Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SuperLiesje

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 12:37

@CarovdG, dat klinkt echt als een super weekend! Hele mooie foto ook, Ise is zeker heel knap!

Ik ga vandaag voor het eerst oefenen wat we afgelopen zaterdag geleerd hebben. Ben erg benieuwd hoe het zal gaan!

Zoals beloofd nog even 2 foto's van zaterdag, dit was dus de allereerste x dat we hier uberhaupt les in hadden.

Werken aan de dubbele longe
Afbeelding

En werken aan de hand
Afbeelding

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 16:15

Klinkt goed Carolien! Jullie hadden ook onwijs mooi weer of niet afgelopen weekend? Stiekem vind ik het wel erg jammer dat we geen foto oid mogen maken, maar de redenen begrijp ik volkomen.
Wij mogen aankomende donderdag weer die kant op en beginnen dan vrijdag. Vind het wel spannend hoor het lesgeven in deze opstelling, het doet mij vreselijk denken aan de rollenspelen tijdens de SOVA vroeger en daar heb ik niet hele goede herinneringen aan...

@Superliesje: leuk om foto's te zien!
Wat ben je aan het doen op de eerste foto? Vind namelijk dat je onwijs ver richting de achterhand loopt(dubbele lange lijnen in centrumpositie, moet veel meer op "singelpositie").

Freeconnect

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 16:28

Leuk je aan het werk te zien Superliesje. Waarom heb je gewerkt en wat is je huiswerk?

We hadden inderdaad goed weer. Zaterdag nog wel die vervelende koude wind maar gisteren was een dag uit het boekje. Ook wel weer eens lekker na al die kou en regen... Les geven vind ik erg leuk en is echt mijn ding. Ik had met de groep waarin ik werkte een goede samenwerking. Duidelijk afspraken maken, helpt daar goed bij.
Straks les geven, werken aan de hand en rijden. We gaan vooral werken aan de balans en het terugplaatsen van de gewicht naar de achterhand.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 16:31

Lesgeven 1 op 1 vind ik ook wel leuk(of althans, leuk genoeg om af en toe eens te doen), zonder een groepje mensen eromheen :o . Maar dat is een kwestie van vertrouwd raken en vaak doen, ken mezelf langer dan vandaag :) .

Freeconnect

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 16:39

Inderdaad, "gewoon" doen. Maar geef het vooral aan, vertrouwen is een must om goed samen te kunnen werken. Ik merk wel dat iedereen heel verschillend les geeft. Ik stel graag open vragen, werk interactief en laat de persoon meedenken. Ik kreeg daar van 2 medestudenten positieve reacties op.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 16:45

Stille meelezer wil even wat melden ;-)

Mijn lieve haf kan al het begin van traver. Vind het wel heel moeilijk stelling te houden maar het begin is er. :-D

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 18:27

Ash_ schreef:
Stille meelezer wil even wat melden ;-)

Mijn lieve haf kan al het begin van traver. Vind het wel heel moeilijk stelling te houden maar het begin is er. :-D

Stelling behouden bij travers is toch niet moeilijk ???

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 20:13

Ijssnuiver: mijn haf is net een paar maandjes 3 en dit was voor zowel hem als mij de eerste x dubbele longe. Dit was dus met name voor ons allebei heel erg aftasten. Zijn vooral bezig geweest met over de hoefslag stappen, en in een rechte lijn naar de overkant sturen. Verder kan ik hem zo makkelijker voorwaarts "drijven" :) Zou je misschien kunnen uitleggen wat jij precies bedoeld? Dan ik dat een volgende x misschien meenemen in het oefenen! Alle tips zijn welkom!

CarovdG: we moeten vooral oefenen wat we zaterdag ook gedaan hebben, aan de dubbele lijnen "vierkante" voltes sturen, eerst in stap, en als dat goed gaat ook in draf :) verder lekker veel overgangetjes oefenen :) aan de hand vooral leren naast mij op "mijn" volte te lopen, op eigen benen :) commentaar en tips welkom!!

