Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-17 00:31

Ik zie dat heel anders: waar een wil is is een weg (ook in trainingsopslossingen verzinnen). Had ik vroeger tijd en geen geld? Dan zorgde ik dat ik ff geld verdiende, en toen ik werkte voor een baas plande ik mijn tijd gewoon goed of anders vroeg ik voor overuren (uur voor uur) of onbetaald verlof er zijn zoveel mogelijkheden als je maar durft te vragen. Denk buiten de box als je wilt gaan! Als je niet wilt gaan hou ik direct op met meedenken. ;) Dan heb ik niets gezegd ook.

Hier in Canada krijg je trouwens maar 10 vakantiedagen, toch gaan we drie weken op vakantie en nog wat weekenden kamperen. Alle Canadezen doen: :wow: :wow: :wow: En wij doen :D

Floortz

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 11:26

Bedankt voor het meedenken, maar ik ben inventief genoeg. Het is gewoon niet handig wat tijdstip betreft en volgend jaar komt ze wellicht weer.
En bijvoorbeeld Alexandra Kurland geeft in Duitsland ook clinics, wat afstand betreft is dat ook te doen. So there are more opportunities.

Sneeuwmaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 11:57

Hoi, ik heb al een aantal dingen gelezen maar ik blijf met een vraag zitten.

Ik heb met mijn paard nu een keer voedselweigering geoefend. Dit pakt ze super goed op. Wat ik van haar wil is dat ze haar hoofd weg draait en het voedsel negeert. Haar hoofd weg draaien doet ze braaf. Maar hoe kan ik de klik nu uitbouwen. Als ik langer wacht komt ze weer terug met haar hoofd. Wat logisch is, maar hoe maak ik haar duidelijk dat ik verwacht dat ze langer gaat negeren. Gewoon steeds meer tijd er tussen laten, of tellen? Hoe doen jullie dat, zodat ze het ook snappen? Of denk ik misschien te moeilijk :')

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 12:57

Kleinere stapjes maken. Als je te lang wacht, dan komt ze inderdaad terug omdat ze wel braaf is, maar geen click hoort. Dus de tijd tussen weggedraaid zijn en de click veel korter maken. Tellen is veel te lang, het werkt met momenten.
Het opbouwen kan niet in 1 dag. Als je elke keer dat je gaat clickeren begint met voedselweigeren, dan kun je het opbouwen. Wat clickertraining eigenlijk inhoudt, is dat je gewenst gedrag conditioneert. En daar gaat tijd overheen, en gaat met (soms heel) kleine stapjes zodat je paard het blijft begrijpen.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 13:33

Ik zag 3 pagina's terug wat over nare ervaringen ombuigen.
Vanmiddag ga ik voor de tweede keer aan de slag met een paard wat erg bang is met opstijgen en gaat dan af uit blinde paniek.
Ze willen hem kopen mits dit oplosbaar lijkt, lief paard en geen kwaad in.
Vriendin van mij wil hem kopen maar is vooral handig ohz en aan de longe, en haar andere pony is gewoon minder gevoelig, deze vergt echt een andere tactiek.
Ze wist het niet meer, en gisteren een poging gedaan met clickeren.
Nou dat vind meneer wel wat en al snel mocht ik het zadel vastpakken of ik op wilde stappen.
Eerst begonnen met aanraken met carrotstick icm clicker, stapje achteruit, meelopen, die dingen en dat is het punt ook niet.
Paard lijkt het allemaal snel op te pikken, en vanmiddag gaan we weer aan de slag.
Hij is wel echt heel slim, dus dat is wel heel leuk en het beestje is echt heel lief.
Ik ben benieuwd hoe hij vandaag is, gister was de eerste keer met clicker dus hij zal denk ik wel redelijk vlot doorkrijgen dat er geen straf op staat.
Zodra hij door heeft dat we niet boos worden denk ik dat het best een heel ander paard zal worden, dat was gister al zichtbaar.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 17:58

Ik ben benieuwd naar je vorderingen!
Ik heb er ook een met een ernstig opstapprobleem. Ik heb hem nu bijna een jaar, en het gaat al beter dan in het begin. Maar ik had eigenlijk al gehoopt dat ik al eens gewoon zelf op kon stappen :')

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 20:03

Ik mocht al met mijn voet in de beugel net, en er gewicht op zetten. :Y)
En dat aan een los touwtje zonder angst. :D

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-17 20:18

Leuk om te horen dat jullie paarden met angst aan het helpen zijn. Hou echter rekening met de context shift en neem dat vooral ook mee in je training.

