Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 18:52

PatronTilly schreef:
Hallo, ik ben dit topic tegengekomen en vind het heel interessant. :)
Ik heb nu zelf ook wel een vraag. Ik heb eens geprobeerd om mijn paard te longeren met de clicker (voor hoofd laag enz.), maar als ik klik kijkt hij zo om naar mij en wil eigenlijk meteen zijn beloning komen halen. Moet ik hem dan verder laten lopen en achteraf zijn beloning geven, of mag ik hem naar mij toe laten komen en meteen zijn beloning geven? Dat laatste zou wel heel moeilijk zijn want dan moet ik d

Welkom!

Ja, de click markeert het gewenste gedrag en is tevens een einde signaal. In het begin stop je dus telkens, maar de 'truc' is natuurlijk om de clicker alleen te gebruiken bij het aanleren van bepaald gedrag. Daarna ga je de clicker afbouwen voor dat specifieke gedrag (bv hoofd laag) en kun je een ander beloningssignaal gebruiken.

liljebo

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 19:21

Welkom partontilly. Ik ga met HL mee. Click is einde oefening. Als je in een sessie heel veel stil staat, is het een goede sessie , zegt Inge. Logisch... want dat betekent dat er veel reden was voor beloning. In het begin lijkt dat irritant, maar het kan wel zorgen voor een zeer stabile basis.

HL. ook bedankt voor het meedenken. Targetten van werkspullen is een goed idee.
Meerdere keren per dag een korte sessie is helaas niet haalbaar. Ik moet erheen rijden en kan geen halve dag daar doorbrengen. Heb ook mijn werk (extra veel werk omdat zieke paarden duur zijn), zieke paarden, honden die aandacht behoeven, huishouden etc.
Ik moet dus echt naar de pony heenrijden, daar ermee werken en weer naar huis.
Het zou makkelijker zijn als ze hier stond, maar dat wordt erg lastig gezien ze niet te laden is, in paniek raakt zonder haar weidegenoot waar ze al jaren mee samen staat (en al jaren niet meer van gescheiden is geweest) etc. Bovendien zijn mijn paarden ziek en mag er geen ander paard bij (kleed mij ook om en ontsmet alles, voordat ik erheen ga) Maar lastiger is het wel, op deze wijze.
Meditatie e.d. ligt wat lastiger voor mij. Ik heb daar niet echt iets mee, dus dat werkt voor mij gewoon niet zo fijn, denk ik.

NAV het brainstormen hier met jullie (al pratend en schrijvend krijg je alles beter op een rij), heb ik in ieder geval wel besloten dat ik toch kijk of een hoek van de wei met een draadje af te zetten is, zodat ik apart met haar kan staan, zonder dat ze meteen buiten haar veilige wei hoeft te gaan en ga ik toch eerst werken aan simpel gedrag zoals targetten, hoofd laag, wijken voor druk, uit mijn ruimte staan, stil staan etc.
Ik heb er goed over nagedacht en de manier die mij was aangeraden, ligt mij niet.
Althans niet bij dit paard.
Het creeert veel te veel onrust (te meer omdat je het met iemand anders moet doen, die niet thuis is in het clickeren en makkelijk ongewild verkeerde signalen geeft) en het feit dat ze gewoon boven op je gaat staan, je omver loopt etc, voelt niet goed en niet als veilige basis om aan problemen te gaan werken. Ze loopt al maanden op slechte hoeven, dus komt het ook niet op een week en onder druk werken, kan ik toch al niet.

