nu is dus dat hij dat beentje nog wel weet, maar de hele target
(in dit geval een gekleurde zweep met zwart puntje)
niet goed begrijpt.
ik merk dat hij gefrustreerd word en dan dus alsmaar zn beentje wil geven
maar dat negeer ik want ik wil dat hij netjes eerst gaat targetten en beleefd aanneemt en niet dat hij zn been strekt.

maar ik denk dat ik toch wat foutdoe
gebruik het boek van Inge Teblick, heb een echte clicker
en ene keer lijkt hij het dus wel te snappen want dan tikt hij ook echt met zn neus de punt van de zweep aan waarop zn oortjes meteen naar voren gaan
maar de andere keer zie ik hem zoeken van wat wil je nou.....

ik vind dit dan ook wel weer zielig maar wil wel stoppen met positief punt zegmaar

iemand nog tips??
grtz

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 18:02

Misschien is het makkelijker om te beginnen met een groter object, bijvoorbeeld een grote oranje pion :)

Het been strekken idd gewoon negeren zolang hij niet in je persoonlijke ruimte maait met het been.