Wat veel om bij te lezen.
Heerlijk is dat, dus blijf vooral posten iedereen.
Speedclickeren deed ik in het begin bij de hoefsmid tijdens het bekappen. Ik wist niet dat er een naam voor was. Hielp erg goed bij Kyra, de eerste keer bij de smid zei de smid dat hij wenste dat alle veulens zo opgevoed waren. Ik ben nu weer begonnen met me te concentreren op hoeven geven, dat gaat gewoon goed. Ik denk dat het de laatste keer ook echt aan de hoefsmid zelf lag. Ik denk dat ze gewoon peuken schijt voor paarden.
Visitor schreef:Even snel vanaf mobiel, ik heb geen probleem met stem beloning.ik gebruik yes echt alleen als brokje volgt en vice versa. En telkens spreek ik het op zelfde enthousiaste manier uit.Ze wee t bij andere woorden dat ze goed bezig is, maar oefening nog niet af gelopen. Ze stopt alleen bij yes. Ik snap daarom ook nooit het advies clicker ipv stem te gebruiken.als je maar consequent bent werkt het volgens mij prima, het principe is inwezen zelfde.
Ik wist (tot Liljebo's post) ook niet waarom de clicker net iets beter werkte, maar ik heb het wel ervaren. Maar vooral pas nadat ik een tijdje met de clicker aan de slag was. Maar ik merkte zelf:
1) Ik varieerde toch met lengte woord en toonhoogte (daarom werkte de clicker waarschijnlijk iets beter in gebruik, precies zoals in dat artikel)
2) Omdat ik het woord "Good" (op zijn Engels) gebruikte op een hoge toon, merkte ik dat ik daarvoor altijd eerst ademhaalde, wat me weer een fractie van een seconde kostte. Ik spreek het woord JUIST op hoge toon uit zodat het echt niet op een ander woord lijkt. Mijn duim is gewoon sneller dan mijn stem.
Ik voer ook nooit zomaar uit de hand. Elk paard moet er iets voor doen. En anders leg ik het voer op de grond 'zodat ik er niets mee te maken heb'.
crosmuller schreef:Ik heb ook een filmpje gezien van een hond die getraind werd volgens de sats methode
De trainer gebruikte een bridge, IB en een no reward signal ( woordje dat betekent je doet het niet goed je krijgt geen beloning). Je kon merken dat al die signalen verwarrend werden voor de trainer ze vergiste zich vaak. Dan is het niet handig meer natuurlijk. No reward signal zou ik zelf ook niet gebruiken het lijkt mij nogal demotiverend voor het dier.
)
Wow wat veel verschillende technieken. Ik vind timing op zich al een uitdaging, als je dat ook nog voor 2 andere criteia moet timen, pfff. Een no reward signal lijkt me ook zeer demotiverend. Vooral bij nieuw gedrag.
Ik gebruik wel eens een no reward signal als ik een bevestigd commando geef en ik krijg een 'verkeerd' antwoord. Ik vraag bv gapen en ik krijg flehmen of hoofd schudden. Als ik na 2x nog het verkeerde antwoord krijg dan draai ik me even om voor een paar tellen of ik loop een stukje weg. Ik kan me nu eigenlijk niet herinneren of het daarna echt beter gaat... (Ik gebruik dit ook niet vaak). Wat doen jullie als je niet het gevraagde gedrag krijgt? Soms denk ik wel dat ik ook te vaak achter elkaar een commando (lichaamssignaal/stem) geef. Hoeveel tijd krijgen jullie paarden om het goede antwoord te geven? Voor je het nog eens vraagt? Of vragen jullie maar 1x?
[***] schreef:Vandaag weer geclickerd, het ging voor geen meter
Denk dat ik me weer teveel aan het focussen ben op de kunstjes, en nu zit ik me af te vragen waarom eigenlijk ... Waarom moet hij kunnen buigen, of liggen, of al die dingen ... Voor wie z'n plezier doe ik dat? Niet voor die van hem blijkbaar, want hij vond het maar een frustrerende bedoening. Was bezig met de target om hem te laten buigen en hij werd me toch kwaad op dat ding ... En de bijtring vastpakken was helemaal geen probleem, maar de target tussen z'n benen aanraken wel. Misschien is hij niet soepel genoeg, of misschien vindt hij het gewoon niks. En waarom zou het ook moeten ...
Niets moet en met clickeren krijgt een paard redelijk wat vrijheid om aan te geven wat hij er zelf van denkt. Gelukkig heb je nog genoeg andere doelen zoals HA om mee aan de slag te gaan. Ik lees altijd wel met plezier je avonturen.
@Solleke_noah: jouw paard heeft kennelijk nog nooit meegemaakt dat hij zelf moet uitpuzzelen wat het antwoord op een vraag is. Maar ik ga mee met eerder gegeven tips: set up for succes en niet te lang trainen in het begin.
Geef hem ook een dagje of twee vrij om na een paar dagen clickeren het nieuwe te laten bezinken. Lekker simpel houden, het is echt een omschakeling voor een paard waar hoogstwaarschijnlik (aanname) het initiatief uit geschopt/geslagen is.
Ik heb veel verschillende reacties gezien: van angstig voor het geluid (een stukje kneedgum ertussen of de clicker in je mouw/zak houden helpt), paarden die de link na 10 x een beloning nog niet lijken te snappen, paarden die dolenthousiast werden, wantrouwig, nieuwsgierig.
crosmuller schreef:Ik heb inmiddels de oplossing voor mijn probleempje met rijden in het bos, dat Myrtle doordraaft als ik bridge (ahem probleempje is eigenlijk een groot woord als dat alles is