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 22:32

@Carolien, stuur je zo even pb. Anders word het wel heel on topic over de opleiding ;) .

@Ash: Leuk dat je, je meld! Ik herken wel wat je bedoeld. Ik heb een paard wat buigen heel moeilijk blijft vinden en de travers echt een lastige oefening vind. Let erop dat je het gewicht op de schouders gelijk verdeeld houd. Die van mij gooit wel de kont naar binnen, maar ook het gewicht op de binnenschouder met als gevolg dat het hoofd naar buiten gaat en je de stelling kwijt bent. Doordat het gewicht dan op de binnenschouder valt is stelling vragen ook niet meer mogelijk.
Bij mij zit de oplossing in kleine stukjes en zorgen dat de binnenschouder hol blijft. Wellicht voor jou ook iets om naar te kijken.

Superliesje: Met de centrumpositie bedoel ik dat je paard in een cirkel om je heen loopt net als longeren, dat is anders dan de menpositie waarin je achter je paard loopt. Je staat dan zelf ter hoogte van ong de singel(maar dan uiteraard verder van je paard af ;) ) en op moment dat de binnenlijn ook door de ring gaat blijft deze in een hoek van 90 graden.
Het drijvend staan klopt inderdaad, dat kan erg helpen zo. Nou leer ik de paarden dat altijd al in het loswerken en daarna in het loswerken, dus dan is dat minder nodig op moment dat je 2 lijnen vast hebt(wat je meer tijd geeft om andere dingen te doen).

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 07:22

Bedankt ijssnuiver. Indd probeer ik dat ook en dan is het wel beter. Schouders blijven gelijk verder gelukkig. Alleen de buiging stelling vind hij moeilijk maar dat schijnt normaal te zijn in het begin. Hoorde ik. :)

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 08:38

Ash_ schreef:
Bedankt ijssnuiver. Indd probeer ik dat ook en dan is het wel beter. Schouders blijven gelijk verder gelukkig. Alleen de buiging stelling vind hij moeilijk maar dat schijnt normaal te zijn in het begin. Hoorde ik. :)

Klopt inderdaad, dat is logisch dat ze dat in het begin wat lastig vinden.
Let er goed op waar de buiging verbreekt, draagt hij niet voldoende of gaat hij stuwen ipv dragen omdat het lastig is of valt hij op de binnenschouder? Of is er iets anders wat de buiging verbreekt?
Knip desnoods de oefening in hele kleine stukjes op. Zet je paard eerst in stilstand in de juiste "houding". Dus achterhand van de hoefslag af(halve volte maken en stoppen als de voorhand op de hoefslag is), dan de juiste stelling en buiging vragen en indien nodig het gewicht weer wat terugplaatsen naar achteren.
Vraag dan een klein stapje travers en als je merkt dat hij de buiging en balans gaat verliezen, stilzetten en weer herstellen in stilstand.
En uiteraard de goede stukken veel belonen!

cyclo86

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 08:48

Afbeelding
Voor mensen uit belgie, ik zelf ga mee doen als praktijk deelnemer ben erg benieuwd, heel spannend eerste keer dat cyclo en ik op verplaatsing gaan voor zoiets :):)

opgeven kan bij info@libertyhorses.be

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 09:04

Bedankt voor de uitleg Ijssnuiver! Uiteindelijk is het ook de bedoeling (althans bij deze oefening) dat ik in centrumpositie sta :) Maar omdat mijn haf het nog erg moeilijk vind, is die drijvende positie voor nu nog even nodig :) Omdat hij het allemaal nog niet zo goed begrijpt valt hij terug in tempo of gaat hij stil staan :)

Nog even een vraagje, met name rechtsom neemt hij aan de dubbele longe stelling naar buiten. Hoe kan ik dit het beste oplossen?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 18:28