@kimmie: een context shift is dat je leert een paard hetzelfde te reageren in andere omgevingen (de context van de oefening veranderd) zodat het paard leert generaliseren en de cue van de omgeving te onderscheiden.

Dit kun je soms ook omgekeerd aanwenden in je training. Met een paard dat ik kende met opstap problemen stapte ik eerst van de rechterzijde op. Omdat hij dit gewoon toeliet, nam ik aan (nu weet ik meer over lichaamstaal ;) en zal ik misschien een ander mening zijn toegedaan) dat het geen pijn issue was.

Dit paard anticipeerde al op het opheffen van het been van de ruiter met weglopen. Daar zijn we toen begonnen met counter-conditioning. Naast het paard staan, paard staat stil click & bekrachtiging (C&T=click and treat), dan gewicht van linkerbeen van ruiter afhalen (om op te tillen en in de beugel te zetten), paard staat stil: C&T, dan ruiterbeen optillen, naar de beugel brengen enz

Tegelijkertijd afwisselen met druk op de beugel, frunniken aan het zadel, erop hangen enz. Neem zoveel mogelijk aspecten van het opstappen mee. En o ja, in dit geval prikte de ruiter ook telkens met haar tenen in haar paard zijn buik tijdens het opstappen, waardoor hij weg stapte (op aanwijzing van deze 'beenhulp'), waardoor ze uit balans raakte en ook nog eens in het zadel plofte. Het opstijgen was dus een aaneenschakeling van aversieven waardoor het paard leerde: weet je wat? Ik laat je er gewoon helemaal niet op.

Ik denk persoonlijk dat het ook nog meespeelt hoe zacht de ruiter in het algemeen communiceert in het zadel. ;) Al met al kan het een grote klus zijn om een paard hiermee te helpen.

Ik ben benieuwd naar jullie aanpak en ik kijk uit naar jullie succes verhalen. :)

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 09:41

Bedankt voor je tips!

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 21:26

Ik ben ook begonnen (eindelijk :') ). Begonnen met voedselweigeren en hoewel mijn paard echt niet de meest intelligente is, had hij het verdomd snel door.
Ik wil dit nog wel een paar keer herhalen maar er ook rustig aan iets anders bij pakken. Denk aan targetten, of zijn er nog andere logische opvolgers?

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 21:41

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 21:50

Oh voetje is ook wel leuk inderdaad. Meelopen kan hij braaf, maar misschien wel goed om het mee te nemen. Paard is overigens al 15, maar door ppid blind en met zijn karakter daardoor niet meer te rijden. Dus we zoeken een andere hobby

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 23:56

Hier heb ik met opstappen gister het hoofdstel toegevoegd.
Hij was braaf met opstappen oefenen, en ik mag nu al hinkelen en meehinkelen.
Daarna het hoofdstel omgedaan met clicker, hij vond het wat spannend zag ik, dus ook dat met clicker.
Vriendin zei nog: ja je moet wel zijn neus ff vasthouden anders doet hij zijn hoofd omhoog!
Echt, exact na dat ze dat zei pakt dat beest terwijl ik het hoofdstel heb alleen voorhield zo vrijwillig zijn bit op. _O- :')
Het was zo'n grappig moment, ik floepte snel t kopstuk over de oren en klaar.
Sta je daar samen echt :+ :') te kijken.
Ofwel dat hoofdstel was al geen punt, maar nu is t helemaal makkelijk. :')

Daarna oefenen met teugels oppakken zonder stress, en inbuigen oefenen zonder stress en tegentrekken.
Dit omdat ik liever heb dat hij bij eerste bij echt opstappen zo min mogelijk risico wil op wegspurten, dan moet dat inbuigen er positief in getraind zitten.
Hij werd nl echt bang als je dat deed, vorige eigenaar deed het ook zo en het levert nu dus onrust op, terwijl het wel veilig is voor de ruiter vind ik.
Daarbij moet het geen paard worden met handleiding, dat hij niet als iemand ooit de teugel eens zo oppakt dat hij vanuit een trauma flipt.
Vervolgstap was teugels vast zoals bij opstijgen en het zadel vast mogen pakken.
Toen met inbuigen naar de knie erbij, en later voet richting de beugel bewegen.
Hij liep wel wat weg, maar niet erg en ik mocht meehupsen.
Dat moet hij toch ook leren, dat dat niet eng is en dat je je dan niet los mag trekken.
Aan het eind mocht ik terwijl hij rustig stil stond, ingebogen en wel met mijn voet in de beugel.
Hij stond ook voor het eerst volledig los.
Afgelopen dagen zat mijn vriendin 3 meter verderop veelal te chillen op een krukje met een leadrope op half 11.
Die lijn eraan was meer voor zijn idee, met langer oefentijd kon het uiteindelijk ook wel zonder, maar die tijd hebben we in dit geval niet.
Uiteindelijk niet erg hoor, niemand stijgt normaal gesproken op zonder hoofdstel, en hij staat nu zonder begeleider gewoon keurig stil.