Ik wist gewoon dat mij iets dwars zat met de methode van het speedclickeren, hoewel het met silja goed bruikbaar was. Maar ik besef dus gewoon dat dat het hele gedrag van de pony is, het totaal niet respecteren van je ruimte, de onrust, gevoel van gebrek aan controle en dat is gewoon link.
Maar nu weet ik dus hoe ik verder wil gaan
Bedankt allemaal voor het meedenken. Ook als ik misschien niet ieder advies exact opvolg, helpt de visie van jullie wel bij het helder krijgen van mijn eigen gevoelens bij de training.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 22:27

Reacties helpen vaak om zelf tot een plan van aanpak te komen :j Of juist om te weten wat je niet wil doen :Y) Vind het goed klinken verder :) En ik bedoelde qua Parelli ook echt puur de friendly (het roundpengedeelte is eigenlijk niet eens Parelli :+ ) en eventueel naar de horsenality kijken om de reacties te kunnen inschatten/voorspellen. Maar verder dan dat zou ik inderdaad niet gaan :)

Hier vandaag nog wat geclickerd, hij had even moeite met erin te komen maar toen hij éénmaal op gang was ging het best goed :D Ben bezig geweest met het beginnen van apporteren (het vastpakken kan hij al, maar nu hetgeen hij moest vastpakken op andere plaatsen houden, meer richting grond) en verder gewoon voetje geven & jambette klein beetje, heb nog wat met de spagaat geklooid (hij bood hem zowat zelf aan, kon ik echt niet laten liggen :Y) ) en nog met de target gewerkt richting het buigen toe. Alleen maakt hij er een soort compliment/buiging van .. De ene keer dacht ik met het compliment aan de slag te zijn, de andere keer bleven de benen weer stug op de grond en was het alleen richting buiging. Moet me toch nog wat meer inlezen over die dingen heb ik het idee := Was dit ook bezig met de targetstick maar dat wilde om de 1 of andere reden niet, met de handtarget ging het geweldig goed & snel, maar zit ik zelf weer meer in de "gevarenzone" en hij doet het nooit express, maar hij gooit wel eens wat uit wat niet moet enzo, en nu heeft hij ijzers dus ik vond het toch niet zo fijn :+ Niks gebeurd, maar gewoon het idee zeg maar ...
Na het clickeren ben ik ook nog even gaan rijden in het bos, we hebben 1x een discussie gehad over links/rechts (ik wilde rechts, hij links, ik heb gewonnen :Y) ) maar verder deed hij het prima! Ook eens wat andere dingen geprobeerd, zoals stap-galop en achterwaarts. Heb volgens mij nog nooit echt achterwaarts onder het zadel gedaan met hem :+ Maar de eerste keer hield ik dus halt, ik zet mijn gewicht wat naar achter en ik zeg "[***], terug" en [***]? Die draait zich om en begint terug te wandelen! Hij had wel gelijk, maar dat was toch niet mijn bedoeling :') Heb eens gelachen, hem terug stilgezet en weer geprobeerd, nu ging hij wel achterwaarts. Tijdje later nog eens een keertje en toen had ik zelfs amper teugel nodig :D (niet dat ik hem daarvoor achteruit trok ofzo, gewoon contact, maar nu waren ze los). Hij doet wel z'n best :j Al kreeg ik wel het gevoel dat het grondwerken toch wel al even geleden was, dus daar ga ik weer werk van maken .. alleen stom dat de piste zo slecht ligt nu :( maar hopelijk regent het vannacht en morgen :Y)

Welkom PatronTilly!
Een click is inderdaad altijd einde oefening, soms beslist een paard zelf om door te lopen en dan laat ik ze dat ook doen, maar als die stopt krijgt die ook een beloning. Wat ik wel doe is werken met een zogenaamde bridge, dat is bij mij "jaaaa" of "goed zooo", dit is een soort stembeloning die aangeeft dat hij goed bezig is, maar dat hij nog even moet verder doen voor de click. Werkt hier wel goed :j Al probeert hij soms dan ook eens te stoppen en een snoepje te ontvangen :+ maar dan beginnen we gewoon weer opnieuw, snoepje komt enkel na een click :)

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 22:42

De click is toch juist de bridge? Bij mij is dat een woord.
Vandaag voor tweede keer kort geoefend met hoofd laag in draf op cirkel en kon nu al een rondje tot de bridge. dus ja in het begin sta je vaak stil en dat lijkt onhandig, maar je kan al snel steeds iets langer..
Liljebo kan je wat vertellen over dat speedclickeren? Heb wel een idee wat het is, maar weet niet of het klopt. En waarom werkt het nu niet voor jullie?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 22:50

