Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 10:26

Maris schreef:
En hoe zet je dan de achterhand of voorhand opzij ?

Wil ik ook graag weten :D , met longeren.

Gisteren mijn 3e les gehad. Heb geoefend met "in de menpositie" lopen. Ging uiteindelijk wel goed. Vind het erg leuk.

SuperLiesje

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 09:43

Ik heb aankomende zaterdag weer les :) Zondag even aan de dubbele longeerlijn gewerkt, ging heel fijn! Eerst geprobeerd zoveel mogelijk vanuit centrumpositie, en later ook nog een stukje in menpositie voor het sturen, hij begint het te begrijpen :D Gisteren even aan de hand "gewerkt", ook dat begint hij te snappen :D

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 14:39

Zo beetje latere reactie dan gepland, maar was in een andere discussie op bokt beland over het trainen van de paarden. Dus is er even bij in geschoten :o .

Het verplaatsen van de voorhand en de achterhand aan de enkele lijn doe ik door middel van lichaamstaal, ik ga mijn best doen om het uit te leggen zo. Maar vind het lastig om het duidelijk te verwoorden zonder even voor te kunnen doen.
In de aanleerfase(verplaatsen achterhand) begin je naast je paard, je vraagt een beetje stelling en staat ter hoogte van de flank en draait je heup in, krijg je daarop geen reactie tik je met je aanwijsstokje bovenop de flank net zolang tot je de gewenste reactie krijgt(het wegzetten van de achterhand, waarbij voor nagenoeg blijft staan). Je onderhoud de stelling die je in het begin gevraagd hebt, maar zorg wel dat er een boogje in de lijn blijft hangen.
Op afstand doe je hetzelfde, op moment dat je dan geen reactie krijgt op je ingedraaide heup, maak je de afstand tussen jou en je paard een stukje kleiner en probeert het nog een keer. Steeds dichterbij totdat je de gewenste reactie krijgt. In het begin kan het zijn dat je uiteindelijk weer net zo dichtbij staat als in de aanleerfase. Maar als je hier consequent mee bent zullen ze uiteindelijk op een beetje indraaien van je heup reageren. In het begin wil ik dat ze de achterhand wat overdreven wegzetten om het goed aan te leren. Daarna kun je de hulp steeds kleiner maken en dat je bij minimaal indraaien van je heup je een mooi ondertredend achterbeen krijgt.

Het verplaatsen van de voorhand doe je met aanleren ook direct naast je paard. Zet de voorhand met druk op de schouder en bij de kaak opzij, waak ervoor dat ze niet overdreven inbuigen in de hals en dat ze niet heel veel naar voren weglopen. Ik heb zelf mijn aanwijsstokje tussen 2 handen, die loopt dan van de hand bij het hoofd naar de hand bij de schouder. Ik doe hier verder niks mee, maar zou hou je wel wat makkelijker 1 lijn aan.
Op afstand til je je lijn een beetje op (richting het oor van je paard, niet overdreven, gewoon klein stukje) en maak je je groot richting de schouder. Geen reactie is lijn stukje inkorten en dichterbij hetzelfde, net zolang tot je weer helemaal naast je paard staan. Op de volte wil ik niet meer dat ze de voorhand helemaal wegzetten, maar is het vrij maken van de binnenschouder voldoende. Dus het verplaatsen van het gewicht van het binnenvoorbeen naar het buitenvoorbeen.
Als je paard van de volte afloopt mag je met de lijn even tegen houden(tot hier en niet verder), maar geen constante druk behouden.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 21:05

dank je wel :j

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 21:54

IJssnuiver: top uitleg, zie het na keer doorlezen voor me en zie ook meteen toepassing hiervan bruikbaar zonder lijnverbinding (free).
M'n dank ook voor jou methode om het aan te leren, maar verwacht dat veel paarden uit zichzelf al reargeren op de heup indraaien en schouder hoger plaatsen.
Je voeten hou je verder neutraal ?