Dit totaal was drie kwartier, paard leert gewoon supersnel en vond het maar stom dat het voertjes hamsteren klaar was voor die dag. :+
Dat dier heeft echt bij erg enge dingen nu maar 5-10x goed uitgeoerd nodig om het geïnstalleerd te hebben. :)
En dan moet je ook gewoon lekker door, want dan kijkt hij je aan van: dit kan ik allang mens, gaan we nu wat anders doen?
Hij ging daarna heerlijk liggen rollen en was helemaal voldaan.
Nu is dit paard op proef, dus ik moet ook gewoon door als het goed gaat, zodat er een goede beslissing gemaakt kan worden.
De zadelmaker is inmiddels gebeld, beter nieuws kan je niet krijgen toch?
Echt ook zo sneu dat hij de pech had dat niemand hem eerder begreep, hij is heel werkwillig en kan veel leren in korte tijd.

Als we wat verder zijn en hij wordt gekocht kunnen we het allemaal rustiger aan doen.
Niet dat dat van meneer hoeft, hij vind het alleen maar leuk dat spelletje met klikjes en voertjes. :+

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 08:17

Wauw super zeg!

Maartje, je kan idd nu verder met stilstaan, met je meelopen, parkeren (dus ergens wachten en geen pasje verzetten tot jij dat vraagt), wijken (van je af) en targetten. En nog veel meer dingen natuurlijk! Dit zijn de echte basis dingen waar ik mee begon, (maar niet allemaal tegelijk natuurlijk haha)

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 08:49

Thx voor de tips! Ik ga eens bedenken wat we eerst gaan doen. Stilstaan en wachten is wel een handige ook dus misschien dat ik daar mee begin