Zit nu te denken of het een andere naam heeft ... want de clicker is inderdaad ook een bridge ... Ik weet het niet ^)
Maar er zit een verschil tussen hetgeen aangeeft dat ze mogen stoppen voor hun beloning, en hetgeen dat aangeeft dat ze goed bezig zijn en op die wijze moeten verder doen of nog net iets beter moeten ... Ik werkte vroeger ook enkel met mijn stem (zonder clicker) maar ik kwam dan in de problemen als hij wel goed op weg was, maar er nog net niet was ... Ik kon dan niet aanmoedigen want dan stopte hij meteen en als ik niks zei dan gaf hij op en bleef hij niet proberen. Dus vandaar de clicker geïntroduceerd als eindpunt en het woord als "goed bezig maar nog even verder". Hoe heet dat nu toch weer .. :x

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 22:53

Weet niet hoe dat heet, maar dat doe ik ook (goed zo, braaf), en dan "yesss"als bridge...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 22:55

Heeft je paard het niet moeilijk met het onderscheid? Of jij moeite met het gebruik?
Wij hadden problemen met allebei, dus daarom maar de clicker erbij gehaald :)) Nu maakt het niet uit als ik "ja" of "goed zo" of "yes" of iets anders zeg, hij weet dat hij dan goed bezig is en pas bij de click komt de beloning. Daarvoor stopte hij ookal bij "ja" (volgens mij gebruikte ik ook yes) en ik zei ook regelmatig "yes" terwijl ik dat niet echt bedoelde :+

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 07:00

Ik vind toch dat je aardig op weg bent met VD, sabine. Ik kan er niet veel van. Doe af en toe iets wat op buiging of op spaanse pas lijkt, puur omdat de paarden dat leuk vinden als afsluiting van een training.
Klopt dat praten/schrijven helpt zaken op een rij te zetten. Ga er volgende keer weer met frisse moed heen.
Knap trouwens dat cobe het in het bos zo goed doet en achterwaarts meteen snapte. Het scheelt enorm als je al vaak vanaf de grond hebt gewerkt. Dan leggen ze die link gemakkelijk.

Ik gebruik overigens om dezelfde reden als jij een clicker. Ik kon anders op den duur niets meer zeggen of ze stonden stil. Vooral silja had dat erg. Ondanks gebruik vast woordje, wat je normaal gesproken niet gebruikt. Zij vond: stem=beloning.
Als ik geen handen vrij heb, gebruik ik wel tegenwoordig soms de tong-click. Soort nabootsing van de clicker met de tong. Niet zo helder als de echte, vind ik, maar ze begrijpen dat wel goed.

Visitor, de term speedclickeren komt eigenlijk van een andere trainer en komt er eigenlijk om neer dat de clicks/treats elkaar continue opvolgen. Dus gaat het goed, dan is het doorlopend cl en t. Alleen op het moment van spanning/aanzet ongewenst gedrag leg je het accuut stil. Timing is zeker hierbij alles. Daar mag je dus echt geen fouten bij maken.
Het is heel bruikbaar als je een paard snel iets moet leren, zoals bv de medische behandelingen bij silja. Ik had toen geen tijd tot opbouwen, dus toen heb ik die techniek gebruikt. Het vele eten leidt af en maakt dat de beloning in verhouding met het ongemak komt. Verwachten dat ze pijn tolereren of een trauma overwinnen voor een half schijfje wortel is nl niet reeel. Het moet in verhouding staan.
De genoemde trainer is daar heel kundig in en gebruikt het met problemen zoals hoeftillen, Ook al omdat hij dan gewoon eenmalig met hoefsmid samenwerkt.
Je doet dat samen met iemand die bij het hoofd van het paard staat en bij jouw click onmiddellijk voert. Maar dus ook stopt als jij stopt.

