PatronTilly schreef:Hallo, ik ben dit topic tegengekomen en vind het heel interessant.![]()
Ik heb nu zelf ook wel een vraag. Ik heb eens geprobeerd om mijn paard te longeren met de clicker (voor hoofd laag enz.), maar als ik klik kijkt hij zo om naar mij en wil eigenlijk meteen zijn beloning komen halen. Moet ik hem dan verder laten lopen en achteraf zijn beloning geven, of mag ik hem naar mij toe laten komen en meteen zijn beloning geven? Dat laatste zou wel heel moeilijk zijn want dan moet ik d
Welkom!
Ja, de click markeert het gewenste gedrag en is tevens een einde signaal. In het begin stop je dus telkens, maar de 'truc' is natuurlijk om de clicker alleen te gebruiken bij het aanleren van bepaald gedrag. Daarna ga je de clicker afbouwen voor dat specifieke gedrag (bv hoofd laag) en kun je een ander beloningssignaal gebruiken.
Of juist om te weten wat je niet wil doen
Vind het goed klinken verder
) en eventueel naar de horsenality kijken om de reacties te kunnen inschatten/voorspellen. Maar verder dan dat zou ik inderdaad niet gaan
Ben bezig geweest met het beginnen van apporteren (het vastpakken kan hij al, maar nu hetgeen hij moest vastpakken op andere plaatsen houden, meer richting grond) en verder gewoon voetje geven & jambette klein beetje, heb nog wat met de spagaat geklooid (hij bood hem zowat zelf aan, kon ik echt niet laten liggen
Was dit ook bezig met de targetstick maar dat wilde om de 1 of andere reden niet, met de handtarget ging het geweldig goed & snel, maar zit ik zelf weer meer in de "gevarenzone" en hij doet het nooit express, maar hij gooit wel eens wat uit wat niet moet enzo, en nu heeft hij ijzers dus ik vond het toch niet zo fijn
Heb eens gelachen, hem terug stilgezet en weer geprobeerd, nu ging hij wel achterwaarts. Tijdje later nog eens een keertje en toen had ik zelfs amper teugel nodig
maar hopelijk regent het vannacht en morgen
Nu maakt het niet uit als ik "ja" of "goed zo" of "yes" of iets anders zeg, hij weet dat hij dan goed bezig is en pas bij de click komt de beloning. Daarvoor stopte hij ookal bij "ja" (volgens mij gebruikte ik ook yes) en ik zei ook regelmatig "yes" terwijl ik dat niet echt bedoelde
) en dat is dan toch wel leuk. Heb hem zelfs nog gepest daarmee, door in plaats van links terug naar de stal te gaan naar rechts te gaan en daar op een grasveldje met bomen nog stuuroefeningen te hebben gedaan. Hij mocht dus EN niet terug naar de stal EN niet grazen EN hij moest luisteren en snel reageren. Arme pony
) en daar doet hij het toch ook voor, niet enkel voor de snoepjes, maar hij doet het toch ook beter als baasje gelukkig is hoor, of als er mensen staan te kijken die hem allemaal geweldig vinden
Oeps... De beloning durfde hij niet eens te komen halen. De keren daarna ging gelukkig al beter en heb aan de lopende band click-beloning gedaan, tot het kwartje wel leek gevallen. De target nu al introduceren leek me wat snel, dus dacht ik nog even voedselweigeren (beleefdheid) mee te nemen. Op het sluiten van mijn hand als hij de beloning wou pakken reageerde hij al onrustig en verward, toen ik hem met mijn gesloten hand een zacht (!) duwtje tegen zijn neus gaf, stond hij alweer in de hoek van de stal met grote ogen naar me te kijken en liep toen heel snel de stal uit
Arm ding, ik had niet verwacht dat het zo diep zat... Ik weet niet eens goed wat nu het probleem was, maar hij kwam erg onzeker over, die ogen ook, hij begreep niet wat ik van hem wilde en waarom ik ineens zo anders tegen hem deed (eigen, menselijke interpretatie, I know, maar zo leek het...). Ik heb hem terug bij me gevraagd en nog een aantal keer beleefdheid geoefend, zijn reactie was gelukkig al minder heftig en na een aantal keer bleef hij braaf wachten op de click voor hij zijn beloning pakte.