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-17 19:21

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 00:17

Paard is inmiddels officieel van haar, en verhuisd naar zijn nieuwe huis.
Vandaag voor het eerst thuis geoefend, er is van de week een zadel aangemeten dus we kunnen nu naar het echte werk toe.
Vandaag geoefend met het krukje, dat is nog een knelpunt.
Maar zonder krukje kon ze vandaag hangen en kriebelen met haar voet bij zijn bil.
Verwachting is dat ze er nu met 2 sessies echt op zit, zelf denken ze dat hij daar nog echt op gaat reageren, dat moment van zitten.
Zelf denk ik dat dat wel meevalt omdat we het in zulke stapjes doen, hij zal vast even teruggaan naar vorige keren in zijn hoofd, maar de methode werkt goed.
Eerste idee was iemand erbij en iemand die echt vast houdt, maar ik denk dat dat zwaar onnodig gaat zijn.
Juist dezelfde relaxte manier is voor hem denk ik het prettigste, maar dat idee heb ik bewust zo gelaten en de tijd zijn werk laten doen.
Ze ziet zelf nu ook wel dat het zo mogelijk prima gaat.
Enige is dat we echt rustig aan doen, maar niet te rustig want hij is megaslim en gaat zich gauw vervelen.
En dan gaat hij spoken zoeken om het spoken zoeken, dat zie je dan aan zijn hoofd, echt zo van: ken ik toch allang?! :roll:
Bij de zadelmaker heeft hij ook geen krimp gegeven, hij liet alles zonder spanning toe.
En dat terwijl opzadelen eerder al stress gaf.
Vorige week heeft er ook een derde persoon met hem geoefend.
In plaats van ik of mijn vriendin haar moeder laten oefenen met opstijgen.
Dus voet in de beugel, en jezelf een stukje ophijsen.
Ze was mee om te kijken hoe het nu ging, en hij heeft superbraaf stil gestaan zonder stress, hij linkt het duidelijk algemeen door.
Niet dat hij het dan alleen van ons accepteert, maar ook een voor hem vreemde mocht het dus gewoon doen.
Inmiddels zadelen we hem ook zonder clicker op, dat punt is nu gewoon klaar en nu moet hij het maar doen zonder snoep. :+
Nu had ik de clicks wel afgebouwd, en hij weet heel goed dat zeuren om eten niet loont dus dat is geleidelijk gegaan en hij taalt er ook niet meer naar.
En daarin ben ik redelijk makkelijk, als het erin zit en goed bevestigd is zet ik er niet meer voor dat dingetje een click op.
Het oefenen met opstijgen en het krukje doe ik wel nog met clicker, ik bouw gewoon af op een manier dat hij het niet zo doorheeft.
Het moet uiteindelijk wel een normaal rijpaard worden waar iedereen mee overweg kan met de normale benadering.
Daar is ook op getraind, dus echt ff stevig vasthouden aan de teugels en je stem licht verheffen, want dat leverde eerder paniek op.
Dat moet gewoon niet, want men kan niet ruiken dat hij daar van dichtklapt dus daar heb ik hem met clicker erbij op getraind.
Ik ben nu ook gerust ietsje ruwer, als in vandaag emmerde hij, en daar heb ik echt mijn stem even voor gebruikt om te corrigeren.
Ook als leerpunt om te leren dat dat niet betekend dat hij gelijk klappen krijgt ofzo.
Je zag hem even kijken: help!, fractie hierna ontspande hij, en daar heb ik direct op geklikt en uitbundig beloond.
Eigenlijk een super reactie, je ziet dat het clickeren hem echt na laat denken over zijn acties die hij in angst toont.
Iets met schrikreactie, oh, maar als ik niets doe krijg ik eten! :)*
En vervolgens zie je hem nog net niet zijn angst wegslikken, en ontspant hij.
Elk nieuw ding geeft nu vooral onzekere blikken de eerste keer, na een nachtje slapen heeft hij het duidelijk verwerkt.
Dan gaat hij ineens van stress tonen met hetgeen wat we oefenen naar vertrouwen, echt zo van: oh dit ken ik al hoor, brokjes?!
Het zijn echt sprongetjes vooruit, de sessie start altijd met een flinke verbetering tegenover het punt waar we gestopt waren de vorige sessie.
Hij moet het telkens even laten bezinken lijkt wel, heel apart om te zien.

Mijn vriendin dacht dat het nog wel ff zou duren voor ze er echt op zou zitten.
Ik had op de vorige stal al gezegd, thuis zit je er binnen een paar keer op.
Zij dacht na over weken. :+
Vandaag waren we aan het oefenen, ik zei ga maar eens kijken of je kunt hangen.
Zij hangen, paard toonde wat spanning maar bleef keurig staan.
Zegt ze: nou nog even en ik zit er inderdaad binnen een paar dagen op. :+
Ik had zoiets al verwacht, maar gezien zijn uitbarstingen voorheen ze wat voorzichtig en dat snap ik wel.
Denk dat nu de echte stap tot zitten bij haar meer angst geeft als het paard zelf, hij denkt volgens mij straks alleen aan dat magische klikding en de brokjes.
De stap naar het echte zitten gaan we ook zo klein mogelijk maken, om de kans op gevaarlijke situaties zo klein mogelijk te maken.
Ik maak me er weinig zorgen om in elk geval, komt wel goed. :)

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-17 19:55

Wat leuk dat ze het paard gekocht heeft en dat het zo goed gaat. Je hebt gelijk: vasthouden is geen goed idee. Dan kun je ook niet meer goed zien wanneer de stress begint en het bouwt sneller op als je een paard strak vasthoudt.

Ik geloof echter niet dat een paard spoken gaat 'zoeken'. :+ Alles wat het paard doet is gedrag, en al het gedrag is informatie voor de trainer. Doe daar je voordeel mee als trainer. Er is geen goed of fout: het is allemaal gewoon informatie. Een objectievere manier van kijken en dat helpt (negatieve) gevoelens buiten de training te houden.

Fijn he, dat met clickertraining je een duidelijk communicatiemiddel in handen hebt dat ook enorm het vertrouwen versterkt. Daardoor kan je snel resultaten krijgen. Ik vind het echt super dat je zo snel vooruitgang boekt!

Toen ik Kyra kreeg (net uit het wild) dacht ik ook: Tjee die is wild, in de zin van bang, gestrest en ongetemd, dat kan wel een jaar duren... als het al lukt. Ik begon een trainingsdagboek en daardoor weet ik dat het slechts 3 weken duurde.