Ik vind het bij dit paard niet werken, omdat het paard in zijn geheel moeilijk te hanteren is (komt nooit in de hand, loopt niet mee of gaat haar eigen weg, blijft niet staan, reageert nergens op), geen persoonlijke ruimte respekteert (altijd gevoerd in de wei...)en heel hectisch is. Ik kom wel een eind met speedclickeren, maar het voelt gewoon niet veilig om verder te gaan omdat het paard bovenop de 'voerder' gaat staan, te veel beweegt etc. Ik zie geen echte ontspanning. Alleen willen vreten en frustatie.
Met silja werkte het perfect, maar zij is goed gemanierd en clickerwise.
Dat het bij dit paard niet werkt kan best aan mij liggen, maar goed... het zij zo. Het voelt gewoon niet safe en dat is wel een voorwaarde voor mij.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 07:16

liljebo schreef:
Je doet dat samen met iemand die bij het hoofd van het paard staat en bij jouw click onmiddellijk voert. Maar dus ook stopt als jij stopt.

Heb je hier je eigen antwoord misschien? Iemand bij het hoofd laten staan?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 07:46

dat werkt dus niet zo. Dat was precies een reden waarom ze zo onrustig werd, denk ik. Ze liep hem omver, bleef trekken aan het halster, ging van links naar rechts etc. Bij sil werkte dat wel, omdat zijn gewoon clickerwise en goed gemanierd is. Daar deed ik dat nl ook omdat we snel het kunnen behandelen van die uier moesten regelen.
Maar bij dit paard dus niet.

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 07:59

Even snel vanaf mobiel, ik heb geen probleem met stem beloning.ik gebruik yes echt alleen als brokje volgt en vice versa. En telkens spreek ik het op zelfde enthousiaste manier uit.Ze wee t bij andere woorden dat ze goed bezig is, maar oefening nog niet af gelopen. Ze stopt alleen bij yes. Ik snap daarom ook nooit het advies clicker ipv stem te gebruiken.als je maar consequent bent werkt het volgens mij prima, het principe is inwezen zelfde.
edit: komt misschien ook dat ik mijn paard nooit(echt nooit, was daar erg op tegen) uit de hand heb gevoerd in de tien jaar dat ik haar heb, voor ik ging clickeren. Ze moest echt even snappen dat dat kon en mocht en dat heb ik meteen aan yes gekoppeld, dus er is dan misschien minder gevaar voor verwarring dan met paarden die voorheen ook zonder bridge wel eens wat kregen.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 08:34

Ik denk dat het ook per paard verschilt. Ik heb paarden meegemaakt waarbij het geen probleem was, maar bij een paard als silja werkte het dus totaal niet. Het gaf veel onduidelijkheid.
Ook ik voerde de paarden nooit uit de hand en dat doe ik nu nog steeds niet buiten clickertijd, dus dat heeft er weinig mee te maken, denk ik.

Overigens is er onderzoek naar geweest en bleek de clicker in alle gevallen effectiever, omdat het monotone, neutrale geluid blijkbaar een andere weg aflegt in de hersenen en een meer reflexmatige verbinding wordt gelegd.
Exact kan ik het niet meer uitleggen.. ik zal eens kijken of ik dat onderzoek kan vinden als ik wat meer tijd heb.

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 10:11

Het zal dan inderdaad ook wel per paard verschillen. Dat onderzoek lijkt me interessant!

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 10:21

Visitor schreef:
Het zal dan inderdaad ook wel per paard verschillen. Dat onderzoek lijkt me interessant!

er is meer, maar dit is er een
http://www.clickertraining.com/files/Wo ... FICACY.pdf

Volgens pryor moet bij stembridge meer 'uitgefilterd' worden door een dier, omdat een stem heel erg veel betekenissen kan hebben (goed gedaan, ga door, potverdorie, niet doen, braaf, beetje vlugger, gewoon wat babbelen etc etc) terwijl de clicker altijd slechts 1 betekenis heeft; click = beloning.