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 22:09

Peetstap schreef:
IJssnuiver: top uitleg, zie het na keer doorlezen voor me en zie ook meteen toepassing hiervan bruikbaar zonder lijnverbinding (free).
M'n dank ook voor jou methode om het aan te leren, maar verwacht dat veel paarden uit zichzelf al reargeren op de heup indraaien en schouder hoger plaatsen.
Je voeten hou je verder neutraal ?

Ja in principe wel, met heup indraaien dan draaien ze automatisch wel een beetje mee volgens mij(heb eigenlijk nooit op voeten gelet ;) .
Ja klopt is ook wel zo, maar ik vind het verplaatsen van voorhand/achterhand van dichtbij ook gewoon een gehoorzaamheidsoefening. Zo kan ik hem gebruiken om de gehoorzaamheid te checken, maar ook alvast vooruitlopend op het werk aan de lijn.

Fijn dat het duidelijk is :) , is toch altijd wat lastiger uitleggen zonder voorbeeld.

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 01:37

ik heb vandaag voor het eerst (na bijna een jaar :+) beeldmateriaal laten maken, en jemig... er valt nog veel te verbeteren, vooral in mijn eigen houding :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 19:02

*\o/* *\%/* Vandaag weer les gehad van Sibel! We hebben mijn paard in de menpositie laten draven!!! Hi, hi, voor jullie misschien normaal, voor mij een hele "happening". Ik vond het erg leuk.

Heb me altijd al afgevraagd hoe die mannen uit de Youtube filmpjes dat voor elkaar krijgen en vandaag lukte het mij en mijn lieve, sensibele merrie beest *\%/* .

Sibel heeft ook nog even mijn 'grasmaaier' geholpen, hij zat vast in zijn rug aan de rechterkant. Grasmaaier vond het erg fijn :j

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 15:54

Klinkt goed [***]! Leuk dat je al lekker met de draf bezig kunt!

Ik heb vandaag echt super fijn met Calypso aan de hand gewerkt, dit was weer even zo'n dag waarin ik heeel duidelijk kon voelen en mezelf heeel duidelijk besefte hoe onwijs ze vooruit is gegaan de afgelopen 2 jaar..
Ze was echt super licht in de stap, beide kanten op(linksom is nog steeds haar extreem moeilijke kant, gaan langzaam beter, maar gaat echt heeel langzaam). Maar vandaag voelde ze linksom ook fijn. Een fijne schouderbinnen en buitenwaarts in stap gedaan en daarna een drafje op de volte. Waarin ze rechtsom echt super ging dragen, maar ontspannen bleef. Vaak ik het zo dat het ze het heeeel moeilijk vind om tempo te vertragen en de rug weer wat vastzet. Maar vandaag liep ze echt heerlijk in balans, voorwaarts, maar wel in een tempo wat ik kon lopen zonder te hoeven versnellen. Super gaaf!!
Linksom was wel wat lastiger, ze kan dan heel klein stukje dragen en stort zich daarna met de voorhand weer de grond in(waardoor ze dus weer hard gaat lopen en ik flink moet aanpoten om dat bij te houden). Ik kies er linksom om dan voor om steeds kleine stukjes te doen en het de grond in storten voor te zijn door bijvoorbeeld weer te gaan stappen. Merkte nu dat dit haar goed hielp en we uiteindelijk best een stuk door konden draven. Het voelde iets minder fijn als rechtsom, maar ben al heel blij met dit resultaat!

Met Whisper daarna nog even aan de enkele lijn gewerkt en zo gaaf hoe hij eigenlijk op je gedachte/intentie reageert. Heerlijk dier om mee te werken!

