Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Bojangles schreef:HippoLogic schreef:Vraagje: is hier iemand die zijn paard de berggeit heeft aangeleerd?
Ik ben een tijdje terug begonnen met de berggeit
En van daaruit ook het knielen op 2 benen. Alleen dat was al een makkie omdat ze het knielen al kent als tussenstop naar het gaan liggen.
Fransje_70 schreef:@HippoLogic, kan je mij een omschrijving geven van een sceptisch paard? Ik kan me er wel iets bij voorstellen, maar wil graag eens horen wat jij eronder verstaat.
Noa is m.i. niet echt verpest, ze is van karakter kalm maar wél erg gevoelig. Ik denk dat vorige eigenaressen vooral naar het kalme hebben gekeken en niet zo op het gevoelige hebben gelet. Als ze dan opeens erg schrikt of reageert, dan is het meteen wel een pittige tante (hoewel het volgens mij wel meevalt weer in verhouding tot echt nerveuze paarden).
mirandah schreef:Ik ben sinds vorige week begonnen met mijn hengst.
Het targetten gaat niet erg goed. Hij blijft aan mijn zak ruiken en voor voer bedelen. Hij raakt de kegel wel een enkele seconde aan, maar ik krijg het niet voor elkaar om het langer vol te houden of hem verder weg te zetten.
Hoe hebben jullie dit ervaren?
Zilfstar schreef:Verder doe ik daarna zonder de clicker het wegsturen Away en het komen op fluit en handgebaar. Het away kent hij al van de longe en doet ie prima. Het hier komen doe ik nu dus zodat ik straks in de weidetijd er hopelijk de vruchten van kan plukken. Lijkt mij zo gaaaaaf als ik bij de wei sta, hem fluit en het armgebaar doe en dat ie dan die 500 meter naar mij toe komt gegaloppeerd... pennydroom hihi
Fransje_70 schreef:Zilfstar schreef:Verder doe ik daarna zonder de clicker het wegsturen Away en het komen op fluit en handgebaar. Het away kent hij al van de longe en doet ie prima. Het hier komen doe ik nu dus zodat ik straks in de weidetijd er hopelijk de vruchten van kan plukken. Lijkt mij zo gaaaaaf als ik bij de wei sta, hem fluit en het armgebaar doe en dat ie dan die 500 meter naar mij toe komt gegaloppeerd... pennydroom hihi
Hoi Zilfstar, dat komen met fluit en armgebaar wil ik ook Noa leren. Ik dacht eerst dat ik haar met haar naam ging roepen maar blijkbaar is er dus de fluit en armgebaar. Staat dit in Miriam N.W.? Of heb je het ergens anders uit?
Mijn boek van Ben Hart uit GB is aangekomen, het boek van Inge vond ik een briefje van de postbode dat hij morgen nog een keertje voorbijkomt om het aan te bieden. Eind goed, al goed
Bojangles schreef:@Hippologic;
Ik vind het zowiezo eerst makkelijker om de spagaat of het wijdstaan aan te leren, dus eerst leren achterbenen te laten staan en met voorbenen te lopen.
Bij de berggeit blijf ik aan 1 kant staan en toucheer beide benen met een stick.
Mijne kende het optillen van de achterbenen al op aanraking, ook als ik aan 1 zijde blijf staan.
Dit gebruikte ik weer als basis voor de berggeit.
Dan is het idd zaak om eerst te belonen voor de eerste paar cm.
Op een gegeven moment is het de bedoeling dat ze zelf de stick gaan targetten.
Als aanwijzing waar ze heen moest met het been, toucheerde ik eerst het been hield deze er even tegenaan wanneer ze hem naar voren hefde, en raakte daarna de buik aan. Zo van 'je benen moeten naar vóren'.
Nu hoef ik alleen nog maar schuinvoor haar te staan en onder haar buik te toucheren en ik gebruik het commando 'bij' en dan gaat ze richting de berggeit. Helemaal netjes 4 hoeven tegen elkaar lukt af en toe, maar we zijn nog in oefening
Wat je eventueel zou kunnen proberen als je maar geen stapje verder komt, is toch gebruik te maken van een voorwaartse beweging. Zodat je even duidelijk kan maken wat je nu eigenlijk bedoeld.
Dus ik zou het been aanraken, laten optillen en dan aan de leadrope of het halster zachtjes naar voren vragen zodat je paard in voorwaartse beweging gaat.
Dat ze een pas doen met de voorbenen verwaarloos je even, je beloont immers toch op het moment dat het achterbeen een pas naar voren doet.
Zo zou ik het dan aanpakken als hulpsteuntje
HippoLogic schreef:Dat merk ik ook: als het koud is gaat clicken met een dunne fleecehandschoen nog wel, ook al wordt het geluid door de handschoen gedempt. Meestal doe ik toch mijnhandschoenen uit.
Het voeren met een handschoen aan is haast niet te doen. Ik voer kleine beetjes muesli. Zonder handschoenen worden mijn handen snel koud. Misschien moet ik maar eens wortelstukjes gaan gebruiken.
Wat gebruiken jullie als beloning? Met of zonder handschoenen?
Fransje_70 schreef:@ran, ik heb van pat parelli een hele dvd over trailerladen, heb m een stukje gekeken maar werd erg moe van het Knauwende Amerikaans van onze PP. Misschien is voor jouw paard een andere methode of een aanvullende methode nodig naast het clickeren? Of, misschien moet je het belonen steeds langer uitstellen, je paard moet er steeds meer voor doen. Hopelijk houdt ze haar interesse? Of moet je aan het laden het wegrijden gaan plakken. Stukkie rijden over het erf, stoppen en dan belonen (ja ik verzin maar wat hoor) En dan langer rijden, ook al hoef je nergens heen. Zodat ze daar geen onderscheid meer in kan maken, tussen trailertrainen en trailer-rijden.