Ik heb vandaag ook een Engelstalige blog geschreven over het verschil tussen negatieve en positieve bekrachtiging. Het gaat niet over het meest voor de hand liggende verschil, maar iets anders. Shawna Karrasch vatte het zo mooi samen in haar clinic, dat het me tot deze blog inspireerde.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 21:16

Spoken zoeken zie ik eerder als verveling, ken ik al, hup even door met wat nieuws.
De een noemt dat informatie, ik noem dat gewoon simpel spoken zoeken.
En die tijd geef ik hem dus nu niet nu hij zichzelf best heul stoer vind.
Ik geef er alleen gewoon geen bijzondere term aan, en uiteindelijk gaat het om wat hij er van leert op een fijne manier.
En hij moet ook gewoon om leren gaan met dingen die gewoon kunnen gebeuren, zoals een iets te harde hulp ofzo.
Levensgevaarlijk als hij daar van op blinde paniek schiet, dus oefenen.
Net nog even geweest, 10 minuutjes geoefend en inmiddels zit het beenzwaaien richting het echte erop gaan er een stukje in.
Vond hij wel wat spannend, maar hij is erg braaf.
Na die 10 minuten zag je hem ook echt kijken van: naja zeg, nu al klaar?! >;) -O-
Dus ik geloof dat het mentaal allemaal niet zo vreselijk spannend en vermoeiend meer is, en dat is erg fijn. :)

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 07:41

Ik doe moment weinig met de clicker. Het opstappen gaat soms goed soms totaal niet, mijn nichtje zij dat het angst is, als ik mijn voet in de beugel wil doen, loopt ze weg met grote ogen en je ziet het oogwit zei ze.

Ik ga wel meedoen met je clickerchallenge, hopelijk leer ik dan metee wat engels :')

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 12:32

Vandaag sinds lange tijd weer een keertje geclickerd. Eerst gewoon begonnen met vrijheidsdressuur, wat hij heerlijk vindt om te doen. Eindelijk zag hij het licht voor het voetjes geven, erg leuk.
Daarna ben ik verdergegaan met het leren dat vliegenspray niet eng is. De vorige keer had ik de sprayflacon naast hem gehouden tot hij stilstond, toen geclickt en beloond. Dit keer hetzelfde gedaan, maar dan over zijn hele lichaam en de sprayflacon aanraken op commando.
En als laatste ook even geoefend in de gehandicaptenopstapplaats. Ik wil namelijk ook graag met hem zonder zadel rijden, maar daar werk ik langzaam naartoe. Eerst hem er gewoon in geparkeerd, dat ging helemaal prima. Daarna zelf heel rustig erop gelopen, terwijl hij erin liep. Dit vond hij wel spannend, maar hij deed het heel goed. Hij vond het nog wel heel eng als ik bij zijn rug in de buurt kwam, dus dat heb ik even gelaten voor wat het is. Daar ga ik de volgende keer mee verder. Ik was al veel te blij dat ik erop kon staan als hij erin stond.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-17 17:22

Kimmie25501 schreef:
Daarna ben ik verdergegaan met het leren dat vliegenspray niet eng is. De vorige keer had ik de sprayflacon naast hem gehouden tot hij stilstond, toen geclickt en beloond. Dit keer hetzelfde gedaan, maar dan over zijn hele lichaam en de sprayflacon aanraken op commando.

In positieve bekrachtiging wacht je tot het dier de beslissing maakt en dan clicken. Dan krijg je de beste resultaten.
Als je moet wachten tot hij stilstaat, is hij dus eerst aan het weglopen, of niet? Als je clickt als hij stil gaat staan dan ben je misschien met R- aan het trainen (je haalt de druk/plantenspuitweg om het gedrag te bekrachtigen). Misschien lees/interpreteer ik het verkeerd hoor, internet is tricky.

Ik zou je paard op de plantenspuit leren targeten tot hij de flacon aan wil raken, dan (met water) van hem afspuiten en clicken wanneer hij nog stilstaat, dat moment wil je bekrachtigen.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 08:24

Ja dat klopt idd. Hij vind het helemaal niet eng om hem aan te raken, dat vindt hij juist leuk. Maar naast hem houden was dan wel weer heel eng. Bedankt voor je tips!

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 17:20

Gebruiken jullie voor targetten ook een gesproken commando of hou je enkel iets voor? Of voeg je later een commando toe?

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-17 17:34

Ik voeg een gesproken cue toe als het gedrag bevestigd is.