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 10:42

Dank je. Abstract gelezen, dat pleit toch wel voor de clicker, ja! :j Ben wel benieuwd of ze ook zo'n onderzoek hebben gedaan met verschillende woorden. Hier ging het om 'good' en kan me voorstellen dat je daarin nog (al dan niet onbewust) wat meer varieert in klank/duur dan bij een woord als 'yes' of 'eks', en bovendien vraag ik me af of van belang is dat het een woord is dat (bij engelssprekenden) ook vaak in gewone taal of door anderen om het dier heen wordt gebruikt of voorheen al is gebruikt. Ik vraag me af of die dingen nog wat uitmaken (omdat naar mijn idee 'yes' zo goed werkt, maar misschien zou het met clicker nóg beter gaan, dat weet ik natuurlijk niet). Zal later het hele artikel eens lezen, leuk.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 11:52

Visitor schreef:
Weet niet hoe dat heet, maar dat doe ik ook (goed zo, braaf), en dan "yesss"als bridge...

Heet intermediate bridge Of ga zo door signaal :)

Ik gebruik "eks" als bridge. Ik ken de voordelen van de clicker maar vind het onhandig om iets in mijn handen te moeten hebben. Wie weet verander ik ooit van gedachten. Ik ben jaren geleden al voorzichtig begonnen met clickertraining maar niet zo fanatiek als nu. Ik gebruikte toen de slechtst gekozen bridge ooit! "koekje" beetje te lang en lijkt teveel op goed zo :). Ik vond het wel leuk om te zeggen het gaf wel een feestelijk tintje aan de training. Leven en leren :)

Liljebo is de intermediate bridge niet een alternatief voor het speedclickeren?

Ik heb een filmpje gezien waar een dolfijn 20 minuten door een dierenarts behandeld werd en uiteindelijk 1 visje kreeg. Maar daar is vast heel wat training aan vooraf gegaan.
Laatst bijgewerkt door crosmuller op 21-08-12 12:06, in het totaal 2 keer bewerkt

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 11:54

Die woorden zocht ik, intermediate bridge! :j
Dank voor de uitleg over speedclickeren trouwens, Liljebo. Het was wat ik me ervan voorstelde. Kan me indenken dat dat niet in elke situatie even goed werkt.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 13:30

CM Intermediate bridge heeft een heel andere werking dan het doorlopend clicken in een beginsituatie. Het speedclickeren kun je vergelijken met het aanleren van een nieuwe opdracht (of onder moeilijke omstandigheden) waarbij je een dier op heel hoog reinforcement zet (doe je meestal toch aan het begin van iets nieuws om te motiveren) maar dan iets extremer

Intermediate bridge is een ander verhaal, kan het werken met HR niet vervangen en is eigenlijk wat omstreden onder de clickertrainers. :) Ik werk er zelf niet mee.
Over die dolfijn...het is zoals je zegt... daar gaat veel training aan vooraf met verschillende vormen van reinforcement, altijd beginnend met high (continuous) reinforcement en dan gaan ze vaak over op de verschillende vormen daarvan zoals intermittent r. , fixed interval, variabel interval, fixed ratio, variabel ratio etc. om gedrag 'uit te rekken' waarbij wel regelmatig stappen terug worden gezet in de keten ((gedrag is meestal een keten van kleine stappen) om ervoor te zorgen dat het geheel sterk blijft.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 15:13

liljebo schreef:
CM Intermediate bridge heeft een heel andere werking dan het doorlopend clicken in een beginsituatie. Het speedclickeren kun je vergelijken met het aanleren van een nieuwe opdracht (of onder moeilijke omstandigheden) waarbij je een dier op heel hoog reinforcement zet (doe je meestal toch aan het begin van iets nieuws om te motiveren) maar dan iets extremer

Intermediate bridge is een ander verhaal, kan het werken met HR niet vervangen en is eigenlijk wat omstreden onder de clickertrainers. :)

Hmm ik snap dat het niet hetzelfde is maar bij een dier die de IB kent is het wel nuttig bij bv dierenarts onderzoek denk ik. Ik heb het laatst gebruikt bij Myrtle toen ze een vervelend onderzoek moet ondergaan. Nou kan ik natuurlijk niet met zekerheid zeggen of het hielp omdat ik niet weet wat er zonder de IB was gebeurd maar ze bleef wel braaf en rustig. Wat ik wel zeker weet is dat de IB handig is bij het uitbreiden van de duur van het gedrag bv hoofd naar beneden. Inge Teblick noemt het in haar boek. Bij de dolfijn uit het filmpje werd het inderdaad niet gebruikt.