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-13 17:10

Klinkt als een geslaagd paardenmiddagje :)

Ik heb mijn merrie gister weer eens aan de hand gewerkt en ging ook eigenlijk heel fijn. Goede schouderbinnen en nu weer aan het opbouwen naar de travers, die we nog maar enkele pasjes kunnen. Ikzelf vind het ook lastig, dus dat maakt het niet makkelijker.
En vanmiddag nog even gereden wat erg fijn ging. Kan dan goed merken dat ik haar de dag ervoor los gewerkt heb, waardoor ze onder het zadel een stuk makkelijker is. Was erg fijn in het bochtenwerk dat ik de draf meegepakt heb. Nu is het nogal een geval apart met rijden, maar fijn kunnen draven, galop gedaan in de grote bak zonder aan de kletter te gaan :) Tegen het einde was ze duidelijk alle concentratie kwijt en kon ze alleen nog maar denken aan heel hard galopperen, maar met de fijne stukken tussendoor toch erg tevreden afgestapt :)
Morgen maar even licht aan het werk...

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 20:35

Ik ben nog niet begonnen met mijn nieuwe paardje maar beide shetten vinden het erg leuk. Heb dan ook standaard gewoon wat brokjes voor ze wissel aan de hand werken af met wat VD. Mijn bange merrie vind het lopen erg leuk neusje op de grond en heeft weinig aanmoediging nodig. Mijn ruintje moet wat meer aanmoedigen maar die kan erg leuk lopen. Draagt en zet zijn achter benen beter onder de massa. Straks maar ene beginnetje maken met lange teugel werk.De merrie moet nog alles leren ook vertrouwen in mensen. Dus met haar ben ik gewoon spelenderwijs wat aan het om klooien.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 08:43

Klinkt goed Rianne!
Mooi om op die manier te merken dat het werken aan de hand, dan ook weer zoveel goeds doet in het rijden. Ik blijf het dan jammer vinden dat niet meer mensen dat inzien...

@Mira: Wat leuk dat je shetten het zo oppakken! En het lange teugelwerk is juist ook met dat maatje erg leuk om te doen.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 16:41

Ik ben druk aan het oefenen om het linker achterbeen van mijn Noordzweed soepeler en buigzamer te maken. De travers is erg moeilijk en dat zal flink wat tijd vergen. Linksom zie ik veel vooruitgang (makkelijke kant) hij loopt dan mooi nageeflijk uit zichzelf in een mooi regelmatig tempo, rechtsom is echt moeilijk dan komt het stuwen erg naar voren dus ben nu bezig met het aanpassen aan mijn tempo.

Verder oefen ik de schoudervoor en als het heel goed aanvoelt een begin van de schouderbinnenwaarts.

Mijn paardje is wel een uitdaging, hij is enorm op de voorhand gebouwd en een echt trekpaardje dus dat duwen en in 1 tempo lopen op de automatische piloot is er niet zomaar uit. Maar mijn instructrice en ik zijn beiden erg enthousiast en mijn paard heeft er plezier in :D
Dit is de beste keus die ik ooit hebt gemaakt om te gaan doen met mijn paard, het voelt gewoon zo goed!

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-13 12:56

Wat betreft het buigen van het been, ik zou ook af en toe een galoptraining meenemen. En dan niet voluit, maar richting verzameld, want dan moet het been ook buigen. Zal in het begin lastig zijn, maar ik merk wel verschil bij de mijnen.
En puur uit nieuwschierigheid, waarom neem je de travers eerder mee dan de schoudervoor en -binnen? Gevoelsmatig is dat een moeilijkere oefening. Of lijkt het zo door de manier van opschrijven?

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 15:41

RianneH galop mag mijn paard nog niet, alleen stap ivm rugblessure. De travers doen we voor de afwisseling, maar je kunt het nog geen travers noemen hoor, we proberen met kleine voltes soms een stapje in de goede richting te krijgen. Juist de afwisseling is erg leuk vooral omdat ik alleen maar mag stappen aan de hand, niet logeren (alleen in stap, en af en toe een keer aanspringen in draf en dan gelijk weer terug) en niet rijden. Linksom maakt hij soms al een mooie pas richting travers, rechtsom is alles gewoon nog moeilijk.

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 19:05

Van de week tijdens de les een nieuwe oefening geleerd. Renvers op de volte.
Verder bezig met travers in midden van de bak (zonder steun van de wand), vind ze erg lastig.