SuperLiesje schreef:
Bedankt voor de uitleg Ijssnuiver! Uiteindelijk is het ook de bedoeling (althans bij deze oefening) dat ik in centrumpositie sta :) Maar omdat mijn haf het nog erg moeilijk vind, is die drijvende positie voor nu nog even nodig :) Omdat hij het allemaal nog niet zo goed begrijpt valt hij terug in tempo of gaat hij stil staan :)

Nog even een vraagje, met name rechtsom neemt hij aan de dubbele longe stelling naar buiten. Hoe kan ik dit het beste oplossen?

Misschien eerst meer rechtrichten aan de hand en dan pas verder weg met de dubbele longe gaan proberen te werken ? Ik ben in ieder geval even tijdelijk gestopt met de lange lijnen. Ik wil eerst de balans beter hebben aan de hand.

Caeruleus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 13:10

Doodse stilte hier, even wat leven in roepen :D

Zijn jullie nog lekker aan het werk? Prachtig weer steeds! Vorige week had ik een aantal trainingsdagen en toen heb ik ook twee lessen adhw gehad met de leermeester van mijn instructeur. Wauw wat is die machtig aan de hand! Alle oefeningen zitten er in, en in rap tempo ben ik bijgespijkerd, haha. Ging zo goed dat ik zelfs de piaffe mocht proberen! :oo Voelde me zo vereerd! Ik gaf natuurlijk de verkeerde hulpen eerst, maar toch nog twee pasjes kunnen voelen. Heb Dante vast verteld dat hij later ook zo'n opleiding krijgt, al hebben we er 20 jaar voor nodig, hihi!

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 14:02

Inderdaad een beetje stil hier!
Ik heb afgelopen weekend opleidingsweekend gehad en weer aantal onwijs leerzame dingen meegekregen mbt verplaatsen van de voorhand en achterhand aan de enkele lijn. Waardoor je eigenlijk als vanzelf al een lvo hebt. Super gaaf en eenvoudig zodra het paard de hulpgeving kent!

Bij thuiskomst helaas vrij snel geveld door de griep, nog wel een aantal dagen door kunnen werken(zowel op mijn werk als op een laag pitje met de paarden), maar zit nu al 2 dagen thuis.
Planning dus even om moeten gooien, had weer van alles in de planning na het opleidingsweekend!

Gaaf Caeruleus om te werken met een paard dat al zo'n opleiding gehad heeft! Zo weet je zelf ook weer even naar welk gevoel je op zoek bent. Ik heb tijdens ons weekend ook even mogen werken met een trainingspaard wat daar al enige tijd is en dus goed bekend is met de oefeningen die wij meekregen. Op die manier even heel goed kunnen voelen en ervaren waar ik naar op zoek ben om dit dan ook thuis toe te kunnen passen. (dat 1 dag gedaan en toen werd ik ziek :') ).

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 16:26

Ik heb een poosje niet gereageerd, wel gelezen omdat mijn paard .i.v.m. zijn rugblessure (en wij een kleine pup hadden) een extra maandje weiderust heb gegeven. Sinds een week het werken aan de hand weer opgepakt en al weer een lesje gehad. Mijn koudbloed heeft een enorm stuwend achterbeen linksachter dus we zijn heel rustig begonnen met de traver. Pfff valt niet mee met zo'n heerlijke lompe kerel maar nu na een paar dagen leert hij dat hij niet door mij heen mag lopen en zowaar komt de kont een paar centimeter naar binnen. Een piepklein beginnetje :D . Het lopen naast me en het inbuigen gaat steeds beter, stilstaan doet hij niet meer en af en toe zet hij stukken het binnen achterbeen al wat meer onder de massa. We hebben er nog steeds enorm veel plezier hier :j .