Ik heb ook een filmpje gezien van een hond die getraind werd volgens de sats methode
De trainer gebruikte een bridge, IB en een no reward signal ( woordje dat betekent je doet het niet goed je krijgt geen beloning). Je kon merken dat al die signalen verwarrend werden voor de trainer ze vergiste zich vaak. Dan is het niet handig meer natuurlijk. No reward signal zou ik zelf ook niet gebruiken het lijkt mij nogal demotiverend voor het dier.

Heb je leuke linkjes over de intermediate bridge? Ik ben wel benieuwd waarom het omstreden is :)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 16:29

Ik heb ondertussen zoveel documenten doorgeploegd dat ik niet alles meer weet te vinden, Maar als je zelf eens fiks gaat googlen bij clickertraining en dan vooral de engelse/amerikaanse sites kom je die info, incl hoe en wat wel tegen. Het boek animal training van ken ramirez is ook een geweldige infobron met vele verwijzingen naar research...

Maar heel in het kort..... IB heeft dezelfde 'problemen' als de stembridge, nl dat er te gemakkelijk ruis ontstaat, die verwarrend/afleidend kan zijn voor het dier.
Het is ook niet nodig.
Als je begint met HR en dan overgaat op al dan niet variabel schema of interval schema, bouw je vanzelf de duur uit.
IB wordt in dolfijnentraining en zoo niet gebruikt.

Het voorbeeld van de hondtraining is geen voorbeeld van effectieve training. Hoe simpeler, hoe beter. Gewoon 1 signaal voor 'goed', zorgen dat het dier bijna niet anders kan dan slagen en stapsgewijs uitbouwen zou voldoende moeten zijn.
Maar hierover verschillen dus de meningen. Duik erin en je komt vanzelf dergelijke beschouwingen tegen.
:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 21:08

Vandaag weer geclickerd, het ging voor geen meter :7
Denk dat ik me weer teveel aan het focussen ben op de kunstjes, en nu zit ik me af te vragen waarom eigenlijk ... Waarom moet hij kunnen buigen, of liggen, of al die dingen ... Voor wie z'n plezier doe ik dat? Niet voor die van hem blijkbaar, want hij vond het maar een frustrerende bedoening. Was bezig met de target om hem te laten buigen en hij werd me toch kwaad op dat ding ... En de bijtring vastpakken was helemaal geen probleem, maar de target tussen z'n benen aanraken wel. Misschien is hij niet soepel genoeg, of misschien vindt hij het gewoon niks. En waarom zou het ook moeten ...

Ben toen gestopt en heb nog even gewoon met hem gewerkt, eventjes dubbele longe (maar ik was na 5 minuten al 3 keer gestikt in het stof dus dat snel opgegeven :') ), even gekeken of het stuur bij het lange lijnen er nog op zat (was echt lang geleden) en dan nog een rondje buiten. Meneer deed weer prima z'n best, had ineens een hardwerkende en meewerkende pony :D

Denk dat ik me weer maar ga concentreren op het echt dressuurmatige in combinatie met horse agility, qua VD houden we het maar even voor bekeken. Af en toe eens flemen omdat hij dat leuk vindt, en binnenkort eens kijken of hij nog eens op het blok wil (maar dan in het kader van HA) maar verder dan dat doen we maar even niet. Heb zo van die periodes, het ene moment lijkt het mij super om dat allemaal aan te leren, het andere moment vraag ik me af waarom ik het doe :')

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 21:24

haha... van die periodes hebben we allemaal wel, denk ik. Niet erg. Je kijkt toch naar je paard en houdt daar rekening mee... wat meer kan een paard zich wensen. Niets gek dat hij dan weer zo ijverig is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 21:45

Hmmja, maar toch kan ik mezelf wel elke keer voor de kop slaan dat ik toch altijd een stukje te ver wil doorpushen om het zo te zeggen ... Ik wilde zo graag die buiging bv., maar waarom eigenlijk? Om te laten zien "kijk wat [***] kan!" .. Nah, dat is ook maar niks hé ... Ik merk dat hij veel meer voldoening haalt uit actief een parcours doen, dus HA-dingetjes, dan bij wijze van spreken gewoon op 1 plaats te blijven staan en het lichaam in allerlei posities te brengen ...