Trainen jullie ook al met een kandare?
Welke kandare hebben jullie?

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 13:18

Ongelooflijk in één keer valt het kwartje en doet mijn paard het super, de schouderbinnenwaart linksom en rechtsom doet hij ineens zonder problemen (moet waarschijnlijk nog verfijnd worden). Geweldig om mee te maken want al die tijd liep hij direct de hoefslag af als ik een begin wilde maken. Zaterdag weer les! Ben wel erg benieuwd, misschien een domme vraag maar waar behalve het aantal sporen zit het verschil in tussen schouderbinnenwaarts en renvers?
Zit het verschil in stelling? Ik begrijp dat met renvers het paard in 4 sporen loopt en schouder binnenwaarts in 3 toch?

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 13:37

O ik heb het al gezien bij de renvers is de buiging andersom.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 17:00

Gaaf dat hij het zo goed oppakt paperboy!

Inderdaad schouderbinnenwaarts kan op 3 of 4 sporen. Maar op moment dat je de buiging wisselt in het schouderbinnen, dan krijg je de renvers. Je komt dan zelf dus aan de buitenkant van de buiging te lopen ipv aan de binnenkant.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 18:11

dankje ijssnuiver, het wisselt nu nog een beetje tussen 3 en 4 sporen. De renvers doen we nog niet maar ik was even benieuwd. De volgende stap is rustig de travers oefenen.

Wanneer gebruik je 3 en wanneer 4 sporen bij SB?

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 20:20

Om eerlijk te bekennen, ben ik daar ook niet zo in thuis wat sporen betreft.
Een mooie volgende stap is inderdaad de travers en daarna de renvers.

Ik ben met mijn oudere merrie sinds kort ook bezig met de renvers, nog onwijs moeilijk, maar een een begin kunnen maken. En met de stappen daarvoor, zijn we nu aan het starten in de draf. Onwijs leuk! En met de jonge pony zijn we nu t/m travers en die moet eerst meer bevestigd voor er een volgende stap bij kan.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 22:19

Wat leuk vind het ook geweldig om te zien in draf, zover zijn we nog lang niet :) .

De travers vind mijn paard nog heel moeilijk, heb het idee dat hij het echt nog niet begrijpt. Pak steeds even mee in het trainen en al is het maar een heeeeel klein beetje in de richting dan ben ik al super blij. Het is wel ontzettend gaaf als ze ineens een oefening begrijpen!

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 08:55

Ik ben qua draf nu bezig met voltes, rechte lijnen en de schouderbuitenwaarts(omdat je dan nog een beetje steun hebt van de bakrand en ze wat makkelijker op de achterhand blijven). Volgende stap is schouderbinnenwaarts, maar daar vind ik de draf nog te onstabiel voor.

Gaaf is dat he als ze het gaan begrijpen! En het kwartje kan zomaar opeens vallen, super leuk is dat.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 16:31

Ja echt geweldig, ik ben ook helemaal fan van alle filmpjes die op internet te vinden zijn! Zo mooi om te zien. Bij ons op stal zijn steeds meer mensen die er in geinterresseerd zijn een lesje gaan nemen, superleuk!

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 19:56

Mijne voert de oefeningen op zich in grote lijnen vrij snel uit. Bij nieuwe oefeningen komt haar karakter wel altijd duidelijk naar voren... stresss! Help dat kan ik niet....
Maar dat ik vooral psychisch. Lichamelijk kan ze alle oefeningen makkelijk uitvoeren.

Zelf vind ik vooral het letten op de details, of ze de oefening helemaal correct uitvoert heel lastig. Ik vind dit altijd wel lastig om zo 1,2,3 te zien.
En erop ben ik nu bezig in stap. Gewoon op een volte in balans lopen (verder geen oefeningen oid) Maar vind het nog lastiger om het te moeten voelen!
Voel me echt een beginner dan die moet leren paardrijden. Hebben jullie dat ook?