. Ten eerste bridge ik dus wat harder (ik zeg eks) zodat ze me zeker hoort. Daarna gooi ik de teugels helemaal los. Dan mag ze zelf kiezen of ze alleen haar hals strekt of stopt voor een snoepje. Eigenlijk niet 100% zuiver positieve bekrachtiging maar goed het werkt voor ons. Het heeft wel effect, in draf is ze makkelijker terug te nemen, ze springt weer netjes aan in de rechtergalop als ik dat vraag (dat was ook even een probleempje) en ik doe zo nog wat andere oefeningetjes. Op de grond ben ik bezig met targeten en volgen en dat doet ze al goed! Laatst al een heel rondje

. Het gymnastiseren/dressuur met de clicker speelt zich vooral nog af in mijn hoofd, lezen en nadenken ed.
Tadaa: het werkt!
Het is de ontvanger die de beloning bepaalt. Als Myrtle lekker wil doordraven en een lange teugel fijn vindt is dat ook een beloning. Als ze voer heel erg belangrijk zou vinden (op dat moment) dan was ze wel gestopt. Je luistert naar je paard.
@Liljebo: wat leuk dat de eigenaresse van het project-paard graag wil leren clickeren. Dan is jouw moeite niet voor niets. Ook heel erg leuk om te lezen dat het paard toch begint te reageren op een positieve manier. Maar je bent nog maar 2x geweest, lees ik dat goed? Ik dacht dat je al weken bezig was.
Wat fijn dat je van Alexandra ook een persoonlijk antwoord hebt gekregen wat nuttig was.
Wat een vervelende bedoeling met je eigen paarden. Ik zou niet weten wat er zou kunnen zijn, maar zou haast aan aan of ander vergiftiging denken. Krijgen ze krachtvoer (misschien is de fabrikant aan het wisselen met een van de ingrediënten), hebben jullie ander hooi of is het deze keer bespoten/onkruidverdelger oid gebruikt? Kan er iets met het (grond)water zijn? Aan zoiets doet het me denken: vage klachten en wel ziek. Juist omdat ze alle 4 wat hebben.
Amable schreef:I
En leuk om te zien hoe rap ze veranderen he? Ik had dat met een lesklantje laatst, die had 2 friezen en echt hoor, wat een onopgevoede, lompe paarden waren dat. Ze had ze ook nog niet zo heel lang, maar echt, dwars door je heen rennen, totaal geen interesse in je, continu op scherp staan mbt de omgeving, geen concentratie, als ze iets zien je zo aan de kant beuken, los trekken enz. Gewoon echt lomp. 2 weken later kom ik voor een 2de les, ze had veel geoefend en joh, wat een mega verschil! Ze konden zich veel beter concentreren, hadden aandacht en respect voor en stonden ook niet meer zo op scherp op alles wat er gebeurde. Heel erg fijn en ontzettend leuk om het verschil te zien

Dan heb je een getalenteerde lesklant (en ze/hij heeft goede begeleiding gehad). Wat leuk om zo'n verschil te zien. Ik weet herken dat Friezen-gedrag wel enorm. Op een of andere manier is die lompigheid voor hun altijd op een of andere manier zelfbelonend gedrag. Ze lijken ook niet onder de indruk te zijn van pijn, maar tegelijkertijd kunnen ze heel gevoelig en licht reageren.
Zo, nu ben ik bij de post waar ik vooral op wilde reageren.
crosmuller schreef:Edit ik wilde nog een vraag in de groep gooien, zijn er paarden die je beter niet met positive bekrachtiging/voedsel kan trainen? Ik was een keer bij een clicker workshop en een van de deelnemers was een hondsbrutale haflinger die moest leren targetten. Hij bleef maar op het zakje snoep afgaan en hij was razendsnel. Het lukte pas een beetje toen er 3 man aan te pas kwamen. 1 met de clicker, een met het voedsel en een met de target. De docente concludeerde dat je dit paard beter met negatieve bekrachtiging kon trainen. Ben wel benieuwd wat de meer ervaren trainers hier daarover te vertellen hebben.
Het feit dat dit paard alles voor voedsel wil doen is mijns inziens juist een teken dat dit een superclickerpaard is. Een hek (al meerdere keren genoemd) is ook mijn eerste gedachte. Maak het ongewenste gedrag moeilijk (blijf achter een hek als je beroofd wordt van je eten) en het gewenste gedrag gemakkelijk.
Ik heb met een workshop ook wel eens geholpen met het geven van de beloning en dat ik eerst het paard clickte omdat de timing nogal slecht was en het paard behoorlijk opdringerig EN ongeduldig. Paard stond al achter een hek.
Dat is toch wel een handig uitgangspunt. Maar aan het eind van de workshop had dit paard inmiddels beleefdheid geleerd en de eigenaresse pakte het ook snel op met timing en handigheid in: opletten opdat het gedrag vertoond werd/click/beloning pakken/beloning geven.
Amable schreef:Voor wie het leuk vindt, de eerste rijfoto's van Vado op bokt
[RIJ-ITP] Llevado (z)onder zadel en (z)onder hoofdstel!
Wat ontzettend leuk! Hoe oud is hij?