Maar het langen lijnen ging wel héél erg goed, ondanks eerdere frustraties (van beide kanten :P ) en dat is dan toch wel leuk. Heb hem zelfs nog gepest daarmee, door in plaats van links terug naar de stal te gaan naar rechts te gaan en daar op een grasveldje met bomen nog stuuroefeningen te hebben gedaan. Hij mocht dus EN niet terug naar de stal EN niet grazen EN hij moest luisteren en snel reageren. Arme pony :P Maar hij deed het echt zo super! :D Hij werd zelfs overijverig, op een bepaald moment begon hij te stappen en te draaien, ik kon bijna niet meer volgen, zo snel & soepel ging het :') En hij voelt op zo'n momenten ook wel dat ik het echt super vindt wat hij doet (en ik vertel hem dat ook wel ;) ) en daar doet hij het toch ook voor, niet enkel voor de snoepjes, maar hij doet het toch ook beter als baasje gelukkig is hoor, of als er mensen staan te kijken die hem allemaal geweldig vinden :Y) :')

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 22:53

@liljebo: bedankt voor de interessante link.

Vandaag en gisteren niet echt een training gedaan. Ik had Leon bij mij en hij is een beetje ziekjes. Maar gister was Kyra een beetje onbeleefd omdat ik ook op Leon aan het letten was en ik werd naar een plukje gras getrokken. Dus toen we bij het stukje gras kwamen waar we op weg naar toe waren, heeft ze eerst rustig moeten wachten tot ze 'niets' deed. Vandaag liep ze keurig mee zonder onderweg alvast te gaan voorproeven en toen ik haar even later riep, kwam ze van het gras af naar me toe.

Ook de niet-trainingsdagen zijn altijd wel toch trainingsdagen. Ook al is het een piepklein oefeningetje. Maarja ik ben zelf van mening dat je ALTIJD aan het trainen bent, zodra je in zicht bent leert het paard wel iets van (of over) je, of jij over het paard.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 06:30

De allereerste clickersessie met ex-manegepaard is achter de rug. Ik was erg enthousiast met beloning, clicker en targetstick naar de wei vertrokken, dacht, even de clicker laden en we kunnen beginnen. Trof hem aan in de schuilstal en ben daar maar begonnen, zo kon ik de andere paarden ook gemakkelijk weghouden (een piste kan soms wel handig zijn merk je dan :) ). Bij de eerste klik stond Soldier in de hoek van de stal met grote ogen naar mij te staren :(:) Oeps... De beloning durfde hij niet eens te komen halen. De keren daarna ging gelukkig al beter en heb aan de lopende band click-beloning gedaan, tot het kwartje wel leek gevallen. De target nu al introduceren leek me wat snel, dus dacht ik nog even voedselweigeren (beleefdheid) mee te nemen. Op het sluiten van mijn hand als hij de beloning wou pakken reageerde hij al onrustig en verward, toen ik hem met mijn gesloten hand een zacht (!) duwtje tegen zijn neus gaf, stond hij alweer in de hoek van de stal met grote ogen naar me te kijken en liep toen heel snel de stal uit :\ Arm ding, ik had niet verwacht dat het zo diep zat... Ik weet niet eens goed wat nu het probleem was, maar hij kwam erg onzeker over, die ogen ook, hij begreep niet wat ik van hem wilde en waarom ik ineens zo anders tegen hem deed (eigen, menselijke interpretatie, I know, maar zo leek het...). Ik heb hem terug bij me gevraagd en nog een aantal keer beleefdheid geoefend, zijn reactie was gelukkig al minder heftig en na een aantal keer bleef hij braaf wachten op de click voor hij zijn beloning pakte.

Hoe was de eerste reactie van jullie paarden op de clicker?