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 18:16

Hier heeft alles ook even op een laag pitje gestaan! 1,5 week geleden is de tandarts voor Amando geweest en omdat zijn wolfskiezen getrokken moesten worden mocht hij 1,5 tot 2 weken geen bit in. Ben van plan morgen eens te kijken hoe hij het doet met een bit in zijn mond, als het goed gaat kunnen we weer verder oefenen! Volgende week zaterdag hebben we in ieder geval weer les!

cyclo86

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 18:38

Hier met het lekkere weer niet te veel achter de pc gezeten :D, maandag les gehad ging super goed *\o/*
begin appuyement en traver op de cirkel gemaakt :):) nooit gedacht dat we zo ver zouden raken :=

nu hopen dat ze morgen met de adhw clinic ook zo goed meewerkt dat we snel bijleren O:)

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-13 16:32

Iedereen geniet van het weer :) Hier wat rustig, maar als ik zo de verhalen lees begint het heel erg te kriebelen :) Het grote probleem, goede instructie vinden in Friesland wat wel betaalbaar blijft en niet direct 5 mederuiters voor nodig zijn...

Onze paardjes hebben even een periode wat rust gehad, nieuwe erbij, en naar de tandarts geweest. Vandaag lekker 2 uren het bos verkent en door de waterbak gewandeld :) Heerlijk :D Morgen maar weer eens aan de slag.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 08:48

Vervelend is dat he Rianne! Ik loop daar ook onwijs tegenaan... Heb al een poging gedaan om hier een x aantal medestudenten te vinden, maar er is niemand echt geïnteresseerd en bereid om wat meer te betalen voor je lessen dan de gemiddelde manege lessen hier op het eiland..

Ik heb gister super fijn aan de hand gewerkt met Whisper. Heel relaxed begonnen met wat basisoefeningen als voorwaartsneerwaarts in stilstand, verplaatsen van de voorhand en de achterhand en als laatst de one rein stop(nieuwe oefening vanuit de opleiding, dus die moeten we even oefenen ;) ). Vandaaruit opgestart op de volte en eigenlijk hetzelfde gedaan: verplaatsen voorhand of achterhand. Zo gaaf om te beseffen hoe weinig hij eigenlijk nodig heeft om stabiel te lopen en hoe klein je kunt blijven in de hulpgeving. Daarna rustig begonnen met de zijgangen, schouderbuitenwaarts en schouderbinnenwaarts. Deze pakte hij super netjes op en schouder buiten zelfs even draf gedaan. Dit trainingsonderdeel afgesloten met travers. Deze blijven vreselijk moeilijk voor Whisper, maar oefening baart kunst :) .

Daarna nog even aan de enkele lijn gewerkt. Met het werken aan de hand, draaf ik inmiddels kleine stukjes met hem. Maar echt heel kort en nog relatief weinig per trainingssessie omdat hij nog niet sterk genoeg is om dat lang vol te houden en dan als een bezetene gaat rennen en ik dat dus niet bij kan houden :') .
Daarom pak ik regelmatig na het werken aan de hand, nog even het werken aan de enkele lijn mee om daarin wat meer kilometers in draf te maken. Zodat hij ook daarin stabieler word en makkelijker schakelt in tempo. Super gaaf dat ook aan de enkele lijn het eigenlijk alleen een kwestie is van verplaatsen achterhand(=ondertreden binnen achterbeen) of verplaatsen voorhand(=vrij maken van de binnen schouder), waardoor ze eigenlijk als vanzelf al in een lvo gaan lopen die in de basis prima is. Voor verdere verfijning moet er uiteraard wel wat meer gebeuren, maar dit is mooi om op te starten.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 09:00

En hoe zet je dan de achterhand of voorhand opzij ?

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 09:15

In het longeren bedoel je of in het werken aan de hand?

Nu eerst werken! Kom er later even op terug :) .

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 09:19

Met longeren.....

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 09:43

Iemand hier ervaring met keetwendingen aan de hand? Hoe zou je dat het beste aan kunnen pakken?